Recommended Posts

با توجه به اينكه مفاد گزارش اژانس بيشتر به نفع ما بوده حداقل مي تپنه از تنش بين ما و كشورهايي كه از امريكا معتدل ترن كم كنه وخود اين مسيله مهمه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مفاد جدید تحریم شامل ممناعت از سفر مقامات ایرانی، تحریم بانک ملی و صادرات!!، و کلیه کالاهای خارجی باید بدون گارانتی وارد ایران بشند! icon_cheesygrin در ضمن خبرهایی از تحریم ایران ایر هم می رسه! دوستان دشمنان خودتون رو بشناسید! ما هرگز کوتاه نخواهیم آمد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقایان مگه این انرژِی هسته ای چیه که انقدر باید براش تاوان پس بدیم ؟ ما تا آخر عمرمون نفت و گاز داریم از این انرژی هسته ای چی می شه درست کرد . حرفتون حفه می گید چر کشور های قدرمتند باید داشته باشند اون وقت ما نباید داشته باشیم . خوب جواب اینه که وقتی رئیس جمهوری یک کشور میاد یک کشور دیگه رو محکوم به حذف شدن می کنه می خواین چیکار کنند . ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
karkas
ببینید انرژی هسته ای که فقط کاربردش در تولید برق نیست که بگیم ما نفت و گاز داریم و دیگه نیازی به انرژی هسته ای نداریم. مواد رادیو اکتیو در صنایع پزشکی مثل رادیولوژی و رادیو داروها کاربرد دارند و در بخش کشاورزی هم در اصلاح بزر و در بخش صنعت هم در تست های غیر مخرب(NDT ) به عنوان هسته رادیوگرافی کابرد حیاتی دارد که این قسمت آخر را خود به دلیل فعالیت در بخش صنعت به وضوح دیدم که زمانی که ما هسته های دوربین های RT را از خارج وارد می کردیم با چه بدبختی و مکافاتی به دست مصرف کننده می رسید و تازه اینها بخش کوچکی از کاربرد انرژی هسته ای است. البته مشکل غرب با ما روی انرژی هسته این نیست، بلکه تمام علوم و فنون جدید است و در کل غرب ایران را عقب افتاده و محتاج می خواهد.

خوب جواب اینه که وقتی رئیس جمهوری یک کشور میاد یک کشور دیگه رو محکوم به حذف شدن می کنه می خواین چیکار کنند . ؟

در اینکه اسرائیل محکوم به حذف شدن است که هیچ شکی نیست. اما راه حل دکتر احمدی نژاد بسیار انسان دوستانه است و سرنوشت مردم فلسطین اعم از مسلمان و یهودی را به رفرادندوم سپرده و به این نکته تاکید کرده که ایران به نتیجه رفراندوم احترام می گذارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انرژِی هسته ای فقط بمب نیست برای رسیدن به این تکنولوژی دانشهای بسیاری لازم است که این دانشها در بسیاری از امور صنعتی و پزشکی و کشاورزی و فضایی و ... کاربرد دارد محرومیت از این دانش یعنی محرومیت از همه چیز در قرن 21 .اگر این دانش را نداشته باشی تا 20 سال دیگر حتی صاحب خانه خود نیز نیستی چه برسد به نفت و گاز.در صورت تحریم ایران باید با بیش از 50000 سانتریفیوژ غنی سازی را آغاز کند با نظارت آژانس و سریع شروع به ساخت چندین نیروگاه آب سنگین کند.غرب با دانش ایران مخالف است چون ایران مانع سرکیسه کردن خود و ملل منطقه است.در ضمن تا جهان بوده ایران هم بوده و خواهد بود ان شاء ... و کشوری با 250 سال تاسیس(امریکا) حق حرف زدن ندارد. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متاسفانه یکی از چیز هایی که باعث شد غرب بیشتر به طرف تحریم کشیده بشه همین صحبت های احمدی نژاد مبنی بر حذف اسرائیل بود icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من نمي فهمم اين خوش بيني مزمن ايراني ها كي تموم مي شه چه كشكي چه پيروزي انگار دوستان هم بازيچه انتخاباتي هستن البرادعي بعد از كلي خر كردن ما و دريافت اطلاعات هسته اي به طور كامل و گفتن چندين بند كه بله چنين كردن و چنان مساله هسته اي رو به ازمايشهاي موشكي ربط داد كه اطلاعات اونها رو تا ندين نمي شه ؛ اظهار نظر قطعي كرد ؛ و تا اژانس اظهار نظر قطعي نكنه هيچ چيزي عوض نشده! تو تمام متن اصلي نوشته شده بود تخقيقاتي-نظامي! شما چه دل خجسته اي دارين! در اخر هم نتيجه گيري مهم بود كه مرتيكه گفت به هيچ وجه نمي تونم بگم ماهيت دقت كنيين! ؛ ماهيت؛ برنامه ايران نظامي نيست و الان خواستار اطلاعات موشكي و كلاهك هاي ايران هستن! بی تردید اگر زمانی فرابرسد که آژانس بین المللی انرژی اتمی با قاطعیت اعلام کند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست، اعطای عنوان "پیروزی بزرگ" به چنین دستاوردی، دور از واقع بینی نخواهد بود. ؛؛؛؛؛در بخشی از گزارش به مدارکی اشاره شده که سرویسهای اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار داده اند و بنابر این مدارک، ایران در مراحل آزمایشی و تحقیقاتی تولید کلاهک هسته ای برای موشکهای بالستیک قرار دارد اما بخشی از گزارش آژانس که به برنامه های موشکی ایران پرداخته و از احتمال ارتباط میان فعالیت موشکی و اتمی این کشور سخن به میان آورده، چندان مورد اعتنای رسانه های ایرانی قرار نگرفته و در اظهارات مقامات ایرانی نیز تنها اشاره ای گذرا به آن شده است. در این بخش از گزارش به مدارکی اشاره شده که سرویسهای اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار داده اند و بنابر این مدارک، ایران در مراحل آزمایشی و تحقیقاتی تولید کلاهک هسته ای برای موشکهای بالستیک قرار دارد. آژانس این مدارک را به مقامات ایرانی عرضه کرده و توضیح خواسته است؛؛؛؛ حالا برين جشن بگيرين!!!!! قطعنامه سوم در راهه و حتي ويزا كارت و مستر كارت ما دانشگاهي ها رو از الان هشدار دادن قطع مي كنيم كدوم پيروزى!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر کشوری که علیه ایران توطئه کند و نقشه برای جنگ همسایه ها با ایران بکشد و علیه تمامیت ارضی ایران اقدام کند بایستی حذف شود. :mrgreen: icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بايد زماني جشن گرفت كه ديگه بحث تحريم يا مجازات ايران برداشته شه چون غربي ها هنوز هم بيكار ننشستن البته غلطي نمي تونن بكنن ولي باز مي تونن فشار بيارن ........ايران بايد تهديد كنه كه اگه بخوان تحريم هاي بيشتري رو اعمال كنن از ان پي تي خارج مي شه ...اين پيشرفت هاي ايران حال همه رو گرفته حتي همسايه هاي ايرانو ........تا كور شود هر انكه نتواند ديد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

