Recommended Posts

جدیدترین بهانه انگلیس برای اخلال در مذاکرات مسکو
در حالی که تا برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تنها چند ساعت باقی مانده، رسانه های انگلیسی فضاسازی جدیدی را علیه ایران آغاز کرده اند. این فضاسازی جدید، بر طرح اتهامی علیه ایران استوار است که به ادعای آن ها، می تواند بر سرنوشت مذاکرات و نیز روند وقایع پس از آن تأثیرگذار باشد.
کد خبر: ۲۵۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۵
در حالی که تا برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تنها چند ساعت باقی مانده، رسانه های انگلیسی فضاسازی جدیدی را علیه ایران آغاز کرده اند. این فضاسازی جدید، بر طرح اتهامی علیه ایران استوار است که به ادعای آن ها، می تواند بر سرنوشت مذاکرات و نیز روند وقایع پس از آن تأثیرگذار باشد.

به گزارش «تابناک»، همان گونه که انتظار می رفت و پیش از این نیز از هشدارهایی در این زمینه مطرح شده بود، فضاسازی رسانه ای جدید علیه ایران، این بار نیز از سوی انگلیس آغاز شده است.

در همین رابطه، روزنامه انگلیسی «گاردین» امشب با انتشار گزارشی مدعی شده شواهد و مدارک پلیس هند، به طور قطعی از دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر اسرائیل در این کشور پرده برمی دارد.

این روزنامه مدعی شده اطلاعاتی از گزارش های محرمانه پلیس هند به کابینه وزیران این کشور به دست آورده مبنی بر اینکه عملیات تروریستی علیه سفیر اسرائیل در دهلی نو، کار یک «نهاد امنیتی» ایرانی بوده است. گاردین مدعی است که با وجود شواهد قطعی موجود در این باره، دولت هند تاکنون نخواسته این موضوع به طور علنی و رسانه ای مطرح شود.

گاردین همچنین مدعی است که توانسته به طور مستقیم به اسناد پلیس هند دست پیدا کند؛ اسنادی که نشان می دهد طرح ترور مذکور کار یک شبکه گسترده ایرانی بوده که از حدود 10 ماه قبل، طراحی و برنامه ریزی های خود را در این راستا انجام داده بودند.

این روزنامه در ادعاهای خود تا جایی پیش رفته که به نقل از کسی که وی را یک مقام امنیتی غربی می خواند، آورده است: «سوال این نیست که آیا این طرح توسط ایران پشتیبانی شده و یا توسط ایران برنامه ریزی شده؛ بلکه سوال اینجاست که چه کسی در ایران مسئولیت این طرح را به عهده داشته است».

همه این ادعاها در حالی مطرح می شود که نه پلیس هند و نه هیچ یک از سازمان ها یا نهادهای بین المللی که ممکن است به نحوی با این موضوع ارتباط پیدا کنند، تاکنون از دخالت داشتن ایران در این ماجرا سخنی به میان نیاورده اند و ایران نیز اعلام کرده این اقدام توطئه ای است که برای متهم کردن کشورمان طراحی شده است.

هرچند گاردین سعی کرده با ارائه این نقل قول های مبهم و بی عنوان و ادعای دسترسی به اسناد و مدارک، مدعیات خود را موجه جلوه دهد، اما از چند قرینه می توان دریافت که این ماجرا، تماماً یک فضاسازی رسانه ای علیه ایران است.

نخست اینکه اگر گاردین واقعاً به چنین اسناد و مدارکی دسترسی داشته، چرا دقیقاً یک شب پیش از برگزاری مذاکرات مسکو اقدام به انتشار آن ها کرده است؟ آیا این نشان دهنده چیزی به جز تلاش برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات مسکو و احتمالاً اخلال در آن است؟

دوم اینکه این روزنامه گزارش خود را نه با تمرکز بر موضوع طرح ترور مذکور، بلکه با اشاره مستقیم به مذاکرات مسکو آغاز کرده است. گاردین در ابتدای مطلب خود می نویسد شواهد جدید که نشان دهنده دخالت ایران در طرح ترور است، نشان دهنده خطراتی است که عدم توافق در مذاکرات مسکو می تواند به دنبال داشته باشد.

این روزنامه همچنین در این رابطه نوشته که به اعتقاد مقامات امنیتی غربی، بهای عدم توافق در مسکو گزاف خواهد بود؛ زیرا اسرائیل هرگز استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را رد نکرده و (احتمالاً) این شواهد به قوت گرفتن چنین گزینه ای کمک خواهد کرد.

و سوم اینکه گاردین تنها به انتشار این خبر اکتفا نکرده؛ بلکه در سه مطلب مجزا به این موضوع پرداخته است. مطلب اول، گزارشی کلی است که در بالا به آن اشاره شد؛ مطلب دوم، شرحی داستان وار از اتفاقی است که در روز مذکور در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در دهلی نو رخ داده؛ و مطلب سوم نیز یک جدول زمانی از اقدامات پنهانی اسرائیل علیه ایران، از جمله ترور دانشمندان هسته ای ایران است (زیرا این روزنامه مدعی است ترور مذکور از سوی ایران و به تلافی اقدامات مشابه منتسب به اسرائیل انجام پذیرفته است).

