امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قصد، توهین و مسخره بازی ندارم ( تهاجم فرهنگی شرق است دیگه)
ولی یاد سریال جومونگ و درگیری جمونوگ با سواره نظام هان افتادم
سواره نظام به زره و تسلیحاتش خیلی مطمئن بود ولی در جنگ شکست خوردند
حالا اسرائیلی ها با تانک مرکاور و فارغ از کوچکترین احتمال شکست به بچه های حزب الله حمله کردند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.military.ir/forums/topic/23429-%d8%aa%d8%a7%da%a9%d8%aa%db%8c%da%a9-%d8%ad%d8%b2%d8%a8-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%86%da%af-%d8%b3%d8%a7%d9%84-%db%b2%db%b0%db%b0%db%b6-%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%b9%d8%af-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82/page__view__findpost__p__285858
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انفجار هفته گذشته که سرباز های اسرائیلی رو زخمی کرد کار حزب الله بود.(حاج رضوان کجایی؟

:D


)


اینجام..!
این سید همیشه عادت داره همه رو غافلگیر کنه..! :mrgreen:
آخه تو این وضعیت عملیات؟! اونم تو عمق خاک اسرائیل..!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خاک اسرائیل نبوده ارتش لبنان گفته ۴۰۰ متر داخل مرزهای لبنان بوده و سید هم اشاره کردن داخل مرزها بوده. در واقع تجاوز مرزی رو با قدرت جواب دادن.
اگر داخل خاک لبنان بود الان تمام سازمان چند ملت و رسانه ها و اسرائیل و..... علیه حزب الله و جنگ افروزی اون ظلم و ستمش و خونخواریش بسیج شده بودن و ارتش اسرائیل هم بهانه ای برای بمباران همه لبنان پیدا کرده بود.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به هر حال فتح جان...!
یه سری مناطق هست مثه مزارع شعبا که بطور اصولی مال لبنان هست..! ولی اسرائیل اونو خاک خودش میدونه..! خوب طبیعیه..!
طرف صهیونیست میگه خاک ما بود اون طرف هم میگه خاک ما بود..! هر دو هم طبق قواعدشون درست میگند..!
ولی مسئله اینه که حزب الله رسما داره با صهیونیست ها تو سه جبهه داره میجنگه..!
جولان ، شعبا، سوریه...!
واقعا دارند کار سختی رو انجام میدهند..!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حاجی جان ظاهرا منظور اونی نیست که شما میگین بلکه دقیقا داخل مرزهای لبنان شدن نه جایی که سرش اختلاف هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


http://upcity.ir/ima...99629763887.jpg

لطفا به گالری منتقل شود.


این تانک مرکاوا نیست یلکه Magach 7 هستش (وزنش 55 تن)
حالا خودتون قضاوت کنید:
http://www.8pic.ir/images/23758708443024526088.jpg

http://www.8pic.ir/images/11866086150446516849.jpg
در ضمن مرکاوا 4 وزنش 65 تن
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این تانک مرکاوا نیست یلکه Magach 7 هستش (وزنش 55 تن)



http://www.8pic.ir/i...43024526088.jpg

http://www.8pic.ir/i...50446516849.jpg

حالا خودتون قضاوت کنید:


عکس تزئینیه..!
وگرنه انهدام یک مرکاوا در ابتدا جنگ اونهم با کشته شدن تمامی پرسنل توسط تمامی منابع پژوهشی جنگ 33 روزه تایید شده..!
حالا خودتون قضاوت کنید...!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


عکس تزئینیه..!
وگرنه انهدام یک مرکاوا در ابتدا جنگ اونهم با کشته شدن تمامی پرسنل توسط تمامی منابع پژوهشی جنگ 33 روزه تایید شده..!
حالا خودتون قضاوت کنید...!


کسی منکر انهدام مرکاوا در جنگ 33 روزه نیست.
اما این مهم که به اشتباه (اون هم توی یه سایت نظامی) Magach به جای مرکاوا معرفی بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرّنیوز _ به مناسبت سالگرد ورود آزادگان به کشور به دیدار آقای حسن نوری یکی از آزادگانی که سه هزار روز را در زندان های عراق به سر برده اند رفتیم و با استقبال گرم ایشان روبرو شدیم.

