Parviz

تاپیک جامع قطعنامه ها و تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران

Recommended Posts

سلام دوستان.

الان داشتم به اتفاقات چند وقت اخیر فکر میکردم، یه فکری از ذهنم گذشت که اگر حتی نزدیک به واقعیت باشه مارو با یه فاجعه روبرو میکنه.

با توجه به صحبت های حسن روحانی مبنی بر اینکه لغو تحریم های ایران باید در کنگره به تصویب برسه، این احتمال رو میدم برنامه حسن روحانی شاید اینه یه توافق برجام ۲ رو با نانسی ریاست کنگره آمریکا داشته باشه و این بسیار خطرناکه.

چون راحت تر از برجام میتونن ازش خارج بشن و هیچ چیزی نمیتونه تضمین اجرای اون باشه. کلا هر نوع توافق، با توجه به اینکه آمریکا تفسیر خودش رو از تمامی معاهدات و قوانین و دیگر چیزهای بین المللی داره، دوامی نخواهد داشت و فایده هم همینطور.

متاسفانه مجلس هم اونقدر تفکر بی خود و فساد برش حاکم هست که نمیشه از اونها توقع داشت جلوی همچین کاری رو بگیرن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا وقتی ما سرمایه شرکت های آمریکایی رو نیاریم تو ایران، هیچ توافقی نه بدرد میخوره نه پایدار میمونه.

توافق دولا دولا نمیشه

  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
53 minutes قبل , h298989 گفت:

تا وقتی ما سرمایه شرکت های آمریکایی رو نیاریم تو ایران، هیچ توافقی نه بدرد میخوره نه پایدار میمونه.

توافق دولا دولا نمیشه

 

سرمایه هاشون رو هم بیاریم به درد نمیخوره.

روابط بین الملل، عرصه ایجاد "اتحادهای استراتژیک"، نزدیک سازی "منافع مشترک" و برنامه ریزی برای "همکاری های مشترک" بلند مدت هست.  نه بازی های سر سری و سیاست خارجی کیلویی، دلالی - بختکی ترامپ، اونم در شرایطی که در منطقه با ما تضاد منافع سنگین دارند. در واقع توافق، راهی برای حل این تضاد منافع هست و ما اتفاقا نمیخواهیم  حل شود، میخواهیم این تضاد باشد و بماند و تشدید هم بشود،  چون قصد نداریم همسایگی خودمون و همجوارانی که احتمالا تا صدها سال دیگه اینجا خواهند بود رو تسلیم توافق با کشوری بکنیم که در عاقلانه ترین فرم سیاست خارجیش؛ چون امروز به نفت و فروش اسلحه نیاز داره اینجاست و فردا که کارش تموم شد، بیانیه میده مشکلاتتون به خودتون مربوطه!.

 

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

آمریکا ‌قبلاً این بود که مذاکره دوجانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بارها این موضوع را رد کرده بودیم. گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب ۱+۵ خواهد بود و آنها هم گفتند که می خواهند در قالب ۱+۵ مذاکره کنند.

رییس جمهور اضافه کرد: اتفاقاً ۳ نفر از آن ۱+۵ قبلی و ۱+۴ فعلی یعنی صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که محل بحث بود اینکه چه تحریمی برداشته شود و آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم و در بقاء تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.

 

متاسفانه این شیک نشون دادن اتفاقت رخ داده و اشارات غلط به واقعیات امیدوارم کار را به تحلیل و تبیین اطلاعات غلط به مردم و مسئولین نکشونه.

 

«گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب ۱+۵ خواهد بود و آنها هم گفتند که می خواهند در قالب ۱+۵ مذاکره کنند.» ::: مشخصا منظور ما از مذاکره در قالب 5+1 یعنی ذیل برجام و در مورد برجام هست و در حقیقت به رسمیت شناختن و بازگشت به برجام ولی این ادعای احتمالی نهایتا تاکتیک امریکا تنها برای ترتیب دادن یک ملاقات با حضور ترامپ و روحانی است و نباید طوری جلوه داده بشه که گویی آمریکا بازگشت به 5+1 (برجام) را پذیرفته. ولی طوری عنوان میشه گویی امریکا از موضع خودش کوتاه اومده و به شرط ما تمکین کرده که قطعا تحریف واقعیت هست.

