Recommended Posts

[align=justify][color=darkblue]قائم مقام وزیر نیرو از راه اندازی کامل نیروگاه اتمی بوشهر تا دهه فجر سال جاری خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون تولید برق با 50 درصد ظرفیت در این نیروگاه در حال انجام است.[/color]
به گزارش مشرق ، علی ذبیحی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر در این نیروگاه تولید برق اتمی 40 تا 50 درصد ظرفیت اسمی در حال انجام است، گفت: پیش بینی می شود تا دهه فجر سال جاری ظرفیت تولید برق در نیروگاه بوشهر تکمیل شود.
قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون تولید برق اتمی در این واحد نیروگاهی به طور طبیعی در حال انجام است، تصریح کرد: وزارت نیرو از افزایش ظرفیت تولید برق اتمی در نیروگاه بوشهر استقبال می کند.
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت افزایش پایداری تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر، اظهار داشت: پس از سالها انتظار پیش بینی می شود امسال امکان تولید برق با پایداری مطمئن تری در این نیروگاه انجام شود.
در همین حال مجید نامجو اخیرا با بیان اینکه در سالجاری 500 مگاوات برق هسته‌ای به شبکه سراسری متصل شد، گفته است: برای تولید یکهزار مگاوات برق نیاز به تستهای نهایی و تاییدیه سازمان انرژی اتمی بود که در حال انجام است.
این عضو کابینه دولت دهم از افزایش ظرفیت تولید برق اتمی ایران به یکهزار مگاوات تا پایان سالجاری خبر داده و تاکید کرده است: تاکنون تست‌های اتصال 100، 300، 400 و 500 مگاواتی برق هسته ای به شبکه سراسری با موفقیت انجام شد و برای دریافت 1000 مگاوات هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
محمد بهزاد معاون وزیر نیرو هم اخیرا با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی فاز دوم نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرده است: به زودی ظرفیت تولید برق اتمی ایران دو برابر می‌شود.
نیروگاه اتمی بوشهر ساعت 23:29 دقیقه روز شنبه دوازدهم شهریورماه سالجاری برای نخستین بار با تولید 60 مگاوات برق سنکرون شد.
با راه اندازی فاز نخست نیروگاه بوشهر، ایران نخستین کشور در خاورمیانه بوده که صاحب نیروگاه و برق اتمی شده است.
در همین حال شرکت انرگو اتم اوکراین اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: ظرفیت تولید نیروگاه بوشهر تا سال 2012 میلادی به 100 درصد خواهد رسید.
در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر در مرحله استفاده از 50 درصد ظرفیت خود قرار دارد و قرار است مراحل بعدی استفاده از 75 و 100 درصد ظرفیت توسط شرکتهای روسی و اکراینی تحویل ایران شود.
قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر ژانویه 1995 میلادی در تهران امضا شد و در ماه فوریه 1998 میلادی تهران و مسکو توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکمیل کند.

[color=olive]۱۳ دي ۱۳۹۰ [/color]
منبع: مشرق ‌نيوز
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/89360/%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به همگي
باز هم ترور دانشمنداي هسته اي.چرا ما در قبال ترور دانشمندامون هيچ عكس العملي نشون نميديم :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران منتشر شد.[/color]
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، گزارش یوکیو آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان دقایقی پیش منتشر شد.
دبیر کل در گزارش امروز خود با اشاره به تشدید فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در ایران، مدعی شده که این فعالیت‌ها به شدت افزایش یافته است.
در این گزارش همچنین ذکر شده که مأموریت کارشناسان آژانس در سفر به تهران که قانع کردن ایران در پاسخ به گمانه‌های این نهاد در ارتباط با آنچه ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای کشورمان خوانده‌شده، با موفقیت همراه نبوده است.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

[color=olive]90/12/05[/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13901205000740


[color=orange]
تیتر خبر تغییر داده شد .

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش جديد آژانس درباره ايران+ متن كامل

ایران هسته ای- گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران در 11 صفحه منتشر شد.

یوکیا آمانو گزارش خود به اجلاس مارس 2012 شورای حکام آژانس را غروب روز جمعه 5 اسفند 1390 (24 فوریه 2012) منتشر کرد.

این گزارش در 55 پاراگراف و 12 فصل تنظیم شده است.

مدیر کل در پاراگرف 50 این گزارش اذعان کرده است که مواد و فعالیت های هسته ای اظهار شده ایران دارای هیچ انحرافی نیست.

گزارش های تکمیلی منتشر خواهد شد.

متن کامل این گزارش را از [url=http://www.isis-online.org/uploads/isis-reports/documents/IAEA_Iran_Report_24February2012.pdf]اینجا[/url] دریافت کنید.

منبع
http://rajanews.com/Detail.asp?id=117852

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دبیر کل در گزارش امروز خود با اشاره به تشدید فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در ایران، مدعی شده که این فعالیت‌ها به شدت افزایش یافته است.
در این گزارش همچنین ذکر شده که مأموریت کارشناسان آژانس در سفر به تهران که قانع کردن ایران در پاسخ به گمانه‌های این نهاد در ارتباط با آنچه ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای کشورمان خوانده‌شده، با موفقیت همراه نبوده است. [/quote]

[quote]مدیر کل در پاراگرف 50 این گزارش اذعان کرده است که مواد و فعالیت های هسته ای اظهار شده ایران دارای هیچ انحرافی نیست.[/quote]

کلآ نحوه گزارش نویسی آژانس انرژی اتمی طوریه که هر کس هر چیزی خواست میتونه ازش برداشت بکنه!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارشى که همه از يک ماه قبل از ماهيتش خبر دارن چه گزارشيه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]دبیر کل در گزارش امروز خود با اشاره به تشدید فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در ایران، مدعی شده که این فعالیت‌ها به شدت افزایش یافته است.
در این گزارش همچنین ذکر شده که مأموریت کارشناسان آژانس در سفر به تهران که قانع کردن ایران در پاسخ به گمانه‌های این نهاد در ارتباط با آنچه ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای کشورمان خوانده‌شده، با موفقیت همراه نبوده است. [/quote]

[quote]مدیر کل در پاراگرف 50 این گزارش اذعان کرده است که مواد و فعالیت های هسته ای اظهار شده ایران دارای هیچ انحرافی نیست.[/quote]

کلآ نحوه گزارش نویسی آژانس انرژی اتمی طوریه که هر کس هر چیزی خواست میتونه ازش برداشت بکنه!!![/quote]


این یه رسمه تو اژآنس
یعنی اگه به گزارش در مورد بقیه کشو ر هام دقت کنی هیچ کدوم صراحت کامل ندارن همش دو پهلو

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متن كامل گزارش مديركل آژانس درباره ايران
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران به اين شرح است:

«اجراي موافقتنامه پادمان NPT

و مفاد مربوطه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در جمهوري اسلامي ايران

A. مقدمه

1. اين گزارش مديركل به شوراي حكام و به موازات آن به شوراي امنيت در خصوص اجراي توافق پادمان معاهده منع اشاعه هسته‌يي (NPT) و مفاد مربوطه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در جمهوري اسلامي ايران (ايران) است.

2. شوراي امنيت تاكيد كرده است كه اقدامات مورد درخواست شوراي حكام در قطعنامه‌هايش درباره ايران الزام‌آور است. مفاد مربوطه قطعنامه‌هاي ياد شده شوراي امنيت كه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصويب شده‌اند مطابق شرايط اين قطعنامه‌ها الزام‌آور هستند.

3. از آژانس به خاطر موافقتنامه روابطش با سازمان ملل متحد خواسته شده با شوراي امنيت در اجراي مسووليت شورا براي حفظ و برقراري صلح و امنيت بين المللي همكاري كند. از كليه اعضاء‌ ملل متحد خواسته شده است تا با پذيرش و اجراي تصميمات شوراي امنيت موافقت كنند، و در اين راستا، اقداماتي را مطابق با تعهدات‌شان تحت منشور ملل متحد انجام دهند.