........ايران بايد تهديد كنه كه اگه بخوان تحريم هاي بيشتري رو اعمال كنن از ان پي تي خارج مي شه .

آمریکا و اسرائیل تنها منتظر همین هستند . به محض اینکه ایران از ان پی تی خارج بشه به ما حمله می کنند و اونوقت هست که دیگه از روسیه هم کاری بر نمیاد چون اگر ایران از ان چی تی خارج بشه برای اونها به این معنا هست که ایران صد در صد چیزی برای پنهان کردن داره .
تمام این تحریم ها و فشار های سیاسی هم به همین منظور هست .
در جایی در مقاله ای خواندم که سه روز بعد از خروج ایران از ان پی تی آمریکا دستور حمله رو صادر خواهد کرد .
من امیدوارم سیاست مداران ایران هیچ وقت همچین کاری رو نکنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تابناك:
با اظهارات معاون «محمد البرادعي» كه پس از اتهامات بي‌پايه مندرج در گزارش البرادعي در جمع اعضاي شوراي حكام بيان شد، درستي تحليل برخي از صاحب نظران مبني بر تغيير مسئوليت البرادعي و همكارانش از كارشناسان فني به بازوهاي اطلاعاتي غرب به اثبات رسيد.

«اولي هاينونن»، معاون البرادعي و شخص اول طرف گفت‌وگوها با مقامات ايراني و کسي که مداليته را با طرف‌هاي ايراني تدوين كرد، هم‌اکنون پيام‌آور تهمت و ادعا عليه ايران شده است.



به گزارش سرويس بين‌‌الملل «تابناك» به نقل از «واشنگتن‌پست»، او که به خاطر سفرهاي متعدد براي اجرايي نمودن موافقتنامه مداليته به ايران در نظر غربيان و کشورهاي دشمن، به عنوان کارشناس خبره در جزييات برنامه هسته‌اي ايران شناخته مي‌شود و همچنين با توجه به مذاکرات متعدد و رو در رو با مقامات ايران، توانايي نيت‌خواني(!) و همچنين نتيجه‌گيري برنامه هسته‌اي ايران را دارد، روز دوشنبه، پس از ارايه گزارش البرادعي به شوراي حکام، به عنوان شخصي که در کوران اين قضايا بوده، اعضاي اين شورا را گرد هم آورد و به زعم خود براي ارايه جزييات بيشتر ـ که در گزارش البرادعي نيامده بود ـ گزارش‌هاي خود را به اعضاي شوراي حکام ارايه داد.

او همچنين در اين نشست ادعا كرده، بنا بر اطلاعات و مداركي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران از چندين کشور به دست آورده، ايران برنامه منحصر بفردي براي تکنولوژي ساخت تجهيزات انفجاري و کلاهک‌هاي هسته‌اي دارد که براي ساخت بمب اتمي استفاده مي‌‌شود‌.

هاينونن در ادامه ادعاهاي خود، به مطالعات ايران براي اصلاح سيستم موشک شهاب که قابليت حمل کلاهک هسته‌اي با وزن بالا را داشته باشد، اشاره نموده و گفته است: اين موشك، توانايي انفجار در ارتفاع ششصد متر بالاتر از سطح زمين را دارد و اين بيانگر آن است که ايراني‌ها قصد به‌کارگيري کلاهک هسته‌اي در موشک‌هاي اصلاح شده شهاب را دارند که براي اين مقصود بايد حتما بالاتر از سطح زمين منفجر شوند.

در گزارش وي آمده است: ايران آزمايشي روي کلاهک‌هايي انجام داده و اين آزمايش با هدايت از ده کيلومتري و در عمق يک چاه چهارصد متري انجام شده است و نماينده ايران اين مسئله را پذيرفته و فقط گفته است كه اين نوع آزمايش‌ها روي سلاح‌هاي شناخته شده انجام مي‌شود.

هاينونن با نمايش اسنادي که از ايران به دست آورده، مدعي شده است که محاسبات رياضي براي عملکرد انفجار در ششصد متري در فضا انجام شده است و اين نوع آزمايش‌ها، ‌تنها براي سلاح‌هاي اتمي و شيميايي انجام مي‌شود.

زماني که سخن از گزارش البرادعي و انتقاداتي درباره آن در ميان بود، يکي از ديپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار روزنامه «فيگارو» گفته بود: هدف از اين گزارش، جلب‌نظر ايران براي راهيابي به اطلاعات بيشتر از فعاليت‌هاي موشکي ايران است.

حال با توجه به اينها پرسش اينجاست که آنها چگونه به اين اطلاعات دست يافته‌اند، چرا که در اين گزارش، به مدارک به دست آمده از ايران استناد شده است.
در اين نشست، همچنين علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي، با ابراز ناراحتي شديد از اين موضوع اعلام داشت: آژانس که يک سازمان صرفا فني است، مأموريت خود را به فاز يک سازمان اطلاعاتي تغيير داده است.

گفته مي‌شود، اطلاعات و فضاسازي انجام ‌شده تا اندازه‌اي جو شوراي حکام را تغيير داده و باعث عصبانيت سلطانيه شده است، به گونه‌اي كه وي در پاسخ به اين ادعاها گفته که يک دانشجو هم مي‌تواند اين گونه مسائل را سر هم کرده و نتيجه بگيرد.

