Recommended Posts

43 minutes قبل , ariya0912 گفت:

لطفا متن قرار داد رو بطور کامل اگه دارید بذارید..تا جایی که اطلاع دارم و از رسانه های ترک شنیدم این قرارداد سال 2023 منقضی میشه

 

 

سلام

این پیمان هیچ تاریخ انقضایی ندارد و فقط خود ترک ها و اعوان و انصار رسانه ای شان می گویند که تاریخ انقضا دارد . متن انگلیسی این پیمان

https://wwi.lib.byu.edu/index.php/Treaty_of_Lausanne

 

بعد از این پیمان توافق نامه های دیگری هم ایجاد شده است مثلا سال 1926 و پیمان انکارا که ترک ها از ادعاهای خود نسبت به موصل دست کشیدند :

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Ankara_(1926)

 

یا پیمان 1939 که در ان فرانسوی ها که قیم سوریه بودند شهر اسکندرون را به ترک ها واگذار کردند . 

https://en.wikipedia.org/wiki/Hatay_Province

 

مبنای آن تاریخی که ترک ها تبلیغ می کنند به گفته خودشان توافقات پشت پرده و محرمانه با انگلیسی ها در همان سال های بعد از پیمان لوزان بوده است که در مطلبی مجله Foreign Policy به آن اشاره کرده و می گوید
 

نقل قول

The Treaty of Lausanne has no secret expiration clause. But it’s instructive to consider what these conspiracy theories, trafficked on semi-obscure websites and second-rate news shows, reveal about the deeper realities of Turkish foreign policy, especially under President Recep Tayyip Erdogan’s pro-Islam Justice and Development Party (AKP).

 

حقیقت این است که این پیمان فقط یک تاریخ انقضا دارد و آن هم وارد شدن ترکیه به یک جنگ علنی و تمام عیار برای نقض آن است . یعنی شکستن وضعیت مرزهای ترکیه با یونان ، سوریه ، عراق و بلغارستان . 

 

اما به نظرم این تبلیغات درباره پایان پیمان برای مقطعی است که ترک ها فکر می کردند حکومت سوریه سقوط خواهد کرد و این کشور تکه تکه خواهد شد و اینها می توانند بخش هایی از آن را در شرایط پس از فروپاشی دولت سوریه برای خود کنند . و اگر یادتان باشد اردغان وعده خواندن نماز در مسجد اموی را می داد که با پایان کار حلب این رویا ، آشفته شد . 

و... 

:rose:

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , ariya0912 گفت:

لطفا متن قرار داد رو بطور کامل اگه دارید بذارید..تا جایی که اطلاع دارم و از رسانه های ترک شنیدم این قرارداد سال 2023 منقضی میشه

 

سلام

https://wwi.lib.byu.edu/index.php/Treaty_of_Lausanne

 

ببخشید پست قبلی را ندیده بودم . تکراری شد . :)

 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 1 آذر 1399 در 20:47 , ariya0912 گفت:

- قرارداد لوزان سال 2023 منقضی میشه با شرایط بوجود اومده تو منطقه دارن ماهی میگیرن که از غرب امتیاز بگیرن و البته دنبال باز تعریف مرزهاشون هم هستن..تو بعضی جاها نتونستن خوب پیشروی کنن مثلا اشغال موصل بدست داعش شکست خورد و تو رسانه هاشون شدیدا بخاطر این موضوع به ایران حمله کردن یا در سوریه به دیوار روسیه و ایران خوردن و نتونستن پیشروی کنن

 

 

اصولا برخی گمان میکنند حوادث سوریه به همین راحتی تبدیل به وضعیتی شد که (بارها گفته شده) ترکیش ایر کرور کرور تروریست را به صورت چارتر به مرزهای سوریه انتقال بده و داعش و النصره تبدیل به یکی از مهمترین همپیمانان اردوغان و ترکیه بشند در منطقه خیلی به طور رسمی. در حالیکه برنامه های ترکیه و اردوغان یا از ابتدا یا بعد از دیدن شرایط مهیا از همون ابتدا هم به سمت یک بازتعریف جدید جغرافیایی برای اردوغان و ترکیه بود و مهمترین هدف اولیه هم اشغال حلب در سوریه و استقرار یک نظام همسو با دولت ترکیه در سوریه بود که بتونه قراردادهایی را با اردوغان منعقد کنه که منافع ترکیه کامل تامین بشه در حالیکه منافع کشور مبدا اصلا اهمیتی نداشته باشند (ماجرای لیبی مثال واضح هست، هنوز یک دولت نصفه و نیمه مستقر نشده (به خاطر کمکهای اردوغان به این دولت و هم پیمانی با ترکیه) بلافاصله یک قرارداد تحدید مرزهای دریایی منعقد میشه به نفع ترکها.