4. اين گزارش به تحولات بعد از آخرين گزارش(Gov/65/2011, 8 November 2011) و هم‌چنين مسايل باقيمانده طولاني مي‌پردازد. اين گزارش بر آن حوزه‌هايي كه ايران به طور كامل تعهدات الزام‌آور خود را اجرا نكرده، متمركز است، زيرا ايجاد اعتماد بين‌المللي به ماهيت صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌يي ايران، مستلزم اجراي كامل اين تعهدات است.

B . روشن‌سازي مسائل حل نشده

5. شوراي حكام در 18 نوامبر 2011 قطعنامه GOV-2011-69 را تصويب كرد كه در آن در كنار ديگر مسايل، تاكيد شد كه ضروري است ايران و آژانس به منظور حل فوري همه مسايل اساسي باقي‌مانده با هدف ارايه توضيحات در خصوص آن مسايل، از جمله دسترسي به كليه اطلاعات، مستندات، سايت‌ها‍، مواد و اشخاص مربوطه در ايران، به گفت‌وگوهاي خود شدت بخشند. شورا هم‌چنين از ايران خواست كه با هدف احياي اعتماد بين‌المللي به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه هسته‌يي ايران به طور جدي و بدون پيش شرط در مذاكرات مشاركت كند. در اين راستا و درپي تبادل‌نامه‌ها بين آژانس و ايران موافقت شد كه يك تيم آژانس براي گفت‌وگو از ايران بازديد كند.

6. يك تيم آژانس از 29 تا 31 ژانويه 2012 اولين دور گفت‌وگوهادر تهران را با مقامات ايران با هدف حل كليه مسايل باقي‌مانده انجام داد. در طول اين گفت‌وگوها:

ـ آژانس نگراني‌هاي خود را تشريح كرد و توضيحات درباره ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته‌يي ايران را به عنوان اولويت اصلي مشخص كرد.

ـ آژانس دسترسي به سايت پارچين را درخواست كرد، اما ايران اجازه دسترسي به اين سايت را در آن زمان نداد.

ـ آژانس و ايران درباره رويكردي براي روشن كردن كليه مسايل باقي‌مانده در ارتباط با برنامه هسته‌يي ايران از جمله مسايلي كه بايد به آن پرداخته شود، اقدامات مقدماتي و مداليته‌ها‍، ‌يك مذاكرات مقدماتي داشتند.

ـ يك پيش‌نويس گزارش مذاكرات درباره يك رويكرد ساختاري براي روشن‌ كردن كليه مسايل باقي‌مانده در ارتباط با برنامه هسته‌يي ايران براي بررسي بيش‌تر تهيه شد.

7. متعاقب اولين نشست‍، تبادلات ميان ايران و آژانس منجر به تشريح بيش‌تر اين رويكرد سازنده شد.

8. در دومين دور مذاكرات در تهران كه از تاريخ 20 تا 21 فوريه 2012 برگزار شد:

ـ آژانس درخواست خود را براي دسترسي به پارچين را بار ديگر تكرار كرد. ايران بيان كرد كه هنوز نمي‌تواند اجازه دسترسي به آن سايت را بدهد.

ـ مذاكرات فشرده‌اي در خصوص رويكرد ساختاري براي شفاف‌سازي همه مسايل باقيمانده مرتبط با برنامه هسته‌يي ايران انجام شد. هيچ توافقي بين ايران و آژانس حاصل نشد چون اختلافات عمده‌اي در خصوص اين رويكرد وجود داشت.

ـ ايران در پاسخ به درخواست آژانس،‌ يك اظهارنامه اوليه در ارتباط با مسائل مشخص شده در بخش C از ضميمه گزارش نوامبر 2011 مدير كل به شوراي حكام (GOV-2011-65) به آژانس ارايه كرد. اظهارنامه ايران نگراني‌هاي آژانس در خصوص مسايل فوق الذكر را عمدتا با اين استدلال كه ايران آن‌ها را بر پايه ادعاهاي بي‌اساس مي‌داند، رد كرد.

ـ آژانس درباره سوالات اوليه در خصوص پارچين و كارشناس خارجي، توضيحاتي را به ايران ارايه كرد و ماهيت نگراني‌هاي آژانس و اطلاعات در دسترسش در اين راستا را تشريح كرد.

C. تاسيسات اعلام شده تحت توافقنامه پادمان ايران

9. ايران تحت توافقنامه پادمان خود 15 تاسيسات هسته‌يي و 9 مكان خارج از تاسيسات را كه مواد هسته‌يي به طور معمول در آن جا استفاده مي‌شود (LOFs)، به آژانس اعلام كرده است. با وجود اين كه بعضي از اين فعاليت‌هاي‌ انجام گرفته توسط ايران در برخي از تاسيسات مغاير با قطعنامه‌هاي شوراي حكام و شوراي امنيت همان‌طور كه در ذيل نشان داده مي‌شود‍ است، آژانس به اجراي پادمان‌ها در اين تاسيسات و LOFs ادامه مي‌دهد.

D. فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي

10. ايران برخلاف قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حكام و شوراي امنيت، فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي خود را در تاسيسات اعلام شده ذيل كه كليه آن‌ها در هر حال تحت پادمان آژانس است، تعليق نكرده است.

D.1. نطنز: كارخانه غني‌سازي سوخت و كارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت

11. كارخانه غني‌سازي سوخت (FEP): دو سالن آبشار درFEP وجود دارد: سالن توليد A و سالن توليد B. مطابق با اطلاعات طراحي ارائه شده توسط ايران، هشت واحد براي سالن توليد A برنامه‌ريزي شده است، با 18 آبشار در هر واحد. هيچ‌گونه اطلاعات طراحي تشريحي براي سالن توليد B فراهم نشده است.

12. در 19 فوريه 2012‍، 54 آبشار در سه واحد از واحدهاي هشت در سالن توليد A نصب شده بود كه ايران اعلام كرده بود 52 فقره از آن با UF6 خوراك‌دهي شده بود. در حالي كه در ابتدا هر آبشار نصب شده شامل 164 سانتريفيوژ بود، ايـران متعاقبا 30 تا از آبـشارها را تغيير دارد تا هر يك شامل 174 سانـتريـفيوژ شود. همه سانتريفيوژهاي نصب شده دستگاه‌هاي IR-1 هستند. از تاريخ 19 فوريه 2012 هيچ سانتريفيوژي در پنج واحد باقي‌مانده نصب نشده بود، اگر چه کار نصب مقدماتي در دو واحد از جمله قرارگيري در پوشش‌هاي خالي 6177 سانتريفيوژ IR-1 تکميل نشده بود و در سه واحد ديگر در حال اجرا بود. از تاريخ 19 فوريه 2012 هيچ‌گونه کار نصبي در سالن توليد B وجود نداشت.

13. نتايج راستي‌آزمايي موجودي فيزيکي (PIV) انجام گرفته از سوي آژانس در کارخانه غني‌سازي سوخت، موجودي اعلام شده توسط ايران در تاريخ 16 اکتبر 2011 را با در نظر داشتن ترديد‌هاي كه در اندازه‌گيري‌ها در چنين تاسيساتي به طور طبيعي وجود دارد، تاييد كرد. بنا‌بر‌اين هيچ پيامدي براي پادمان ناشي از شکستن پلمپ در ناحيه تغذيه و بازپس‌گيري که از سوي متصدي مربوطه در آوريل 2011 گزارش داده است، وجود ندارد.

14. آژانس تاييد کرده است که از تاريخ 16 اکتبر 2011 مقدار 55683 کيلوگرم اورانيوم UF6 طبيعي از زمان شروع عمليات در فوريه 2007 در آبشارها تزريق شده بود و ميزان 4871 کيلوگرم اورانيوم UF6 که تا 5 درصد اورانيوم U-235 غني‌سازي شده، توليد شده بود. ايران ارزيابي کرده است که در بين تاريخ‌هاي 17 اکتبر 2011 و 4 فوريه 2012 ميزان 580 کيلوگرم اورانيوم UF6 با غناي تا 5 درصد اورانيوم U-235 توليد شده است که در نتيجه توليد کل را به 5451 کيلوگرم UF6 تا غناي 5 درصد اورانيوم U-235 از زمان شروع توليد در فوريه 2007 مي‌رساند. مواد هسته‌يي در کارخانه غني‌سازي سوخت (از جمله تغذيه، محصول و دورريز‌ها) و همه آبشارهاي نصب شده و ايستگاه‌هاي تغذيه و باز‌پس‌گيري تابع اقدامات نظارتي و مراقبتي آژانس هستند.

