rezatizi

تاپیک جامع غلاف های نشانه گذار و جنگ الکترونیک

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم 

در ابتدا لازم است برخی مفاهیمی که در تایپک بیان خواهد شد تعریف شود که  دوستان و خوانندگان عزیز دچار ابهام نشن

مفهوم مادون قرمز

1.png

تصویری از دوربین‌ حرارتی که بر اساس ثبت امواج مادون قرمز کار می‌کند.

به طور کلی اشیاء یا چشمه‌های مختلف، امواج مادون قرمز را در طیف وسیع طول موجی ساطع می‌کنند. سنسور‌ها و آشکارسازهای توسعه پیدا کرده توسط دانشمندان تنها قادر هستند ناحیه طول موجی خاصی را پوشش دهند. از این حیث، جهت راحتی کار و استاندارد‌سازی، دانشمندان ناحیه مادون قرمز را به زیرناحیه‌هایی به قرار زیر تقسیم‌بندی کرده‌اند. توجه داشته باشید که جدول زیر کلی‌ترین تقسیم‌بندی است.

2.jpg

 

لازم به ذکر است که دو ناحیه NIR و SWIR در برخی مراجع به مادون قرمز بازتابی (reflected infrared) موسوم هستند. همچنین دو ناحیه NWIR و LWIR، مادون قرمز حرارتی (thermal infrared) خوانده می‌شوند.

همچنین طبق استاندارد جهانی ISO 20473، ۳ زیر ناحیه زیر را داریم.

 3.jpg

در ادامه به تفاوت بین ناحیه های مختلف می پردازیم

4.jpg

 

مادون قرمز کوتاه طول موج ، یا SWIR ،

 به طور معمول به عنوان 0.9 -- 1.7 میکرومتر طول موج محدوده تعریف شده است.

دوربین های SWIR به طور کلی مزایای قابل توجهی در مقایسه با سایر دوربین ها  (MWIR/LWIR) دارند.

این دوربین ها این توانایی را دارند که جزئیات بسیار بشتری از سوژه را که پشت  مه دود، ابرها، پنهان شده اند نشان بدهد. دوربین های SWIR تنها فناوری طول موج هستند که می توانند به پوشش ابر نفوذ کنند و تصویر روشنی را ضبط کنند.

 

مادون قرمز طول موج میانی (MWIR)

دوربین های موج میانی به عنوان سیستم های تشخیص برای نشت گاز استفاده می شوند که برخی از آن ها برای چشم انسان کاملاً نامرئی هستند!

MWIR به طور معمول به عنوان محدوده طول موج ۳٫۰  ۵٫۰ میکرومتر تعریف می شود.

این دوربین ها قادرند کوچکترین نشتی گاز را به همراه نوع آن علاوه بر دما تشخیص بدهند.

این نوع از دوربین ها جزئیات و مشخصات بسیار کاملی از سوژه ارائه می دهند. 

طول موج بلند مادون قرمز (LWIR)

دوربین های بلند طول موج مادون قرمز دستگاه های اولیه مورد استفاده در شیوه های بازرسی دما هستند

این دوربین ها پرکاربردترین نوع دوربین ها هستند که در کاربردهای خانگی  صنعتی و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شوند

LWIR به طور معمول به عنوان محدوده 8.0  14.0 میکرومتر طول موج تعریف شده است.

طول موج بلند مادون قرمز رایج ترین شکل استفاده شده از فن آوری مادون قرمز است. تصویرگرهای LWIR دماهای تابشی را تشخیص می دهند که نشان دهنده اطلاعات مهم به اپراتور است

 

 

نشانگرهای لیزرهای دو رنگه

این نوع از لیزرهای از دورنگ استفاده می کند. یکی به صورت کد گذاری برای معرفی هدف به موشک یا بمب و دیگری برای شناسایی اهداف

 

ماموریت های Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR)( هوشیاری نظارت و شناسایی)

در این نوع از عملیات ها فرماندهان رفتارهای ( شامل حرکات تجهیزات فرکانس هایی رادیویی و ..)  دشمن را برای مدتها در زیر نظر دارند و با توجه به اونها رفتارهای دشمن را رمز گشایی می و تصمیم مناسب با هر نوع عملیات دشمن را میکیرند.

