Recommended Posts

lمیگم حالا18ماه از این نوشته هاتون گذشته.احتمالا نمیخواین تجدیدنظر کنین؟

بهار ترکی؟!

خخخخ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک نظرسنجی گسترده در ترکیه نشان می دهد که حزب دموکراتیک خلق ها با حدنصاب 10 درصدی انتخابات پارلمانی هنوز فاصله زیادی دارد.
 

به گزارش گردپرس به نقل از خبرگزاری آکشام، بزرگترین نظرسنجی سال 2015 در ترکیه برگزار گردید. در این نظر سنجی علاوه بر رای مردم به احزاب سیاسی مختلف؛ درباره مسائل سیاسی روز نیز سوالاتی مطرح شده است که مهم ترین آن ها را می توان حمایت مردم ترکیه از روند مذاکرات ذکر کرد.
در این نظرسنجی که توسط شرکت «ORC» برگزار شد، از مردم این کشور پرسیده شده است: «اگر یک شنبه پیش رو در ترکیه انتخابات برگزار شود به کدام یک از احزاب سیاسی رای خواهید داد؟». 
بر اساس نتایج بدست آمده: حزب عدالت و توسعه 48.6 درصد آراء، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه 23.3 درصد آراء، حزب حرکت ملی ترکیه 13.5 درصد آراء، حزب دموکراتیک خلق ها 8.2 درصد آراء و دیگر احزاب 6.4 درصد آراء را به دست آورده اند که بدین صورت، حزب دموکراتیک خلق ها حدنصاب 10 درصدی انتخابات را در این نظرسنجی به دست نیاورده است. 
در کنار این نظرسنجی مردم ترکیه در خصوص تغییر سیستم پارلمانی کشور ترکیه به سیستم ریاست جمهوری نیز رای مثبت داده اند. 56 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند با سیستم ریاست جمهوری موافق بودند و 32.2 درصد نیز با این سیستم مخالفت کرده و 11.7 درصد آراء در این خصوص نظری نداشته اند.
علاوه بر این، 63.4 درصد از کسانی که در این نظر سنجی شرکت کرده اند اعلام کرده اند از روند مذاکرات صلح حمایت خواهند کرد و خواهان حل و فصل مسئله کردهای ترکیه هستند. این درحالی است 30.8 درصد این روند را مفید نمی دانند و 5.8 درصد آراء نیز در خصوص این روند نظری ندارند. 
همچنین 66 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند به آموزش زبان عثمانی در مدارس این کشور نظر مثبتی داشتند و 27.4 درصد نیز مخالفت کرده و 6.6 درصد نظری نداشتند.

 

http://kurdpress.com/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=77703#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09حزب دموکراتیک خلق ها تنها 8 درصد آرا را کسب کرد%0A%09%09%09%09%09%09%09

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1944107/%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87+%D9%85%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B2+%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C+%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87+%D8%A7%D8%B2+%D9%BE%D8%B4%D8%AA+%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87+%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%86+%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%DB%8C%D8%AF.html

دکتر هاکان فیدان، رئیس سرویس اطلاعاتی میت (MIT) ترکیه، بامداد جمعه از پست مهم خود استعفاء کرد تا وارد عرصه رقابت های انتخاباتی ژوئن امسال شود. این خبر، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد و همچنان که انتظار می رفت، احزاب مخالف دولت، این اقدام را محکوم کرده و بر این باورند که با ورود فیدان به حوزه علنی و آشکار سیاست های ترکیه، دستگاه اطلاعاتی «میت»، سیاسی شده و این تشکیلات، ویژگی فراحزبی بودن خود را از دست می دهد. اما احمد داوداوغلو نخست وزیر و رهبر حزب عدالت و توسعه و همچنین رجب طیب اردوغان معمار این حزب و رئیس جمهور کنونی ترکیه، نظرات دیگری دارند. آنان معتقدند که هاکان فیدان به همان اندازه که یک فرمانده بزرگ امنیتی است، دیپلمات و خبره سیاسی نیز هست و در تجارب مهمی همچون مذاکرات مربوط به آتش بس غزه در قاهره، آزادسازی گروگان های ترکیه در موصل، کنترل و خنثی سازی برنامه های سیاسی و ضدامنیتی شاگردان فتح الله گولن، اصلاح ساختار معیوب میت و مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک، قابلیت های خود را به نمایش گذاشته است و می تواند در حوزه علنی سیاست و امنیت، نقش مهمی ایفا کند و به این ترتیب، مرد پشت پرده معادلات سیاسی – امنیتی ترکیه، رفته رفته به روی صحنه می آید.