15. آژانس بر اساس تحليل نمونه‌هاي محيطي برداشته شده از کارخانه غني‌سازي سوخت از فوريه 2007 و ساير فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي نتيجه گرفته است که اين تاسيسات همان‌طور که ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ)اعلان كرده، عمل کرده است.

16. کارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت (PFEP): کارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت يك تاسيسات تحقيق و توسعه و تاسيسات آزمايشي توليد اورانيوم با غناي پايين است که نخستين بار در اکتبر 2003 راه‌اندازي شد. اين کارخانه داراي يک سالن آبشار است که مي‌تواند شش آبشار را در خود جاي دهد و به يک محوطه در نظر گرفته شده براي توليد اورانيوم با غناي پايين تا 20 درصد از اورانيوم U-235 (آبشارهاي 1 و 6) و يک محوطه در نظر گرفته شده براي تحقيق و توسعه (آبشارهاي 2،3،4 و 5) تقسيم مي‌شود.

17. نتايج يک راستي‌آزمايي موجودي فيزيکي (PIV) که توسط آژانس در کارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت انجام شد، موجودي اعلام شده توسط ايران را در تاريخ 13 سپتامبر 2011 با در نظر داشتن ترديد‌هاي كه در اندازه‌گيري‌ها در چنين تاسيساتي به طور طبيعي وجود دارد، تاييد كرد. اين نتايج پيشرفتي را در نظام اندازه‌گيري متصدي نشان مي‌دهند به خصوص در ارتباط با تعيين سطح غني‌سازي اورانيوم U-235.

18. محوطه توليد: ايران ابتدا در تاريخ 9 فوريه 2010 تزريق اورانيوم UF6 با غناي پايين در آبشار يك را براي هدف اعلام شده‌ي توليد UF6 تا غناي 20 درصد اورانيوم U-235 براي استفاده در توليد سوخت براي رآکتور تحقيقاتي تهران آغاز کرد. ايران از 13 ژوييه 2010 اورانيوم UF6 با غناي پايين را در دو آبشار به هم متصل شده (آبشارهاي 1 و 6) که هر يک شامل 164 سانتريفيوژ IR-1 بود، تزريق کرده است.

19. آژانس چنان‌که قبلا گزارش شده است، راستي‌آزمايي کرده است که از تاريخ 13 سپتامبر 2011، ميزان 8/720 کيلوگرم اورانيوم UF6 با غناي پايين از شروع فرآيند در تاريخ 9 فوريه 2010 در محوطه توليد در آبشارها تزريق کرده بود و کلا 7/73 کيلوگرم اورانيوم UF6 غني شده تا 20 درصد U-235 توليد شده بود. ايران ارزيابي کرده است که بين تاريخ‌هاي 14 سپتامبر 2011 و 11 فوريه 2012 کلا 9/164 کيلوگرم UF6 غني شده در کارخانه غني‌سازي سوخت در دو آبشار متصل به هم در کارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت تزريق شده و تقريبا 7/21 کيلوگرم UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم U-235 توليد شده بود. اين اقدام موجب مي‌شود که از زمان آغاز توليد در فوريه 2010 کل توليد به 4/95 کيلوگرم UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم U-235 در کارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت برسد.

20. محوطه تحقيق و توسعه: ايران در محوطه تعيين شده براي آبشارهاي 2 و 3 به طور متناوب UF6 را در دستگاه‌هاي تك سانتريفيوژي، آبشارهاي 10 دستگاهي و 20 دستگاهي سانتريفيوژهاي IR-1، IR-2m و IR-4 تزريق کرده است. ايران در نامه‌اي در تاريخ يك فوريه 2012 قصد خود را براي نصب سه نوع جديد از سانتريفيوژهاي IR-5، IR-6 و IR-6s را به عنوان دستگاه‌هاي واحد در آبشار 2 به آژانس اطلاع داد. ايران از تاريخ 21 فوريه 2012 تعداد 58 سانتريفيوژ IR-4 را در آبشار چهار نصب کرده بود که به آن‌ها UF6 تزريق نشده است. ايران هم‌چنين 164 سانتريفيوژ IR-2m را در آبشار پنج نصب کرده بود. ايران بين تاريخ‌هاي 9 و 12 اوت 2011 و از تاريخ 5 نوامبر 2011 به بعد به طور متناوب UF6 طبيعي را در آبشار 5 تزريق کرده است.

21. بين تاريخ‌هاي 29 اکتبر 2011 و 11 فوريه 2012 تقريبا ميزان 4/164 کيلوگرم UF6 طبيعي در محوطه تحقيق و توسعه در سانتريفيوژها تزريق شده بود، اما هيچ اورانيوم با غناي پاييني باز‌پس‌گيري نشده بود، زيرا محصول و دورريزها در پايان فرآيند با هم ترکيب مي‌شوند.

22. آژانس بر اساس نتايج آناليز نمونه‌هاي محيطي برداشته شده از کارخانه آزمايشي غني‌سازي سوخت و ساير فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي نتيجه گرفته است که اين تاسيسات همان‌طور که ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) مربوطه اعلام کرده، عمل كرده است.

D.2 کارخانه غني‌سازي سوخت فردو:

23. ايران در سپتامبر 2009 به آژانس اطلاع داد که در حال ساخت کارخانه غني‌سازي سوخت فردو(FFEP) در نزديکي شهر قم است.

24. تاکنون ايران پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) ابتدايي و سه پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) تجديدنظر شده را در اختيار آژانس گذاشته است:

ـ ايران در اکتبر 2009 اعلام کرد که هدف اين تاسيسات توليد UF6 غني شده تا 5 درصد U-235 بوده است و اين تاسيسات به گونه‌اي ساخته مي‌شود كه 16 آبشار را در خود جاي دهد که به طور مساوي بين دو واحد تقسيم مي‌شود (واحد 1 و واحد 2) و تقريبا 3000 سانتريفيوژ در کل خواهد داشت.

ـ ايران در سپتامبر 2010 اعلام کرد که هدف کارخانه غني‌سازي سوخت فردو اين بود که علاوه بر توليد UF6 غني‌ شده تا 5 درصد اورانيوم U-235، تحقيق و توسعه را نيز اجرا كند.

ـ ايران در ژوئن 2011 اعلام کرد که هدفش از کارخانه غني‌سازي فردو توليد UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم U-235 و اجراي تحقيق و توسعه است.

ـ ايران در تاريخ 18 ژانويه 2012 به آژانس اطلاع داد که اين "تاسيسات تحقيق و توسعه" از کارخانه غني‌سازي فردو برچيده شده است. ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ ) به روز شده در همان تاريخ اعلام کرد که کارخانه غني‌سازي فردو براي تسهيل توليد UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم U-235 و توليد UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم U-235 در "هر دو واحد توليد" طراحي شده است. پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) نشان داد که هم‌چنين تدارک ديده شده است که متصدي بتواند "برخي از آبشارها را براي توليد اورانيوم با غناي 5 درصد مورد استفاده قرار دهد در حالي که برخي از آن‌ها اورانيوم با غناي پايين 20 را توليد مي‌کند."

25. ايران در تاريخ 14 دسامبر 2011 شروع به تزريق UF6 با غناي 5 درصد اورانيوم U-235 کرد که قبلا از کارخانه غني‌سازي سوخت به مجموعه دو آبشار متصل به هم در واحد 2 در کارخانه غني‌سازي سوخت فردو با 348 سانتريفيوژ منتقل شده بود. ايران از زمان گزارش قبلي مديرکل، 348 سانتريفيوژ در مجموعه دوم دو آبشار متصل به هم در واحد 2 نصب کرده است و در تاريخ 25 ژانويه 2012 شروع به تزريق UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم U-235 در آن كرد. تاکنون همه سانتريفيوژهاي نصب شده دستگاه‌هاي IR-1 هستند. ايران ارزيابي کرده است که بين 14 دسامبر 2011 و 17 فوريه 2012 در کل 3/99 کيلوگرم UF6 غني شده تا 5 درصد اورانيوم U-235 در دو مجموعه آبشار به هم متصل در کارخانه غني‌سازي سوخت فردو تزريق شده و تقريبا 8/13 کيلوگرم UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيومU-235 توليد شده بود.

