jalalfalahi

تاپیک جامع کردستان سوریه، تقابل ها و توافق ها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center][url="http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/12-5-1392/IMAGE635112315889806689.jpg"][img]http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/12-5-1392/IMAGE635112315889806689.jpg[/img][/url][url="http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/12-5-1392/IMAGE635112315889806689.jpg"] [/url][/center]

[size=5]در روزهای اخیر جنگ درونی بین شورشیان سوریه شدت یافته است. جنگجویان عرب مخالف اسد با گروههای قومی کرد که میخواهند یک منطقه خودگردان در شمال شرق سوریه را درست کنند درگیر شده اند. در اقدامی که تنش (درونی بین مخالفین اسد) را برجسته می سازد هفته گذشته ائتلافی از گروه های اسلام گرای مخالف اسد اعلام کردند که شهر استراتژیک سرکانی را از لوث وجود جنگجویان حزب کردی اتحاد دموکراتیک (PYD) پاک خواهند کرد. این گروه ها این حزب را به کار کردن در راستای منافع حکومت سوریه متهم می کنند اتهامی که رهبر حزب رد می کند.
در حالیکه نیروهای رییس جمهور بشار اسد به وسیله جنگجویانی از ایران و جنبش شیعه لبنان یعنی حزب الله تقویت شده اند تا در مرکز و جنوب سوریه دست بالا را پیدا کنند شورشیان مخالف اسد که سخت در تنگنا قرار گرفته اند به نظر می رسد در درون خود در مناطق شمالی دور از کنترل دولت دچار چند دستگی و اختلافات جناحی شده باشند.
از دو سال پیش که جنگ دامن بقیه سوریه را گرفته است کردهای سوریه که حدود 15 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و سنگر سنتی مخالفت با حکومت بوده اند آرام آرام در منطقه دور دست شمال شرقی حسکه در حال شکل دهی به نهادهای حکومتی خاص خود از جمله نیروی نظامی بوده اند که تعداد آنها هزاران نفر برآورد می شود. اما رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک صالح مسلم محمد اذعان می دارد که طرح هایشان برای رسمی کردن خودگرانی با تهیه یک قانون اساسی جدید و انتخابات برای شورایی محلی آنها را در معرض برخورد با گروه های شورشی جهادگرایی قرار می دهد که چشمشان به دنبال منابع نفتی منطقه و کنترل بر گذرگاه های سودآور مرزی است.
صالح مسلم درباره جهادی ها می گوید که «ما حضور آنها در این نواحی را تحمل نخواهیم کرد. آنها به دنبال تشکیل حکومتی اسلامی هستند و کردها این مساله را نمی پذیرند.»
اما از سوی دیگر ایالات متحده امریکا و ترکیه نگرانی شان را درباره تلاش آن حزب کردی برای استقرار یک شبه دولت در شمال سوریه بیان کرده اند. حزب اتحادیه دموکراتیک دارای روابط نزدیکی با حزب کارگران کردستان ترکیه یا همان پ.ک.ک است که واشنگتن و آنکارا هر دوی آنها را به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد می کنند که به مدت سه دهه است جنگی جدایی طلبانه را در ترکیه به راه انداخته است. وزارات امور خارجه امریکا در همین رابطه این هفته طرح های حزب اتحادیه دموکراتیک را «شدیدا تحریک کننده» توصیف کرد و اضافه کرد که این برنامه ها فقط بر تنش کرد- عرب میافزایند.
به گزارش خبرگزاری رویترز برای چندمین بار طی هفته ها و روزهای اخیر، نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان گفت که کردهای سوریه نباید منطقه ای خودمختار درست کنند و هشدار داد که «این قبیل اقدامات آنها اشتباه و خطرناک هستند.»
اما حزب اتحادیه دموکراتیک برعکس استدلال می کند که ترکیه، از ترس ترغیب شدن جامعه کردی خود، گروه های شورشی سوری را تشویق کرده است که بر علیه منافع حزب شان اقدام کنند. به هر حال، بیانیه هفته گذشته چهار گروه مخالف اسد آن درگیری ها را علیه حزب اتحادیه دموکراتیک ترسیم میکند نه بر علیه کردها. بیانیه آنها بیان می دارد که: «ما در جنگ مان فرقی بین کرد و عرب قائل نمی شویم. ما با هر کسی که به این رژیم جنایتکار کمک کرده باشد می جنگیم، و او را هدفی مشروع برای خود و برای کل گردان های شورشیان در نظر می گیریم.» علاوه بر جبهه النصره، بیانیه به امضای گروه احرار الشام، احفادالرسول، و جبهه کردی اسلامی ([color=black]Islamic Kurdish Front[/color]) قرار گرفت که خود نشانگر این است که نزاع درونی در کمپ مخالفین در حال گسترده تر شدن است. ویدئویی که بر روی اینترنت گذاشته شده است نیز کاروانی نظامی از گردان فاروق را نشان می دهد که فیلمبردار در آن می گوید که به سمت حسکه رهسپار می شود تا علیه «سگ های اسد و یاری دهندگانش» بجنگد-اگر چه به صراحت ذکر نمی کند که منظور او کردها یا حزب اتحادیه دموکراتیک می باشد.