 

حالا به بحث اصلی یعنی غلاف هدفگیری لایتینگ می پردازیم 

 

غلاف هدفگیری لایتینگ

 

این پاد با کد AN / AAQ-28 در نیروی هوایی آمریکا استفاده می شود . محصول مشترک شرکت رافائل اسراییل و نورث گرومن آمریکا هست  و هواپیما را قادر می کد تا از سلاح های هایت شونده توسط مهواره و یا لیزر در تمام شرایط آب و هوایی استفاده کند .

این غلاف در عمر بیشتر از 20 ساله خود حدود یک میلیون ساعت تجربه عملیاتی در نقاط مختلف دنیا داشته  داشته که با دقت بیشتر از 95 درصدتوانسته اهداف مختلف را منهدم بکند.

LITENING یک غلاف هدف ماژولار است  است که به خارج هواپیما متصل می شود. غلاف هدف گذاری شامل یک سنسور مادون قرمز (FLIR) با وضوح بالا و رو به جلو است که تصویر مادون قرمز هدف را برای خدمه هواپیما نمایش می دهد.

 

det1.gif  det2.jpg  

 

جزئیات اجزا تشکیل دهنده پاد 

 

علاوه بر این دارای یک  دوربین CCD  است که میدان دید بسیار گسترده ای دارد و همچنین داراری یک سنسور برای هوایت اینرسایی می باشد.

غلاف مجهز به یک نشانگر لیزر برای هدایت دقیق مهمات هدایت شونده با لیزر است همچنین از یک لیزر فاصله یاب برای ناوبری دقیق استفاده می کند . این لیزر قادر است به صورت خودکار با توجه به ارنفاع هواپیما سرعت و یا مانور اهداف را شناسایی کند و روش مناسب برای حمله به هدف و زمان ازاد سازی تسلیحات را مشخص کند. علاوه بر این این پاد می تواند اهدافی که توسط سایر منابععلامت گذاری شده باشد را شناسایی و در صورت لزوم حمله کند.

طرح این غلاف در شرکت صنایع پشرفته رافال آغاز شد و در سال 1995 شرکت نورث گرومن آمریکایی حاضر به همکاری برای توسعه بیشتر و فروش آن شد.

مدل ها

Litening II / ER / AT

اولین بروز رسانی جهت این پاد در سال 1999 با استفاده از تکنولوژی های جدید شناسایی مادون قرمز و نشانگرهای لیزری و بروز رسانی نرم افزار انجام شد.

در سال 2001 سنسور مادون قرمز که تصویری با وضوع 259*320پیکسل تولید می کرد با نسل جدید سنسورهای مادون قرمز که وضوح 512*640 را ارائه می کردند تعویض شد همچنین از لنز هایی با دامنه دید بالاتر استفاده شد .

این نوع به نام LITENING ER شناسایی می شود.

همچنین در سال 2003 نسل جدید نشانگرهای لیزری روی این پاد نصب شد که اجازه نشانه گذاری همزمان چند هدف را می داد به این مدل LITENING AT گفته می شود.

همچنین در بروز رسانی های بعدی مجهز به سیستم های مدیریت میدان نبرد و ارتباط امن دوطرف شد.

LITENING G4

تحویل آن به نیروهای آمریکایی در سال 2008 آغاز شد ، این مدل سنسورهای جدیدی را برای بهبود شناسایی هدف و سایر ویژگی های پیشرفته شناسایی و شناسایی هدف اضافه کرد.