26. از تاريخ 15 فوريه 2012، در چهار آبشار باقي‌مانده در واحد 2 و در هشت آبشار واحد 1، 2088 پوشش خالي سانتريفيوژ IR-1 در جاي خود استقرار يافته و تمام لوله‌ها نصب شده‌اند. در نامه 16 فوريه 2012، آژانس از ايران جزييات اين امر را كه چگونه قصد دارد كارخانه غني‌سازي سوخت فردو را عملياتي كند، درخواست كرد (آيا UF6 با غناي 5 درصد اورانيوم U-235 توليد كند، آيا UF6 تا غناي 20 درصد U-235 توليد كند يا تركيبي از اين دو را توليد مي‌كند).

27. آژانس راستي‌آزمايي كرده است كه كارخانه غني‌سازي سوخت فردو بر اساس آخرين پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) كه توسط ايران ارايه شده در حال ساخت است. همان‌گونه كه قبلا گزارش شده، ايران در سال 2011 اطلاعاتي را در خصوص زمان‌بندي مقدماتي و شرايط محيطي مرتبط با تصميم خود در زمينه ساخت كارخانه غني‌سازي سوخت فردو در يك تأسيسات دفاعي موجود، ارايه كرد. با اين وجود، هنوز اطلاعات تكميلي در ارتباط با اين تأسيسات از طرف ايران خصوصا در ارتباط با هدف و مقصد اصلي آن و با توجه به تعداد بازبيني‌هاي بعدي صورت گرفته در پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) براي كارخانه غني‌سازي سوخت فردو مورد نياز است.

D.3 ساير اقدامات مرتبط با غني‌سازي

28. آژانس هم‌چنان در انتظار دريافت پاسخ اساسي ايران به درخواست‌هاي آژانس براي اطلاعات بيش‌تر در رابطه با اعلاميه‌هايي از طرف ايران درباره ساخت 10 تأسيسات جديد غني‌سازي اورانيوم است كه بر اساس گفته ايران، در خصوص محل استقرار پنج مورد آن تصميم‌گيري شده است. ايران در واكنش به درخواست آژانس در نامه 18 آگوست 2010 در ارتباط با انتشار خبري از سوي ايران مبني بر در اختيار داشتن فن‌آوري غني‌سازي ليزري در 7 فوريه اطلاعاتي ارايه نكرده است. در نتيجه فقدان همكاري ايران در خصوص آن مسايل،‌ آژانس قادر به راستي‌آزمايي و ارايه گزارش كامل در اين موارد نيست.

E. فعاليت‌هاي بازفرآوري

29. متعاقب قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حكام و شوراي امنيت،‌ ايران ملزم شد فعاليت‌هاي بازفرآوري از جمله تحقيق و توسعه را به حالت تعليق در آورد. ايران در نامه‌اي به آژانس در تاريخ 15 فوريه 2008 ابراز كرد "فعاليت‌هاي بازفرآوري ندارد". در آن چارچوب، آژانس به نظارت خود بر كاربرد سلول‌هاي داغ در رآکتور تحقيقاتي تهران (TRR) و تأسيسات توليد راديوايزوتوپ موليبدن، يد و زنون (MIX) ادامه داده است. آژانس در تاريخ 12 فوريه 2012 يك بازرسي و راستي‌آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) در TRR و در تاريخ 13 فوريه 2012 يك راستي‌آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) در تأسيسات MIX انجام داده است. آژانس تنها در ارتباط با TRR، تأسيسات MIX و ديگر تأسيساتي كه آژانس به آن‌ها دسترسي دارد مي‌تواند تأييد كند كه هيچ اقدام مرتبط با بازفرآوري در ايران وجود ندارد.

F. پروژه‌هاي مرتبط با آب سنگين

30. برخلاف قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حکام و شوراي امنيت، ايران کار بر روي تمامي پروژه‌هاي مرتبط با آب سنگين از جمله ساخت رآکتور تحقيقاتي تعديل شده آب سنگين، رآکتور تحقيقات هسته‌يي ايران (راکتورIR-40) را که تحت پادمان‌هاي آژانس قرار دارد، تعليق نكرده است.

31. در 14 فوريه 2012، آژانس يک راستي‌آزمايي اطلاعات طراحيDIV را در راکتورIR-40 در اراک انجام داد و مشاهده کرد ساخت اين تاسيسات در حال انجام است و يك ستون تغليظ آب سنگين نصب شده است. به گفته ايران، آغاز عمليات راکتور IR-40 براي سال 2014 برنامه ريزي شده است. آژانس که از ژانويه 2007 پرسشنامه اطلاعات طراحي جديدي DIQ از راکتور IR-40 دريافت نکرده بود، در نامه مورخ 27 ژانويه 2012 از ايران درخواست كرد يک پرسشنامه اطلاعات طراحي روزآمد شده ارائه كند.

32. از زمان بازديد مورخ 17 اوت 2011 از کارخانه توليد آب سنگين(HWPP)، آژانس طي نامه‌هاي مورخ 20 اکتبر 2011 و 27 ژانويه 2012 درخواست دسترسي بيش‌تر را مطرح كرده است. آژانس تاكنون پاسخي به آن نامه‌ها را دريافتن نكرده است و بار ديگر براي نظارت بر وضعيت HWPP بر تصاوير ماهواره‌يي تکيه دارد. براساس تصاوير اخير، به نظر مي‌رسد که HWPP در حال فعاليت است. تا به امروز، ايران دسترسي به آب سنگين انبار شده در تاسيسات فرآوري اورانيوم (UCF) را براي نمونه‌برداري براي آژانس فراهم نكرده است.

G. تبديل اورانيوم و ساخت سوخت

33. اگرچه ايران ملزم به تعليق تمامي فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي و پروژه‌هاي مرتبط با آب سنگين است، برخي فعاليت‌ها را در UCF و کارخانه توليد سوخت (FMP) اصفهان، كه در ذيل شرح داده مي‌شود، انجام مي‌دهد كه مغاير با آن تعهدات است؛ اگرچه هر دو تاسيسات تحت پادمان‌هاي آژانس قرار دارد.

34. تاسيسات فرآوري اورانيوم: در 17 دسامبر 2011، ايران شروع به تبديل UF6 غني شده تا 20 درصد اورانيوم 235 به U3O8 كرد. در 19 فوريه 2012، آژانس راستي آزمايي كرده است که 8 کيلوگرم اورانيوم به شکل U3O8 توليد شده و متعاقبا 7.3 کيلوگرم اورانيوم به شکل U3O8 به کارخانه توليد سوخت اصفهان(FMP) منتقل شده است.

35. همانگونه که قبلا گزارش شد، ايران فرآوري UF6 غني شده تا 34/3 درصد اورانيوم 235 به UO2 را شروع کرد. در 19 فوريه 2012، آژانس راستي آزمايي كرد که ايران 24 کيلوگرم اورانيوم در شکل UO2 را توليد كرده و متعاقبا 6/13 کيلوگرم اورانيوم در شکل UO2 به کارخانه توليد سوخت اصفهان FMP منتقل کرده است.

36. در 19 فوريه 2012، آژانس راستي‌آزمايي كرد که ايران 5/896 کيلوگرم اورانيوم طبيعي در شکل UO2 توليد كرده است. آژانس راستي‌آزمايي كرده است که ايران 3/144 کيلوگرم اورانيوم در شکل UO2 به کارخانه توليد سوخت اصفهان (FMP) منتقل كرده است.

