death-white

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه (1)

Recommended Posts

«عبدالحکیم بلحاج» یکی از فرماندهان نظامی لیبی که ماه‌ها به عنوان یکی از اعضای القاعده در آمریکا در حبس بوده است، اکنون با نزدیک هفتصد مرد جنگی به مرز سوریه و ترکیه رفته و در آنجا آماده نبرد علیه حکومت بشار اسد است.

به گزارش «تابناک»، سایت خبری «الجزایری الجزیرا ای‌.اس‌.پی»، ضمن انتشار این خبر نوشته است: عبدالحکیم بلحاج با نام مستعار «سالم العوانی» به ترکیه وارد و هم اکنون با نیروهایش در مرز ترکیه و سوریه مستقر شده است.

بر پایه این گزارش، وی به دستور مقامات قطر وارد ترکیه شده و امکانات مورد نیازش را ترکیه تأمین خواهد کرد و مبنا بر این است که فرماندهی نیروهای مخالف سوری را بر عهده بگیرد.
بنا بر این گزارش، کسانی که وی را از نزدیک می‌شناسند، بر این باورند که یکی از علایق وی، خونریزی است و حتی اگر مادرش را به قتل برساند، احساس خوشحالی به وی دست می‌دهد.

عبدالحکیم بلحاج کیست؟

بلحاج پیشتر و در زمان جنگ افغانستان همراه با مجاهدین جنگیده و بعدها آمریکا وی را به عنوان نیروی القاعده می‌شناخت. او از زمان آغاز انقلاب لیبی وارد انقلابیون شد و از همان زمان، برخی نسبت به حضور او در میان انقلابیون هشدار دادند.
البته بلحاج زمانی نیز از سوی عوامل سازمان سیا بازداشت شده بود، ولی بعدها وی را به لیبی بازگرداندند.

گفتنی است، اسناد موجود در رابطه بلحاج نشان می‌دهد که وی تحت تعقیب بود و سازمان سیا، وی را به حکومت قذافی تحویل می‌دهد؛ اما اینک در لیبی خود را سهیم در قدرت می‌داند و اکنون برای ادامه خونریزی وارد سوریه شده است.

در این میان، ائتلاف اخیر بلحاج با دشمنان سابقش، حکایت از روندهایی دارد که از پیش هم معلوم بود.

[url=http://www.tabnak.ir/fa/news/207271/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%B2-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1-%D8%B4%D8%AF]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بیستمین یادداشت از سلسله نوشته‌های سرکیس نعوم

در دیدار اسد با مسئول یهودی - امریکایی چه گذشت

نمی‌توانم از جزئیات آن چیزی بگویم. آن‌چه فهمیدم این است که او سه ساعت با اسد جلسه داشت. و هیچ‌کس هم در آن‌ جلسه شرکت نکرد، آنها درباره موضوعات بسیاری صحبت کردند ولی هیچ اشاره‌ای به موضوع ایران نکردند.

[quote] سرکیس نعوم، روزنامه‌نگار و متفکر مشهور لبنانی سلسله مقالاتی را در روزنامه لبنانی النهار منتشر کرد که با توجه به تحولات فعلی منطقه به ویژه انقلاب‌های عربی افقی تازه پیش‌روی بسیاری از تحلیل‌گران به‌خصوص ناظران مسائل خاورمیانه قرار می‌دهد.

این یادداشت‌ها در حقیقت ماحصل سفر نعوم به ایالات متحده و دیدارش با مقام‌های مختلف امریکایی و متفکران و استراتژیست‌های آن کشور است.

نعوم عمده این یادداشت‌ها را به صورت گفت‌وگو و موجز بدون ذکر نام مصاحبه‌شدگان و فقط با اشاره به پست و جایگاه آنها در ۶۳ قسمت تهیه و منتشر کرد. تعدادی از این یادداشت‌ها که عمدتا از شماره ۵۰ به بعد بود در نوبت‌های مختلف در دیپلماسی ایرانی منتشر شد.

دیپلماسی ایرانی در مکاتبه‌ای با سرکیس نعوم متن اصلی یادداشت‌ها را تهیه کرد. "دیپلماسی ایرانی" با توجه به اهمیت و جذابیت این مطالب هر پنج‌شنبه یک مورد را در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد.

نعوم خود در مقدمه‌ای که برای دیپلماسی ایرانی نوشته، درباره این یادداشت‌ها می‌نویسد: «من ستون‌نویس ثابت النهار هستم. النهار را می‌شناسید، یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های لبنانی و عربی است. این روزنامه را می‌توان به جرات یکی از پرتیراژترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌های کاغذی لبنان دانست. اگر چه با برخی افکار دوستانم در روزنامه النهار موافق نیستم ولی همگی تلاش می‌کنیم که دموکراسی را رعایت کرده و بدون تحمیل اندیشه‌هایمان به یکدیگر در کنار هم برای النهار یادداشت بنویسیم و تلاش کنیم روزنامه وزینی را تحویل خوانندگان دهیم.

بی‌شک در ایجاد چنین فضایی غسان التوینی، رئیس و مدیرمسئول روزنامه النهار که لطف و محبت بسیاری به تک‌تک روزنامه‌نگاران و خبرنگاران النهار دارد، نقشی مهم ایفا کرده است. من هر سال یک یا دو بار چند هفته‌ای را در لبنان نیستم. چندین سال است که به ایالات متحده می‌روم و در این کشور و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف آن می‌گردم.

به واشنگتن می‌روم و در اداره‌های دولتی آن سرک می‌کشم و به نیویورک که مرکز بسیاری از اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های امریکایی است می‌روم و ضمن این که سری هم به سازمان ملل می‌زنم و با نمایندگان کشورهای جهان در این سازمان به گپ و گفت می‌نشینم، با بسیاری از مقامات سابق، مشاوران فعلی، بسیاری از استراتژیست‌ها، متفکران و صاحب‌نظران بحث و تبادل نظر می‌کنم. دیگر رویه‌ام شده، وقتی به لبنان باز می‌گردم نتیجه این گپ و گفت‌ها را در قالب یادداشت در روزنامه النهار منتشر می‌کنم. اهمیت این یادداشت‌ها در این است که تلاش کرده‌ام تمامی مناقشه‌ها و بحث‌‌هایی که با مقامات مختلف امریکایی و غیرامریکایی درباره تحولات مختلف دنیا داشته‌ام را به رشته تحریر در آورم.

به‌‌خصوص و به‌طور خالص مسائل مرتبط با خاورمیانه، جهان اسلام، جهان عرب و لبنان. البته امسال من سفر ۱۰ روزه‌ای هم به سیدنی استرالیا داشتم که طی آن جایزه جهانی "جبران خلیل جبران" که یکی از مهمترین جوایز حائز اهمیت برای لبنانی‌ها است و نزدیک ۳۰ ساله است به روزنامه‌نگاران و پژوهشگران برتر لبنانی استرالیایی، لبنانی امریکایی و عرب داده می‌شود، دریافت کردم. امید است این یادداشت‌ها مورد توجه خوانندگان محترم قرار بگیرد.»

بخش‌‌های اول تا نوزدهم این یادداشت‌ها هفته‌های گذشته منتشر شد که در آرشیو دیپلماسی ایرانی همگی آنها قابل دسترسی هستند و اکنون بیستمین بخش از این سلسله مقالات تقدیمتان می‌شود:[/quote]

از مسئول بسیار عالی‌رتبه امریکایی در یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های یهودی امریکایی درباره سفر اخیر یکی از همکارانش به سوریه پرسیدم که با بشار اسد، رئیس جمور دیدار کرد. گفت: «نمی‌توانم از جزئیات آن چیزی بگویم. آن‌چه فهمیدم این است که او سه ساعت با اسد جلسه داشت. و هیچ‌کس هم در آن‌ جلسه شرکت نکرد، آنها درباره موضوعات بسیاری صحبت کردند ولی هیچ اشاره‌ای به موضوع ایران نکردند. مذاکرات واقعا خوب بود. اسد می‌خواهد که گفت‌وگوها با همکارم همچنان ادامه داشته باشد و البته درباره لبنان هم صحبت کردند. صحبت‌های طولانی درباره سوریه و اسرائیل و قضایای دیگر داشتند. پس از آن همکار من به اسرائیل رفت و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن دیدار کرد و جزئیات را به اطلاع او رساند. و پس از آن که به کشورش برگشت از کاخ سفید دیدن کرد و با برخی از کارکنان عالی‌رتبه همه چیز مرتبط با این سفر را به اطلاعشان رساند.»

