Recommended Posts

صنعت هوانوردی بلوک شرق در زمان شوروی سابق و بعد از آن از سال ۱۹۲۷ تاکنون بیش از ۲۰۰ هواپیما طراحی شده که حدود ۱۰۰ فروند از آنها به مرحله تولید رسیده که شامل بیش از هفتاد هزار هواپیمای عملیاتی در سراسر جهان می شود.طراحی YAK-130 به اواخر دهه هشتاد باز مي گردد و در سال 1992 YAK-130 و MIG-AT به عنوان برنده طرح جنگنده از بين چهار دفتر طراحي برگزيده شد.

در سال 93 يك قرارداد همكاري بين ياكولوف از روسيه و شركت آئروماكي از ايتاليا به امضا رسيد.اولين پرواز اين هواپيما در 25 آوريل سال 96 در مركز آزمونهاي پروازي ژوكوفسكي توسط سر خلبان آزمايشگر "آندره سينيتسين" انجام شد.در ادامه شركت ايتاليايي از پروژه جدا شد و گونه ايتاليايي آن M-346 نام گرفت.

YAK-130 در سال 2002 به عنوان برنده طرح جت آموزشي رزمي پيشرفته روسيه براي جايگزيني L-29 و L-39 انتخاب شد كه نيرو هوايي به 200 فروند از آن احتياج داشت و اولين اسكادران هاي اين هواپيما از سال 2006 به نيرو هوايي روسيه پيوستند.

اين هواپيما مي تواند با زاويه حمله 42 درجه به پرواز ادامه داده و مانورهايي در محدوده 8G+ تا 3G- را بدون مشكل انجام دهد .البته مدلهاي ديگري از اين هواپيما مانند مدل ناو نشين ،هواپيماي سبك وزن شناسايي و ... نيز در دست طراحي است.

هواپيماي yAK-130 با طرح كلاسيك بال پش گرا و دم تك باله از مواد آلياژ سبك وزن و همچنين سطوح كنترل فيبر كربن ساخته شده است. زرهي از جنس كولار نيز از قسمتهاي مهم هواپيما حفاظت مي كند كه با توجه به مآموريت اين جنگنده كه شامل پشتيباني نزديك هوايي نيز مي شود لازم به نظر مي رسد.بدنه اين هواپيما براي عمر خدمتي 30 سال طراحي شده كه شامل 10 هزار ساعت پرواز و 20 هزار فرود مي شود.

اين هواپيما داراي 6 آويز تسليحات زير بال و دو لانچر موشك هوا به هوا در نوك بال و يك آويز نيز در قسمت زير بدنه است.توانايي حمل بار اين هواپيما 3000كيلو گرم است.ساختار باز مجموعه اويونيكي YAK-130 اجازه استفاده از گستره وسيعي از تسليحات شامل موشكهاي هوا به هواي R-73، AIM-9L و Magic 2 ، موشكها ي هوابه زمين AGM-65 ، Vikhr ،Kh-25 ML و انواع بمبهاي هدايت شونده و سقوط آزاد روسي و راكتها را مي دهد. توپ اين هواپيما از نوع GSh-301 با كاليبر 30 و همچنين غلاف توپ GSh-23 است.

موتور توربوفن اين هواپيما از نوع Al-222-25 است.مخازن سوخت داخلي شامل دو مخرن داخل بال و يك مخزن در بدنه مركزي است كه مي تواند در مجموع 1750 كيلوگرم سوخت حمل نمايد.

برد غير رزمي اين هواپيما 2545 كيلومتر و با دو مخزن سوخت خارجي معدل 3330 كيلومتر است.حداكثر سرعت اين هواپيما 0.95 ماخ است و حداكثر سقف پروازي آن معدل42660 فوت است. اين هواپيما براي برخاست به مسافتي حدود340 متر و براي فرود به مسافتي در حدود 550 متر نياز دارد.