37. كارخانه توليد سوخت: از زمان گزارش قبلي مديركل، ايران در جهت توليد دو نوع مجتمع سوخت در كارخانه توليد سوخت اصفهان (FMP) براي استفاده در رآكتور تحقيقاتي تهران، كار كرده است (به پاراگراف 48 نگاه شود):

ـ مجتمع‌هاي ساخته شده از صفحه‌هاي سوخت شامل U3O8: در 14 و 19 نوامبر 2011 آژانس دو صفحه سوخت حاوي U3O8 طبيعي در لابراتوار تحقيق و توسعه R&D در كارخانه توليد سوخت اصفهان (FMP) ساخته شده بودند را راستي‌آزمايي كرد. در تاريخ 3 ژانويه 2012 آژانس به راستي‌آزمايي يك صفحه سوخت حاوي U3O8 كه تا 20 درصد U-235 غني‌ شده بود، پرداخت و در 1 فوريه 2012 آژانس يك مجتمع سوخت شامل 14 صفحه سوخت حاوي U3O8 كه تا 20 درصد U-235 غني شده بودند را راستي‌آزمايي كرد.

ـ مجتمع‌هاي ساخته شده از 12 ميله سوخت حاوي UO2 غني شده تا 34/3 درصد U-235: آژانس در 26 نوامبر 2011 يك مجتمع سوخت و در 22 دسامبر 2011 مجتمع سوخت ديگري را راستي‌آزمايي كرد.

همه صفحه‌هاي سوخت و مجتمع‌هاي سوخت اشاره شده در بالا متعاقبا توسط ايران براي آزمايش پرتودهي به رآكتور تحقيقاتي تهران (TRR) منتقل شدند.

38. در نامه مورخ 8 فوريه 2012 ايران به آژانس اطلاع داد كه قصد دارد جهت توليد سوخت براي رآكتور IR-40 در 12 فوريه 2012 با استفاده از UO2 طبيعي"توليد قرص، ميله سوخت و مجتمع سوخت" را آغاز كند. در خلال راستي‌آزمايي اطلاعات طراحي (DIV)كه در 18 فوريه 2012 صورت گرفت، آژانس مشاهده كرد كه ساخت قرص‌ها براي رآكتور IR-40 آغاز شده است.

39. آژانس در نامه 16 فوريه 2012 به ايران خاطرنشان كرد كه رويکرد پادماني مناسب در ارتباط با خط توليد سوخت U3O8 هنوز در كارخانه توليد سوخت اصفهان (FMP) صورت نگرفته است. در عين حال با وجود فقدان اين رويکرد پادمان، در اين مقطع ثابت شد كه همان‌طور كه در خلال يك بازرسي كه در 19ـ 18 فوريه 2012 از كارخانه توليد سوخت اصفهان (FMP) صورت گرفت، اين امكان براي آژانس وجود دارد كه به حسابرسي تمام مواد هسته‌يي در خط توليد سوخت U3O8 بپردازد. آژانس در حال مذاكره با ايران براي يك رويکرد جديد پادماني در كارخانه توليد سوخت اصفهان (FMP) است.

H. ابعاد نظامي احتمالي

40. گزارش‌هاي قبلي مديركل موضوعات باقي‌مانده‌اي را درباره ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌يي ايران و اقداماتي كه لازم است ايران براي حل آن‌ها انجام دهد را مطرح كرده‌اند. از سال 2002 آژانس به طور فزاينده‌اي درباره احتمال وجود فعاليت‌هاي اعلام نشده هسته‌يي ايران كه نهادهاي نظامي در آن دخيل باشند، شامل فعاليت‌هاي مربوط به ساخت خرج هسته‌يي موشك ابراز نگراني كرده است، موضوعي كه آژانس به طور منظم اطلاعات جديدي را دريافت كرده است.

41. ضميمه گزارش نوامبر 2011 (GOV/65/2011) مديركل ارزيابي مشروحي از اطلاعات در دسترس آژانس را ارايه داد كه نشان مي‌دهند كه ايران به فعاليت‌هايي دست زده است كه مربوط به ساخت يك وسيله انفجاري هسته‌يي است. اين اطلاعات كه از منابع مستقل و متنوع شامل شماري از كشورهاي عضو، تلاش‌هاي خود آژانس و اطلاعات ارايه شده توسط خود ايران به دست آمده‌اند، توسط آژانس به طور كلي معتبر ارزيابي شده‌اند. اين اطلاعات نشان مي‌دهند كه: قبل از 2003 اين فعاليت‌ها تحت يك برنامه ساختاري صورت مي‌گرفته‌اند كه برخي از اين فعاليت‌ها بعد از 2003 ادامه داشته‌اند و برخي ممكن است هنوز ادامه داشته باشند.

42. در قطعنامه 1929 مصوب 2010، شوراي امنيت تعهدات ايران براي انجام اقداماتي كه شوراي حكام در قطعنامهGOV/14/2006 و GOV/82/2009, الزام كرده است را تاييد مجدد كرد و ايران را متعهد كرده است كه با آژانس به طور كامل براي حل موضوعات باقي‌مانده همكاري كند، به ويژه آن دسته از موضوعاتي كه به نگراني‌هاي مربوط به ابعاد نظامي برنامه هسته‌يي ايران دامن مي‌زند، شامل ارايه دسترسي بدون تاخير به تمامي سايت‌ها، تجهيزات، اشخاص و اسناد درخواست شده توسط آژانس. شوراي حكام در قطعنامه GOV/69/2011 مورخ 18 نوامبر 2011 از جمله نگراني فزآينده و عميق خود را درباره موضوعات حل نشده مربوط به برنامه‌ هسته‌يي ايران ابراز كرده است، از جمله مسايلي كه لازم است براي منتفي دانستن وجود ابعاد نظامي احتمالي روشن شود.

I. اطلاعات طراحي

43. كد 1/3 اصلاحيه ترتيبات فرعي بخش عمومي موافقت‌نامه پادمان ايران، ارائه اطلاعات طراحي براي تاسيسات جديد را به محض تصميم به ساخت يا دستور به ساخت تاسيسات جديد، هركدام كه زودتر اتخاذ شود،‌ پيش‌بيني مي‌كند.كد اصلاحيه 1/3 هم‌چنين مقرر مي‌دارد اطلاعات طراحي كامل‌تر در زمان تعريف اوليه پروژه،‌ طراحي اوليه، ساخت و مراحل را‌ه‌اندازي ارائه شود. ايران هم‌چنان دولتي است كه با داشتن فعاليت‌هاي عمده هسته‌يي كه آژانس در آن در حال اجراي موافقت‌نامه پادمان جامع است، مفاد كد اصلاحيه1/3 را اجراء نمي‌كند. آژانس هنوز منتظر دريافت اطلاعات طراحي روزآمد شده رآكتور IR- 40 و اطلاعات بيش‌تر پيرو اظهاراتي است كه در رابطه با ساخت برنامه‌ريزي شده تاسيسات جديد غني‌سازي اورانيوم و طراحي رآكتور مشابه رآكتور تحقيقاتي تهران داشته است.

44. همان‌طور كه پيش از اين گزارش شده است، پاسخ ايران به درخواست‌هاي آژانس براي تاييد يا ارائه اطلاعات بيش‌تر در مورد اظهاراتش مبني بر قصد ساخت تاسيسات هسته‌يي جديد، اين است كه اطلاعات لازم را در "زمان مقتضي" ارائه خواهد داد به جاي اين‌كه بر اساس ملزومات كد اصلاحيه 1/3 ترتيبات فرعي موافقت‌نامه پادمانش عمل كند.