پرسیدم: همکارت یا رفیقت به کاخ سفید چه گفت؟ جواب داد: «به آنها هشدار داد که پس از مصر نوبت بحرین می‌رسد، همچنین نوبت قزاقسان و دیگر کشورهای منطقه.» (از بردن نام دیگر کشورها اجتناب کرد) از آنها خواست که هوشیار باشند و با هم‌پیمانان امریکا در منطقه همراه شوند و به آنها کمک کنند که حکومت‌ها به طور مسالمت‌آمیز و روان از حکومت‌های سرکوب‌گر به حکومت‌های دموکراتیک یا حداقل دموکرات انتقال یابند.»

پرسیدم: درباره حوادث سوریه که با سفر همکارت به دمشق هم‌زمان شد و بعد از او نیز ادامه یافت، جه؟ جواب داد: پس از آن که به واشنگتن بازگشت همچنان به تماس‌هایش با دمشق ادامه داد. به هر حال او یکی از رهبرانی است که می‌تواند قدرت‌های دیگر را متقاعد کند که کمک کنند که بحران جاری از سوریه بگذرد. قطعا من اعتقاد دارم و همچنین دوستم که مبالغه در اعتماد ذاتا نباید به جایی برسد که آزار برساند. جایی که معتقدی بهبودی حاصل می‌شود، کمک کن. اسد موفق شد که تظاهراتی را در دمشق و دیگر شهرها ترتیب دهد که برخواسته از خود او بود. اما ممکن است تظاهرات دیگری شکل بگیرد. همچنان کشته‌ شدن‌ها و زخمی‌ شدن‌ها ادامه دارند. امور از دست قدرتمداران و مسئولین خارج شده است. در چنین حالتی چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا نظام سوریه و در راس آن بشار اسد سرنگون می‌شود؟ آیا ارتش سوریه دست به کودتا می‌زند؟ آیا اجازه می‌دهد نظام سرنگون شود و بشار با حمایت تظاهرات مردمی‌اش از قدرت کنار برود؟ آیا ارتش سوریه این اندازه قدرت دارد که کودتا کند؟ این‌های سوال بسیار و بزرگ هستند. آیا جوابی برای آنها داری؟ به هر حال در درعا شعارهایی سر داده شد که می‌گفت: برای ایران نمی‌میریم. این یعنی چه؟» جواب دادم: «به نظر من، شاید هم اشتباه کنم، ممکن نیست کودتای نظامی موفقیت‌آمیزی در سوریه رخ دهد. نیروهای ویژه، سازمان‌های امنیتی و رهبران اصلی ارتش همگی در دست نظام "بعثی" با نام "باند" معروف همیشگی هستند. و این باعث می‌شود که جریانی نباشد که نماینده همه طیف‌های موجود در سوریه باشد که بتواند یک کودتای موفقیت‌آمیز انجام دهد. و در سوریه همان طور که می‌دانی، فقط یک "حزب" نیست، در آنجا خانواده، تیره، طایفه و مذهب است که نقش دارند. احتمال بسیار زیاد این است که اگر نظام اسد در کنترل اوضاع شکست بخورد و نتواند آشفتگی ملی – امنیتی را درمان کند، سوریه به یک نظام جدید منتقل نشود بلکه به یک جنگ داخلی کشیده شود.»

پرسید: «منظورت این است که درگیری‌های سنی – علوی در می‌گیرد و شاید فجایعی رخ دهند؟» جواب دیدم: «درست است. این ممکن است، اما کشتاری طولانی آغاز می‌شود که ممکن است سال‌ها طول بکشد. فقط به یاد بیاور جنگ لبنان را که از سال 1975 آغاز شد و در سال 1990 به طور نظامی پایان یافت و همچنان هم این کشور از لحاظ سیاسی آشفته است. به یاد می‌آوری لبنان را که چه بر سرش آمد شاید این بار تاریخ در سوریه تکرار شود و همچنین در خود لبنان. حتی ممکن است تحولات تاریخی جدیدی به وجود بیاید که نتوان از الآن درباره به صلاح بودن یا مشکلات آن صحبت کرد.»

پرسید: «ایران چه خواهد کرد؟ ایران بسیار موثر است و در همه جا وجود دارد. آیا برای کمک به نظام اسد نیروی نظامی می‌فرستد؟» جواب دادم: «ایران زمان‌های طولانی است که به سوریه کمک اقتصادی و تسلیحاتی می‌کند. اما همچنین کمک به آموزش واحدهای نظامی سوریه نیز می‌کند. و به طور غیر مستقیم حتی به لبنان نیز کمک می‌رساند. طبیعتا این حمایت‌های از طریق لبنان ممکن است تحت فشار به هم خوردن روابط دمشق و تهران متحول شود. در حال حاضر چنین احتمالی نزد دو کشور مطرح نیست.»

جواب داد: «با کاخ سفید تماس گرفتم. به دوستانم گفتم که درباره لبنان چه می‌گویید؟ صدها هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و شعار دادند حزب الله نباید سلاح داشته باشد. چرا چیزی نمی‌گویید؟ چه می‌خواهید؟» نظر دادم: «شاید نمی‌خواهند یا نمی‌دانند چه می‌خواهند؟ به هر حال لبنان و حزب جزئی از مسائل بزرگ منطقه هستند که نمی‌توان آنها را از لبنان ضعیف چند دسته حل و فصل کرد بلکه باید از جاهای دیگر فکری برای آنان کرد. لبنان در محاسبات کسی در امریکا و منطقه نیست.»


http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/58/bodyView/18209/%D8%AF%D8%B1.%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1.%D8%A7%D8%B3%D8%AF.%D8%A8%D8%A7.%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84.%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C...%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C.%DA%86%D9%87.%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاحات در سوریه یک گام مثبت است از کشورهای اسلامی خواست با موضع گیری های خود در شطرنج حریف، علیه سوریه بازی نکنند.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، علی لاریجانی امروز چهارشنبه در کنفرانس خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با حاشیه‌های مصوبه مجلس درباره حقوق مادام برای مقامات سیاسی گفت: این مصوبه مجلس هشتم نبود که افراد سیاسی که از کار برکنار می شوند 80 درصد حقوق دوران مسئولیت خود را بگیرند، بلکه استفساریه ای از قانونی بود که در مجلس هفتم به تصویب رسیده بود و مجلس هشتم طبق این استفساریه سازمان های دیگر را نیز مشمول این قانون کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه رسانه ها در باز شدن اشکالات این مصوبه تاثیر بسزایی داشتند افزود: ما نباید با یکدندگی بر مصوبه خود اصرار داشته باشیم. مجلس هفتم با فهمیدن اشکالات این مصوبه، آن را اصلاح کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکالاتی که در زمینه تنقیح قوانین وجود دارد، گفت: 5 گروه در مجلس برای این کار تعیین شده اند که کار 3 گروه مشخص شده است.

نماینده قم در مجلس افزود: این سه گروه تمامی قوانینی که در طول تاریخ ایران مصوب شده مورد بررسی قرار داده و نسخ صریح و ضمنی آنها را واکاوی کرده اند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با جلسه کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی در جده برای بررسی تحولات سوریه و حضور علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در این کنفرانس گفت: ما باید صادق باشیم. کشورهای منطقه نمی توانند به زودی پوست اندازی کنند و شکل جدیدی یابند.