جنگ درونی به لحاظ جغرافیایی گسترش یافته است و به شهر تل ابیض در استان تقریبا مرکزی رقه کشیده شده است جاییکه حزب اتحادیه دموکراتیک می گوید که این هفته تحت فشار قرار گرفت تا فرمانده اسیر شده گروه مرتبط با القاعده "دولت اسلامی عراق و شامات" را طی یک قراداد مبادله اسرا با آن گروه آزاد کند آن هم بعد از آنکه افراد این گروه صدها کرد غیرنظامی را به تلافی اسیر شدن فرمانده یشان ربودند.
تحلیلگران می گویند که اگر چه هر دو طرف، این جنگ را جنگی ایدئولوژیک ترسیم می کنند اما این جنگ بیشتر جنگ بر سر منابع است که مشخصه آن حملات تلافی جویانه ی "این به جای آن" است. به همین دلیل آرون لوند تحلیلگر مستقل مستقر در سوئد می گوید که «این جنگ، جنگ بر سر کنترل گذرگاه های مرزی، زیرساخت های استراتژیک و چاه های نفت است.»
صالح مسلم می گوید که حزب شان برنامه ریزی کرده است تا کمیته ای 30 تا 40 نفره را تشیکل بدهد که زمینه را برای انتخابات برای یک پارلمان با حدود 150 کرسی آماده کنند که به گفته او اقلیت های منطقه از جمله عرب ها، ترکمن ها، و آشوری ها را نیز نمایندگی خواهد کرد. به هر حال، تحلیلگران می گویند که کردها در راستای طرح های خودمختاری شان با احتیاط به پیش می روند تا خشم هم حکومت و هم مخالفین را برنیانگیزانند.
جیمز دنسلو (James Denselow) می گوید که «آنها (کردها) یک سیاست صبر و انتظار عملگرایانه را اتخاذ کرده اند. اگر بیشتر از این اقدامی بکنند این ریسک برای آنها وجود خواهد داشت که پولی را که هنوز از دمشق روانه می شود قطع شود و همچنین اینکه خشم مخالفین برانگیخته شود.» او به علاوه افزود که اگر کردهای سوریه امید داشته باشند که مدل کردهای عراق را پیروی کنند و یک اقلیم خودمختار را شکل بدهند با چالشهایی روبرو خواهند شد. خود کردها یک ضرب المثل قدیمی دارند که می گوید که «کردها یار یاوری جز کوه ها ندارد»، اما کردهای سوریه همان را هم ندارند. دشت جزیره که آنها در آن تمرکز یافته اند فاقد نواحی صعب العبوری است که به کردهای عراق یاری رساند، و همچنین برای آنها منطقه پرواز ممنوعی وجود ندارد که کردهای عراقی را از حملات هوایی صدام حسین محافظت کرد.
مساله ای که بر دشواری های کردهای سوریه می افزاید جنگ درونی بین خود جناح های مختلف کردهای سوریه است. قبل از درگیری با اسلامگرایان، خشم ناشی از کشته شدن 6 نفر تظاهر کننده در منطقه کردنشین عامودا در تظاهرات علیه حزب اتحادیه دموکراتیک فوران میکرد که به دنبال آن بازداشت تعداد دیگری در همان شهر آمد بصورتی که وزارت امور خارجه امریکا آن اقداماتP.Y.D را با تعبیر "تاکتیک های خشن" محکوم کرد. جواد ملا دبیر کنگره ملی کردستان که به عنوان چتری سیاسی برای یک کردستان متحد کار می کند می گوید که سازمان او از طرح برگزاری انتخابات حمایت می کند اما رقبای سیاسی حزب اتحادیه دموکراتیک در کردستان سوریه دچار چند دستگی اند. بدین صورت، حزب اتحادیه دموکراتیک امیدوار است که جنگ با جناح شورشیان مخالف اسد بتواند کردها را متحد سازد. به گفته صالح مسلم در هفته گذشته 300 عضو جدید به صفوف نیروهای نظامی حزب پیوسته اند و از دیگران هم می خواهد که اسلحه بردارند و به آنها ملحق شوند. او می گوید که «ما باید از خودمان محافظت کنیم.»
