Recommended Posts

به گزارش مشرق به نقل از مهر، پایگاه اینترنتی دبکافایل که روابط نزدیکی با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی دارد در گزارشی ادعا کرد: این مانور با دستور شخص "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در راستای سنجش واکنش احتمالی به حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران انجام شده است.



بر این اساس، در این مانور مشترک با عنوان "روز دیگر" نیروی هوایی، دریایی و زمینی آمریکا و رژیم صهیونیستی مشارکت داشته اند و علاوه بر آنها نظامیانی از کشورهای اروپایی و خاورمیانه نیز حضور داشته اند.

دبکافایل در ادامه با اشاره به گزارش برخی رسانه های آمریکایی نوشت: طی هفته های اخیر چندین فروند جنگنده از آمریکا به پایگاه الظفره امارات و پایگاه العدید در قطر منتقل شده اند که در راستای عملیات علیه تاسیسات هسته ای ایران صورت گرفته است.

این رسانه صهیونیستی در ادامه با اشاره به حضور ناوهای آمریکایی "آبراهام لینکلن" و "اینتر پرایز" در منطقه و استقرار جنگنده های آمریکایی در امارات و قطر می نویسد: این اتفاقات در حالی رخ می دهد که گروه 1+5 و ایران برای دور دوم مذاکرات هسته ای آماده می شوند.



[url=http://www.mashreghnews.ir/fa/news/115229/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور نظامی با عنوان "شیر در کمین 2012 " با حضور 12 هزار نظامی از 17 کشور جهان در اردن برگزار می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مانور نظامی در نیمه ماه میلادی جاری آغاز می شود و هدف از آن تقویت توانمندی های نظامی و حرفه ای نیروهای شرکت کننده برای مقابله با چالش های امنیتی اعلام شده است.

"روبرت بوکهولت" از مقامات ارشد ارتش آمریکا در این باره گفت: "شیر در کمین"، یک رزمایش مشترک است که میان آمریکا و نیروهای نظامی کشورهای هم پیمان و دوست برای رویارویی با چالش های فعلی و آینده در زمینه تهدیدات علیه امنیت ملی برگزار می شود.

بوکهولت به نام کشورهای شرکت کننده در این تمرین نظامی اشاره ای نکرد.

وی اضافه کرد: ما حق هر کشور حاضر در این رزمایش را برای اعلام نکردن مشارکت خود محفوظ می دانیم. شرکت کنندگان در این رزمایش نظامی از روز دوشنبه گذشته در اردن مستقر شده اند تا مقدمات برگزاری تمرین های زمینی، هوایی و دریایی را فراهم کنند.



برخی از رسانه ها، این عملیات نظامی را به ناآرامی های موجود در سوریه -کشور همسایه اردن- نسبت می دهند و مانور نظامی "الأسد المتأهب" (شیر در کمین) را پیامی به "بشار الأسد" رئیس جمهور می دانند.

با این حال، بوکهولت گفت که انجام رزمایش نظامی "شیر در کمین" در سال 2012 هیچ ارتباطی با هیج یک از حوادث جهان و سوریه ندارد. همزمانی این رزمایش با تحولات سوریه، تصادفی است.

سایت اینترنتی وزارت دفاع آمریکا قبل از این نوشته بود که این رزمایش از روز 7 تا 28 ماه می 2012 برگزار می شود.

این رزمایش بزرگ نظامی در اردن با نهمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی نیروهای عملیات ویژه "سوفکس 2012 " در اردن همزمان شده است. کنفرانس سوفکس 2012 با موضوع عملیات های ویژه مقابله با تروریسم و امنیت ملی با مشارکت 58 کشور در حال برگزاری در اردن است. این نمایشگاه و کنفرانس کار خود را از روز دوشنبه گذشته آغاز کرده است.

در همین حال عربستان سعودی اعلام کرد چهار نیروی دریایی، هوایی، زمینی و پدافند هوایی از ارتش این کشور در رزمایش شیر در کمین در اردن مشارکت می کنند.

6 کشور شورای همکاری خلیج فارس نیز پیش از این رزمایش مشترک آبی خاکی با نیروهای نظامی آمریکا در بحرین برگزار کرده بودند.

اردن یکی از همپیمانان اصلی آمریکا در منطقه به شمار می رود. براساس آمارهای رسمی، اردن در پنج سال گذشته کمک های نظامی اقتصادی به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از آمریکا دریافت کرده است.