لاریجانی اظهار داشت: بعضی از کشورهایی که در جریان سوریه میدان دار هستند عملا در آنها دموکراسی دیده نمی شود و به نظر می رسد مواضع آنها سفارشی است.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه اصلاحات در سوریه یک گام مثبت است، گفت: اصلاحات در کشورهای دیگر منطقه که سلطنتی هستند نیز یک گام مثبت است.

وی در رابطه با وارد شدن سلاح های غیر مجاز از کشورهای منطقه به سوریه گفت: کشورهایی که از این فرصت برای وارد کردن سلاح های غیر مجاز به سوریه سوء استفاده کردند، برای خودشان هم در آینده بد می شود زیرا اگر این موضوع باب شود این اتفاقات برای آنها نیز تکرار خواهد شد.

لاریجانی با انتقاد از رفتار دوگانه غرب در قبال سوریه تصریح کرد: کنفرانس اسلامی می تواند با نگاهی باز رفتاری معقول در قبال مسئله سوریه داشته باشد تا دموکراسی پایدار و قوی در این کشور ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی نباید در شطرنج حریف بازی کنند، تصریح کرد: انتظار از کشورهای اسلامی این است که اجازه ندهند کسانی که از سوریه به خاطر پایداری در برابر رژیم صهیونیستی بغض و کینه دارند از این موقعیت سوء استفاده کنند.

کنفرانس خبری رئیس مجلس شورای اسلامی که ساعت 14:15 امروز چهارشنبه آغاز شده بود پس از گذشت یک ساعت و ربع در ساعت 15:30 به پایان رسید.

در این کنفرانس خبری خبرنگاران داخلی و خارجی سئوالات خود در مورد مسائل داخلی و بین المللی را مطرح کردند.


http://www.mashreghnews.ir/fa/news/82325/حمایت-مجدد-لاریجانی-از-اقدام-دانشجویان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تهران نقش تماشاچی را بازی می‌کند خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایران که حاضر به ذکر نام خود نیست،‌گزارش می‌دهد که سیاست ایران در مورد سوریه صبر کردن و مشاهده کردن است. به گفته وی ایران باید با توجه به شفاف نبودن شرایط و حساسیت ویژه موضوع سوریه صبوری پیشه کند. دیپلماسی ایرانی:‌ ایران؛ در شرایطی که موقعیت بشار اسد در سوریه به عنوان متحد نزدیکش در جبهه نبرد علیه اسرائیل به خطر افتاده، سیاست صبر کردن و مشاهده کردن را در مورد این کشور اتخاذ کرده است.
سقوط اسد می‌تواند بحرانی استراتژیک برای ایران شیعه ایجاد کند،‌ جایی که مقابله با اسرائیل همچنان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد.

ایران از کارت‌های منطقه‌ای متعددی شامل گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس برای تهدید منافع اسرائیل و آمریکا استفاده می‌کند و در عین حال می‌کوشد از دخالت خارجی در سوریه جلوگیری کند تا سرنگون ساختن اسد برای معترضان دشوار تر شود.

اما تحلیلگران بر این باورند که محور سوریه – ایران با کابوسی جدی روبروست. کابوسی که در آن یا ایران باید با اسد که خاندانش بیش از 41 سال در سوریه حکومت کرده‌اند با هر هزینه‌ای تا آخر همراهی کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایران که حاضر به ذکر نام خود نیست،‌گزارش می‌دهد که سیاست ایران در مورد سوریه صبر کردن و مشاهده کردن است. به گفته وی ایران باید با توجه به شفاف نبودن شرایط و حساسیت ویژه موضوع سوریه صبوری پیشه کند.

این مقام اضافه می کند با وجود اینکه اسد نقشی اساسی در کمک به ایران برای مقابله با اسرائیل ایفا کرده است اکنون جانبداری از وی هوشمندانه نیست.

این در حالی است که ایران برای یافتن متحد دیگری در بین اعراب که بتواند جای سوریه را پر کند دچار مشکل است و به همین دلیل امیدوار است که اسد در قدرت باقی بماند.

حمید فرحوشی، یک تحلیلگر ایرانی بر این باور است که با توجه به ضعیف شدن اسد وی دیگر نمی تواند به عنوان یک متحد منطقه ای تاثیر گذار برای ایران نقش‌آفرینی کند. اما بهتر است که به جای روی کار آمدن یک رهبر سنی در سوریه ایران یک متحد ضعیف شیعه در این کشور داشته باشد.

با این وجود مقامات ایرانی از این موضوع نیز نگران هستند که جانبداری از اسد موضع آنها را در ایجاد روابط سودمند با جانشین احتمالی وی، تضعیف کند.

به بیان بهتر جمهوری اسلامی نمی‌خواهد سرمایه گذاری اشتباهی انجام دهد زیرا این موضوعی حساس است و هر حرکت اشتباه می‌تواند پیامد‌های منفی زیادی به همراه داشته باشد.

در همین حال برخی گزارش‌ها از ملاقات مقامات ایرانی با اعضای گروه معترضان در سوریه خبر می‌دهد که نشانه‌ای از تلاش برای شکل‌دهی اتحاد احتمالی در آینده است.

یک مقام ایرانی می‌گوید که ایران نیز مانند هر کشور دیگری باید به نبال حفاظت از منافع خود باشد.

این در حالی است که بحران در سوریه فشار را بر دولت ایران که هم اکنون با تحریم‌های بین‌المللی،‌تورم، افزایش نرخ بیکاری و خروج سرمایه‌ها روبروست، افزایش داده است.

اما با تمام شرایطی که در مورد روابط تهران و دمشق از زبان تحلیلگران بیان می‌شود،‌هنوز اظهار نظری قطعی در مورد اینکه جمهوری اسلامی برنامه‌ یا طرحی برای دوران پس از اسد داشته باشد،‌مطرح نشده است.

یک دیپلمات آسیایی در تهران می‌گوید، همه اتفاق‌ها در پشت پرده رخ می‌دهد. وی می‌افزاید: شاید ایران برای حفظ نفوذ خود در منطقه به حزب‌الله یا دیگر گرو‌های شیعه نزدیک‌تر شود.

اما ایالات متحده می‌گوید،‌ایران با کمک مالی و تجهیزاتی به سوریه،‌به اسد در سرکوب مخالفان کمک کرده است. اتهامی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

مقامات ایران هنوز امیدوارند که اسد در فرونشاندن موج اعتراض‌ها موفق شود. از سوی دیگر تهران امیدوار است که تلاش‌های بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن اسد با توجه به نگرانی‌های جدی از ایجاد فرقه‌گرایی بین شیعیان و سنی‌ها در منطقه به دنبال سرنگونی اسد،‌کمرنگ‌تر شود.

عربستان سعودی که با مواضع آمریکا در مورد ایران در خصوص دخالت تهران در امور سوریه موافق است در صورت سرنگونی اسد به رقیب سرسخت ایران برای به دست گرفتن قدرت رهبری در منطقه تبدیل خواهد شد.

مسعود مروی،‌یک تحلیلگر سیاسی در ایران بر این عقیده است که سوریه می تواند به زمینه‌ای برای آمریکا و عربستان تبدیل شود تا در مقابل ایران موضع گیری کنند. همچنین فشار بیشتر بر اسد می‌تواند به آشوب‌های فرقه‌گرایانه در عراق،‌لبنان و بخش‌های دیگری از منطقه تبدیل شود که ایران در آنها نفوذ دارد.

این در حالی است که به دنبال موضع گیری ترکیه علیه اسد و محکومیت کشتار معترضان در سوریه،‌ایران رویکرد محتاطانه‌تری را دنبال می‌کند و اخیرا به اسد توصیه کرده با معترضان به توافق برسد.

