sorena_ir_army

بررسی مسیر های تحریم برای صفر کردن صادرات نفت توسط آمریکا و اقدامات متقابل ج.ا

Recommended Posts

شاهزاده سعودي به انگليسي ها: ايران را تحريم نفتي كنيد ،‌ كمبود بازار را خودمان جبران مي كنيم
اين شاهزاده سعودي مي گويد :‌"ايران در بخش نفت بسيار آسيب پذير است و بايد در اين بخش اقدامات بيشتري براي فشار بر حكومت ايران انجام گيرد... عربستان تقريبا 4 ميليون بشكه ظرفيت توليد اضافي دارد و اين ميزان بيش از كل ظرفيت توليد نفت ايران مي باشد."
تركي الفيصل سفير سابق عربستان در آمريكا و بريتانيا ، رييس سابق دستگاه اطلاعاتي عربستان و يكي از عالي رتبه ترين شاهزادگان در دستگاه سلطنت آل سعود طي اظهاراتي در يك جلسه محرمانه با روساي سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا و بريتانيا در اوايل ماه جاري ميلادي دريك پايگاه نيروي هوايي بريتانيا درحومه لندن ، خواستار افزايش فشارهاي فلج كننده عليه ايران در بخش نفت شد.

به گزارش عصر ايران روزنامه محافظه كار آمريكايي " وال استريت ژورنال " با ادعاي اينكه به نسخه اي از اظهارات شاهزاده تركي الفيصل در اين نشست دست يافته به نقل از وي مي نويسد : "‌ ايران در بخش نفت بسيار آسيب پذير است و بايد در اين بخش اقدامات بيشتري براي فشار بر حكومت ايران انجام گيرد. عربستان تقريبا 4 ميليون بشكه ظرفيت توليد اضافي دارد و اين ميزان بيش از كل ظرفيت توليد نفت ايران مي باشد.

ميزان صادرات نفت ايران در روز ،‌ كمتر از دو ميليون بشكه است.

بنا بر گزارش وال استريت ژورنال در اين نشست شاهزاده تركي الفيصل تاكيد كرده كه عربستان حاضر است تا در صورت تحريم نفتي ايران كمبود بازار را جبران كند.

با وجودي كه مقامات عربستان تاكيد كرده اند كه اظهارات اين شاهزاده سعودي نظرات شخصي وي بوده است ، اما بسياري از ديپلمات هاي غربي بر اين باورند كه عموما نگراني ها و دغدغه هاي سياست دولت سعودي از زبان وي بيان مي شود و اظهارات اين شاهزاده سعودي عموما جهت گيري هاي آينده حكومت عربستان را نشان مي دهد .

بنابر گزارش وال استريت ژورنال شاهزاده تركي در بخش ديگري از اظهاراتش با ادعاي اينكه دخالت هاي ايران در كشورهاي عربي منطقه به ويژه در كشورهاي با اكثريت شيعه همچون عراق يا بحرين بايد خاتمه يابد ، افزوده است : عربستان با مداخلات ايران در ديگركشورهاي عربي منطقه مخالفت خواهد كرد چون از نظر رياض ايران اين حق را ندارد كه در امور داخلي ديگر كشورها دخالت كند.

[url=http://www.asriran.com/fa/news/169971/شاهزاده-سعودي-به-انگليسي-ها-ايران-را-تحريم-نفتي-كنيد-،‌-كمبود-بازار-را-خودمان-جبران-مي-كنيم]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همينطوري با خوشبينانه ترين حالت تا 35 سال ديگه نفت دارن حالا ميخان كمبود ناشي از عدم صادراته غوله نفتي مثل ايران رو هم جبران كنن.جدا سياستمداران غربي هميشه در خاورميانه يك سوژه خنده و سرگرمي دارند icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک نقطه ی مثبت وجود داره اینکه کارشون بدون نفت تمومه و اهمیتشون از دست می ره ،
البته اگه به کشورهای غربی نگاه بکنیم غالبا مردمشون عرب ها رو انسان های احمق فرض می کنند
که به نظر می رسه خیلی بی جا هم نباشه ((منظورم حکام عربیه))

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.