تصویر

تصویر

يه سوال اگر گفتيد عکس دوم اين جنگنده شبيه چه جنگنده ديگر هست ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جالب بود ولی فکر کنم قبلا چنین مطلبی ارسال شده بود! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طرح مشترك اين جنگنده با همكاري ياكولوف رسيه و ائروماچي ايتاليا در سال 1993 اغاز شد و اولين جنگنده ي ساخته شده با نام yak/aem/130d به سال 1996 اولين پروازش را به انجام رسانيد.در سال 1999 مشاركت اين دو كمپاني برهم خورد و شركت ياكولوف طرح yak130 و شركت ائروماچي m346 را دنبال كرد. در سال 2003 اولين نمونه yak-130 حدود 450 پرواز ازمايشي انجام داد و در ازمايشها قابليت هاي خود را در انجام عمليات هاي سنگين مانند هواپيما هاي f15،f22،f35،su30 Mig29 به نمايش بگذارد.yak130 در نمونه هاي ناونشين ، اموزشي و ضربتي نظامي عرضه مي شود. اين هواپيما از دو موتور پرقدرت تر و کم مصرف توربوفن Al-222-25استفاده مي نمايد. انواع گوناگوني از تسليحات غربي نظير موشكهاي هوا به هواي AIM-9L سايدوايندر، موشك هوابه زمين AGM-65ماوريك، موشك هوا به هواي Magic2، موشك هوا به زمين هدايت ليزري ويخر، موشك هوا به هواي حرارت ياب كوتاه برد R-73، موشك هوا به زمين هدايت ليزري Kh-29 را حمل كند. همچنين يك لولهء مخصوص جهت استفادهء سيستم الكترواپتيكالي در زير بدنه تعبيه شده است كه پرتاب و هدايت بمب‏هاي هدايت شوندهء KAB-500Kr را امكان‏پذير مي‏‎سازد. همچنين يك مسلسل بسيار پرقدرت 30 ميلي‏متري از نوع GSh-301 در درون بدنه تعبيه شده است. ضمن اينكه مي‏توان نوع ديگر اين مسلسل به نام GSh-23 را در يك محل بيروني بدنه نصب كرد. همچنين راكت‏اندازهاي غيرهدايت شوندهء B-8M و B-18 و بمب‏هاي خوشه‏اي 250 و 500 كيلوگرمي نيز در زير بدنه مي‏توانند نصب شوند. http://air-plane.blogfa.com/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جلو بندی و قسمت فوقانی هواپیمای یاک 130 شباهنت زیادی به شفق خودمون داره .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تکراری است. قفل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تاپیک raishss عزیز با تاپیک milad11110 گرامی ، ادغام شد .

سلامت باشید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منابع روسی اعلام کردند دولت سوریه قرار داد خرید 36 فروند جنگنده را با روسیه به ارزش 550 میلیون دلار امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه کامرسانت روسیه در شماره امروز دوشنبه خود از امضای قرارداد خرید 36 فروند جنگنده روسی مدل YAK-130 توسط دولت سوریه خبر داد.

بر این اساس، این قرارداد در ماه دسامبر توسط نمایندگان نظامی دو کشور به امضا رسیده و بخش اعظم مبلغ آن نیز به روسیه پرداخت شده است.

سوریه هدف از خرید این جنگنده ها را تعلیم و آموزش خلبانان خود با همکاری شرکت نظامی ایرکوت روسیه عنوان کرده است.


http://rajanews.com/detail.asp?id=114476

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر







هواپیمای YAK-130 در حال پرواز با ورودی های هوای بسته!
Yakovlev-Yak-130.jpg
هواپیمای یاک 130 دارای قابلیتی هست که به این جنگنده امکان بلند شدن از زمین با دریچه های بسته رو میده! در این حالت دریچه های ثانویه در بالای محفظه های ورودی هوا باز شده و هوای مورد نیاز برای فعالیت موتورها از این قسمت ها تامین میشه!


خوب چرا اینکار رو می کنند؟ چه مواقعی پیش میاد که از دریچه ثانویه استفاده می کنند؟ منظورم اینه که این درچه های هوا برای چی باید بسته باشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اندازه YAK 130 و ورودی بالای موتور و کوچکی دماغه شما رو یاد چی‌ میندازه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

  توسعه رادار جدید و سیستم هدف گیری EO بودن برای یاک 130 توسعه

 

 

 

 

ولادیمیر Mikheev گفت که شرکت او کار بر روی یک رادار جدید و سیستم هدف گیری الکترو نوری برای یاک 130 را شروع کرده است.

 یاک 130 قادر  حمل تعدادی از سلاح های مدرن با دقت بالا، از جمله موشک ضد تانک Vikhr-M، R-73E، Kh-29L با و Kh-25MS  و همچنین سلاح های دیگر میان برد، اشاره کرد.



http://sputniknews.com/military/20150917/1027156993/new-electronics-yak-130.html
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.