منبع: واشینگتن پست/ برگردان: کمال ایرانی دوست[/size]

[url="http://www.kurdpress.com/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=48162#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%20%D9%88%20%D8%B3%D9%84%D9%81%DB%8C%20%D9%87%D8%A7%20%D8%AC%D9%86%DA%AF%20%D8%A8%D8%B1%20%D8%B3%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9%20%D9%88%20%DA%AF%D8%B0%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7%20/%20%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AF%DB%8C%20%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%0A%09%09%09%09%09%09%09"]منبع[/url] ویرایش شده در توسط jalalfalahi
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][url="http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/12-5-1392/IMAGE635112371003529014.jpg"][img]http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/12-5-1392/IMAGE635112371003529014.jpg[/img][/url][url="http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/12-5-1392/IMAGE635112371003529014.jpg"] [/url][/center]
[size=5]در حین اینکه کردها خود را برای انتخابات و خودمختاری آماده می کنند شمال سوریه شاهد برخوردهایی بین کردها و گروه های ملهم از القاعده است. آنگاه که کردها و جنگجویان ملهم از القاعده با بهره گیری از خلا قدرت به وجود آمده بر سر کنترل شهرهای کلیدی شمالی علیه هم می جنگند جبهه ای جدید در جنگ ویرانگر سوریه باز می شود. از آنجا که اسلامگرایان که در میان مخالفین اسد به عنوان گروهی قوی سر برآورده اند و تلاش می کنند دولتی مذهبی در شمال پدید بیاورند طرح خودمختاری کردها با واکنش های منفی مواجه شده است.
برخوردهای آنها دو شهر استراتژیک در مرز ترکیه را در بر گرفته است. بعد از آنکه رییس جمهور بشار اسد نیروهایش را از مناطق شمالی عقب کشید شرایطی را فراهم کرد تا دو طرف با هم بجنگند تا او خود در مناطق دیگر با ارتش آزاد بتواند مقابله کند. نبردها بر سر دو شهر بین کردها و جنگجویان اسلامگرا منجر به اتحادی کمیاب بین جناح های مختلف کردها شده است در عین حال که آنها خود را برای انتخاباتی آماده می کنند که بنیان خودمختاری را فراهم خواهد کرد. در این باره کریستین سینکلر ([color=black]ChristianSinclair[/color])، کارشناس مسایل سوریه و رییس انجمن مطالعات کردی دانشگاه آریزونا می گوید که «این اتحاد برای به واقعیت پیوستن یک دولت خودمختار و انتخابات برنامه ریزی شده حیاتی است.»
کردها که بین عراق، ترکیه، سوریه و ایران تقسیم شده اند بزرگترین گروه قومی در جهان هستند که هنوز بی دولت اند و جمعیت آنها در سوریه قریب به 3 میلیون نفر می باشد. کردهای سوریه اولین گام برای خودمختاری کامل را در ژولای 2012 برداشتند زمانی که قیام در حال گسترده شدن بود و اسد ارتش و مقامات اداری خود را از مناطق کردنشین در شمال شرق در تلاش برای کسب حمایت کردها عقب کشید.
بعد از دهه ها سرکوب و مواجه شدن با سیاست های یکسان سازی قومی و به رسمیت نشناخته شدن هویتشان به عنوان شهروند سوری، کردها زیر پرچم حزب اتحادیه دموکراتیک رفتند که قویترین حزب کردی در سوریه و تنها حزب دارای شاخه نظامی می باشد. بعد از گذشت یکسال، مناطق کردنشینی از قبیل عین العرب (کوبانی در زبان کردی) و عفرین در غرب اکنون به وسیله کمیته هایی از حزب اتحادیه دموکراتیک اداره می شوند و صالح مسلم رهبر حزب از برگزاری انتخابات برای انتخاب اعضای یک دولت موقت خبر می دهد و با این اقدام گمانه زنی ها حول پیگیری مساله خودمختاری از سوی آنها را افزایش می دهد. مسلم به الجزیره گفت که نتیجه جنگ داخلی سوریه هر چه که بشود کردها هدف خودمختاری خود را حفظ خواهند کرد اما تاکید کرد که به دنبال بلندپروازی و تجزیه طلبی نخواهند بود.