این حرف عربستان نیست. حرف رسانه ای به اسم عصر ایرانه که فقط حرفهایی که رسانه های غربی برای مردم کوچه بازار می زنن (مثلا برای ناامیدی مردم و ...) رو تکرار می کنه.


1) نفت ایران به صورت عمده از طریق سبد نفتی اوپک عرضه میشه و امکان تحریم نفت ایران به صورت مستقل وجود نداره. ازطرفی ایران همین الان رئیس اوپکه! درضمن، در اساسنامه اوپک، هر تصمیمی که با مخالفت حتی 1 کشور مواجه باشه قابل اجرا نیست.

2) اون بخش از نفت ایران که خارج از سبد نفتی معامله میشه هم قابل تحریم نیست. چرا؟ یه دودوتا چهارتای ساده! اگه نفت ایران تحریم بشه، قیمت نفت افزایش پیدا می کنه. این افزایش هم در حد یکی دو دلار نخواهد بود باتوجه به میزان تولید ایران. از طرفی در چنین شرایطی ایران نفت خودش رو پایین تر از قیمت جهانی نفت عرضه می کنه. شاید کمی پایین تر از قیمت الانش (که موقع تحریم میشه خیلی پایین تر از قیمت جهانی). آیا مشتریان جهانی حاضر میشن چنین بازاری رو به خاطر تحریم از دست بدن؟!!!

این عصر ایران هم بهتره برای عقده گشایی راههای بهتری پیدا کنه.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران رو تحریم نفتی کنند تا بهونه لازم برای بستن تنگه هرمز فراهم بشه !

اون زمان کی جرات میکنه یه قطره نفت از خلیج فارس خارج کنه icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در شرایطی که بحران اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است نگرانی ها در بازار جهانی نفت مبنی بر احتمال افزایش تحریم ها و قطع صادرات نفت از سوی ایران بر تشدید ناآرامی ها در بازار نفت افزوده است.براین اساس قیمت نفت روند صعودی در پیش گرفته است و در حال حاضر هر بشکه نفت آمریکا بیش از 96 دلار و هر بشکه نفت لندن بیش از 107 دلار معامله می شود.

این درحالی است که پس از تهدید وزیر نفت مبنی برا استفاده از نفت به عنوان یک کالای سیاسی در مقابله با تحریم ها بسیاری از مسوولان کشورهای مصرف کننده و کارشناسان جهانی نسبت به این مساله واکنش نشان داده اند و تاکید دارند:قطع صادرات نفت از سوی ایران می تواند موج جدیدی از ناآرامی ها را در جهان ایجاد کند.

در این بین بنا بر آماری که دولت آمریکا منتشر کرده است‌ ایتالیا، اسپانیا و یونان هرکدام نزدیک به 13 درصد از نفت خام خود را از ایران وارد می‌کنند.

ر اساس این گزارش اتحادیه نفت ایتالیا، گزارشی از ارزیابی‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌های نفتی ایتالیا درباره تبعات تحریم ایران تهیه کرده و هفته گذشته آن را در اختیار دولت این کشور گذاشته است. درگزارش اتحادیه آمده است شرکت‌های نفتی ایتالیا، با تحریم نفت خام ایران مخالفند چراکه به گفته آنها چنین اقدامی نشانگر مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیر منصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزانتری نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

این درحالی است که مدیر اتحادیه نفت ایتالیا معتقد است: پیدا کردن منابع جایگزین و افزایش بهای نفت از مشکلاتی است که در پی تحریم ایران به وجود خواهد آمد. یک راه‌حل می‌تواند این باشد که به شرکت‌‌های ایتالیایی بین 6 تا 12 ماه وقت داده شود تا کشورهای جایگزینی مانند عربستان یا روسیه پیدا کنند.

رئیس دوره ای اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است: اعمال تحریم های نفتی بر ضد ایران موجب افزایش قیمت جهانی انرژی خواهد شد.

فرانس پرس والدمار پادلاک نیز در جمع خبرنگاران در شهر بروکسل تاکید کرده است وضع تحریم های جدید بر ضد واردات نفت از ایران موجب افزایش نوسانات در بازارهای بین المللی انرژی و در نتیجه رشد بیشتر قیمت نفت خواهد شد.

