Recommended Posts

صالحی: طبق پروتکل با همکاری روسیه ۴ نیروگاه در بوشهر ساخته خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره مصوبه مجلس برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای گفت: طی مذاکراتی سخت با روسیه در نهایت هفته گذشته پروتکلی را در مسکو با آنها برای ساخت ۴ نیروگاه در بوشهر امضا کردیم.

 

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی چهارشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: سال گذشته اعلام کردند که در سال 1393 شاهد امضای قراردادهای جدیدی برای احداث نیروگاه‌‌های جدید هستیم و این امر با تأکید رئیس جمهور جدیت بیشتری یافت.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای افزود: طی مذاکرات سخت با روس‌ها نهایتاً هفته گذشته به مسکو رفتم و پروتکلی را با آنها برای احداث نیروگاه برق هسته‌ای امضا کردم.

صالحی با اشاره به امضای پروتکل ساخت نیروگاه هسته‌ای در سال 1392 با روس‌ها تصریح کرد: در زمان امضای پروتکل با روس‌ها آنها به ایران پیشنهاد داده بودند تا 4 نیروگاه دیگر در بوشهر ساخته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طبق قراردادی که با روس‌ها منعقد شده پیش‌بینی شده است که تحویل این نیروگاه 108 ماه به طول بینجامد، اظهار داشت:‌ بیش از 8 سال طول می‌کشد تا این نیروگاه تحویل جمهوری اسلامی ایران شود.

وی تصریح کرد:‌ ساخت نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها از سال 1392 شروع شده و 10 سال هم تحویل آن زمان برد اما نیروگاه جدید حدود 8 سال و نیروگاه بعدی پس از آن کمتر از این زمان به طول خواهد انجامید.

وی با اشاره به زیرساخـت‌های سوخت‌ هسته‌ای در ایران اظهار داشت: نمونه‌ایی از سوخت مجازی نیروگاه بوشهر ساخته شده و بعدها سوخت حقیقی ساخته خواهد شد.

صالحی ساخت سوخت 20 درصد در ایران را معجزه خواند و خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون راکتور تهران با سوخت 20 درصدی که توسط دانشمندان جوان ایرانی ساخته شده است در حال کار می‌باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ کارگروهی به زودی برای فراهم آوردن جزئیات مقدمات مورد نیاز برای تولید سوخت مشترک بین ایران و روسیه تشکیل خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه نیاز عملی ایران فعلاً تأمین سوخت نیروگاه بوشهر و راکتور تهران است، گفت: در قرارداد نیروگاه بوشهر قرارداد سوخت چند راکتور با روس‌ها نیز منعقد شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد:‌ قرارداد منعقد شده بین ایران و روسیه منجر به قوی‌تر شدن موضع تهران و مذاکرات 1+5 است.

وی تصریح کرد:‌ ساخت نیروگاه جدید در بوشهر توسط روس‌ها از امروز شروع شده و 8 سال آینده نیز تحویل خواهد شد ضمن اینکه 2 سال پس از آن نیز نیروگاه‌های جدید به ایران تحویل داده خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: حداقل پس از 8 سال آینده نیاز عملی ایران باید در شرایطی باشد که هر زمان ما اراده کردیم بتوانیم حداقل سوخت دو نیروگاه را تأمین کنیم.

صالحی گفت: ایران پس از 8 سال آینده باید به آستانه‌ای برسد که تأمین حداقل سوختی خود را داشته باشد که طبق نظر مقام معظم رهبری این امر 190 هزار سو تعیین شده است و پس از 8 سال بتوانیم نیازهای سوختی خود را تأمین کنیم البته این 190 هزار سو به صورت پلکانی خواهد بود.

وی با انتقاد از برخی شایعات برای انتقال سوخت تولیدی به خارج از کشور گفت:‌ چنین چیزی صحت ندارد و وقتی قرص سوخت در ایران تولید می‌شود بی‌معنا است که این قرص را به خارج از کشور بفرستیم و آن را درون میله سوخت قرار دهند زیرا خود ما توانایی این کار و ساخت مجتمع‌های سوخت را داریم.

صالحی تصریح کرد: برای تولید و ساخت نیروگاه‌های جدید در جمهوری اسلامی ایران این آمادگی وجود دارد تا کشورهای خارجی در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران عضو ان‌پی‌تی است و آن را امضا کرده و همچنین عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد و موافقت‌نامه پادمان را نیز امضا کرده ضمن اینکه نزدیک دو و نیم سال پروتکل الحاقی را نیز اجرای کردیم و همچنین پروتکل 3.1 را نیز امضا و اجرا کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بیش از 7 هزار ساعت نفر روز بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته که پس از ژاپن در رتبه دوم قرار داریم ضمن اینکه دوربین‌های آژانس نیز به صورت 24 ساعته تأسیسات هسته‌ای ایران را رصد می‌کنند و بازرسان نیز به صورت دائم در ایران حضور دارند و ایران نمی‌پذیرد کشوری ویژه در این زمینه باشد تا بازدیدهایی فراتر از قانون از برنامه‌ هسته‌ای ایران صورت گیرد.

صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی به مرحله‌ای از رشد و تکامل فنی و صنعتی و علمی رسیده است که آرام‌ آرام فرآوردهای علمی و فنی خود را در عرصه‌های مختلف به بازار عرضه کرده است.