 

نتیجه اینکه "کینه جویی" اردوغان نسبت به ایران را برخی دوستان ساده میگیرند و رفتارهای اردوغان را به عنوان یک دوست! تحلیل میکنند یا نهایتا بی طرف ولی با عقیم گذاری قدم اول اردوغان در سوریه و اشغال حلب و استقرار نظام همسو با خودش، چیزی نیست که اردوغان به این راحتی فراموش کنه و تمام برنامه های دیگش در منطقه (عراق و لیبی و یمن و لبنان و ... ) هم همچنان هرچند پیش برده میشه به زور توسط ترکیه ولی لنگ سوریه است. برای همین قطعا بر خلاف ظاهر اردوغان به دلایل مختلف در حال حاضر یک "دشمن" جدی محسوب میشه و تمام منافعش در بی ثبات سازی ایران و حمله به ایران و شکست ایران در برابر تحریمها و ادامه تحریم ها و ... همسو با برخی طرفهاست. حتی ارتباط قوی گرفتن با روسیه برای به حاشیه بردن ایران در منطقه (سوریه، قفقاز، قطر، ...) بخشی از یک برنامه بزگرتر هست برای حذف ایران از معادلات و بعد اقدام به امتحان شانسش برای بار دیگه. (منافع روسها کاملا منعطف هست و براش اهمیت چندانی نداره اگر هزینه هاش پرداخت بشه اردوغان چه چیزهایی در سوریه و عراق به دست بیاره تا حدی)

 

ارتباطات گرم این روزهای اردوغان با عربستان و گمانه زنیها در همکاری با نیروهای هادی در یمن از اون دست سیگنالهای جدی است. بسیار باید مراقب برنامه های ترکیه ضد ما بود چون ممکنه خیلی به سرعت از این ظاهر فعلیش خارج بشه و رسما به تهدید علنی تبدیل بشه.

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اول یک تصویر ببینیم در رابطه با مقابله ترکیه با اشغالگری در سوریه(!) و کمک به هدف مقدس النصره ی فرانسوی/چچنی/سعودی/ترکستانی/اویغور/سودانی/ترکیه ای/ترکمن برای آزادسازی کشور اشغال شده ترکیه-ببخشید سوریه-توسط حکومت! سوریه! :)

 

نقل قول

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه آزادسازی اراضی اشغالی «یک وظیفه مقدس» برای هر کشوری است

 

shGlgry_trkhyh_dr_dlb_swryh.jpg

 

و بعد هم اینکه ترکیه البته از این اهداف مقدس همه جا می جوره! و پیدا میکنه و جدیدا هم بعد از کوچ سران احزاب اخوانی یمنی از عربستان به ترکیه (بعد از تروریستی اعلام شدن شاخه اخوانی در منطقه) با پهپادهاش در یمن هم دیده شده البته به طرز عجیبی هرچند در ظاهر این یک اختلاف هست ولی در باطن گویا داره به عربستان کمک میکنه یمن را هم از اشغال(!) خارج کنه. (گفتگوی تلفنی چند روز پیش هم با تمام این تغییر و تحولات بوده و اشاره وزیر خارجه ترکها که روابط خوب و گرمی دارند با سعودی)

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این قائله اردوغان ساخته فقط منحصر به یک بیت شعر نبود. از ابتدای رژه این برنامه شروع شد تا حدی که گمان میرفت رژه را تیم ترکی داره کارگردانی میکنه نه اذری (هیچ بعید نیست و در اذربایجان ترکها در بسیاری از زمینه ها مسئول هستند! )

 

ابتدا که یکی از مارشهای تاریخی عثمانی نواخته شد با اینکه هیچ ربطی به این ماجرای ارمنی و اذری نداشت. اگر بنا به حمایت نظامی ترکها هم بود مارش عثمانی جایی نداشت. و هدفمند بود به نظر.