او افزود: «خودمختاری همیشه برنامه ما بوده است و حال به وسیله مردم مان پذیرفته شده است. هر تدبیری که بیاندیشیم و به کار بگیریم همیشه مشروعیت خواهد داشت. اما ما هیچگاه برنامه ای برای جدا شدن از سوریه و تشکیل یک دولت مستقل نداشته ایم و برای همیشه تحت فرمان سوریه باقی خواهیم ماند. بعد از جنگ، با همه طرف ها در سوریه در رابطه با آینده منطقه ایمان به توافق خواهم رسید.»
[b]نزاع بر سر قلمرو[/b]
ناظران معتقدند که حزب اتحادیه دموکراتیک قبل از انتخابات می خواهد مناطق کردنشین را یکی سازد. مناطق کردنشین به وسیله دو شهر از هم جدا شده بودند. این دو شهر که راس العین و تل ابیض (سرکانی و گری سپی در زبان کردی) می باشند در مرز ترکیه قرار داشته و تا همین اواخر تحت کنترل شورشیان اسلامگرا بودند و همچنین هر دو تحت حکومت پدر بشار اسد یعنی حافظ اسد تا حدودی دچار تعریب شده بودند.
سینکلر معتقد است که ایده دولت موقت تا حد زیادی از موضع دفاعی کردها ناشی می شود تا بتوانند از مرزهای قلمرو خود و کسانی که در درون آن زندگی می کنند محافظت کنند. او می گوید که «نزاع بر سر کنترل قلمرو به هر صورت به گونه ای فزاینده با خشونت همراه شده است.»
از اواسط ماه ژولای نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک برای به تصرف درآوردن آن دو شهر به جنگ مشغول بوده اند. لازم به ذکر است که آن دو شهر از این نظر برای اسلامگرایان اهمیت استراتژیک دارند که کانال های تامین تدارکاتی بوده اند که گزارش شده از ترکیه برای آنها فرستاده می شدند.
راس العین تحت کنترل گروه های مرتبط با القاعده از جمله جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام (ISIL) بوده است که هر دو به وسیله غرب به عنوان سازمانی تروریستی شناخته شده اند. گروه دولت اسلامی عراق و شام همچنین بیشتر مناطق تل ابیض را با همراهی گروه اسلامگرا و غیرمرتبط با القاعده احرار الشام در کنترل داشته است. این دو شهر اکنون صحنه نبرد بر سر قدرت بین حزب اتحادیه دموکراتیک و گروه های مختلفی از جنگجویان اسلامگرا می باشند.
در راس العین گروه جبهه النصره برخی از اعضای حزب اتحادیه دموکراتیک را که مشغول گشت زنی در منطقه بودند را دستگیر کردند. نیروهای حزب اتحادیه دموکراتیک در نهایت کنترل بیشتر نواحی راس العین از جمله گذرگاه مرزی با ترکیه را تحت کنترل خود درآوردند اما همچنان آنها با بمباران خمپاره ای از سوی جنگجویان مرتبط با القاعده مواجه بوده اند.
دو روز بعد از آنکه حزب اتحادیه دموکراتیک راس العین را تصرف کردند درگیری ها در تل ابیض شروع شدند. به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه این برخوردها بعد از آن شروع شدند که شبه نظامیان کرد جبهه الاکراد- که به حزب اتحادیه دموکراتیک نزدیکند اما در عین حال تحت فرمان ارتش آزاد مبارزه می کنند- با شورشیانی درگیر شدند که می خواستند در یکی از پایگاهایشان مواد منفجره کار بگذارند.
درگیریها در شهر تشدید شده اند جایی که فرمانده احرار الشام ادعا می کند که جنگجویان کرد را از آن بیرون کرده است و حزب اتحادیه دموکراتیک را متهم به این امر می کند که با اسد همدست است. آن فرمانده گفت که «ما حضور حزب اتحادیه دموکراتیک را اینجا نمی پذیریم. آنها حتی کردها را هم دستگیر می کنند. ما مخالف هر گروهی هستیم که با رژیم اسد همکاری می کند.»
از آنسو صالح مسلم گفت که گردان کردها برای محافظت از مردم کرد در روستاهای قسمت غربی تل ابیض می جنگد. او می افزاید: «گروههای اسلامی خشم ما را برانگیختند و همانگونه که ما بعد از آنکه النصره کردها را مورد حمله قرار داد از راس العین دفاع کردیم و آنرا پاکسازی کردیم حالا جبهه الاکراد هم تلاش میکند که از کردها محافظت کند. کردها از خود دفاع خواهند کرد و در مقابل هرگونه حمله ای خواهند ایستاد.». اما منابعی از جبهه الاکراد که نخواستند نامشان فاش شود به الجزیره گفتند که هدف نهایی آنها تصرف شهر است و همراه با جنگجویان حزب اتحادیه دموکراتیک برای تصرف آن می جنگند.
