EBRAHIM

جنگنده -بمب افکن سبک نورثروپ اف-5 تایگر-2 ( Northrop F-5/ Tiger II)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts





این هواپیمای شکاری با تلاش بی‌وقفه و مشترک متخصصان هوشمند و افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور رسیده است.

در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-۵ استفاده شده است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است.

هواپیمای جنگنده صاعقه ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگ‌تر شده هواپیماهای اف-۵ است که دو سکان عمودی V شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری) و سیستم های الکترونیک و موتورهای روسی آر دی-۳۳ (RD-۳۳) دارد.

نخستین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد. صاعقه و‌ آذرخش 2 نسل از جنگنده‌های ساخت داخل هستند که با توان نیروهای داخلی به بهره‌برداری رسیده‌اند.


http://www.hamshahri.../details/200844
جنگنده بمب افکن صاعقه


دوست عزیز مطالبی که اینجا قرار دادید نیاز به منابعی بسیار محکم تر از ارگانی مثل همشهری داره! به علاوه این که روی این مطالب بسیار توی سایت توسط کاربران آگاه(و نه خبرنگارانه غلوکننده و بدون دانش rolling_eyes ) بحث شده و این مواردی که نشانه گذاری کردم، در مورد صاعقه مردود اعلام شده!
از تلاشتون برای تاپیک بسیار ممنونم و به اطلاعات ناقص و قلیل خودم افزود امّا مطرح کردن این مطلب یک مقدار به اعتبار تاپیک خدشه میزنه به نظرم!
بازم ممنون، منتظر مطالب جدید همه دوستان هستیم good_luck

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


thumb_gkt7.jpg


این عکس فوتوشاپه؟!


مدل سه بعدی هست که توسط نرم افزارهایی مثل مایا -تری دی مکس و.. ساخته شده!مثل همون تصاویری که سهیل طراحی میکنه!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر



مدل سه بعدی هست که توسط نرم افزارهایی مثل مایا -تری دی مکس و.. ساخته شده!مثل همون تصاویری که سهیل طراحی میکنه!

thumb_gkt7.jpg


این عکس فوتوشاپه؟!



ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر



دوست عزیز مطالبی که اینجا قرار دادید نیاز به منابعی بسیار محکم تر از ارگانی مثل همشهری داره! به علاوه این که روی این مطالب بسیار توی سایت توسط کاربران آگاه(و نه خبرنگارانه غلوکننده و بدون دانش rolling_eyes ) بحث شده و این مواردی که نشانه گذاری کردم، در مورد صاعقه مردود اعلام شده!
از تلاشتون برای تاپیک بسیار ممنونم و به اطلاعات ناقص و قلیل خودم افزود امّا مطرح کردن این مطلب یک مقدار به اعتبار تاپیک خدشه میزنه به نظرم!
بازم ممنون، منتظر مطالب جدید همه دوستان هستیم good_luck



این هواپیمای شکاری با تلاش بی‌وقفه و مشترک متخصصان هوشمند و افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور رسیده است.

در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-۵ استفاده شده است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است.

هواپیمای جنگنده صاعقه ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگ‌تر شده هواپیماهای اف-۵ است که دو سکان عمودی V شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری) و سیستم های الکترونیک و موتورهای روسی آر دی-۳۳ (RD-۳۳) دارد.

نخستین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد. صاعقه و‌ آذرخش 2 نسل از جنگنده‌های ساخت داخل هستند که با توان نیروهای داخلی به بهره‌برداری رسیده‌اند.


http://www.hamshahri.../details/200844
جنگنده بمب افکن صاعقه



ببخشید چند روزی به اینترنت دسترسی نداشتم و سرم خیلی شلوغ بود در مورد منبع حق با شماست اما چون خیلی عجله داشتم و میخواستم مطلبی برای عکسهای صاعقه قرار بدم مجبورا و عجله ای همین متن رو پست کردم تا چند روز آینده سرم خلوت میشه و اصلاحات لازم رو انجام میدم و عکسها و مطالب جدیدی قرار خواهم داد.
فعلا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در رابطه با اف 5

 

فکر میکنم بی ربط به تایپک نباشه

 

مختصری از این جنگنده+تصویر

 

F-5A ( كه 799 فروند از آن توليد شد) يك هواپيماي بسيار ابتدايي با حداقل تجهيزات بود ، حال آنكه F-5 E Tiger II ( كه 1166 فروند از آن توليد شد) داراي قابليتهاي بسيار بيشتري بود. نهايتاٌ هواپيماي اصلاح شده و تك موتوره F-5G با نام جديد F-20 توليد شد. دستكم 32 كشور F-5 را به كار گرفتند.