در خلال رژه سخنران از ارک تبریز و سبلان و ... گفت که خب مشخصا دیگه از این واضحتر نداریم نیات تجزیه طلبانه را خواستن به تحریک نشان دادن.

و بیت اردوغان که البته در انتخابش حماقت تاریخی داشت ولی در قرائتش کاملا مشخص انتخابی دقیق کرده بود و در راستای هدف از قبل برنامه ریزی شده ضد ایرانیش. اصولا حدس میزدم بعد از تمام این مدت که ایران صریحا به تدارکات تروریستها به قفقاز و انتقالشون به اذربایجان (قاعدتا منظور مشخص ترکیه بود دیگه) اشاره میکرد و هشدار میداد اردوغان که حرفین نمیزنه گذاشته برای وقت مناسب و دیدیم که این نمایش کاملا در راستای اهدافش بود که پیام صریحش را به ایران برسونه. (جدیدا که بیشتر هیچ نقل قولی در رابطه با اقداماتش را بی پاسخ نمیزاره و حتما باید جواب بده مستقیم)

 

نهایتا حرفهای امروزش هم در ادامه رفتار دیروزش بود. جایی که گفت بعد پیروزی ما در اذربایجان "قفقاز" دیگه قفقاز سابق نخواهد بود و تغییرات زیادی خواهد کرد.

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از ماست که برماست، سالها از حزب عدالت و توسعه و همین اردوغان حتی در زمان کودتا حمایت کردیم و نتیجه شد این.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اجتناب ناپذیر بود دوست گرامی، حقیقتش حتی در ذهن بنده اخوان المسلمین و احزاب وابسته اش سابقه تاریخی بدی نداشتن و امثال بنده خیال میکردیم که اگه کار به دستشون بیفته چی میشه. همون شروع بهار عربی / بیداری اسلامی دوزاری بنده افتاد که رویه یه حزب در زمانی که تحت تعقیب و ممنوع الفعالیته خیلی می تونه با زمانی که قدرت در دستشه فرق کنه و دیدم که در جریان ایجاد هرج و مرج در کشورهای عربی چه عملکرد بدی داشتند به ویژه در مصر. اما متاسفانه دولت وقت مستقر در ایران نه تنها متوجه این رویه کج اخوان و حکومت های حامی اش نشد، بلکه تمام قد این موجود رو حمایت و یکی از عوامل تبدیل این موجود به هیولایی تمام عیار شد. چنانچه در کنار اسرائیل و حکومت های گاها مرتجع عرب زبان، تهدید اخوانی هم جدیدترین و اتفاقا ملموس ترین تهدید برای کشور ماست.

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

وزارت خارجه ترکیه سفیر ایران در آنکارا را فراخوانده و ناخرسندی خود درباره اظهاراتی که تهران  درباره سخنانی «رجب طیب اردوغان» مطرح کرده را ابراز داشت.

 

عجب! طرف ضد تمامیت ارضی ما یک غلطی کرده بعد سفیر ما احضار شده! البته از این اردوغان مشوش! فعلی هیچ چیزی بعید نیست.

 

محکومیت جمعی در ایران از اعضای مجلس و شورای امنیت و دولت گرفته تا برخی فعالین سیاسی بد نبود (سلبریتیها البته کار دارند و موضوع تنها وقتی جذاب هست که از اونور ماجرا باشه) ولی جا داره که گسترده تر باشه. جلوی این بشر هر چی کوتاه تر بیاییم بیشتر هوا برش میداره. البته رفتارش اخیرا با تمام کشورها همینطوره و به همه یک چیزی میپرونه ولی در مورد ما موضوع فرق میکنه از جهات گوناگون و حساستر هست.

 

باید توجه کرد فقط در دام اردوغان نیفتاد، سفیر سابق ایران در اذربایجان حرف خوبی زده بود، قطعا یکی از اهداف اردوغان بهم زدن روابط ایران با اذربایجان (هر چه قدر هم که اذربایجان وابسته به ترکیه باشه) هست و یارکشی در این ماجرا و اغتشاش در موضوع اصلی یعنی اسکان دادن تروریستها در قفقاز. میدونه اذربایجان ناچاره در این قائله از اون حمایت کنه پس داره اب را گل الود میکنه برای اهداف دیگه. باید همه جوانب را مدنظر داشت و تهاجمی عمل کرد ولی با مراقبت از جوانب دیگه.

