Recommended Posts

کاملا درست است .من فقط خواستم بگویم من هم بر اساس اماری حرف هایم را می گویم .وگرنه مثلا در تهران که اقوام مختلف با هم تقریبا ترکیب شده اند نمی توان درصد مشخصی از اقوام را مشخص کرد .این یک نمونه هست که ممکن است امار گیران خارجی بیشتر این شهر را از فارس زبانان تشکیل شده ببینند در حالی که واقعا گفتن این که چقدر این شهر از کدام قوم است واقعا سخت است و همه چی تخمینی است.

__________________________

اقای مسیح باقری در اخبارتان با گذر از اینکه صرفا اخبار گروه های تروریستی پ ک ک را می گویید و بیشتر جنبه ی تبلیغاتی اخبار شما دارد .البته بر این مسئله هیچ اشکلی نیست چون به گفته ی خودتان عین مطلب را می گذارید از خبرگذاری انها  اما تنها در بخش دوم اخبارتان نوشته اید دولت باخچالی رهبر حزب (نژادپرست)حرکت ملی  ترکیه .خوب در این جا شما واژه ی نژادپرست را طبق نظر خود گفتید اما چرا در مورد پ ک ک لفظی مثل تروریست را به کار نمی برید ؟ یک مورد دیگر من زبان ترکی استانبولی را تا حدودی بلدم (ان هم به خاطر نزدکی زبان ترکی اذری با این زبان) و در متن ((ما در کنار آذربایجان جنوبی و (تجزیه طلبان) هستیم))باز هم انگار لغت تجزیه طلبان را درترجمه وارد کردید ممکن است توضیحی دهید که من اشتباه می کنم یا نه؟ چون تاجایی که دیدم در متن اصلا لغت تجزیه طلبان در ان جمله نیست.

در متن کلمه جدایی طلب نیومده، همچنین اگه دوستمون از منابع ترکیه اخبار را نقل میکنند مطمئنا در تمامی اخبار گروه تروریستی پ.ک.ک نوشته میشه.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

                                               هیولاهای کهن ترکیه در قالب چهره های جدید 

 

 

"دولت پنهان" ترکیه با "ترکیه جدید" اردوغان تلاقی کرده است. لجنزار حاصل از این تلاقی بسیار خطرناکتر از دو دهه پیش است.
حملات انتحاری یکی پس از دیگری در ترکیه روی می دهد. مردم ترکیه به صحنه های کشتارهایی که محل وقوع آن نه در سوریه یا عراق، بلکه در پایتخت خودشان است، دارند عادت می کنند. انفجارهای دوگانه ای که در ١٠ اکتبر جاری جان حداقل ١٠٢ نفر را در یک گرد هم آیی صلح در آنکارا گرفت در پی یک سلسله انفجارهایی به وقوع پیوست که از سوروک در ماه ژوییه و دیاربکر در ژوئن گذشته شروع و از زمان بمب گذاری مه ٢٠١۳ در ریحانلی، مرگبارترین حملات در تاریخ ترکیه شناخته شده اند.

 

توالی تعجب آور قصور ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی کشور، توانایی و یا تمایل دولت را در حفظ و حراست جان شهروندانی که از نظر وی حاکمیتش را تهدید می کنند، زیر سوال برده است

 

اکنون این واقعیت محرز شده است که این حملات با درگیری فاجعه آمیز ترکیه در جنگ داخلی سوریه مرتبط هستند. بمب گذاران آنکارا و سوروک دو برادر بودند، که مثل عامل بمب گذاری دیاربکر، به سوریه سفر کرده بودند تا به داعش بپیوندند و سپس به ترکیه بازگشتند تا به سلاخی کردها، غیرسنی ها و چپ گرایان بپردازند. توالی تعجب آور قصور ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی کشور که راه را برای این حملات باز کرد - که علی رغم ممنوعیت خبررسانی رسانه ها توسط دولت، به وسیله گروه کوچکی از ژورنالیستهای سخت جان، به ویژه در روزنامه رادیکال Radikal، افشا گردید - توانایی و یا تمایل دولت را در حراست جان شهروندانی که از نظر وی حاکمیتش را تهدید می کنند، به طور جدی زیر سئوال برده است.
این قصورهای پی در پی، هم چنین به این سوء ظنها اعتبار بخشیده که هیولاهای قدیمی ترکیه – یعنی آنچه که تاچندی پیش اصطلاحا "دولت پنهان" خوانده می شد، دوباره آفتابی شده و اکنون در اتحاد با رییس جمهوری فلک زده کشور، رجب طیب اردوغان، عمل می کند. ردیابی پاره ای از پیچ و خمهای تاریخ سیاسی اخیر ترکیه برای ارزیابی اعتبار این سوءظنها و ترسها بی فایده نیست.

تاریخی مملو از خشونت

 