در این نسل از نرم افزارها پردازش تصویر جهت بهبود کیفیت تصویر و بزرگ نمایی تصاویر به همراه یک الگوریتم برای تحلیل رنگ های موجود در هدف و سنسور های جدید 1K*1K مادون قرمز استفاده شده .

با توجه به ماژولار بودن این غلاف سایر مدل ها قابلیت ارتقا به این مدل را دارند .

دانمارک اولین مشتری بین المللی این غلاف هست هندوستان هم 150 تا از این مدل را برای نصب روی سوخوهای 30 و میگ های 29 سفارشداده.

 LITENING SE

عمده ارتقا های انجام شده روی این مدل به روز رسانی نرم افزار ها و سیستم ها جهتارتباط دو طرفه و مدیریت میدان جنگ و از طرف دیگر تحلیل خسارات وارد آمده به هدف هست..

LITENING 3

این مدل قابلیت تصویر برداری و نقشه برداری از فاصله دور با وضوح بالا را دارد. این مدل در تایفون های نیروی هوایی انگلستان و تجاس های هندی قرار هست استفاده شود.

طرح های آینده

استفاد از  دوربینها با رزولیشن بسیار بالا همچین استفاده از سنسورهای مادون قرمز MWIR , SWIR که اجازه تصویر برداری از اهداف که حتی پشت ابر پرده دود یا مه پنهان شده اند . استفاده از سیستم های ارتباط چند بانده که عمل اختلال روی آن را بسیار دشوار می کند . همچنین استفاده از لیزر دو رنگه و لیزر با قابلیت رهگیری همزمان چند هدف .

این مدل قابلیت تولید تصاویر رنگی و شبیه سازی سه بعدی تصاویری هست که توسط دوربین ها ضبط می شوند .

همچنین قابلیت تصویر برداری رادار با وضوح بالا و جمع آوری علائم الکترونیکی تجهیزات دشمن هم به آن اضافه شده .

علاوه بر این نسل جدید این پاد قابلیت ناوبری را هم دارند . قابلیت ISR هم به این نسل داده شده فریب و پنهان کردن ادوات این نسل یه خاطر سنسورهای بسیار پیشرفته مادون قرمزی که برای اولین بار روی یک پاد عملیاتی شده دشوار می باشد و این پاد می تواند از روی گازهای خروجی از منابع مختلف اهداف را شناسایی کند

مشخصات

طول : 2.2 متر

قطر: 406/0 متر

وزن : 208 کیلوگرم

sar1.jpg

sar2.jpg

 

جنگنده هایی که این پاد روی انها استفاده شده :

 

کشورهای استفاده کننده به همراه مدل جنگنده :

استرالیا روی جنگنده اف 18---- برزیل روی جنگنده های F5M,AMX,C-390----کلمبیا بر روی هواپیمای کفیر----دانمارک روی جنگنده های F16----شیلی روی جنگنده F16----جمهوری چک روی جنگنده های JAS39 , L-159----مراکش جنگنده های F5 , F16----فنلاند روی جنگنده F18----آلمان روی جنگنده های TORNADI, TYPHOON----یونان F4----مجارستان JAS 39----اندونزی F16----هند روی جنگنده های MIG29-TEJAS-JAGUAR-SU30-MIRAGE200----اسراییل F15-F16----ایتالیا AMX- AV8,TORNADO----قزاقستان SU27----هلند F16----پرتقال روی جنگنده F16----رومانی روی جنگنده MIG 21----سنگاپور روی جنگنده اف 16----انگلستان روی جنگنده TYPHOON----فریقای جنوبی روی JAS-39----سوئد روی جنگنده JAS-39----اسپانیا AV-8,F15,TYPHOON----تایلند روی جنگنده JAS 39----ترکیه روی F4----نیروی هوایی امریکا F16-F15 - B52,A10----نیروی دریایی امریکا AV-8,EA6,F18----ونزوئلا F16

 

