death-white

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه (1)

Recommended Posts

نخست وزیر قطر با تسلیم گزارشی مفصل به شاه سعودی درباره سرنگون نشدن بشار اسد هشدار داد و در نشست سران قطر و ترکیه متعهد شد که هزینه جنگ احتمالی علیه سوریه را تامین کند.

به گزارش فارس، حمد بن جاسم نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر اخیرا با ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی دیدار کرد و گزارشی تفصیلی به وی تحویل داد که در آن تاکید شده است که سرنگون نـشدن نظام سوریه خطرات زیادی برای کشورهای [عربی] خلیج فارس دارد.

به گزارش پایگاه خبری النخیل عراق، یک روزنامه‌نگار ترکیه (که هویت وی فاش نشد) فاش کرد که حمد بن جاسم 23 ماه جاری (دوم آذر ماه 90) با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در آنکارا دیدار کرد که نماینده بلندپایه اسرائیل نیز همان روز به این نشست پیوست و در کمتر از یکساعت مشاور بلندپایه رئیس جمهوری فرانسه نیز به آنان ملحق شد.

منابعی در خلیج فارس نیز اعلام کردند که نخست وزیر قطر گزارشی تفصیلی و کامل به شاه عربستان داده است که در آن پیامدهای منفی عدم موفقیت آنان در سرنگون کردن بشار اسد تشریح شده است.

این منابع تاکید کردند: حمد بن جاسم از کشورهای خلیج [فارس] خواسته است تا در همه حوزه‌ها حمایت مضاعفی بکنند تا حالت ناامنی و بی‌ثباتی در سوریه همچنان حفظ بشود.

هفته گذشته بشار اسد در جمع 50 نفر از جوانان سوریه در کاخ الشعب دمشق اعلام کرد که پس از بحران سوریه، سران عرب برای عذرخواهی به دلیل کارهایی که علیه سوریه کردند، به دمشق خواهند آمد.

به گفته این منابع، «حمد بن جاسم یک نسخه از این گزارش را به همه سران خلیج [فارس] ارسال کرده است».

النخیل با بیان اینکه دیدار مذکور میان سران قطر و ترکیه به دیدار «23 نوامبر» معروف شد، تاکید کرد که در این نشست قطر متعهد شد که هزینه اقدام نظامی علیه سوریه را که از خاک ترکیه آغاز شود پرداخت خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که آنکارا در کمتر از دو هفته گذشته شاهد سفر محرمانه مسئولان برخی شخصیت‌های لبنانی و معارض سوریه و دیدار آنان با مقامات ترکیه در راستای تحرکات علیه دمشق بود.

[url="http://jahannews.com/vdcjmaevhuqehyz.fsfu.html"]منبع[/url]



[color=orange]ادغام شد .

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]با سلام خدمت کلیه دوستان عزیز
بحث سوریه اگرچه در رسانه های داخلی بازتاب چندانی نداره ولی مطلع هستید که بسیار جدی و داغ هست
با توجه به تحولات داخلی سوریه و همچنین خط و نشان کشیدن های غرب به نظر شما آینده تحولات منطقه سوریه چیه؟
در ضمن برای جلوگیری از ایجاد تایپیک های همسو و اضافی پیشنهاد میدم اخبار تحولات سوریه هم در این تایپک منتقل بشه
خبر جدید[/b]
حرکت ناوهای روسی به سوی سواحل سوریه
فرماندهی نیروی دریایی روسیه با اشاره به پهلوگرفتن ناوهای جنگی این کشور در سواحل سوریه تا بهار سال آتی میلادی، این آرایش نظامی را به ناآرامیهای اخیر منطقه بی ارتباط دانست.
به گزارش مشرق، مهربه نقل از روزنامه ایزوستیا روسیه روز گذشته (دوشنبه) نوشت: در حالی که اختلافات میان روسیه و غرب در زمینه تحولات داخلی سوریه بالا گرفته، مقامات مسکو در نظر دارند کاروانی از ناوهای جنگی را در بهار سال 2012 در سواحل سوریه مستقر کنند.

این روزنامه به نقل از سخنگوی نیروی دریایی روسیه نوشت: این ناوهای جنگی به رهبری ناوهواپیمابر کوزونتسف تا چهار ماه دیگر در بند طرطوس که مقر نظامی روسیه در آنجا مستقر است، پهلو می گیرند.

بر این اساس، ناو هواپیمابر و عظیم کوزونتسف که پیش از این در سالهای 1997 و 2007 در بندر طرطوس حضور داشته در ماه دسامبر آتی دریای بارنتس را ترک کرده و با دور زدن قاره اروپا از غرب از طریق تنگه جبل الطارق وارد دریای مدیترانه خواهد شد.

بنابراین گزارش، با توجه به بزرگ بودن ناوهواپیمابر کوزونتسف که دهها جنگنده روی آن قرار می گیرد، این ناو نمی تواند در بندر طرطوس پهلو بگیرد و در پهنه دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل سوریه مستقر خواهد شد.

البته سخنگوی نیروی دریایی روسیه اعزام این کاروان از ناوهای جنگی به سواحل سوریه را بی ارتباط با مسائل اخیر در این کشور دانست و تاکید کرد: نباید فکر کنیم که این مسئله به حوادث سوریه مرتبط است، برنامه حرکت ناوها در سال 2010 طراحی شده و دلیلی برای لغو و یا تعویق آن نیز نداشته ایم.

خاطرنشان می شود مقر دریایی روسیه در بندر طرطوس در دوران شوروی سابق ایجاد شده و هم اکنون هیچ کشتی یا ناوی در آن حضور ندارد.