 

«آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.» ::: این هم به نظر یک تحریف دیگه است ولی اینجا طوری عنوان شده که گویا امریکا قصد حسن نیت داره ولی همه میدونیم منظور چی هست و نباید مردم را بیخود امیدوار کرد.

 

«نکته دیگری که محل بحث بود اینکه چه تحریمی برداشته شود و آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. » ::: این خطرناک ترین تحریف واقعیت هست هر چند چون به هر حال نپذیرفتیم و برای همه سوال میشه که با این همه خوبی امریکا چرا نرفتیم سر مذاکره مجبور هستند جناب رییس جمهور یک توضیح کوتاه بدند ولی باز اصل ماجرا و شکل عریان و تحقیر آمیز ماجرا را به درستی تبیین نکردند.

 

در جملات قبل اشاره میکنند که امریکا گفته ملاقات انجام بشه من تحریم را برمیدارم ( گویی مشکل تنها ملاقات هست ) بعد دوباره برای جذاب تر نشون دادن این گزینه (ملاقات) عنوان میشه که بله امریکا گفته اصلا کل تحریم ها را برمیدارم ولی اون اشاره کوچیک انتهای ماجرا نشون میده که واقعیت امر چه هست: برجام را دور بندازیم، مذاکرات جدیدی را آغاز کنیم و اگر به توافق جدیدی رسیدیم اونوقت من (ترامپ ) همه تحریم ها را برمیدارم. ( ترامپ بارها به صراحت این را از ابتدا هم گفته و نیاز به جلسه نیویورک و خبرهای پشت پرده نبوده )   و همه محتویات و محور مذاکرات توافق جدید را میدونیم و اصلا محل بحث نیست.

 

نکته اینجاست چون قبلا یک بار در برجام تجربه این تحلیل های خوشبینانه ( به نظر شخصی با تعمد خوش نشان دادن ماجرا) ، غلط و زرورق پیچی حول برخی موضوعات را داشتیم و تبیین موضوعات برای مردم به شکلی امیدوار کننده (بر خلاف واقعیت موجود) و سردست گرفتن روزنامه های خاص و تطهیر امریکا ( که ببینید چقدر کوتاه اومده!! و داره راه میاد با ما و حتی چند شرط!! ما را هم پذیرفته کاملا بر خلاف واقعیت موجود) و فشار برای مذاکره بهتره دوباره وارد این چرخه نشیم. امیدواری کاذب دادن به اقتصاد/مردم/جامعه بر مبنای چیزهایی که واقعیت واقعا چیز دیگه ای هست شاید فشار از پایین ایجاد کنه برای به سمت چاه رفتن ولی به چه قیمتی؟

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , alala گفت:

 

متاسفانه این شیک نشون دادن اتفاقت رخ داده و اشارات غلط به واقعیات امیدوارم کار را به تحلیل و تبیین اطلاعات غلط به مردم و مسئولین نکشونه.

 

«گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب ۱+۵ خواهد بود و آنها هم گفتند که می خواهند در قالب ۱+۵ مذاکره کنند.» ::: مشخصا منظور ما از مذاکره در قالب 5+1 یعنی ذیل برجام و در مورد برجام

؟

 

 شما چرا همه اش با تکرار یک سری از برداشت‌های خود، مشغول منفی باقی و جوسازی هستید؟ چند بار یک موضوع را تکرار می کنید؟ به جای جوسازی چه‌ راهکاری برای خروج از وضعیت کنونی پیشنهاد می کنید؟ 

ویرایش شده در توسط Brave_Heart
  • Upvote 6
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راهکار ساخت بمب اتم و بهم زدن میز بازی می باشد

  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
58 minutes قبل , Ghalam گفت:

راهکار ساخت بمب اتم و بهم زدن میز بازی می باشد

 

امیدوارم کارای نرم افزاری و پیش تولیدش رو انجام داده باشیم تا الان، اگر بخوایم واقعا رو پای خودمون وایسیم باید به قوی ترین و جدیدترین سلاح ها مجهز بشیم. اینکه بخاطر پاچه خواری غربی ها و شرقی ها خودمون مانع سر راه رسیدن به بمب اتم بذاریم جز خیانت به ایران چیزی نمیشه اسمش رو گذاشت.