پیش از این برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خواستار تحریم نفتی ایران از سوی اعضای اتحادیه اروپا شده بود . فرانسه همچنین از کلیه کشورهای اروپایی خواسته است تا بانک مرکزی ایران را با تحریم روبرو کنند.

تا کنون آمریکا انگلیس و کانادا تحریم های یک جانبه بیشتری را بر ضد تهران اعمال کرده اند . انگلیس کلیه همکاری های مالی خود با ایران را قطع کرده است


http://www.rajanews.com/detail.asp?id=108577

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عربستان سعودی و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس برای جایگزینی نفت ایران به اروپا اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش عصرایران، منابع آگاه در دبی به خبرنگار رویترز گفته اند عربستان سعودی و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس اعلام آمادگی کرده اند در صورت خودداری اتحادیه اروپا از خرید نفت ایران، نفت جایگزین را برای اروپا روانه بازار کنند.

این در حالی است که رستم قاسمی وزیر نفت ایران پیش از این گفته بود عربستان سعودی وعده داده است صادرات نفت ایران به اروپا را جایگزین نکند.

یک منبع آگاه که خواست نامش اعلام نشود به رویترز گفت: ایران چنین وعده ای دریافت نکرده بود. اگر اروپا از خریداری نفت ایران خودداری کند بعید است عربستان سعودی برای پر نکردن این خلاء اقدام نکند.

وی افزود: در صورت خودداری اروپا از خرید نفت ایران، به احتمال زیاد تهران نفت بیشتری را به آسیا صادر می کند و کشورهای جنوب خلیج فارس هم نفت خود را روانه اروپا می کنند تا خلاء ایجاد شده پر شود و توازن به بازار جهانی نفت بازگردد.

با این حال به نظر می رسد چین هم به دنبال کسب نفت ایران با بهترین شرایط است.
شرکت "سینوپک گروپ" بزرگترین شرکت پالایش نفت در چین قبل از این گفته بود واردات نفت خام از ایران را در ماه آینده میلادی (ژانویه 2011) نسبت به ماه های قبل، به نصف کاهش می دهد. دلیل این کاهش واردات، اختلاف چین و ایران بر سر مدت مهلت پرداخت بهای نفت وارداتی بود.

سینوپک، بزرگترین خریدار نفت خام ایران در چین است.
منابع بازرگانی در این باره به رویترز گفته اند این اقدامات بیانگر تلاش های چین برای کاهش بهای نفت وارداتی از ایران است.
منابع آگاه دیگری هم گفته اند اگر اروپا نفت ایران را تحریم کند، اختلاف ایران و چین، زمانی زیادی طول نخواهد کشید.
نمایندگان شماری از کشورهای جنوب خلیج فارس عضو در اوپک نیز گفته اند: تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز ، به تهران و کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام در منطقه آسیب می زند.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران دیروز سه شنبه تهدید کرد در صورت تحریم نفت ایران، تهران اجازه نخواهد داد یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.

بخش اعظم نفت خام صادراتی عربستان سعودی، ایران، امارات، کویت، عراق و گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) قطر از تنگه هرمز عبور می کند. عرض تنگه هرمز 6 و نیم کیلومتر است و کشورهای ایران و عمان در دو سوی آن قرار دارند.

عربستان سعودی می تواند بخشی از نفت خام خود را از طریق دریای سرخ، صادر کند.
اتحادیه اروپا اعلام کرده است خواهان توقف خریداری نفت خام از ایران است اما این موضوع را هنوز به طور رسمی، اجرا نکرده است.

اروپا هم اکنون روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کند.
یک منبع دیگر در کشورهای جنوب خلیج فارس هم به رویترز گفت: اگر اروپا نفت ایران را تحریم کند، بهای نفت در اروپا بالا می رود لذا عربستان سعودی و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس صادرات نفت را افزایش می دهند تا هم جای خالی نفت ایران پر شود و هم از فرصت بهای بالای نفت، استفاده کنند.