تاریخچه
در سال 1954 میلادی، شرکت نورث روپ تحقیقاتی را برای طراحی و ساخت جنگنده ای سبک وزن، کاملاً ارزان قیمت و با نگهداری آسان که بتواند حتی از فرودگاه های بسیار کوتاه نیز تیک آف نماید، آغاز کرد. پس از مدتی، برای اولین بار هواپیمای شکاری جنگنده ی فوق سبک اف-5 با لقب جنگنده آزادی متولد شد. این جنگنده، با وزنی خالی حدود 4 تن، می توان گفت که سبک ترین هواپیمای جنگنده امروزی به شمار می رود. مدل A این هواپیما توانایی های هوا به هوای بسیار کمی داشت و بیشتر قدرت خود را در بمباران و حمله به اهداف و مواضع زمینی نشان می داد. پس از این مدل، مدل B این جنگنده عرضه شد که قدرت نبرد هوا به هوای آن نیز افزایش یافته و بهبود هایی نیز پیدا کرده بود. این مدل، گونه ی دو سرنشینه این هواپیما بود که به منظور انجام ماموریت ها با دقت بیشتر توسط دو خلبان و همچنین امکان انجام تمرینات مدرسه های زمینی هوایی عرضه شد. این هواپیما، بیشتر برای منظورهای تمرینی معلم خلبان و دانشجو به وجود آمده بود که سال ها نیز در این نقش باقیمانده و خدمت نمود. همچنین، هدف دیگر طراحی این هواپیما، طراحی شکاری جنگنده ای با نقش برتری هوایی بود که در مقابل هواپیماهای تازه تولید شده میگ 21 که مشکلاتی را برای بعضی از کشورها ایجاد می نمودند، مقاومت نموده و آنان را به خوبی از صحنه نبرد به در کند. این جنگنده به دلیل وزن فوق العاده سبکش، توانایی بسیاری در انجام مانورهای هوایی دارد و به دلیل طراحی ویژه اش، هزینه به پرواز در آوردن این جنگنده تقریباً برابر با یک سوم هزینه وارد عمل کردن یک جنگنده اف ای-18 هورنت است.
مدل F-5E گونه ای بسیار بهبود یافته تر و قدرتمند تر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه گردید و این هواپیما، هم اکنون نیز در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بوده و در طی سال های جنگ تحمیلی استفاده های گسترده ای از آن به عمل آمد. این جنگنده از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-58 با قدرت 4.080 پوند تراست استاتیک بهره می جوید که این میزان کشش، در نمونه Tiger II افزایش یافته است. حداکثر سرعت این هواپیما حدود 4/1 ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت زنی و کروزی معادل 97/0 ماخ می باشد. همچنین، حداکثر برد این جنگنده حدود 900 کیلومتر می باشد که این مقدار نیز با افزایش یا کاهش تسلیحات لود شده تغییر می یابد. طول این هواپیما حدود 15 متر و فاصله ی دو سر بال آن نیز 5/7 متر می باشد. این هواپیما در هنگام برخاست قادر است حداکثر وزنی معادل 9.300 کیلوگرم را با خود به پرواز در آورده و حمل نماید. همچنین این هواپیما می تواند تعداد 2 موشک حرارتی کوتاه برد سایدوایندر AIM-9 را در در دو نوک بال حمل کند در حالی که پنج مقر تسلیحاتی دیگر نیز در زیر بال ها و بدنه وجود دارد که انواع بمب های خوشه ای، موشک های هوا به هوای اضافی، تانک های بنزین و راکت های هدایت نشده می تواند در این پایلون ها لود یا نصب شود. همچنین این جنگنده، دارای قلاب مخصوص عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز هست که امکاناتی گسترده تر به آن می بخشد.