[url=http://www.asriran.com/fa/news/213670/%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-17-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86]منبع خبر[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
بابا دوباره این هواپیماهای سعودی فرمان را اشتباهی نچرخانند و به هواپیماهای اردنی بزنند . بعد قضیه سوریه باید هدف اصلی باشد . چون گفتن به سوریه کاری ندارد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این داد و بیداد های که این ها می کنند مثل داد و بیداد بچه است برای یه مرد بزرگ و قوی که وقتی پشتش بهشه داد و بیداد می کنه ولی وقتی بر می گرده کز می کنه یه گوشه و ساکت می شه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توجه كردين جقدر مسايل تو دنيا بي ارتباط با هم شدن!!!!!!!! icon_question :mrgreen: icon_wink icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اردن كشوريه كه ما بايد ازش بترسيم. واقعا شير در كمينه. خيلي اب زير كاهه[/quote]

بهتره بگیم شغال در کمین!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نباید از این کشور کوچولو ترسید این مثل یه سپر بلا می مونه که گرفتن جلوی خودشون پشت این سپر عربستان و آمریکا سنگر گرفتن درسته دارن می گن اردن قراره این کار رو کنه ولی در اصل کشورهایی دیگه در پوست اردن هستن که دارن جلو میان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رسانه‌های خبری از آماده شدن نیروی هوایی عربستان سعودی برای شرکت در رزمایش "عقاب آناتولي" در پایگاه هوایی "کونا" در ترکیه خبر می‌دهند.

عربستان سعودی در حالی در این رزمایش شرکت خواهد کرد که تنها مدتی کوتاه از برگزاری رزمایش "شیر در کمين" با مشارکت عربستان سعودي در مرزهای اردن و سوریه می‌گذرد و بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی آن را هشداری به کشورهای منطقه و در رأس آنها سوریه می‌دانند.

پس از مشارکت نیروهای مسلح عربستان سعودی در رزمایش "شیر در کمين" که در غرب اردن به فرماندهی آمریکا و مشارکت 20 کشور و رژيم صهيونيستي برگزار شد، هم‌اکنون این نیروها خود را برای شرکت در رزمایش مشترک دیگری آمادگی می‌کنند که قرار است در پایگاه کونا در ترکیه و طی روزهای 12 تا 23 ژوئن آینده برگزار شود.

تدارکات شرکت نیروی هوایی عربستان سعودی در این رزمایش از هم‌اکنون در حال انجام است و قرار است،‌ جنگنده‌های "تورنیدو" و "اف - 15" سعودی در دو نوع هجومی و دفاعی آن و همچنین جنگنده‌های هشدار زود هنگام در آن حضور داشته باشند.

رزمایش "عقاب آناتولي" که نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا آن را هدایت و نیروهای ناتو نیز در آن مشارکت خواهد داشت،‌ از جمله بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی مشترکی است که در سطح بین‌المللی برگزار مي‌شود.

ناظران بین‌المللی بر این باورند که برگزاری رزمایش‌های متعدد در منطقه خاورمیانه از یک سو توسط ایران و از سوی دیگر توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش در واقع عرض اندام و قدرت هر یک از طرف‌ها به طرف دیگر می‌دانند.

در این ارتباط، مطبوعات عربستانی به نقل از فرمانده نیروی هوایی عربستان سعودی نوشتند که رزمایش‌ عقاب آناتولي در راستای برنامه‌های تمرینی و آموزشی برگزار می‌شود که پیش‌تر برای نیروی هوایی عربستان سعودی در نظر گرفته شده بود تا به این ترتیب مهارت‌های پروازی و فنی نیروها را از یک سو و آمادگی جنگندگی آنها را در عرصه هوایی افزایش دهد.

با این حال آنکارا مدعی شده است که رزمایش عقاب آناتولي، تهدیدی علیه هیچ یک از کشورهای منطقه به وجود نخواهد آورد!

در این ارتباط "عصمت ييلماز" وزیر دفاع ترکیه وجود هرگونه ارتباط بین دیدار مسؤولان بلندپایه آمریکایی از ترکیه و تغییر و تحولات جاری در ایران و سوریه و برگزاری این رزمايش را رد کرد.

این ادعای وزیر دفاع ترکیه در حالی مطرح می‌شود که منطقه خاورمیانه در ماه‌های اخیر شاهد ماراتن‌های مختلف رزمایش‌های نظامی و عرض اندام و نمايش قدرت کشورهای منطقه بود که آخرین آن رزمایش بين‌المللي "شیر در کمين" بود.

این درحالی است که نیروهای سپر جزیرة العرب، در آوریل گذشته نیز برای نخستین بار در خاک امارات متحده عربی رزمایشی با عنوان "جزایر وفا" برگزار کردند و بدين ترتيب تلاش کردند در قبال اعمال حاکميت جمهوري اسلامي ايران برجزایر سه‌گانه ايراني بوموسي، تنب بزرگ و تنب کوچک واکنش نشان دهند.