J. پروتكل الحاقي

45. برخلاف قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حكام و شوراي امنيت، ايران پروتكل الحاقي را اجرا نمي‌كند. آژانس در موقعيتي نخواهد بود كه تضمين معتبر درباره فقدان مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده ارائه دهد، مگر و تا زماني‌كه ايران همكاري لازم را با آژانس از جمله از طريق اجراي پروتكل الحاقي به عمل آورد.

k. ساير موضوعات

46 . همان‌گونه كه قبلا گزارش شده است در اوت 2011 آژانس به منظور راستي‌آزمايي در كنار ديگر مسايل، مواد هسته‌يي در شكل فلز اورانيوم طبيعي و پسماند پردازش شده، مرتبط با آزمايش‌هاي تبديل كه توسط ايران بين سال‌هاي 1995 و 2002 به مورد اجرا گذاشته شد، يك راستي‌آزمايي موجودي فيزيكي (PIV) در آزمايشگاه تحقيقاتي چند منظوره جابربن حيان اجرا كرد. ميزان اين مواد پس از اندازه‌گيري توسط آژانس 8/19 كيلوگرم كم‌تر از ميزان 7/270 كيلوگرم اعلام شده از سوي متصدي بود. ايران اطلاعات اضافي در ارتباط با اين اختلاف را در نامه‌اي به تاريخ دوم نوامبر 2011 ارائه كرد. آژانس در نامه‌اي به تاريخ 16 دسامبر 2011 ايران را مطلع كرد كه ضمن مدنظر قرار دادن اين اطلاعات اضافي، اختلاف يادشده باقي‌مانده است، بنابراين لازم است اطلاعات بيش‌تري از سوي ايران ارائه شود. در جريان گفت‌وگو با ايران در 13 و 14 فوريه 2012، آژانس خواستار دسترسي به اطلاعات ثبت شده و پرسنل دست‌اندركار در آزمايش‌هاي تبديل فلز اورانيوم شد. ايران خاطرنشان كرد اسناد مربوطه را ديگر در اختيار ندارد و پرسنل دست‌اندركار در اين امر ديگر در دسترس نيستند. ايران هم‌چنين خاطرنشان كرد اختلاف موردنظر ممكن است از وجود ميزان بالاتري از اورانيوم در پسماند نسبت به آن‌چه توسط آژانس اندازه‌گيري شده، ناشي شده باشد. در اين راستا، ايران پيشنهاد كرده است كه كليه مواد پسماند را فرآوري كند و اورانيوم موجود در آن را استخراج كند. آژانس تجزيه و تحليل اضافي درخصوص نمونه‌هاي مواد مربوطه را آغاز كرده است. اختلاف يادشده تا روشن شدن موضوع باقي است.

47. همان‌گونه كه قبلا گزارش شد، در نامه‌اي به تاريخ 19 ژوئن 2011، ايران آژانس را از قصدش مبني بر "انتقـال تعدادي از مـجتمع‌هاي سـوخت مصرف شده (اورانيوم با غناي بالا، ميله كنترل سوخت و ميله استاندارد سوخت از استخر سوخت مصرف شده به قلب رآكتور به منظور هدايت يك پروژه تحقيقاتي" آگاه كرد. اين اقدام بايد از تاريخ 12 فوريه 2012 آغاز مي‌شد.

48. از زمان گزارش قبلي مديركل، ايران به پرتودهي به ميله‌هاي سوخت در رآكتور تحقيقاتي تهران و صفحات توليد شده در FMP (رجوع شود به پاراگراف‌هاي 39-37 بالا) ادامه داده است، از جمله پرتو‌دهي به: يك ميله سوخت UO2، يكي از مجتمع‌هاي سوخت دربردارنده 12 ميله UO2 از U-235 كه تا 34/3 درصـد غني شـده اسـت (متعاقبا در جايگزين كردن يكي از مجتمع‌هاي كنترلي در قلب رآكتور تحقيقاتي تهران استفاده شد) يكي از صفحات سوخت اورانيوم طبيعي دربردارنده U3O8 و يك صفحه سوخت غني شده تا كم‌تر از 20 درصد اورانيوم 235. در تاريخ 22 فوريه 2012 آژانس راستي‌آزمايي كرد كه اين مجتمع سوخت حاوي 14 صفحه سوخت دربردارنده U3O8 كه تا ميزان 20 درصد اورانيوم 235 غني شده در مخزن سوخت مصرف شده در رآكتور تحقيقاتي تهران قرار گرفته بود.

49 . در تاريخ 10 ژانويه 2012 آژانس يك بازرسي در نيروگاه اتمي بوشهر انجام داد كه در طول آن آژانس خاطرنشان كرد كه رآكتور خاموش بود. در نامه مورخ 6 فوريه 2012، ايران برنامه کاري راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر را كه نشان مي‌داد فعاليت راه‌اندازي در تاريخ 31 ژانويه 2012 آغاز شده است را به آژانس ارائه كرد.

L. خلاصه

50. درحالي كه آژانس به فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي درباره نبود انحراف مواد هسته‌يي اعلام شده در تاسيسات هسته‌يي و مكان‌هاي خارج از تاسيسات هسته‌يي اعلام شده توسط ايران تحت توافق‌نامه پادمان ادامه مي‌دهد، چون ايران همكاري لازم را از جمله از طريق اجراي پروتكل الحاقي به عمل نمي‌آورد، آژانس قادر نيست درباره نبود فعاليت‌ها و مواد هسته‌يي اعلام نشده اطمينان موثقي ارائه دهد و بنابراين نمي‌تواند نتيجه‌گيري كند كه تمامي مواد هسته‌يي در ايران براي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هستند.

51. آژانس همان‌گونه كه در سند GOV/65/2011 بيان شده است، هم‌چنان نگراني‌هاي جدي خود در مورد ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌يي ايران را ابراز مي‌دارد. ايران با وجود درخواست آژانس كه در دو ديدار اخير از تهران مطرح شد، امكان دسترسي به پارچين را فراهم نكرد و درخصوص رويكرد ساختاري براي رفع تمامي موضوعات باقي‌مانده در ارتباط با برنامه هسته‌يي ايران هيچ توافقي حاصل نشد.

52. از زمان گزارش نوامبر 2011 مديركل تاكنون (GOV/65/2011)، برخلاف قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حكام و شوراي امنيت، ايران به فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم ادامه مي‌دهد: تعداد آبشارهاي استفاده شده براي توليد UF6 غني‌شده تا 5 درصد ازU-235 را افزايش داده است؛ تعداد آبشارهاي مورد استفاده براي توليد UF6 غني‌ شده 20 درصد از اورانيوم 235 را افزايش داده است و آبشارهاي بيش‌تري را در كارخانه غني‌سازي سوخت فردو و كارخانه غني‌سازي سوخت نطنز آماده مي‌كند. ايران هم‌چنين قصدش را براي نصب سه نوع جديد از سانتريفيوژ در نطنز براي اهداف تحقيق و توسعه اعلام كرده است.

53. مديركل همان‌گونه كه در قطعنامه‌هاي الزام‌آور شوراي حكام و شوراي امنيت درخواست شده، از ايران مي‌خواهد گام‌هايي را در جهت اجراي كامل موافقت‌نامه پادمان‌ و ديگر تعهداتش از جمله اجراي مقررات پروتكل الحاقي، اجراي كد اصلاحيه 1/3 از ترتيبات فرعي بخش عمومي موافقت‌نامه پادمان، تعليق فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي و تعليق فعاليت‌هاي مرتبط با آب سنگين بردارد.

54. مديركل ايران از ايران مي‌خواهد به طور كامل با آژانس همكاري كند. مديركل از ايران مي‌خواهد براي رسيدن به توافقي درباره رويكردي سازنده مبتني بر فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي آژانس براي حل كليه مسايل باقي‌مانده با آژانس همكاري كند. به ويژه مديركل از ايران مي‌خواهد به نگراني‌هاي جدي آژانس درباره ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته‌يي‌اش بپردازد، از جمله به عنوان اولين گام، پاسخ به سوالات آژانس در مورد پارچين و كارشناس خارجي و دسترسي به آن‌ها را در اسرع وقت ارايه دهد.

55. مديركل به طور مقتضي به گزارش‌دهي ادامه خواهد داد.»