به این ترتیب، بار دیگر این موضوع که انگلیس به دنبال بر هم زدن فضای حاکم بر مذاکرات به هر نحو ممکن است، به روشنی اثبات می شود. ابزارهای این کشور نیز طیفی گسترده، از اقدامات پشت پرده در سطح دولتی گرفته تا جوسازی های رسانه ای را شامل می شود.


http://www.tabnak.ir/fa/news/251988/%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred][b] دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو به پایان رسید[/b][/color]

[color=darkblue] دور دوم گفت‌وگوهای ایران و 1+5 که بعد از ظهر امروز (دوشنبه)در محل هتل حلقه طلایی مسکو آغاز شده بود، به پایان رسید.[/color]
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مسکو، دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 که بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در محل هتل حلقه طلایی مسکو آغاز شده بود، به پایان رسید.
بر اساس توافق قبلی این مذاکرات فردا نیز دنبال خواهد شد.
هیئت ایرانی در دور نخست مذاکرات در خصوص پیشنهادات 5 محوری خود که پیش از این به صورت مکتوب در اختیار گروه 1+5 قرار گرفته بود صحبت کرد.
قرار بود که در دور دوم، 1+5 در خصوص پیشنهادات ایران نظر خود را عنوان کند.
هنوز اظهار نظری در خصوص سخنان رد و بدل شده در 2 دور گفت‌وگوی صورت گرفته از سوی 2 طرف به طور رسمی صورت نگرفته است.
این در حالی است که هیئت ایرانی پذیرش حق غنی سازی بر اساس ان پی تی و کاهش تحریم‌ها را از طرف مقابل می‌خواهد و موفقیت در گفت‌وگوها را منوط به این موارد می‌داند.

[color=olive]91/03/29 [/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910329000604[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روز نخست مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران به پایان رسیدن و اکنون همه منتظر برگزاری روز دوم مذاکرات و نتیجه حاصل از آن هستند. در همین حال، روزنامه گاردین جزئیات جدیدی را از جلسه مذاکرات روز گذشته منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پس از پایان روز نخست مذاکرات، «مایکل مان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد در این جلسه برای اولین بار، طرفین درباره محتوای پیشنهادهای یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداخته اند. روزنامه انگلیسی «گاردین»، محتوای این مباحث را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، در ابتدای جلسه دیروز، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به بیان پاسخ ایران به پیشنهادهای گروه 1+5 پرداخت که پیش از این در بغداد مورد بحث قرار گرفته بود.

گاردین می نویسد جلیلی به طور دقیق و با استفاده از پروژکتور و نرم افزار «پاورپوینت» (Power Point)، محتوای پاسخ ایران به این پیشنهادها را برای اعضای 1+5 تشریح کرد. علاوه بر این، وی بسته پیشنهادی پنج ماده ای ایران را نیز به طور دقیق تری برای این گروه توضیح داد.

این بسته پیشنهادی، پیش از این در مذاکرات بغداد نیز به طرف مقابل عرضه شده بود؛ اما آن ها با بیان این ادعا که پیشنهادهای ایران کلی و نامشخص بوده، از اظهارنظر درباره آن خودداری کردند. اما به نوشته گاردین، جلیلی این بار به طور مفصل و با جزئیات، پیشنهادهای ایران را توضیح داده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، پنج محور مورد نظر ایران عبارت بوده اند از:

1- به رسمت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم؛ در کنار اجرایی کردن فتوای رهبری ایران علیه استفاده از سلاح های هسته ای. جلیلی پیشنهاد کرده این امر می تواند در قالب یک سند در سازمان ملل به ثبت برسد که بر اساس آن، ایران در ازای شناسایی حقش در ادامه غنی سازی، متعهد شود که به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نخواهد رفت.

2- رفع تحریم ها در ازای همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی.

3- همکاری هسته ای در حوزه های تولید انرژی صلح آمیز هسته ای و ایمنی هسته ای.

4- ساز و کارهای اعتماد ساز؛ از جمله احتمال محدودسازی تولید اورانیوم با غنای 20 درصد.

5- موضوعات غیرهسته ای؛ مانند همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و مسائل منطقه ای همچون سوریه و بحرین.

علاوه بر این، درباره پیشنهادهای 1+5 که با عنوان «توقف، تعطیلی و انتقال» (توقف تولید اورانیوم 20 درصدی، تعطیلی فردو و انتقال اورانیوم 20 درصد غنی شده به خارج) شناخته می شود نیز جلیلی با استفاده از پاورپوینت، به طور مفصل دلایل ایران در عدم پذیرش هر مورد را برای طرف مقابل تشریح کرد و همچنین قرار شد پس از جلسه، نسخه ای از این فایل را در اختیار اعضای 1+5 قرار دهد.

علاوه بر این، به نوشته گاردین، روسیه در این جلسه تلاش بسیار زیادی برای رسیدن دو طرف به توفق انجام داده، اما بیشتر به سمت ایران متمایل بوده است. به عنوان مثال، درباره تحریم ها، روسیه به همراه چین ضمن مخالفت شدید با تحریم ها، سعی در اعمال فشار به دیگر اعضای 1+5 برای کوتاه آمدن در این موضوع داشته است.

به این ترتیب، آن گونه که از گزارش گاردین برمی آید، طرف غربی این بار عذر و بهانه ای برای عدم پاسخگویی به پیشنهادهای ایران نخواهد داشت و انتظار می رود حداقل به طور مستدل، به بیان پیشنهادهای موردنظر خود و یا بحث درباره پیشنهادهای ایران بپردازد.

با این حال، دیپلمات های ایرانی نزدیک به مذاکرات، تأکید کرده اند مهمترین مشکل موجود در مذاکرات مسکو، نبود چارچوبی منسجم از سوی غرب برای بحث درباره موضوعات موردنظر طرفین است. در حقیقت، تنها در صورت رفع «مشکل چارچوب» از سوی غرب، می توان به موفقیت مذاکرات مسکو امید داشت.