[url=http://www.mashreghnews.ir/fa/news/124230/%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B9%D9%82%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%8A-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D9%82%D9%8A%DA%86%D9%8A%E2%80%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D9%87]منبع[/url]

خودم ( قبل از این رزمایش کلاس های فشرده ای برای آموزش تشخیص سمت چپ و راست برای خلبانان عربستانی تدارک دیده شده و خلبانان فرانسوی تهدید کرده اند که اگر هواپیماهای عریستانی به انها نزدیک شوند به سمت انها شلیک خواهند کرد همچنین برنامه رزمایش برای عربستانی ها طوری تنظیم شده که حتی المقدر خلبانان عربستانی فقط مسیر مستقیم را طی کنند ) icon_arrowd
امیدوارم کاری نکرده باشم که اقا رضا باهام برخورد کنه
big_grin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنگنده های عربستانی چطور به ترکیه می رسن؟
از عراق که نمیشه...همینطور از سوریه و لبنان نمیشه ولی شاید بشه از مسیر اردن.
محور عراق-سوریه-لبنان خوب ارتباط عربستان و ترکیه رو قطع کرده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبرگزاری فارس: منابع غیررسمی اعلام کردند که بزرگ‌ترین رزمایش مشترک خاورمیانه با حضور 90 هزار نیرو از چهار کشور روسیه، ایران، چین و سوریه بزودی در خاک و آب‌های سوریه آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، چندی است که برخی منابع از بزرگ‌ترین رزمایش نظامی منطقه با حضور چهار کشور روسیه،‌ ایران، چین و سوریه خبر می‌دهند.

هنوز مقامی رسمی این خبر را تأیید نکرده است اما حدود دو هفته پیش یک مقام سوری که نام وی فاش نشد، اعلام کرد که رزمایش مشترکی با حضور این چهار کشور بزودی در خاک سوریه انجام می‌شود.

این خبر در همین حد باقی ماند تا اینکه اکنون جزئیات جدیدی از این رزمایش منتشر شده است.

بنا بر اعلام منابع مطلع، مقدمات این رزمایش این روزها بسرعت در حال فراهم کردن است. این منابع آن را بزرگ‌ترین رزمایش خاورمیانه می‌دانند.

بنا بر اعلام شام‌لایف، قرار است این رزمایش تا کمتر از یک ماه دیگر برگزار شود؛ یعنی اوایل ماه ژوئیه.

گفته می‌شود این رزمایش شامل نیروهای زمینی، دریای و هوایی و پدافند هوایی و موشکی می‌شود و چین موفق شده است موافقت رسمی مصر را برای عبور 12 ناو چینی از کانال سوئز بگیرد که حامل ادوات نظامی دریایی و هوایی خواهد بود که تا دو هفته دیگر به سواحل لاذقیه و طرطوس سوریه می‌رسد.

همزمان با این اقدام چین، ناو اتمی روسیه و ناو هواپیمابر و زیردریایی و مین‌روب روسیه و «نبردناو»ها و زیردریایی‌های ایران نیز وارد آب‌های سوریه خواهد شد.

بنا بر این گزارش، قرار است موشک‌های دفاع ساحلی و پدافند هوایی سوریه در این رزمایش آزمایش شود.

گفته می‌شود، 90 هزار نیروی نظامی از چهار کشور در این رزمایش حضور دارند و از 400 هواپیما و 1000 تانک و صدها موشک در این رزمایش استفاده خواهد شد.

این منبع خبری تاکید کرد که این رزمایش پس از پاکسازی کامل سوریه انجام خواهد شد؛ پاکسازی‌ای که هم‌اکنون چند روزی است در چندین شهر محل تجمع گروهک‌های مسلح آغاز شده است.

هنوز هیچ منبع رسمی در این چهار کشور برگزاری این رزمایش را تایید نکرده است.

منبع :http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901004001236

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19340&start=900

تکراری ، قفل شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#800000][size=5]نیروهای مسلح سوریه رزمایش چند روزه‌ای در سطح سه نیروی هوایی، زمینی و دریایی را آغاز کردند.[/size][/color]



[size=4]رزمایش نیروی دریایی ارتش سوریه که از دیروز (شنبه) آغاز شده است تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.[/size]
[size=4]قرار است رزمایش زمینی و هوایی ارتش سوریه نیز از امروز آغاز شود.
در این رزمایش، نیروهای مسلح سوریه موشک‌های دریایی، ساحلی و قایق‌های موشک‌انداز را آزمایش می کنند.[/size]

[size=4]خبرگزاری رسمی سوریه هدف این رزمایش را آزمایش آمادگی رزمی ارتش سوریه و میزان قدرت آن در اجرای ماموریت‌های محوله در شرایط احتمالی جنگی در سه سطح هوا، زمین و دریا اعلام کرد.
نیروی دریایی سوریه از دیروز (شنبه) اجرای طرح عملیاتی با مهمات جنگی را آغاز کرده است که در آن موشک های دریایی، ساحلی، بالگردهای دریایی و قایق های موشکی شرکت کرده اند و شرایط دفع حمله دریایی ناگهانی دشمن در این رزمایش شبیه سازی شده است.[/size]