ترکیه و ایران دو کشوری هستند که برای نفوذ بیشتر در خاورمیانه جدید رقابت می‌کنند و هر کدام الگویی را برای منطقه پیشنهاد می‌دهند. الگوی ایران اسلامی است و الگوی ترکیه سکولار و دمکراتیک.


برخی دیپلمات‌ها بر این باورند که ایران علاوه بر تلاش برای افزایش نفوذ در منطقه می‌کوشد از بحران‌‌های منطقه‌ای مانند بحران فلسطین – اسرائیل به نفع خود بهره‌برداری کند. رهبران ایران در ماه‌های نخست بهار عربی این تحولات را مثبت ارزیابی کردند اما تحلیلگران می‌گویند که ماهیت بهار عرب بیشتر سکولار است.

به هر ترتیب شماری از کارشناسان مسائل سیاسی می‌گویند که بحران در سوریه در داخل ایران نیز تاثیرگذار بوده است و اختلافاتی در این زمینه بین مقامات ایجاد شده است.

محمد صدر،‌ معاون سابق وزارت امور خارجه ایران در وب سایت خود می‌نویسد،‌ اگر دولت احمدی‌نژاد در موضع بهتری در جامعه بین المللی قرار داشت،‌ایران می‌تواند نقش واسطه ایفا کرده و بحران سوریه را کنترل کند

http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/58/bodyView/18287/تهران.نقش.تماشاچی.را.بازی.می‌کند.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=green]اعمال تحريم‌هاي مالي ترکيه عليه سوريه[/color][/size]



احمد داوود اوغلو روز چهارشنبه (9 آذر، 30 نوامبر) در کنفرانسي مطبوعاتي در پايتخت ترکيه از اعمال تحريم‌هاي 9 ماده‌اي عليه سوريه خبر داد.

به گفته داوود اوغلو، آنکارا همه تعاملات مالي با دولت و بانک مرکزي سوريه را قطع مي‌کند و دارايي مقامات اين کشور توقيف خواهد شد.

وزير امور خارجه ترکيه افزود، برخي از مقامات ارشد سوريه اجازه ورود به ترکيه را نخواهند داشت و دارايي‌هاي آن‌ها توقيف مي‌شود.

داوود اوغلو گفت، بشار اسد رئيس جمهور سوريه در برابر خواست جامعه بين‌المللي براي توقف "سرکوب خونين" عليه معترضان، ناکام ماند.

اين تحريم‌ها در حالي اعمال مي‌شود که برخي از قانون گذاران و سياست‌مداران ترکيه درباره صدمه ناشي از اين تحريم‌ها بر اقتصاد اين کشور هشدار داده‌اند.

سوريه از اواسط ماه مارس صحنه برگزاري اجتماع‌ و تظاهرات در حمايت و در مخالفت با بشار اسد بوده است. صدها نفر از جمله شماري از نيروهاي امنيتي سوريه در اين ناآرامي‌ها کشته شده‌اند.

مخالفان و کشورهاي غربي نيروهاي امنيتي را به کشتار غيرنظاميان متهم مي‌کنند اما دمشق خراب‌کاران و گروه‌هاي تروريستي مسلح را عامل اصلي اين کشتارها مي‌داند و معتقد است که اين ناآرامي‌ها از سوي کشورهاي غربي هدايت مي‌شوند.

بشار اسد همچنين درباره هر گونه حمله نظامي خارجي به سوريه هشدار داده و تاکيد کرده است، هر گونه اقدام نظامي موجب بي‌ثباتي کل منطقه خاورميانه خواهد شد.

http://www.presstv.ir/detail.fa/213013.html


[size=18]
[color=green]
يک نماينده ترک: "رسانه‌هاي‌غربي درباره سوريه دروغ مي‌گويند"[/color][/size]


به گزارش پرس تي‌وي، يک نماينده ترک مي‌گويد، رسانه‌هاي غربي درباره رويدادهاي سوريه حقايق را منعکس نمي‌کنند و در اين کشور دست به توطئه مي‌زنند.


بيرگول آيمان گولر معاون حزب جمهوري‌خواه خلق ترکيه که حدود يک ماه پيش همراه گروهي 38 نفره از زنان ترک به سوريه سفر کرده بود، سه‌شنبه (8 آذر) در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار پرس تي‌وي گفت، حقيقت اين‌جاست که سوريه با آن‌چه رسانه‌هاي غربي درباره اوضاع اين کشور عربي منتشر مي‌کنند، متفاوت است.

گولر افزود: "چيزي که ما در سفرمان به سوريه متوجه آن شديم، اين بود که رسانه‌هاي غربي درباره اوضاع سوريه دروغ مي‌گويند."

اين نماينده ترک اظهار داشت: "ما مي‌شنيديم که در سوريه نيروهاي دولت بشار اسد (رئيس جمهور سوريه) خونريزي به راه انداخته‌اند اما ما شاهد هيچ‌گونه خشونتي نبوديم."

[color=blue]گولر در سفر خود به سوريه از شهرهاي حلب، دمشق و لاذقيه ديدن کرد.

وي در ادامه گفت، تنها از حمص و حماه خبرهايي درباره درگيري گزارش مي‌شد. در اين شهرها نيروهاي امنيتي سوري، با گروه‌هاي مسلحي که به نيروهاي دولتي و غيرنظاميان حمله کرده بودند، درگير شده بودند.[/color]

[color=blue]گولر گفت: "ما به ترکيه بازگشتيم و حقايق را به مردم ترکيه، رسانه‌ها و جامعه جهاني گفتيم."[/color]

به گفته گولر، عوامل خارجي همچون امريکا و اتحادي اروپا براي توطئه در سوريه در تلاش هستند.

http://www.presstv.ir/detail.fa/212934.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=green]اخبار کوتاه از تحولات داخلی سوریه
[/color][/size]
*** بیانیه حزب بعث سوریه

كادر رهبری حزب بعث سوریه با صدور بیانیه ای اعلام كرد: مجازات های اقتصادی اعمال شده توسط اتحادیه عرب علیه سوریه منویات بد برخی كشورهای عربی را نشان داد.

در این بیانیه كه در خبرگزاری سوریه (سانا) منتشر شد ، آمده است : این اقدام با حضور تركیه، سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو)، آمریكا و همكاری برخی كشورهای عربی صورت گرفت.

اتحادیه جوانان انقلاب سوریه نیز این مجازات ها را محكوم كرد و آن را نشانه خواست كسانی دانست كه نمی خواهند مساله میان اعراب حل شود و برای مداخله خارجی در سوریه زمینه سازی می كنند.

[color=blue]*** تیراندازی به جوانان در ادلب

پایگاه اینترنتی 'سوریاالان' گزارش داد: افراد مسلح به تظاهرات فعالان جوان در شهر ادلب در شمال غرب سوریه تیراندازی كردند كه به كشته شدن یك نفر و مجروح شدن چند نفر انجامید.

تظاهرات در سوریه علیه تصمیم های اخیر اتحادیه عرب از 21 آبان ماه و زمان تعلیق عضویت این كشور آغاز و همچنان در برخی شهرهای مختلف ادامه دارد.

*** فرمان بشار اسد

'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه با صدور فرمانی، زمان ثبت نام برای نامزدی شوراهای محلی را تا 14 آذر 90 ( 5 دسامبر 2011) تمدید كرد.

این انتخابات پیشتر قرار بود 21 آذر ماه برگزار شود كه با این تمدید ممكن است زمان آن نیز تغییر كند.[/color]

*** سخنان پژوهشگر اقتصادی سوری

'مظهر الیوسف' پژوهشگر اقتصادی به روزنامه 'الوطن' چاپ دمشق گفت: تاثیر منفی مجازات های اتحادیه عرب علیه سوریه فقط 20 درصد تبادل تجاری كشور را شامل می شود.