اصطلاح "دولت پنهان" “deep state” ما را به گذشته، به اوج کشمکش میان دولت ترکیه و گروه مبارز کردی پ. کا.کا. (حزب کارگران کردستان PKK) در دهه ١٩٩٠ بر می گرداند. در این زمان، حملات تروریستی اسرارآمیز یا قتلهای بسیار غوغا برانگیز آتش بسهای متعدد را مختل می ساخت، امیدهای صلح و آشتی را برباد می داد و دور جدیدی از خشونتها را دامن می زد. بعدها معلوم شد که بسیاری از این اعمال در داخل دولت سازماندهی می شدند تا آنچه را که اصطلاحا "جنگ کثیف" می نامیدند ادامه داشته باشد، جنگی که شبکه مرموزی از قانونگذاران و نمایندگان مجلس، نظامیان، بیوروکراتها و روسای مافیا از آن سود اقتصادی و سیاسی می بردند.
در طول دهه یادشده، جوخه های ترور اولترا- ناسیونالیستی که در استخدام دستگاههای امنیتی دولت بودند، هزاران نفر از کردهای مخالف، از جمله رهبران سیاسی محلی، روزنامه نگاران و روشنفگران را ربودند، آنها را تحت شکنجه قرار دادند و اعدامشان کردند. گرچه هنوز در مناطق به خون کشیده شده جنوب شرقی کشور گورستانهای دسته جمعی کشف می شوند، بااینحال، هنوز کسی برای بسیاری از "ناپدیدشدگان" مسئول شناخته نشده است.
دهه ١٩٩٠ معمولا به عنوان "دهه از دست رفته" نامیده می شود. اما تاریخ خشونت دولتی علیه شهروندان ترکیه سابقه بسیار طولانی در کشورمان دارد. یک قرن پیش، نظامیان پان- ترکیست حاکم بر دولت عثمانی عمال امنیتی، تبه کاران زندانی و قبایل کرد را به خدمت گرفته و به جان ارمنیان انداختند. تصادفی نیست که پاره ای از گورستانهای جمعی، که هرازگاهی در استانها کردی سر از زمین بیرون می آورند، به ارمنیان سلاخی شده در سالهای ١۶ - ١٩١۵ تعلق دارند.      
(تبلیغات ناسیونالیستی در دهه ١٩٩٠ این ارتباط تاریخی را به شکلی تحریف شده تایید کرد و با اینکار به این شایعات دامن می زد که پ.کا.کا. (حزب کارگران کردستان) توسط ارمنیان اداره می شود و نه کردها. شرم آورانه، اردوغان و طرفدارانش هم از همین تبلیغات برای جلب ترکهای ناسیونالیست و کردهای محافظه کاری که علیه مخالفان کردی حزب عدالت و توسعه اردوغان AKP هستند، استفاده کرده و می کنند.   

پایمال شدن عدالت
در اوایل دهه ٢٠٠٠ ، زمانی که ترکیه در راه تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا دست به اصلاحات و آزادسازی جامعه زد "دولت پنهان" موضوع مباحثات حاد شد. نقش دولت در تاریکترین صفحات تاریخ ترکیه، از انهدام ساکنان غیرمسلمان آناتولی و مستحیل کردن اجباری کردها و علوی ها در دوره تاسیس جمهوری تا جنایات عمال پنهان دولت، که به عنوان بهانه برای کودتاهای نظامی در دوران جنگ سرد از آن استفاده می شد، در بحثها مطرح و فرای مرزهای تنگ تاریخ نویسی رسمی مورد کنکاش و واکاوی قرار می گرفت. درآن زمان، حزب عدالت و توسعه اردوغان، نخست وزیر وقت، با تایید روشنفکران لیبرال و بر خلاف خواست دستگاه نظامی و بورکراسی سکولار، برای پیشبرد اصلاحات مورد حمایت اتحادیه اروپا تلاش می نمود.
 

 

پرونده های جزایی معروف به "اِرگِنِکُون" و "بالیوز" بزودی به محاکمات نمایشی برای سرکوب هرگونه مخالفت واقعی یا فرضی با ائتلاف حاکم اسلامی تبدیل گردید.
 

 

بین سالهای ٢٠٠٨ تا ٢٠١١ ، یک سلسله تحقیقات قضایی و دعاوی دادگاهی به قصد افشاگری شبکه های اولترا ناسیونالیستی جنایتکار در داخل دولت و سپردن آنها به دست عدالت آغاز گردید. این حرکت مدت کوتاهی امیدهایی را برای پالایش اجتماعی به وجودآورد. اولین موج دستگیری ها اعضای سابق بدنام دستگاه امنیتی و روسای اولترا- ناسیونالیست مافیایی مرتبط با قتلهای فراقضایی دهه نود، و هم چنین ترورهای اخیر رهبران سیاسی، مثل قتل هراند دینک، روزنامه نگار ارمنی، در ٢٠٠٧ ، را هدف قرار داده بود.
لکن، پرونده های جزایی معروف به "اِرگِنِکُون" و "بالیوز" بزودی به محاکمات نمایشی برای سرکوب هرگونه مخالفت واقعی یا فرضی با ائتلاف اسلامی حاکم تبدیل گردید. ائتلاف شامل حزب آ.کا.پ. اردوغان و متحد پیشینش، فتح الله گولن، روحانی مقیم ایالت متحده و رهبر نهضت "هیزمِت" می شد. یک نسل تمام از افسران نظامی، از همه صفوف همراه با روزنامه نگاران و کنشگران جامعه مدنی، دستگیر و پشت درهای بسته به کمک اسناد و مدارک ناقص یا ساختگی محاکمه و به مجازاتهای حبس طولانی محکوم شدند.
بدین ترتیب، یک فرصت نادر برای رویارویی صادقانه با گذشته و حال آشوب زده توسط گروهی که بیشتر تشنه قدرت بودند تا متعهد به عدالت و آزادی ضایع گردید. در طی این روند، "دولت پنهان" به افسانه پردازی توسط اسلام گرایان برای تسلط بر دولت بیشتر شباهت پیدا کرد تا یک واقعیت تاریخی که ترکیه می بایست با آن مواجه شود.

یک اتحاد جدید فاجعه آمیز
بعد از اینکه کشمکش قدرت جوشان بین دو متحد اسلامی در دسامبر ٢٠١۳ به اوج خود رسید، چرخشی فاحش در سیر محاکمات پدیدار شد. دادستانان و فرماندهان پلیس طرفدار گولن، یعنی همان هایی که تحقیقات مربوط به "دولت پنهان" را انجام داده بودند، به عملیات گسترده و پرسروصدایی در افشای فساد در داخل خانواده اردوغان، دستیاران او و مقامات رده بالای آ.کا.پ. دست زدند. در پاسخ به این اقدامات، دولت اردوغان اقدام به تصفیه وسیع مقامات مظنون به طرفداری ازگولن در دستگاه پلیس و قضایی کشور نمود.
دادستانان و فرماندهان پلیس طرفدار گولن، یعنی همان هایی که تحقیقات مربوط به "دولت پنهان" را انجام داده بودند، به عملیات گسترده و پرسروصدایی در افشای فساد در داخل خانواده اردوغان، دستیاران او و مقامات رده بالای آ.کا.پ. دست زدند.
 