وی افزود: تحویل سانتریفوژهای توپولار را به وزارت بهداشت آغاز کردیم که یکی از دستگاه‌های آن تحویل شده و یک دستگاه دیگر نیز در آستانه تحویل است و چون این تجهیزات دوگانه است کشورهای خارجی آن را در اختیار ایران قرار نمی‌دهند لذا ساخت و استفاده از آن از اهمیت بالایی برخوردار است ضمن اینکه لیزرهای ساخته شده در عرصه سلامت نیز به سرعت به دستگاه‌های داخلی تحویل داده شده و خواهد شد. همچنین در عرصه کشاورزی هسته‌ای با استفاده از پرتوها و فناوری‌های هسته‌ای و استفاده از سامانه‌های پرتودهی خاص نتایج خوبی کسب شده و کارها در این زمینه روبه‌ گسترش است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در عرصه صنعت فعالیت و همکاری‌های خوبی با وزارتخانه‌های مختلفی چون وزارت نفت و حتی برخی کارخانه‌های سیمان شروع کرده‌ایم ضمن اینکه واحدی به نام تولید تجهیزات مورد استفاده در صنعت ایران را راه‌اندازی کرده تا بتوانیم نیازمندی‌های کشور را به صورت مبتکرانه تأمین کنیم.

صالحی افزود: زمستان سال گذشته وزارت نیرو و وزارت نفت از سازمان انرژی اتمی درخواست کردند که به دلیل مشکل سوخت در کشور خاموشی نیروگاه بوشهر دیرتر انجام شود تا مشکلات تأمین سوخت رفع شود ضمن اینکه در تابستان نیز چنین مشکلی به وجود آمد و از ما درخواست مجددی برای عدم خاموش کردن این نیروگاه صورت گرفت.

وی اظهار داشت: نیروگاه بوشهر نیروگاهی پایدار است زیرا 10 ماه به صورت پایدار برق اتمی را به شبکه تحویل می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در زمستان سال گذشته اگر نیروگاه بوشهر خاموش می‌شد بیش از 6 میلیون متر مکعب گاز یا 6 میلیون لیتر سوخت مایع باید به نیروگاهی که برق تولید می‌کند برای جبران خاموشی نیروگاه بوشهر سوخت تحویل داده می‌شد لذا برق هسته‌ای پایدار نیروگاه بوشهر اهمیت خود را نشان می‌دهد ضمن اینکه صرفه‌جویی بسیار بالایی را نیز در زمینه گاز و سوخت مایع دارد.

صالحی در خصوص وضعیت نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی افزود: از نظر نیروی انسانی در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و هم‌اکنون هزار نفر متخصص ایرانی در نیروگاه بوشهر حضور دارند ضمن اینکه 15 هزار نفر نیز در مجموعه سازمان انرژی اتمی کارشناس و کاردان وجود دارد که همه اینها نیروهای بسیار ارزشمندی هستند. همچنین با دو قرارداد منعقد شده با روس‌ها فارغ‌التحصیلان رشته هسته‌ای به هیچ وجه مشکل کمبود شغل نخواهند داشت.

صالحی تصریح کرد: قرارداد منعقد شده با روس‌ها یکی از بزرگترین قراردادهای منعقده در وضعیت فعلی با یک کشور خارجی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص قرارداد ساخت نیروگاه‌های جدید با روس‌ها عنوان کرد: قیمت ساخت نیروگاه‌های مورد نظر در بوشهر توسط روس‌ها بسیار خوب است و برای اطلاع اعلام کنم که در اروپا و آمریکا برای هر کیلووات برق هسته‌ای 6 هزار و 500 دلار و در آسیا برای هر کیلووات برق هسته‌ای بین 4 تا 5 هزار دلار و همچنین در خاورمیانه نیز بین 5 تا 6 هزار دلار هزینه دریافت می‌شود ولی قیمتی که روس‌ها قرار است برای ایران نیروگاه را احداث کنند بسیار مناسب است.

وی گفت:‌ سازمان انرژی اتمی هم‌اکنون وارد فاز جدیدی شده که در آینده نزدیک نیز قراردادهای با ارزشی امضا خواهد شد.

صالحی افزود: سازمان انرژی ‌هسته‌ای در 10 تا 12 سال گذشته با چالش‌هایی نظیر انتقال دانش فنی روبه‌رو بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص استفاده از پیمانکار ایرانی برای ساخت نیروگاهی جدید در بوشهر گفت: طبق قرارداد منعقده با روس‌ها برای ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای باید 5درصد از مبلغ قرارداد برای زیرساخت به شرکت پیمانکار ایرانی داده شود و همچنین 3 درصد مبلغ قرارداد نیز به صورت ریالی به پیمانکار ایرانی و همچنین 10درصد قرارداد نیز به صورت ارز خارجی به پیمانکار ایرانی برای احداث نیروگاه هسته‌ای داده شود همگی اینها بستگی به میزان توانایی صنعت ایران دارد و قابلیت افزایش تا 25 یا 30 درصد را نیز دارد

وی در مجموع 33 درصد از نیروگاه جدید هسته‌ای که روس‌ها قرار است برای ایران بسازند را سهم پیمانکاران ایرانی عنوان کرد و گفت:‌ در مورد نیروگاه دوم حضور پیمانکاران ایرانی طبق قرارداد قابلیت افزایش دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری هسته‌ای پیش قراول صنعت هسته‌ای است زیرا با دماها و فشارهای بالا و همچنین حجم عظیمی از گردش آب و استفاده از پمپ‌های قوی سروکار دارد که محدوده هسته‌ای راکتورها نیز فراتر از استانداردها هستند.

صالحی در پایان گفت: فناوری هسته‌ای میعادگاه فناوری‌ها است زیرا علوم مکانیک، کنترل، متالوژی، مهندسی، فیزیک، ریاضی و در مجموع همه علوم و مهندسی را باید در اختیار داشته باشد و اگر صنعت هسته‌ای جلو برود تمام علوم را با خود به جلو خواهد برد.

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930829000162

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آیا باید در برابر این تعهدات هسته‌ای داده شده به روسها سکوت کرد؟

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر اوایل نوامبر خود به روسیه به همراه سرگئی کیسلیاک رئیس شرکت روس‌اتم روسیه اسنادی را برای ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای در ایران به امضا رساندند که چند روز بعد از آن ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت متن ان منتشر شده است. متن خاص این توافق اکنون در سایت سازمان انرژی اتمی موجود است.