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

NegM.jpg

 

این برای ثبت در تاپیک

 

 وقتی بر روی مسیری که انتخاب کردیم ایستادگی نکنیم و وسط راه تزلزل نشون بدیم، دیگه لازم نیست خبرنگار بی بی سی به دروغ متوسل بشه، بلکه شوربختانه از قلب مجلس و اعضای کمیسیون های اصلی که وظیفشون بهبود اقتصاد و اصلاح ساختارهای معیوب هست اینطور با پوپولیسم وسط میپرند و با دروغ و تحریف و عوامگرایی سعی میکنند مسیر پیش را هر چه بیشتر متزلزل کنند و کشور را وادار به قبول شرایط دشمن.

 

رفراندوم برای یک موضوع حیاتی با صدها شاخه تخصصی و اون هم بلافاصله زیاده خواهی دشمنی که یک مذاکره چندین ساله را عنوان میکنه قبول نداره و چیزهای بیشتری میخواد؟ به همین سادگی؟

متاسفانه بسیاری از چنین افرادی از «فراموشی» تاریخی بهترین بهره را میبرند و حالا چون کسی شرایط اون نقطه و زمان و جزییات را به یاد نمیارن به همین راحتی گزاره ای را مطرح میکنند که بله ما راه حل را میدونستیم و شما عمل نکردید ( دیگه با فریبکاری و حتی شاید احتمالا خباثت براشون مهم نیست که در اون برهه چه وضعیتی بود و دشمن با پررویی چه چیزی تقاضا میکرد و اصلا منظورش از مذاکره چه بود و جالبه معلوم نیست با چه قدرت ماورایی هم کاملا نتیجه را پیش بینی میکنه در صورت عمل به نسخه خودش که در صورت قبول مذاکره: «بار تحریم و هزاران میلیارد هزینه به کشور و فشار به مردم را شاهد نبودیم» -- گویا نه تنها از حسن نیت ترامپ مطمئن بوده و هست، بلکه از نتایج چنین مذاکراتی هم کاملا مطلع بوده و به یقین میدونسته امریکا اگر مذاکره کنیم و مثلا برجام را ده ها شرط دیگه بهش اضافه کنیم و یک برجام موشکی و منطقه ای هم ببندیم همه چیز درست خواهد شد و بعدش کشور گل و بلبل خواهد شد. حالا بماند که تصور اینچنین کوته نگرانه به یک مذاکره جدید چقدر مضحک هست.

 

میبینیم اشارات مکرر به خطای رییس جمهور الاقل در گفتار به همین خاطر هست چون هم تجربش را داشتیم و هم چندین بار گزیده شدیم که این نماینده داخلی هم حتی تفسیرهای بعد رییس جمهور را دیگه کاری نداره، یک قسمت از سخنان رییس جمهور را با تحریف و دروغ تفسیر شخصی میکنه و ادعا میکنه پس همون اول مذاکره میکردیم بهتر بود ( حالا اینکه همون موقع شرایط مذاکره ترامپ چی بود؟ سر چی مذاکره میخواست؟ پس برجام چی میشد؟ پس هزینه های که در مورد برجام با فشار همین افراد و دسته ها ( که اگر برجام را امضا کنیم همه تحریم ها لغو میشه و کشور گل و بلبل میشه و اصلا هسته ای به چه درد میخوره و چرا باید به خاطر هسته ای کشور و مردم فشار تحمل کنند ( متوجه هستید که، دقیقا همین حرف های فعلیشون منتهی با تحمیل یک برجام قبلش) ) تحمیل شد را چه کسی پاسخگوست؟ )

 

مشخصا منظور رییس جمهور از مذاکره بعد از بازگشت به برجام طبق نظر صریح رهبری در قالب برجام هست (مثلا پروتکل الحاقی و زمانبندی و ..) ولی این به اصطلاح نماینده با فریب خودش یا مخاطب داره سعی میکنه القا کنه که بله روحانی منظورش مذاکره در مورد موشک و منطقه هم هست و خب ما از اول گفتیم که بریم مذاکره کنیم. همه جا هم یک به پشتوانه رفراندوم میزارن گویا نخبگان و حکومت و مسئولان یک کشور هیچ مسئولیتی ندارند و همین که یک پشتوانه رفراندوم بزاریم و مسئولیت را از دوش خودمون برداریم کافی است  دیگه مهم نیست نتیجه چی باشه. خصوصا در موضوعاتی که دشمن چماقش را بلند کرده بالای سر مردم و مردم بین دو گزینه زندگی با رفاه بیشتر یا تسلیم برخی شروط (که شاید اصلا ندونند و در تخصصشون نباشه چه تاثیرات بلند مدتی و کوتاه مدتی بر حاکمیت و استقلال و حتی یکپارچگی و بقای کشورشون داره) قرار میگیرند.