 

اردوغان، که در ٢٠١۴ به سمت ریاست جمهوری انتخاب شده بود، نهایتا توانست گولن را از میدان به در کند، لکن این کشمکش داخلی زخمهای عمیقی در درون او برجای گذاشت، به طوری که وی بیش از پیش هراسناک، بدگمان و خیالاتی گردید. هم چنین، وی را از یک متحد مدبر در زمانی که هم در داخل و هم در خارج سخت محتاج آن بود محروم ساخت. درتلاش برای تحکیم سلطه شکننده اش بر دولت، اردوغان درجستجوی متحدان و حامیان تازه ای برآمد، که به نظر می رسد آن را در گوشه های تاریک دولت ترکیه یافته باشد.
تقریبا یکشبه، اردوغان از موضع "دادستان" خودخوانده محاکمات "دولت پنهان" تغییر جهت داده و مدعی شد که "سازمان شیطانی موازی" دولت وی را فریب داده است. "سازمان موازی" اصطلاحی است که اردوغان برای نهضت گولن اختراع کرد و از آن به بعد توسط رسانه های طرفدار آ.کا.پ. به طور فراگیر مورد استفاده قرارگرفته است. ظرف چند هفته، تجدید محاکمات آغاز شد. از آن زمان، کلیه احکام صادرشده نقض گردیده و همه مظنونان محاکمات تبرئه شده اند.

هیولاهای کهن دوباره سر بر می آورند

 

به موازات تشدید تعقیب و آزار هوادارن گولن، دولت شروع به پرکردن صفوف پلیس با کادرهای مذهبی- ملی شد که از نظر ایدئولوژیکی حزب حرکت ملی - MHP نزدیکتر بودند. شایعات گسترده ای (که قابل اثبات نیستند، مگرآنکه کسی در اعماق سطوح مختلف دولت چشم و گوش داشته باشد) وجود دارد مبنی بر اینکه ماموران امنیتی سابقی که در عملیات ضد گریلایی دهه نود شرکت داشته اند، برای استخدام و سازماندهی این کادرها در واحدهای شبه نظامی به کار گرفته شده اند. درپی انتخابات عمومی ٧ ژوئن گذشته، هنگامی که کردها بطور دسته جمعی آ.کا.پ. را ترک و به حزب چپ گرای کردی دموکراتیک خلقها HDP رای دادند، پروسه شکننده صلح میان دولت و پ.کا.کا. PKK درهم شکست. نتایج انتخابات امکان تشکیل دولت تک حزبی توسط آ.کا.پ. و لذا امکان تغییر قانون اساسی در جهت ایجاد یک نظام جمهوری قدرتمند را، اولین بار پس از ١۳ سال، از اردوغان سلب نمود.
اردوغان به جای رضایت دادن به یک دولت ائتلافی که در آن ممکن بود پاره ای از وزارتخانه های مهم به احزاب دیگر برسد، تصمیم گرفت در اوضاع و احوالی که به شدت تغییریافته بود کشور را به سمت انتخابات مجدد بکشاند. در پی کشتار ۳۳ سوسیالیست جوان در سوروک در ٢٠ ژوییه، دو افسر پلیس به طرز مرموزی در جیلان پینار به قتل رسیدند. پ.کا.کا. ابتدا مسئولیت قتل آنها را به عهده گرفت، ولی بعد منکر ارتباطش با این واقعه شد.      

به هر جهت، بزودی این هم معلوم شد که پاره ای از اعضای جنگ آزموده پ.کا.کا. نیز از موفقیت انتخاباتی حزب دموکراتیک خلقها خیلی خوشحال نبودند.

بزودی این هم معلوم شد که پاره ای از اعضای جنگ آزموده پ.کا.کا. نیز از موفقیت انتخاباتی حزب دموکراتیک خلقها خیلی خوشحال نشده بودند.

ازآنجا که اینها مایل نبودند رهبری مبارزه را به مشتی غیرنظامی فاقد تجربه در میدان نبرد بسپارند، به تحریکات دولت به همان شکل جواب دادند. ظرف چند روز تمام کشور دوباره در حال جنگ بود.
در کشمکشی که متعاقب آن درگرفت، نیروهای شبه نظامی پلیس با استفاده از تاکتیکها و سبعیتی که برای باشندگان دهه نود ناشناخته نبود، به شهرها و روستاهای کردنشین حمله بردند. جوخه های آدمکش در حال راندن وانتهای غیرقابل شناسایی در شهرها و روستاهایی که تحت حکومت نظامی بودند، کودکان و بزرگسالانی که با گلوله تک تیراندازان به خاک می افتادند، جوانان کرد کشته شده ای که از پشت خودروهای زرهی پلیس کشیده می شدند، جسد مثله شده مبارزان پ.کا.کا.، شعارهای فاشیستی بر دیوارهای مملو از آثار گلوله در شهرهای تحت محاصره کردی ... صحنه هایی بود که در مناطق کردنشین دیده می شد.
در چنین محیط قطبی شده ای، افراد اولترا- ناسیسونالیستی که تا آن موقع در سایه بودند به تدریج در زندگی روزمره عمومی جا باز کرده و در انظار دیده می شدند... یک شخصیت به ویژه بحث انگیر، که به عنوان طرفدار پروپاقرص اردوغان دوباره آفتابی شده است، سِدات پِکِر ،رییس مافیای پان- ترکیست است. پکِر، جنایتکار سابقه داری که در دهه نود نامش بر سر زبانها افتاد، در محاکمات ارگِنِتون ابتدا به ١٠ سال زندان محکوم شد، ولی چیزی نگذشت که از زندان آزاد گردید.