F-5E و مقایسه آن با F-5A:
بعد از مطالعه زیاد روی اصول آیرودینامیكی و امكانات پرواز هواپیماهای دیگر و تجاربی كه از F-5A بدست آمده بود نورث روپ تصمیم به انجام اصلاحاتی روی F-5A گرفت كه اولین آنها اضافه كردن رادار روی آن بود. بعد از آن استفاده از فلاپهای مانور كننده در دو طرف لبه ی حمله و عقب بال هواپیما است. این فلاپها سبب می شود كه هواپیما در زاویه ی حمله ی معین نسبت به نمونه ی قبلی دچار پسای كمتری گردد و تعادل خود را از دست ندهد و (برا)ی بیشتر بدست آورد بدون آنكه در كنترل هواپیما خللی وارد شود و در نتیجه استفاده از آنها F-5E میتواند در 15000 پا 10.3 درجه در ثانیه بگردد و در صورتی كه F-5A و هواپیما عای مشابه در ثانیه 8.9 درجه میگردند و میزان گردش گود را نیز از 15.5 درجه در ثانیه به 17.5 درجه افزایش داده و شعاع گردشهای پایدار نیز از 4500 به 2800 پا كاهش یافته و به عبارت دیگر 38 درصد كم شده. با اضافه كردن یك ردیف كمپرسور به موتور بدون اینكه در شكل یا حجم آن تغییر زیادی داده شود 23 درصد به قدرت موتور آن افزوده شده است.
اصلاح موتور باعث گشته كه 15 اینچ به طول هواپیما و 16 اینچ به فاصله ی دو نوك بال اضافه شود. دهانه ی ورود هوا نیز بزرگتر شده تا ورود هوای بیشتر را امكان پذیر سازد. با افزایش حجم بدنه بر ظرفیت مخازن سوخت داخلی 570 پوند اضافه شده و همچنین از آسیب پذیری آن در مقابل آتش مسلسل جلوگیری شده. قدرت هر یك از موتورها در سطح دریا 5000 پوند است و در مصرف سوخت نیز كاهش قابل توجهی داده شده و تغییر عمده در موتور همان اضافه شدن یك ردیف كمپرسور است.
تغییرات فنی در موتور باعث شده كه موتور به اصطلاح زودتر جواب بدهد. و یا به عبارت دیگر زودتر دور بردارد.لذا طول باند لازم برای برخاستن از7300 پا به 5300 پا كاهش یافت. با كلیه تجهیزات برای رهگیری (دو سایدوینر و دو توپ) طول لازم برای بلند شدن با وزن 16050 پوند 2050 پا است سرعت اوجگیری نیز از 28700 پا در دقیقه به 31600 پا افزایش یافت. F-5E دارای شعاع عمل زیادتری نسبت به F-5A است. مثلا قادر است 3200 پوند بمب را در مسافت 400 مایلی بریزد و به پایگاه برگردد.

تاريخچه خدماتي F-5 TIGER II/Freedom Fighter در نيروي هوايي ايران
از جمله جنگنده هاييست كه با وجود سادگي يكي از محبوب ترين جنگنده هاي تاريخ هوانورديست كه در بيش از 32 كشور جهان براي مدت 40 سال به خدمت مشغول بوده و همچنان آينده قابل تصوري را پيش رو دارد با اين وجود اين جنگنده تنها در دو نبرد به شكل مهم شركت داشت نبرد ويتنام و نبرد هشت ساله ي ايران و عراق (كه شايد بايد بدون اغراق مهمترين توانايي اين جنگنده ي كوچك اما پرتوان را در خدمت ايران اين بزرگترين خريدار خارجي اين جنگنده دانست).
جنگنده ي F-5 در اصل بعنوان بمب افكن سبك در 1959 تكميل شد اين جنگنده با قابليت مانور پذيري فوق العاده ي خود همچنين قهرمان بيشترين توانايي غلتش حول محور طولي خود مي باشد.



F-5A/B Freedom Fighter
در يكم فوريه 1965 اولين گروه 13 فروندي F-5 شامل 11 فروند F-5A و 2 فروند F-5B تحويل شد تا اولين اسكادران F-5 در پايگاه يكم مهراباد جانشين جنگنده هاي قديمي F-84 Thunderjet در نقش ضربتي گردند تمامي جنگنده ها تا ژانويه همان سال عملا فعال شدند درنهايت دولت وقت 104 فروند F-5A و 32 فروند F-5B خريداري نمود اين جنگنده ها در نيروي هوايي (IIAF) از شماره 200-3 تا 400-3 سريال بندي شدند در پي جنگ ويتنام تحت تاثير ايالات متحده تعدادي از جنگنده هاي F-5A به ويتنام جنوبي واگذار شد (البته تعدادي از فانتوم هاي دي ما نيز موقتا در اختيار ويتنام قرار گرفتند كه هنوز موجود هستند).
در 1972 ايران اقدام به خريد تعداد بسيار زيادي F-5E براي جايگزيني مدلهاي قديمي كرد در پي اين ماجرا تعداد زيادي از F-5A به كشور هاي دوست همچون يونان و اردن و تركيه واگذار يا فروخته شد ولي F-5B براي منظور هاي آموزشي باقي ماندند.
هيچ اطلاعي از شركت جنگنده هاي F-5A/B باقيمانده در جنگ موجود نيست اما جنگنده هاي باقي مانده همگي از رده خارج شده اند(حدود 22 فروند F-5A/B در دو پايگاه هاي يكم و هفتم شكاري خاك ميخورند)
البته در طي برنامه ي جاري نيروي هوايي تحت برنامه سيمرغ F-5A به مدل B براي منظورهاي آموزشي در حال تبديل مي باشند.