هاکان فیدان کیست؟

حرف و حدیث درباره این چهره امنیتی – سیاسی ترکیه فراوان است. برخی ها او را قاسم سلیمانی ترکیه می دانند، تحلیلگران دیگری او را خمره اسرار اردوغان نامیده اند، بعضی از کارشناسان امنیتی ترکیه بر این باورند که گرایش فیدان به جمهوری اسلامی ایران موجب خشم اسراییلی ها شده و سپرده شدن سکان هدایت یکی از بزرگترین سرویس های منطقه به یک آکادمیسین محافظه کار نزدیک به تهران، از مسائلی است که طی چند سال گذشته، بر روابط آنکارا – تل آویو سایه انداخته است. اورهان میراوغلو از تحلیلگران مشهور ترکیه که در سال 2013 اردوغان را در سفر به تهران همراهی کرده، در سفرنامه کوتاه خود، به این موضوع اشاره کرده که در روز ملاقات اردوغان با رهبر انقلاب اسلامی ایران، هاکان فیدان، با یک پرواز اختصاصی به تهران آمده تا در این دیدار حضور داشته باشد.

هاکان فیدان در سال 1968 میلادی در آنکارا به دنیا آمده اما اظهارات تایید نشده دیگری نیز حکایت از آن می کند که او اصالتا کُرد است و در پایتخت به دنیا نیامده است. او از سال 1986 تا سال 2001 میلادی در نیروهای مسلح ترکیه به عنوان افسر خدمت کرده و در سال 2001 به درخواست خود، زندگی نظامی را کنار گذاشته و وارد دانشگاه شده است. چنین به نظر می رسد که همزمانی ترک نیروهای مسلح از سوی هاکان فیدان و تاسیس حزب عدالت و توسعه از سوی اردوغان و یاران او، چندان بی ربط نیست. هاکان در دانشگاه مریلند، در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و پس از بازگشت به ترکیه در دانشگاه بیلیکنت آنکارا به درس خواندن ادامه داده است. البته او همزمان با تحصیل در دانشگاه، در قرارگاه ناتو در آلمان و در قالب دوره های آموزشی ویژه فرماندهان واکنش سریع خدمت کرده، در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین فعالیت کرده، مدتی در انستیتوی خلع سلاح وابسته به سازمان ملل در ژنو انجام وظیفه کرده و به مدت دو سال نیز در سفارت ترکیه در استرالیا، خدمت کرده و پس از گذراندن یک دوره ی مطالعاتی ویژه در لندن، به ترکیه بازگشته است. موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشد فیدان در رشته سیاست خارجی، عبارت است از: «جایگاه دستگاه های امنیتی در حوزه سیاست خارجی». تز دکترای خود را نیز در سال 2006 میلادی با موضوع «دیپلماسی در دوران دانش: به کارگیری فن آوری های اطلاعاتی در تثبیت و تحقق معاهدات » ارائه داده است. ظواهر امر نشان می دهد که هاکان فیدان در همان دوران، وارد سرویس اطلاعاتی میت شده است. او در سال 2008 به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شده و مطالعات گسترده ای در مورد انرژی هسته ای و فعالیت های ایران در این حوزه انجام داده است. او در سال 2009 از سوی اردوغان، نخست وزیر وقت ترکیه، به عنوان رئیس میت معرفی شد یعنی همان پست حساس و مهمی که در ترکیه با عبارت «مستشار» از آن یاد می شود و در تاریخ این کشور افراد جوانی همچون فیدان، سکاندار چنین دستگاه عریض و طویلی نشده اند.