[url]http://www.tabnak.ir/fa/news/252139/%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][color=darkred]دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو پایان یافت[/color][/b]

[color=darkblue]دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو لحظاتی پیش پایان یافت.[/color]
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مسکو، دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 در هتل "گلدن رینگ" (حلقه طلایی) مسکو لحظاتی پیش پایان یافت.
مذاکرات مسکو که هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 است دیروز (دوشنبه) در دو نوبت در این محل برگزار شد.
تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. مذاکرات بغداد نیز سوم و چهارم خرداد ماه 1391 در این شهر برگزار شد.

[color=olive]91/03/30[/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910330000866

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue][b]متن بیانیه کاترین اشتون در کنفرانس خبری پایان مذاکرات مسکو [/b][/color]

سخنان کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسکو
من ترجیح می‌دهم سخنان خود را با تشکر از دولت روسیه به دلیل میزبانی مذاکرات و به ویژه از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه به دلیل حضور موثر در این روند آغاز کنم.

همان‌طور که در استانبول و بغداد نیز رخ داد، گروه 3+3 در زمینه یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای رفع نگرانی جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران بر اساس قوانین ان‌پی‌تی و اجرای کامل این قوانین از سوی ایران بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متحد است.

گره 3+3 بار دیگر بر همان پیشنهاد متوازن بیان شده در مذاکرات بغداد مبنی بر توقف غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم،‌ بستن تاسیسات هسته‌ای فردو و خارج کردن بقایای سوخت هسته‌ای حاصل از غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم از ایران و در عین حال برداشتن گام‌های متقابل که ما امیدواریم به عنوان نخستین معیار اعتماد سازی میان دو طرف انجام شود،‌ تاکید می‌کند. ما برای ایجاد پیشرفت و پاسخ به اقدامات واقعی ایران آمادگی کامل داریم.

ایران به بخش‌هایی از پیشنهادهای گروه 3+3 که در مذاکرات بغداد ارائه شده بود،‌ پاسخ داد. در عوض گروه 3+3 نیز یک پاسخ کامل و جامع برای موضوعاتی که توسط ایران مطرح شده است،‌ فراهم کرد.

ما مواضع مخصوص خود را با جزئیات کامل، قطعیت و صراحت با یکدیگر مبادله کردیم. پس از پنج جلسه با حضور تمام اعضا و برگزاری چندین جلسه دوجانبه ما مسیر خود را برای حل مسائل حیاتی آغاز کردیم. اگرچه کاملا واضح است که همچنان اختلافات عمده‌ای میان ماهیت مواضع دو طرف وجود دارد.

[color=blue] بنابراین ما بر سر مسائل زیر با هم به توافق رسیده‌ایم:[/color]

1) به زودی جلسه‌ای در سطح کارشناسان در روز سوم جولای در استانبول ترکیه برگزار شود تا توضیحات بیشتر و دقیق‌تری در مورد پیشنهادهای گروه 3+3 ارائه شود و همچنین درک گروه 3+3 از پاسخ ایران به این پیشنهادات افزایش یابد،‌و همچنین موضوعاتی که ایران در طول جلسات مطرح کرده است،‌مورد بررسی قرار گیرد.

2) پس از برگزاری این جلسه،‌ جلسه‌ای در سطح معاونان بین خانم اشمیت و آقای دکتر باقری برگزار خواهد شد.

3) در این مدت من به طور مستقیم با آقای دکتر جلیلی در مورد چشم‌انداز نشست آینده در سطح سیاسی در تماس خواهم بود.

انتخاب بر عهده ایران است. ما از ایران انتظار داریم در مورد این که آیا برای اقدامات دیپلماتیک تمایل دارد تصمیم‌گیری کند و همچنین انتظار داریم ایران بر روی رسیدن به توافق بر سر برداشتن گام‌های واقعی برای اعتمادسازی تاکید کند و همچنین به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نیز توجه کند.

لینک
http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=373901


=========================

[color=blue] [b]نشست خبری کاترین اشتون در مسکو[/b][/color]

نشست خبری کاترین اشتون در مسکو/ 1- فکر می‌کنم ما پس از مذاکرات استانبول و بغداد هنوز نظر واحدی درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم/ پیشنهادهای بغداد را در این مذاکرات تکرار کردیم
[color=blue]
نشست خبری کاترین اشتون در مسکو/ 2- نشستی در سطح کارشناسان فنی در تاریخ سه جولای(13 تیر) در استانبول برگزار می‌شود/ در مذاکرات از ایران خواستیم غنی‌سازی 20 درصد را متوقف، محموله اورانیوم غنی‌شده به خارج منتقل و تاسیسات هسته‌ای فردو تعطیل شود [/color]

نشست خبری کاترین اشتون در مسکو/ 3- فاصله زیادی بین دیدگاه‌های دو طرف در مسائل اساسی وجود دارد/ بهترین راه برای پیشرفت، ادامه مذاکرات است/ در مقابل پیشنهادهای ایران پاسخ جامعی ارائه کردیم

نشست خبری کاترین اشتون در مسکو/ 4- هم‌اکنون انتخاب با ایران است و تهران باید تصمیم بگیرد که مسائل از راه دیپلماتیک حل شود و با اعتماد سازی به نگرانی‌ها پاسخ دهد/ دو طرف در این مذاکرات 'فقط برای صحبت' نیامده بودند