 

در ماههای اخیر، وی به سیرو ساحت در کشور پرداخته و در گردهم آیی ها و برنامه های متعددی که به طرفداری از دولت برپامی می شود، گاهی هم همراه با محافظان امنیتی دولتی، شرکت نموده است. در ژوئن گذشته، وی طی جشن عروسی یکی از شخصیتهای رسانه ای بدنام آ.کا.پ. در حال گفتگوی گرم با پرزیدنت اردوغان دیده شد. اندکی بعد، اسم او در ارتباط با ضرب و شتم احمد هاکان، ستون نویس و منقد معروف آقای رییس جمهور و دولتش، برسر زبانها آمد. براثر این ضرب و شتم دنده ها و بینی هاکان شکست. پکر منکِر ارتباطش با این حمله شده است.   
 

 

یک روز پیش از بمب گذاری آنکارا، پکِر یک میتینگ "ضدترور" در ریزه، شهر موطن اردوغان، سازماندهی کرد، که طی آن، قبل از ستایش اردوغان و تقاضا از جمعیت به دادن رای به حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی، دشمنان دولت را تهدید به راه انداختن "رودخانه های خون" نمود. گردهمآیی تحت حراست شدید پلیس صورت گرفت، یعنی درست خلاف وضعیت تظاهرات احزاب اپوزیسیون، به ویژه حزب دموکارتیک خلقها، که درآن پلیس، اگر هم حضوری داشت وضعیت را ناامن تر می ساخت تا ایمن.

نیروهای شبه نظامی با استفاده از تاکتیکها و خشونتهایی که برای باشندگان دهه نود ناشناخته نبود، به شهرها و روستاهای کردی حمله بردند.

آیا باید منتظر وضعی بدتر از این باشیم؟

 

تصویر بالا این احساس را به وجود می آورد که ترکیه به روزهای تاریک دهه نود بازمی گردد. لکن، دو دلیل وجود دارد که لجن زار فعلی از آنچه دو دهه پیش بود، متفاوت و بسیار خطرناکتر است.
اولین دلیل، محیط پرهرج و مرج منطقه و عدم ثبات ناشی از جنگ داخلی سوریه است، که خاورمیانه چیزی شبیه آنرا از زمان سقوط امپراتوری عثمانی در یک قرن پیش تجربه نکرده است. ترکیه گرفتار دور و تسلسل باطلی شده است که به واسطه آن تنشها و قطبی شدنهای داخلی آنرا در معرض مخربترین دینامیسمهای کشمکش داخلی سوریه قرار می دهند، که به نوبه خود این تنشها و تفرقه ها را تشدید می نمایند.   

ثانیا، شاید برای اولین بار در تاریخ اخیر ترکیه، "دولت پنهان" اسما تحت کنترل یک نهاد رسمی مثل ارتش، که به عنوان پاسدار جمهوری کمالیستی ویا سپر دفاعی ناتو دربرابر کمونیسم عمل می کرد، نیست. در آنزمان، با وجود شیوه عملی بسیار سبعانه اش، باز با مقداری خودداری بوروکراتیک عمل می کرد. اکنون، به عکس، "دولت پنهان" مرتبط با بالاترین مقام برگزیده کشور است که (هنوز) از محبوبیت برخورداراست. رهبر برگزیده ای که جدایی افکنی و رفتار غیرقابل پیش بینی از ویژگی های شناخته شده اوست و بطور فزاینده ای دچار ذهنیت "یا بجنگ یا بمیر" شده است.

اردوغان به کمک رسانه های چاپلوس و با سازماندهی عملیات گسترده در رسانه های اجتماعی بسیاری از هوادارانش (گرچه نه همه آنها) را به پیروان مرتجعی تبدیل کرده که بی چون و چرا براین باورند که سقوط "استاد بزرگ" (بویوک اوستا) به معنای سقوط و از هم پاشی کشور، ملت و حتی دین و مذهب خواهد بود. لفاظی های پرخاشجویانه، بیگانه ستیزانه و عظمت طلبانه او از شکافهای تاریخی ترکیه به شیوه ای که هیچ رهبر دیگری تاکنون جرات نکرده، بهره می برند، کاری که تاکنون نتایج فاجعه آمیزی به بارآورده است.      

درنتیجه، ترکیه اکنون در وضعیت کاملا جدیدی قرار گرفته. دیوهای قدیمی دوباره در محیطی فوق العاده متغیر و دوقطبی سربرآورده اند. دموکراسی پارلمانی مصدوم آن پس از انتخابات ٧ ژوئن، کلا مختل شده است. امتناع اردوغان از پذیرش نتایج انتخاباتی که برای او و حزبش نامساعد باشد، امیدهای بازگشت دموکراسی نیم بند ترکیه بعد از انتخابات اول نوامبر را کم رنگترکرده است.

چگونه می توان از لبه پرتگاه بازپس رفت
نتیجه انتخابات هرچه باشد، بسیار مهم است که نداهای اعتدال و آشتی جویی از هردو سوی شکاف سیاسی و در داخل هر حزب عمده سیاسی قویتر شوند تا ترکیه را از لبه پرتگاهی که سوریه و عراق در کام آن فرو رفته اند به عقب بکشانند.