موارد مهم:
در اين گزارش تاييد شده است كه ايران تعداد سانتريفيوژهاي غني‌سازي نطنز را به مرز 9 هزار دستگاه رسانده است.
هم‌چنين اعلام شد ايران تست سه نسل جديد سانتريفيوژ‌ها را در دست اجرا دارد.
تولید تقریبا 110 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد(برای داشتن اورانیوم بسیار غنی شده به اندازه 15 کیلو تقریبا بین 85 تا 115 کیلوگرم اورانیوم 20درصد لازم است زمان تولید این مقدار اورانیوم در بین کارشناسان غربی محل مناظره بود)

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1956032&Lang=P

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این گزارش سرتاسر ایران رو زیر سوال برده - دیگه از این بدتر نمیشه نوشت - نمیدونم کجاش مثبت بوده - این آمانو دیگه ته خودفروشی به صهیونیزم رو به نمایش گذاشته- هربی طرفی این گزارش رو بخونه ایران رو زیرسوال میبره- خدا لعنتش کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از من میپرسیدین من میگفتم متنش چه چورییه :mrgreen: :mrgreen: شاید بچه های میلیتاری هم به راحتی مثل من پیش بینی میکردن اصلا نیازی به گزارش آمانو نداشت من از این میترسم بعد از همه نوبت خانه های مردم برسه آمانو بگه تک تک خانه ها باید بازرسی بشه بعدا تک تک افراد خداوند بخیر کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkblue]رییس سازمان انرژی اتمی گفت: برق هسته ای با ظرفیت 1000 مگاوات اوایل سال آینده به شبكه سراسری وصل می شود.[/color]
به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، 'فریدون عباسی دوانی' افزود: همزمان با خروش میلیونی مردم انقلابی ایران در راهپیمایی 22 بهمن، 700 مگاوات برق هسته ای وارد شبكه سراسری شد كه در اوایل سال آینده به ظرفیت كامل خود می رسد.
وی خاطرنشان كرد: آزمایش ها و تست های مختلفی برای تكمیل ظرفیت كامل روی 75درصد قدرت انجام می شود و پس از موفقیت آمیز بودن آن به قدرت كامل دست می یابیم.
در سال جاری 500 مگاوات برق هسته ای به شبكه سراسری وصل شده بود.

[color=olive]1390/12/07[/color]
منبع: ايرنا
http://irna.ir/News/80006188/%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-1000-%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%83%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%8C-%D8%A7%D9%88%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87/%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A/[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنام حضرت دوست
اين چشم بادومي پست و لعيم براي اينكه ژاپن بتونه در جامعه بين المللي پررنگ باشه به هر ناكسي باج ميده
تف به روي خودفروش ادم فروش
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]رئیس شرکت روس اتم روسیه:
[b]نیروگاه بوشهر طبق زمان‌بندی به ظرفیت طراحی‌شده می‌رسد[/b]
[/color]
[color=darkblue] رییس شرکت روس اتم روسیه تاکید کرد: هیچ گونه انحرافی از زمان بندی مقرر برای رساندن رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت طراحی شده وجود ندارد.[/color]
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ریانوستی، سرگی کرینکو در پاسخ به سوالی درباره اینکه قرار بود راکتور بوشهر 20 مارس به ظرفیت طراحی شده برسد ، گفت: هیچ زمان بندی مشخصی برای این مساله بین ایران و روسیه وجود نداشته است.
رییس شرکت روس اتم در عین حال افزود: زمان نهایی بین ایران و روسیه وجود دارد ولی زمان بندی های دیگر ذکر نمی شود. باید گفت شرکت روس اتم هیچ انحرافی از زمان بندی تعیین شده برای رساندن رآکتور نیروگاه بوشهر به ظرفیت طراحی شده ایجاد نکرده است.
قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی و سوخت هسته ای برای آنرا به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.
ارزش کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان ارزش رآکتور حدود 850 میلیون دلار است.
پیمانکار پروژه ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه ، شرکت روسی اتم استروی اکسپورت است.
در ماه فوریه 1998 روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند ، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند . 28 ژانویه 2009 اتم استروی اکسپورت از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد.
سوخت هسته ای ، طبق مقررات ، شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد. اواخر ژانویه 2011 اتم استروی اکسپورت مرحله آزمایشی راه اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد.
راه اندازی فیزیکی به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بدنبال بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.
واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر 8 ماه می درحداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت. این رویداد یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر برای تولید برق است.
وزیر نیروی ایران دسامبر 2011 اعلام کرد: نیروگاه بوشهر به نیمی از ظرفیت طراحی شده خود 500 مگاوات از 1000 مگاوات رسیده است.

[color=olive]91/01/02[/color]
منبع: خبرگزاري فارس
http://farsnews.ir/newstext.php?nn=13910102000271

[i][color=violet][size=9]ببخسيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود.[/size][/color][/i][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]مجری نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد
[b]تحویل موقت نیروگاه بوشهر به ایران در مهر و آبان 91[/b][/color]

[color=darkblue]مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در مهر و آبان ماه امسال تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر به ایران صورت می‌گیرد.[/color]
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر محمود جعفری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق برنامه تنظیمی با پیمانکار نیروگاه قرار شد نیروگاه بوشهر در مهر و آبان ماه امسال تحویل موقت شود و پس از تحویل موقت تمام مسئولیت‌های بهره‌برداری به‌عهده نیروهای ایرانی خواهد بود؛ اما هم‌اکنون کارها به صورت مشترک بین کارشناسان ایرانی و روس انجام می‌شود.
وی افزود: سال گذشته سال مهمی در عرصه نوآوری در عرصه فناوری‌های هسته‌ای برای ایران اسلامی بود و در نیروگاه بوشهر شاهد آغاز بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بودیم.
مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: در طول چند ماه گذشته موفق شدیم آزمایشات متعدد را در نیروگاه به خوبی انجام دهیم و نتایج خوبی هم گرفتیم.

جعفری افزود: تنظیم تجهیزات و دستگاه‌ها و ارتباط دستگاه‌ها با همدیگر از وظایف عمده ما در این نیروگاه بوده است.
وی گفت: مهم‌ترین وظیفه نیروگاه حصول اطمینان از ایمنی کامل از نیروگاه در زمان بهره‌برداری است و تمام تلاش همکاران برای رسیدن به این امر مهم است.
مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر افزود: در حال حاضر با 75 درصد قدرت نیروگاه بوشهر کار می‌کند و در این مراحل تجهیزات مختلف را مورد آزمایشات فردی و جمعی قرار می‌دهیم و نتایج را به عنوان اطلاعات پایه در زمان بهره‌برداری مورد استفاده قرار خواهیم داد.
جعفری خاطرنشان کرد: در طول چند ماه گذشته مجبور بودیم به خاطر آزمایشاتی که داریم، نوسانات مختلفی در قدرت داشته باشیم و بتوانیم اطمینانی که برای تجهیزات لازم است، کسب کنیم.
وی با بیان اینکه نیروگاه اتمی در آینده نزدیک وارد مرحله صددرصد قدرت می‌شود، گفت: پیش‌بینی‌ می‌کنیم اوائل تابستان، نیروگاه وارد مرحله صددرصد شود و این مرحله نیز نیازمند انجام آزمایشات متعدد است که با انجام آنها از تجهیزاتی که وارد مدار شدند نیز اطمینان خواهیم یافت.

مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: هم اکنون در برخی قسمت‌ها مسئولیت‌ها به ایران واگذار شده و این امر از آمادگی نیروهای ایرانی برای بهره‌برداری از نیروگاه حکایت دارد.
جعفری خاطرنشان کرد: پس از تحویل موقت، نیروهایی که قبلا آموزش دیده بودند مسئولیت‌ها را در نیروگاه بر عهده می‌گیرند.
وی اظهار داشت: اولویت اول و اساسی ما در نیروگاه اتمی بوشهر ایمنی نیروگاه، کارکنان و ساکنان اطراف نیروگاه است و این اطمینان را می‌دهیم که نیروگاه اتمی از ایمنی بالایی برخوردار است و تمام الزامات نظام ایمنی کشور و آژانس بین‌المللی برای اطمینان از ایمنی نیروگاه بوشهر لحاظ شده است.

[color=olive]91/01/20[/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910120000264[/align]

[i][size=9][color=violet]ببخسيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود.[/color][/size][/i]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]پیشرفت های جدید هسته ای: تولید سوخت رآکتور تهران و طراحی سوخت مجازی نیروگاه اراک[/b]


معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با تلاش متخصصان هسته‌ای کشورمان سوخت رآکتور تهران تولید و سوخت مجازی نیروگاه اراک نیز طراحی شد.