[size=4]نیروهای عمل کننده در این طرح توانستند این حمله را با موفقیت دفع کنند و با دقت بسیار بالا به اهداف فرضی برسند که بیانگر میزان توانمندی ارتش در استفاده از سلاحهای نوین و پیشرفته است .
وزیر دفاع سوریه با تمجید از آمادگی خوب فراهم شده برای این رزمایش و عملکرد ممتاز نیروهای سوریه، بر قدرت جنگی نیروی دریایی سوریه برای دفاع از سواحل سوریه و مقابله با هر دشمنی که اندیشه تعرض به سوریه را داشته باشد تاکید کرد.[/size]

[size=4]اخیرا پدافند هوایی سوریه در ساحل لاذقیه یک جنگنده ترکیه را که در ارتفاعی پست پرواز می‌کرد تا از دید رادارها مخفی بماند، سرنگون کرد تا پیامی مهم برای جبهه غربی-عربی ارسال کند.[/size]
[size=4]برگزاری این رزمایش در زمانی که گروهک‌های مسلح در چندین شهر سوریه با پشتیبانی مالی و تسلیحاتی کشورهای غربی و عربی کوشش می‌کنند سوریه را ناامن کنند، مهم به نظر می‌رسد که پیام خاص خود را برای دشمنان سوریه به همراه خواهد داشت.[/size]

[size=4]در همین حال نیروهای امنیتی و نظامی سوریه ده ها شهر وشهرک را بعد از نبرد با گروه های مسلح بازپس گرفتند.[/size]
[size=4]نيروهاي امنيتي و نظامي سوريه در پي درگيري هاي مداوم چند هفته اخیر با گروه هاي مسلح توانستند كنترل ده ها شهر و شهرك را باز پس بگیرند.[/size]
[size=4]کشورهای غربی و عربی بویژه عربستان و قطر از این گروه های مسلح شورشی در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.[/size]

[url="http://www.irinn.ir/web/guest/home?p_p_id=101_INSTANCE_PqQs&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=3&_101_INSTANCE_PqQs_struts_action=%2Ftagged_content%2Fview_content&_101_INSTANCE_PqQs_redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fhome&_101_INSTANCE_PqQs_assetId=1467850&_101_INSTANCE_PqQs_title=%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2+%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4+%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C+%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C+%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4+%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87"][size=4]http://www.irinn.ir/web/guest/home?p_p_id=101_INSTANCE_PqQs&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=3&_101_INSTANCE_PqQs_struts_action=%2Ftagged_content%2Fview_content&_101_INSTANCE_PqQs_redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fhome&_101_INSTANCE_PqQs_assetId=1467850&_101_INSTANCE_PqQs_title=%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2+%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4+%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C+%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C+[/size][/url]
[url="http://www.irinn.ir/web/guest/home?p_p_id=101_INSTANCE_PqQs&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=3&_101_INSTANCE_PqQs_struts_action=%2Ftagged_content%2Fview_content&_101_INSTANCE_PqQs_redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fhome&_101_INSTANCE_PqQs_assetId=1467850&_101_INSTANCE_PqQs_title=%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2+%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4+%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C+%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C+%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4+%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87"][size=4]%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4+%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87[/size][/url]



[size=3][color=#ffa500]منتقل شد.[/color][/size]

[size=3][color=#ffa500]00Amin[/color][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]مشرق نوشت: ارتش سوریه یک رزمایش سراسری را آغاز کرده است که بخشی از آن به عهده نیروی دریایی این کشور است. یکی از بخش های مهم این رزمایش آزمایش موشکهای ضد شناور، از جمله موشک ضد کشتی مافوق صوت «یاخونت» است. اولین تصویر متعلق به پرتابگر موشک یاخونت است.[/center]

[center][url="http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1391/4/18/171639_169.jpg"]http://www.tabnak.ir.../171639_169.jpg[/url]

[url="http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1391/4/18/171640_879.jpg"]http://www.tabnak.ir.../171640_879.jpg[/url]

[url="http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1391/4/18/171641_102.jpg"]http://www.tabnak.ir.../171641_102.jpg[/url]

[url="http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1391/4/18/171642_566.jpg"]http://www.tabnak.ir.../171642_566.jpg[/url]

[url="http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1391/4/18/171643_501.jpg"]http://www.tabnak.ir.../171643_501.jpg[/url]

[url="http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1391/4/18/171644_239.jpg"]http://www.tabnak.ir.../171644_239.jpg[/url]

[url="http://www.tabnak.ir/fa/news/256371/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87"]http://www.tabnak.ir...یایی-ارتش-سوریه[/url][/center]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.