سوریه از 15 مارس گذشته (اوایل فروردین ماه) شاهد تظاهرات و ناآرامی است که به گفته سازمان ملل تاکنون بیش از 3500 نفر قربانی گرفته است، این در حالی است که این آمار از سوی دمشق 1500 کشته از غیر نظامیان و 800 کشته از نظامیان ارتش سوریه اعلام می شود. مقامات دمشق همچنین گروهکهای مسلح وابسته به خارج را متهم به تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی و مردم معترض می کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قمار رو باختن حالا دارن له له می زنن تا خودشون رو بالا نگه دارن ولی هر چی دست پا بزنند ان شا الله بیشتر چهره انگلیسی صفتشون رو به مسلمانان منطقه نشان می دن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]قمار رو باختن حالا دارن له له می زنن تا خودشون رو بالا نگه دارن ولی هر چی دست پا بزنند ان شا الله بیشتر چهره انگلیسی صفتشون رو به مسلمانان منطقه نشان می دن[/quote]

[quote]به گزارش پایگاه خبری النخیل عراق، یک روزنامه‌نگار ترکیه (که هویت وی فاش نشد) فاش کرد که حمد بن جاسم 23 ماه جاری (دوم آذر ماه 90) با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در آنکارا دیدار کرد که نماینده بلندپایه اسرائیل نیز همان روز به این نشست پیوست و در کمتر از یکساعت مشاور بلندپایه رئیس جمهوری فرانسه نیز به آنان ملحق شد[/quote]دوسته عزیز توجه نکردی خطر جنگ بالا هست اگر تاپیکهای دوستان رو نگاه بندازی اعزام ناو هواپیما بر توسط امریکا به اونجا واعزام ناو توسط روسیه :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ..

بنده هم موافقم اخبار و تحولات اخیر سوریه از این پس در این تاپیک به طور مجزا دنبال شود ..

به همین منظور فعلا تاپیک در بخش ارسال خبر مهم میشه تا بعد در صورت لزوم به یکی از بخشهای خبر منتقل شود .

با تشکر از همکاری دوستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منابع خبری اعلام کردند که در پی افزایش تهدیدها علیه سوریه، مقامات این کشور موشک‌های اسکاد را به مرز عراق و ترکیه به سوی ترکیه مستقر کردند.

به گزارش فارس، منابع مطلع به شبکه خبری «پرس تی‌وی» اعلام کردند که سوریه موشک‌های اسکاد خود را به سوی ترکیه مستقر و تنظیم کرده است.

منابع ترکیه‌ای به این شبکه خبری اعلام کردند که سوریه موشک‌های اسکاد را در مناطق قامشلی و دیرالزوز در نزدیک مرز سوریه با عراق و ترکیه مستقر کردند.

بنا بر این گزارشف سوریه این موشک‌ها را در دوره اخیر که تهدیدها از طرف دولت ترکیه علیه دمشق افزایش یافته است، در نزدیک مرز مستقر کرده است.

اسکاد نام یک سری از موشک‌های بالستیک مجهز به موتور سوخت مایع است که توسط اتحاد جماهیر شوروی طی جنگ سرد تولید شد و به صورت گسترده به دیگر کشورها صادر شد. اسکاد نامی است که توسط ناتو به این سری موشک‌ها داده شد. نام روسی برای این موشک‌ها آر-۱۱ (اولین نمونه)، آر-۱۷ و آر-۳۰۰ البروس است. این موشک‌ها قابلیت شلیک از پایگاه‌های ثابت و سیار را دارد.

ترکیه اخیرا در نشست اتحادیه عرب که درباره سوریه و در رباط پایتخت مغرب برگزار شد، شرکت کرد و نخست وزیر قطر نیز پس از هماهنگی با عربستان به این کشور سفر کرد.

احمد داود اوغلو امروز در ادامه سیاست خصمانه علیه سوریه تاکید کرد که کشورش قصد دخالت نظامی در سوریه ندارد ولی برای هر سناریویی آماده است.

ترکیه در ماه‌های گذشته عملا به محلی برای مخالفان سوریه و محل هماهنگی برنامه‌ها و سیاست‌های علیه دمشق تبدیل شده است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/207016/سوریه-اسکادها-را-به-مرز-ترکیه-برد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تکاپوی غرب برای درگیری میان ایران و ترکیه از طریق سوریه

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری تی وی 7 ترکیه، مصطفی کامالاک رهبر حزب اسلام گرای سعادت ترکیه در نشست تشکیلاتی این حزب در شهر گیره سون در ارزیابی مسائل جاری در ترکیه از تحولات در عرصه روابط سیاسی ترکیه با سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت ترکیه با بازی خطرناکی روبرو شده است.

کامالاک در این رابطه هشدار داد که این روزها تلاش می شود تا ترکیه و ایران به بهانه مسئله سوریه با یکدیگر درگیر شوند، درست همانند سال 1980 و درگیر ساختن ایران و عراق. وی همچنین هشدار داد در صورتی که خدای ناکرده ایران و ترکیه وارد جنگ شوند، صلیبیون بیستمین پیروزی خود را بدون آنکه حتی قطره ای خون از دماغ یک سرباز مسیحی جاری شود، کسب خواهند کرد.

http://www.alvadossadegh.com/fa/new-news/54-1388-05-21-17-58-34/14349-1390-09-08-13-54-15.html



[color=orange]
ادغام شد .