وی افزود: 50 درصد از تبادل تجاری سوریه با كشورهای عربی است، از این میان 25 درصد آن با طرف عراقی و 5 درصد با لبنان است كه هر دو مجازات ها را رد كردند لذا فقط 20 درصد تجارت شامل مجازات می شود.


http://www.irna.ir/News/30691689/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%83%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/


[size=18]
[color=green]کشتار خاموش و مصائب شيعيان در اغتشاشات سوريه [/color][/size]


به گزارش گروه بين الملل مشرق، جمهوري عربي سوريه کشوري در جنوب غرب آسيا و بر سواحل شرقي درياي مديترانه است. اين کشور از شمال با ترکيه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و درياي مديترانه و از جنوب با اردن و سرزمين‌ها اشغالي فلسطين همسايه ‌است و از آنجا نقطه اتصال سه قاره آسيا، اروپا و آفريقا بشمار مي‌آيد، به همين دليل جايگاهي استراتژيک در خاورميانه را به خود اختصاص مي‌دهد.
حدود ۷۴ درصد جمعيت سوريه را مسلمانان سني، ۱۳ درصد علوي و شيعه دوازده‌امامي و اسماعيلي، ۱۰ درصد مسيحي و ۳ درصد دروزي تشکيل مي‌دهند.
اغتشاشات خونين در سوريه، از هفت ماه پيش با مداخله غيرمستقيم آمريکا و رژيم صهيونيستي و فرانسه از يک سو و تحريک برخي کشورهاي منطقه از جمله عربستان سعودي، اردن، ترکيه و گروه هاي غربگراي لبنان از سوي ديگر، از شهر سني نشين "درعا" شروع شد و مانند هر پديده سياسي– امنيتي و اجتماعي، تحت تأثير فعل و انفعالات بازيگران داخلي و خارجي تغيير و تحول يافته است.
در اين ميان آنچه تاکنون در اين ناآرامي‌ها چندان به چشم نيامده و مورد توجه قرار نگرفته وضعيت شيعيان در اين ناآرامي‌هاست. اين گزارش، نگاهي دارد به اوضاع شيعيان شهر حمص در سايه شرايط حاکم بر سوريه.

پراکندگي شيعيان سوريه
اکثر شيعيان سوريه در پنج استان دمشق، حمص، حلب، ادلب و دَرعا متمرکز هستند و در اين ميان شيعيان حمص به شکلي ويژه در معرض حملات و هجوم‌هاي مذهبي شديدي قرار دارند که از قتل و کشتار و ربودن و آواره کردن آنها نيز واهمه ندارد.

رابطه شيعيان حمص با محيط پيراموني سني خود
جمعيت شيعيان استان حمص به حدود 150 هزار نفر مي‌رسد که 10 درصد جمعيت اين استان را تشکيل مي‌دهد و به غير از شهر حمص در 50 روستاي اطراف حمص پراکنده و اکثر آنها در شهرک البياضه ( که محل اصلي تجمع شيعيان در مسجد المصطفي (ص) در اين استان است) و شهرک وادي ايران و شهرک العباسيه متمرکز شده‌ و رابطه آنها با سني‌هاي اين شهر طي دو دهه گذشته رابطه‌اي دوستانه و ارام بوده است و مي‌توان دلايل اين امر را در موارد زير ملاحظه کرد:
1- سياست نزديکي که رهبران لائيک استان از طريق ارتباط دائم با اهل سنت و علماي آنها و دوري از ايجاد فتنه و هرگونه ايجاد تحريک در پيش گرفتند.
2- موضع قاطع دولت مرکزي جهت مقابله با عوامل ايجاد درگيري‌ها و منازعات مذهبي.
3- جنگ ژوئيه و نتايج حاصل از اين جنگ که موجب تعيمق دوستي و نزديکي بيش از پيش پيروان دو مذهب به يکديگر شد.

عوامل و دلايل تيرگي روابط
اما اين آرامش و رابطه دوستانه در سال‌هاي اخير رو به تيرگي نهاد، به گونه‌اي که پس از ناآرامي‌هاي اخير سوريه تا سرحد برخورد نيز پيش رفت که دلايل اين امر را بايد در موارد زير ملاحظه کرد:
1- تحرکات و جوشش مذهبي که سراسر جهان اسلام را دربرگرفت و اوج آن اوايل اشغال عراق قابل ملاحظه بود.
2- رسانه‌ها و تبيلغات فرقه‌اي سلفي که از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي و پايگاه‌هاي اينترنتي خانه‌ها و انديشه‌ها و افکار سفلي‌ها را به اشغال خود درآورد و موجب شکل‌گيري سفلي‌گري تندرو شد که در برخي مناطق سوريه نيز نفوذ کرده بود.
3- رسانه‌ ها و تبليغات شيعي تندرو که به مقدسات اهل سنت توهين مي‌کرد.
4- خطاها و اشتباهاتي که برخي از تندورهاي سوري مرتکب شده و فقط بر خصوصيات و ويژگي‌هاي جامعه سوري تاکيد داشتند.

مواضع شيعيان در قبال حوادث جاري
از زماني که ناآرامي‌هاي سوريه بروز نمودند،‌ رهبران مذهبي شيعيان سوريه و روحانيون آنها اعلام کردند که نسبت به اين مواضع بي‌طرف بوده و در آنها دخالتي نخواهند داشت، از اين جهت که اعتقاد داشتند، اعلام حمايت از اين تحرکات به مذهب و نظام، همزمان ضربه خواهد زد. درباره پيروان اين مذهب، آنها اعتقاد داشتند جمعيت کم و در اقليت بودن آن، شيعيان را در معرض حملات انتقام‌جويانه قرار خواهد داد و درباره نظام نيز مشخص است که شيعيان از نظام دمشق حمايت مي‌کنند.
التزام و تعهد به اين دو اصل در ميان شيعيان گسترده و قابل ملاحظه بود و اگر شيعيان خود دار نبوده و براي حمايت از نظام خارج مي‌شدند، بي‌شک موجب بروز درگيري‌هاي مذهبي در سوريه مي‌شدند.

آثار برجاي مانده از ناآرامي‌هاي کنوني بر شيعيان
بسياري از معترضان سوري بر اين باورند که شيعيان حامي و طرفدار نظام در سرکوب ناآرامي‌ها هستند و در اين باره دلايلي ارائه مي‌دهند که مهمترين آن :
1- موضع‌گيري آشکار ايران و حزب الله در حمايت و تأييد نظام سوريه.
2- متهم کردن شيعيان سوريه به حمايت از نظام و حاميان آن و اين اتهامي است که متوجه تمام اقليت‌هاي سوري با نسبت‌هاي متفاوت است.
3- تحريکات آشکار و مستقيم مذهبي عليه شيعيان سوريه از طريق پايگاه‌هاي اينترنتي و شبکه‌هاي ماهواره‌ايي چون "صفا" و "وصال" و برخي مفتي‌هاي افراطي و تندرو همچون شيخ "عدنان العرعور" که نقش مهمي در اين‌باره ايفا کرد.