همزمان برخي ناظران در فرانسه، سفر سارکوزي به آفريقاي جنوبي را بيشتر در راستاي جلب رضايت اين کشور ـ که عضو شوراي حکام و عضو غيردايم شوراي امنيت است ـ دانسته‌‌اند
تصویرظ

حالا بايد خوشحال باشيم يا ناراحت؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انقلاب اسلامي:گزارش البرادعی : برای اولین بار او جزئیات فعالیتهای اتمی ایران را در آنچه به تولید کلاهک اتمی مربوط میشود، در گزارش خود آورده است : *گزارش البرادعی : ایران فعالیتهای اتمی خود را شفاف تر کرده است اما از دادن پاسخ به پرسش در باره طرحهایش برای تولید بمب اتمی طفره می رود : ◄ به گزارش رویتر ( 22 فوریه 2008) البرادعی گزارش کرده است که ایران در باره برنامه اتمی خود بیشتر شفاف شده است اما شک ها در این باره که آیا فعالیتهایش یکسره صلح آمیز هستند و قصد تولید بمب اتمی ندارد، وجود دارند . ایران یکچند از فعالیتهای خود را بر آﮊانس مکشوف کرده است اما در باره ساخت بمب اتمی و نیز موشک حامل کلاهک اتمی ، پاسخهای پرسشهای آﮊانس را نداده است و در این باره " نگرانی جدی " وجود دارد : ● مدیر کل آﮊانس امیدوار است تا اجلاس حکام آﮊانس در 3 تا 7 مارس، مسائل بجا مانده را نیز حل کند . ● یکی از مهمترین تقاضای آﮊانس از ایران اینست که پروتکل الحاقی را بپذیرد . این پروتکل بازرسی هائی را میسر می کند که به آﮊانس امکان می دهند اطمینان حاصل کند ایران بطور سری به تولید سلاح اتمی روی ننهاده است . ● ماه پیش ، برای نخستین بار، ایران در باره سانتریفوﮊهای پیشرفته، به آﮊانس اطلاع داد . در اواسط فوریه، البرادعی همچنین در باره فعالیت های اتمی مخفی ایران در گذشته، توضیح خواسته است . ایران می باید ظرف 4 هفته به پرسش او پاسخ گوید . ● گزارش بر اینست که ایران به همه پرسشها پاسخ نداده است . * لوموند ( 23 فوریه ) گزارش البرادعی برای اولین بار جزئیات فعالیتهای گذشته ایران را برای تولید کلاهک اتمی در بردارد : ● برای نخستین بار، آﮊانس بین المللی انرﮊی اتمی که از سال 2003 در باره فعالیتهای اتمی ایران تحقیق می کند، عناصری را یک به یک در گزارش خود آورده است که می توانند حاکی باشند از اینکه جمهوری اسلامی ایران در کار تولید کلاهک اتمی و ایجاد تأسیسات لازم برای آزمایش سلاح اتمی بوده است . در گزارشی که در 22 فوریه انتشار پیدا کرد، البرادعی شاخص های کارهائی را آورده است که مربوط می شوند به مواد منفجره با شدت زیاد و موشک قادر به حمل آن . این عناصر موجب " نگرانی جدی " آﮊانس بین المللی انرﮊی اتمی هستند . و نشان می دهند که برنامه اتمی ایران " بسا دارای یک بعد نظامی است " . ● گزارش می گوید ایران پاسخهای یک رشته از پرسشها را داده و این رشته از فعالیتهای خود را شفاف کرده است . برای مثال ، به پرسشها در باره آزمایشهای مربوط به پلونیوم 210 و نصب سانتریفوﮊها و مجموعه معدنی اورانیوم پاسخ داده است . با دریافت این پاسخها، آﮊانس دید روشن تری در باره فعالیتهای اتمی ایران دارد . با وجود این ، از اینکه اطلاعات داده شده به آﮊانس همآهنگ و کامل نبوده اند، تأسف خود را ابراز می دارد . ● گزارش تأیید می کند که وجود احتمالی بعد نظامی فعالیتهای اتمی ایران، بدان علت که ایران شفاف سازی لازم را بعمل نیاورده است، موضوع نزاع است . نتیجه اینست که آﮊانس نمی تواند در باره طبیعت فعالیتهای اتمی ایران ، نظر روشن و قاطع بدهد . ● بدین سان، گزارش هم واجد عناصری است که سوءظن درباره فعالیتهای اتمی نظامی ایران را تقویت می کنند و هم حاکی از همکاری بیشتر ایران با آﮊانس و مفتشان آنست . پاره ای از کشورهای غربی از آن بیم داشتند که گزارش فعالیتهای اتمی ایران شفاف و خالی از بعد نظامی اعلام کند و پرونده اتمی ایران بسته شود . اما محتوای گزارش نگرانی آنها را بی مورد گرداند . و یک مقام آﮊانس اظهار تأسف می کند که امریکا ، نسبت به گزارش، هیچگونه موضع تشویق آمیزی را اتخاذ نکرده است . حتی نمی خواهد ببیند که تنها نیمی از لیوان پر است . اما کندولزا رایس ، وزیر خارجه امریکا، گفته است : " گزارش دلایل عالی در اختیار می گذارد برای رفتن بسوی تصویب قطعنامه جدید شامل مجازاتهای بیشتر برضد ایران " . فرانسه نیز می گوید " تردیدهای مهم در باره طبیعت فعالیتهای اتمی ایران برجا هستند . فرانسه گفتگو با ایران را ، برای حل مشکل، ترجیح می دهد . ● یکی از عناصر گزارش که برای ایران مشکل ساز است وجود منفجر کننده ای است که از فاصله 10 کیلومتری ، ماده منفجره را منفجر می کند . این منفجر کننده متصل است به چاهی با عمق 400 متر که شبیه است به تأسیسات آزمایش بمب اتمی . در 15 فوریه ، حکومت بوش به آﮊانس اجازه داد اطلاعات حاکی از فعالیتهای اتمی نظامی را با ایران در میان بگذارد و در باره آنها توضیح بخواهد . تهران می گوید این اطلاعات ساختگی هستند و آن ها را بی پاسخ گذاشت . ● در گزارش نکته در خور توجه دیگری است : آﮊانس از ایران در باره وارد کردن امواج شوک بر فلزات پرسیده است و ایران پاسخ می دهد آزمایشی برای ساختن ایربگ airbags برای خود رو بوده است . * احمدی نژاد در باره گزارش البرادعی گفته است: در 5 اسفند، در مصاحبه با تلویزیون رﮊیم، احمدی نژاد در همان حال که گزارش البرادعی را پیروزی بزرگ و صد بار بزرگ از ملی شدن صنعت نفت خوانده ، گفته است : دولت قبل، بدون تصویب مجلس پروتکل الحاقی را امضاء کرد/ کدام احمقی حاضر است عضو آژانس شود؟ و افزوده است : صد سال بنشیند و قطعنامه تصویب کنند ما به راه خود ادامه می دهیم . و پیش از او، ◄ در پی انتشار گزارش، جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ، از گزارش استقبال کرد و آن را دلیل حقانیت ایران شمرد : گزارش می گوید بسیاری از مسائل بکلی حل شده اند . این گزارش حاکی از صداقت ایران در باره نوع فعالیتهای اتمی خویش است . این گزارش نتیجه مقاومت ملت ایران و پافشاریش بر حقوق خویش است . با این گزارش ، دیگر دلیلی برای مداخله شورای امنیت و نیز محلی برای صدور قطعنامه جدید نمی ماند . جلیلی از امریکا خواست دیگر به متهم کردن ایران به فعالیتهای اتمی نظامی ادامه ندهد . گزارش حاکی از اینست که اتهامات وارده به ایران بی مبنی بوده اند و اصرار بر صدور قطعنامه بر ضد ایران موجب بی آبروئی آنهائی می شود که نمی خواهند به اشتباه خود اعتراف کنند . * در باره اطلاعاتی که امریکا در اختیار آﮊانس قرار داده و به آﮊانس اجازه داده در باره آنها از ایران توضیح بخواهد : ◄ هرالد تریبون ( 15 فوریه 2008) خبر داده بود که حکومت بوش پذیرفته است اطلاعات خود را در باره فعالیتهای اتمی نظامی ایران در اختیار آﮊانس بین المللی انرﮊی اتمی بگذارد . تا آن زمان، تردید داشت این اطلاعات را در اختیار آﮊانس بگذارد زیرا ممکن بود سبب لو رفتن کسانی بشود که این داده ها را در اختیار امریکا گذشته اند . این اطلاعات حاکی از آنند که ایران تا 4 سال پیش مشغول تولید بمب اتمی بوده است . ● این اطلاعات را در هفته ای پیش از انتشار گزارش، امریکا در اختیار آﮊانس گذاشت تا آﮊانس به استناد مدارک ، از ایران ، در باره فعالیتهای اتمی نظامیش توضیح بخواهد . البرادعی اصرار داشت این اطلاعات در اختیار آﮊانس قرار گیرد تا ایران فرصت آن را بیابد که در باره آنها توضیح دهد . اما هنوز روشن نیست که البرادعی چه اندازه از اطلاعات را مجاز است با ایران در میان بگذارد . بخصوص روشن نیست که او اجازه یافته است داده های کامپپوتر را که در 2004 ، از ایران خارج و در اختیار سیا قرار گرفته اند، با ایرانیان در میان بگذارد یا خیر ؟ دو ماه پس از آنکه سازمانهای اطلاعاتی امریکا گزارش خود را در باره فعالیتهای اتمی ایران انتشار دادند و در آن، خاطر نشان کردند که از سال 2003 بدین سو، ایران برنامه تولید بمب اتمی را پی نگرفته است ، امریکا تصمیم گرفت اطلاعات خود را در اختیار آﮊانس بگذارد . در مصاحبه روز یک شنبه با فوکس نیوز، بوش گفته است : او موافق نیست که گزارش سازمانهای اطلاعاتی امریکا در باره فعالیتهای اتمی ایران ، نگرانی بابت خطر مجهز شدن ایران به بمب اتمی را تخفیف داده است . اگر گزارش را با دقت بخوانید می بیند ایران را تهدید ارزیابی کرده است . گزارش نشان می دهد که ایران برنامه تولید سلاح اتمی را داشته است . اما این امر که در سال 2003 برنامه تولید بمب اتمی را رها کرده است، دلیل آن نیست که برنامه اتمی نظامی محرمانه دیگری در دست اجرا نیست . ● بنابر قول مقامات امریکا و کشورهای دیگر که ما از آنها در باره محتوای اطلاعات پرسیده ایم، این اطلاعات شامل اطلاع در باره طرح نمک سبز است . این طرح بکار تولید اورانیوم غنی شده با درجه بالا و تولید کلاهک اتمی برای موشک می آید . وجود این طرح دلیل بر آنست که میان برنامه هسته ای صلح آمیز و برنامه اتمی نظامی ارتباط وجود دارد . اگر صحت مدرک قطعی شود مدرک قطعی می شود بر این که ایران در این باره که برنامه اتمیش صلح آمیز است، دروغ می گوید . ● داده های کامپیوتر دو نوع برنامه را تشریح می کند : L - 101 و L- 102 گویای وجود برنامه تولید بمب اتمی . ● البرادی در ماه اوت گفته است ایرانیها حق دارند از این اطلاعات آگاهی پیدا کنند . من آنها را در اختیارشان می نهم . من حقوق دانم و می دانم نمی توان کسی را به جرمی متهم کرد و او را از چند و چون جرم آگاه نکرد . مقامات رسمی نمی دانند که آیا اطلاعاتی که آﮊانس ایران را از آنها آگاه می کند بقدر کافی قانع کننده هستند که ایران را برآن دارند به پرسشهای آﮊانس پاسخهای شفاف و قانع کننده بدهد یا خیر . داده های کامپیوتر