به گزارش «تابناک»، سند امضا شده توسط صالحی و کیسلیاک به تاریخ یازدهم نوامبر در واقع پروتکل الحاقی به موافقت‌نامه موجود بین ایران و روسیه امضا شده در 25 اوت 1992 یا سوم شهریور 1371 است.

دو طرف در این سند که متن کامل آن البته به زبان انگلیسی از اینجا قابل دریافت است، روند ساخت نیروگاه اول بوشهر را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و به موضوع ساخت چهار رآکتور هزار مگاواتی در محل نیروگاه فعلی بوشهر و چهار راکتور مشابه در مکانی دیگر که ایران آن را تامین خواهد کرد، پرداخته‌اند.

دو طرف تعهد داده‌اند که تلاش کنند حداکثر مشارکت شرکت‌های ایرانی در کارهای مربوط به ساخت نیروگاه و همچنین راه‌اندازی، عملبات، مدرن‌سازی، افزایش طول عمر و از چرخه فعالیت خارج کردن نیروگاه را تضمین کنند. مواردی در باره نحوه آموزش نیروهای ایرانی در این روند گنجانده شده است.

در شرایطی که ایران در سال‌های اخیر همواره اصرار داشته که قصد تامین اورانیوم غنی شده مورد نیاز نیروگاه‌های آتی خود را دارد، در ادامه توافق امده است که روسیه سوخت نیروگاه‌های جدید را در تمام عمر کاری آنها تامین خواهد کرد.

در ادامه روسیه تعهدی را که در ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای با ایران و چند سال بعد از توافق اولیه با ایران تقریبا به ایران تحمیل کرد، این بار به متن توافق با ایران اضافه کرده و قرار شده است که سوخت مصرفی در بوشهر پس از اقدامات فنی لازم به روسیه بازگردانده شود.

دو طرف در این توافق، پس از مواد و بندهای مربوط به مالکیت معنوی و اطلاعات مربوط به پروژه‌، در ماده هفتم به مسئولیت حقوقی ناشی از حوادث، خرابکاری و یا هر مساله دیگری در داخل و خارج از قلمرو ایران پرداخته‌اند. این بخش با توجه به تعهدات سنگینی که کاملا بر عهده ایران گذاشته است، در نوع خود عجیب است.

در این قسمت امده:

طرف ایرانی در هر زمانی و در هر مرحله‌ای از ساخت و بهره‌برداری نیروگاه‌های هسته‌ای که قرار است بر طبق این پروتکل ساخته شود، مسئولیت مطلق هر خسارت هسته‌ای وارده به هر فرد و مال ناشی از حوادث هسته‌ای حادث شده در نیروگاه‌ها (در بوشهر و دیگر واحدهای هسته‌ای ساخته شده طبق این پروتکل) در داخل و خارج قلمرو ایران را بر عهده خواهد داشت.

در ادامه توافق آمده که مسئولیت مطلق همه خسارات پیش آمده در داخل و خارج ایران در جریان انتقال، مدیریت و نگهداری سوخت جدید یا مصرف شده و هرگونه آلودگی مواد یا قطعات نیروگاه هسته‌ای با ایران خواهد بود.

مسئولیت مدنی خسارات هسته‌ای ناشی از حوادث هسته‌ای هسته‌ای زمان انتقال و کار با سوخت جدید هسته‌ای، تنها بعد از آن از طرف ایرانی به طرف روس منتقل خواهد شد که سوخت جدید طبق مقررات تعیین شده از وسیله انتقال آن به ایران تخلیه شود.

در ادامه توافق نوشته شده که مسئولیت مدنی خسارات مربوط به سوخت مصرفی بعدا طبق یک توافق تعیین خواهد شد.

 

اگر چه ریابکوف پیش از این اظهار کرده بود که متن توافق با ایران برای پیش‌گیری از حدس و گمان‌های رسانه‌ای منتشر شده است ولی این بخش‌های توافق ایران و روسیه بعید است تاکنون در اختیار افکار عمومی قرار گرفته باشد.

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیچ کدوم از این روش ها رقابتی نیستند همه در حد حرف هستن یا با هزینه بالا تولید میشن اون چیزی که مشخصه اینه که نیروگاه هسته ای نسبت به بقیه روش ها بهتر نه مثل خورشید نصف روز نیست نه مثل باد سالی 3 ماه بیشتر نیست هم پایدار هم ارزون اگه کسی غیر این گفت بدونید یه جای کارش میلنگه 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چند ساله دارن نیروگاه بوشهر رو میسازن هنوز بطور کامل راه نیوفتاده!!! ۸ تا نیروگاه دیگه هم حتما ۱۰۰ سال دیگه راه میوفته. با چه منطقی چنین قراردادی  رو امضا کردند؟

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیچ کدوم از این روش ها رقابتی نیستند همه در حد حرف هستن یا با هزینه بالا تولید میشن اون چیزی که مشخصه اینه که نیروگاه هسته ای نسبت به بقیه روش ها بهتر نه مثل خورشید نصف روز نیست نه مثل باد سالی 3 ماه بیشتر نیست هم پایدار هم ارزون اگه کسی غیر این گفت بدونید یه جای کارش میلنگه 

دث عزیز، رقابتی نیستن.حرفت درسته.

نیروگاه خورشیدی و بادی که شما میگی در بیشتر جاهای دیگه دنیا به صورت مکمل ساخته میشن و انرژی رایگان هستند. نیروگاه هسته ای همچین هم ارزون نیستا!!! مخصوصاً واسه ما!

آینده جهان و بیشتر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به سمت انرزی های کم خطر (برای محیط زیست و انسان) دارن میرن. و پیشرفته در این عرصه هر روز زیادتر میشه مخصوصاً در طی این ده سال پیش رو.