مبارزه کنونی علیه گروه های مرتبط با القاعده چیزی را به بار می آورد که برای مدت مدیدی رهبران کرد در شمال سوریه قادر به دستیابی به آن نبودند یعنی اتحاد و یکی شدن تحت فرمان حزب اتحاد دموکراتیک و ارتش آزاد سوریه (FSA).
کردها در سوریه گروهی قومی بودند که به مدتی طولانی بر سر آینده یشان حداقل بین 16 حزب تقسیم شده بودند. در تاریخ 25 ژولای تمام احزاب کرد در اربیل پایتخت حکومت نیمه مستقل کردستان عراق تحت نظارت رییس اقلیم مسعود بارزانی جمع شدند. در راس العین حزب اتحادیه دموکراتیک نیز به دلیل نشان دادن حسن نیت خود و تمایل خود به وحدت پرچم هیات عالی کرد، که تشکیلاتی فراگیر و فراحزبی در کردستان سوریه محسوب می شود را به اهتزاز در آورد. بال تشکیل دهنده دیگر هیات عالی کرد کمیته ای است به نام شورای ملی کرد که از 15 حزب دیگر کردستان سوریه {به غیر از اتحادیه دموکراتیک} تشکیل شده است. هیات عالی در ماه ژولای 2012 با تلاش مسعود بارزانی برای متحد کردن آن دو تشکیلات (شورای ملی کردهای سوریه نزدیک به بارزانی و جبهه کردستان غربی متشکل از پ. ی. د. و نزدیک به پ. ک. ک.) پدید آمد اما تقریبا قریب به یکسال عملا هیچ نمودی نداشت. سینکلر گفت که «تهدید جبهه النصره می تواند برای یکی ساختن منافع و اهداف گروههای سیاسی مختلف کرد به خوبی به کار آید.»
[b]برآشفته شدن ترکیه[/b]
حزب اتحاد دموکراتیک برای اینکه به یک خودمختاری واقعی برسد مجبور خواهد بود با همسایه قدرتمند خود یعنی ترکیه ارتباط داشته باشد کشوری که دولتش با خودمختاری حزب اتحادیه دموکراتیک در شمال سوریه مخالفت کرده است. دولت ترکیه با شورای ملی کرد به عنوان اپوزیسیون مشروع کردی در تماس بوده است نه حزب اتحادیه دموکراتیک. مخالفت ترکیه با حزب اتحادیه دموکراتیک از جنگ 30 ساله اش با پ. ک. ک. نشات می گیرد. صالح مسلم علیرغم پیوندهای حزبش با پ.ک.ک. این مساله که از عبدالله اوجالان دستور می گیرد را رد می کند تا برای مشارکت در مذاکرات آینده تحت هدایت غرب بر سر آینده سوریه زمینه را فراهم کند.
اگرچه از هشت ماه پیش در ترکیه فرایند صلح آغاز شده است و چریک های پ.ک.ک. دست به اقدام نظامی خاصی نزده اند اما مقامات ترکیه همچنان نگرانند. آنها ادعا می کنند که پ. ک. ک. برای حزب اتحاد دموکراتیک جنگجو می فرستد و از آن حمایت لجستیک می کند اگر چه این ادعا هنوز به اثبات نرسیده است.
صالح مسلم همچنان بر موضع دیپلماتیک خود تاکید دارد تا به مقامات ترکیه اطمینان دهد. به همین دلیل او اعلام کرده است که مایل به مذاکره است. این رویکرد او باعث شد که احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کند که مقامات ترکیه با حزب اتحادیه دموکراتیک درحال گفتگو هستند. او در این اواخر اعلام کرد که «دولت ترکیه از گروه های رادیکال در شمال سوریه حمایت نمی کند.» بعد از جلسه اربیل و آب شدن یخ ها با شورای ملی کردهای سوریه، صالح مسلم نیز به استانبول رفته است تا با مقامات ترکیه دیدارهایی داشته باشد.
درحالیکه {برای بقیه سوریه ایها} آینده ای خونین و پر از تفرقه خود را نمایان می کند اما حداقل برای کردهای سوریه آینده ای از وحدت و خودمختاری در حال ظهور است. در شمال سوریه نزاع بین گروه های مرتبط با القاعده و کردهای سکولار فاقد دولت چیزی بیشتر از دو شهر را نصیب برنده خواهد کرد.