که در اختیار امریکا قرار گرفته اند، 1000 صفحه است . امریکا از میان آن داده ها، داده هائی را انتخاب کرده و در اختیار آﮊانس بین المللی انرﮊی اتمی قرار داده است . *آﮊانس در باره نمک سبز و آزمایش مواد با قدرت انفجاری عظیم و موشک از ایران سئوال کرده است : ◄ انترنشینال نیوز سرویس ( 22 فوریه) از وین گزارش کرده است که آﮊانس در سه مورد، یکی در مورد نمک سبز که تبدیل اورانیوم دیوکسید ( UO2 ) به اورانیوم تترافلواورید ( UF4 ) است ، از ایران سئوال کرده است . تولید این نمک مقدمه تولید اورانیوم غنی شده به درجه بالا است که بکار تولید بمب اتمی می آید . ◄آزمایش مواد منفجره با شدت انفجار عظیم . مفتشان آﮊانس از چاشنی انفجاری از راه دور و نیز چاهی به عمق 400 متر که آن چاشنی با این چاه رابطه دارد ، آگهی یافته اند و در باره آن از ایران سئوال کرده اند . ◄ از ایران در باره موشک شهاب 3 ، بخصوص در باره موشک کیهان نورد پرسیده است که می تواند از جو زمین بیرون رود و دوباره به زمین بازگردد . اعضای شورای حکام اسنادی در باره این نوع موشک در اختیار آﮊانس گذاشته اند . این اسناد نشان می دهند که ساخت کلاهک اتمی نیز درکار است و کارشناسان می توانند رد ساخت اینگونه کلاهک را بیابند . آﮊانس در باره محاسبات نترونی و اثر موجهای شوک بر فلز و جدا سازی غنی سازی / ایزوتوپ و موشکهای قاره پیما از ایران پرسیده است . و نیز ، در باره خرید فرآورده های دو منظوره که کاربردهای نظامی نیز دارند، آﮊانس از ایران پرسیده است . انقلاب اسلامی : بجا است ترجمه آن قسمت از گزارش را که مربوط می شود به مسائل حل ناشده، به نقل از ایسنا ( 4 اسفند ) نقل کنیم . تفاوتها میان این ترجمه و گزارشهای بالا ، گویا هستند : بخشی از گزارش آﮊانس بین المللی انرﮊی اتمی در باره مسائل حل نشده که از ایران در باره آنها توضیح خواسته است : ٣٥ . آژانس همانطور که توسط شوراي امنيت در خواست شده بود بصورت مدوام از ايران خواسته است که به موضوع مطالعات اتهامي در رابطه با تبديل دي اکسيد اورانيوم ((UO2 به تترا فلورايد اورانيوم (UF4) در پروژه نمک سبز، آزمايش با قدرت انفجاري بالا و طراحي وسيله پرتاب موشک (re-entry vehicle) که مي تواند ابعاد هسته اي نظامي داشته باشد و به نظر مي رسد که واجد ارتباطات اداري بوده، با توجه به پيوند احتمالي آنها با مواد هسته اي(GOV/‌٥٨/٢٠٠٧، پاراگراف ‌٢٨) بپردازد. ايران موافقت كرد بعنوان بخشي از برنامه کار اين مطالعات ادعايي را بررسي كند. ‌‌٣٦ . در روزهاي ‌‌٢٧و ‌‌٢٨ ژانويه و از ‌‌٣ تا ‌‌٥ فوريه ايران و آژانس در نشست‌هايي در تهران بر روي مطالعات ادعايي گفتگو كردند. در طي اين گفتگو‌ها آژانس جزئيات اطلاعات در باره اين مطالعات را ارائه كرده و خواستار روشن سازي درباره ديگر مسائلي که طي برنامه اقدام بوجود آمده بود از جمله نقش PHRC و KM و موسسه تحقيقات آموزشي(ERI) و موسسه فيزيک کاربردي (IAP) شد(GOV/‌٨٣/٢٠٠٤، پاراگراف ‌١٠٠- ‌١٠١). ‌‌٣٧ . آژانس به ايران اسناد مشخصي را نشان داد که از ديگر کشورها دريافت کرده بود و حاکي از آن بود که مبداء آن ايران است شامل تبديل طرحهاي آزمايشگاهي تبديل uo2 به Uf4 بود. اسناد نشان مي داد که ظرفيت پردازش حدود يک تن در سال مي باشد. سند شامل ارتباط بين کارکنان پروژه و ساير شرکتهاي خصوصي به منظور کسب ابزار سازي بود. اين طرح اوليه علائم شرکت کميما معدن بر روي آن بود و به (پروژه ‌‌١٣/٥) اشاره داشت اين اسناد شامل ارتباطات ميان و يک شرکت خصوصي ديگر در مورد دستيابي به پروسه ابراز سازي بود. اين ارتباطات همچنين اشاره به هدايت پروژه در ارتباط موشک قادر ورود مجدد Missile re-entry vehicle اشاره كرده بود. آژانس همچنين طرحي مبني بر پروسه توليد ‌‌٥٠ تن UF4 سالانه را به ايران ارائه نمود. ‌‌٣٨ . ايران اعلام كرد که اين ادعاها بي‌پايه بوده و اطلاعات نشان داده شده توسط آژانس ساختگي مي‌باشد. اگرچه ايران موافقت كرد که اظهاراتش را با جزئيات روشن كند. در تاريخ ‌‌٨ و‌‌١٢ فوريه ‌‌٢٠٠٨ آژانس مجددا بصورت مکتوب بر درخواستش از ايران براي ارايه توضيحات بيشتر تاکيد كرد. در ‌‌١٤ فوريه ‌‌٢٠٠٨، ايران پاسخ داد و اظهارات اوليه خود را تكرار و اعلام كرد كه اين ارزيابي نهايي‌اش در اين زمينه است. ايران اعلام كرد که تنها سازماني که درگير در فعاليت‌هاي مربوط به چرخه سوخت بوده و مي‌باشد، سازمان انرژي اتمي ايران بوده و اين سازمان با کيميا معدن جهت ايجاد کارخانه تغليظ اورانيوم UOC در گچين قرارداد داشته است و تنها پروژه‌اي بوده که کيميا معدن در آن دخالت داشت. از نظر ايران طرح مطالعاتي، ساختگي و اتهامات بي‌اساس بوده است. ‌‌٣٩. طي ملاقات‌هاي ‌‌٣ تا ‌‌٥ فوريه ‌‌٢٠٠٨، آژانس اسناد موجود ديگري را جهت بررسي به ايران