نگاهي به روند حوادث اخير
بي‌شک روابط دوستانه‌اي که طي دو دهه گذشته بر روابط شيعيان و سني‌ها حاکم بوده و ادامه ارتباط علماي اين دو طايفه با يک‌ديگر از آغاز حوادث نقش مهمي را در عدم کشيده شدن سريع و گسترده آنها به برخورد طايفه‌اي موثر بود، اما اين روابط پس از توسعه گستره خشونت‌ها و افتادن سلاح به دست معارضان ديگر فايده و تأثيري نداشت.
به همين منظور حملات تبليغاتي گسترده‌اي آغاز شد که آنها را از شيعيان برحذر مي‌داشت و شيعيان را به نا حق و نادرست به کشتار تظاهرات‌کنندگان يا دادن راپورت آنها و تحرکاتشان به ماموران نظام متهم مي‌کرد؛ همچنين فراخوان‌هايي توسط برخي از روحانيون تندرو صادر شد که از معترضان سوري مي‌خواست "شهر ار وجود مجوسي‌ها پاک کنند"، در اين شرايط بحراني عمليات قتل و کشتار و ربودن جوانان بي‌گناه شيعه اهل بيت(ع) آغاز شد و اين روند به‌شدت روند سريع و غيرمنتظره‌اي به خود گرفت و برخي از گروه‌هاي مسلح مانند "گردان‌هاي خالد بن وليد" از طريق اينترنت، مسؤوليت برخي از اين عمليات‌ها را برعهده گرفتند.
اما اين بدين معنا نبود که تمام اهل‌سنت با کشيده‌شدن به اين فتنه مذهبي موافق هستند زيرا بخش قابل ملاحظه‌اي از سني‌هاي ميانه‌رو، مخالف هرگونه برخورد مذهبي هستند اما صداي آنها در هياهوي خشونت‌ها و قيل و قال‌هايي که استان حمص را دربرگرفته به گوش نمي‌رسد و روحانيون آنها تأثيرگذاري خود را از دست داده‌اند، بويژه آنکه بسياري از آنها متهم به حماقت و نفاق و مزدوري براي نظام مي‌شوند.
با اين حال توجيهات و پيام‌هاي علماي اهل بيت(ع)، خواستار عدم کشيده‌شدن به فتنه کشتار مذهبي و پيشه‌کردن صبر و در نظر گرفتن مصائبي هستند که مردم به دليل اين اقدامات به آن دچار مي‌شوند.

نمونه‌هاي مصائب شيعيان
مي‌توان مهمترين اشکال بدبختي و مصائبي که شيعيان طي پنج ماه اخير با آن مواجه بودند را در موارد زير خلاصه کرد:
1- قتل و کشتار و ربوده شدن
2- مهاجرت از مناطق سني‌نشين به دليل تهديدات صورت گرفته و خطرهاي ناشي از آن.
3- غارت و چپاول و و به اتش کشيدن برخي اماکن تجاري و منازل بويژه آنهايي که صاحبان آنها به مناطق ديگر مهاجرت کرده بودند.
4- رکود اوضاع اقتصادي به دلايلي چند از جمله:
الف) بيرون راندن برخي از کارگران شاغل در بخش خصوصي به اسباب و دلايل مذهبي.
ب) ناتوانايي بسياري از افراد شاغل جهت حضور در محل کار، بويژه پس از کشته شدن برخي از آنها که در مسير رفتن به محل کار يا در خود محل کار و صرفاً به خاطر دلايل مذهبي صورت مي‌گرفت.
ج) کند شدن چرخه اقتصاد استان بطورکلي که بر بسياري از افراد تأثير گذاشت، بويژه کساني که درآمدهايشان روزانه تأمين مي‌شود.
5- تعطيلي برگزاري نماز جمعه و جماعت در مسجد جامع المصطفي(ص) که مرکز اصلي تجمع شيعيان استان به شمار مي‌آيد و خطيب و سخنران آن "شيخ عبدالمجيد عباس" است که مهم‌ترين دليل آن خطراتي است که نمازگزاران را پيش از رسيدن به مسجد يا پس از خروج از مسجد تهديد مي‌کند، ‌اين درحالي است که طي اين مدت بارها شاهد تيراندازي به سوي آن توسط طرف‌هاي ناشناس بوده است.
با تأکيد بر اين که اين تجاوزها و تعدي‌ها توسط سني‌هاي ساکن حوالي و نزديک مسجد صورت نمي‌گيرد که هم‌چنان تا حدودي روابط دوستانه خود را با شيعيان حفظ کرده‌‌اند و در ذيل به مهمترين موارد مصايب و بدبختي که شيعيان سوريه از ابتداي ناآرامي‌ها تا کنون با آن مواجه بوده‌اند، اشاره خواهد شد:
[color=blue]1- قتل و کشتار: 62 نفر؛ اکثر اين افراد با سلاح سرد به قتل رسيده‌اند که کوچکترين آنها کودکي چهار ساله و مسن‌ترين آنها پيرمردي 77 ساله است.
2- بوده شدن: 22 نفر؛ سرنوشت نامعلوم و به نظر مي‌رسد به قتل رسيده باشند.
3- مجروحان: 20 نفر؛ برخي از آنها داراي جراحات خطرناک هستند.
4- غارت و آتش زدن منازل و اماکن تجاري: بيش از 500 باب منزل و مغازه؛ اکثر اين مغازه‌ها و خانه‌ها پس از خروج صاحبان آنها غارت شده و آتش زده مي‌شود.
5- مهاجرت و آوارگي: حدود 50 مورد؛ اين موضوع به شکلي ويژه در شهرک "البياضه" و شهرک "وادي ايران" قابل ملاحظه است که اکثر ساکنان آن به روستاهاي شيعه‌نشين اطراف شهر مهاجرت کردند.
6- وخامت اوضاع اقتصادي و بيکاري: حدود 10 هزار مورد؛ به خاطر اخراج از کار يا عدم امکان حضور در محل کار يا رکود اقتصادي ناشي از ناآرامي‌هاي اخير.
7- تعطيلي نماز جمعه و جماعت: از چند هفته پيش؛ به دليل وجود خطرات بي‌شمار در راه رسيدن به مسجد و بازگشت به خانه از جمله شليک گلوله توسط اشخاص ناشناس در مرکز اصلي تجمع شيعيان در حمص که شيخ عبدالمجيد عباس بر آن اشراف و نظارت دارد.
8- تعطيلي مرکز ديني معارف اسلامي: از آغاز سال تحصيلي؛ که زير نظر "جامعة المصطفي(ص) العالمية" فعاليت مي‌کند.
9- همه اين موارد موجب شده تا مؤسسات و نهادهاي اجتماعي نتوانند به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند.[/color]


http://www.mashreghnews.ir/fa/news/79023/%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%BA%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D9%87

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عکس ها
کشف سلاح وبمب های دست ساز از اشرار مسلح
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-194827_h385235.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-195107.jpg


مصاحبه با خانواده یکی از کشته شده گان غیر نظامی ( علی ترکاوی العلی) در حملات اشرار

http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-011610_h385283.jpg

اعتراف قاتل این شخص
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-004632.jpg

آزادی بیش 900 نفر در سوریه
http://www.sana.sy/servers/gallery/201111/20111130-190446_h385108.jpg

[color=green]

[size=18]استقرار 3 لشکر زرهی ارتش ترکیه در مرز سوریه[/color][/size]


استقرار3 لشكر ارتش تركيه در مرز با سوريه

منابع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه دولت تركيه سه لشكر زرهي در مرز با سوريه مستقر كرده و نيروي دريايي و هوايي خود را به حالت آماده باش درآورده است.
اين خبر را روزنامه الرياض چاپ عربستان به نقل از منابع اطلاعاتي اسرائيل منتشر كرده است.
اين درحالي است كه ارتش لبنان، حزب الله مقاومت و دولت اردن نيز در مرز با سوريه نيروهاي نظامي خود را به حالت آماده باش در آورده اند. اين منابع همچنين افزودند كه اسرائيل نيز در مرزهاي خود با لبنان و سوريه به حال آماده باش درآمده است.
يك روزنامه روسي نيز در گزارشي با اشاره به افزايش فشارهاي غرب عليه دمشق نوشت، فرمانده نظامي انقلابيون ليبي اكنون در مرزهاي مشترك تركيه و سوريه مستقر شده است.
از سوي ديگر روسيه و چين در تازه ترين مواضع خود نسبت به سوريه كشورهاي غربي و عربي را از دخالت در امور سوريه برحذر داشته و نسبت به هرگونه حمله نظامي هشدار دادند.
همچنين 300 شخصيت سياسي و حزبي از سراسر دنيا نشستي در بيروت برگزار و هرگونه دخالت خارجي در سوريه را محكوم كردند.

http://www.kayhannews.ir/900910/16.htm
[size=18]
[color=green]مخالفت سازمان همکاری‌های اسلامی با دخالت درسوریه[/color][/size]

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شکبه العالم، "اکمل الدین احسان اوغلو" شامگاه امروز در پایان نشست وزرای امورخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، تاکید کرد: سازمان همکاری های اسلامی بر مخالفت خود با دخالت خارجی در سوریه، و تعرض به حاکمیت این کشور تأکید می کند.