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا داداش ترکیه هم از نیروی نظامی خوبی بهره میبرد با این حال که ترکیه ناتو پشت سرش است ولی ما نه تنهایم ولی تاریخ قضاوت میکند اگر درگیری هم بین این دو کشور صورت گیرد علت این درگیری ترکیها بودند نه ایرانیها....دلایل رو هم برادران میدانند در ضمن ترکیه 100٪بازنده این جنگ است و این کار بنفع هیچکدام نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همين جوري شوخي شوخي جريان نبرد 2012 داره واقعي ميشه! روسيه که ناوگان خودش رو به منطقه اعزام کرده, آمريکا هم همين طور و هيچ بعيد نيست که......!
ترکيه هم اگر به سوريه حمله کنه حتما با ايران هم درگير ميشه و ايران و سوريه هم با اسراييل !
البته فکر کنم قبل از اين حرفها حکومت اسد با کودتايي داخلي سرنگون بشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اعدام یک شهروند سوری بدست اشرار به نام موفق عبدالفتاح
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-004501_h385035.jpg

مصاحبه با همسر این فرد
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-001612.jpg


بازداشت عاملان این جنایت و نشان دادن تصویر خود
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-001816.jpg

کشف سلاح از 4 شرور کشته شده
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111129-192047_h384840.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111129-192035.jpg

[size=18]
[color=green]اخباری کوتاه از رخدادهای داخلی سوریه[/color][/size]

*** بررسی پیامدهای مجازات اقتصادی سوریه

هیات وزیران سوریه در جلسه روز سه شنبه به ریاست 'عادل سفر' نخست وزیر پیامدهای مجازات اقتصادی اتحادیه عرب را بررسی كرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، 'عدنان محمود' وزیر اطلاع رسانی سوریه پس از جلسه گفت: هیات دولت تدایبر لازم را برای مقابله با آثار این مجازات ها بر اقتصاد ملی، مصلحت شهروندان و نهادهای اقتصادی بررسی كرد.

*** بیانیه اتاق صنایع حلب

اتاق صنایع حلب در شمال سوریه با صدور بیانیه ای نسبت به مجازات های اعمال شده توسط اتحادیه عرب ضد سوریه ابراز تاسف كرد.

بر اساس بیانیه، این مجازات ها باعث توقف فعالیت های اقتصادی ملی سوریه نخواهد شد.

*** كشته شدن چهار فرد مسلح

چهار فرد مسلح در جریان درگیری نیروهای امنیتی با آنان در حمص واقع در مركز سوریه به هلاكت رسیده و 7 نفر دیگر از آنان مجروح شدند.

همچنین 17 تروریست دستگیر و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از آنان كشف و ضبط شد.

همچنین نیروهای حفظ نظم (مردمی) دو فرد تروریست را كه لباس كارگری به تن داشتند در شهر ساحلی 'لاذقیه' واقع در غرب سوریه دستگیر كردند.

*** سفر المعلم به عربستان

'ولید المعلم' وزیر خارجه و مهاجرین سوریه فردا برای شركت در نشست فوق العاده كمیته اجرایی وزرای خارجه كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در شهر 'جده' عربستان به منظور بررسی اوضاع سوریه راهی این كشور می شود.

دبیرخانه سازمان اخیرا از مقام های سوریه ، اتخاذ راهكارهای مسالمت آمیز، اجرای اصلاحات و توقف خشونت علیه غیرنظامیان را به منظور جلوگیری از خطر بین المللی شدن بحران سوریه خواستار شد.

كمیته اجرایی شامل عربستان به عنوان كشور مقر، سنگال رییس فعلی كنفرانس، مصر رییس آتی، مالزی رییس سابق، قزاقستان، جیبوتی، تاجیكستان و دبیرخانه است.

این سازمان از 57 كشور عضو برای شركت در نشست دعوت كرده است.
[color=blue]
*** دستگیری افراد مسلح در سوریه

یك مقام امنیتی در استان حمص در مركز سوریه اعلام كرد 12 فرد مسلح از سوی نیروهای نظامی و امنیتی در منطقه تلبیسه در این استان دستگیری شده اند.

وی افزود: از این افراد و افراد مسلح دستگیر شده دیگر در منطقه القصیر حمص مقادیر زیادی سلاح پیشرفته نیز بدست آمده است.

نیروهای امنیتی سوریه همچنین در یك اقدام دیگر دو فرد مسلح را حین تیراندازی به سوی نیروهای حفظ نظم (مردمی) در استان ادلب در شمال غرب سوریه دستگیر كردند.

همچنین یك ستوان فراری منشعب كه اخیرا در حمص فرار كرده بود، دستگیر شد. [/color]
[color=blue]

*** خسارت سه میلیارد دلاری به صنعت گردشگری در سوریه

'محمد حلبی' رییس اجرایی بانك البركه در سوریه گفت: پیش بینی می شود كه سوریه تاكنون سه میلیارد دلار در بخش های سرمایه گذاری خارجی و گردشگری زیان دیده است.

وی افزود: این در حالی است كه سهم این دو بخش در تولید ناخالص ملی سوریه بیش از 10 درصد است.[/color]

http://www.irna.ir/News/30689210/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%83%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/


[size=18][color=green]گروهک منافقین به مبارزه با سوریه می رود [/color][/size]


منابع آگاه فاش کردند که گروهک تروریستی منافقین مأموریت یافته که به مبارزه با حکومت سوریه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری پانا، یک منبع آگاه آمریکایی فاش کرد که گروهک تروریستی منافقین چند روز پیش مبلغ هنگفتی از دستگاه های امنیتی آمریکا دریافت کرده تا مأموریت جدید خود در منطقه که مبارزه با حکومت سوریه است را آغاز کند.

این منبع آگاه در ادامه افزود: این مبلغ در حالی به گروهک منافقین تحویل داده شد که هفته گذشته برخی مقامات این گروهک با افسران امنیتی آمریکا دیدار و درباره چگونگی انجام مأموریت جدید خود رایزنی کرده بودند. در این دیدار توافقنامه ای پنج ساله میان این گروهک تروریستی با ایالات متحده آمریکا امضا شد.

این منبع مطلع آمریکایی همچنین گفت: به موجب این توافقنامه گروهک منافقین علاوه بر انجام این مأموریت علیه سوریه، باید به فعالیت های خود علیه جمهوری اسلامی ایران و بردن اطلاعات محرمانه از کشورمان برای آمریکایی ها نیز ادامه دهد.
http://www.tabnak.ir/fa/news/207163/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%DA%A9-%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محمد عطایی، تحلیلگر امور خاورمیانه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به بررسی وضعیت داخلی سوریه در هشمین ماه اعتراض‌ها در این کشور پرداخته و با نگاهی به تناقض‌های دورن جامعه سوریه به وضعیت اپوزیسیون بشار اسد و گزینه‌های پیش روی آن برای آینده می‌پردازد.