Northrop F-5E/F Tiger II
پس از خروج انگلیس از خلیج فارس حکومت وقت تلاش گسترده ای را برای استفاده از این خلا قدرت آغاز نمود در این دوران خریدهای تسلیحاتی ایران از غرب شروع به رشدی فزاینده نمود در 1972 نیکسون از ایران دیدن کرد ش ا ه از این فرصت برای سفارش جنگ افزار و آغازی نوین برای همکاری های تسلیحاتی استفاده کرد.
در همین راستا در جولای همان سال ایران با استفاده از این نزدیکی روابط بعنوان اولین مشتری خارجی تعداد بسیار زیادی F-5E/F خریداری نمود.
تا ژانویه 1974 تعداد 28 فروند F-5F بعنوان اولین تحویلها تحویل نیروی هوایی ایران شد نهایتا تا 1976 تمامی 166 فروند F-5E/F تحویل گردید و در قالب 8 اسکادران عملیاتی مود بهره برداری قرار گرفت.
بدون شک نقش F-5E در پشتیبانی زمینی در کنار F-4 ها غیر قابل انکار است پس از شروع جنگ در سالهای اولیه نبرد ایران برتری هوایی را در دست داشت ولی با فرسایشی شدن نبرد و نبود قطعه شرایط سخت و سختر میشد بشکلی که به گفته برخی منابع در 1986 تعداد F-5E/F های عملیاتی به تعداد تنها 10 الی 15 فروند رسیده بود و نیروی هوایی روزانه 30 تا 60 سورتی را به سختی انجام میداد این شرایط با ورود موشکهای Matra R-550 با توان رهگیری فوق العاده خود و جنگنده های اتندارد سخت تر نیز شد در نتیجه تعداد بسیار زیادی از F-5 های آسیب دیده یا فریم های ناقص به انبار های نیروی هوایی منتقل گردیدند.
پس از پایان جنگ روند نوسازی شکلی سریع به خود گرفت جنگنده های ناقص یا آسیب دیده باز سازی شدند اکنون گفته میشود 60 تا 65 فروند F-5 همچنان در خدمت باشد.

Northrop RF-5A-35-NO Freedom Fighter
نیروی هوایی ایران اولین مشتری خارجی هواپیمای شناسایی RF-5A بود . به دنبال ورود به خدمت جنگنده های F-5A , F-5B و رضایت مسئولان و پرسنل نیروی هوایی از این جنگنده و همچنین احساس نیاز به یک جنگنده شناسایی مدرن ، نیروی هوایی ایران بر آن شد تا دست به خرید RF-5A بزند ، از این رو در سال 1967 ، ایران قراردادی برای خرید 16 فروند RF-5A منعقد کرد. از مجموع 16 فروند جنگنده تحویل شده ، 13 فروند از جنگنده ها نو بوده و توسط شرکت نورثروپ برای ایران ساخته شده بودند و 3 فروند نیز قبلا متعلق به USAF بودند . در قبل از انقلاب RF-5A ها در پایگاههای تهران ، تبریز ، همدان و شیراز مستقر بودند اما از مکان استقرار کنونی آنها اطلاع چندانی وجود ندارد. همانند سایر RF-5A های تولید شده ، RF-5A های ایرانی نیز از 4 دوربین KS-92 بهره میبردند که هر کدام از دوربین ها نیز خشابی 100 متری از نگاتیو داشت . کار خارج کردن دروبین ها و نگاتیو ها و پر کردن مجدد خشاب آنها را می شد در کمتر از 5 دقیقه انجام داد.