نشست خبری کاترین اشتون در مسکو/ 5- نشستی در سطح معاونان برگزار خواهد شد که زمان آن مشخص نشده است و همزمان تماس‌ها میان من و جلیلی ادامه خواهد داشت/ در جلسه سوم جولای در استانبول می‌توانیم گام‌های بعدی را تعیین کنیم

=========================

[color=blue][b]نشست خبری سعید جلیلی در مسکو[/b][/color]

نشست خبری سعید جلیلی در مسکو/ 1- مهمترین توافق مسکو قبول نظر ایران درباره تشکیل نشستی میان کارشناسان بود/ غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است/ با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم بسیاری از رفتارهایی که با ایران می‌شود غیر قانونی است

نشست خبری سعید جلیلی در مسکو/ 2- در فاصله مذاکرات بغداد تا مسکو پنج نامه به گروه 1+5 نوشتیم و تذکر دادیم و گفتیم لازمه گفتگوها تمهید جلسات کارشناسانه است/ در مذاکرات مسکو هم از نظر فنی و حقوقی و هم از نظر سیاسی و منطق روشن حقانیت مواضع جمهوری اسلامی را بیان کردیم

[color=blue]نشست خبری سعید جلیلی در مسکو/ 3- گروه 1+5 روز 12 تیر مصادف با سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران را به عنوان تاریخ نشست کارشناسان پیشنهاد داد ولی به دلیلی اینکه این روز خاطره تلخی برای ملت ایران است آن را رد کرده و تاریخ سیزدهم را پیشنهاد دادیم[/color]

نشست خبری سعید جلیلی در مسکو/6- چیزی که در شان جمهوری اسلامی ایران است، فراتر از آن است که یک تروریست(نتانیاهو) که مردم جهان آن را یک جنایتکار جنگی می‌شناسند و دستش به خون بیگناهان زیادی آلوده است، بخواهد روند گفتگوها را تعیین کند‬

دکتر جلیلی اضافه کرد: آمادگی این را داریم تا در جلسه‌های کارشناسانه از نظر سیاسی، فنی و حقوقی با منطقی روشن حقانیت مواضع ایران را بیان کنیم. پنج محور اساسی را بیان کردیم و آنها فرصت دارند تا درباره آن بحث کارشناسی ارائه کنند.


لینک
http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=373736

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معمای سیلندرتست بمب پارچین دور از چشم مصرف کنندگان این قبیل اخبار هماهنگ و دستکاری شده ، بطور کامل حل شده است.کارشناس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور مربوط به سلاح های هسته ای، اساس این داستان را به لحاظ فنی غیر محتمل دانسته وآن را مورد انتقاد قرار داده...بولتن نیوز: در حالی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای ماه هاست با طرح موضوع عدم اجازه ایران برای بازدید کارشناسان آژانس از سایت پارچین و پاکسازی این سایت، سعی داشته است تا فضای تبلیغاتی را علیه ایران مخدوش سازد، «گرث پورتر» طی یادداشتی از «لجن پراکنی» و «شایعه سازی غیرعلمی» آژانس خبر داد.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل می باشد:

در طول ماه های متمادی ، مهیج ترین داستان رسانه ها در مورد برنامه هسته ای ایران وجود یک استوانه مهار مواد منفجره بود که طبق ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از حدود ده سال پیش برای آزمایش تسلیحات هسته ای در پایگاه نظامی پارچین ایران نصب شده است. پوشش گمانه زنی های اولیۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی از این محفظه که در گزارش نوامبرگذشتۀ این آژانس منعکس شده همواره با گزارشات ثابتی همراه بود مبنی بر اینکه " ایران اجازۀ نمی دهد بازرسان آژانس از سایت پارچین دیدن کنند" و " عکس های ماهواره ای مبین تلاش های ایران برای "پاکسازی" این سایت است.



اما معمای سیلندرتست بمب پارچین دور از چشم مصرف کنندگان این قبیل اخبار هماهنگ و دستکاری شده ، بطور کامل حل شده است.کارشناس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور مربوط به سلاح های هسته ای، اساس این داستان را به لحاظ فنی غیر محتمل دانسته وآن را مورد انتقاد قرار داده و این تلقی را در داخل آژانس خود به خود ، مبدل به تناقضی درونی کرده است و حتی تصاویر ماهواره ای منتشر شده در گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز توسط کارشناسان همین آژانس، به عاملی برای نقض آن بدل شده است. شواهدی که جزئیات آن به تفصیل در پی همین گزارش می آید جای شکی باقی نمی گذارد که کل داستان محفظۀ تست مواد منفجره ای که گفته می شود با کمک دانشمند تسلیحات هسته ای اتحاد جماهیر شوروی سابق طراحی شده ، یک دروغ محض بوده که توسط دولتی ناشناس در سراسر جهان منتشر شده؛ دولتی که گرچه هیچ کجا نامی از آن برده نشده اما پر واضح است که منافع سیاسی آشکاری درترویج ایدۀ وجود برنامۀ مخفیانه و مخرب سلاح های هسته ای ایران دارد.با این حال، به نظر می رسد آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA ، که قرار است به لحاظ سیاسی سازمانی بی طرف باشد ، به عنوان بخشی از نیروی سیاسی ائتلاف ضد ایرانی عمل کرده و به عمد وارد سناریوئی شده که توسط مدیر کل آن یوکیا آمانو اعتبار یافته است . داستان سیلندرتست بمب پارچین پیش زمینه ای مناسب برای رویارویی با ایران است.