راستی اگر ارزونی بشه مثل چرنوبیل، میصرفه؟!

 

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دث عزیز، رقابتی نیستن.حرفت درسته.

نیروگاه خورشیدی و بادی که شما میگی در بیشتر جاهای دیگه دنیا به صورت مکمل ساخته میشن و انرژی رایگان هستند. نیروگاه هسته ای همچین هم ارزون نیستا!!! مخصوصاً واسه ما!

آینده جهان و بیشتر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به سمت انرزی های کم خطر (برای محیط زیست و انسان) دارن میرن. و پیشرفته در این عرصه هر روز زیادتر میشه مخصوصاً در طی این ده سال پیش رو.

راستی اگر ارزونی بشه مثل چرنوبیل، میصرفه؟!

اینکه واسه ما در حال حاضر به خاطر یه مشت کج فهمی ها و یه سری نفهمی ها هزینه ساختش زیاد شده صورت مسئله رو عوض نمیکنه نپتون جان منطقا ما باید به سمت انرزی هسته ای برریم اگه همون کشور های غربی دارن به سمت سوخت های پاک انرزی الکتریکی از دریا و... میرن 10 ها نیروگاه هسته ای دارن که اگه از کار بیفتن اقتصادشون رو باید جمع کنن !! حالا حالا ها نیروگاه های هسته ای لازمن تازه الان مدل های جدیدش هم داره میاد که تولید برق چند برابری داره نسبت به گونه های قدیمی!  چرنویل هم یه اتفاق بود در شرایط خودش دیگه بعد اون ما شاهد همچین اتفاقاتی نبودیم حتی در بلوک شرق الان نیروگاه ها خیلی امن تر هستن خصوصا که زیر ذره بینیم ! ما نه تنها برای تولید برق در حال حاضر به نیروگاه های هسته ای احتیاج داریم در اینده خیلی زود برای تولید اب شیرین هم به این نیروگاه ها محتاجیم !

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جوابیه سازمان انرژی اتمی به تابناک در باره توافق با روسیه + توضیح

سازمان انرژی اتمی با ارسال پاسخی برای تابناک در باره توافقات اخیر هسته‌ای با دولت فدراتیو روسیه، از محتوای توافق با طرف روس دفاع کرده و برای اثبات کیفیت کار خود، خواستار مقایسه اسناد امضاء شده ایران با روسیه و قراردادهای دیگری که روسیه با دیگر کشورها به امضاء رسانیده شده است!

به گزارش «تابناک»، اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران از طرف این سازمان که پیش از این در موارد متعددی ترجیح داده بود انتقادات یا طرح سوال در باره توافقات با طرف روس را نادیده گرفته و بی‌پاسخ بگذارد، در پاسخ به مطلب منتشره در تابناک با عنوان "آیا باید در برابر این تعهدات هستهای داده شده به روسها سکوت کرد؟" در تاریخ 9 آذرماه نوشته:

1- گزارش تهیه شده در تابناک در واقع فقط به بخشی از توافقات میان ایران و روسیه اشاره نموده و ناقص است. علاوه بر سندی که در این گزارش مورد ایراد واقع شده، سند دیگری تحت عنوان یادداشت تفاهم گسترش همکاریهای صلحآمیز میان ایران و روسیه به امضاء رسیده است که جزئیات آن به طور دقیق مشخص میباشد و ترجمه فارسی آن در سایت سازمان انرژی اتمی ایران در دسترس عموم قرار گرفته است.

2- سند اشاره شده در گزارش به امضاء آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی ولادیلنوویچ کرینکو رئیس شرکت روس اتم روسیه رسیده است که در این گزارش به اشتباه سرگئی کیسلیاک رئیس روس اتم معرفی شده است. همچنین این سند به امضاء دکتر احمدیان معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی ایران و همتای روسی ایشان رسیده است که این موضوع مغفول واقع شده است.

3- نویسنده به تعهد مادامالعمر نیروگاهی روسیه برای تأمین سوخت نیروگاه‌های مورد اشاره در سند ایراد گرفته است در حالیکه این موضوع نقطه قوت این قرارداد بوده و ارتقاء صنعت هستهای کشور و امنیت بهرهبرداری از نیروگاه‌های مذکور (در درازمدت) را تضمین مینماید. ضمن اینکه تعهد طرف روسی در تأمین مادامالعمر سوخت هستهای نیروگاه‌های مذکور ناقض حق ایران در استفاده از منابع سوخت غیر روسی از جمله سوخت تولید داخلی نمیباشد. نکته مهم دیگری که در مطلب منتشره به آن اشاره نشده است امضاء همزمان یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تولید سوخت نیروگاهی یا اجزاء آن در داخل خاک ایران است که میتواند موجب تقویت توانمندی داخلی در چرخه سوخت و ایجاد اطمینان بیشتر در امنیت تأمین سوخت نیروگاه‌های اتمی کشور شود.

4- در رابطه با بازگردان سوخت مصرف شده به روسیه سازمان انرژی اتمی ایران در حال حاضر در برنامههای کوتاه و میان مدت خود، طرحی برای بازفرآوری سوخت مصرف شده هستهای ندارد. دلیل این سیاست جنبههای اقتصادی و ایمنی مربوط به نگهداری از سوخت مصرف شده کشور میباشد که در حقیقت نگهداری از پسماندهای دارای رادیواکتیو با تشعشع بالاست. توضیح اینکه کشورهایی که اقدام به بازفرآوری سوخت مصرف شده مینمایند سرمایهگذاری بالایی در این زمینه نموده و همچنین پسماند بسیار زیادی دارند که انجام بازفرآوری را از نظر اقتصادی توجیه مینماید.