وضعیت کنونی
اين جنگنده ها از دوجنبه اهميت دارند اول آنكه بستر گسترش بسياري از طرح هاي بومي نيروي هوايي بحساب مي آيند و دوم آنكه در شرايطي كه ايران با كمبود هواپيماي آموزشي جت پيشرفته مواجه است استفاده ي بسياري از اين جنگنده ها مي نمايد.
همچنين در زمينه بازسازي اين جنگنده IRIAF اقدام به بهینه سازی رادار هاي APQ-159 جنگنده هاي F-5 خود نموده است اين رادار ها بردي بين 40 تا 60 كيلومتر را دارا هستند همچنين اين جنگنده ها مي توانند براي ماموريت هاي هوا به هوا AIM-9P و R-60 يا PL-7 با خود حمل كند.
پروژه افق نیز در زمینه بهسازی رادار APQ-159 هواپیمای جنگنده –بمب افکن F-5E به اجرا درآمده و برد کشف هوابرد آن از 32 به 64 کلیومتر و برد ردگیری آن از 16 به 40 کیلومتر افزایش یافته است. از امکانات اعلام شده این برنامه باید به توانایی ردگیری زاویه ای تا 90 درجه , با توان بیشتر در تمیز هدف های چندگانه نزدیک به یکدیگر اشاره نمود. رادارAPQ-159 پیشتر فاقد توانایی ردگیری زاویه ای (off-boresight) بوده و فقط می توانست هدف های هوایی روبروی خود را ردگیری نماید. گفته می شود که با اجرای پروژه افق , توانایی شلیک موشک های هوا به هوای راداری نیز برای F-5E فراهم شده است . در این صورت , جنگنده های F-5E نیروی هوایی کشورمان از این نظر در میان به کار گیرندگان این هواپیما در جهان منحصر به فرد خواهند بود. نوع موشک های راداری در نظر گرفته شده برای این هواپیما اعلام نشده , ولی احتمالا AIM-7 اسپارو می باشد.
مدتهاست که بر روی بهینه‌سازی رادار و توان اویونیک اف-5 در ایران تلاش می‌شود که از جمله این تلاشها، نصب رادارهای پرقدرت N011 و N019 بر روی اف-5 های نیروی هوایی ارتش بوده است. بهینه‌سازی دیگر، بهبود عملکرد رادار فعلی اف-5 است که این هواپیما را قادر می‌سازد تا موشکهای هدایت رادار دوربرد AIM-7-E2 را حمل و پرتاب نماید. بزرگترین قابلیتی که توان اف-5 را بسیار بالا می‌برد، ایجاد قابلیت حمل و پرتاب همزمان موشکهای روسی و آمریکایی نظیر R-73 و R-60 ساخت ویمپل می‌باشد. قابلیت دیگر نیز، ایجاد توان شلیک موشکهای هدایت تلویزیونی AGM-65 ماوریک می‌باشد که ادعا شده توسط اویونیک ساخت داخل، به چنین توانی دست یافته است. (این پروژه چیزی شبیه امکانات اف20 را در اختیار می گذارد با این وجود هنوز تصویری از آزمایش اسپارو روی اف5 منتشر نشده که صحت این مطلب را تایید کند).

یکی از مشکلات کنونی این جنگنده ها کمبود موشک های AIM-9P/L سالم است چرا که با وجود دارا بودن تعداد بسیار زیادی از این موشک ها در سوله های نیروی هوایی ولی در واقع بسیاری از آنها به انتهای عمر عملیاتی خود رسیده اند. پروژه رعد اشاره نمود که به تجهیز جنگنده F-5E با موشک های هوا به هوای کوتاه برد و گرمایاب روسی ( R-60AA-8 آفید) مربوط می شود. گفته می شود که یکپارچه سازی R-60 با F-5 امکانات قابل توجهی را در مقایسه با AIM-9سایدوایندر به آن می بخشد. از جمله ویژگی های اعلام شده این موشک باید به توانایی درگیر شدن با هدف از تمام سمت های آن (all aspect) افزایش توان عملیاتی , حمله به هدف های زمینی دارای منبع حرارتی متمرکز , برد قابل توجه (7/5 کیلومتر) , هدفگیری سریع و قفل کردن روی هدف با استفاده از رادار , اعلام تکمیل قفل شدن به صورت چشمی(تصویری) علاوه بر صوتی , اعلام وجود یا وجود نداشتن موشک بر روی هواپیما با استفاده از سیستم های کابین , پیشگیری از پرتاب نابهنگام و ایجاد تنوع در جنگ افزارهای هوا به هوای هواپیما اشاره نمود.