دیپلماسی ایرانی: شاید این روزها بشار اسد در خلوت خود می‌اندیشد که ای کاش هیچگاه پایش به سیاست باز نمی‌شد و هنوز در گوشه ای خلوت به طبابت مشغول بود. با این حال تقدیر وی این بود که برادر بزرگترش، باسل، که سال‌ها برای بر عهده گرفتن رهبری سوریه آماده شده بود کشته شود تا بشار از لندن به دمشق فراخوانده شده و ردای جانشینی پدرش را به تن کند. در یازده سالی که بشار جوان بر مسند قدرت بوده، وی بحران‌های زیادی را پشت سر گذارده است. اما این روزها او با چنان بحرانی در داخل و خارج روبروست که بسیاری او را در انتهای مسیر خود می‌بینند. بیش از هشت ماه از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد. سیاست سرکوب گسترده و اصلاحات محدود که توسط حکومت پیگیری شده نه تنها از جمع کردن اعتراض‌ها ناتوان مانده، بلکه دمشق را در معرض انزوای فزاینده و فشارهای خارجی کم سابقه ای قرار داده است. بنا بر آمارها تاکنون نزدیک به 4000 نفر در سوریه کشته شده اند. تعداد زخمی‌ها و دستگیر شدگان رقمی‌بسیار بیشتر است.

حکومت سوریه اعتراض‌ها را بیش از آنکه پی آمد چهار دهه سیاست‌های حزب بعث بداند، نتیجه دسیسه‌های خارجی می‌پندارد. بشار اسد درباره بحران جاری در کشورش گفته است که این نخستین بار نیست که سوریه با چنین تهدیدهایی روبرو می‌شود و این کشور به مانند گذشته از این معرکه پیروز بیرون خواهد آمد. با این حال او این نکته را نیز می‌داند که شکاف میان حکومت وی و بخشی‌هایی از جامعه چنان عمیق شده که ابتکار عمل را از دستان «رئیس جمهوری جوان و اصلاح طلب» خارج ساخته و زمینه دخالت خارجی را فراهم ساخته است.

اما اگر بشار اسد در وضعیتی دشوار گرفتار است، اپوزیسیون وی نیز حال و روزی بهتر از او ندارد. پیچیدگی‌های وضعیت داخلی سوریه و درهم تنیدگی تحولات این کشور با پیرامون ژئوپولتیک آن، رهبران اپوزیسیون سوریه را در برابر تصمیم‌هایی سرنوشت ساز و دشوار قرار داده است. این در حالی است که پس از هشت ماه، مخالفان حکومت در کمال ناباوری به این نتیجه رسیده اند که هنوز راهی طولانی تا اتحاد در پیش دارند. این در حالی بوده که حامیان خارجی آن‌ها فشار و تلاش بسیاری برای یکپارچه ساختن اپوزیسیون سوریه به خرج داده اند. این تلاش‌ها نهایتا در تشکیل شورای ملی سوریه در استانبول تبلور یافت، شواریی که با سرعت و بدون رایزنی کافی میان سران مخالفان و جریان‌های مختلف قدم به عرصه گذارد تا حرص رهبران غربی، ترکیه و قطر را برای ایجاد یک رهبری مخالف رویاوری رژیم سوریه فرونشاند. از اواخر تابستان به این سو که این شورا به ریاست دکتر برهان غلیون، روشنفکر و جامعه شناس سوری، تشکیل شد اختلاف میان اعضای آن بر سر نحوه رویارویی با حکومت بشار اسد و راهبرد داخلی و خارجی این شورا برای یک «انتقال دموکراتیک» ادامه داشته است. این اختلاف نظرها با رهبران مخالف در داخل سوریه و چهره‌هایی به مانند لوئی حسین، که اخیرا رهبران شورای ملی را به سخن گفتن برای خوش آمد غربی‌ها متهم کرده، عمیق تر بوده است.



چالش‌های مخالفان



اپوزیسیون سوریه انعکاسی از شکاف‌های اجتماعی و طایفه ای نهفته در دل جامعه سوریه است، شکاف‌های که با بهار عربی فعال شده اند. شکاف میان اسلامگرایان و سکولارها، شکاف میان اقلیت‌های مذهبی و اکثریت سنی و شکاف هویتی که به روشنی در اختلاف‌های موجود میان کردهای سوریه و کسانی که بر هویت عربی این کشورتاکید دارند نمود یافته، همگی تشکیل یک جریان مخالف فراگیر را با چالش روبرو کرده است. در کنار این، رقابت میان نسل جدید با نسل قدیمی‌رهبران مخالف که سال‌های طولانی در زندان بوده اند و اختلاف بین فعالان داخل و خارج به بحران رهبری در اپوزیسیون دامن زده است. به این ترتیب، مخالفان هنوز نتوانسته اند جایگاه خود را به عنوان نماینده تکثر درون جامعه سوریه و طیف وسیع مطالبات آن تثبیت کنند.

در کنار مساله عدم انسجام، دو چالش دیگر کار را برای مخالفان پیچیده ساخته است. بخش بزرگی از جامعه هنوز از پیوستن به اعتراض‌های خیابانی خودداری می‌کنند که دو دلیل مهم آن به نگرانی عمومی‌از ماهیت رژیم آینده سوریه و ناتوانی اپوزیسیون برای پیشنهاد سازوکار مشخص برای تغییر مسالمت آمیز باز می‌گردد. این مساله بر توانایی مخالفان برای جلب طیف بزرگتری از نیرویهای اجتماعی و بسیج آن‌ها علیه حکومت تاثیر منفی داشته است.