5- هر کشور دارای تأسیسات هستهای مسئولیتهایی بر عهده دارد که یکی از آن مسئولیتها، مسئولیت مدنی میباشد که در حقیقت تأمین خسارت شخص ثالث داخلی و خارجی است. این مسئولیت در کنوانسیون وین بر عهده بهرهبردار و کشور دارنده تأسیسات است. چنانچه ایران عضو این کنوانسیون میبود نیازی به طرح چنین موضوعی در پروتکل نبود، توضیح اینکه اگر قرارداد ساخت نیروگاه بین ایران و هر یک از کشورهای غربی نیز منعقد گردد، باز هم مسئولیت مدنی بر عهده کشور بهره‌بردار میباشد. لازم به یاداوری است که پیوستن ایران به این کنوانسیون هماکنون در دست بررسی بوده و چنانچه جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون بپیوندد این بخش از پروتکل به خودی خود منتفی خواهد گردید.

مسئولیت مدنی برای دارندگان صنعت در مقابل اشخاص ثالث، چیزی شبیه بیمههای شخص ثالث برای اتومبیلها بوده و وضعیت کنونی بینالملل این نوع مسئولیت را بر عهده مالک گذاشته است، همانگونه که مسئولیت بیمه نمودن شخص ثالث اتومبیل بر عهده مالک است و راننده هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد. همه کشورهای عضو کنوانسیون وین از جمله کشورهای غربی میبایست این ملاحظات را رعایت کنند و درج ملاحظات مشابه در تفاهمنامه با آنها به لحاظ بینالمللی ضرورت خواهد داشت. این نوع مسئولیت را در سطح بینالمللی مسئولیت مطلق (absolute liability) مینامند.

6- لازم به توضیح است که بسته اسناد توافق شده با روسیه شامل پروتکل مذکور، یادداشت تفاهم در زمینه همکاری ایران و روسیه در زمینه تولید سوخت در خاک ایران و اسناد قرارداد دو نیروگاه پس از ماه‌ها مذاکرات سنگین و فشرده با هماهنگی نهادهای مسئول کشور از جمله وزارت خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به گونهای که منافع جمهوری اسلامی ایران را به نحو شایسته تأمین مینماید، امضاء گردیده است و این مهم در صورت مقایسه اسناد امضاء شده ایران با روسیه و قراردادهای دیگری که روسیه با دیگر کشورها به امضاء رسانیده بخوبی مشهود بوده و نشان از دقت نظر و توجه مسئولین کشورمان در انعقاد چنین قراردادهای مهم و استراتژیک دارد.

در پایان پیشنهاد میشود چنانچه ابهامی از طرف آن رسانه محترم مطرح است قبل از انتشار مطالب از طریق طرح سئوال و مشورت با مدیران این سازمان نسبت به رفع ابهام اقدام گردد تا مطالبی که در اختیار خوانندگان قرار میگیرد از ایقان و انسجام بالا برخوردار باشد.

 

 

توضیح

1- این که سازمان انرژی اتمی به یکی از انتقادات فراوان افکار عمومی در باره چارچوب توافقات هسته‌ای دو دهه اخیر با دولت روسیه پاسخ داده است را باید به فال نیک گرفت. جای خوشحالی دارد که دو سند مورد اشاره تابناک، به عنوان تنها اسناد از حجم انبوه اسناد مختلف همکاری‌های هسته‌ای با روسیه این بار به زبان فارسی منتشر شده است. امید این است که مانند دیگر طرف‌های همکاری با روسیه که متن کامل توافقات خود با روسیه را منتشر کرده، در مجلس کشورهای خود به تصویب می‌رسانند و برخی جنبه‌های آن از جمله مسائل زیست محیطی را به بحث عمومی می‌گذارند، همه اسناد توافقات ایران و روسیه در این حوزه و طی بیست سال اخیر حداقل منتشر شود.

2- اخراج تبعه اوکراینی خرابکار در تاسیسات هسته‌ای ایران که چندی پیش خبر آن منتشر شد و روشن نشد که آیا برای وی دادگاهی تشکیل شده یا این که با مصونیت‌هایی از جنس مصونیت دیپلماتیک از ایران تنها اخراج شده است، از تازه‌ترین مواردی است که سازمان انرژی اتمی لازم ندید در باره آن پاسخگو باشد.

3- درج نام سرگئی کیسلیاک سفیر فعلی روسیه در ایالات متحده به جای نام سرگئی کیریلنکو رئیس شرکت دولتی روس اتم اشتباهی است که بیشتر رسانه‌های فارسی زبان داخلی و خارجی مرتکب شدند و متاسفانه به خبر تابناک نیز سرایت کرد. اسناد توافقات که در فضای رسانه‌ای و به سه زبان روسی، انگلیسی و فارسی منتشر شده را کیریلنکو از طرف روسیه امضا کرده است، اسناد انگلیسی و روسی را از طرف ایران آقای صالحی و اسناد فارسی را ظاهرا آقای احمدیان امضا کرده‌اند.

4- تعهد روسیه به تامین مادام‌العمر سوخت نیروگاه‌های جدید که در بند سوم پاسخ سازمان انرژی اتمی مورد استقبال قرار گرفته است را می‌توان با توافق با روسیه در باره واحد اول نیروگاه بوشهر مقایسه کرد. اگر متن دقیق آن توافق وجود داشت، مقایسه این دو ممکن می‌شد. سازمان انرژی اتمی حداقل می‌توانست فلسفه این تغییر را توضیح دهد.

5- سازمان انرژی اتمی امضاء همزمان یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تولید سوخت نیروگاهی یا اجزاء آن در داخل خاک ایران را مبنای دفاع از توافقات با روسیه دانسته است، جهت یادآوری این که ترکیه که برنامه غنی‌سازی ندارد، علاوه بر امتیاز ساخت تاسیسات تولید سوخت نیروگاهی در خاک این کشور، موضوع انتقال تکنولوژی هسته‌ای را نیز در بند سوم قرارداد (و نه تفاهم) هسته‌ای با روسیه به دست آورده است.