آقای نوری که از چهره های فعال فرهنگی دوران مقاومت آزادگان می باشند در دوم فروردین 1345 در خانواده ای مذهبی به دنیا آمده و 16 سال بعد در تاریخ سوم فروردین 1361 به اسارات نیروهای بعثی درآمدند، ایشان ماجرای اسارت خود را اینگونه بیان می کنند:

« روز دوم فروردین 1361 در حین عملیات فتح المبین راننده راه را گم کرد و ما را بین نیروهای عراقی برد. عراقی ها ماشین را به رگبار بسته بودند ، از بین نیرو های داخل ماشین ما 5 نفر بودیم که توانستیم از ماشین بیرون بپریم و دور شویم و چون به راه شناختی نداشتیم بعد از دو کیلومتر تصمیم گرفتیم با سر نیزه های خود چاله ای بکنیم و درون آن پنهان شویم.

در طول شب صدای گلوله قطع نمی شد و از خوش حادثه توپ خانه عراقی ها با ما 50 متر فاصله داشت. موقع ظهر در همانجا تیمم کردیم و نماز و دعای و فرج و دعای وحدت را برای اینکه بیشتر به هم نزدیک شویم خواندیم.

بعد از ظهر یکی از دوستان برای سرکشی سرش را از چاله بیرون آورد و بعث شد توسط عراقی ها شناسایی شویم و اطراف چاله را به رگبار ببندند و در همین زمان دو نفر از دوستان شهید شدند. تیراندازی نیم ساعت طول کشید بعد از آن نیرو های عراقی به ما نزدیک شدند. یکی تا بالای سر ما آمد و به دوست کناری من تیر خلاص را زد. من منتظر بودم که تیری هم نثار من کند که اینگونه نشد.

شب ما سه نفری که زنده بودیم از گودال بیرون رفتیم تا به سمت نیرو های خودی برگردیم در بین راه سربازان عراقی ما را می دیدند و با فرمان "قِف" ما را متوقف می کردند، ولی به عربی جوابی داده و رد می شدیم ، تا اینکه یکی از سربازان سوال های دیگری پرسید و چون ما مسلط نبودیم متوجه شد و اسلحه ما را گرفتند و بعد از تفتیش بدنی دستان ما را بستند و روی زمین نشاندند. بعد از آن ما را به یکی از سنگرهای زیرزمینی بردند و از آنجا دوران اسارت ما آغاز شد. »

عملیات فتح المبین در تاریخ دوم فروردین 1361 با رمز "یا زهرا علیها السلام" در جبهه جنوب در منطقه غرب شوش و دزفول انجام شد. درنهایت عملیات با پیروزی قاطع نیروهای ایران و آزادسازی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط عراق به پایان رسید. تلفات نیروهای ایران حدود ۳۰۰۰۰ نفر و تلفات نیروهای عراق ۲۵۰۰۰ نفر به علاوه ۱۵۰۰۰ اسیر بود.



IMG_8663_copy.jpg



ماجرای سرباز عراقی که جلوی شهید ابوترابی خم می شد
در اردوگاه موصل با شهید ابوترابی بودیم. او می گفت اگر عاشورایی هستی پس بزن به راه کوفه اگر نیستی از کربلا زیاد دور نشو.

در اردوگاه ما باید هر روز ریش های خود را با تیغ می زدیم. شهید ابوترابی مشغول تراشیدن ریش ها بود که سربازان عراقی صدا زدند که باید می رفتیم به اردوگاه دیگری. ایشان دسته تیغ را بدون اینکه تیغش را دربیاورند داخل جیبشان گذاشتند. برای ورود به اردوگاه از کوچه ای که برایمان درست کرده بودند که در دو طرف آن نیرو های عراقی بودند و با کابل می زدند باید رد می شدیم. در حین رد شدن از تونل ناگهان سر کابل برخورد کرد با تیغ و سینه ایشان را شکافت و به زمین افتاد و مجروح شد. بعد حاج آقا که به خمینی دوم معروف بود را صدا زدند و گفتند "بیا تو باید ویژه کتک بخوری"! آنقدر ایشان را زدند تا حاج آقا افتادند و بیهوش شدند. از ترس صلیب سرخ بردنشان دکتر. فردا فرمانده اردوگاه رفت دیدن حاجی با همان سربازی که ایشان را کتک زده بود. به شهید ابوترابی گفت: "ابوترابی چطوری؟" ایشان جواب داد: "خوبم". گفت: "چرا بستری هستی؟". ابوترابی گفت: "من کسالت قبلی داشتم"، گفت اگر از سرباز ها کسی بهت اهانت کرده بگو. اقای ابوترابی جواب دادند: "نه. من کسالت قبلی داشتم". آن سرباز تا آخرش با ما خیلی بد بود ولی تا آخرین لحظه متواضعانه برای حاجی نوکری می کرد و تا زانو برایشان خم می شد.