چرا فیدان به صحنه علنی سیاست می آید؟

بر اساس قوانین ترکیه، معمولا وزرای کابینه، از میان نمایندگان مجلس انتخاب می شوند و این قاعده فقط یک بار و برای احمد داوداوغلو کنار گذاشته شد. در شرایط کنونی که حزب عدالت و توسعه، برای نخستین بار، با رهبری غیر از اردوغان وارد کارزار انتخابات می شود و بسیاری از چهره های قدیمی و پیشکسوت این حزب به خاطر قواعد مربوط به اساسنامه داخلی و به علت سه دوره حضور مداوم در مجلس، از دور خارج می شوند، چهره های جدیدی به میدان آورده می شوند که بتوانند خون تازه ای را در رگ های حزب به جریان بیاندازند. به عنوان مثال چهره های مهمی همچون بشیر آتالای، علی باباجان، بلنت آرنچ و افراد دیگری که غالبا از موسسین حزب عدالت و توسعه هستند، در انتخابات سال جاری میلادی حضور ندارند و داوداوغلو تلاش می کند در این مسیر، از نیروهای تازه نفسی استفاده کند، که پیش تر در رده های دیگر، قابلیت های خود را به نمایش گذاشته اند. داوداوغلو بر این باور است که هاکان فیدان در هر دو حوزه داخلی و خارجی فعالیت های سیاسی و دیپلماسی، از توانمندی بالایی برخوردار است و می تواند هم به عنوان یک دیپلمات کارآزموده در کسوت وزیر امور خارجه و هم به عنوان یک فرد مجرب امنیتی در قامت وزیر کشور، دولت را یاری دهد. اما بلنت آرنچ معاون نخست وزیر و سخنگوی کنونی دولت، که از شاگردان قدیمی اربکان و از همراهان اول اردوغان است و افرادی همچون گل و سایر بزرگان این تیم، او را با لفظ «آقا بیگ» یا خان داداش مورد خطاب قرار می دهند، معتقد است که فیدان نمی تواند وزیر امور خارجه شود و هویت امنیتی او، بر مناسبات دیپلماتیک سایه می اندازد.

اما سناریوی محتمل دیگری که می  توان آن را برای به کارگیری فیدان محتمل دانست، این است که در کابینه بعدی داوداوغلو پست وزارت کشور به فیدان سپرده شود و در این حالت، ممکن است مدیریت و مسئولیت چند پرونده مهم و حساس به فیدان سپرده شود که برخی از آنها عبارتند از: 1 – مسئولیت مستقیم تداوم مذاکرات صلح با پ.ک.ک و مدیریت فازهای بعدی این مذاکرات همچون خلع سلاح پ.ک.ک و حل سیاسی معضلات کردها. 2- مسئولیت هدایت روابط سیاسی و امنیتی با کردهای اقلیم کردستان عراق و کردهای سوریه. 3- اصلاح ساختار دستگاه پلیس و مبارزه با نفوذ شاگردان گولن در نهادهای زیرمجموعه پلیس.

البته برخی از این مسئولیت ها فراتر از وظایف وزیر کشور است اما شکی نیست که اگر فیدان به عنوان وزیر به کابینه راه پیدا کند، در عین حال یکی از چهار معاون نخست وزیر نیز خواهد بود و چنین چیزی دست او را برای فعالیت های دیگر باز می گذارد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ورود یه فرد امنیتی به پست های حساس غیر امنیتی بیشتر از اینکه برای احزاب رقیب خطرناک باشد برا حزب اردوغان خطرناکه

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هاکان فیدان در دوران دانشجویی خودش در دانشکده نظامی ترکیه در بین اساتید به عنوان فردی شناخته می شد که قابلیت فوق العاده ای در طراحی عملیات دارد.

فیدان با ورودش به میت ساختارو اونو متحول کرد قبل از اون میت بیشتر به عنوان پلیس مخفی عمل می کرد و درد اینو داشت که کی چی گفت و کجا رفت و غیره .فیدان بود که این تشکیلات تبدیل به یه سازمان اطلاعاتی یا به قول غربی ها اینتلیجنس سرویس کرد و با رصد اوضاع امنیتی ،اجتماعی و اقتصادی و غیره مقامات را مطلع و راهکارهای خودش را ارائه داد.

اردوغان نیز تمام قد از اون حمایت کرد و اونو محرم اسرارش می دونست و از این تصمیم فیدان ناراحت شده.

فیدان در دوران کاریش با باشبوغ همکار شد. باشبوغ ریس ستاد مشترک ارتش بود.باشبوغ نیز روشن فکر بود و برای اولین بار ضرورت ایجاد کانال دولتی 24 ساعاته به زبان کردی رو در جلسات امنیتی مطرح کرد و اون بود که از ضرورت دوستی و همکاری نزدیک با بارزان برای نابودی پ.ک.ک سخن می گفت.