6- سازمان انرژی اتمی از بازگرداندن سوخت مصرف شده در نیروگاه‌هایی که کار ساخت ان حداقل تا ده سال دیگر به پایان نخواهد رسید به دلایل اقتصادی و زیست محیطی دفاع کرده است؛ این را می‌توان در کنار این واقعیت قرار داد که قرارداد دو دهه پیش با روسیه چنین شرطی نداشت، بلکه تعهد ایران به بازگرداندن سوخت مصرفی به روسیه پس از اختلافات فراوان در اواسط دهه 1380 بین دو کشور مورد توافق قرار گرفت. در آن زمان، ایران این استدلال را مطرح می‌کرد که مالک این سوخت مصرفی است زیرا سوخت اولیه را خریداری می‌کند و روس‌ها در مقابل حتی طلبکار بودند که ایران را از شر آلودگی آن خلاص می‌کنند. سوال این است که این بار، روس‌ها سوخت مصرف شده را از ایران خریداری می‌کنند یا این که برای نگهداری از آن از ایران هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

لازم به یادآوری است که طبق توافق روسیه و دولت ترکیه، روسها مجبورند برای کسب مجوز بازفرآوری سوخت مصرف شده در ترکیه، قراردادی جداگانه با ترکیه منعقد کنند.

7- سازمان در جوابیه خود مدعی شده است که «هر کشور دارای تأسیسات هستهای مسئولیتهایی بر عهده دارد که یکی از آن مسئولیتها، مسئولیت مدنی میباشد که در حقیقت تأمین خسارت شخص ثالث داخلی و خارجی است».

این بخش از جوابیه سازمان تلاش کرده است با استفاده از عباراتی مبهم، دو مفهوم بهره‌بردار و کشور محل تاسیسات هسته‌ای را با هم خلط کند.

مساله مهم این است که دعوای حقوقی بر سر این که این مسئولیت بر عهده بهره‌بردار است یا کشور مورد نظر، مدتها در کشورهای غربی مورد توجه قرار داشت تا این که طبق معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی این مسئولیت به سوی بهره‌بردار کانالیزه شد.

این مساله به ویژه از این جهت قابل توجه است که در مورد نیروگاه اول بوشهر، هنوز ایران به طور کامل کار بهره‌برداری از این نیروگاه را به دست نگرفته است. کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، زمان به دست گرفتن کامل بهره‌برداری به وسیله ایران را سال آینده میلادی دانسته است.

در توافق با روسیه همه مسئولیت‌ها به طور صریح بر عهده ایران گذاشته شده است و قاعدتا حالتی وجود ندارد که مسئولیتی متوجه روس‌ها باشد.

این در حالی است که طبق توافق روسیه و ترکیه، و در شرایطی ترکیه که عضو برخی از این کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز نیست، این گونه بیان شده که مسئولیت طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی که ترکیه عضو ان هست و یا خواهد شد و یا بر اساس قوانین داخلی ترکیه تعیین خواهد شد.

8- سازمان انرژی اتمی برای دفاع از توافق با روسیه، خواستار مقایسه این توافق با موارد مشابه یعنی قراردادهای دیگری که روسیه با دیگر کشورها به امضاء رسانیده شده است، کار راحت‌تر شاید این باشد که سازمان اعلام کند، توافق ایران و روسیه، چه برتری نسبت به توافق روسیه و ترکیه دارد.

آیا روسیه مانند مورد ترکیه، سرمایه 20میلیارد دلاری ساخت نیروگاه‌ها را تامین خواهد کرد؟

آیا زمان ساخت نیروگاه‌های جدید در بوشهر کوتاه‌تر از زمان کار در ترکیه خواهد بود؟

آیا شرکت مشترکی بین ایران و روسیه ایجاد خواهد شد که مالیات‌هایی سنگین به دولت ایران بپردازد؟

آیا قرارداد روس‌ها با ایران، به طور مکرر مورد کنترل قوانین داخلی ایران قرار خواهد گرفت؟

مجازات پیمانکار در صورت تاخیر در انجام تعهداتش چه خواهد بود؟

http://www.tabnak.ir/fa/news/454606/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 میزان تولید اورانیوم غنی شده ایران از امروز ٤ برابر شد

مدیر سایت غنی سازی نطنز اعلام کرد در پی مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی از امروز تولید مواد غنی شده ٣.٦٧ درصد ایران به ٤ برابر افزایش یافت.
این موضوع به به معنای افزایش غنای مواد و یا افزایش تعداد ماشینهای سانتریفیوژ و یا تغییر نوع سانتریفیوژها نیست بلکه با همین وضعیت فعلی ظرفیت تولید(سرعت تولید) این مواد ٣.٦٧  چهار برابر خواهد شد.

https://tn.ai/2015844

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , CONFIRM گفت:

 میزان تولید اورانیوم غنی شده ایران از امروز ٤ برابر شد

مدیر سایت غنی سازی نطنز اعلام کرد در پی مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی از امروز تولید مواد غنی شده ٣.٦٧ درصد ایران به ٤ برابر افزایش یافت.
این موضوع به به معنای افزایش غنای مواد و یا افزایش تعداد ماشینهای سانتریفیوژ و یا تغییر نوع سانتریفیوژها نیست بلکه با همین وضعیت فعلی ظرفیت تولید(سرعت تولید) این مواد ٣.٦٧  چهار برابر خواهد شد.

https://tn.ai/2015844

 

در شرایط فعلی اقداماتی باید صورت بگیره که امریکایی ها رو به خاطر خروج از  برجام پشیمان کند 

 

درخصوص غنی سازی برگ برنده ما ir8 هست، اگر بتوانیم فردو رو با نزدیک 2500 سانتریفیوژ ir8 راه اندازی کنیم 