 

در این زمینه هنوز همه امیدها به باد نرفته است. نظرسنجی ها حاکی از آنست که قاطبه کردها، با وجود اینکه خواستشان، هم توسط اردوغان و هم از جانب پ.کا.کا. نادیده گرفته شد از پیگیری هدف دموکراسی پارلمانی، که حزب دموکراتیک خلقها مظهر آنست، باز نایستاده اند. ظرف دو سال گذشته، شمار فزاینده ای از شخصیتهای داخل آ.کا.پ. به شدت از مسیری که حزب و کشورشان اکنون طی می کند ابراز سرخوردگی و نگرانی کرده اند و اینان ممکن است جنبش جانشینی را به وجود آورند که پذیرای آشتی اجتماعی- سیاسی باشد.
حزب جمهوری خواه که زمانی پرچمدار اقتدارگرایی و سکولاریسم خشن بود، امروز رویکرد بازتر و کثرت طلبانه تری نسبت به یک دهه قبل از خود نشان می دهد و می تواند نقش میانجی را در سناریوهای رسمی و غیررسمی ائتلاف بازی کند.

 

حزب راست گرای افراطی "حرکت ملی"، تحت رهبری بیش ازحد طولانی دِوِلت باغچه لی، که طبق عادت و سنتش هر پیشنهاد سازنده ای را سد می کند، وضع امیدبخشی ندارد، اما باید در هر تلاش مصالحه و سازش درنظرگرفته شود. اولین دستور کار چنین ائتلافی باید انتخاب سخنگویی که عضو حزب عدالت و توسعه نباشد، برای پارلمان بعد از انتخابات اول نوامبر باشد. چنین انتخابی به عنوان اهرمی حیاتی در دست اپوزیسیون برای تعیین دستورکار پارلمان، که اکنون توسط اردوغان سرقت شده، عمل خواهد کرد. البته، وی چنین حرکتی را توطئه ای علیه خودش تلقی و به شیوه ای آشنا علیه آن مقاومت خواهد کرد. باشد. اکنون زمان "یا مبارزه یا مرگ" برای دموکراسی ترکیه است.
-

 

 

پی نوشت:

 

کارابگیر آک کویونلو - برگردان: آرسن نظریان

www.akhbar-rooz.com 

-----------------------------
* توضیح مترجم: باوجود اینکه مقاله پیش از انتخابات اول نوامبر نگاشته شده، به لحاظ واکاوی عمقی و تاریخی زمینه هایی که به پیروزی غیرمنتظره اردوغان منجر گردید ارزش و اعتبار آن به قوت خود باقی است.
منبع ترجمه:
https://www.opendemocracy.net/karabekir-akkoyunlu/old-turkish-demons-in-new-faces
 

ویرایش شده در توسط rezatizi
  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تو شهر یوکسک اوا از استان حککاری از روز جمعه مقررات منع امد و شد اجرا میشه .دیروز تو این شهر دو تروریست کشته شدن .

لازم به ذکر که در موسی اوی که درگیری هست و 15 تروریست کشته شده اند,4 غیر نظامی هم کشته شده اند.

مقررات منع امد و شد که در شهر لیجه اجرا میشد لغو گردید 

در دو عملیات مختلف هم چیزی در حدود 400 کیلوگرم مواد منفجره کشف و امحا گردید

تا دقایقی دیگر هم داوداغلو یه نشست امنیتی با حضور سران میت و ریس ستاد مشترک ارتش و سایر سران لشگری برای بررسی حمله بشار و روس ها به مناطق ترکمن نشین بایربوجاک سوریه برگزار خواهد کرد

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قبلا به انجام یه سلسله عملیات با محوریت منطقه ایکی یاکا اشاره کرده بودم . این عملیات ها چهل روز طول کشید که طی اون کاماندوهای کلاه ابی ژاندارمری و بوردو بررلی های ستاد مشترک به مناطق و قلل مختلفی حمله کرده و طی عملیات 109 تروریست و شش نیروی دولتی کشته شدن . نیروهای دولتی در این عملیات ها از پشتیبانی توپخانه و نیروهای هوایی و هوانیروز چه تهاجمی و چه ترابری برخوردار بودن .ارتفاع قلل مابین 3200 تا 3500 بود دما بعضا تا منهی 15 هم میرسید

تصاویر زیر از این سلسله عملیات ها است

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/W8X8r5J.jpg]thumb_W8X8r5J.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/vyIu5ga.jpg]thumb_vyIu5ga.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/oLZml8g.jpg]thumb_oLZml8g.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/M0TQ57o.jpg]thumb_M0TQ57o.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/Fy1ZBvd.jpg]thumb_Fy1ZBvd.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/CTT6tzuXAAEZ0OG.jpg]thumb_CTT6tzuXAAEZ0OG.jpg[/url]

 

CTNvFCsUwAAKim7.jpg

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/CTNuSr7VAAA6cIV.jpg]thumb_CTNuSr7VAAA6cIV.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/CTNtmjHUsAAwYwA.jpg]thumb_CTNtmjHUsAAwYwA.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/CTNsFIPUYAA8R7v.jpg]thumb_CTNsFIPUYAA8R7v.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/563c8b9504207c0f4c38ed04.jpg]thumb_563c8b9504207c0f4c38ed04.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/563c8b95cbbf343560fdd909.jpg]thumb_563c8b95cbbf343560fdd909.jpg[/url]

 

563c8b9ecbbf343560fdd90b.jpg

 

تو تصویر بالا موضیلر به معنای سنگر ها و ماغارا گیرشی به معنای ورودی غار است و مردیوان به معنار نردبان 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/563c8b9de50aa9121869de6f.jpg]thumb_563c8b9de50aa9121869de6f.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/563c8b9d8685762850bb0bc3.jpg]thumb_563c8b9d8685762850bb0bc3.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/563c8b8e8685762850bb0bbf.jpg]thumb_563c8b8e8685762850bb0bbf.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/563c8b8e5659340ba89c69e1.jpg]thumb_563c8b8e5659340ba89c69e1.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/563c8b8e6ce43617b86aee81.jpg]thumb_563c8b8e6ce43617b86aee81.jpg[/url]

 

7i361eP.jpg

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10305/5PblVsJ.jpg]thumb_5PblVsJ.jpg[/url]

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم تعالی

 

جناب گادر

 

بقیه عکسها را مطمئن نیستم . اما عکس دوم را حداقل 6 - 7 ماه پیش در تلویزیونهای ترکیه نشان داده اند و قدیمی است .