این دو در کنار هم تونستند تا حد زیادی بین واحد های اطلاعاتی نیروهای مسلح ترک و میت همکاری ایجاد کنن.

با روشدن پرونده فساد اطرافیان اردوغان ،دولت در یک خودکشی اشکار تقریباً تمامی افسران واحد اطلاعات پلیس را از اون واحد منتقل کرد و به یک باره این واحد پلیس از افسران خبره خالی شده .انتظار میره که داود اغلو بخواهد با فیدان این باربه دوباره طراحی پلیس دست بزنه 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیشروی های جنبش حوثی تحت حمایت ایران به سمت عدن و مداخله نظامی نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، درگیری ها را در منطقه بر سر قدرت به مرحله جدیدی وارد کرد. به عقیده دیده بانان و تحلیلگران، این عملیات که در پی تشکیل ائتلافی گسترده از کشورهای نگران در مورد افزایش نفوذ ایران در لبنان، عراق، سوریه و یمن آغاز شد، اولین قدم برای تشکیل جبهه و اتحادی سنی در خاورمیانه بود. در حقیقت، اتحادیه عرب در جلسه هفته گذشته در شرم الشیخ در مصر تصمیم به تشکیل نیروهای مشترک گرفت. اما هنوز مشخص نیست ترکیه که مدت زمانی است روابط بهتری با عربستان سعودی برقرار کرده، در این عصر جدید طرف کدام جبهه را خواهد گرفت.

عده ای بر این باورند که حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از عملیات و انتقاد از ایران نشان دهنده تلاش وی برای پیوستن به ائتلاف سنی هاست. با این حال تحلیلگران نزدیک به ترکیه می دانند که این کشور مدت زمانی است از سیاست های منطقه ای ایران در دوران پس از بهار عربی ناراضی است. مقامات ترکیه در مناظرات خود پشت درهای بسته از ظهور نیروهای شبه نظامی داوطلب مردمی در عراق، سوریه و یمن (نیروهای شیعه) تحت حمایت ایران برای انتقاد از این مسئله استفاده می کنند که ایران منطقه را به درگیری های فرقه ای کشانده است.

با این حال ترکیه به مسائلی ورای درگیری های فرقه ای می نگرد. ترکیه بار دیگر همکاری های خود را با همسایگان افزایش داده است تا به آنها در محافظت از منافع ملی «منطقی» کمک کند: دولت ترکیه در سال 2010 منافع خود را با آمریکا به خطر انداخت تا از برنامه هسته ای ایران حمایت کند. در همان دوران اردوغان و احمد داوود اغلو نخست وزیر ترکیه را به حمایت و طرفداری از ایران متهم کردند و امروز همین افراد به پیوستن به جبهه سنی متهم شده اند. اما همه این انتقادها در نتیجه نبود درک درستی از نقشی که ترکیه می خواهد در منطقه ایفا کند، صورت گرفتند.

در اوایل انقلاب های بهار عربی، دولت ترکیه روند انتقال قدرت دموکراتیک در مصر را ارتقا بخشید و به ظهور نظم جدیدی در منطقه کمک کرد که هدف از آن غلبه بر تنش های فرقه ای میان ایران و عربستان سعودی بود. با این حال موج ایجاد دموکراسی در مصر با سرنگون شدن دولت منتخب مردمی توسط ژنرال عبدالفتاح السیسی با پایانی ناخوشایند مواجه شد و این در حالی بود که عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از اقدامات ضد انقلابی السیسی حمایت می کردند. ایران متعاقبا خلاء قدرت را در منطقه پر کرد.