راهپیمایی‌های ضد حکومتی هنوز از مراکز اولی آن در درعا، حما و حمص به بزرگترین شهرهای سوریه یعنی دمشق و حلب نرسیده و هنوز بشار اسد پایگاه اجتماعی خود را در میان اقلیت‌های مذهبی، بورژوازی و تجار عمدتا سنی و بخش‌هایی از طبقه متوسط که از سیاست‌های درهای باز رژیم در یک دهه گذشته بهره مند شده اند حفظ کرده است. حتی تحرک ضد حکومتی در مناطق کردنشین که 10 درصد جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند محدود باقی مانده است. در عین حال ارتش و دستگاه امنیتی نیز در کنار بشار اسد قرار دارد و انشقاق‌های صورت گرفته در بدنه ارتش سوریه نه به سطوح بالای فرماندهی رسیده و نه تاثیری بر کارکرد آن داشته است. در یک ارزیابی واقع بینانه، این موارد ظرفیت‌های فعلی اپوزیسیون را در برابر اسد آشکار می‌سازد.

دومین چالش در برابر مخالفان به نزاع طایفه ای و مذهبی در حال گسترش در سوریه باز می‌گردد که به مشروعیت مخالفان خدشه وارد کرده است. درگیری‌های طایفه ای چنان در حال سایه انداختن بر اعتراض‌های مسالمت آمیز در نقاط مختلف سوریه بوده که لوئی حسین، از مخالفان رژیم سوریه، درباره افتادن کشور به دامن جنگ داخلی هشدار داده و گفته است: پیشتر مردم با انگیزه تغییر سیاسی در اعتراض‌ها شرکت می‌کردند، اما اکنون حس انتقام گیری در حال جایگزین شدن آن است.

در یک ماه گذشته که ارتش سوریه عملیات خود را در حمص برای پایان دادن به اعتراض‌ها شدت بخشیده، نه تنها افراد مسلح بلکه بسیاری از مردم بی گناه توسط سربازان به قتل رسیده اند. در مقابل حملات گروه‌های مسلح به سربازان ارتش و مراکز دولتی رو به افزایش بوده است. با افزایش تحرکات ارتش آزاد سوریه که توسط عده ای از افسران و نظامیان جدا شده از حکومت اداره می‌شود، این حملات وارد مرحله تازه ای شده است. هدف قرار دادن یکی از مراکز حزب بعث حاکم در شهر دمشق و همینطور قتل هفت خلبان نیروی هوایی سوریه در یک کمین مسلح و افزایش روز افزون تلفات سربازان ارتش و نیروهای امنیتی نشان می‌دهد که این حملات مسلحانه روز به روز منظم و سازمان یافته تر می‌شود.

همزمان مساله خطرناک دیگری که در حمص جریان دارد، انتقام گیری‌های طایفه ای بوده است. حمص شهری است که با ترکیب مذهبی مختلط خود نمونه ای از همزیستی طایفه ای در سوریه به شمار می‌رود. در هفته‌های اخیر در جریان سلسله رخ دادهایی که یادآور لبنان جنگ داخلی و عراق پس از اشغال است، غیر نظامیان بسیاری به دلیل هویت مذهبی خود به قتل رسیده یا ربوده شده اند. کشتن سرنشنینان علوی یک مینی بوس به دست افرادی که سلاح سرد حمل می‌کردند و همینطور گزارش‌ها درباره آدم ربایی و هدف قرار دادن مناطقی که ساکنان آن را مسیحیان و علوی‌ها تشکیل می‌دهند، هم می‌تواند نشانه خشم گسترده از خشونت نیرویها امنیتی به شمار رود و هم عمق تحرک برخی گروه‌های تکفیری را در منطقه نشان دهد.

بخشی از رهبران مخالف سوری، حداقل آن‌ها که دارای تریبون در شبکه‌های رسانه ای قدرتمند خلیجی و غربی هستند، تمام این خشونت‌ها را به حکومت نسبت داده و حاضر به محکومیت تحرکات گروه‌های مسلح و ارتش آزاد نشده است. در اعتراضی ضمنی، برهان غلیون، رئیس شورای ملی، از نیروهای ارتش آزاد خواسته تحرکات خود را به دفاع از غیر نظامیان محدود کرده تا اعتراض‌ها به طریق دموکراتیک و بدون دخالت خارجی پیگیری شود. با این حال به نظر می‌رسد صدای وی روز به روز در مقابل سایر رهبران مخالف مانند اخوان المسلمین و عبدالحلیم خدام که صراحتا خواستار حمله نظامی‌خارجی برای سرنگونی رژیم سوریه شده اند ضعیف تر می‌شود.



اپوزیسیون و بن بست سوریه



در روی دیگر سکه، در مراکز اصلی اعتراض‌ها، مردم معترض مقاومت مثال زدنیی در برابر سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی نشان داده و با گذشت ماه‌ها هنوز فعالانه در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند تا سرنگونی بشار اسد را فریاد زنند. بویژه جوانانی که در جریان‌های اخیر سیاسی شده اند، توانسته اند با ابتکارهای خود نیروهای امنیتی را سردرگم کرده و به سازماندهی اعتراض‌ها در نقاط مختلف ادامه دهند. اما به دلایلی که گفته شد، این اعتراض‌ها به فراگیری لازم برای به زیر کشاندن رژیم نرسیده است.

به این ترتیب بحران سوریه به نقطه ای رسیده که هیچ یک از طرفین قادر به غلبه بر دیگری نیست. این وضعیت محرکی برای گسترش خشونت مسلحانه و انتقام گیری‌های طایفه ای بوده است. به علاوه بخشی از اپوزیسیون را به این سمت سوق داده که راه حل خروج از بن بست را در دخالت نظامی‌خارجی جستجو کنند.

از ابتدای آغاز اعتراض‌ها در سوریه، سه شعار و در واقع سه نه بزرگ محور برنامه اپوزیسیون بوده است: نه به خشونت، نه به برخورد طایفه ای و نه به دخالت خارجی. این سه اصل تضمین کننده فراگیر شدن اعتراض‌ها و ادامه آن تا تغییر مسالمت آمیز در این کشور به شمار می‌روند. با این حال به نظر می‌رسد که این سه اصل در برابر خشونت حکومت و فشارهای خارجی در حال رنگ باختن است.