 

زیاد هم نباید گول این ترکها را خورد . از جنابعالی هم انتظار میرود ، حداقل مطالب دروغ و راست ترکیه را تفکیک و سپس قرار دهید ، یا حداقل عدم اطمینان خود را در انتهای مطلبتان مرقوم بفرمائید .

 

البته اشکالی بر دروغ گفتن ترکها ( منظور ترکیه ) نیست ، زیرا منافعشان اینگونه ایجاب میکند . اما شما که باید حافظ منافع کشور خودتان باشید ، با اشاعه دروغ ترکها ، موجب تبلیغ دروغ آنها میگردید .

 

با تشکر

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم تعالی

 

جناب گادر

 

بقیه عکسها را مطمئن نیستم . اما عکس دوم را حداقل 6 - 7 ماه پیش در تلویزیونهای ترکیه نشان داده اند و قدیمی است .

 

زیاد هم نباید گول این ترکها را خورد . از جنابعالی هم انتظار میرود ، حداقل مطالب دروغ و راست ترکیه را تفکیک و سپس قرار دهید ، یا حداقل عدم اطمینان خود را در انتهای مطلبتان مرقوم بفرمائید .

 

البته اشکالی بر دروغ گفتن ترکها ( منظور ترکیه ) نیست ، زیرا منافعشان اینگونه ایجاب میکند . اما شما که باید حافظ منافع کشور خودتان باشید ، با اشاعه دروغ ترکها ، موجب تبلیغ دروغ آنها میگردید .

 

با تشکر

بسم تعالی

جناب پرواز 

اکثر پست هایی که من میزارم بعد از خوندن سایت هایی مثل روزنامه های ملیت ,صاباح و تاکویم و تلوزیون های ان تی وی هابر و سن ان ان ترک و همچنین منابع فیس بوقی و بوییتری هست .وقتی که خبر درگیری و یا کشته شدن رو میزارم که با توجه به منابع بالا موثق باشه .حتما هم می دانید که سایت ها بنا به دلایلی از گذاشتن تصویر کشته شدگان  ک ج ک معذور هستن و لذا تمامی این نوع تصاویر رو از فیس بوق و بوییتر میزارم که نه معتبر هستن و هم امکان تکراری بودن رو دارن

تمامی تصاویر که در پست بالا هستن امکان تکراری بودن و فتو شاپ بودن رو دارن .

تصویری که شما می گویید شش ماه پیش دیده اید تصویری است که در ان دو نیروی نظامی سعی در تمییز کردن ورودی یک غار را دارن. به مواردی که میگم لطفا با مشاهده دوباره تصویر بیشتر دقت کنین

1 اولین چیز که در تصویر جلب نظر میکنه رنگ سیاه سنگ و تخته سنگ های اطراف ورودی غار هست که با توجه به وسعت ان نشان از بمباران ان نقطه با توپخانه سنگین و بمباران هوایی است.یعنی ورودی قبل از حضور ان دو نفر تمییز شده .صرف نظر اینکه شش ماه پیش اتش بس بود , همچین درگیری با چنین پشتیبانی هم رخ نداده. تنها احتمال در این زمینه به وقوع این حمله قبل از اتش بس هست

2. باتوجه به البسه نیروهای مسلح ترک برای فصول مختلف و به خصوص به البسه فردی که از سمت بلند تر و چپ ورودی در حال نزدیک شدن هست  میشود گفت که تصویر برای فصول سرد سال است و اگر قدیمی باشه حداقل مال یه سال قبل هست . با توجه به اتش بس اگر قدیمی باشه حداقل مال دو نیم سال پیش هست

3 پوتین های افراد حاضر در تصویر نشان از ان دارن که این تصویر برای کمتر از یک سال گذشته هستن . چرا که این پوتین چیزی در حدود یک سال است که به نیروها تحویل داده شدن 

با توجه به اتش بس و موارد بالا اگر این عکس قدیمی باشه قطعا مال درگیری ها گذشته نیست و تنها احتمال ضعیفی که میمونه اینه که تصویر از یک مانور در سال گذشته گرفته شده است .

تصویر نزدیک شدن دو نفر به غار چیزی هست که به راحتی با تصاویر مشابه اشتباه میشه و به نظر من شما این تصویر با تصویر دیگری اشتباه گرفته اید

---------------------------------------------------------------------------------------------

یه تصویر دیگه ای رو هم تو سایز بزرگ قرار دادم که چون از فاصله دور گرفته شده نکته ای که مد نظر من بود شاید دیده نشه . به پوتین های فرد توجه کنین که مخصوص مناطق سردسیری هستن

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دلاور مردان سفارت هلند رو اشتباهی مورد خطاب قرار دادند پرچم نداشت

 

تظاهرکنندگان ترک به جای سفارت روسیه، سفارت هلند را در استانبول هدف قرار دادند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مطبوعات ترکیه روز شنبه اعلام کرد تظاهرکنندگان ترک در استانبول که می خواستند بمباران های اخیر روسیه علیه اقلیت ترک زبان سوریه را محکوم کنند به طور اشتباه کنسولگری هلند را هدف قرار دادند.

بنابراعلام روزنامه حریت،‌ تظاهرکنندگان که شامگاه جمعه به درخواست یک جنبش ملی گرا تجمع کرده بودند در خیابان معروف استقلال در استانبول تظاهرات را آغاز کردند و به سمت کنسولگری روسیه رفتند. بنابراعلام حریت‌، اما آنها کمی جلوتر از کنسولگری روسیه و نزدیک کنسولگری هلند توقف کردند و شعار سردادند.


در بالای سردر کنسولگری هلند نشانه هایی از این کشور و شعار ملی آن به زبان فرانسه با عنوان "من باقی می مانم" وجود داشت.