به گزارش فارس، محمد قنادی مراغه معاون سازمان انرژی اتمی در برنامه تهران ۲۰ که شامگاه شنبه از شبکه ۵ سیما پخش شد، در خصوص فناوری هسته‌ای گفت: هیچ تکنولوژی مدرنی به اندازه تکنولوژی هسته‌ای در زندگی انسانها اثرگذار نبوده است. ما نیز در رابطه با تولید این انرژی پاک از جمله در پزشکی هسته‌ای، درمان بیماری‌های سرطانی و نیز صنعت کشاورزی هسته‌ای گام‌های بزرگی برداشته‌ایم.

وی با اشاره به ششمین سالروز ملی جشن فناوری هسته‌ای اظهار داشت: با توجه به تلاش‌های زیاد متخصصان هسته‌ای کشورمان، هر سال با پدیده‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که چرا به انرژی هسته‌ای انرژی پاک می‌گویند، یادآور شد: فناوری هسته‌ای جامع‌العلوم و جامع‌الفنون است و بالا بردن کیفیت صنایع کشور وابسته به آن می‌باشد. پیشرفت جوامع به انرژی پایدار و سلامت پایدار بستگی دارد که باعث رشد کشورها می‌شود.

* یک گرم اورانیوم برابر با ۲ میلیون گرم ذغال

قنادی با اشاره به مصرف سوخت و آلودگی نیروگاه‌های فسیلی و تفاوت آن با مصرف سوخت نیروگاه هسته‌ای گفت: سوخت یک گرم اورانیوم در رآکتور هسته‌ای برابر با یک تا دو میلیون گرم زغال در رآکتورهای فسیلی است. تولید گازهای گلخانه‌ای که مشکل جوامع بشری امروز می‌باشد از جمله CO2 در یک نیروگاه فسیلی برابر با ۷ میلیون تن در سال می‌شود در حالی که از نیروگاه هسته‌ای هیچ گاز آلاینده‌ای متصاعد نمی‌شود.

* مقایسه نیروگاه هسته‌ای و فسیلی

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به ارزشمند بودن این صنعت پیچیده برای رشد صنایع دیگر کشور اظهار داشت: قرار دادن سوخت در داخل نیروگاه فسیلی یک فناوری ساده است اما در نیروگاه هسـته‌ای به یک چرخه پیچیده نیازمند است زیرا اورانیوم از خاک استخراج شده و پس از تغییر و تحول به صورت سوخت در نیروگاه بارگذاری می‌شود که این تغییر و تحول بسیار پیچیده است.

وی افزود: سوخت فسیلی به طور دائم باید به وسیله ماشین‌های بزرگ به نیروگاه منتقل شود اما سوخت نیروگاه بوشهر یک بار در طول سال جابجا می‌شود.

قنادی با بیان اینکه مردم در گذشته نماد انرژی اتمی را بمب اتمی می‌دانستند، یادآور شد: موضوع مهم استفاده از این فناوری در عرصه پزشکی است که خدمات بسیار ارزشمندی در سطح دنیا و کشورمان و همچنین صنایع بزرگ و کوچک و صنایع غذایی داشته است.

* شناسایی کلیه بیماری‌های سرطانی توسط فناوری هسته‌ای

وی افزود: شناسایی کلیه بیماری‌های سرطانی در بدن و بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان توسط این فناوری صورت می‌گیرد.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید رادیو داروی ید ۱۳۱ در کشورمان گفت: این رادیو داریو به عنوان درمان سرطان تیروئید و پرکاری آن به کار می‌رود.

* تولید رادیو داروهایی که کشورهای پیشرفته در مرحله تحقیق روی آن هستند

قنادی در خصوص جایگاه ایران در تولید رادیودارو نیز گفت: در تولید برخی رادیوداروها همگام با کشورهای پیشرفته هستیم و برخی رادیوداروها را نیز تولید کرده‌ایم که در کشورهای اروپایی در حال تحقیق روی آن هستند و ما این رادیوداروها را با موفقیت تولید و به کارگیری کرده‌ایم.

* درمان 25 بیمار صعب العلاج از 30 نفر با یک رادیو دارو

قنادی خاطرنشان کرد: در مورد یکی از این رادیوداروها با آزمایش روی ۳۰ بیمار صعب‌العلاج موفق به درمان ۲۵ تن از آنان شدیم که این موفقیت در نوع خود بسیار ارزشمند است.

وی صنعت مدرن امروز را بدون فناوری هسته‌ای بدون معنا و مفهوم خواند و اظهار داشت: این موضوع را در کارخانه‌های بزرگ و کوچک می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

* مذاکرات برای صادرات رادیو دارو

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای صادرات رادیوداروها گفت: درخواست‌هایی از کشورهای مختلف در این خصوص داشته‌ایم.

* تولید سوخت رآکتور تهران

قنادی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سوخت رآکتور تهران یادآور شد: با تلاش پژوهشگران و براساس برنامه زمانبندی شده، سوخت مجتمع تحقیقاتی تهران تولید شد.

* طراحی سوخت مجازی نیروگاه اراک

وی افزود: سوخت مجازی رآکتور اراک نیز طراحی و آماده شده و قطعات سوخت حقیقی رآکتور نیز آماده شده است و در زمان مقرر سوخت رآکتور IR140 اراک تأمین می‌شود.

* طراحی سوخت نیروگاه بوشهر

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: طراحی سوخت رآکتور بوشهر که صنعت پیچیده می‌باشد نیز انجام گرفته که به زودی در این خصوص اخبار خوبی منتشر می‌شود.

* پسامندهای هسته‌ای بصورت ایمن نگهداری می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پسامندهای سوخت رآکتور نیروگاههای هسته‌ای گفت: هر صنعتی برای خود پسامندی دارد اما پسامندهای تولید شده در نیروگاه هسته‌ای بسیار پایین است و مقداری از این پسامندها در صنعت پزشکی هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی آن به صورت متراکم و شیشه‌ای درآمده، سپس بتن شده و به صورت ایمن نگهداری می‌شود.

* با مصرف فعلی اورانیوم در جهان تا 100 سال سوخت داریم

معاون سازمان انرژی اتمی در خصوص معادن اورانیوم کشور گفت: در کشور ما نیز مانند سایر کشورها معادن اورانیوم وجود دارد. امروز ۱۶ درصد برق دنیا از نیروگاه هسته‌ای تأمین می‌شود و اگر به همین صورت مصرف کنیم برای ۱۰۰ سال دنیا کافی است اما اگر بتوانیم سوخت را دوباره به کارگیری کنیم تا ۱۵۰۰ سال سوخت خواهیم داشت.

قنادی در خصوص امنیت رآکتورهای کشور نیز گفت: هر صنعتی استانداردهای ایمنی خاص خود را دارد و استانداردهای ما نیز بسیار بالاست.

وی با اشاره به حادثه فوکوشیما گفت: برخی موارد غیرقابل پیش‌ بینی است مانند حادثه فوکوشیمای ژاپن که برای زلزله ۸ ریشتری پیش‌بینی شده بود اما آنها فکر سونامی را نکرده بودند.

* با پرتودهی عمر محصولات کشاورزی تا 2 سال افزایش می‌یابد

معاون سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کاربرد فناوری هسته‌ای در بخش کشاورزی گفت: بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و نگهداری طولانی‌مدت تولیدات کشاورزی از جمله مزایای فناوری هسته‌ای می‌باشد که با پرتودهی می‌توان عمر برخی محصولات کشاورزی همچون پیاز را تا ۲ سال افزایش داد که این موضوع در نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی مؤثر است.

وی در خصوص تجهیزات پزشکی نیز گفت: تمام تجهیزات پزشکی یکبار مصرف که در کشور تولید می‌شود توسط مرکز تابش گامای سازمان، گامادهی و ضدعفونی می‌شود که این موضوع بسیار ارزشمند است.

[url]http://www.asriran.com/fa/news/208294/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D8%B1%D8%A2%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DA%A9[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.