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرم اگر تحریم ها برداشته بشه باید:

1.سطح ارتباط سیاسی اقتصادی توریستی با ترکیه رو به کمترین حد ممکن رسوند.

2.ارتباط بیشتری با یونان برقرار کرد که ترکیه بفهمه وقتی با دشمن ایران یعنی اسرائیل رابطه داره ایرانم با یونان می تونه رابطه بیشتری برقرار کنه.باید با فرانسه در این باره همکاری هایی کرد.

3. کردهای عراق و ترکیه رو مورد توجه قرار داد و اونارو پشتیبانی کرد.

4.با ایجاد عملیات فریبانه به طرق مختلف اعراب رو به جونش انداخت.

5.و باتوجه به اینکه اقدامات جدید ترکیه دل خوشی برای کسی در جهان نذاشته(به جزمعدود کشورهایی مثل اسراییل و دولت ترامپ)همه ی این عوامل ، هم باعث کشیدن افسار توسعه طلبی اردوغان میشه هم توجه منطقه و جهان رو از ما برمیداره و متوجه بی ثبات کننده و طماع جدید منطقه یعنی ترکیه می کنه

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ترکیه کنونی تا ابد مرهون تلاشهای آتاترک است که با رشادت این سرزمین را از دل ویرانه های امپراتوری عثمانی بیرون آورد.

شاید نخستین آوردگاه آتاترک جنگ طرابلس با ایتالیا بود که با وجود رشادت فراوان بدلیل استفاده ایتالیا از بمباران هوایی (برای اولین بار در تاریخ) نتوانست پیروز شود ولی اوج رشادت او در جنگ جهانی اول و نبرد گالیپولی بود که وی با عده ای اندک توانست بر طمع چرچیل بر دو تنگه بسفر و داردانل که قوای استرالیا و نیوزیلند را نیز بهمراه داشت و نیز طمع نیکلای روس بر استانبول چیره شود.

در سالهای پس از جنگ اول جهانی و تحمیل پیمان سور به عثمانی که منجر به تجزیه آناتولی میشد وی در نبرد غربی با یونان توانست با کشتار یک میلیون یونانی، ضمن پاکسازی نژادی مناطقی همچون بورسا را آزاد کرد و زمینه ساز پیمان لوزان شد. مرسین، هاتای و معادن مس ارگانی را در نبرد با فرانسه بدست آورد و در شرق نیز در نبرد با ارامنه که منجر به پیمانهای الکساندروپل و کارس شد استانهای شرقی ترکیه کنونی را حفظ کرد.

*در این میان عنصر پانترکیسم گرچه سکولار بود ولی با تبدیل دین به نژاد تمامی غیر مسلمانان را از آناتولی اخراج یا نسل کشی کرد.*

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

IMG_20201212_013331_480.jpg

 

نقدی بر توییت بالا:
الحاق یا عدم الحاق قره باغ به آذربایجان برای ایران علی السویه نیست که ایران بدنبال بیطرفی در قره باغ باشد. حتی اگر این بیطرفی برای میانجیگری  است، میانجیگری ایران در همان دهه 1990 شکست خورد...

در صورت الحاق قره باغ به آذربایجان احتمال حتی قطع مرز زمینی ارمنستان با ایران نیز وجود دارد. در آن صورت مرز زمینی بین آذربایجان و ترکیه برقرار میشود. اتحاد ژئوپلیتیکی که به سود ایران نیست. زیرا موجب میشود تا همسایگی با ارمنستان که مهمترین کارت بازی ایران در قفقاز است و بوسیله آن ایران میتواند خط انرژی خزر به دریای سیاه و مدیترانه و نیز پایانه انرژی سنگاچال را دچار چالش کند از بین برود.

