AmirAzad

ناوهای سوخت بر کلاس کنگان نیروی دریایی ارتش

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم

ناوهای کلاس کنگان یکی دیگر از سری ناوهای گمنام نیروی دریایی هستند ، که بجز پایگاه داده ی Harpoon ، اطلاعات بیشتری حتی در سایت سازنده ی این ناو در دسترس نیست و در سایت های فارسی نیز ، بیشتر از دو خط اطلاعات در مورد این ناو پیدا نمیشود! همین اطلاعات موجود در مرکز اطلاعات هارپون ضد و نقیض هستند و هیچ کدام به تایید بنده نمیرسند اما به هر حال سعی کرده ام با تطبیق اطلاعات از چند منبع محدود ، مقاله ای قابل اتکا را رقم بزنم و بسیار خوشحال میشوم که در تکمیل و برطرف کردن نواقص احتمالی این مطلب از آرای شما بهره مند شوم.

b1414_1.jpg
ناو کنگان 411

آورده اند که این کشتی ها تحت عنوان کشتی های تجاری و بازرگانی از شرکت Mazagon کشور هند و با پوشش غیر نظامی به ایران وارد شده اند و پس از آن مسلح شده و در اختیار نیروی دریایی جمهوری اسلامی درآمدند .

ناوهای کنگان کلاس به عنوان تانکر استفاده میشود و دو فروند از 4 فروند آنها به نام های کنگان 411 و طاهری 412 فعال هستند و بنظر میرسد ناو امیر در خدمت یک شرکت حمل و نقل داخلی مشغول بکار است و از ناو شهید مرجانی هم خبری در دسترس نیست .

z1415_2.jpg

توضیح تصویر: در دانشنامه آزاد ویکی پدیا ، سال ورود تمامی این کشتی ها 1979 ذکر شده است ، بنظر تاریخ های فوق صحیح تر هستند .[/center]

کنگان کلاس ها یکی از بزرگترین کشتی های حامل آب هستند که توانایی نگهداری و ذخیره ی 27،000 فوت مکعب آب در شرایط قابل شرب را دارند . کنگان دارای ظرفیت استاندارد بارگیری به میزان 9430 تن هستند و در حالت فول لود تا 12000 تن هم قابل استفاده میباشند . از باب ابعاد هم این کشتی ها دارای تقریبا 148 متر طول و 21.5 متر عرض و 5 متر آبخور میباشند و همچنین دارای 20 خدمه هستند .

این کشتی دارای پیشران دیزلی MAN 7L52 با یک شفت و قدرتی معادل با 7,385 اسب بخار است که میتواند با میزان بارگیری استاندارد آن را با سرعت 12 گره دریایی به پیش ببرد .

a9653_3.jpg
ناو طاهری 412

شاید از بس تا اینجای مطلب در مورد نقش حمل آب شرب در این کشتی ها حرف زدیم ، کمی برای شما عجیب بنظر برسد که بگویم در حال حاضر از این کشتی ها بعنوان گشت دریایی استفاده میکنند! و این امر مختص کنگان کلاس ها نیست بلکه شرایط اینطور ایجاب میکند که این کشتی ها در کنار بقیه ی ناوهای لجستیکی و تدارکاتی مانند کلاس هنگام و کلاس دلوار به گشت زنی بپردازند و برای اینکار به تسلیحات سبکی نیز مجهز شده اند . این تسلیحات عبارتند از یک توپ 23 م م دو لول و 2 تیربار سنگین کالیبر 50 ام2 یا 12.7 م م دوشگا که بنظر برای گشت زنی در آب های ساحلی کافی و مناسب هستند .

ناوهای کلاس کنگان به دلیل وزن و ظرفیت بالا و آبخور قابل توجه ( 5 متر ) و موتور قدرتمند ( 7385 اسب بخار ) قادرند در شرایطی که به دلیل توفانی بودن دریا ناوچه های گشتی و ناوهای سبک از فعالیت باز میایستند و به اسکله های خود باز میگردند با صلابت در دریا باقی بمانند و به وظیفه گشت و مراقبت خود ادامه دهند . عرشه این ناوها نیز قابلیت پذیرش موشکهای سطح به سطح را دارد لذا با توجه به سیاست نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مسلح کردن شناورهای مختلف این نیرو به سلاحهای ضد ناو مشاهده ناوهای کلاس کنگان مسلح به موشکهای نور و یا قادر و غیره در آینده نه چندان دور تعجب آور نمیباشد .

اما این کشتی امکانات دیگری دارد ، مثلا فضای عرشه ی وسیع برای وسایل نقلیه و حداقل دو جرثقیل و چهار لندینگ کراف و ...

x283_kangan411.jpg

در یکی از منابع ذکر شده است که این کشتی ها در نقشی برای آب رسانی به برخی از جزایر و سرزمین های منزوی در خلیج فارس نیز استفاده میشوند ، اگر چه نویسنده اشاره ی بیشتری به این "سرزمین های منزوی" نکرده است ، اما شاید مقصود و منظور او پایگاه ها و سکوهای موشکی سپاه مستقر در خلیج فارس باشد . درست است که این نقش ممکن است در زمره ی اهداف نخست این ناوها نباشد اما به قطع یقین نبود این کشتی ها سبب کاهش توانایی ایران در زمینه ی صیانت و کنترل از پایگاه های استراتژیک خود در آب خلیج فارس خواهد شد .

پایان/ ...

مولف به رغم آنکه در گرداوری این اثر از پژوهش های عمیق در منابع اینترنتی و آرای استوار متخصصان اهل فن بهره برده ، حاصل کار خود را عاری از خطا ، اشتباه و خلا احتمالی نمیداند و با فروتنی که لازمه ی هر کار علمی است ، دست نقادان اهل فن و متخصصان نکته سنج را فشره و ایشان را به نقد این اثر و ارائه ی رهنمود های راه گشایشان دعوت میکند .

با تشکر از دوست خوب و همراه همیشگی ام جناب آرش کمانگیر که در راستای غنای این مطلب بنده را شرمنده کرده اند ...

نویسنده : امیر آزاد

تصاویر به گالری منتقل شد. Electro_officer

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر بابت مطلب خوب شما :rose:
ولی دلیل مجهز شدن ناوهای لجستیکی به یک سری تیر بار و جنگ افزار به دلیل نیاز به گشت زنی اون ها نیست ، چون اصلا نیازی به گشت زنی اون ها نبوده و همچین کاری انجام نمیشه ، دلیل تجهیز اون ها به جنگ افزار به خاطر ماموریت های عدن به عنوان ناوهای پشتیبانی یگان های مامور به حفاظت و حراست منطقه است که نیاز هست برای محافظت خودشون مسلح باشند .

در مورد بحث دریای طوفانی و ناتوانی ناوچه های گشتی هم باید بگم ، که اصولا طبق پیش بینی های جوی تمام یگان ها اعم از بزرگ و کوچک در زمان طوفانی شدن دریا به ناوتیپ خودشون بر می گردند ، یعنی اصل این طور هست که تمام شناور ها باید به اسکله های خودشون بر گردند چه نظامی چه غیر نظامی

ناتوانی ناوچه ها هم رد میشه ، علی الخصوص ناوچه های کلاس پیکان ، که بار ها و بارها پیش اومده که زمانی که دریا طوفانی شده و یک لنچ یا شناور کوچک در دریای طوفانی گرفتار شده ، ناوچه ها ماموریت پیدا کردن به کمک کردن افراد حاضر روی لنچ یا تخلیه یا نجات غریق ها ...
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.