 

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

منبع 5

منبع 6

 
  • Like 4
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

با تشکر از برادر عزیز ، جناب @archersarash

 

پاد تالیسمان نصب شده بر روی هواگرد آموزشی- رزمی یاک-130

 

talisman_07.jpg

 

talisman_03.jpgtalisman_01.jpg

 

 

 

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

غلاف جنگ الکترونیک MEHPOD 

mehpod2-549x375.jpg

این غلاف ساخت شرکت ترکیه ای اسلسان Aselsan  هست . این غلاف جهت حفاظت و بقای جنگنده در برابر تهدیداتی که امواج رادیویی جنگنده را تهدید می کنه ساخته شد.

فن اوری های به کاررفته 

1- قابلیت اسکن سریع فرکانسها

2-گیرنده دیجیتال با حساسیت بسیار بالا

3- دارای حافظه رادیویی دیجیتال (DRFM)

4- ساخت شده به صورت کامل با فن اوری حالت جامد

5- طراحی با درگ پایین

6- سیستم تامین قدرت مستقل از جنگنده

mehpod.jpg

 

قابلیت ها:

1- حفاظت در برابر تسلیحات هدایت شونده

2- قابلیت استفاده اسان در هر نوع جنگنده

3- قابلیت شناسایی تحلیل و طبقه بندی تهدیدات در باندهای E-J

4- قابلیت جمینگ درمحیط های پویا 

5- استفاده از انتن ارایه فازی فعال

6- معماری نرم افزاری و سخت افزاری باز که اجازه هر گونه بروز رسانی را میدهد

7- قابلیت ردیابی و اختلال در تهدیدات بصرت خودکار و هوشمند

 

20_aselsan_mehpod-640x375.png

 

منبع1

منبع2

نکته  در مورد این غلاف این هست که طراحی  این غلاف در سال 2017 با همکاری ایتالیا شروع شده و ضعیف شده غلاف جنگ الکترونیک arexis سوئد که برای جنگنده saab39ng ساخته شده هست.

پاکستان هم تمایل به استفاده از این غلاف در جنگنده تاندر خودش داره 

به نظر من اروپا و امریکا ترکیه را برای یک جنگ دارن تجهیز میکنند اما اونقدر هم مجهز نمیکنن که برای حودشون تهدید بشه احتمال زیاد برای درگیری با روسیه 

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط majid363
  • Like 3
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, majid363 گفت:

به نظر من اروپا و امریکا ترکیه را برای یک جنگ دارن تجهیز میکنند اما اونقدر هم مجهز نمیکنن که برای حودشون تهدید بشه احتمال زیاد برای درگیری با روسیه

سلام و وقت بخیر ...

ترکیه چه قبلا...چه الان ...و چه در اینده توان درگیری با روسیه یا حتی ایران را ندارد هزاران دلیل هست ...ترکیه بیشتر قرار هست همان نقش ایران در اواخر پهلوی را در منطقه بازی کند البته نسخه ضعیف شده(دشمن درس میگیرد)

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, archersarash گفت:

سلام و وقت بخیر ...

ترکیه چه قبلا...چه الان ...و چه در اینده توان درگیری با روسیه یا حتی ایران را ندارد هزاران دلیل هست ...ترکیه بیشتر قرار هست همان نقش ایران در اواخر پهلوی را در منطقه بازی کند البته نسخه ضعیف شده(دشمن درس میگیرد)

سلام اتفاقا  این ترکها هستند که از سرانجام پهلوی درس گرفتند نقش پهلوی شاید نتوانند به طور کامل بعهده بگیرند چون محدودیت منابع دارند و مزیت ژئوپلوتیک ما رو ندارند .ترکها همون راه پهلوی دارند میرن البته با کنار زدن نقاط ضعفش

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , archersarash گفت:

ترکیه چه قبلا...چه الان ...و چه در اینده توان درگیری با روسیه یا حتی ایران را ندارد هزاران دلیل هست ...ترکیه بیشتر قرار هست همان نقش ایران در اواخر پهلوی را در منطقه بازی کند البته نسخه ضعیف شده(دشمن درس میگیرد)

ترکیه سرمایه گذاری خوبی برای همکاری هم با صنایع اروپایی و هم امریکایی انجام داده 

البته اونها هم همواره تکنولوژِی های ضعف شده را به ترکیه میدن 

الان ترکیه در زمینه زرهی و در زمینه جنگ الکترونیک  در حد روسیه هست

 

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

زمانی امریکا موشک فونیکس با برد 180 کیلومتر رو ساخت و روس ها فاقد چنین موشک دوربردی بودند. عملکرد این موشک در جنگ ایران و عراق دیده شد. اف 14 های ما با رادار و موشک دوربرد شانس شلیک اول را نسبت به میگ ها و میراژهای عراقی داشتند. بعد از جنگ طراحان روس و در ادامه چین به دنبال ساخت موشک های هوا به هوای بسیار دوربرد رفتند. حتی j10c که یک جنگنده نیمه سبک است قابلیت شلیک موشک pl15 با برد 250 کیلومتر را دارد در حالیکه حداکثر برد در بین موشک های امریکایی امرام دی با برد 180 کیلومتر است. ایا امریکایی ها در طی این 50 سال که از فونیکس میگذرد در جا زده اند؟ قطعا جواب نه است. اگر امریکایی ها با تکنولوژی روز موشکی در ابعاد فونیکس بسازند شاید به برد 400 کیلومتر هم برسند ولی  تحلیل امریکایی ها این است که در جنگ های امروزی با کاهش سطح مقطع راداری جنگنده ها و جنگ الکترونیک عملا قفل راداری و شلیک موفقیت به یک جنگنده از این فواصل امکانپذیر نیست. به نظر من در عمل شاید حتی از بالای 100 کیلومتر فاصله هم نتوان به یک جنگنده شلیک کرد. شاید اینگونه موشک ها فقط به درد شلیک به اواکس ها و هواپیماهای سوخت رسان بخورد. حتی من در مورد امکان شلیک موفقیت امیز اس 400 از فاصله 400 کیلومتری به یک جنگنده تردید دارم.  

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, sasasasa گفت:

به نظر من در عمل شاید حتی از بالای 100 کیلومتر فاصله هم نتوان به یک جنگنده شلیک کرد

شما حتما میدونید که در جنگ سوریه یک اف 18 امریکایی با موشک aim9x نتونست هواپیمای قدیمی مثل سوخو 22 را سرنگون کنه چون فقط مجهز به فلر بود و مجبور شد از امرام استفاده کنه 

الان که جنگنده ها انواع سیستم های فریب دهنده را دارن 

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, sasasasa گفت:

زمانی امریکا موشک فونیکس با برد 180 کیلومتر رو ساخت و روس ها فاقد چنین موشک دوربردی بودند. عملکرد این موشک در جنگ ایران و عراق دیده شد. اف 14 های ما با رادار و موشک دوربرد شانس شلیک اول را نسبت به میگ ها و میراژهای عراقی داشتند. بعد از جنگ طراحان روس و در ادامه چین به دنبال ساخت موشک های هوا به هوای بسیار دوربرد رفتند. حتی j10c که یک جنگنده نیمه سبک است قابلیت شلیک موشک pl15 با برد 250 کیلومتر را دارد در حالیکه حداکثر برد در بین موشک های امریکایی امرام دی با برد 180 کیلومتر است. ایا امریکایی ها در طی این 50 سال که از فونیکس میگذرد در جا زده اند؟ قطعا جواب نه است. اگر امریکایی ها با تکنولوژی روز موشکی در ابعاد فونیکس بسازند شاید به برد 400 کیلومتر هم برسند ولی  تحلیل امریکایی ها این است که در جنگ های امروزی با کاهش سطح مقطع راداری جنگنده ها و جنگ الکترونیک عملا قفل راداری و شلیک موفقیت به یک جنگنده از این فواصل امکانپذیر نیست. به نظر من در عمل شاید حتی از بالای 100 کیلومتر فاصله هم نتوان به یک جنگنده شلیک کرد. شاید اینگونه موشک ها فقط به درد شلیک به اواکس ها و هواپیماهای سوخت رسان بخورد. حتی من در مورد امکان شلیک موفقیت امیز اس 400 از فاصله 400 کیلومتری به یک جنگنده تردید دارم.  