فردو نزدیک به 50 هزار سو تولید خواهد کرد 

این قضیه برای نطنز به میزان 16 هزار سانتریفیوژ است که نزدیک به 320 هزار سو تولید میتواند بکند 

در حال حاضر ir6 تثبیت شده است ولی برگ اصلی ir8 است که اگر تثبیت بشه دیگه غنی سازی صنعتی تثبیت خواهد شد و دیگه از نظر فنی دست غرب بسته خواهد بود 

ir6 میزان 10 سود توان تولید دارد و نسل 8 توان 20 سو دارد، و اولین نسل تنها یک سو تولید می کرد

 

در این بین رونمایی از دو محل مثل فردو، عملا تمام راه ها برای جلوگیری از غنی سازی ایران رو خواهد بست 

 

در بحث اراک که خیلی از منتقدان روی اون اعلام نگرانی می کنند 

من صحبت های جناب صالحی رو مبنا میذارم 

 

https://www.aparat.com/v/GYdVA

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , arminheidari گفت:

 

در این بین رونمایی از دو محل مثل فردو، عملا تمام راه ها برای جلوگیری از غنی سازی ایران رو خواهد بست 

 

 

حتی قبل برجام به نظرم ایران باید حتما روی این موضوع کار میکرد. داشتن چنین سایتهای آماده ای از لحاظ زیرساخت حتی خالی و برای روز موعود هیچ ضرری ندارند و در زمینه های متفاوتی میشه ازشون استفاده کرد. خصوصا در نقاط کوهستانی و با خروجی ها متعدد.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 minutes قبل , alala گفت:

 

حتی قبل برجام به نظرم ایران باید حتما روی این موضوع کار میکرد. داشتن چنین سایتهای آماده ای از لحاظ زیرساخت حتی خالی و برای روز موعود هیچ ضرری ندارند و در زمینه های متفاوتی میشه ازشون استفاده کرد. خصوصا در نقاط کوهستانی و با خروجی ها متعدد.

 

باتوجه به توانمندی سپاه در زمینه ساخت شهرهای موشکی ، احتمال وجود چنین جاهایی که معرفی نشدن زیاد است 

در سمت دیگه منطق حکم میکنه این مراکز از حیث زیرساخت اماده شوند و در موقع تحویل به سازمان انرژی اتمی به دنیا معرفی شوند 

 

همانطور که خودتون بهتر می دونید، ما وقتی از زیرساخت صحبت می کنیم بحث های عمرانی اول از همه و بعد تهویه، برق و اب پایدار و اضطراری مطرح می شود که انرژی و زمان بیشتری نسبت به نصب تجهیزات اتمی می گیرد 

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

باتوجه به توانمندی سپاه در زمینه ساخت شهرهای موشکی ، احتمال وجود چنین جاهایی که معرفی نشدن زیاد است 

در سمت دیگه منطق حکم میکنه این مراکز از حیث زیرساخت اماده شوند و در موقع تحویل به سازمان انرژی اتمی به دنیا معرفی شوند 

 

همانطور که خودتون بهتر می دونید، ما وقتی از زیرساخت صحبت می کنیم بحث های عمرانی اول از همه و بعد تهویه، برق و اب پایدار و اضطراری مطرح می شود که انرژی و زمان بیشتری نسبت به نصب تجهیزات اتمی می گیرد 

 

بله، دقیقا. من هم امیدوار به این موضوع هستم که سپاه خصوصا با تجهیزات حفاری ای که در بخش صنعتی و راهسازی هم در اختیار داره هر چه میتونه جاهای مناسب را حفاری کرده باشه. (شاید شبیه شوخی باشه ولی سرزمینی به وسعت ایران، نقاط بسیار که موانع شهری و جمعیتی هم وجود نداره و همچنین نبرد نابرابری که برای ما ترسیم میکنند و همه و همه نیاز به اقداماتی داره شاید نامتعارف. هر چند قطعا حفاریهای اینچنینی و خصوصا زیرساختهاش بسیار هزینه بر و از لحاظ پوشش اطلاعاتی با توجه به حجم کار مشکل هست ولی برای کشوری مانند ایران و انواع و اقسام دشمنانش حتی در آینده هم این زیرساختها مانند یک سرمایه در اختیار خواهند بود)

 

البته نکته ای وجود داره که به گمانم یکی از موارد سخت گیرانه در پروتکل الحاقی و نظامات اینچنینی اطلاع دادن حتی زیرساختهای اینچنینی است که اگر تاسیسات هسته ای هم درشون نصب نشده باشه ولی به این مقاصد ساخته شده باشند باید به اطلاع برسند (فوردو هم فکر کنم همین اتفاق افتاد و بعد جنجال صهیونیستها و قبل اعلام رسمیشون ما خودمون اعلامش کردیم در حالیکه فکر کنم هنوز توش سانتریفیوژی نصب نشده بود ولی جنجال صهیونیستها هم حول این موضوع بود که دارند تاسیساتی میسازند که به این منظور استفاده بشه (اوج مانع تراشی در برابر حق و استقلال یک کشور برای رفع تهدیدات از خودش به شیوه هایی که از دستش برمیاد)

 

به هر حال در این مرحله با این دورنما جنجالهای اینچنینی در آینده نباید برای ما مهم باشه و به نظرم کاملا اثبات شده است که اروپا و امریکا حتی وقتی با وجود برجا و نظامات سفت و سخت و قطعیش باز هم بهانه ای برای تحریم پیدا میکنند نباید ترسید از اینکه ممکنه یک تاسیسات اعلام نشده و یا چه و چه باعث بهانه گیریشون بشه. ما تلاشمون را برای صداقت و راه رفتن همراه اصول و ضوابط جهانی کردیم ولی واضعان این اصول نشون دادند هرزمان که دلشون بخواد هیچ وقعی نمیزارن به این اصول و ضوابط و نباید فریب سر و صدای برخی داخلیون را هم خورد که مودب بودن در این جهان دیوانه چیز خوبی است! و شاید روزی به این ادب تو ترحمی کنند بزرگان!