تظاهرکنندگان که به نظر می رسید به زبان فرانسه آشنایی ندارند به شعارهای خود ادامه دادند بدون آنکه متوجه اشتباه خود شده باشند. آنها سپس متفرق شدند.

رابرت شودبوم، سرکنسول هلند با مزاح در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: تظاهرکنندگان ترک خشمگین اغلب کنسولگری ما را به جای کنسولگری روسیه اشتباه می گیرند و مانند امشب (شامگاه جمعه) به سمت ما تخم مرغ پرتاب کردند.

در حال حاضر هم شهروندان ترکیه به صفحه توییتری سرکنسول هلند حمله کرده اند.

https://twitter.com/rschuddeboom/status/667832970061836289/photo/1

47430085523377018001.png;

http://www.axgig.com/images/47430085523377018001.png

 

والا چی بگم :chicken:   :thinking:   :cow: 

ویرایش شده در توسط masihbaghery
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 یه نیروی ویژه پلیس که تو سیلوان چیزی حدود 18 روز پیش زخمی شده بود امروز بر اثر شدت جراحات درگذشت

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/12243133_10153305048296247_8871653382850682044_n.jpg?oh=2684524c78299ee02f148278ddf88637&oe=56E3B964

این ژاندارم هم بر اثر حادثه در حین تمرین کشته شد

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/12279090_10153305822531247_4963703988824838208_n.jpg?oh=cabbacd19b3fa5b4294d5a23b36ec0b9&oe=56AC331C

البته فکر کنم برای اولین بار که تصویر اراما رو تو نیروهای مسلح ترک می بینم

با انتشار تصویر زیر شایعه تلاش برای سوقصد به جان دمیرتاش تو دیاربکر مطرح شده بود

https://pbs.twimg.com/media/CUfZBlYWsAA6Khi.jpg

استاندار دیاربکر اعلام کرده کارشناسان با بررسی به اثار گلوله نرسیده اند

به یک گشتی هم تو شهرستان وارتو استان موش با بمب کنارجاده ای حمله شد که طی اون شش نفر به طور سطحی زخمی شدن

https://pbs.twimg.com/media/CUfYULsUAAEr7BZ.jpg

یه دختر کرد که از انگلیس جهت مبارزه با داعش به  پ ک ک پیوسته بود پس از بازگشت به دلیل عضویت در پ ک ک به 21 ماه زندان محکوم شد

پست گذاشتن بدون لش کفتار حال نمیده 

https://pbs.twimg.com/media/BuTuPSEIgAIAZ8y.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CCVYwViWIAA60M_.jpg
  • Upvote 4
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

بنظر میرسه شما با جغرافیای ترکیه خیلی اشنا هستین سرچشمه ی رودخانه ای که در عراق و سوریه به فرات معروف هست در ترکیه کدام استان هست و بافت قومی اون منطقه که این منابع اب از اونجا میاد ترکی هست یا کردی؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


بنظر میرسه شما با جغرافیای ترکیه خیلی اشنا هستین سرچشمه ی رودخانه ای که در عراق و سوریه به فرات معروف هست در ترکیه کدام استان هست و بافت قومی اون منطقه که این منابع اب از اونجا میاد ترکی هست یا کردی؟

سلام دوست عزیز 

 

این رو نمیدونم الان سوال میپرسم از کردهای ترکیه ببینم چطوره ؟

********

********

80602538173928756162.png;

http://www.axgig.com/images/80602538173928756162.png

 

نصیبین امروز 

 

**********

**********

امروز میخاستن رییس حزب ه د پ رو بکشن دمیرتاشو گلوله بهش نخورده بسلامتی ترکیه به شهر بغ بغو تبدیل شده واگر اینجوری پیش بره ایران میتونه یه کم خوب حالشو بگیره 

 

HDP Eşbaşkanı Demirtaş’a suikast girişimi

HDP Eşbaşkanı Selahattin Demirtaş’ın makam aracına kendisinin de içinde bulunduğu akşam saatlerinde suikast girişiminde bulunuldu.

 

برادران اذری معنی کنن ما که نفهمیدیم  :winking:

*****

*****

 

TURKISH STATE FORCES HAVE KILLED 51 CHILDREN IN 2015 

[URL=http://www.axgig.com/]12920008108680775842.jpg[/URL];

http://www.axgig.com/images/12920008108680775842.jpg

از اول 51 بچه کشتن بعد میگن از پ ک ک کشتیم !؟

 

 

*********

*********

ویرایش شده در توسط masihbaghery
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیچی میگه خودروی حامل صلاح الدین دمیر تاش مورد سوء قصد(همون حمله خودمون) قرار گرفته طرفم تو خودرو بوده

 

اونجایی که نوشتید( نصیبین امروز) خودشون میگن نوصای بین کردها هم فکر کنم همینو میگم

 

 

 

 

(حمله به شیشه پشتی ماشین بوده باسلاح گرمم نبوده)

بیخیال این چیزا بشید

 

 راستی قادرجان خبرداری اسلسان با تقنیا عربستان قراداد همکاری امضا کرده دارن شرکت مشترک تاسیس میکنن

ویرایش شده در توسط sohrabirani
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 راستی قادرجان خبرداری اسلسان با تقنیا عربستان قراداد همکاری امضا کرده دارن شرکت مشترک تاسیس میکنن

نه عزیز نمی دونستم . فقط اینو میدونم که اسلسان برای همکاری های منطقه ای یه دفتر تو عمان داره که برخی از تجهیزات ساخت اسلسان هم قرار بود اونجا مونتاژ بشه

تو برخی ازفضاهای مجازی نزدیک به جریان ک ج ک ادعا میشه که نیروهای مسلح ترک به قبرستان ها حمله می کنن و به جنازه ها و یا قبر ها هتک حرمت می کنن

اولا تو این قبرستان ها تمام جنازه ها مربوط به تروریست ها هستن . البته همه تروریست ها تو این مکان ها دفع نمیشن.