امکانی غیرمحتمل ، و برخی تصدیق و تائید های موثر

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر 2011خود اعلام کرد که این آژانس " اطلاعاتی از کشورهای عضو" به دست آورده مبنی بر اینکه ایران در سال 2000 "محفظۀ بزرگی برای مواد منفجره ساخته است که در آن دست به آزمایشات هیدرودینامیک می زند ". به طور کلی اصطلاح "هیدرو دینامیک " در زمینه برنامه هسته ای ایران به معنی شبیه سازی فاز اولیۀ انفجار هسته ای با استفاده از مواد جایگزین به جای مواد شکاف پذیراست. این سازمان مدعی شده که بر اساس بخشی از مطالب منتشر شده متعلق به یک دانشمند متخصص سلاح های هسته ای تبعۀ اتحاد جماهیر شوروی سابق، رسماً "تایید می کند" که وی در ساخت این محفظه انفجاری همکاری کرده است؛ سیلندر مذکور ظرفیت مهار بیش از 70 کیلوگرم مواد منفجرۀ قوی را داراست و گویا این آژانس شواهد ماهواره ای مرتبطی در دست دارد که صحت این داستان را تائید می کند و نشان می دهد که در آن زمان در سایت پارچین " ساختمانی در اطراف یک شیء استوانه ای شکل بزرگ " ساخته شده است.



ولی جزئیات مربوط به محفظۀ به گفتۀ آنها تست بمب، به عنوان امری که به لحاط فنی امکانپذیر نیست، بی درتگ رابرت کلی، بازرس ارشد سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی را منقلب کرد.. تخصص و اعتبار کِلِی برای به چالش کشیدن آژانس بین المللی انرژی اتمی چیز قابل انکاری نبود. او قبل از اینکه مدیر تیم عملیاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سال های 1992تا 1993 در عراق باشد؛ مدیر پروژه هوش هسته ای در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس بوده است. پس از آن نیز طی سال های 1996تا 1998به عنوان مدیر آزمایشگاه سنجش و تخمین مشاهدات در وزارت انرژی آمریکا (DOE) خدمت کرده ، و بار دیگرطی سال های 2001 تا 2005 به عنوان ریاست تیم عملیاتی عراق به آژانس بین المللی انرژی اتمی پیوسته است.

کِلِی تنها چند روز پس از انتشار این گزارش در مصاحبه ای با شبکه خبری ریِل نیوز گفت: " باید دیوانه باشید که تست مواد مواد منفجره هیدرودینامیک را در یک محفظه یا اتاق انفجار انجام دهید!!!" هیچ دلیلی برای انجام چنین کاری وجود ندارد. این قبیل آزمایشات در فضای باز و بر روی سکوی شلیک انجام می شود. کلی افزود: "هرنوع تست طراحی سلاح هسته ای " به مواد منفجره ای به مراتب بیشتر " ازمیزان 70کیلوگرم ظرفیت مورد ادعای سیلندر مستقردر پارچین نیاز دارد." دولت بوش از اوایل سال 2004 ایران را به انجام تست هیدرودینامیک سلاح های هسته ای در سایت پارچین متهم کرده است، اما با این فرض که آزمایش های انجام شده نه در داخل یک اتاق انفجار، بلکه در فضای باز و بر روی سکوی شلیک صورت گرفته باشد.

این "متخصص خارجی" که گفته می شود اسناد منتشرشده از سوی وی داده هائی دربارۀ ابعاد اتاق انفجار مذکوربه دست می دهد ؛ فردی اوکراینی به نام ویاچسلاو دانیلنکو است که در یک مرکز ساخت سلاح های هسته ای اتحاد جماهیر شوروی سابق کار می کرده، اما به رسانه های خبری گفته شده که در ابتدا تخصص وی در رشتۀ نوپای نانوالماس ها بوده است . وی که اتحاد جماهیر شوروی را قبل از فروپاشی ترک می کند به دنبال زندگی و کسب درآمد از راه پیاده سازی طرح ثبت شده خود در مورد ساخت نوعی اتاق انفجار برای تولید الماس های میکروسکوپی صنعتی بوده است. در سال 1992، دانیلنکو به شرکت خصوصی ALIT در کیِف، اوکراین ملحق می شود تا طرح تولید نانو الماس خود را دنبال کند. جزئیات ابعاد محفظه تست بمب مورد ادعا که گفته می شود با کمک دانیلنکو ساخته و در پارچین نصب شده در ماه های آوریل و مه به دست دو روزنامه نگار به نام های مایکل آدلر و جورج یاهن خبرنگار آسوشیتد پرس رسید .گفته می شود این محفظه دارای طولی حدود 62 فوت (18.897 متر ) و ارتفاعی در حدود14 فوت (4.267 متر) می باشد، که در ناحیه تقویت شدۀ میانی 25 فوت(7.62 متر ) ارتفاع دارد.