 

*علاوه بر این پیروزی آذربایجان در قره باغ میتواند تمایلات جدایی طلبانه در آذربایجان ایران را نیز افزایش دهد.*

 

نقشه ای که امید میرفت پی بگیریم؛

البته باید کاری میکردیم که حمایت ایران از ارمنستان نامحسوس بوده و باعث تحریک عواطف آذریهای شمالغرب ایران نشود؛ در واقع جمهوری اسلامی میتوانست یک بازی دوپهلو را انجام دهد، از طریق مرز زمینی تجهیزات روسی را به ارمنستان برساند و از سوی دیگر ائمه جمعه برای عواطف مردم آن منطقه به شکل دیگری رفتار کنند.

 

افسوس...

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
25 minutes قبل , lordashrafi گفت:

نقشه ای که امید میرفت پی بگیریم؛

البته باید کاری میکردیم که حمایت ایران از ارمنستان نامحسوس بوده و باعث تحریک عواطف آذریهای شمالغرب ایران نشود؛ در واقع جمهوری اسلامی میتوانست یک بازی دوپهلو را انجام دهد، از طریق مرز زمینی تجهیزات روسی را به ارمنستان برساند و از سوی دیگر ائمه جمعه برای عواطف مردم آن منطقه به شکل دیگری رفتار کنند.

 

افسوس...

 

نقل قول

در مورد قائله جنگ ارمنی/اذری زیاد گفته میشه ولی حالا به هر حال واقعیتی وجود داره که شاید بعدها ابعادش دیگه ای هم ازش روشن بشه و یک با یک مصداق سراغش میرم:

 

قائله سوریه که شروع شد ایران حتی با علم به اینکه نهایتا حرکتی ضد ایرانی است (حالا شاید خیلی واضح باشه خصوصا جای پای اردوغان ولی اونموقع سر صلح طلبی و انسانیت اردوغان حتی بسیاری از انقلابیون در ناسزا به جمهوری اسلامی قسم میخوردند چه برسه به لیبرال مسلکها)  ولی به بشار اسد پیشنهاد ترک سوریه را داد در اوضاعی که شرایط همون ابتدا به درب کاخ های اسد رسید. ولی وقتی دید خود بشار اسد معتقد هست به اینکه این یک جنگ تحمیلی و فتنه بیرونی است با حمایت درونی و قائل به مقاومت و ایتسادن هست و به هیچ وجه حاضر به ترک مبارزه نیست ایران هم در کنارش ایستاد. تازه ماجرا که در سطح جهانیش بسیار بسیار هم سخت بود در شکل ظاهری و حتی حمایت بین المللی.

 

در ماجرای ارمنستان وقتی راس یک کشور خودش بخشی ازفتنه و مشکل هست و هیچ اعتقاد و گوش شنوایی هم برای مبارزه و مقابله (جز نمایشهای سلبریتی طور زمان قبل از قدرتش نداره) نداره و هرچه میکنه جز خیانت به کشور و مردم خودش نیست و هیچ ثباتی هم نداره ( بشار هیچ وقت قبل از قائله سوریه نرفته بود با اسراییل توافقنامه امضا کنه و دوستان مثلا ایرانی و لبنانیش را برونه از خودش) و هر بار به یک رنگی درمیاد طوریکه حتی توافق صلح را مخفیانه از چشم بسیاری از کشور و ساختارش امضا میکنه؛ کمک و تلاش برای کمک نه تنها امکانپذیر نیست بلکه هیچ بعید نیست در میانه راه ببینی امثال پاشینیان داره با اردوغان فالوده میخوره و تو را وسط معرکه رها کرده (با فاش کردن تمام توافقاتی که مثلا قرار وبده پنهان باشه) و کاسه داغتر از اش معرفیت میکنه و مشکل ماجرا.

 

شاید ما میتونستیم هزینه های بیشتری به اردوغان تحیمل کنیم در این جنگ که دیر یا زود با اهداف اردوغان رخ میداد این نبرد ولی این زمین، زمین بازی مناسبی نبود. ما برای افسار زدن به اردوغان باید زمین مناسب را انتخاب کنیم. در پستی دیگه بهش میپردازم. اردوغان برای مهار ما در سوریه و عراق به قفقاز اومد. همانقدر که باید در قفقاز برنامه جدید بچینیم و ازش غافل نشیم زمین بازی برای مهار اردوغان برای ما در سوریه و عراق هست خصوصا در سوریه و حلب.