 

از همین موضوع میشه فهمید چرا اف 14 از ارتش امریکا کنار رفت. اف 14 جنگنده ای بود که طراحی شده بود که موشک های هوا به هوای سنگین و رادار سنگین حمل کنه. با افزایش دانش الکترونیک و موتور موشک طراحان امریکایی می توانستن با حفظ ابعاد فونیکس موشک هایی با بردهای بسیار بالاتر بسازند و با حفظ ابعاد رادار اف 14 رادارهایی با برد بیشتر طراحی کنند. به جای ان طراحان موشک هایی با برد فونیکس و ابعاد کوچکتر را مد نظر قرار دادند که چالاک تر هم باشندو توسط سیستم های هشدار دهنده هواپیماها دیرتر شناسایی شوند. . که در واقع خانواده موشک های امرام می باشد. رادارهایی نیز با ابعاد کوچکتر ولی با برد و قدرتی حتی بیشتر از رادار اف 14 ساخته شد.. علاوه بر این به سمت شبکه کردن رادار جنگنده ها با هم و یا با اواکس ها رفتند.بنابراین نیاز به رادارهای بسیار سنگین از بین رفت.  در نتیجه نیاز به جنگنده ای مانند اف 14 که برای حمل موشک های هوا به هوا  و رادارهای سنگین طراحی شده بود از بین رفت. پس عملا هواپیماهایی چابکتر و با rcs کمتر که اف 18 سوپرهورنت باشد ترجیح داده شد و اف 14 کنار رفت. 

  • Like 3
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

بررسی مجموعه دفاعی L-370 (Vitebsk) در جنگ

 

9~3.jpg

 

در سالهای اخیر سیستم دفاع هوایی L-370(Vitebsk) بر روی بالگردها و هواپیماهای مختلف روسی نصب شده است. این سیستم قادر به شناسایی پرتابه های ضد هوایی ، محل  و جهت پرتاب و محافظت هواگرد در برابر آنها است . وزارت دفاع روسیه فیلی از عملکرد این سیستم در جریان درگیریهای اخیر اوکراین منتشر کرده .

در 12 مارس وزارت دفاع ویدئویی منتشر کرد که عملیات فرود نیروی روسی در فرودگاه " گوستومل" در نزدیکی کیف را نشان می داد. تمرکز اصلی در این ویدئو بر عملیات نیروی های هوابرد و پشتیبانی بالگردهای Ka-52 از انها بود. در این ویدئو  لحظاتی از داخل بالگرد Ka-52 هم نشان داده میشود که سیستم دفاعی بالگرد هشدار حضور موشک و جهت حمله آن را به خلبان اطلاع می دهد. که با مانور خلبان تهدید موشکی رفع می شود.( ثانیه 23)

1647437938_1.jpg

 

 

همچین در زمان 2:47 ثانیه نشان داده شده که سیستم بالگرد یک هشدار صوتی به خلبان می دهد و این پیام گفته می شود:( حمله از جلو، استینگر) که چنین به نظر می رسد که مجموعه L-370  علاوه بر هشدار حمله موشکی نوع موشک را هم شناسایی می کند و به طور خودکار اقدام به دفع تهدید می کند. ظاهرا،  بالگردهای خط مقدم روسیه در زمان تصاحب فرودگاه " گوستومل" دچار تلفات نشدند و این عملکرد مناسب سیستم L-370  را نشان می دهد.