 

پ ن: حالا برای اینکه اوج تاریکی ماجرا برامون روشن بشه کافی هست مواضع افراد را در مورد مثلا شفافیت ارا که بدون رفراندوم هم مشخص هست نظر مردم چیه، یا میزان حقوق نمایندگان و ... را ببینیم که چطور با رگ بیرون زده از گردن عنوان میکنند اینها موضوعات تخصصی است و ما تشخیص میدیم ضررش بیشتر هست و مردم نمیفهمند برخی ریزه کاریها داره و ... را بزاریم کنار اینکه چه راحت سرنوشت یک کشور را گره میزنند به موضوع عوامانه ای (طوری که اینها مطرحش میکنند) چون رفراندوم.

 

 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دموکراسی یعنی مردم برن رای بدن افرادی که کار بلد هستن رو انتخاب کنن و این افراد مشکلات کشور رو حل کنند، حالا این افراد با وقاحت به جای اینکه کاری که بهشون محول شده رو انجام بدن با زرنگی می خواهند این توپ رو هم بیاندازند تو زمین مردم که آره رفراندوم برگزار کنیم شما بیاین بگین ما چیکار کنیم! آخه موضوعی که نظر دادن درباره اش نیازمند داشتن اطلاعات درباره حقوق و روابط بین الملل، ژئوپولیتیک، امنیت و منافع ملی، برنامه های راهبردی و استراتژیک کشور و .... با هزار و یک ریزه کاری داره، و اینها خودشون هم نیازمند دسترسی داشتن به صدها اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه کشور هست رو  ما چه جوری بیام روش نظر بدیم که شما چیکار کنین؟! این کار شماست، کاری که بهتون سپرده شده و دارین براش پول میگیرین، اگه قرار باشه این چیزا رو هم ما تعیین کنیم پس اینا این وسط چیکار می کنن غیر از نون خوری اضافه؟ خیلی جالبه، هدف اینا از این حرفا هم حفظ حیات سیاسی خودشونه، که اگر یه کاری هم کردن و پس فردا گندش در اومد اونو هم بیاندازند گردن ما که "شما گفتین اینکار رو بکن، به ما ربطی نداره، ما بی تقصیریم. الان وقت انتخاباته، بیاین دوباره به ما رای بدین می خواهیم مسائل کشور رو حل کنیم!"

 

حیف نون.

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ببینید جدیدترین طرفدار این موضوع که ایران باید درخواست ملاقات با ترامپ را قبول کنه و باهاش دیدار کنه چه کسی است: محمد بن سلمان سعودی!

 

نقل قول

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند تا یک توافق جدید پیرامون برنامه هسته‌ای و فعالیتهای ایران در سراسر خاورمیانه منعقد شود. 

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

«من گفتم اتم و مشتقاتش به کار ما نمی‌آید و حتی استفاده صلح‌آمیزش برای ما پرمخاطره و پرهزینه است؛ ‌ چه یک گرم، چه صد کیلو؛ چه غنای یک درصد، چه ۲۰ درصد. البته من منکر تحقیقات و کارهای دانشگاهی نیستم اما در چارچوب پادمان‌های بین‌المللی. این تقسیم‌بندی به‌گمان من همچنان معتبر است».

 

وقتی افسار کار به دست سیاست زدگان افراطی باشه ( حالا چه در ریل گذاری تصمیمات و چه مشاوره ها) که به خودشون به راحتی جرات اظهار نظر در امور تخصصی را هم میدند قطعا یک کشور به سمت قهقرا خواهد رفت. حالا بهانه افاضاتشون هر چه هم میخواد باشه از کرنش برای عدم بهانه گیری غرب گرفته تا راحتی و رفاه مردم و سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن و ما را چه به تکنولوژی و همون ابگوشت بزباش ما را بس است!

و گمان نکنیم بحث فقط مربوط به بمب اتم هست و این افراد از موضع اخلاق و دردسرهای اتمی فقط چنین عنوان میکنند که حتی کارهای دانشگاهی را موافق با پادمان های بین المللی برای کشور تجویز میکنند. اگر فرداروزی غرب موشک و لیزر و صنعت فضایی و فیبر کربن و آلیاژهای خاص و .... را هم ( مثلا بعد تسلیم اتم) دست گذاشت چون احتمالا دوباره در حوزه «پرمخاطره و پرهزینه» طبقه بندی میشه قاعدتا برای کشور مضر میدونند.