 

یکم ماجرا را بازتر و فراخ تر بررسی کنید یکبار دیگه. با در نظر گرفتن دقیقا طرفی که قصد همکاری باهاش را داشتیم در این برنامه مثلا. یعین شخص پاشینیان: "البته باید کاری میکردیم که حمایت ایران از ارمنستان نامحسوس بوده" . یک نظر این میتونه باشه که پاشینیان "مرد" ایستادن بود و فقط حمایت نداشت و یک نظر هم میتونه این باشه که یک "غرق شده" ذاتی و خودخواسته و قطعی کمک بهش فقط باعث آویزان شدن به تو غرق کردن تو هم خواهد داشت.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , alala گفت:

یک نظر این میتونه باشه که پاشینیان "مرد" ایستادن بود و فقط حمایت نداشت و یک نظر هم میتونه این باشه که یک "غرق شده" ذاتی و خودخواسته و قطعی کمک بهش فقط باعث آویزان شدن به تو غرق کردن تو هم خواهد داشت

پاشينيان توسط غرب حمايت و هدايت شده و يك مهره سوخته است اقدام ايران در عدم حمايت از او كاملا صحيح بود بعد از فروكش كردن اين آشوبها حكومت ارمنستان تغيير خواهد كرد و هر دو كشور ارمنستان و آذربايجان براي روابط گسترده تر با ايران رقابت خواهند داشت در تركيه هم به زودي اخواني ها كنار ميروند و سكولارها حاكم ميشوند  اردوغان بي جهت دست و پا ميزند اقتصاد تركيه با وجود حمايت گسترده سياسي آمريكا و اسرائيل و حمايت مالي اعراب طاقت اين همه بلند پروازي سياسي و نظامي را ندارد و دچار ركود و فروپاشي خواهد شد 

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این روزها خیلی از تحریم ترکیه میشنویم. ولی بزارید یکم دقیق تر بشیم. هیچ کدام از تحریمهای اتحادیه اروپا (که تازه مدام عقب میندازند و التماس میکنند برای مذاکره) و آمریکا جدی نیست و حتی چیزی فراتر از شوخی است. نهایتا تحریم چند شخص و در بدترین حالت یک نهاد دخیل در امور دفاعی که تفسیر تحریمیش تازه کلی ملاطفت داره.

 

ولی چرا؟ چرا دبیرکل ناتو مثل یک کودک نگران حتی به اتحادیه اروپا پیام میده که همین تحریمهای شوخی را هم تامل کنید و سراغش نرید چون ترکیه برای ناتو مهم هست و بهش نیاز داریم؟ آیا طبق تکرار مدام عبارت "چون دومین ارتش قدرتمند ناتو" این شد دلیل؟ خیر. به نظر خود دبیرکل ناتو پاسخ این مطلب را داده:

 

ترکیه اسب تراوای جهان غرب در جهان اسلامه.

 

دبیرکل ناتو در میان من من گویی هاش و پرده پوشی هاش اشاره میکنه که آقای اروپا توجه کن: ترکیه طولانی ترین مرزها را با عراق و سوریه داره و درک کن این یعنی چه برای ما. حالا حرف از ایران و نفوذ ترکیه در جهان اسلام را بزاریم جزء مگوها. ولی به واقع ترکیه در بسیاری از امور دانسته یا به عنوان ابزار نقش جدی در نفوذ غرب میان منطقه خاورمیانه و جوامع مسلمان داره و این تازه سوای استفاده به وقتش از ارتش بزرگ ترکیه که ذیل ناتو تعلیم دیده هست در بحران های جهان اسلام به نفع غرب و به اسم اسلام.

 

«مسعود حقی جاشین» مدرس نظامی آکادمی نیروی هوایی و دانشگاه دفاع ملی ترکیه

نقل قول

مجری سپس با تعجب از جاشین پرسید: «استاد شما که چنین چیزی می‌گویید، همه تعجب می‌کنند. طوری می‌گویید که انگار ما شیفته اسرائیل هستیم و منتظریم که اسرائیل از ما بخواهد کنار آن قرار بگیریم و ما هم داوطلبانه می‌خواهیم در کنار اسرائیل بایستیم. یعنی شما این طور فکر می‌کنید؟»

وی اما اینگونه پاسخ داد: « من در ناتو و در جاهای مختلف انجام وظیفه کردم و آنها من را خوب می‌شناسند. شما فکر می‌کنید چرا اسرائیل در حال کمک به آذربایجان است؟ چرا؟ چون که با ایران دشمن است... این یک قانون است، دشمن دشمن من، دوست من است».