 

23~1.jpg

 

سیستم BKO L-370 "Vitebsk" توسط موسسه تحقیقاتی Ekran که بخشی از شرکت " Radioelectronic Technologies" است در اواخر دهه 2010 توسعه پیدا کرده . در سال 2011 برای اولین بار این مجموعه در نمایشگاهها ارائه شد و در حال حاضر بر روی بالگردها و هواپیماهایی که در خط مقدم حضور دارند نصب می شود.

 

1647437945_3.jpg

 

از سال 2011 تا سال 2015 فراینده های آزمایش و اصلاح این سیستم طول کشد. در نهایت در سال 2015 سیستم L-370  روی یک بالگرد Mil-8 نصب شد . در این آزمایش 20 موشک ایگلا به سمت بالگرد شلیک شد که این موشک ها هیچ کدام نتوانستند به هدف برخورد کنند و منحرف شدند.

بعد از این آزمایش سفارش های وزارت دفاع برای این سیستم آغاز شد و تولید صنعتی این سیستم آغاز شد . سیستم L-370  در سالهای جنگ سوریه هم بارها در مقابل تهدیدات واقعی قرار گرفته و توانسته تهدیدات را رفع کند.

vitebsk-4.jpg

 

8~3.jpg

 

نسل جدید سامانه مجهز به تجهیزات بیشتر

 

 

ویژگی های فنی

سیستم L-370 مجموعه ای از تجهیزات هست که در داخل و یا در خارج بدنه نصب می شود و می تواند تهدیدات دشمن را شناسایی کند ،همچنین شناسایی پرتاب موشک و جهت آن و اختلال در عملکرد موشک را انجام دهد. این سیستم داراری تجهیزات و پیکربندی های محتلفی است که با توجه به نوع هواگرد می تواند انها را انتخاب کرد.

 

vitebsk-2.jpg

 

این سیستم دارای یک مرکز کنترل داخلی است که به طور مستقل از سایر ادوات بالگرد یا هواپیما عملکرد سنسورها و حسگرها را زیر نظر دارد. همچین مجهیز به یک سیستم لیزری هست که با دقت بالا محیط اطراف را زیر نظر دارد . همچنین مجهز به یک مجموعه فرابفنش هست که به منظور جهت یابی پرتاب موشک کاربرد دارد.

 

 

سیستم L-370 قادر است مجموعه ای از اقدامات متقابل را بر روی هم انواع تهدیدات ایجاد کند. این سیستم دارای اهداف حرارتی کاذب ، دستگاههای پارازیت دهنده دیجیتال و یک سیستم لیزری برای حمله به سر موشک ها و ایجاد اختلال در عملکرد سیکر موشک  است.

88.jpg

بروز رسانی سوخو 25 توسطL-370

 

 

سیستم Vitebsk با تجزیه و تحلیل محیط تهدید را شناسایی می کند و سپس یه کمک تجهیزات خود به طور خودکار مناسبترین راه برای رفع ان را انتخاب می کند.

این سیستم بر روی گروه زیادی از بالگرها و هواپیماها نصب می شود هواپیمای su-25 و بالگردهای mi-28  و ka-52 اولین گروه از هواگردهایی بودند که این سیستم روی آنها نصب شده. همچنین بالگردهای Mi-35 و mi-8AMTSh هم در حال تجهیز به این سیستم هستند. اخباری وجوددارد که  هواپیماهایی که نیروی ویژه هوابرد هم از انها استفاده می کنند به این سیستم تجهیز شده اند.

 

فیلم منتشره شده وزارت دفاع روسیه 

https://uupload.ir/view/772_10y.mp4/

 

منابع

1

2

 

ویرایش شده در توسط majid363
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.