بن بست جاری رهبری مخالفان را پراکنده تر کرده و در برابر تصمیم گیری‌های بسیار دشواری قرار داده است. در حالیکه چشم انداز روشنی برای سقوط بشار اسد وجود ندارد، آن‌ها می‌توانند بر ادامه اعتراض‌های مسالمت آمیز تاکید کرده و راه خود را از گروه‌های مسلح و ارتش آزاد سوریه جدا کنند تا به این ترتیب مانع از تبدیل انقلاب سوریه به یک جنگ داخلی شوند. البته این گزینه در کوتاه مدت به ثمر نخواهد نشست و نیازمند صبر و بردباری خواهد بود. آن‌ها می‌توانند به گفتگوی داخلی بر سر آینده کشور اولویت داده و نگذارند فرایند طبیعی در داخل برای شکل گیری یک رهبری منسجم فدای فشار پایتخت‌های خارجی شود که برای تغییر رژیم عجله زیادی دارند. این روش خواهد توانست به مرور اعتماد بخش‌های بزرگتری از جامعه را جلب و شکاف را در درون نخبگان حاکم عمیق کرده تا سرانجام حکومت سوریه را وادار به پذیرش تغییرات ساختاری کند.

در مقابل، اپوزیسیون سوری می‌تواند با تایید مسلحانه شدن آن و پذیرش دخالت نظامی‌از سوی ترکیه یا ناتو توازن فعلی را به نفع خود تغییر داده و فروپاشی نهادهای حکومتی بویژه ارتش و دستگاه امنیتی را تسریع کند. با این حال شکست بن بست کنونی با اعمال فشار خارجی در بلند مدت پیامدهای خطرناکی برای تمامیت ارضی سوریه خواهد داشت. به علاوه این روش نه تنها پتانسیل جلب نیروهای اجتماعی بیشتری به صف مخالفان نظام سوریه را از بین خواهد برد بلکه به ریزش در بدنه مخالفان خواهد انجامید. از این زاویه، به طور مثال، واکنش کردهای سوریه به هر گونه دخالت نظامی‌از کانال ترک‌ها قابل توجه خواهد بود. در واقع اپوزیسیون سوریه با تایید خشونت به همان مسیری خواهد افتاد که در هشت ماه گذشته حکومت سوریه را به خاطر آن ملامت کرده است. این خشونت‌ها قطعا در راستای شکاف‌های مذهبی و طایفه ای گسترش خواهد یافت و در آینده هر حکومتی در سوریه بر سر کار آید به دشواری خواهد توانست این شکاف‌ها را ترمیم کند. روزهای آینده، روزهای سرنوشت سازی برای سوریه هستند. تحولات خونین این کشور نگرانی از دو جنگ داخلی و منطقه ای را بیش از هر زمانی تشدید کرده است. تاریخ نه تنها عملکرد حکومت سوریه را از یاد نخواهد برد، بلکه رفتار و مواضع مخالفان آن را نیز برای آیندگان ثبت خواهد کرد.


http://irdiplomacy.ir/fa/news/58/bodyView/18386/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C.%D8%B3%D8%AE%D8%AA.%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1.%D8%A7%D8%B3%D8%AF.%D9%88.%D8%B1%D8%A7%D9%87.%D8%AF%D8%B4%D9%88%D8%A7%D8%B1.%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]عربستان که خود را شکست خورده این میدان می‌داند و می‌بیند که ایران برنده این میدان است، اکنون می‌خواهد از سوریه استفاده کند تا شکستی برای ایران رقم بزند. دیپلماسی ایرانی: انقلاب‌های عربی هنگامی که از تونس آغاز شد، عربستان سعودی از مخالفان سرسخت آن بود و حتی به متحدان امریکایی و اروپایی‌اش فشار می‌آورد که مانع از سرنگونی زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق تونس و محمد حسنی مبارک، دیکتاتور مصر شوند. تلاش‌های ریاض به اندازه‌ای بود که سرکیس نعوم در یکی از یادداشت‌های روزانه خود در روزنامه لبنانی النهار که سایت دیپلماسی ایرانی نیز طی مکاتبه‌ای با او موفق شده است آنها را داشته باشد و هر پنج‌شنبه منتشر کند، به نقل از یک مقام امریکایی می‌نویسد: در روزهای آخر حکومت مبارک، سفیر عربستان به همراه یکی از شاهزادگان عربستانی (احتمالا بندر بن سلطان که در دوران سقوط مبارک در امریکا بود) به مقامات امریکایی دائما می‌گفتند، شما را چه شده است، مبارک متحدمان است چرا پشت او را خالی کرده‌اید؟
هنگامی که انقلاب به بحرین رسید، حمایت بی چون و چرای عربستان از نخست‌وزیر و فشارهای بی‌امانش به پادشاه که کار را به حذف سیاسی ولیعهد اصلاح‌طلب این کشور رساند، باعث شد که حکومت بحرین چنان سرکوبی انجام دهد که به نسبت دست کمی از سرکوب‌های مبارک و بن علی نداشت. سرکوب وحشتناکی که فغان جوامع حقوق بشر به هوا بلند شد در حالی که دادخواهی برای نجات ستمدیدگان وجود نداشت. ولی همین هم عربستان را راضی نکرد،‌ ارتش عربستان در حالی که به گفته مقام‌های امریکایی تلفن‌های پیاپی به ریاض قطع نمی‌شدند، نیروهایش را در قالب سپر دفاع جزیره وارد بحرین کرد و سراسر این کشور را در نوردید در حالی که امریکایی‌ها و اروپایی‌ها از این حرکت چنان نگران شدند که بی‌محابا به ریاض و منامه هشدار می‌دادند، بازنده این میدان شمایید و برنده آن همسایه شمالی‌تان ایران.