 

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 minutes قبل , alala گفت:

 

بله، دقیقا. من هم امیدوار به این موضوع هستم که سپاه خصوصا با تجهیزات حفاری ای که در بخش صنعتی و راهسازی هم در اختیار داره هر چه میتونه جاهای مناسب را حفاری کرده باشه. (شاید شبیه شوخی باشه ولی سرزمینی به وسعت ایران، نقاط بسیار که موانع شهری و جمعیتی هم وجود نداره و همچنین نبرد نابرابری که برای ما ترسیم میکنند و همه و همه نیاز به اقداماتی داره شاید نامتعارف. هر چند قطعا حفاریهای اینچنینی و خصوصا زیرساختهاش بسیار هزینه بر و از لحاظ پوشش اطلاعاتی با توجه به حجم کار مشکل هست ولی برای کشوری مانند ایران و انواع و اقسام دشمنانش حتی در آینده هم این زیرساختها مانند یک سرمایه در اختیار خواهند بود)

 

البته نکته ای وجود داره که به گمانم یکی از موارد سخت گیرانه در پروتکل الحاقی و نظامات اینچنینی اطلاع دادن حتی زیرساختهای اینچنینی است که اگر تاسیسات هسته ای هم درشون نصب نشده باشه ولی به این مقاصد ساخته شده باشند باید به اطلاع برسند (فوردو هم فکر کنم همین اتفاق افتاد و بعد جنجال صهیونیستها و قبل اعلام رسمیشون ما خودمون اعلامش کردیم در حالیکه فکر کنم هنوز توش سانتریفیوژی نصب نشده بود ولی جنجال صهیونیستها هم حول این موضوع بود که دارند تاسیساتی میسازند که به این منظور استفاده بشه (اوج مانع تراشی در برابر حق و استقلال یک کشور برای رفع تهدیدات از خودش به شیوه هایی که از دستش برمیاد)

 

به هر حال در این مرحله با این دورنما جنجالهای اینچنینی در آینده نباید برای ما مهم باشه و به نظرم کاملا اثبات شده است که اروپا و امریکا حتی وقتی با وجود برجا و نظامات سفت و سخت و قطعیش باز هم بهانه ای برای تحریم پیدا میکنند نباید ترسید از اینکه ممکنه یک تاسیسات اعلام نشده و یا چه و چه باعث بهانه گیریشون بشه. ما تلاشمون را برای صداقت و راه رفتن همراه اصول و ضوابط جهانی کردیم ولی واضعان این اصول نشون دادند هرزمان که دلشون بخواد هیچ وقعی نمیزارن به این اصول و ضوابط و نباید فریب سر و صدای برخی داخلیون را هم خورد که مودب بودن در این جهان دیوانه چیز خوبی است! و شاید روزی به این ادب تو ترحمی کنند بزرگان!

 

 

 

معرفی شون در شرایط فعلی که دارن تجسس می کنن یعنی دادن وقت برای شناسایی 

اهمیت رو کردن چنین مکان هایی یعنی بهم زدن محاسبات و نقشه ها و گرفتن زمان از اونها در تصمیم گیری 

 

ولی در حال حاضر یک پایگاه انبار نظامی هست که بعدا بدلیل نیاز انرژی اتمی و اهمیت زمان از سپاه خریده می شود 

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران از سقف تعیین شده اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که از 27 ژوئن از مرز تولید 300 کیلو اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم.

 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری که در مجتمع هسته ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه از مرز تولید 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از 300  کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از 3.67  درصد بیشتر خواهیم کرد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: از این پس قرار نیست آب سنگین را به عنوان ماده اولیه صادر کنیم بلکه می‌خواهیم آن را در صنایع بالا بکار ببریم. از نظر اقتصادی آب سنگین ارزش افزوده بالایی دارد. ما نمی‌خواهیم بازارهای خوبی که پیدا کردیم را کنار بگذاریم. عبور از 130 تُن به بالا برای ما هدف نیست ولی دیگر به عنوان تعهد به آن نگاه نمی‌کنیم.

 

کمالوندی افزود: آب سنگین ارزش افزوده بالایی دارد به طوری که در بازارهای بین المللی، «اکسیژن 18» کیلویی 30 هزار دلار است، بنابراین ما دیگر آن را به صورت ماده اولیه صادر نخواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: در مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی، منتظر تصمیم مقامات هستیم و هنوز وقت برای اروپایی‌ها باقی است. ما آن یکسالی که صبر کردیم در واقع صبر استراتژیک ایران بود. اگر این دو ماه هم طی شود یا آنها نمی‌خواهند کاری انجام دهند یا می‌خواهند ولی نمی توانند که یا ناتوانی فنی است، یا ناتوانی داخلی، یا اینکه در برابر کشوری قدرتمند نمی توانند عرض اندام داشته باشند که اگر این باشد در واقع به طور غیر مستقیم اروپایی‌ها اظهار عجز کرده اند.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مسئول بررسی این مساله وزارت امور خارجه است که البته آنها در تماس دائم با اروپایی‌ها هستند. خانم هلگا اشمید اخیراً در تهران با آقای عراقچی صحت کرده و هنوز حرف های خوب مطرح می شود ولی برای ما عمل طرف مقابل مهم است و بیشتر از این برای مشاهده بی‌عملی و عدم انجام تعهداتشان صبر نخواهیم کرد.

 

وی افزود: اروپایی‌ها بدانند، اگر دو اقدامی که ما در مرحله اول انجام دادیم زمان‌بر بود، در مرحله دوم اقدام ایران به خصوص در افزایش میزان غنی‌سازی بالای 3.67 درصد اینطور نیست و شاید در یکی دو روز این کار را انجام دهیم.

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.