پس از تهدید معاون اول رئیس جمهور ایران ، بهای نفت خام آمریکا به بیش از 100 دلار برای هر بشکه افزایش یافت.
یکی از نمایندگان کشورهای جنوب خلیج فارس در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) در این باره به رویترز گفت: تاثیر این تهدید، موقت است.

این نماینده که نامش را نگفت؛ اضافه کرد: هر حرکتی در بهای نفت، کوتاه مدت خواهد بود زیرا پیش بینی می شود ایران تهدیدش را درباره بستن تنگه هرمز، عملی نمی کند.

اتحادیه اروپا پیش از این نگران بود در صورت خودداری از خرید نفت ایران، مشتریان اروپایی ایران با نقص نفت روبه رو شوند و این موضوع به صعود جهشی بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شود.
قبل از این نیز خبرهایی منتشر شده بود که نشان می داد اروپا و آمریکا به شدت کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام از جمله کویت، امارات ،عربستان سعودی و لیبی را برای افزایش تولید با هدف جایگزینی صادرات نفت ایران به اروپا و جلوگیری از جهش بهای نفت در صورت تحریم نفت ایران تحت فشار قرار داده است.

وزیر نفت کویت در هفته جاری اعلام کرد این کشور میزان تولید نفت خام خود را از دو و نیم میلیون بشکه در روز به سه میلیون افزایش داده است.
امارات هم تولید نفتش را از حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز به دو میلیون و 700 هزار افزایش داده است.
عراق نیز از رسیدن تولید روزانه نفت خود به مرز سه میلیون بشکه نسبت به دو میلیون و نیم گذشته رسید.
عربستان سعودی نیز پس از 10 سال تولید نفت خود را از حداکثر 9 و نیم میلیون بشکه در روز به بیش از 10 میلیون بشکه افزایش داد.
این در حالی است که لیبی نیز تولید نفتش را دوباره از سرگرفته است و قصد دارد دوباره روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز نفت خام روانه بازار کند.

[url=http://www.asriran.com/fa/news/194912/اعلام-آمادگی-عربستان-برای-جایگزینی-نفت-ایران]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دمای روابط ایران و اروپا به پایین‌ترین میزان در چند سال اخیر رسیده است؛ اما انتشار خبر مذاکرات دو طرف در روز‌های آینده، این دما را کمی بالا برده است.

به گزارش «تابناک»، گفت‌وگوهای آتی و احتمالی دو طرف، می‌تواند فرصت‌ها را برای طرفین احیا کند؛ بنابراین، لازم است غرب اشتباهات گذشته خود درباره ایران را تکرار نکند.

در همین باره، «ایندپندنت» گزارش داده است که اروپا باید از رخدادهای گذشته درس بگیرد، چرا که در سال 2009 که اوباما فضای ارتباط دیپلماتیک با ایران را محدود و محدودتر کرد، نه تنها روسیه و چین با این شرایط مخالف بودند، بلکه برزیل و ترکیه، اعضای آن زمان شورای امنیت نیز با رویکرد ضد گفت‌وگوی اوباما برای گفت‌وگو با ایران مخالفت می‌کردند.

بر پایه این گزارش در همان زمان، اوباما نامه‌ای به دست رئیس‌جمهور برزیل داد که در آن بر معامله هسته‌ای با ایران و انتقال اورانیوم کمتر غنی شده ایران به ترکیه موافقت کرده بود. با تکیه بر چنین نامه‌ای، وزرای خارجه ترکیه و برزیل، راهی ایران شدند. غرب و کاخ سفید بر این باور بودند که ایران هیچ معامله‌ای نخواهد کرد و تلاش‌های این دو کشور با شکست روبه‌رو خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، مذاکرات ایران با دو کشور ترکیه و برزیل پس از دو روز، با موفقیت روبه‌رو و غرب از توافق طرفین شوکه شد و کاری را که اتحادیه اروپا و آمریکا، قادر به انجام آن نبودند، عملیاتی کردند؛ آن هم بر پایه دستورالعملی که اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز آن را تأیید کرده بود.