با گذشت زمان تثبیت قدرت ایران به یادآوری نوستالژی امپراطوری تبدیل شد. از این رو قدرت گرفتن حوثی ها در یمن به یک اقدام متقابل نیاز داشت. اما به هر جهت تلاش ها برای مقابله با افزایش قدرت تهران نباید به تشکیل ائتلاف ها و جبهه های گوناگون در منطقه منجر شود. این تفکر که باید برای مبارزه با ایران ائتلافی در منطقه تشکیل شود، عملا نشان دهنده آغاز جنگ سرد در منطقه است. از سوی دیگر دست کشیدن از درگیری های نیابتی و وعده ایجاد توازن مجدد قدرت در منطقه از طریق جنگ و درگیری هیچ نتیجه ای جز خشونت بیشتر در منطقه در پی نخواهد داشت. درگیری هایی بر سر قدرت که به بهانه های مسائل مذهبی و فرقه ای آغاز می شوند، تنها خونریزی های بیشتر در خاورمیانه را در پی خواهند داشت.

با توجه به موارد یاد شده اکنون مردمان منطقه خاورمیانه دو انتخاب پیش رو دارند: اولین گزینه به تشکیل دو جبهه در منطقه منجر خواهد شد که در صدر آنها ایران و عربستان سعودی خواهند بود. اما در مقابل انتخاب دوم با ارتقا تعاملات دوجانبه به همه مسائل مشابه سیاسی (درگیری ها) پایان خواهد داد.

امروز ترکیه سیاستی را در منطقه دنبال می کند که با همکاری های دو جانبه (با کشورهای گوناگون) در زمینه های خاص همراه است. انتقادهای اردوغان از ایران و از سوی دیگر برنامه سفر وی به تهران را نیز نمی توان از این سیاست ها و از دیدگاه وسیع تر ترکیه به مسائل منطقه جدا دانست.

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1946170/%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87+%D8%B7%D8%B1%D9%81+%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html

ویرایش شده در توسط gader
  • Upvote 1
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رهبرانقلاب در دیدار رییس جمهور ترکیه
 

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه شنبه) در دیدار آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تحول عظیم «بیداری عمومی اسلامی» را علت اصلی نگرانی دشمنان اسلام خواندند و با اشاره به طراحی‌های متقابل دشمنان برای مواجهه با این حادثه بزرگ، تأکید کردند: امروز امریکا و صهیونیستها از اختلافات داخلی برخی کشورهای اسلامی خوشحال هستند و راه حل این مشکلات، همکاری کشورهای اسلامی و انجام اقدامات عملی مناسب و سازنده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به منافع و مصالح مشترک ایران و ترکیه از تقویت روابط، خاطرنشان کردند: قدرت هر یک از کشورهای مسلمان در دنیای اسلام، در واقع قدرت امت اسلامی است و سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این است که کشورهای اسلامی یکدیگر را تقویت و از تضعیف هم خودداری کنند، و تقویت روابط ایران و ترکیه نیز به تحقق همین هدف کمک می‌کند.
رهبر انقلاب افزودند: تأکید همیشگی ما این است که کشورهای اسلامی از اعتماد به غرب و امریکا بهره‌ای نمی‌برند، و امروز نیز همه به روشنی، نتیجه اقدامات غرب در منطقه را که به ضرر اسلام و منطقه است، می‌بینند.