یادگاری های اسارت
در اردوگاه برای اینکه زمان بگذرد خود را مشغول کارهایی می کردیم از جمله یاد گرفتن زبان و درست کردن کیف با پارچه لباس های دور ریختنی ، سجاده یا تسبیح هایی با هسته خرما درست می کردیم که الان همه آنها را به عنوان یادگاری از دوران اسارت نگهداشته ام.





IMG_8673_copy.jpg




کاری که از صدام بعید بود
در شرایط سخت اردوگاه اعلام شد که قرار است همه اسرا را در گروه های 300 نفری به زیارت عتبات عالیات ببرند. این خبر اشک همه را سرازیر کرد. هیچ کس انتظار همچین کاری را از صدام نداشت. یک هفته بعد ما را با اتوبوس ابتدا به موصل بعد با قطار به بغداد و از آنجا با اتوبوس به کربلا بردند. بعد از زیارت امام حسین(ع) و حضرت عباس به طرف حرم امام علی(ع) راه افتادیم. در خیابان که راه می رفتیم مردمی که ما را می دند اشک می ریختند و یواشکی دست تکان می دادند. بعد از زیارت به طرف زیر زمین حرم رفتیم و ناهار خوردیم و غروب به سمت اردوگاه برگشتیم.

خبر آزادی...
از صبح 24 مرداد 1369 تلویزیون عراق هر 15 دقیقه می نوشت تا لحظاتی دیگر اطلاعیه مهم شورای رهبری انقلاب به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. فکر می کردیم دوباره در جایی عراقی ها شاهکاری کرده اند. و ساعت 11 بود که گوینده معروف عراقی اطلاعیه آزادی زندانیان را خواند. شور و هیجانی در بین بچه ها به وجود آمده بود همه خوشحال بودند.





IMG_8632_copy.jpg




بعد از اسارت
بعد از دوران اسارت چون در اردوگاه زبان عربی را یاد گرفته بودم در کشورهای عربستان، امارت و بیروت به عنوان دیپلمات مشغول به کار شدم. روز دوم از جنگ 33 روزه که خدمت نماینده سید حسن نصرالله رفتم و گفتم با حجم سنگین حملات و امکانات زیاد اسرائیل ، حزب الله می تواند مقاومت کند و پیروز شود؟ فرمودند در تماسی که دیشب با سید حسن نصرالله داشتم گفتند یا حسین وار شهید می شویم یا می جنگیم تسلیم در کارمان نیست.

پیام مقام معظم رهبری به سیدحسن نصرالله در زمان جنگ 33روزه
یک ماه و نیم بعد از جنگ جلسه ای خصوصی بود که سردار سلیمانی هم حضور داشتند ایشان می گفتند جنگ شروع شده بود جنگی که کسی انتظارش را نداشت و از یک درگیری مرزی شروع شد و با موشک و بمباران از مرز تا فرودگاه بیروت انجام شد.





IMG_8638_copy.jpg




من شبانه خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و گزارشی درباره نیروها و تسلیحات دادم ایشان فرمودند سریع به بیروت برو با سید صحبت کن بگو " آقا سلام رساند وضعیتتان چطور است؟". من از راه زمینی به بیروت رفتم، با رابط تماس گرفتم و به دیدن سید حسن نصرالله رفتم و گفتم آقا سلام رساندند. سید گفت: آقا به من سلام رساند!؟ گریه اش گرفت گفت "من کجا و آقا کجا؟! من یک سرباز صفرم، دیگر چه گفتند؟" خدمتشان گفتم: " {مقام معظم رهبری} گفتند از شما بپرسم اوضاع چگونه است؟" ایشان در پاسخ گفت: " ما داریم انجام وظیفه می کنیم و توضیح داد که یک سری از نیرو ها آماده هستند بعضی ها نیستند. یک سری موشک در انبار هاست و چون نحوه استفاده از آنها را بلد نیستیم نمی توانیم استفاده کنیم. به آقا سلام برسانید و بگویید تکلیف چیست می توانیم دو اسیر را آزاد کنیم و جنگ تمام شود شما صلاح را در چه میدانید؟"

صحبت ها را به مقام معظم رهبری رساندم ایشان فرمودند: "بگو مقاومت کنید! شما پیروزید و در ادامه گفتند در جنگ خندق پیامبر محاصره شده بودند و هیچ راهی برای ورود خوراک وجود نداشت. بعضی از یاران به دیدار پیامبر آمده و می گویند ما چه کار کنیم؟ {هم} می توانیم آشتی کنیم و یا لشگری فراهم آورده بجنگیم! پیامبر فرمود: من خارج از چهار چوب الهی نمی توانم رفتار کنم. تا اینکه روزی پیامبر به زانو افتاد و گریه کرد که خدایا در برابر قوم موسی ما را کمک کن و جنگ خندق رخ داد و سی و سه روز طول کشید. به ایشان بگو مقاومت کنند". و مقاومت حزب الله سی و سه روز طول کشید و پیروز شدند.