این ابعاد که اتاق انفجاری با حجم تقریبی 1000 فوت مکعب- برابر با 304.8 متر مکعب- می سازد درست منطبق با طرح تصویب شدۀ اتاق انفجار دانیلنکو ست که در گزارش شرکت نانو بلاکس مستقر در فیلادلفیا به صورت اسلاید درقالب برنامه پاورپوینت ارائه شد.این شرکت بر روی ساخت و تولید مواد منفجره نانو الماس ها کار می کند. اما همین پاور پوینت نشان می دهد که سیلندردانیلنکو تنها برای مهار 10 کیلوگرم مواد منفجره طراحی شده؛ یعنی معادل یک هفتم حجم مواد منفجرۀ 70 کیلوگرمی که گفته می شود اتاق انفجار نصب شده در سایت پارچین می تواند مهار کند. کِلِی، متخصص سلاح های هسته ای وقتی گزارش آژانس انرژی اتمی را مطالعه کرد و متوجه شد که ایران محفظۀ مهاری به این بزرگی و با چنین قابلیت بالائی برای مهار مواد منفجره تولید کرده نتوانست باور کند، و نویسندۀ آن گزارش گفت: "این محفظه حتی از هرنوع کپسول مهار انفجاری که ایالات متحده تا به حال ساخته نیز بزرگتر است." کلی همچنین خاطر نشان کرد که: بزرگترین اتاق های انفجار موجود در سطح جهان در آزمایشگاه های تسلیحات آزمایشگاه ملی لوس آلاموس نصب شده که تنها می تواند مهار 10 کیلوگرم مواد منفجره را تحمل کند.

مطالعۀ دقیق گزارش نوامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که نویسندگان آن از مشکلی که کلی شناسائی کرده آگاه بوده اند. در بند مربوط به اتاق انفجار پارچین آمده : ظرفیت 70 کیلوگرمی سیلندر مذکور در پارچین "می تواند برای انجام آزمایش های شرح داده شده در بند 43 (بالا) مناسب باشد." اما این بند در مورد تست هیدرودینامیک نبود. بلکه در مورد چیزی موسوم به "مفهوم شروع چند نقطه ای بود." یک " سیستم شروع چند نقطه ای " می تواند برای انفجاری در ارتباط با سلاح هسته ای و یا کاربرد مواد منفجره متعارف نیز مورد استفاده قرار گیرد.



همانطور که کلی در مصاحبه با نویسندۀ این گزارش نیز اشاره کرده ، در آزمایش " شروع چند نقطه ای " از "اورانیوم" استفاده نمی کنند، بنابراین اصولاً نیازی به وجود اتاق تست انفجار نیست. و محفظۀ توصیف شده در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز برای چنین آزمایشی بیش از حد بزرگ است .بنا بر این و به گفتۀکلی همین دو دلیل فوق کافیست تاچنین آزمایشی در فضای باز انجام شود. این گزارش مدعی است که ایران " در سال 2003 دست کم یک آزمایش با مقیاس بزرگ " بر روی تکنولوژی "شروع چند نقطه ای" اجرا کرده است. اما این بخش از گزارش به جای اینکه گفته های آژانس را تائید و تصدیق کند آن را گنگ تر و نامفهوم تر نیز می کند زیرا در این بخش ذکر شده که این آزمایش ها "در منطقۀ مریوان" انجام شده است - محلی نزدیک به مرز ایران و کردستان عراق که بسیار دورتر از سایت بحث برانگیز پارچین است.

این گزارش به هیچ وجه ادعا نمی کند که چنین محفظه ای برای مهار مواد انفجاری در مریوان نیز وجود داشته است.بنابراین، آنچه که بواقع از خلال این گزارش به صورت ضمنی می توان دریافت این است که سیلندر عظیم مورد بحث که ظاهرا برای "تست هیدرودینامیکی" نصب شده در واقع به هیچ وجه برای انجام چنین آزمایشاتی مناسب نبوده است. مقاله ای به قلم دیوید آلبرایت و پل برانان از موسسه علوم و امنیت بین المللی (ISIS) که در تاریخ 10 آوریل در سایت این سازمان منتشر شده اینگونه استدلال می کند که دلیل انجام آزمایش " شروع چند نقطه ای " در داخل محفظۀ انفجار مورد ادعا "به احتمال زیاد ، مخفی کردن فعالیت ها و جلوگیری از مشاهدات ماهواره ای بوده است. " اما این استدلال هم مشکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را حل کند ، زیرا - همانطور که کلی در مصاحبه خود اشاره کرده - چنین آزمایشی به سادگی می تواند زیر پوشش یک چادر انجام شود و از دید کاوش گر تجسس ماهواره ای نیز در امان بماند.

این اعترافات پورتر در حالی صورت می پذیرد که آژانس با گزارش های نادرست خود در مواقع حساس سعی دارد تا با همسویی با سیاست های خارج از آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

لينک خبر :http://www.bultannews.com/fa/news/90936/معمای-هسته-ای-پارچین-کاملا-حل-شده-است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right][color=#ff0000][b]در حاشیه یک برداشت نادرست از بسته پیشنهادی ایران/
1+5 زیاد هول نشود، 20 درصد را برای زیردریایی‌های اتمی هم می‌خواهیم [/b][/color]
[color=#0000cd]جزئیات بسته پیشنهادی ایران به 1+5 در حالی روز گذشته منتشر شد که در بخش بند سوم از بخش گام‌های متقابل، به مذاکره در مورد تأمین سوخت رآکتور تهران در قبال لغو تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا و امریکا اشاره شده بود...
به گزارش بولتن نیوز، این بند از بسته پیشنهادی ایران در برخی رسانه‌های غربی به این صورت تفسیر شد که ایران حاضر است از ادامه غنی سازی 20 درصد در خاک خود چشم‌پوشی کند.[/color]

این در حالی است که بر اساس طرح ساخت زیر دریایی اتمی که یک ماه پیش از سوی دريادار عباس زميني معاون فرمانده نيروي دريايي ايران اعلام شد و نایب رئیس مجلس نیز خبر داد كه "مجلس بر آن است كه از دولت بخواهد ناوگان نيروي دريايي را تقويت و به موتورهايي با سوخت غيرفسيلي مجهز سازد"، و با توجه به اینکه این زیردریایی‌ها با سوخت غنی سازی شده 20 درصد به بالا کار می‌کند، در بسته ایران، صرفاً به تأمین سوخت رآکتور تهران اشاره شده، بنابراین، سوخت این زیردریایی‌ها باید در ایران تأمین شود.