منبع: وبسایت شبکه الجزیره انگلیسی/ برگردان: کمال ایرانی دوست
لینک مرتبط اصل گزارش:
[url="http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/07/2013727161533579785.html"][color=#0000FF]http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/07/2013727161533579785.html[/color][/url][/size]

[url="http://www.kurdpress.com/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=48167#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09%D8%AC%D9%86%DA%AF%20%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87%20%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%20%D8%B1%D8%A7%20%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%20%D9%85%DB%8C%20%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%AF%20/%20%D8%A7%DB%8C%D8%B3%20%DA%AF%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AF%D9%81%0A%09%09%09%09%09%09%09"]منبع[/url] ویرایش شده در توسط jalalfalahi
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از این به بعد مطالب مرتبط با کردستان سوریه را این جا بنویسید.
[color=#b22222]اگر علمی ادامه داده بشه، تاپیک خوبی میشه... بر اساس اخبار و گزارش های دقیق و بدون هر گونه بحث نژادی یا هر حاشیه ی دیگری..[/color]
[color=#B22222][size=4]از الان بگم که کسی ناراحت نشه. حتی اگر احساس بشه بحث نژادی یا تحریک آمیز یا جدایی طلبانه است پاک خواهد شد.[/size][/color]
[color=#B22222][size=4]تشخیص آن هم بر عهده ی مدیران هست.[/size][/color]
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]بابا چشام در اومد تا خوندمش دستت درد نكنه يكم فونتت رو درشت كن برادر.[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='BattleMaster' timestamp='1375821859' post='327474']
خبر رو خودت ترجمه کردی برادر ؟
[/quote]
اقای کمال ایراندوست ترجمش کردن.اخر متن نوشته.

[center][b][color=#590100][font=Arial][size=4]اعلام آمادگی حزب سوسیال دمکرات کردستان عراق برای حضور نظامی در مناطق کردنشین سوریه [/size][/font][/color] [/b][/center]
[center][url="http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/15-5-1392/IMAGE635114210242682286.jpg"][img]http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/15-5-1392/IMAGE635114210242682286.jpg[/img][/url][url="http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/15-5-1392/IMAGE635114210242682286.jpg"] [/url][/center]

[right]
[size=5]اقلیم کردستان عراق- دبیر کل حزب سوسیال دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که نیروهای مسلح این حزب حاضرند در صورت لزوم برای دفاع از کردهای سوریه به این کشور اعزام شوند. [/size][/right]

[right][size=5][font=Tahoma','sans-serif]به گزارش خبرگزاری کردپرس محمد حاجی محمود، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات کردستان عراق برای حضور نظامی نیروهای تحت امر خود برای آنچه وی دفاع از کردهای سوریه خواند، اعلام آمادگی کرد. [/font][/size][/right]
[right][size=5][font=Tahoma','sans-serif]وی گفت که کُردها در هر کجا باشند برادر همدیگر هستند و مرگ پیشمرگها در کرکوک با کشته شدن آنها در قامیشلوی سوریه در برابر ترور و کشتار مردم بی گناه یک هدف است. [/font][/size][/right]
[right][size=5][font=Tahoma','sans-serif]وی گفت که معضل پیش آمده در کردستان سوریه را کُردها آغاز نکرده اند آنها فقط خواسته اند اداره ی منطقه خود را در دست داشته باشند اما متأسفانه با تهدیدها و حملات جبهه النصره شهروندان عادی و افراد غیرمسلح زیادی قربانی شده اند.[/font][/size][/right]

[url="http://www.kurdpress.com/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=48261#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%20%D8%AD%D8%B2%D8%A8%20%D8%B3%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%84%20%D8%AF%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA%20%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1%20%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82%20%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%20%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87%0A%09%09%09%09%09%09%09"]منبع[/url] ویرایش شده در توسط jalalfalahi
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرد پرس که هیتلر نیست لینک اخبار را قرار بده
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
بنده گمان می کنم که اگه کرد ها جنگ رو به صورت رسمی با وحوش آزاد شروع کنند ، بدجوری چزونده خواهند شد ....

این وحوش آزاد مثل دولت ها نیستند که محدودیت عمل داشته باشند .... همه رو با هم می زنند ........
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#FF0000][size=4]لطفا[/size][/color][color=#FF0000][size=4] [/size][/color][color=#ff0000]لینک اخبار را حتما قرار بدهید و به هیچ وجه از سایت های ممنوعه مطلب نذارید.[/color]
[color=#ff0000]متشکرم[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لینک ها رو از این به بعد قرار می دم.دوستان حرف مهم نیست عمل مهمه.مگه سلاح شیمیایی ممنوع نیست پس چرا صدام ازش استفاده کرد؟به دولت مهم نیست.