حتی در قضیه لیبی، در حالی که معمر قذافی از سال 2006 تا 2009 دو بار نقشه ترور ملک عبدالله، پادشاه عربستان را کشیده بود و هر دو بار ناکام ماند، از ایستادن در کنار جامعه جهانی علیه قذافی خودداری کرد و حتی نپذیرفت یک خط بیانیه علیه او صادر کند. سکوت عربستان چنان امریکایی‌ها را خشمگین کرد که در حین رای‌گیری برای تصویب فروش تسلیحات نظامی به این کشور در کنگره امریکا، برخی نمایندگان جمهوری‌خواه به دیگر نمایندگان کنگره گفتند چرا باید به عربستان سلاح بفروشیم در حالی که هیچ کدام از این سلاح‌ها در هیچ جا استفاده نمی‌شوند و عربستان حتی نمی‌تواند یک گلوله به دشمنان مشترکمان شلیک کند. اما این اظهارات هم تغییری در مواضع عربستانی‌ها ایجاد نکرد. فقط به اتخاذ مواضع ضد ایرانی مبادرت ورزید تا مثلا از فشارهای امریکایی‌ها کم کند. آنها حتی زمانی که مردم لیبی کشته شدن دیکتاتور خون‌ریز خود را جشن گرفتند، لام تا کام سخن نگفتند تا افکار عمومی این گونه برداشت کنند که عربستان از سقوط قذافی خشنود نیست چرا که می‌ترسد در پایان دومینوی سقوط نوبت به آن هم برسد.

در یمن، هنگامی که همه تلاش‌ها به نتیجه می‌رسید و علی عبدالله صالح می‌پذیرفت که از قدرت کنار برود و طرح شورای همکاری خلیج فارس را که قطر مبتکر آن بود، بپذیرد، عربستان سعودی وارد عمل می‌شد و عبدالله صالح را وادار می‌ساخت که در برابر فشارها خم به ابرو نیاورد و چنان بایستد گویی که اتفاقی نیفتاده است. حتی زمانی که عبدالله صالح بر اثر انفجار در مسجد کاخ ریاست جمهوری به شدت زخمی شد و برای درمان به عربستان رفت و در آن‌جا پذیرفت که قدرت را واگذار کند، این میزبانان عربستانی او بودند که رای او را می‌زدند و به او فشار می‌آوردند که تسلیم نشود. تحلیلگران می‌گفتند عربستان از یمن می‌ترسد. با توجه به تحولات بحرین اگر یمن هم از هم فرو بپاشد، ممکن است ناآرامی‌ها از جنوب نیز وارد عربستان شود و این مساله می‌تواند کنترل را از دست آنها خارج کند.

حالا که کار به سوریه رسیده، عربستان سیاست خود را تغییر داده و در قامت یک اصلاح‌طلب و مدافع حقوق مردم عربی وارد میدان شده است. در حالی که کسی نیست بپرسد آیا مردم تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن مردم عرب نبودند که عربستان از آنها دفاع نکرد ولی حالا مردم سوریه مردم عربی شده‌اند که عربستان خود را مدافع آنها می‌داند؟

پاسخ‌های بسیاری برای این پرسش به ذهن می‌رسد. اما عمده‌ترین آنها این است که عربستان که خود را شکست خورده این میدان می‌داند و می‌بیند که ایران برنده این میدان است، اکنون می‌خواهد از سوریه استفاده کند تا شکستی برای ایران رقم بزند. عربستان در عراق بازنده میدان شد. العراقیه که با حمایت‌های میلیارد دلاری عربستان شکل گرفته بود چنان روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و اعضایش یک به یک از آن جدا می‌شوند که دیگر امیدی برای احیای مجدد آن نیست. عربستان پذیرفته که در عراق میدان را باخته است. در لبنان دولت حریری سقوط کرد و جای آن را دولت حزب الله گرفت تا عربستان باز هم جبهه مهم دیگری را از دست داده باشد. در تونس، اوضاع به سمتی می‌رود که قدرت به دست النهضه‌ای بیفتد که بیشترین تماس را با ایران داشته است و الگوی سیاسی خود را ترکیه می‌داند. در مصر اوضاع به سویی می‌رود که اخوان المسلمین قدرت را قبضه کند. اخوان المسلمینی که اعضای آن بارها به ایران سفر کرده‌اند و از مقامات ایرانی تجلیل‌های مختلفی به عمل آورده‌اند در حالی که هیچ کدامشان به عربستان سفر نکرده‌اند و حتی یک بار هم برای دل‌خوشی ریاض، سخنی که به مذاق عربستانی‌ها خوش بیاید، بر زبان نیاورده‌اند. در بحرین اگر حکومت یک گام به عقب بردارد، پیروزی از آن شیعیانی خواهد بود که متمایل به ایران هستند.

عربستان به صراحت گفته است که سوریه را باید سنیانی اداره کنند که تعلقی به ایران ندارند، برای رسیدن به این هدف هم هر کاری می‌کند، سلاح می‌دهد، پول می‌فرستد، رسانه‌ها را تحریک می‌کند در مرزها اختلال ایجاد می‌کند فقط برای این که متحدانش به هر قیمتی شده به قدرت برسند. عربستانی‌ها از این که تک به تک متحدانشان را از دست می‌دهند و حکومت‌ها به دست کسانی می‌افتد که تمایلی به آنها ندارند، ناخرسندند، سوریه می‌تواند به مثابه آب خنکی برای گلوی خشک شده از خشم حکام عربستان باشد.