مدل ها:
نسخه تک سرنشین

N-156F : اولین مدل تولیدی تک سرنشین،سه فروند ساخته شد.
YF-5A : سه نسخه تولیدی اولیه یا ازمایشی با تحویل به نیروی هوایی امریکا به این نام نامگذاری شدند.
F-5A: نسخه تک سرنشین اف-5 فاقد رادار بود تا اینکه بعد از مدتی به رادار AN/APQ-153 مجهز شد.
F-5A (G) : نسخه ای از اف- 5 که مورد استفاده در نیروی هوایی سلطنتی نروژ بوده است.
XF-5A : طرحی از این جنگنده که برای تست استاتیک مورد استفاده قرار گرفت.
A-9 : نسخه ای از اف-5 که در اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت.
F-5C Skoshi Tiger : 12 عدد F-5A که به مدت 4 ماه نیم در ویتنام مورد ازمایش قرار گرفته بودند.
F-5E Tiger II : نسخه تک سرنشین که در ان AN/APQ-159 جایگزین رادار AN/APQ-153 شده.
F-5E Tiger III : نسخه بروز شده از F-5E که مورد استفاده نیروی هوایی شیلی قرار می گرفت و رادار EL/M-2032 در ان جایگزین رادار اصلی .AN/APQ-159
F-5E/F: نسخه F-5E نیروی هوایی سوئیس با نشان F-5F که امروزه در موزه مرینگن ای اف بی نگهداری می شود.
F-5G : نسخه تغییر داده شد برای طراحی F-20 که با رادار General Electric AN/APG-67 مسلح شده بود.
F-5N : جنگده های بازنشسته شد نیروی هوایی سوئیس که مورد استفاده نیروی دریایی امریکا به عنوان هدف و جنگنده ازمایشی هستند.
F-5S :نسخه بروز شده F-5E که مورد استفاده نیروی هوایی جمهوری سنگاپور قرار می گیرد و به رادار FIR Girefo-F X-band مجهز شده و قابلیت شلیک AIM-120 AMRAAM را داراست.
F-5T Tigris : نسخه بروز شده اف-5 نیروی هوایی تایلند به وسیله اسرائیل که به رادرا EM/M-2032 مجهز است.
F-5EM : نسخه بروز شده اف-5 نیروی هوایی برزیل که به رادار Grifo-F ایتالیایی مجهز است.
F-5TIII : نسخه بروز شده اف-5 مورد استفاده در نیروی هوایی سلطنتی مراکش.
نسخه های شناسایی جنگنده F-5
RF-5A : نسخه تک سرنشین و اولیه که به تعداد 120 فروند ساخته شد.
(RF-5A (G : نسخه تک سرنشین شناسایی مورد استفاده نیروی هوایی سلطنتی نروژ.
RF-5E Tigereye : نسخه تک سرنشین شناسایی F-5E که به ایران،عربستان و مالزی صادر شد.
RF-5E Tigergazer : نسخه از F-5E شناسایی که مورد 7 بروز رسانی توسط ST Aerospace برای نیروی هوایی تایوان قرار گرفته بود.
RF-5S Tigereye : نسخه تک سرنشین شناسایی ازF-5S که مورد استفاده نیروی هوایی سنگاپور است.
AR-9 : نسخه مورد استفاده نیروی هوایی اسپانیا.
نسخه دوسرنشین
F-5-21 : نسخه دو سرنشین YF-5B.
YF-5B
F-5B : نسخه دو سرنشین رزمی نیروی هوایی جمهوری کره مجهز شده به رادار AN/APQ-157.
F-5B(G) : نسخه دو سرنشین اموزشی نیروی هوایی سلطنتی نروژ.
F-5D : نسخه ساخته نشده اموزشی.
F-5F Tiger II : نسخه دو سرنشین اموزشی F-5E Tiger که لغو شد.
F-5F Tiger III : نسخه اموزشی F-5F نیروی هوایی شیلی.
F-5T : نسخه بروز شده F-5F نیروی هوایی جمهوری سنگاپور.
F-5FM : نسخه اموزشی F-5F نیروی هوایی برزیل.
مشتقات
F-20 Tigershark
Northrop YF-17

نسخه های ایرانی F-5:
آذرخش: در سال 1378 نیروی هوایی ایران مدعی تولید این جنگنده گشت، البته بین آذرخش و اف-5 تفاوت چندانی دیده نمی شود.
صاعقه: نام جنگنده ایست که نیروی هوایی ایران تولید کرده است و از دو سکان عمودی بهره می برد، صاعقه شباهت هایی با YF-17 دارد و اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.
سیمرغ: هنوز در مورد این پروژه حدس و گمانه هایی وجود دارد، هدف طرح فعال سازی ناوگان اموزشی اف-5 بوده است.