دوم هیچ تصویری وجود نداره که نشون داده بشه به جنازه ای هتک حرمت شده . البته یه تصاویری وجود داره که نشون میده بخش ایستاده سنگ بعضی از قبر اسیب دیده. تو این بخش ها هم ارم پ ک ک بود و یا نوشته ای در حمایت از تروریسم .  در زیر یکی از این قبرستان ها رو می بینید

http://icube.milliyet.com.tr/YeniAnaResim/2015/11/23/lice-ve-hani-de-pkk-ya-operasyonlarin-bilancosu-aciklandi-6314815.Jpeg
https://pbs.twimg.com/media/CUa8BjuVAAAhKLA.jpg

اون ساختمان ها رو که می بینید همون فضا ها ازش به عنوان مسجد و یا عبادتگاه علوی یاد می کنن و بدین وسیله ترکیه رو به ویران کردن مساجد متهم می کنن . دولت هم میگه از این مکان ها به عنوان استراحتگاه و محل دیدار و انبار تجهیزات استفاده میشده

 

 

 

 

یه مطلبی هم هست که بی ربط به درگیری و کشت و کشتار هست . امروز امار خرید و فروش مسکن تو ماه گذشته مشخص شده که چیزی بیش از صد هزار دستگاه است . این تعداد نسبت به سال گذشته در همین ماه نه درصد بیشتر است . چیزی در حدود نیمی از این مساکن ها برای بار اول فروخته شدن . بیست درصد این امار تو استانبول بوده . گفتم که بی ربط به درگیری هست اما ربطی پیدا میکنه و اون اینکه در ماه گذشته  تنها سه باب منزل تو حککاری فروخته شده 

از این امار چیزی در حدود دوهزار دویست دستگاه به خارجیان فروخته شده که نسبت به بازه مشابه در سال قبل 24 درصد رشد داشته .عراقی ها با چهارصد دستگاه تو رتبه اول هستن و دومین رتبه در اختیار عربستان هست.چیزی که در این میون جالبه اینه که روس ها با خرید دویست دستگاه تو رتبه سوم هستن . کویت و انگلیس نیز در تبه های بعدی هستن

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنظر میرسه شما با جغرافیای ترکیه خیلی اشنا هستین سرچشمه ی رودخانه ای که در عراق و سوریه به فرات معروف هست در ترکیه کدام استان هست و بافت قومی اون منطقه که این منابع اب از اونجا میاد ترکی هست یا کردی؟

سرچشمه فرات از کوهستان هاي ارمنستان هست و سرچشمه دجله از رشته کوه توروس در شرق ترکيه در مجاورت با ارمنستان که ميشه شهر آناتولي سراسر اناتولي کورد نشين هست
(البته در قبل به اين شکل نبود با ازدياد جمعيت کوردها به شکل کنوني دراومده در قبل هم کارشناسان ترکيه زياد هشدار دادن در اين رابطه)
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیچی میگه خودروی حامل صلاح الدین دمیر تاش مورد سوء قصد(همون حمله خودمون) قرار گرفته طرفم تو خودرو بوده

 

اونجایی که نوشتید( نصیبین امروز) خودشون میگن نوصای بین کردها هم فکر کنم همینو میگم

 

 

 

 

(حمله به شیشه پشتی ماشین بوده باسلاح گرمم نبوده)

بیخیال این چیزا بشید

 

 راستی قادرجان خبرداری اسلسان با تقنیا عربستان قراداد همکاری امضا کرده دارن شرکت مشترک تاسیس میکنن

 

با سلاح گرم بوده رسانه های ترکیه میگن سلاح گرم بوده شما فتوا میدی با سنگ بوده اون شیشه ماشین چیزی بش نیومده چون ضد گلوله بوده 

 

نتیجه اینکه تو یه هفته تو همین شهر 15 تروریست کشته شدن

یه چند لش کفتار رو هم تو استان حککاری و شیرناک کشته شدن رو هم پایین قرار میدم

 

 

با افسره میشن 16 تا کفتار عکس اونم بزار جیگرمون حال بیاد 

 

******************

****************

پایان حکومت نظامی در شهرستان گور
حکومت‌نظامی اعلام شده از سوی دولت ترکیه در شهرستان گه‌ور استان جولمرگ کردستان در چهارمین روز بدنبال مقاومت‌های گسترده مردمی پایان یافت.
دوشنبه ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵، ساعت ۸:۳۶
جولمرگ - فرات
حکومت‌نظامی اعلام شده از سوی دولت ترکیه در شهرستان گه‌ور استان جولمرگ کردستان در چهارمین روز بدنبال مقاومت‌های گسترده مردمی پایان یافت.

حکومت نظامی در شهرستان گه‌ور استان جولمرگ کردستان در روز 20 نوامبر , ساعت 20 از سوی استانداری جولمرگ اعلام شده بود. حکومت نظامی در چهارمین روز بخاطر مقاومت‌های مردمی لغو شد.

صبح امروز با اعلام از طریق بلندگوهای مساجد و خودروهای زرهی پلیس, گفته شد که حکومت نظامی پایان یافته است.

در جریان چهار روز مداوم حکومت نظامی در گه‌ور, بخاطر حملات خشونت‌بار پلیس ترکیه دو شهروند به نام‌های «محمد رشید آرجی» و «نعیم نویان» به ضرب گلوله مأموران جان باخته و شماری هم زخمی شدند.

 

 

با سلام -

ادبیاتی که برای پستهای خبری و ایضاً استاتوس  استفاده می کنید را تصحیح کنید . در غیر اینصورت و تکرار چنین مواردی ، متاسفانه دسترسی شما به تاپیکها و استاتوس ,محدود خواهد شد /MR9

ویرایش شده در توسط MR9
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.