اوغلو افزود: ما خواستار آغاز فوری گفت و گوها در سوریه هستیم.


http://fa.alalam.ir/news/260144

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر می رسه که در سوریه جنگ داخلی در حال شکلگیری است
غرب هم از این مسئله راضی است و امیدوار

ناتو و غرب منتظر است که در صورت جنگ داخلی و شرایطی شبیه لیبی با اجازه اتحادیه عرب منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند

در این میان روسیه به خاطر تنها پایگاه دریایی اش در دریای مدیترانه بشدت از سوریه حمایت می کند
که در صورت معامله با غرب و تضمین حفظ این پایگاه روسیه هم خفه می شود مثل چین که میل به سکوت کرده است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه اخبار سوریه رو پیگیری کرده باشید متوجه کاهش زیاد حجم درگیری ها در کل سوریه میشید البته به استثنای حمص که در حمص هم تعداد زیادی از اشرار بازداشت یا کشته شدن یکی از دلایل افزایش فشار کشور های دیگه برسوریه همین تسلط روز افزون دولت مرکزی بر اوضاع است که با فشار سعی کرده معاندین مسلح (منظور بنده مخالفان منطقی نیست) رو پشتیبانی کرده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرمانده مبارزان لیبی آماده حمله به سوریه
فرمانده شورای نظامی لیبی با حمایت غرب وارد ترکیه شد و با گردان خود آماده آغاز حمله نظامی به سوریه است تا ضربه اول از خارج از خاک سوریه را وی از خاک ترکیه به نظام سوریه وارد کند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، گزارش‌های خبری از اعزام «عبدالحلیم بلحاج» فرمانده نظامی شورای نظامی طرابلس به ترکیه برای آغاز حمله به سوریه خبر می‌دهند.

روزنامه «کراسنایا زویوزدا» روسیه، گزارش کرد که سوریه این روزها با فشار فزاینده غرب روبه‌روست که از طریق اتحادیه عرب اعمال می‌شود. به نوشته این روزنامه آنان (غربی‌ها و اتحادیه عرب) از نقض حقوق بشر از جانب دولت سوریه صحبت می‌کنند اما آنچه گروهک‌های مسلح در این کشور انجام می‌دهند کاملا نادیده می‌گیرند و آنان را فعالان معارض می‌نامند.

این روزنامه روسی تاکید که عبدالحلیم بلحاج اکنون در خاک ترکیه است تا اولین حملات زمینی به سوریه را آغاز کند.

بنا بر این گزارش، ناظران پیش‌بینی کردند که حمله اول را گردان رزمندگان بلحاج که از لیبی اعزام شده‌اند انجام بدهد که اکنون در مرز ترکیه با سوریه مستقر شده‌اند و به انتظار لحظه آغاز حمله به فرماندهی عبدالحکیم بلحاج هستند.

این روزنامه تاکید کرد که بلحاج اکنون شناسایی شده است و با نام سلیم العوانی تردد می‌کند.

پیش از این ولید احمد الفرجانی فرمانده لشکر نیروهای ویژه لیبی به روزنامه الشروق الجزایر اعلام کرده بود که مبارزان لیبیایی عملا برای جنگ با نظام سوریه حرکت کرده‌اند.

این مقام لیبیایی تاکید کرد که شورای ملی انتقالی لیبی که پیش از این معارضان دولت سوریه را تحت عنوان «شورای ملی سوریه» به رسمیت شناخته بود، اکنون حمایت‌های مالی، نظامی و لوجستیکی برای حمایت از شورای ملی سوریه ارسال کرده است.

ترکیه نیز که در ماه‌های گذشته میزبان نشست‌های مختلف مخالفان و عناصر اطلاعاتی و امنیتی کشورهای عربی و اروپایی علیه سوریه بود، اکنون بلحاج و نیروهای وی را در خاک خود پذیرفته است و از آنان حمایت می‌کند.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/82505/فرمانده-مبارزان-لیبی-آماده-حمله-به-سوریه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من نفهمیدم یکی از لیبی پا شده رفته ترکیه برای جنگ با سوریه؟؟
مگه خود ترکیه ارتش نداره؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=blue]استقرار 3 لشکر ارتش ترکیه در مرز با سوریه[/color][/b]

منابع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه دولت تركيه سه لشكر زرهي در مرز با سوريه مستقر كرده و نيروي دريايي و هوايي خود را به حالت آماده باش درآورده است.
اين خبر را روزنامه الرياض چاپ عربستان به نقل از منابع اطلاعاتي اسرائيل منتشر كرده است.
اين درحالي است كه ارتش لبنان، حزب الله مقاومت و دولت اردن نيز در مرز با سوريه نيروهاي نظامي خود را به حالت آماده باش در آورده اند. اين منابع همچنين افزودند كه اسرائيل نيز در مرزهاي خود با لبنان و سوريه به حال آماده باش درآمده است.
يك روزنامه روسي نيز در گزارشي با اشاره به افزايش فشارهاي غرب عليه دمشق نوشت، فرمانده نظامي انقلابيون ليبي اكنون در مرزهاي مشترك تركيه و سوريه مستقر شده است.
از سوي ديگر روسيه و چين در تازه ترين مواضع خود نسبت به سوريه كشورهاي غربي و عربي را از دخالت در امور سوريه برحذر داشته و نسبت به هرگونه حمله نظامي هشدار دادند.
همچنين 300 شخصيت سياسي و حزبي از سراسر دنيا نشستي در بيروت برگزار و هرگونه دخالت خارجي در سوريه را محكوم كردند.
به گزارش ايسنا در اين نشست كه با عنوان نشست عربي بين المللي براي مخالفت با دخالت خارجي در سوريه برگزار شد شركت كنندگان با محكوم كردن تبليغات رسانه اي خصمانه عليه سوريه اعلام كردند كه اقدامات اخير عليه سوريه در راستاي سوءاستفاده از خواسته هاي به حق مردم سوريه است و تنها به طرح استعماري- اسرائيلي كه هدف آن نابودي سوريه و اعراب است، كمك مي كند.
شركت كنندگان با صدور بيانيه اي با محكوم كردن دخالت هاي خارجي در امور داخلي سوريه آورده اند، دخالت خارجي در امور سوريه به هر شكلي غيرقابل قبول است و اين نوع اقدامات شيوه ديگري از تلاش ها براي اشغال سرزمين هاي عربي و اسلامي است كه در جاهاي ديگري همانند فلسطين، عراق، لبنان، ليبي، سودان و سومالي اجرا شده است.
حزب الله لبنان نيز با صدور بيانيه اي هرگونه دخالت خارجي در امور داخلي سوريه را محكوم و اعلام كرد كه برخي توطئه گران با همدستي برخي از كشورهاي عربي و كشورهاي غربي درصدد انتقام گرفتن از مقاومت هستند.
همچنين وزير خارجه لبنان تأكيد كرد كه بيروت تحريم هاي اتحاديه عرب عليه سوريه را نمي پذيرد و اين محدوديت ها را اجرا نخواهد كرد.
وزيرخارجه برزيل نيز هشدار داد دخالت نظامي در سوريه پيامدهاي ويرانگري به دنبال خواهد داشت.
رئيس كانون وكلاي سوريه نيز با اشاره به اجراي طرح هاي آمريكايي صهيونيستي عليه سوريه از سوي كشورهاي عربي تأكيد كرد كه دمشق آمادگي مقابله با سناريوهاي دشمن را دارد.
بيرگول آيمان گولر معاون حزب جمهوري خواه خلق تركيه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه رسانه هاي غربي درباره رويدادهاي سوريه حقايق را منعكس نمي كنند و در اين كشور دست به توطئه مي زنند.
گفتني است روز گذشته كميته فني و اجراي تحريم ها عليه سوريه به رياست قطر و با حضور نمايندگان كشورهاي اردن، الجزاير، عربستان، سودان، عمان، مصر و مغرب براي پيگيري تحريم ها عليه سوريه برگزار شد.
منابع رسمي سوريه اعلام كردند كه روز گذشته طي يك عمليات نيروهاي امنيتي سوريه چهار تروريست را كشتند و 17 نفر ديگر را دستگير كردند.