کاربران:
بحرین: نیروی هوایی بحرین تعداد 8 فروند F-5E و 2 فروند F-5F را بین سال های 1985 تا 1985 خریداری کرده است.
بوتسوانا
برزیل: نیروی هوایی برزیل 57 فروند F-5E فعال دارد که تا 2015 فعال خواهند بود.
هندوراس
اندونزی: اندونزی تعداد 16 فروند F-5E را در سال 2005 بازنشسته کرده و بصورت ذخیره نگهداری می کند.
ایران: ایران بین 60 تا 75 فروند F-5E و F را در اختیار دارد،از 140 فروند اولیه.
اردن
کنیا
مکزیک: نیروی هوایی مکزیک از 8 فروند F-5E و 2 فروند F-5F بهره می برد.
مراکش: 33 فروند F-5A/B عملیاتی،9 فروند F-5E/F و 24 فروند F-5T.
جمهوری جین(تایوان): بین سال های 1973 تا 1986تعداد 308 فروند F-5E تحت لیسانس تولید کرده است.
عربستان سعودی: تعداد 110 فروند F-5E/F که خارج از سرویس هستند و برای مصارف اموزشی بکار گرفته می شوند.
سنگاپور
کره جنوبی
اسپانیا: تعداد 20 فروند F-5E اموزشی را داراست.
سودان
سویس
تایلند
تونس
ترکیه
امریکا
ونزوئلا
یمن
کاربران قبلی
اتریش
کانادا
شیلی
اتیوپی
یونان
مالزی
هلند
نروژ
فیلیپین
ویتنام جنوبی
امریکا
ویتنام


Northrop F-5E Tiger II

نوع: F-5E
كشور سازنده : آمريكا
ماموريت : جنگنده
سال ورود به خدمت : 1973
سرنشين : 1 نفر
موتورها : 2 * 22.24 kN G.E. J85-GE-21A
سطح بال : 17.28 m2
طول بال : 8.13 متر
طول : 14.68 متر
ارتفاع : 4.08 متر
وزن بدون تسليحات : 4410 کیلوگرم
حداكثر سرعت : 1.64 ماخ
حداكثر برد : 2860 کیلومتر
سقف پرواز : 15790 متر
تسليحات : دو توپ 20میلیمتر

● منابع :
1-en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5
2-newcoy.persianblog.ir/post/161
3-iranianairforce.mihanblog.com/post/22
4-daneshju.ir
نویسندگان: امیرحسام ملایی یگانه و محمدحسین جهان پناه


http://www.militaryparsi.ir/news/101-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-F-5

 

thumb_5yb45dhx82ebrcezcd7i.jpg

thumb_18h29izjftkv849cvo7y~0.jpg

thumb_f-5e_sel.JPG

یک فروند هواپیمای اف 5 نیروی هوایی عربستان مجهز به لوله سوختگیری

thumb_800px-Saudi_Tiger.JPEG

 

تصاویری از هواپیماهای اف 5 ایرانی

thumb_1_28729~26.jpg

thumb_7g1joy41gnayb8v1bba.jpg

thumb_565555.jpg

thumb_F5-operation_karkok.jpg

thumb_k6ui1wtnqtdz6cqvjgq.jpg

thumb_ziqfwhjmy47qfoymlcc.jpg

thumb_213626639_PhotoL.jpg

 

thumb_ywmi5sf5lpk91jh3mhw.jpg

هواپیماهای اف 5 توانایی حمل بمب های MK-82 و MK-84 را نیز دارا میباشند

thumb_MK-84veMK-82ler.JPG

thumb_url~2.jpg

thumb_F5-E_Tiger_II_svg.png

 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

normal_2689349_28129.jpg

 

 

نکته جالب این عکس حضور صاعقه‌های تک کابین عملیاتی با استتار نهاجاست

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان

 

ظاهراً سرحال به نظر می رسد ، با این حال ، همچنان تفاوت  وضعیت نگهداری پرنده های شرقی و غربی نیروی هوایی ، ماهیت نگاه تصمیم گیرندگان این نیرو به محصولات شرقی و غربی را نشان می دهد

 

 

 

2691104.jpg

پی نوشت :

 

به سکان عمودی این تایگر دو کابینه دقت کنید ، علی الظاهر ، توجه به علائم هر اسکادران و حک آن روی پرنده رزمی ، دارد جدّی می شود ( البته امیدواریم )

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوال داشتم اونم اینک کسی امار سقوط پرندهمانو در جنگ داره اگر داره بفرسته

بنابر کتاب جدید بابک تقوایی، "تایگرهای ایرانی " ، درطول جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ایران تعداد ۷۷ فروند اف ـ ۵ ایی ، ۶ فروند اف ـ ۵ اف ، یک فروند آر اف ـ ۵ ای و یک فروند اف ـ ۵ بی از دست داده است.
 