ایشان با اشاره به تحولات برخی کشورهای منطقه و فعالیت‌های وحشیانه گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، گفتند: اگر کسی دست پنهان دشمن را در این قضایا نبیند، خود را فریب داده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در تأیید این واقعیت، به خوشحالی امریکا و صهیونیست‌ها از وضعیت منطقه اشاره کردند و افزودند: صهیونیست‌ها و بسیاری از دولت‌های غربی و بیش از همه امریکا، از این قضایا خشنودند و تصمیم ندارند، مسئله داعش را تمام کنند.
رهبر انقلاب در ادامه با یادآوری برخی نمونه‌ها از وحشی‌گری‌های کم‌نظیر داعش، و همچنین قصد اولیه این گروه تروریستی برای تسلط بر بغداد، این سوال اساسی را مطرح کردند که چه کسانی این جریانها را پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می کنند؟
ایشان افزودند: بیگانه‌ها قطعاً نمی‌خواهند این مسائل حل شود، بنابراین، این کشورهای اسلامی هستند که باید برای حل این مشکلات تصمیم بگیرند، ولی متأسفانه تصمیم جمعی مناسب و سازنده‌ای گرفته نمی‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در ادامه، قضایای یمن را یک نمونه دیگر از مشکلات جدید دنیای اسلام خواندند و در خصوص راه حل بحران یمن، تأکید کردند: موضع جمهوری اسلامی در خصوص تمام کشورها از جمله یمن، مخالفت با دخالت خارجی است، بنابراین، از نظر ما راه حل بحران یمن نیز توقف حملات و دخالت خارجی علیه مردم این کشور است، و این، یمنی‌ها هستند که باید برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.
رهبر انقلاب حادثه عظیم «بیداری عمومی اسلامی» و عطش ملتها برای اسلام را، علت اصلی حساسیت دشمنان خواندند و گفتند: در مقابل این بیداری، دشمنان اسلام، ضد حمله خود را مدتهاست آغاز کرده‌اند و واقعیت تأسف‌بار این است که برخی از حکومتهای اسلامی نیز خیانت می‌کنند و پول و امکانات خود را در خدمت دشمن قرار می‌دهند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس به وضعیت عراق اشاره کردند و با اشاره به کمک ایران به مردم عراق برای جلوگیری از تسلط تروریست‌ها، افزودند: ایران در عراق حضور نظامی ندارد، اما روابط تاریخی، ریشه‌دار و بسیار نزدیکی بین دو ملت ایران و عراق برقرار است.
رهبر انقلاب با آرزوی شوکت و عزت روزافزون برای دنیای اسلام، بر آمادگی ایران برای تبادل نظر و همفکری برای حل مسائل منطقه تأکید کردند.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه با اشاره به مذاکرات خود در تهران، گفت: در این سفر مسائل دو جانبه را مورد بررسی قرار دادیم و در خصوص روابط سیاسی، اقتصادی و همچنین مسائل منطقه گفتگو کردیم.
وی به روابط تهران و آنکارا در حوزه انرژی اشاره و خاطرنشان کرد: شورای همکاری اقتصادی ایران و ترکیه تشکیل شده و به وزیران خود دستور داده ایم که کارها را دنبال کنند، تا با فعالیت بیشتر، انتظاراتی نظیر افزایش مبادلات اقتصادی به سطح 30 میلیارد دلار محقق شود.

رییس‌جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم حل مسائل و مشکلات دنیای اسلام در درون آن و بدون دخالت غرب، گفت: مشکلات زیادی در منطقه وجود دارد که باید با کمک یکدیگر، آنها راحل کنیم و نباید برای حل این مسائل منتظر غرب ماند.

رییس‌جمهور ترکیه، همچنین با بیان اینکه جنایتهای گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کند، تأکید کرد: من داعش را مسلمان نمی‌دانم و علیه آن نیز موضع‌گیری کرده‌ام.

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صدا و سيماي و عناوين فرهنگي هر كشور بيانگر نوع و فرهنگ اون كشوره،،،،،كشور تركيه اغلب مردمش سني مذهب هستند ولي بخاطر كمبود هايي كه در زمينه فرهنگ و تمدن دارد به اروپا و غرب گرايي تمايل دارد و اين حركتشون در واقع چندگانگي در فرهنگ و روابط اجتماعي مردم تركيه إيجاد كرده،،،،
كشور هاي اروپايي انصافا مردم باهوش هستند و سياست هاشون هرچند در نظر ما جالب نيس ولي براي خودشون بسيار سود مند هست،،،،،مثلا براي اينكه هواي كشورهاي خودشون الوده نشه خيلي از كارخونه ها و شركت هاي صنعتي شون رو به كشورهايي مثل تركيه انتقال ميدن بعدي جوري ألقا ميكنن كه داريم در حق تون لطف ميكنيم،،چيزي كه خيلي از ترك ها و حتي پان ترك ها به ان افتخار ميكنن،،ً،ً
  • Upvote 1
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و سرگی میری ینکو مدیرکل " روساتوم " شرکت انرژی هسته ای روسیه، زیربنای نیروگاه هسته ای آک کویو را که یکی از بزرگترین پروژه های انرژی ترکیه می باشد، پی ریزی کرده اند.

تانر یلدیز ضمن اشاره براینکه، نیروگاه هسته ای ۲۰میلیارد دلاری "آک کویو"، بزرگترین پروژه انرژی ترکیه می باشد، تاکید کرد، این نیروگاه نه تنها در تولید انرژی برق، بلکه در توسعه صنایع نیز مورد استفاده قرار گرفته و در روند ساخت و ساز برای حدود ۱۰هزار نفر زمینه شغلی تامین خواهد کرد.