 

حالا لابد واقعا متوجه نیستند که در دوره کنونی علوم به هم پیوسته و درهم تنیده هستند و پیشرفت در مثلا صنعت هسته ای چوب خشکی متوقف در چوب خشک! نیست بلکه بسیاری از حوزه ها را هم با خودش همراه میکنه و این سوای آینده است که ممکنه پیشرفت ها در یک حوزه (مثلا صنعت هسته ای ) مثل هم جوشی وگذاخت و ... ناگهان منجر به صنعت و علم و تکنولوژی ای بشه که بدون طی کردن اون سابقه قابل دست یابی نبوده و نیست و اونوقت شما میمونی و چند کشور محدود دست یافته به اون صنعت و تکنولوژی و راهی که طی نشده به وقتش.*

 

من اصلا متوجه نمیشم در دنیای کنونی با چنین سرعتی در پیشرفت علوم به هم پیوسته که مثل پازل مثلا اگر یک قسمتیش مغفول بمونه سایر قسمتها ممکنه لنگ بزنند یکی چه طور میتونه تجویز کنه کامل و جامع اون قسمت از علم را ما نادیده بگیریم و به سمتش نریم حالا به هر قیمتی هم که شده. البته در پاراگراف بعد پاسخ راداده تلویحا!:

 

نقل قول

«من معتقدم ترامپ به‌دلیل ویژگی‌های شخصی و شکست‌هایی که در سیاست‌ خارجی‌اش خورده است، نیازمند یک برد ولو کوچک است تا از پیچ انتخابات ۲۰۲۰ بگذرد؛ بنابراین مسئولان ما می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با ترتیبات دیپلماتیک از آخرین فرصت‌ها استفاده کنند تا مشکل تحریم‌ها را هرچند به‌صورت ناقص و موقت حل کنند تا گشایشی در امور مردم ایجاد شود».

 

افق دیدی از این کوتاه نظرانه تر برای منافع ایران بعید میدونم حتی مشاوران خود ترامپ هم تجویز کنند. کمک به ترامپ برای یک برد در سیاست خارجیش به ازای حل مشکل تحریم ها به صورت ناقص و موقت!! اصلا تصورش هم سخته چطور به اصطلاح یک تئوریسین!!! میتونه چنین نسخه ای برای کشوری تجویز کنه. کمک به برد حریف برای چهار سال فشار دیگه و گسترده تر، پذیرفتن مرگ برجام و توافق قبلی و پذیرش راهبرد فشار** و ده ها خسارت دیگه در ازای رفع مشکل تحریمها به صورت ناقص و موقت که اگر تجربه برجام را هم نداشتیم مثل روز روشن هست فردای تمایل ترامپ دوباره تبدیل به بازگشت حداکثری خواهند شد.

 

* یک بار به این مورد اشاره کردم که حتی اگر جمهوری اسلامی به بهانه تسکین مشکلات و مثلا ادامه حکومت و همراه کردن مردم زیر فشار اقتصادی تصمیم بگیره حوزه ای از علوم را ( دقیقا مثل مثلا مسائل ارضی و تسلیم یک جزیره و قسمتی از خاک و ... ) تسلیم کنه و متوقف در حقیقت خیانت به آینده این سرزمین و مردمانش کرده. این نافی تلاش برای کم کردن مشکلات مردم و هوشمندی در سیاست ورزی و انعطاف بدون خدشه دار شدن منافع ملی و پی گرفتن راهکارهای دیگه و ... نیست ولی تعادل ظرفی است بین حد منافع ملی و فشارها و حق و تلاش برای حفظش با چنگ و دندان.

 

** در مورد ذهنیت راهبرد فشار ارجاع میدم به توییت اخر ترامپ در مورد ترکیه که با دیدن تاثیر تحریم ولو بسیار مختصر بر اقتصاد ترکیه در موضوع ازادی کشیش امریکایی چطور ترامپ با صراحت عنوان میکنه که دیدی سری پیش چه کارت کردم و موفق هم بود، همون بلا را دوباره سرت میارم اگر به شروط من توجه نکنی. به همین راحتی.