اهای داداشی که منفی میدی:اگه مطلب چیزی بهت اضافه کرد مثبت بده و اگر اضافه نکرد منفی نده چون چیزی ازت کم نکرده.
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو بخش اول که ذکر شده ، جنگجویانی از ایران! همچین چیزی مگه صحت داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میدونی چرا ارتش سوریه تو این چند مدت چقدر پیشرفت کرده ؟همش به خاطر حضور نیروهای سپاهی هستش.
الان جنگ سوریه جنگ ایران هم هست و عاقلانه هم به نظر میرسه که ایران نیرو اعزام کرده باشه.

[center][size=6][color=#590100][font=Arial]بشار اسد با ورود نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان به شمال سوریه موافق است [/font][/color] [/size][/center]
[center][img]http://www.kurdpress.com/Fa/Images/News/Larg_Pic/16-5-1392/IMAGE635114883269597224.jpg[/img][/center]
[size=5]عراق- یک روزنامه کویتی فاش ساخت بشار اسد از طریق رهبران عراق موافقت ضمنی خود را با ورود پیشمرگهای اقلیم کردستان برای دفاع از کردهای سوریه بیان کرده است، شواهدی نیز دال بر تغییر مواضع احزاب کُرد عراق در قبال تحولات سوریه به چشم می خورد. [/size]

[size=5][font=Tahoma]به گزارش کرد پرس پایگاه اینترنتی روزنامه السیاسه کویت درگزارشی به نقل از "باسل محمد" خبرنگار خود در بغداد می نویسد: یک منبع بلندپایه کرد در بغداد در مصاحبه با این روزنامه فاش ساخت که حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق از جمله احزاب مشتاق برای تجدید نظر در رویکرد خود در حمایت از انقلاب سوریه به شمار می رود و برخی از رهبران این حزب از همکاری با نیروهای اسد برای شکست دادن القاعده در شمال سوریه حمایت می کنند و برخی دیگر از رهبران با مقامات سوریه در این خصوص تماس گرفته اند.
این رهبر کرد نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی فاش ساخت که مالکی به رهبران کرد در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق پیشنهاد کرده است تجهیزات نظامی شامل سلاحهای سنگین از طریق گذرگاه مرزی " فیشخابور" بین اقلیم وسوریه برای حفظ امینت منطقه و جلوگیری از نفوذ عناصر شبکه القاعده به داخل اقلیم ارسال کنند. همچنین گزارشهایی از جانب طرفهای ایرانی و سوری به دست بارزانی رسیده مبنی براینکه شهروندان کرد در داخل سوریه و از داخل اقلیم کردستان داوطلبانه به صفوف ائتلاف القاعده پیوسته اند که اوضاع اقلیم کردستان را در صورت بازگشت این داوطلبان از سوریه به اقلیم به مخاطره خواهد انداخت ، ولی بگفته این منبع بعدها مشخص شد که هدف از این گزارشها ترساندن رهبران کرد در اربیل بوده است.
بنا به گفته این منبع، مالکی اطلاعاتی را در اختیار بارزانی قرار داده که در آنها گفته می شود نظام اسد با ورود نیروهای آموزش دیده پیشمرگ کُرد به مناطق شمال سوریه برای دفاع از کردهای این کشور در برابر حملات القاعده مخالف نیست و این مسئله به این معنا است که نظام اسد خواهان مداخله طرفهای منطقه ای در رویارویی آشکار خود با"گردانهای انقلابی" است و آمریکا نیز مادامیکه این مسئله به مبارزه با تروریسم مربوط می شود به سوریه کمک خواهد کرد و از این طریق دو دستاورد عاید سوریه خواهد شد: اولا" تیره شدن روابط بارزانی و دولت ترکیه که با جنگجویان کُرد سوریه در ستیز است و خشنودی نظامهای ایران و سوریه را درپی خواهد داشت و ثانیا" این مسئله زمینه را برای هماهنگی میان بغداد و تهران و دمشق و از طریق بارزانی با آمریکا برای مبارزه با تروریسم به رهبری " ائتلاف القاعده در عراق و بلاد شام" فراهم خواهد کرد.
این منبع افزود:رهبران ایران و نوری مالکی نخست وزیر عراق به مسعود بارزانی برای تغییر موضع حمایت کننده اش از انقلاب سوریه و تبدیل آن به موضعی حامی بشاراسد تلاش می کنند.