لينك خبر : http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/58/bodyView/18298/ایران.دلیل.فشار.عربستان.به.بشار.html[/align]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عکس
تجمع دها هزار نفری مردم طرطوس سوریه در حمایت از ثبات این کشور
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-133729_h385073.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-134448.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-135009.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-135304.jpg


[size=18]
[color=green]کشته شدن 9 تروریست در حمص سوریه[/color][/size]


دمشق - روزنامه الوطن به نقل از یك منبع امنیتی در استان 'حمص' در مركز سوریه گفت كه نیروهای امنیتی سوری 9 فرد مسلح را كشتند، سه نفر را زخمی و یك نفر را دستگیر كردند.

این روزنامه در شماره روز چهارشنبه افزود كه نیروهای امنیتی همچنین یك پلیس و یك دانشجو را كه در چنگ افراد مسلح بودند، آزاد كردند.

بر اساس این گزارش افراد مسلح همچنین با آر پی جی به محله ارمنی های حمص حمله كردند اما تلفاتی در بر نداشت و فقط خسارات مادی وارد شد.

دو نیروی حفظ نظم (مردمی) نیز به ضرب گلوله افراد مسلح در مناطق ' تلبیسه ' و 'حی البیاضه' در نزدیك حمص كشته شدند.

یك منبع پزشكی قانونی حمص نیز گفت كه چهار جسد از جمله یك نظامی در حمص و دو جسد در حماه كشف شدند.

همچنین چهار فرد مسلح، 'عدنان ابراهیم' سرهنگ بازنشسته ارتش را پس از درگیری كه باعث زخمی شدن سه نفر از آنان شد، ترور كردند.

http://www.irna.ir/News/30690664/9-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%B5-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%83%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/

[size=18]
[color=green]

912 فرد زندانی رویدادهای اخیر سوریه آزاد شدند[/color][/size]


دمشق – خبرگزاری سوریه (سانا) ظهر چهارشنبه اعلام كرد: 912 فرد زندانی رویدادهای ماه های گذشته این كشور كه دستشان به خون آلوده نبود، آزاد شدند.


اواسط ماه جاری میلادی نیز یك هزار و یكصد و هشتاد نفر از افراد دستگیر شده در جریان رویدادهای اخیر سوریه آزاد شده بودند.

مقام های سوریه اوایل ماه جاری میلادی نیز به مناسبت عید سعید قربان 553 نفر از این افراد را آزاد كردند.

http://www.irna.ir/News/30691310/912-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A


[size=18]

[color=green]
فرمانده روس:اعزام ناوگان دریایی روسیه به مدیترانه ارتباطی باسوریه ندارد [/color][/size]


به گزارش ایرنا، ماكاروف امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: اعزام ناوهای جنگی روسی به دریای مدیترانه، بخشی از یك برنامه از پیش تعیین شده بوده و هیچ ربطی به وضعیت پیرامون سوریه ندارد.

وی تاكیدكرد : ما هیچ چیزی به سوریه ارسال نمی كنیم.

رییس ستاد كل نیروهای مسلح روسیه در عین حال از مشخص كردن زمان انجام رزمایش ناوگان دریایی كشورش در آب های مدیترانه خودداری كرد.

صبح امروز نیز یك مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه، گزاش رسانه های خبری این كشور مبنی بر اعزام گروهی از ناوهای جنگی روسی به فرماندهی ناو هواپیمابر 'كوزنتسف' به بندر سوری طرطوس را كه قرار است در بهار امسال در این بندر پهلو بگیرند، تكذیب كرد.

اظهارات مقام های روسی مبنی بر مرتبط نبودن اعزام ناوهای جنگی این كشور به مدیترانه با تحولات سوریه در شرایطی صورت می گیرد كه رسانه های خبری روسی دوشنبه هفته جاری اعلام كردند ناوهای جنگی این كشور برای مقابله با مداخلات خارجی احتمالی در امور داخلی سوریه و پشتیبانی از دولت مشروع این كشور به دریای مدیترانه اعزام می شوند.

به گزارش ایرنا،روزنامه 'ایزوستیا' در این باره نوشت: گروه ناوهای جنگی روسیه در بهار 2012 به فرماندهی ناو هواپیمابر 'آدمیرال كوزنتسوف' وارد سواحل سوریه شده و در بندر طرطوس لنگر خواهد انداخت.

در گزارش این روزنامه روسی آمده است: اعزام ناوهای جنگی روس به سواحل سوریه با هدف كاستن از شدت اختلافات و درگیری ها در این كشور صورت می گیرد.

تلویزیون 'ار.ب.كا' نیز با پخش این خبر اعلام كرد كه هدف از استقرار ناوگان روسیه در سواحل سوریه حفاظت از دولت بشار اسد است.

بندر طرطوس یگانه پایگاه دریایی برون مرزی روسیه در منطقه خاورمیانه می باشد كه در زمان حاضر 600 نفر پرسنل وزارت دفاع این كشور در آن حضور دارند، ولی هیچ كشتی جنگی روسی در آن نیست.

در همین حال برخی از رسانه های خبری روسی احتمال دادند كه اعزام ناو های روسیه به مدیترانه، واكنشی به استقرار ناو هواپیمابر اتمی مدرن 'جورج بوش' همراه با چهار فروند كشتی امدادی آمریكا در مدیترانه باشد.

مقام های نظامی روس آن روز در واكنش به این اخبار اظهار داشتند كه نیروی دریایی اعزامی روسیه به سواحل سوریه قابل مقایسه با آمریكایی ها نیست ، هر چند مسكو دست درازی آمریكا به سوی خود را اجازه نداده و آن را مساوی اعلان جنگ خواهد دانست.

بر پایه این گزارش، گروه ناوهای روسیه در روزهای نخست دسامبر امسال از بندر 'مورمانسك' در دریای بارنتز حركت كرده، قاره اروپا را دور زده، از طریق تنگه جبل الطارق وارد مدیترانه شده و در فصل بهار در طرطوس لنگر می اندازند.

سرگئی لاوروف ' وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته اعلام كرد مسكو با اعمال هر گونه تحریم تسلیحاتی علیه سوریه مخالف است.

http://www.irna.ir/News/30691157/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B3,%D8%A7%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.