اما پس از این توافق، آمریکا و سنای این کشور به آن بی‌اعتنایی کردند و انگلیس و دیگر کشور‌ها نیز به راحتی آن را نادیده گرفتند.

اکنون باز اروپا در حال تکرار همان اشتباه سال 2010 خود است. در حالی که ایران آمادگی خود را برای گفت‌وگو اعلام کرده، اتحادیه اروپا به دنبال تحریم نفت ایران است. اکنون در یک دست اروپاییان، تحریم نفت ایران و در دست دیگر، گفت‌وگو با این کشور است. در این باره باید گفت، تصویب قطعی تحریم نفتی ایران از جانب اروپا، راه‌های دیپلماسی را خواهد بست و این اگر رخ دهد، اشتباه دیگری از جانب اروپاییان خواهد بود.


http://www.tabnak.ir/fa/news/217478/اروپا-در-مذاکره-با-ایران-اشتباه-سال-2010-را-تکرار-نکند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اتحادیه اروپا و آمریکا به دنبال طرحی هستند که در صورت تحریم نفتی ایران و یا ایجاد هر گونه وقفه در جریان انتقال نفت ، بتوانند از تبعات آن جلوگیری کنند .

به گزارش «تابناک» یکی از مهم ترین این طرح ها استفاده کردن از ذخایر استراتژیک کشورها آمریکا ، ژاپن و اتحادیه اروپا است ، کاری که تا کنون فقط سه بار در تاریخ معاصر شکل گرفته است .

«دیلی استار» لبنان هم در این زمینه گزارش داده است که بر اساس چنین طرحی اتحادیه اروپا ، آمریکا ، ژاپن و دیگر کشورهای وارد کننده نفت ، باید به صورت ماهانه 14 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را عرضه کنند . این توصیه احتیاطی تا کنون با سران 28 کشور در میان گذاشته شده است . از این 4 میلیون بشکه در روز 10 میلیون برای مصارف سوخت و 4 میلیون هم برای پالایش و فراورده های بعدی به کار خواهد رفت .

آمریکا و کشور های غربی تا کنون سه بار ناچار به استفاده از ذخایر استراتژیک خود شده اند . اولین بار در سال 1974 در بحبوحه جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی و تحریم نفتی اعراب از ذخایر استراتژیک خود استفاده کردند . دومین بار نیز در سال 1991 و در زمان حمله عراق به کویت ، کشورها ذخایر استراتژیک خود را استفاده کردند و در نهایت سومین بار در جریان نشت نفت در خلیج مکزیک آمریکا ناچار شد از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند.

«ادوراد مارکی» نماینده دمکرات کنگره آمریکا که ریاست کمیته منابع طبیعی مجلس نمایندگان رابر عهده دارد در این زمینه گفت که امریکا باید از آزاد سازی ذخایر استراتژیک خود و دیگر کشور ها حمایت کند و از این سلاح برای مقابله با اوپک استفاده کند .

همانگونه که در تحلیل کارشناسان انرژی نیز بحث شده است ، این راه حل به صورت کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود و به ویژه کشورهایی که وارد کننده عمد نفت خام هستند ، چنین ریسکی را در شرایط بسیار سخت و دشوار خواهند پذیرفت .

[url=http://www.tabnak.ir/fa/news/217927/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%86%D9%81%D8%AA]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این ذخایر استراتژیک برای چند روز یا هفته نفت دارند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این ذخایر استراتژیک برای چند روز یا هفته نفت دارند؟[/quote]
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
به طور رسمي چهار ماه اما ممكن است بصورت غير رسمي بيشتر هم داشته باشند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]این ذخایر استراتژیک برای چند روز یا هفته نفت دارند؟[/quote]
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
به طور رسمي چهار ماه اما ممكن است بصورت غير رسمي بيشتر هم داشته باشند[/quote]
4 ماه؟!
منبعی چیزی سراغ دارید؟
اندازه 4 ماه که هیچ اگه اندازه یه ماه هم بتونند قیمت نفت رو با وجود بسته شدن تنگه هرمز ثابت نگه دارند کار برای ایران خیلی مشکل میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.