 

 

 

 

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 16 مهر 1398 در 07:19 , alala گفت:

 

به سمتش نریم حالا به هر قیمتی هم که شده. البته در پاراگراف بعد پاسخ راداده تلویحا!:

 

 

 

 

* یک بار به این مورد اشاره کردم که حتی اگر جمهوری اسلامی به بهانه تسکین مشکلات و مثلا ادامه حکومت و همراه کردن مردم زیر فشار اقتصادی تصمیم بگیره حوزه ای از علوم را ( دقیقا مثل مثلا مسائل ارضی و تسلیم یک جزیره و قسمتی از خاک و ... ) تسلیم کنه و متوقف در حقیقت خیانت به آینده این سرزمین و مردمانش کرده. این نافی تلاش برای کم کردن مشکلات مردم و هوشمندی در سیاست ورزی و انعطاف بدون خدشه دار شدن منافع ملی و پی گرفتن راهکارهای دیگه و ... نیست ولی تعادل ظرفی است بین حد منافع ملی و فشارها و حق و تلاش برای حفظش با چنگ و دندان.

 

 

 

 

البته شما که نام این فرد را ذکر نکرده اید. ولی‌ خیلی جالب است که ایشان گشایش‌ زندگی مردم ایران در یک دوره کوتاه که در برابر تاریخ چند هزار ساله این کشور هیچ است، را منوط به چشم پوشی از یکسری حقوق پایه همان مردم می داند!! نمی دانم چرا گشایش زندگی مردم به عدالت اجتماعی/اقتصادی، از میان بردن رانت های دولتی،‌ آزادی رسانه ها، آزادی بیان و اندیشه، جلوگیری از اختلاس و دزدی عیان مسوولان حرام خوار و فرزندان دزد ‌و مفت خور آنها،‌  حذف انحصارات اقتصادی، ... منوط نیست؟ 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیروز یک مقاله ای دو تن از معماران تحریم ایران در دوره برجام (مقامات سابق آمریکا) منتشر کردند که واضح نشون میده دولت محترم فعلی و بعدی جمهوری اسلامی رسما باید تمام امیدش به بازگشت برجام را ببوسه بزاره کنار و از همین حالا برای پیشبرد پرقدرت برنامه هسته ای (به مانند قبل برجام) فکر و برنامه ریزی کنه. چون تحریمها که کامل برگشتند و با این مقاله به نظر هیچگاه بازنخواهند گشت مگر ایجاد پرزحمت برگهای جدید که به خاطر برجام و برای برجام تحویل غرب شدند.

 

این دو نفر دیروز اشاره کرده بودند صراحتا که ایران باید بازگشت امریکا(در هر دولتی) به برجام را به شکل گذشته کاملا فراموش کنه (توجه کنید مقاماتی که دخیل بودند در انعقاد برجام به نوعی) و اگر خواهان این امر هست تضمین بده که هم در مورد بندهای دارای تاریخ برجام و هم برنامه موشکی و بالستیک خودش یک توافق فراتر از برجام را خواهد پذیرفت.

 

قبلا اشاراتی میشد که منطق چنین حکم میکنه قطعا دولت بعدی امریکا به هر شکلش از این سفره ای که ترامپ تدارک دیده اونقدر احمق نیست بهره ای نبره و خب کم کم نشانه هاش هم بروز میکنه. جمهوری اسلامی ایران باید تمام برنامه هاش بر این مبنا باشه و نه خوش بینی های ساده لوحانه. برجام به شکل سابقش دیگر وجود نخواهد داشت مگر برگ هایی در همین زمینه هسته ای دوباره تدارک دیده بشه با زحمت بسیار و البته تحمل چند سالی فشار سخت و احتمالا تهدیدات مدام که جایگزین برگهای هدر داده شده قبلی بشند و بشه چانه زد برای غیر از برنامه موشکی و منطقه ای ایران.

  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به شخصه جناب روحانی من! را که خسته کرده از نقد به تکرار همون اشتباهات قبلی ( قاعدتا با تصور و تحلیل و زاویه نگاه  امثال من از اشتباه )، با همون تاکتیک و با همون اهداف ( سیاسی و نه منافع ملی ( نظر شخصی )) و در یک موقعیت بسیار پیچیده و تنها با یک ادبیات عوام پسندانه.