ارائه كرد و اطلاعات فني بيشتري در خصوص موارد زير ارائه كرد، شامل: آزمايش چاشني انفجاري، ولتاژ بالاي تجهيزات شليک، ساخت سيم رابط چاشني انفنجاري، شليک همزمان سيم رابط چاشني انفجاري چند گانه و شناسايي ساز و کارهاي آزمايش انفجاري که شامل استفاده از يک میله ( در واقع چاه ) ‌‌٤٠٠ متري و قابليت شليک از راه دور از ميله با فاصله ‌‌١٠ کيلومتر که آژانس معتقد است تمامي آنها مرتبط با تحقيق و توسعه در زمينه تسليحات هسته‌اي بود. ايران اظهار داشت که اين اسناد ساختگي بوده و اطلاعات مندرج در آن اسناد را مي‌توان به سهولت در منابع آشکار يافت. آژانس همچنين طي جلسات ياد شده پارامترها و فعاليت‌هاي توسعه‌اي مربوط به موشک شهاب ‌‌٣، بويژه جوانب فني يک وسيله با قابليت ورود مجدد را توضيح داد و يک تصوير کامپيوتري ارائه شده توسط ديگر کشورهاي عضو را که نشاندهنده يک طرح شماتيک از مخروط داخلي وسيله با قابليت ورود مجدد بود، را در دسترس ايران قرار داد. چنين طرحي از سوي آژانس به اين عنوان که به احتمال فراوان داراي قابليت تامين نياز يک وسيله هسته‌اي است، ارزيابي شده است. ايران تاکيد كرد که برنامه موشکي‌اش فقط در برگيرنده استفاده کلاهک‌هاي متعارف بوده و همچنين بخشي از برنامه هاي فضايي کشور مي‌باشد و اينکه طرح شماتيک نشان داده شده از سوي آژانس ساختگي و بي اساس است. ‌‌٤٠ . آژانس در خلال ملاقات‌هاي ‌‌٢٧ و ‌‌٢٨ ژانويه و ‌‌٣ تا ‌‌٥ فوريه ‌‌٢٠٠٨، از ايران در مورد تعدادي از اقدامات خريد توسط موسسه تحقيقات آموزشي، مرکز تحقيقات فيزيک و موسسه فيزيک کاربردي که مي‌توانسته است به مطالعات ادعايي بالا ارتباط داشته باشد، درخواست توضيح كرد. اين موارد شامل دوره هاي آموزشي در مورد محاسبات نوتروني، تاثيرات موج انفجار بر فلز، غني سازي/ جداسازي ايزوتوپ و موشک‌هاي بالستيک بود. تلاش‌ها براي خريد منفذ جرقه(spark gaps)، نرم افزار موج انفجار (Shock Wave)، چشمه‌هاي نوتروني، قطعات فولادي مخصوص،(GOV/‌١٥/٢٠٠٦، پاراگراف ‌٣٧) و تجهيزات اندازه‌گيري پرتو شامل طيف سنج‌هاي Bore hole گاما نيز بعمل آمده بود. ايران در پاسخ کتبي خود به تاريخ ‌‌٥ فوريه ‌‌٢٠٠٨ اظهار داشت در مورد نرم افزار "PAM Shock" "بمنظور مطالعه هواپيماها، تصادف اتومبيل‌ها، کيسه هوا و طراحي کمربند ايمني" مورد پرس و جو قرار گرفته است. ايران همچنين اظهار داشت دستگاه‌هاي نظاره‌گري تشعشع را که در خصوص آنها استفسار كرده براي مقاصد حفاظت در برابر تشعشع بوده است. پاسخ‌هاي ايران در خصوص تلاش‌ها براي کسب دوره‌هاي آموزشي محاسبات نوتروني و غني‌سازي. جداسازي ايزوتوپي، spark gaps ، چشمه‌هاي نوتروني و تجهيزات اندازه‌گيري پرتو براي طيف سنج‌هاي Bore hole گاما هنوز مورد انتظار است. ‌‌٤١ . آژانس طي همان ملاقات‌ها در مورد نقش مقامات و موسسات خاصي و ارتباط آنها با فعاليت‌هاي هسته‌اي خواستار توضيح شد. از ايران همچنين خواسته شد در باره پروژه هايي از قبيل پروژه موسوم به "پروژه ‌‌٤" (احتمالا غني سازي اورانيوم) و فعاليتهاي تحقيق و توسعه مرتبط با ليزر توضيح دهد. ايران وجود برخي سازمان‌ها و دفاتر پروژه‌ها که در اسناد مورد اشاره قرار گرفته بودند را رد کرد و تکذيب كرد که سازمانهاي ديگر نام برده شده در فعاليتهاي هسته‌اي درگير هستند. ايران همچنين وجود برخي اشخاص که در اسناد از آنان نام برده شده را تکذيب کرده و اظهار داشت ادعاها در خصوص نقش افراد ديگر نام برده شده بي اساس است. پاسخ هاي ايران به درخواست آژانس در خصوص "پروژه ‌‌٤" و فعاليتهاي تحقيق و توسعه مرتبط با ليزر همچنان مورد انتظار مي باشند. ‌‌٤٢ . آژانس در ‌‌١٥ فوريه ‌‌٢٠٠٨ بمنظور نشان دادن اسناد در خصوص مطالعات ادعايي به ايران، پس از اينکه از سوي کشورهايي که آنها را ارائه داده بودند مجاز به انجام اين کار شد پيشنهاد کرد يک ملاقات ديگر برگزار شود. ايران هنوز به پيشنهاد آژانس پاسخ نداده است. چگونه ایران رازهای هسته ای خود را از آژانس مخفی میکند : سورن پیکارد - فیگارو( دوم فوریه دو هزار و هشت ) در یکی از شب های زمستانی سال 2005 ملاقاتی با کریس شارلیه انجام دادیم و او برایمان از درگیری هایش با دولتمردان ایران گفت . کریس شارلیه نماینده بلژیکی تبار آژانس بین المللی انرﮊی هسته ای است . او میگفت : " در سال 2003 پافشاری زیادی را برای بازدید از مجموعه " لویزان - شیان " بخرج دادیم . مجموعه ای که یک مرکز تحقیقاتی در حومه جنوب شرقی تهران است . بعد از دو ماه رایزنی ، درها را بر روی اکیپ ما گشودند . روزی که چراغ سبز شد و ما اجازه ورود به محل و بارزسی را یافتیم ، تازه در ابتدای تعجب خود بودیم . چرا که ، تمامی ساختمان های محل ویران شده بودند. حتی زمین را تا عمق چهار متری زیر و رو کرده بودند . با وجود