نکته قابل توجه اینکه، غرب در شرایطی که برای تأمین سوخت رآکتور تهران که تولید رادیو دارو می‌کند و جان هزاران بیمار به آن وابسته است، رویکرد فریب‌کارانه‌ای را در پیش گرفته و جان انسان‌ها را ابزار تسویه حساب‌های سیاسی می‌کند، یقیناً در موضوع حساس نظامی تأمین سوخت زیر دریایی‌ها همکاری نخواهد کرد، بنابراین، دلیلی برای توقف غنی سازی 20 درصد در ایران وجود ندارد.

كارشناسان مي‌گويند كه اين زيردريايي‌ها كه ايالات متحده، روسيه، چين، فرانسه و انگليس از آن دارند، مي‌توانند بدون سوخت گذاري مجدد مدت‌هاي زياد زير دريا بمانند.

اتحاديه جهاني اتمي كه مقر آن در لندن است، در پايگاه اينترنتي خود اعلام كرد كه نيروگاه‌هاي اين زيردريايي‌ها از مقدار بسيار كم سوخت، انرژي بسياد زيادي حاصل مي‌كنند و از همين رو اورانيوم به كار رفته در آنها بايد حداقل 20 درصد و حداكثر 93 درصد غني‌شده باشد. اين اورانيومي است كه در جديدترين زيردريايي آمريكا به كار مي‌رود.

اولي هاينونن رئيس سابق بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد: «اين نوع زيردريايي‌ها از اورانيوم بسيار غني‌شده استفاده مي‌كنند.» وي اضافه كرد كه "بعيد است ايران بتواند اين اورانيوم را از خارج تهيه كند" تا روشن شود که ایران چنانچه قصد جدی برای ساخت این زیردریایی‌ها دارد، نباید غنی سازی 20 درصد خود را متوقف کند.



هانيونن كه هم‌اكنون در مركز علوم و روابط بين‌المللي بالفور وابسته به دانشگاه‌هاروارد كار مي‌كند اضافه كرد كه ممكن است ايران با اين توجيه كه سوخت رسانی اتمي از خارج ناقص و ناكافي است، به غني‌سازي اورانيوم ادامه دهد.

شاشنيك جوشي پژوهشگر برجسته و كارشناس مسايل خاورميانه در موسسه پادشاهي تحقيقات نظامي البته مدعی است كه ايران از اين موضوع (طرح ساخت زير دريايي اتمي) براي به دست آوردن قدرت چانه‌زني استفاده مي‌كند، يعني جوري «بتواند گفت‌وگوها را برگرداند روي اين موضوع كه از اين طرح دست بردارد، به جاي اين كه از طرح‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم دست بردارد.»

از سوی دیگر، مارك فيتز پاتريك مدير كالج بين‌المللي مطالعات استراتژيك لندن مي‌گويد: طرح ساخت زیر دریایی‌های اتمی توجيه صريح براي غني‌سازي اورانيوم در سطح 20 درصد است.

پيتر وايزمن از كالج بين‌المللي پژوهش‌هاي صلح استكهلم معتقد است كه اين اعلام تصميم ايران براي ساخت زيردريايي اتمي دليل ديگري است بر اين كه آنها قادر به توليد تكنولوژي نظامي بسيار پيشرفته و موثر هستند[/right]