 

تاختن به نقدهای اصولی منتقدین به تصویب FATF و پالرمو با ادبیات سیاسی متهم فرضی! و پرخاشگرانه و حواله به جهنمانه که شما میخواید مردم بدبخت بشند، به مردم میگم یک روزی چه کسانی خواهان بدبختیشون هستند، شما خواستار تقابل صرف با دنیا هستید، شما دشمن تعامل با دنیا هستید و اگر امضا نکنیم متهم(!) به پولشویی میشیم و ... و گویا مثلا حالا که سراغ مذاکره موشکی نمیریم متهم به یاغی گری نمیشیم، یا مذاکره سر موجودیت حزب الله را نمیپذیریم متهم به حمایت از تروریسیم نمیشیم یا چه و چه و گویا متهم نشدن توسط دشمن دلیل قانع کننده ای است در برابر صدها مقاله و نقدی که ( با وضعیت سیاسی کارگروه تامین مالی تروریسم و فشارهای سیاست زده و غیر فنیشون ) وارد میشه به اینکه پذیرفتن این موضوع با وضعیت فعلی اعضا و درخواستها و تحریم ها ضد کشور چیزی جز هزینه نداره برای کشور.

 

دیروز ارشیوی بررسی میشد که جناب ظریف در جلسه ای با منتقدین برجام ( قبل از تصویب کامل ) در مقابل نقدهای فنی که اعلام میکردند با توجه به ادبیات و بندهای فرضی اگر آمریکا در دوره فعلی یا بعدی از برجام خارج شد ما چی در دست داریم و اصلا چه کار میتونیم بکنیم و هیچ چیزی در دست نخواهیم داشت جناب ظریف به صراحت و با قطعیت اعلام می کنند (خیالتون راحت ): " اولا تحریم های قبلی حاصل ده سال کار بود و وقتی برجام منعقد بشه ( به قول خودشون ساختار تحریم ها فرو بپاشه ) دوباره زمان زیادی نیاز هست تا برقرار بشه ( چیزی که منتقدین میگفتند اینطور نیست و اونها با یک چرخش قلم دوباره همه تحریم ها را باز میگردونند اتفاقا به این خاطر که امریکا ساختار تحریم ها را حفظ میکنه و کرده ) و بعد با اطمینان دوباره کری و قطعنامه سازمان ملل با یک قطعیت جدی تر که، چی فکر کردید، آمریکا و رییس جمهور بعدش کل تحریم ها را برگردونه، تو دنیا کی هست که اجراشون کنه"

 

بدبختی ماجرای برجام ( نه ماهیت و اصل توافق با طرف مقابل بلکه ادبیات فنی و تخصصی و پیش بینی ها و ایرادات و گافها و کمبودهای برجام ( خسته شدیم از بس این مغالطه جناب سیاسیون را مجبور شدیم تفکیک کنیم)  این بود که این اشتباهات ( این مورد مثلا در ساده ترین شکلش یک خطای فاحش و مرگبار در تحلیل و پیش بینی دستگاه سیاسی و وزارت امور خارجه کشور هست در مورد اینده که خب قاعدتا وقتی پیش بینی این بوده و تحلیل این بوده هیچ راهکاری در نظر گرفته نشده در برجام طبیعتا ) به جای ثبت و درس گیری با قدرت رسانه ای و هیاهوی سیاست زده طرف مسئول به جای عبرت همچنان معجزه ی کاملا بی نقص که فقط کج بودن زمین و شانس بد و توطئه مخالفان ( تاسف اور هست که جناب رییس جمهور همچنان فروپاشی برجام را نه از مشکلات توافق و ایرادات و اطمینان بیش از حد به طرف مقابل و صدها عامل و اشتباه فنی که موردی موهوم مثل نزاشتند از مزایای برجام استفاده کنیم میدونند و من همچنان منتظر مقاله ای هستم که با ذکر مصادیق و با سند روشن کنه دقیقا کجای برجام موردی مخالفان انجام دادند که باعث شد ترامپ ازش خارج بشه یا ما نتونیم از مزایای برجام استفاده کنیم؟!)  غالب شده و میشه به افکار عمومی و همین هست که دوباره داریم همون مسیر را به شکلی دیگه طی میکنیم.