این منبع مدعی شد: نظام ایران و مالکی معتقدند که رویارویی های اخیر و بحران امنیتی در مناطق کردستان سوریه بین "ائتلاف شبکه القاعده درعراق و بلاد شام "و "جبهه النصره" از یک طرف و پیکارجویان کرد از طرف دیگر سهم زیادی در نزدیک کردن مواضع سیاسی آنها به بارزانی داشته و فرصت های همکاری با او را برای مقابله با خطر القاعده علیه اربیل و بغداد به طور همزمان گسترش داده است.
اکنون مالکی و تهران درخصوص رسیدن گروههای جهادی به مناطق مرزی بین سوریه و اقلیم کردستان که تحت سلطه بارزانی است و تهدید خطرناک امنیتی برای اقلیم به شمار می رود و این مسئله که رهبران کردها در شمال عراق را متقاعد خواهد کرد که از صفوف حامیان انقلابیون سوریه خارج و به صفوف حامیان نیروهای اسد بپیوندند، شرط بندی می کنند.
باعتقاداین منبع کُرد نزدیکی روابط سیاسی بین بارزانی و مالکی که اوضاع نظامی درشهرهای کردنشین سوریه آنرا به طرفین تحمیل کرده است، زمینه را برای دستیابی به تفاهمات استثنایی در خصوص اوضاع سیاسی عراق فراهم کرده است.
این منبع افزود: اشاره برخی از محافل در ایران به امکان امضاء توافقنامه ای بین همپیمانی کردستانی و ائتلاف شیعه در عراق در خصوص پذیرش تمدید دوره نخست وزیری مالکی تا سال 2016 میلادی به طور مستقیم به تحولات اوضاع سوریه و سرنوشت نظام اسد مربوط می شود.
این منبع تاکید کرد: حزب طالبانی نیز که شریک حزب بارزانی است از مسئله تمدید دوره نخست وزیری مالکی به دلیل احتمال گسترش خشونت و حملات تروریستی در بغداد و دیگر شهرهای عراق حمایت می کند و این بدین معنا است که برگزاری انتخابات عمومی درعراق در شرایط کنونی مناسب نخواهد بود.
این منبع گفت: موضع اصلی بارزانی غیرقابل تغییر است، چرا که او بر حمایت از انقلاب سوریه اصرارمی ورزد و حمایت او از نظام اسد در هیج یک از محاسبات سیاسی مطرح نیست. بارزانی همچنین مصمم است نگذارد مالکی برای سومین بار نخست وزیر شود یا دوره کنونی او تمدید گردد،زیرا رهبران کرد گزینه دیگری یعنی کمک به ارتش آزاد و دیگر گروههای مسلح و میانه رو سوریه باهدف مقابله با ائتلاف القاعده در عراق و شام دراختیار دارند. [/font][/size]
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5]به نظر من موافقت اسد با ورود نیروهای کرد به مرز های سوریه برای دفاع از صیانت شهروندان کرد در مقابل القاعده به مثال جمله [color=#008080]دشمن دشمن من، دوست من[/color] هست و بسیار حرکت خوبی هم میتونه باشه برای آینده سوریه و همچنین وحدت شکسته بین شیعه و سنی رو میتونه بهبود ببخشه[/size]
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='0013' timestamp='1375878288' post='327708']
تو بخش اول که ذکر شده ، جنگجویانی از ایران! همچین چیزی مگه صحت داره؟
[/quote]
[size=5]همین هفته روزنامه جوان وابسته به سپاه عکس و مصاحبه با خانواده 3 تا از نیروی های سپاه ایران که در درگیری های بهار امسال در سوریه کشته شدن رو چاپ کرده. ظاهرا" هم متخصص تانک بودن.[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='scavenger' timestamp='1375901143' post='327866']
[size=5]به نظر من موافقت اسد با ورود نیروهای کرد به مرز های سوریه برای دفاع از صیانت شهروندان کرد در مقابل القاعده به مثال جمله [color=#008080]دشمن دشمن من، دوست من[/color] هست و بسیار حرکت خوبی هم میتونه باشه برای آینده سوریه و همچنین وحدت شکسته بین شیعه و سنی رو میتونه بهبود ببخشه[/size]
[/quote]
[size=5]اسد می خواد با این کار مخالفان اسد در دو جبهه مورد فشار قرار بگیرن.بیشتر تجهیزات و سلاح هایی که به دست مخالفان میرسه از طرف مرز ترکیه است و اگه نیروهای کورد بتونن کنترل تمام مناطق کورد نشین رو به دست بگیرن عملا دیگه هیچ سلاحی نمیتونه از طرف سوریه وارد بشه که این یه مسئله مهم و حیاتیه.[/size]
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.