اولین رآکتور این نیروگاه که از چهار رآکتور تشکیل یافته است، در سال ۲۰۱۹به فعالیت خواهد پرداخت وقدرت هر کدام از رآکتورها ۱۲۰۰مگاوات می باشد.

نیروگاه هسته ای "آک کویو" کسری نیاز ترکیه به انرژی برق را در مقیاس وسیعی تامین کرده و ۶۰سال عمر خواهد داشت.

اولین قرارداد همکاری بین ترکیه و روسیه در زمینه احداث نیروگاه هسته ای در سال ۲۰۱۰به امضا رسیده بود.

http://www.anaj.ir/p/News.aspx?id=5700&title=%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD--%D8%A2%DA%A9-%DA%A9%D9%88%DB%8C%D9%88--%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مکان سنجی این نیروگاه تو سال 1976 انجام شده بود منتهی به دلایل شرایط اقتصادی ترکیه این پروژه انجام نشد.

این نیروگاه چهار راکتوری 4800 مگا وات برق تولید خواهد.کل مصرف برق ترکیه سالانه 57 هزار مگاوات هستش که در طول هر هفت سال این مقدار دو برابر می شود.کارکنان این نیروگاه تو روسیه تحصیل می کردند یعنی بعد از اینکه تو کنکور قبول می شدند چیزی در حدود 5 یا 7 سال برای تحصیل به روسیه از طرف دولت ترکیه اعزام میشن .

این یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های شرکت های خارجی در ترکیه و روس اتم بیست میلیارد دلار در ان سرمایه گذاری می کنه و بعد از اتمام ساخت برق اونو به ترکیه میفروشه و بعد از مدتی نیروگاه رو به دولت ترکیه تحویل میده

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ترکیه همزمان فساد اخلاقی و وهابیت رو تبلیغ وحمایت میکنه عجبا

درسته دیگه چرا منفی
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صدا و سيماي و عناوين فرهنگي هر كشور بيانگر نوع و فرهنگ اون كشوره،،،،،كشور تركيه اغلب مردمش سني مذهب هستند ولي بخاطر كمبود هايي كه در زمينه فرهنگ و تمدن دارد به اروپا و غرب گرايي تمايل دارد و اين حركتشون در واقع چندگانگي در فرهنگ و روابط اجتماعي مردم تركيه إيجاد كرده،،،،
كشور هاي اروپايي انصافا مردم باهوش هستند و سياست هاشون هرچند در نظر ما جالب نيس ولي براي خودشون بسيار سود مند هست،،،،،مثلا براي اينكه هواي كشورهاي خودشون الوده نشه خيلي از كارخونه ها و شركت هاي صنعتي شون رو به كشورهايي مثل تركيه انتقال ميدن بعدي جوري ألقا ميكنن كه داريم در حق تون لطف ميكنيم،،چيزي كه خيلي از ترك ها و حتي پان ترك ها به ان افتخار ميكنن،،ً،ً

دموکراسی ،حقوق زنان  و غیره  نشان از تمایل به غربه ؟ 

ضریب هوشی مردمان تو کشور های مختلف زیاد با هم فرق نداره .حالا شرق اسیا یکم ضریب هوشی بالاتری داره و افریقا به علت مشکلات تغذیه ای در طول نسل های مختلف میگن ضریب هوشی به نسبت کمتری دارن .

دیگه فکر نکنم کسی تو دنیا بوده باشه که مخالف سرمایه گذاری خارجی باشه .حالا اروپایی ها به جز دو شرکت فیات و رنو کدوم صنعت بزرگی رو به ترکیه اوردن که ما بحث کنیم الوده بوده یا نیست.اساساً یکی از مشکلات ترکیه عدم توفیق این کشور در جذب سرمایه های خارجی نظیر کره جنوبی یا برزیل هستش

درسته دیگه چرا منفی

برا اینکه غلطه بد جوری هم غلطه .تو یه جامعه طیف های مختلفی وجود داره که از زندگی تو این دنیا اهداف متضادی رو دنبال می کنن و این یه چیز نرمالیه.

فرانسه اگه اشتباه نکنم توغرب بیشترین امار تو اتباع عضو شده به داعش داره.لابد اونا هم هم وهابیت و هم فساد اخلاقی رو تبیلغ می کنن.