 

پ ن: متاسفم حتی چنین ذهنیتی دارم ( ولی شواهد و قرائن و پیشینه و تجربیات گذشته این حس را تقویت میکنه ) ولی با مطالعه مجموعه نقدها به پالرمو و ... و توضحیات موافقین و برداشت این نکته که واقعا در وضعیت فعلی و با توجه به شروط جدی غرب برای تحمیل پالرمو و تلاش امریکا و از همه مهمتر به قول خود موافقین بدون هیچگونه تضمینی از نتیجه کار و این نکته که به قول خودشون نهایتا باعث میشه اوضاع بدتر نشه ( و این را هم دقیق توضیح نمیدند که بدتر از وضعیت فعلی دقیقا چه هست و لااقل چند استدلال بیارن که اتفاقا تصویب پالرمو و ارائه اطلاعات مالی کشور در وضعیت فعلی ( تحریم و نه شرایط عادی ) بیشتر باعث ضرر کشور نمیشه* ) احتمالا حاکمیت موافقت نخواهد کرد این درخواست دولت را پس میشه نتیجه گرفت این فضاسازی متاسفانه با علم به نتیجه تصمیم مجموعه کارشناسی حاکمیت بیشتر برای این هست از فردای وارد شدن ایران به لیست سیاه این نهاد، بهانه های بسیار واضح و دم دستی و آسان وجود خواهد داشت که هر نقد به روند اجرایی کشور، کاستی ها، سوء مدیریت ها، وادادگی های سیاسی در مسائل دیگری چون موشکی و منطقه ای و رها کردن اقتصاد کشور و بدتر شدن اوضاع معیشتی بسیار راحت حواله بشه به : « اگر گذاشته بودید پالرمو را تصویب کنیم و شرایطش را اجرا حتما وضعیت بهتر بود و تمام مشکلات برجام و تحریم ها و توطئه دشمن و کاستی های مدیریتی و حتی موارد ماقبل پالرمو ( حافظ افکار عمومی کوتاه هست و فضاسازی هم آسان ) همه و همه فقط به این مورد مربوط میشه و پس اصلا به ما ربطی نداره مشکلات و تازه بهترین ترفند برای بهره برداری در انتخابات* هم هست چون نقدهای بسیاری که در مورد برجام و شیوه مدیریت ارزی و بانکی کشور و مقابله با تحریم ها و چه و چه وجود داره و طرف مقابل باید پاسخگو باشه همه حواله داده میشه به گزاره مشهور : " اگر گذاشته بودید همه کار را درست میکردیم"

 

* بحث اصلا انتخابات نیست و طرفهای درگیرش، بلکه بحث قربانی کردن منافع ملی به پای سیاست و قدرت هست. ( در مورد طرف مقابل هم صادق هست، خوب هست هر موردی که دیده میشه و بشه که طرفی با خیانت به منافع ملی درصدد هست مثلا با ضربه به دولت یا فعالیتهای اقتصادی و تمهیدات ضدتحریمی و تصمیمات صحیح مدیریتی اش باعث بشه دولت شکست بخوره تا فردا روزی در انتخابات سرکوفتش بزنه که موفق نبودی یا نقدی کنه که صحیح نباشه و دقیق همینجا عنوان بشه تا لااقل شناختها دقیق بشند برای افراد این انجمن )

 

پ ن 2: همونطور که حدس زده میشد آمریکا هم وارد قضیه لوایح پالرمو و FATF شد تلویحا به نوعی. قبلا ما تنها تمایل و فشار پمپئو را شاهد بودیم برای تصویب این لوایح توسط ایران و حالا آمریکا ( احتمالا با شنیدن زمزمه های اختلاف در ایران ) وزرات خزانه داری را مکلف کرده با تهدید، یک نهاد جدید ایجاد کنه برای رصد پولشویی در ایران و توصیه به شرکتهای آمریکایی برای مبادله با ایران ( گویا قبلا اصلا مبادله ای وجود داشته ) - به نظر بیشتر یک حرکت برای جریان داخلی است تا با اسناد به این قبیل فشارها کشور را در معرض یک تهدید موهوم ( وقتی تا این حد تحریم هستیم چرا باید ترسی از عدم مبادله به خاطر پولشویی داشته باشیم، توجه داشته باشیم عمده مبادلات ما الان پنهان (برای دور زدن تحریمها) و طبق قوانین خارجی غیرقانونی است ) معرفی کنند . در شرایط عادی کمتر نگرانی  برای تصویب این لوایح شاید وجود داشت ولی در حال حاضر چرا باید یک تحمیل جدید اون هم دقیقا در راستای سد کردن همین مبادلات پنهان فعلی را (تقریبا) بپذیریم اون هم بدون هیچ امتیازی ( فرض بگیریم این شرط اروپا بوده در برجام حتی )

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.