لینک خبر
http://khabarfarsi.com/n/1610397/استقرار_3_لشکر_ارتش_ترکیه_در_مرز_با_سوریه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اوضاع عمومی قبل از ظهور امام زمان(علائم)

در تفسیر عیاشی از جابر جعفی روایت میکند که حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود: در جای خود بنشین و حرکتی از خود نشانم مده تا آنگاه که علایمی را که در سال طاق روی میدهد و من اکنون برای تو ذکر میکنم به بینی .
وآن اینکه : کسی از دمشق صدائی میزند، و در یکی از دهات آن فرورفتگی پدید میآید، و قسمتی از مسجد آن فرو میریزد، و میبینی که طایفه ترک از آنجا (دمشق) میگذرد و در جزیره (موصل) فرود میآیند.رومیان هم در رمله فرود آیند و آن سالی است که در تمام سرزمین عرب اختلافات روی میدهد

ترجمه جلد 13 بحارالانوار صفحه 1000

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عکس
کشف سلاح از 41تروریست کشته یا بازداشت شده
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-192646_h385235.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-222401.jpg


مصاحبه رسانه ها با مادر یکی از قربانیان حملات اشرار
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-222401_h385486.jpg


اعتراف یکی از سرگردکان اشرار به اقدامات خود و وابستگی به بیگانگان
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-231856_h385534.jpg

گفتگو با یک شهروند سوری که توسط ارتش به اصطلاح آزادی بخش ربوده شده بود
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-234705.jpg

تجمع ده ها هزار نفری مردم سوریه در شهرستان ریف دمشق طرطوس لاذقیه در حمایت از ثبات سوریه وشخص اسد
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-175018.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-175032.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-175052.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-175106.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-174015.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-174033.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-174054.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-175737.jpg
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-225211.jpg

روحانیان شیعه
http://www.sana.sy/servers/gallery/201112/20111201-225238.jpg


[size=18][color=green]
کشته و بازداشت شدن 41 فرد مسلح در سوریه[/color][/size]

خبرگزاری سوریه (سانا) با اعلام این خبر افزود : 5 نفر از این افراد در جریان درگیری در شهر حماه كشته شدند.

همچنین 35 فرد مسلح نیز در جریان این درگیری دستگیر و مقادیر قابل توجهی سلاح از آنان در ریف حماه كشف و ضبط شد.

نیروهای گمرك شهر حمص در مركز كشور نیز با افراد مسلح درگیر شدند كه در نتیجه یك فرد مسلح كشته و یك فرد دیگر دستگیر شد.

همچنین در جریان این درگیری یك دستگاه خودرو و مقادیری سلاح و مهمات از افراد مسلح كشف و ضبط شد.

نیروهای امنیتی در ریف حمص نیز دو بمب هر یك به وزن 12 كیلوگرم را كشف و خنثی كردند.

شهر درعا در جنوب سوریه نیز امروز شاهد دستگیری شماری از افراد مسلح و كشف و ضبط مقادیر زیادی سلاح و دستگاه های ارتباطی پیشرفته بود.

یك بمب نیز كه در یك دستگاه خودرو قرار داده شده بود ، امروز در شهر دیرالزور در شرق سوریه و در نزدیك مرز این كشور با عراق كشف و خنثی شد.

http://www.irna.ir/News/30693434/6-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D9%83%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%83%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%83%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/
[color=green][size=18]

سوریه عضویت خود را در اتحاد برای مدیترانه به حالت تعلیق درآورد[/color][/size]

جهاد مقدسی' در اظهاراتی كه پنجشنبه شب در خبرگزاری سوریه (سانا) منتشر شد ، افزود : سوریه مجازات های سیاسی اقتصادی اتحادیه اروپا علیه سوریه را ناموجه و آن را نقض آشكار حاكمیت ملی و مداخله در امور داخلی سوریه می داند.

وی افزود: این امر با توافقنامه های منعقده میان سوریه و اروپا مغایر است و به روح شراكت كه پایه های آن در بارسلون و اتحاد برای مدیترانه نهاد شد، ضربه می زند.

این سخنگو افزود: با توجه به این امر، دولت سوریه عضویت خود را در اتحاد برای مدیترانه تا زمان عدول اتحادیه اروپا از تدابیرش علیه دمشق به حال تعلیق در می آورد و این تصمیم به اطلاع نمایندگان مصر و فرانسه به عنوان روسای مشترك اتحاد رسیده است.

مقدسی همچنین در خبر دیگری از تصمیم دولت سوریه برای تعلیق عمل به قرارداد موافقت نامه تجارت آزاد با تركیه در پاسخ به اقدامات اخیر این كشور علیه سوریه خبر داد.

وی تاكید كرد : دمشق متناسب با حجم اقدامات تركیه علیه سوریه تدابیر لازم را اتخاذ خواهد كرد.

صبح امروز نیز خبرگزاری سوریه با انتشار مطلبی از اعمال مجازات های تركیه علیه سوریه بشدت انتقاد كرده بود.

http://www.irna.ir/News/30693423/%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%82-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/

[size=18][color=green]انتقاد رهبر حزب مخالف جمهوری خواه از سیاست های تركیه در قبال سوریه
[/color][/size]

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری تركیه ، رهبر حزب مخالف جمهوری خواه خلق بااشاره به سیاست های تركیه در زمینه تحولات سیاسی در سوریه اظهارداشت : حزب حاكم عدالت و توسعه مشكلات داخلی تركیه را فراموش كرده و خود را با مشكلات سوریه مشغول كرده است.

وی با طرح این سووال كه چرا تركیه اینقدر به مسائل و رخدادهای سوریه علاقه مند شده است ، اظهارداشت : پاسخ این سووال این است كه مقامات تركیه آلت دست استعمارگران شده اند.

قلچداراوغلو با اشاره به حضور مخالفان سوریه و آموزش آنان در تركیه گفت : اگر روزی كشوری نیروهای مخالف ما را آموزش دهد و به آنان تداركات و تجهیزات لازم را برساند ما چه كاری را انجام خواهیم داد.

رهبر حزب جمهوری خواه خلق به همراه معاونان این حزب هفته گذشته نیز در پی عذرخواهی ' رجب طیب اردوغان ' نخست وزیر تركیه از كشتار علویان درسیم در دهه 1940 ، از وی انتقاد كرده بودند.


http://www.irna.ir/News/30693424/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%83%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=green]تحویل موشکهای پیشرفته ضد کشتی به سوریه[/color][/size]


به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، خبرگزاری "انترفکس" روسیه به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که به سوریه برای دفاع از سواحل خود، سامانه های موشکی پیشرفته ای تحویل داده است.

بر اساس این گزارش، این سامانه به 35 موشک مجهز است که سواحل سوریه را از هرگونه حمله احتمالی دریایی حفظ می کند.

تحویل این سامانه پیشرفته موشکی ضد کشتی،درحالی صورت می گیرد که چند روز قبل آمریکا از اعزام ناو هواپیمابر هسته ای خود به سوی سواحل سوریه خبر داده بود.

با این حال روسيه پس از وتوي قطعنامه غرب عليه سوريه در سازمان ملل، آواخر آبان ماه گذشته در حمايت از دمشق در برابر تهديدات غرب، ناوهاي خود را به سوي آبهاي منطقه اي سوريه گسيل کرده بود.


http://fa.alalam.ir/news/260724

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.