ایران قم و مشهد رو هم داره و هم اتباعی رو داره که تو دبی و انتالیا حضور انقلابی دارن و نشون میدن که شناگر های ماهری هستن که اب ندارن

  • Upvote 4
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دموکراسی ،حقوق زنان  و غیره  نشان از تمایل به غربه ؟ 

ضریب هوشی مردمان تو کشور های مختلف زیاد با هم فرق نداره .حالا شرق اسیا یکم ضریب هوشی بالاتری داره و افریقا به علت مشکلات تغذیه ای در طول نسل های مختلف میگن ضریب هوشی به نسبت کمتری دارن .

دیگه فکر نکنم کسی تو دنیا بوده باشه که مخالف سرمایه گذاری خارجی باشه .حالا اروپایی ها به جز دو شرکت فیات و رنو کدوم صنعت بزرگی رو به ترکیه اوردن که ما بحث کنیم الوده بوده یا نیست.اساساً یکی از مشکلات ترکیه عدم توفیق این کشور در جذب سرمایه های خارجی نظیر کره جنوبی یا برزیل هستش

برا اینکه غلطه بد جوری هم غلطه .تو یه جامعه طیف های مختلفی وجود داره که از زندگی تو این دنیا اهداف متضادی رو دنبال می کنن و این یه چیز نرمالیه.

فرانسه اگه اشتباه نکنم توغرب بیشترین امار تو اتباع عضو شده به داعش داره.لابد اونا هم هم وهابیت و هم فساد اخلاقی رو تبیلغ می کنن.

ایران قم و مشهد رو هم داره و هم اتباعی رو داره که تو دبی و انتالیا حضور انقلابی دارن و نشون میدن که شناگر های ماهری هستن که اب ندارن

 

دوست عزیز چیزی که در سریال هاشون نشون میدن دموکراسی و حقوق زنان هست یا فحشا رو در جامعه خودشون رواج میدن ؟

همانطور که گفتم در صدا و سیما و عناوین فرهنگی هر کشوری بیان گر سطح فرهنگ و نظام اجتماعی اون کشوره.... سیاستی که از ترک ها میبینم در واقع نوعی دوگانگی در روابط اجتماعی مردمش ایجاد میکنه چیزی که الان حتی در کشورهای عربی هم مشاهده میشه.... اگر این عناوین و غرب گرایی مطلق بقول معروف امروزیه من یکی که دوست ندارم امروزی باشم با یک شخصیت دوگانه !!

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز چیزی که در سریال هاشون نشون میدن دموکراسی و حقوق زنان هست یا فحشا رو در جامعه خودشون رواج میدن ؟

همانطور که گفتم در صدا و سیما و عناوین فرهنگی هر کشوری بیان گر سطح فرهنگ و نظام اجتماعی اون کشوره.... سیاستی که از ترک ها میبینم در واقع نوعی دوگانگی در روابط اجتماعی مردمش ایجاد میکنه چیزی که الان حتی در کشورهای عربی هم مشاهده میشه.... اگر این عناوین و غرب گرایی مطلق بقول معروف امروزیه من یکی که دوست ندارم امروزی باشم با یک شخصیت دوگانه !!

اون چیزی که شما تو سریال هاشون میبین سوای واقعیت های جامعه ترکیه هستش.

محض اطلاع جنابعالی 50 درصد زنان ترکیه حجاب اختیاری دارن .اونم در شرایطی که اون حجاب  نه تنها سودی براشون نداشت بلکه مانع تحصیل و کار در نهاد های دولتی بود .پنجاه درصد باقی مانده هم الزاماً فاحشه نیستند یا خودشونو مسلمون نمی دونن.اینجا کسی شخصیت دوگانه نداره .مسجد هم هست میخونه هم هست. هر کس راهشو انتخاب می کنه منتهی دولت چون الان اسلام گرا هست مالیات الکلو زیاد می کنه ،مانع سرو الکل تو انزار عمومی میشه ،مصرف اونو به ساعاتی خاص محدود میکنه و تو فاصله خاصی از مکان های دینی و اموزشی مانع ایجاد میخونه میشه.

بازم میگم الزاماً کسی شخصیت دو گانه نداره چون کسی مجبور نیست برای هدفی ریا کنه .

  • Upvote 4
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.