درضمن ۵۵ خلبان تایگر نیز از دست رفت که ۴۶ نفر آنها شهید شدند.
ویرایش شده در توسط meschi2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
F-5 EM های ارتقا داده شده ی نیروی هوایی برزیل در حال تامین امنیت هوایی آسمان شهر بندری "ریو دو ژانیرو" مکان برگزاری بازی های المپیک 2016 ریو
 
28026925160_f7feb78d06_k.jpg
 
 
در همین رابطه، تایپک ناکام من  icon_cheesygrin  
 
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمونه یک برنامه درست تعریف شده و بدون جاه طلبی

با وجود یک پیکربندی امتحان پس داده :

F-5_2-e1448004851397.jpg

پروژه سیمرغ

اصلی ترین تغییراتی که در فرایند  طراحی مجدد به وجود آمد یکی تغییرات قسمت جلویی کابین خلبان و تبدیل شدن یک کابین، به دو کابینه، تغییراتی هم توی دماغه، ورودی موتورها، ارابه فرود، شیشه جلوی خلبان و خود کابین خلبان به وجود آمد ، نصب یک صندلی خلبان مدل K-36D و یک سیستم ناوبری روسی بود .

حالا ترکیب این برنامه  با تجربه ناکام اف-20 تایگر شارک :

f20cutaway.jpg

F-20_cockpit_mock-up.jpg

کابین تایگر شارک

دربدترین حالتی که میشود تصور کرد ، این بود که تمامی اف-5 های دو کابینه و تک کابینه را در یک بازه  زمانی 15 تا20 سال به یک استاندارد مشخص ارتقاء می دادیم

ولی الان ، 4، 5 ، 6 برنامه  موازی  روی دست ما هست که احتمالا" و شاید ، همین روزها یک پرواز تست داشته باشد و بعد ، پروژه تشریف می برد به " پارکینگ " ، به چه دلیل ، چون پول برای تولید انبوه آن نداریم ، سال بعد ، دوستان یک دست استتار جدید روی آن میزنند ، بعنوان یک برنامه جدید و باافتخار ، به ملت معرفی می فرمایند .

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

حالا که جمهوری اسلامی ایران ، ایالات متحده نیست و وزارت دفاع را نمیشود با لاکهید یا نورثروپ -گرومن مقایسه کرد ،  ببینیم ، دیگران این ببر پیر را چه شکلی ارتقاء دادند که تبدیل به یک جت واقعی نسل ++3 شده 

apq159-antenna-as-4066.jpg

رادار APQ-159  که جایگزین رادار APQ-153  شده ، برد دوبرابر در حالت هوا به هوا ، مجهز به سیستم قفل خودکار روی هدف که به خلبان برای شلیک سایدویندر کمک می کند .

( ارتقاء مربوط به تایگرهای نیروی هوایی سنگاپور هست ) 

A0516747314102722215.jpg

کابین ارتقاء یافته تایگرهای نیروی هوایی برزیل ( به قرار گیری نمایشگرها دقت کنید )  تا بهترین تسلط را برای خلبان ایجاد کند . 

zz_1268921245_0800f-5headupdisplay0041th

نمایشگر سربالای محصول مارکنی ، برای تایگرهای سنگاپوری 

534cbe440bd27.jpg

دیسپنسرهای AN/ALE-40 برای تایگرهای سنگاپوری 

163109_167230256646537_100000786904955_267294_7106364_n.jpg

هلمت خلبان ، محصول البیت سیستمز با قابلیت هماهنگ شدن با رادار APQ-159  و شلیک موشکهای هوابه هوای پایتون -4 ، قابلیت اتصال به جوی استیک هوتاس 

ELM_2032-Airborne-Fire-Control-Radar.jpg

رادار ELM-2032 برای تایگرهای تایلندی 

elec_litening_at_lg.jpg

پاد شبانه / روزانه  لایتینینگ-3 ، محصول رافائل برای تایگرهای تایلندی 

 

fireshot-capture-21-sky-shield-e28093-ew

پاد اخلالگر  اسکای شیلد 

 

 

و صدها ارتقاء دیگر که توسط شرکت سازنده ( نورثروپ ) صورت نگرفته است ، فقط باید یک مقدار گستره دید را افزایش داد که ببینیم دیگران چه کار کردند و می کنند ،بعد ان را با عملکرد خودمان مقایسه کنیم  !

 

 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.