این و با پشتکار زیاد ما بازرسان آژانس ، نمونه برداری از خاک محل ( که معلوم بود به تازگی زیر و رو شده ) ، را آغاز کردیم . تحقیقات اولیه آثار اورانیوم 20 درصد غنی شده را نشان میداد." این برای آﮊانس خود سند و دلیلی مبنی بر غنی کردن اورانیوم در این محل بود . اگرچه هنوز مورد تخلف (سانتریفوژ) پیدا نشده بود . همان سانتریفوژ هائی که تهران در گذشته منکر دارا بودن آنها شده بود . تا اینکه رئیس جمهوری، محمود احمدی نژاد به وجود آنها اعتراف کرد . "باید توجه کرد که مجموعه لویزان - شیان یک مورد تنها و خاص نیست ، بلکه موارد دیگری نیز در ایران وجود دارد (البته تا به این زمان ) در بهار سال 2004 میلادی ، یک انبار قدیمی در جنوب تهران نظر اکیپ ما را بخود جلب کرد در جلوی درب این کارخانه قدیمی ساعت سازی( که حال شرکت کالاهای برقی نام گرفته) ، ماهها انتظار کشیدیم ، تا اینکه وارد آنجا شدیم . تعجب در تعجب ، از زمین تا سقف آن محل را بازسازی کرده بودند ، بطوری که هنوز بوی رنگ به مشام آدمی میرسید . بوضوح میدانستیم که قصدی بجزء پنهان کاری وجود ندارد . نمونه برداری از محل را آغاز کردیم و نمونه ها را به آزمایشگاه سیبرسدوف ( آزمایشگاه آﮊانس) فرستادیم . نتیاج آزمایش ها تا حد زیادی ، رازهای مجموعه لویزان - شیان را بر ملاء کرد . آثار اورانیوم 36-54 درصد غنی شده ، این در حالی است که اورانیوم 5 درصد غنی شده برای مصارف غیر نظامی کافی است . از آن زمان تا به امروز حجم گزارشات آژانس بیشتر شده است ، اما هیچکدام از این بازرسی ها نتوانسته اند ، سندی غیر قابل انکار را در اختیار آژانس بگذارند که اورانیوم ها مصارف نظامی داشته اند" . بقول یک دیپلمات بلند پایه غربی اکثر کسانی که با این مسئله در گیر هستند بر این باورند که " ایران قصدی بجزء تولید سلاح هسته ای ندارد و کوشش های ایرانیان در این راستا بوده است " لویزان محلی برای تحقیقات فیزک کاربردی بوده است و بر خلاف آنچه انتظار میرفت ، این مرکز تحت کنترل سازمان انرﮊی هسته ای ایران نبوده بلکه به وزارت دفاع تعلق داشته است . حال با وجود سلسله مراتب بسیار پیچیده قدرت در ایران ، لویزان چگونه جائی بوده است؟! چه چیزی را نظامی ها میخواستند از نظر سازمان انرﮊی هسته ای خود بپوشانند ؟! این احتمال میرود که با بازرسی آﮊانس بین المللی انرژی هسته ای از این مکان ، فعالیت های هسته ای فرا دولتی و زیر زمینی لو رفته باشد . در هر صورت، با لو رفتن این مکان ، سندهای رسوا کننده ای نیز به دست آژانس افتاده است . برای مثال، دست یابی به نمک سبز (گرین سالت) که در برگیرنده تمامی آزمایش های ابتدائی برای تولید سلاح اتمی است و نیز تولید سوخت ، سیستم شلیک و نیز برنامه ساخت کمان های اورانیوم فلزی که بر روی (اوژیو) پوشانده میشود . آیا اسرارمجموعه لویزان - شیان و شرکت کالای برقی به همینجا ختم میشود ؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موضوع این است که ما به دانش فنی هسته ای رسیده ایم و غرب نمی خواهد باور کند و داستانسرایی می کند بر فرض وجود این مدارک هم دلیل بر چیزی نیست چون برای علم حد و مرزی وجود ندارد.موضوع ترس آنها نیست چون خودشان هزاران بمب دارند و حتی به کار برده اند و در اغلب مهمات معمولی آنها اورانیوم غنی شده ضعیف برای افزایش قدرت انفجار وجود دارد.موضوع این است که در صورت قدرتمندی ایران غرب هر کاری خواست نمی تواند انجام دهد و ایران شریک در قدرت آنها خواهد شد.موضوع این است که نمی توانند سیاست خود را دیکته کنند.این موضوعات به حال حاضر تنها محدود نمی شود بلکه شامل ملی شدن نفت و مصادره ذوب آهن خریداری شده از آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم که ایران مجبور شد از شوروی سابق خریداری کند.عدم سرمایه گذاری واقعی آمریکای به اصطلاح دوست در صنعت پایه و چند کارخانه ساخته شده هم طوری بود که کاملا در تولید (مواد اولیه و دانش فنی) وابسطه بود .سلاحهای فروخته شده اگر چه نسبت به سلاحهای عراقی برتری داشت ولی حداقل 20 تا 30 درصد از کیفیت آنها کاسته شده بود علی رغم روابط خوب و پول نقد.تمام تبلیغات امروز هم به این دلیل است که کشوری خارج از دایره قدرت آنها دارد رشد می کند.