اسرائیل بالاخره با ایران می‌جنگد و مجبور می‌شود که از ما (ترکیه) کمک بخواهد».

اسرائیلی‌ها این حقیقت را باید ببینند. اسرائیلی‌ها باید این تصمیم را بگیرند که اگر می‌خواهند در این جغرافیا زندگی کنند، یا باید با ایران همراه شوند یا با ترکیه. اگر من بودم، ترکیه را ترجیح می‌دادم».

این استاد روابط عمومی و حقوق بین‌المللی در پاسخ به این سوال که «مگر احتمال دارد اسرائیل با ایران همراه شود؟»، مدعی شد: «خیر. اسرائیل می‌خواهد با ایران بجنگد و البته خواهند جنگید. اما برای جنگیدن با ایران به ترکیه احتیاج دارد. برای جنگیدن با ایران، ترکیه برای اسرائیل لازم است. این حقیقتی است که وجود دارد».

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

https://www.baharnews.ir/news/246354/آمریکا-صنایع-دفاعی-ترکیه-تحریم

 

امریکا به خاطر خرید اس 400 از سوی ترکیه صنایع دفاعی این کشور را تحریم کرد همچنین ترکیه از طرح اف 35 بیرون انداخته شد که بر مبنای ان قسمت هایی از بدنه اف 35 قرار بود در ترکیه ساخته شود پس ترکیه نه تنها شانس دستیابی به اف 35 را از دست داد بلکه شانس دستیابی به دانش ساخت بدنه هواپیماهای نسل 5 را که بعدا میتوانست مبنای ساخت جنگنده نسل 5 بومی ترکیه شود را هم از دست داد.

سوال: آیا واقعا  اس 400 این ارزش را داشت؟

اس 400 و پاتریوت که قبل از این ترکیه به دنبال ان بود و امریکا انرا به ترکیه نداد دو کارایی دارد.

1- کارایی پدافندی بر علیه هواپیماهای جنگی متخاصم

2- کارایی ضد بالستیک

 

به نظر من کارایی اول برای ترکیه خیلی مهم نبوده چون سیستم پدافندی ترکیه نیز مانند بیشتر کشورهای غربی بیشتر هواپایه است. یعنی اواکس و اف 16 ها و میتوانست اف 35 ها.

پس ترکیه بیشتر به دنبال کارایی ضد بالستیک است.

سوال

چه تهدید جدی ضد بالستیکی علیه ترکیه وجود دارد که ترکیه حاضر شده اف 35 ها را فدای ان کند و زیر تحریم هم برود. کاری که اصلا معقول نیست و هیچ کس نمی کند؟

پاسخ به نظر من قطعا ایران است. یعنی ظاهرا ترکیه به اینکه با ایران زمانی رویارویی نظامی داشته باشد فکر می کند و دارد برای ان برنامه ریزی میکند. 

حتی خاطرم هست که اردوغان چند وقت پیش گفته بود علاوه بر اس 400 اس 500 و تکنولوژی ساخت انرا از روسیه میگیریم. یعنی اردوغان به شدت در حال فکر بر روی تقویت سیستم ضد بالستیک است که قطعا تهدید مورد نظر هم ایران است. البته ما تهدیدی برای ترکیه نیستیم او تهدید است و دارد فکر زمانی را میکند که بر خاک مناطق شمال غربی کشور ما دست اندازی کند

 

در حال حاضر با وجود اینکه نسبت به ما دارای برتری هوایی است و ارتش قوی و به روزی هم دارد میداند که در صورت درگیری با حمله گسترده بالستیکی و کروز ما مواجه میشود. قوی ترین کشور نیز اگر ده هزار موشک نقطه زن به مناطق حساس ان بخورد قطعا متلاشی میشود. اصلا فرودگاهی نمی ماند که از ان هواپیما بلند شود. 

ترکیه در فکر پر کردن این خلا است. فرماندهان نظامی ما نیز باید در فکر باشند. مشکلات ایران و ترکیه به تدریج خود را نشان خواهد داد

 

  • Like 1
  • Upvote 14
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.