دیدار صمیمانه گروه"دیدار" با آقای حسن نوری
25 مرداد 1392
گزارش از: سوده رنج بردار

http://www.sernews.com/جامعه-و-فرهنگ/ماجرای-پیام-رهبری-به-نصرالله-در-جنگ-33-روزه

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خدا حفظش کنه!
چه سعادتی از این بالاتر که رابط دو یار امام زمان بوده....
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رهبری برای تماس با سید نیاز به یک شخص داره؟....یعنی تماس مستقیم نیست؟...من فکر کنم داستان تخیلی باشه... icon_eek[size=4] [/size]
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

خداوند ایشون رو حفظ کنه

ولی

دوستان دقت داشته باشن اخیرا این دست مصاحبه ها به طرز عجیبی داره زیاد میشه!

خلبان رهبری
رابط رهبری
یار و همراه رهبری
.....

اگر هم صحیح باشه، قطعا فردی سوخته است، و ایضا بدون اطلاعات دست اول و مهم!

یاعلی
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


رهبری برای تماس با سید نیاز به یک شخص داره؟....یعنی تماس مستقیم نیست؟...من فکر کنم داستان تخیلی باشه... icon_eek



خود سید حسن نصرالله هم وقتی داشت درباره رهبری صحبت می کرد به این ماجرا اشاره کرد که در خلال جنگ 33 روزه یک پیام شفاهی از رهبری بهش رسیده و اونهارو دعوت به مقاومت کرده و گفته که پیروزی نزدیکه.

اینم سند حرفم


بیانات سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، در افتتاحیه‌ی کنفرانس نوآوری و اجتهاد از دیدگاه حضرت آیت الله امام خامنه‌ای (مد ظله)

.
.
.

در جنگ سی و سه روزه که جنگی بود جهانی از حیث تصمیم‌گیری، عربی از حیث پشتیبانی و اسرائیلی از حیث اجرا -عربی یعنی برخی دولت‌های عربی که در تصمیم‌گیری جنگ شریک بودند- و جنگی بود که عنوان آن نابودی مقاومت لبنان بود. و همگی قدرت و شدّت هجوم اسرائیل را، مخصوصا در روزهای اوّل، دیدید. به گونه‌ای که هر حرفی درباره‌ی پیروزی و بل‌که نجات و خروج سالم از این جنگ شبیه جنون بود. چرا که [سرنوشت] حرکتی مقاومتی با امکانات معیّن، در کشوری کوچک [که] جهان علیه‌ش توطئه کرده و چنین جنگ وحشی و سختی را به راه انداخته [معلوم است].
این را اوّلین بار است که می‌گویم. نامه‌ای شفاهی از طریق یکی از برادران به بنده، در ضاحیه‌ی جنوبی، رسید. در حالی که ساختمان‌ها تحت بمب‌باران اسرائیل فرو می‌ریختند. نامه‌ای شفاهی که چند صفحه بود ولی بنده به برخی جملات مرتبط با موضوع بسنده می‌کنم. ایشان در آن نامه‌ی شفاهی می‌گویند: برادرانم. این جنگ هم‌چون جنگ خندق است، جنگ احزاب، که قریش، یهود مدینه، عشایر و قبایل با تمام نیرو گرد آمدند و رسول الله صلّی الله علیه و آله و اصحابش را محاصره کردند و تصمیم گرفتند این جمعیّت مؤمن را ریشه‌کن کنند. این جنگ این طور است. پس جان‌ها به لب خواهد آمد «وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا- و جان ها به لب رسید، و به خدا آن گمان ها را می بردید.- احزاب ۱۰» ولی به خدا توکّل کنید، بنده به شما می‌گویم که شما پیروز هستید، حتما.» و این در روزهای اوّل بود. «شما پیروز هستید، حتما. حتّی بیش‌تر از این. بنده به شما می‌گویم: وقتی این جنگ با پیروزی شما به پایان برسد، به قدرتی تبدیل خواهید شد که قدرت دیگری جلودارش نیست.» چه کسی می‌توانست چنین برداشتی داشته باشد؟ آن هم در روزهای اوّل جنگ؟
.
.
.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.