البته هزینه های زیادی برای این رشد می دهیم مشکلات بسیار است ولی چاره ای نیست وگرنه تا ابد جهان سومی خواهیم بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روزنامه لوموند روز پنجشنبه مقاله‌اي را از علي آهني سفير جمهوري اسلامي ايران در پاريس با عنوان "موضوع هسته‌اي ايران يا توهم تهديد" به چاپ رساند. متن كامل اين مقاله كه قبل از تصويب قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل نوشته شده و لوموند با تاخير آن را به چاپ رسانده است به اين شرح است : ظرف سالهاي اخير "برنامه هسته‌اي ايران" به‌دليل مخالفت برخي از كشورهاي غربي به موضوعي چالش خيز تبديل شده و جامعه بين‌المللي بنا به دلايل روشن در مقابل مسئوليت خطيري قرار گرفته است. هرچه بر دامنه اين بحث افزوده مي‌شود مسئوليت كشورها و سازمانهاي بين‌المللي درقبال حل اين مساله و تحكيم پايه‌هاي صلح بين‌المللي سنگين تر مي گردد. وضوع هسته‌اي ايران بحث تقابل ايران و جامعه جهاني نيست ، كه برعكس بحث توقع اعضاي جامعه جهاني از نظام بين‌الملل كنوني و برخورداري يك كشور از حقوق قانوني و لايتجزاي خود است. به دليل رفتار دوگانه معدود كشورهاي مخالف برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران، جامعه جهاني و كشورهاي مسئوليت پذير در معرض آزمون بزرگي قرار گرفته اند. خواست قريب به اتفاق اعضاي جامعه بين‌الملل اين است كه براي حل موضوع هسته‌اي ايران بايد فرصت را به ديپلماسي داد. هيچ كشوري نمي‌تواند براي ظرفيت ديپلماسي پاياني مشخص كند. آندسته از كشورهاي غربي كه با برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران مخالفند بايد به منشور ملل متحد و حل مسالمت آميز مسائل بين‌المللي بر طبق اصول عدالت و حقوق بين‌الملل وفادار بمانند. نتيجه اين مخالفت نبايد به تضييع حق مسلم ملت ايران و تضعيف جايگاه نهادهاي بين‌المللي منجر شود. برنامه هسته‌اي ايران بر اساس مدارك و اسناد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و حتي اعتراف سرويسهاي اطلاعاتي آمريكا و كشورهاي هسته اي، صلح آميز است. به همين دليل است كه توجيهي براي تصويب قطعنامه واعمال وتشديد مجازاتها عليه ملت ايران وجود ندارد. فعاليت صلح آميز هسته‌اي در چهارچوب معاهده عدم اشاعه ( ‪ ( N.P.T‬حق قانوني همه اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و اين حق قابل غير قابل انكاراست. نتيجه ديپلماسي قطعنامه‌اي و تشديد مجازاتها عليه ايران مي‌تواند به كاهش نقش آژانس (‪ ( IAEA‬به عنوان تنها ارگان فني و حقوقي ذيصلاح سازمان ملل متحد و محدود كردن شانس مذاكره منجر شود و اين خلاف خواست منطقي ايران و توقع جامعه جهاني است. حفظ اقتدار و تحقق اهداف آژانس و احترام به جايگاه آن مسئوليت همه كشورهاست. چنانچه‌اين اقتدار خدشه‌دار شود به‌يك آنارشيسم و هرج و مرج بين‌المللي منجر مي‌شود و ديگر تشخيص بين حق و تكليف ممكن نيست و اعتبار نهادها و اسناد بين‌المللي مورد ترديد جدي قرار خواهد گرفت. برخي كشورها بر پايه اطلاعات و ارزيابي غلط از فعاليت هسته‌اي ايران رويكردي تبعيض آميز و بعضا خصمانه در قبال دولت و ملت ايران اتخاذ كرده اند در واقع زبان تهديد برخي كشورهاي غربي و بحث تشديد مجازاتها زائيده توهم همين كشورها از فعاليت هسته‌اي صلح آميز ايران است. بخشي از گزارش اخير سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا نيز مويد همين نكته است لذا لازم است با واقع بيني و در نظر گرفتن حسن نيت ، صداقت و جديت جمهوري اسلامي ايران در همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر اساس گزارش اخير مدير كل آن ، آقاي البرادعي تلاشهاي بين‌المللي براي پايان بخشيدن به اين رويكرد تبعيض آميز و با احترام به حقوق ملت ايران و تحكيم پايه‌هاي صلح و امنيت جهاني تقويت شود. مسئوليت حفظ صلح جهاني و آنچه كه در منشور ملل متحد آمده است بعهده همه اعضاي جامعه جهاني است و همه بايد در اين راه مساعي جميله خود را بكار گيرند. حوادث پس از اشغال عراق واعتراف اشغالگران اين كشور و روشن شدن بي‌اساس بودن مدارك ادعايي آنها در مورد وجود سلاحهاي كشتار جمعي در عراق ثابت كرد كه ملت عراق قرباني همين توهم شده است. با توجه به اين تجربه است كه بسياري از ناظران سياسي جهان معتقدند كه نمي توان كشوري را بر اساس توهم تهديد و يا متهم كردن بر اساس نيت آن، قانون شكن ناميد. بنابر اين ، در خصوص برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران ، قدرتهاي هسته اي بايد به نظرات كارشناسي فني و حقوقي آژانس بين الملي انرژي اتمي احترام گذاشته و از فشار به آژانس و تاثير منفي گذاردن بر روند منطقي و قانوني انجام وظايف آژانس بپرهيزند. ملتهاي منطقه خاورميانه نسبت به نقش گذشته فرانسه در برخي تحولات منطقه از جمله عراق نگاه مثبتي دارند. بطورقطع حفظ اين جايگاه براي دولت ومردم فرانسه مهم است. فرانسه امروز داراي فرصتهاي ارزشمندي است. نزاع خاورميانه، بحران سياسي در لبنان، تحولات منطقه بويژه در عراق و افغانستان و مهمتر از همه موضوع هسته‌اي ايران فرصتهاي بزرگي را براي فرانسه مهيا كرده تا در صورت تمايل با واقع بيني، نقش موثر و تاريخي خود را بعنوان كشوري مسئول ايفا كند. منبع ایرنا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.