mahdavi3d

فضاپیمای MAVEN ناسا در مدار مریخ / ماموریت بررسی جَو سیاره سرخ

Recommended Posts

2641586_orig.jpg

 

تصویر فوق نمونه واضحتری از تصویر موجود در ارسال قبلی است. (در گزارش زنده نشان داده شد). این نمودار در واقع نشان‌دهنده ردگیری فضاپیما با کمک اثر داپلر است. تغییرات این نمودار که از ملاحظه فرکانس سیگنال دریافتی بدست می‌آید، بنا بر اثر داپلر نشان‌دهنده کاهش سرعت فضاپیما برای حصول سرعت لازم برای قرار گرفتن در مدار مریخ، به واسطه عملکرد تراسترهای فضاپیما است.

همین ردگیری در نهایت نشان داد که تراسترها عملکرد اندکی ضعیفتر از انتظار داشتند، به همین دلیل زمان سوزش 11 ثانیه بیش از زمان پیشبینی‌شده ادامه پیدا کرد. فرمان خاموشی بر مبنای داده دریافتی از شتابسنج فضاپیما در 34 دقیقه و 26 ثانیه صادر شد. نوع عملکرد تراسترها تاثیر بزرگی نداشت و میون در مداری نزدیک به مدار هدف با دوره تناوب 35 ساعت قرار گرفت.

 

http://www.spaceflight101.com/maven-mission-updates.html

http://www.spaceflightnow.com/mars/maven/140921moi/#.VB-05BYasf0

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

20140924_IUVS-final-image2.jpg

NASA / LASP / University of Colorado

 

فضاپیمای میون اولین مشاهدات خود از جو فوقانی مریخ را ثبت نمود. ابزار طیف‌نگار تصویرساز فرابنفش LASP تصویر بالا را در رنگ‌های کاذب (false-color) هشت ساعت پس از تزریق موفق فضاپیما به مدار مریخ تهیه کرده است. این تصویر، سیاره را در سه باند طیف فرابنفش و از ارتفاع 36,500 کیلومتری نشان می‌دهد. بخش آبی نشان دهنده نور ماوراء بنفش در 121.6 نانومتراست که در اصل نور خورشید پراکنده شده توسط گاز هیدروژن اتمی است و تا هزاران کیلومتر بالاتر از سطح سیاره گسترش یافته است. بخش سبز نشان دهده نور فرابنفش 130.4 نانومتر است که در اصل نور خورشید پراکنده شده توسط اکسیژن اتمی است. این تصویر نشان می‌دهد محدوده گسترش اکسیژن کوچکتر است. بخش قرمز نشان دهنده نور فرابنفش خورشید در 180 الی 340 نانومتر، منعکس شده از سطح سیاره است. نقطه روشن در راست و پایین، نور منعکس شده از یخ های قطبی و یا ابرها است. این اولین تصویر فرابنفش تهیه شده در طول ماموریت است تا بدین‌ترتیب انتشار گازهای متعدد در اتمسفر مریخ به طور همزمان ثبت شوند.

گاز اکسیژن به واسطه گرانش مریخ نزدیک به سیاره قرار می‌گیرد، در حالی که گاز هیدروژن سبک تر است و در ارتفاعات بالاتر حضور دارد. این گازها از تجزیه آب و دی اکسید کربن در اتمسفر مریخ نشات گرفته است. در طول دوره یک ساله اصلی (زمینی) ماموریت علمی میون، اینگونه مشاهدات برای تعیین نرخ از دست رفتن هیدروژن و اکسیژن از اتمسفر مریخ استفاده خواهد. این مشاهدات به ما اجازه می‌دهد مقدار آبی که از این سیاره در طول زمان گریخته را تعیین کنیم.

http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2014/09241109-maven-returns-first-images-of-mars.html

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مریخ اتمسفرش را به باد داده است! آیا زمینی سازی مریخ ممکن است؟

 

مریخ دارای جو بسیار رقیقی از کربن دی‌اکسید است، اما شواهد حاکی از آن است که مریخ گذشته‌ای متفاوت داشته است. بسیاری این ایده را مطرح کرده‌اند که شاید بتوان دنیاهای دیگر را طی فرآیندی به‌نام زمینی سازی (Terraforming) در مقیاسی وسیع مهندسی کرد و شرایط مساعدتری در آن‌ها ایجاد کرد و مریخ از این قاعده مستثنا نیست. اما یافته‌های جدید مدارگرد MAVEN نشان می‌دهد که زمینی سازی مریخ چندان هم که تصور می‌شد، آسان نیست!

 

نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی از گذشته دور این ایده را در سر می‌پروراندند که مریخ طی فرآیندی مهندسی‌شده، زمینی سازی شود و آب‌وهوای آن برای مسکونی شدنش مناسب‌تر شود. یک راه بالقوه برای انجام این کار، آزاد کردن مقادیر زیاد گازهای گلخانه‌ای در جو مریخ است تا گرمای تابش خورشید را به دام انداخته و اتمسفر سیاره را گرم‌تر کند.