[right][url="http://www.bultannews.com/fa/news/91437/15-زیاد-هول-نشود-20-درصد-را-برای-زیردریایی‌های-اتمی-هم-می‌خواهیم"]http://www.bultannew...می-هم-می‌خواهیم[/url]
[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب ميبينم ايران هم داره راه مي افته د داره دست بالا و برتر رو برا خودش ميگيره بهونه خوبيه براي امتياز گرفتن از غرب خوب تو داري منم ميخوام حرف بدي نمي زنه اگه بده براتو هم بده اگه خوبه برا منم خوبه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وقتی برای تولید اورانیوم 20 درصد بدلیل خطای اپراتور به 27 درصد میرسیم - تو اورانیوم 93 درصد هم با احتساب خطا امکان رسیدن به 99 درصد و مواد لازم برای سلاح هسته ای وجود دارد و از طرفی فعلا پادمان موجود شامل آب سنگین اصفهان هم نمیشود و بحث باز فراوری و تولید پولوتونیوم هم فعلا مردود نیست - خلاصه اگه غرب میخواهد بابت کار نکرده اینطوری ما را تحریم کند دیگر باید بداند که ما هزینه کار نکرده را داریم میپردازیم پس واقعا اگر محدودیت شرعی نباشد حتما تا حالا این سلاح را ساخته بودیم
یک نکته که در بحث محدودیت شرعی بمب اتم وجود دارد بحث کشتار بیگناهان است اما درصورتی که مثلا پایگاه نظامی هدف قرار بگیرد و شکل کار بصورت تلافی جویانه مثلا درقبال حمله اتمی باشد و در زمینه دیگر هم بحث بمبهای اتمی کوچک مطرح باشد که در میدان جنگ و علیه ناوها و تجهیزات دشمن استفاده شود(کاری که آمریکا الان درحال انجامش است) فکر میکنم محدودیت شرعی هم برداشته خواهد شد
بهر حال ما باید برای غرب مشخص کنیم که آنها دارند ما را به اجبار به این سمت سوق میدهند و ایران و جوانمردی ایرانیان مومن و متدین اجازه جنگ کثیف را نمیدهد و از قدیم الایام این دیار دیار پهلوانان بوده و هست ولی دربرابر دشمن ناجوانمرد شاید لازم باشد که درصورت محدود هم که شده مثل خودش برخورد کرد تا با زبان خودش بترسد وگرنه درصورت اطمینان از نداشتن توانائی اتمی - سلاحهای کلاسیک و موشکهای حاوی کلاهک معمولی جز اثار موقت و گذرا درترس محدود در دشمن آثار جدی و بلند مدت و عمیق ندارد
ما باید از ابزار های موجود به نحو احسنت و درجهت فرمان خدا : واعدولهم ماستطعتم من قوه ترهبون به عدو الله و عدوکم - استفاده کنیم و این آیه صراحتا به سلاحهائی که دشمن هراس هستند استناد میکند
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخدا ایران قصد حمله به مناطق غیر نظامی رو نداره حتی در زمان جنگ تحمیلی عراق پول به روستایی ها میداد تا روی پل ها وایستن تا هواپیما ها نتونن پل رو بمباران کن و نیرو ها رد نشن خدا لعنتشان کند این ها از همین پایگاه هاشون میترسن که نکنه یه موقع مورد هدف گیری ایران بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]یکی از عزیزانم که در زمره مدافعان ایران زمین در خلال دفاع مقدس هستن بصراحت به حقیر گفتن که حتی یک تیر بمب یا فشنگ از هیچ هواگرد نظامی ایرانی به مناطق مسکونی عراق در تمام مدت جنگ شلیک نشد[/right]
[right]این هم گوشه ای از شرافت و انسانیت ایرانیان[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]وقتی برای تولید اورانیوم 20 درصد بدلیل خطای اپراتور به 27 درصد میرسیم - تو اورانیوم 93 درصد هم با احتساب خطا امکان رسیدن به 99 درصد و مواد لازم برای سلاح هسته ای وجود دارد و از طرفی فعلا پادمان موجود شامل آب سنگین اصفهان هم نمیشود و بحث باز فراوری و تولید پولوتونیوم هم فعلا مردود نیست - خلاصه اگه غرب میخواهد بابت کار نکرده اینطوری ما را تحریم کند دیگر باید بداند که ما هزینه کار نکرده را داریم میپردازیم پس واقعا اگر محدودیت شرعی نباشد حتما تا حالا این سلاح را ساخته بودیم[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]یک نکته که در بحث محدودیت شرعی بمب اتم وجود دارد بحث کشتار بیگناهان است اما درصورتی که مثلا پایگاه نظامی هدف قرار بگیرد و شکل کار بصورت تلافی جویانه مثلا درقبال حمله اتمی باشد و در زمینه دیگر هم بحث بمبهای اتمی کوچک مطرح باشد که در میدان جنگ و علیه ناوها و تجهیزات دشمن استفاده شود(کاری که آمریکا الان درحال انجامش است) فکر میکنم محدودیت شرعی هم برداشته خواهد شد[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]بهر حال ما باید برای غرب مشخص کنیم که آنها دارند ما را به اجبار به این سمت سوق میدهند و ایران و جوانمردی ایرانیان مومن و متدین اجازه جنگ کثیف را نمیدهد و از قدیم الایام این دیار دیار پهلوانان بوده و هست ولی دربرابر دشمن ناجوانمرد شاید لازم باشد که درصورت محدود هم که شده مثل خودش برخورد کرد تا با زبان خودش بترسد وگرنه درصورت اطمینان از نداشتن توانائی اتمی - سلاحهای کلاسیک و موشکهای حاوی کلاهک معمولی جز اثار موقت و گذرا درترس محدود در دشمن آثار جدی و بلند مدت و عمیق ندارد[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]ما باید از ابزار های موجود به نحو احسنت و درجهت فرمان خدا : واعدولهم ماستطعتم من قوه ترهبون به عدو الله و عدوکم - استفاده کنیم و این آیه صراحتا به سلاحهائی که دشمن هراس هستند استناد میکند[/right][/font][/color][/quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]من فکر میکنم استفاده از سلاح اتمی حرام باشه نه داشتنش.[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]از طرفی دو کشور اتمی هیچ وقت به هم حمله اتمی نمیکنن که ازش استفاده هم بشه. چون هر طرف میدونه اگه از بمب اتم استفاده کنه طرف مقابل هم استفاده میکنه.[/right][/font][/color]
[quote]بخدا ایران قصد حمله به مناطق غیر نظامی رو نداره حتی در زمان جنگ تحمیلی عراق پول به روستایی ها میداد تا روی پل ها وایستن تا هواپیما ها نتونن پل رو بمباران کن و نیرو ها رد نشن خدا لعنتشان کند این ها از همین پایگاه هاشون میترسن که نکنه یه موقع مورد هدف گیری ایران بشه [/quote]
بله همین جوان مردی ها بود که موجب چنین پیروزی (معجزه) در جنگ با عراق و دار و دسته هاش شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بهانه رئاکتور اراک و دارخوین رو ول کردن..چسبیدن به یک توهم!!.......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][size=4]
بهانه رئاکتور اراک و دارخوین رو ول کردن..چسبیدن به یک توهم!!....... [/size][/color]

[/quote]

منظوره شما اینه که ساخت شناور اتمی در ایران توهمه؟
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تلاش ایران برای ساخت زیردریایی اتمی نشون میده غربی ها هم زیاد بیراه نمیگفتند
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.