تصویری تخیلی از مریخ در حال زمینی‌سازی را در چند مقطع زمانی، در شکل زیر می‌بینید:

 

terraforming-mars.jpg

 

 

تاکنون بسیار معقول به نظر می‌رسد که تصور کنیم پوسته مریخ دارای مقادیر زیادی از موادی است که می‌توانند به گازهای گلخانه‌ای تبدیل شوند. به‌هرحال، مریخ طی میلیاردها سال گذشته، بخش زیادی از اتمسفرش را ازدست‌داده و این اتمسفر ازدست‌رفته بالاخره باید جایی رفته باشد… بالا یا پایین.

بروس جاکوسکی، محقق ارشد مأموریت MAVEN ناسا که از نوامبر سال ۲۰۱۴ در حال مطالعه اتمسفر مریخ از مدار آن است، گفته:  اگر آنجا (پوسته مریخ) جایی است که تمام کربن دی‌اکسید اتمسفر غلیظ اولیه مریخ رفته، این کار (زمینی سازی) ممکن است.

 

اما نتایج کاوشگر MAVEN که در روز پنجم نوامبر (دیروز) اعلام شد، نشان می‌دهد که اتمسفر اولیه سیاره پایین نرفته و درواقع به فضا فرار کرده است. زمانی کوتاه (در مقیاس نجومی) پس از خاموشی میدان مغناطیسی گسترده مریخ که ۴/۲ میلیارد سال پیش رخ داد، طوفان خورشیدی و انفجارهای قدرتمند خورشیدی، بخش اعظم اتمسفر مریخ را جدا کرده و وارد فضا کرد. به عبارت ساده‌تر، مریخ ۴.۲ میلیارد سال پیش اتمسفرش را به‌تدریج «به باد داد!» (البته از نوع خورشیدی).

به گفته جاکوسکی از آزمایشگاه فیزیک فضا و اتمسفر دانشگاه بولدر کلرادو، این خبر بدی برای طرفداران زمینی سازی است.

 

ویدئویی بر اساس داده‌های کاوشگر MAVEN تهیه‌شده و از دست رفتن اتمسفر مریخ تحت اثر طوفان‌های خورشیدی را نشان می‌دهد ( به لینک منبع در پایان متن مراجعه کنید).

جاکوسکی در اجلاس خبری دیروز ناسا و حین اعلام نتایج مأموریت MAVEN در مورد کربن دی‌اکسید اتمسفر مریخ گفت:  (اتمسفر اولیه مریخ) سر جایش نیست. کلاً از منظومه شمسی حذف‌شده و بنابراین بازگرداندن آن مقدور نیست.

 

البته این لزوماً به معنای قطع امید و غیرممکن بودن زمینی سازی مریخ نیست (ایده‌های زیادی در مورد نحوه اجرای آن هست) و حتی به این معنا نیست که مریخ هیچ منبع (بالقوه) قابل‌دسترسی کربن دی‌اکسید ندارد. برای مثال، دو کلاهک قطبی مریخ دارای مقادیری از یخ خشک (کربن دی‌اکسید جامد) هستند و خاک مریخ نیز دارای ترکیباتی است که مقادیری دی‌اکسید کربن در آن‌ها ذخیره شده است. اما یافته‌های جدید MAVEN نشان می‌دهد که تغییر شرایط اتمسفر مریخ به شرایطی مطلوب‌تر برای اقامت انسان، که کاری دشوار به نظر می‌رسید، اکنون بازهم دشوارتر از چیزی است که قبلاً‌ تصور می‌شد.

 

ناسا قصد دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور، رد پایی در مریخ به‌جای بگذارد، چه زمینی سازی ممکن باشد یا نباشد. این سازمان فضایی اکنون درحال‌توسعه نقشه راه برای فرستادن فضانوردانش در سال ۲۰۲۵ به نزدیکی یک سیارک است که هدایت شده و در مدار ماه قرار خواهد گرفت. سپس قرار است پس از سال ۲۰۳۰، ناسا فضانوردانش را به مریخ اعزام کند.

 

مأموریت ۶۷۱ میلیون دلاری MAVEN (که نامش مخفف Mars Atmosphere and Volatile Evolution به معنای تحولات فرّار اتمسفر مریخ است) قصد دارد به محققان کمک کند تا درک کنند که چطور و چرا مریخ از گذشته دور از دنیایی نسبتاً گرم و مرطوب دارای مقادیر زیاد آب سطح آن، به سیاره سرد و خشک بیابانی که امروز می‌بینیم تبدیل شده است.

به این منظور، این فضاپیما به کمک هشت ابزار علمی مختلف در حال مطالعه مریخ و اندازه‌گیری سرعت فرار مولکول‌های اتمسفر مریخ به فضا و برخی ویژگی‌های دیگر اتمسفر مریخ بوده است.

 

http://www.space.com/31044-mars-terraforming-nasa-maven-mission.html

http://toranji.ir/%D9%85%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D8%AA%D9%85%D8%B3%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B2%D9%85%DB%8C/#more-934611

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.