ali_64

بمب افکن استراتژیک پنهانکار نورثروپ/گرومن بی- 2 ( Northrop Grumman B-2 Spirit)

Recommended Posts

اين بي-2 ها باتوجه به پدافند و پوشش راداري حال حاضر كشورمان چه قدر ميتوانند برايمان خطرناك باشند؟



به طور صددرصد . اين هواپيما قادر به رد شدن از سنگين ترين پوشش ها و محافظت هاي هوايي است چه برسد به سيستم راداري ايران

اين سوال را در همه موضوعات مربوط به هواپيماهاي پنهانكار داشتم ولي دوستان كم لطفي كرده جوابي ندادند
دو بار ميپرسم .
اگر هواپيماي پنهانكار در مدت ماموريت از رادار استفاده كند آيا امكان شناسايي آن وجود دارد ؟


در اين مورد تا حدودي امكانش هست البته در شرايط جنگ با آمريكا (يعني تنها دارند بي2 و هواپيماهاي پنهانكار) بايد از بين رفتن تاسيسات و همين طور جنگ الكترونيك سنگين آنها رو بكنيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نکته مهم: هر چیزی را می شنوید باور نکنید! در همه جنگ ها و بخصوص در جنگ های سرد! ترساندن دشمن از تجهیزات خودی یکی از اولین اصول است. دو طرف همواره سعی می کنند طرف مقابل را بترسانند تا حداقل روحیه جنگ کردن را نداشته باشد و همیشه از پشت و بالای سر خودش هم بترسد! یک واقعیت تاریخی را برایتان می آورم. بعد از پایان جنگ جهانی اول آلمان حق داشتن نیروی زمینی را نداشت. در آن زمان نیروی هوایی آنقدر پیشرفت نکرده بود و کسی برای آلمانی ها محدودیت زیادی نگذاشت. بنابراین بعد از یک دوره ای و با روی کار آمدن هیتلر؛ آلمان شروع کرد به تجهیز نیروی هوایی خودش و ترساندن دیگران از این نیرو! مثلاً یک مورد از آنها ساختن هواپیمای بمب افکنی بود که از تمام جنگنده های آن موقع سریعتر می رفت! این بمب افکن البته از آلیاژ خاصی ساخته می شد که بسیار گران قیمت بود و المان تنها توانست تعداد بسیار محدود و انگشت شماری از آن بسازد. اما با به نمایش گذاشت این بمب افکن در هر نمایشگاه هوای و یا در مقابل دید افراد دشمن و تبلیغات بر روی آن باعث شد که وقتی برای اولین بار به لهستان حمل کرد فرانسه و انگلیسی در حمله به آن تردید کنند. حتی پس از حمله به فرانسه نیز انگلیسی در حمله متقابل خیلی دست دست کرد ! خلاصه مطلب اینکه شاید این هواپیما نیز عیب های بزرگی داشته باشد که ما نمی دانیم اما ممکن است بفهمیم! به نظر من شرکت نکردن این هواپیما در جنگ عراق که از نظر پدافندی خیلی به خودش می بالید حتماً دلیل دارد که باید پیگیری کرد. در ضمن اگر این هواپیما از سیگنال های دیگری مثل رادار و یا تماس بیسیم استفاده می کند می توان از طریق آنها شناسائیش کرد! حتی شاید بشود از روی گرمای خارج شده ازموتورهایش آن را شناسائی کرد! دقت کنید که همیشه راه حل اون نیست که به نظر می رسد! ما باید بر روی مشکل متمرکز بشویم! اینکه خیلی روی پنهان بودن از رادار بودن آن تاکید می کنند شاید فقط به خاطر این است که ذهن ما را بر روی همین مسئله قفل کنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نکته مهم: هر چیزی را می شنوید باور نکنید!

در همه جنگ ها و بخصوص در جنگ های سرد! ترساندن دشمن از تجهیزات خودی یکی از اولین اصول است. دو طرف همواره سعی می کنند طرف مقابل را بترسانند تا حداقل روحیه جنگ کردن را نداشته باشد و همیشه از پشت و بالای سر خودش هم بترسد!
یک واقعیت تاریخی را برایتان می آورم. بعد از پایان جنگ جهانی اول آلمان حق داشتن نیروی زمینی را نداشت. در آن زمان نیروی هوایی آنقدر پیشرفت نکرده بود و کسی برای آلمانی ها محدودیت زیادی نگذاشت. بنابراین بعد از یک دوره ای و با روی کار آمدن هیتلر؛ آلمان شروع کرد به تجهیز نیروی هوایی خودش و ترساندن دیگران از این نیرو! مثلاً یک مورد از آنها ساختن هواپیمای بمب افکنی بود که از تمام جنگنده های آن موقع سریعتر می رفت! این بمب افکن البته از آلیاژ خاصی ساخته می شد که بسیار گران قیمت بود و المان تنها توانست تعداد بسیار محدود و انگشت شماری از آن بسازد. اما با به نمایش گذاشت این بمب افکن در هر نمایشگاه هوای و یا در مقابل دید افراد دشمن و تبلیغات بر روی آن باعث شد که وقتی برای اولین بار به لهستان حمل کرد فرانسه و انگلیسی در حمله به آن تردید کنند. حتی پس از حمله به فرانسه نیز انگلیسی در حمله متقابل خیلی دست دست کرد !
خلاصه مطلب اینکه شاید این هواپیما نیز عیب های بزرگی داشته باشد که ما نمی دانیم اما ممکن است بفهمیم! به نظر من شرکت نکردن این هواپیما در جنگ عراق که از نظر پدافندی خیلی به خودش می بالید حتماً دلیل دارد که باید پیگیری کرد.
در ضمن اگر این هواپیما از سیگنال های دیگری مثل رادار و یا تماس بیسیم استفاده می کند می توان از طریق آنها شناسائیش کرد! حتی شاید بشود از روی گرمای خارج شده ازموتورهایش آن را شناسائی کرد! دقت کنید که همیشه راه حل اون نیست که به نظر می رسد! ما باید بر روی مشکل متمرکز بشویم! اینکه خیلی روی پنهان بودن از رادار بودن آن تاکید می کنند شاید فقط به خاطر این است که ذهن ما را بر روی همین مسئله قفل کنند!


به نکات جالبی اشاره کردید. البته در سال 1939 ارتش آلمان 4.5 میلیون نفر پرسنل داشت که این رقم در سال 1933 تنها 100 هزار نفر بود!
متاسفانه شناسایی بمب افکن بی2 از طریق حسگرهای گرمایی بسیار سخت میباشد زیرا این هواپیما از یک سیستم پیشرفته خنک کننده گازهای خروجی از موتور برخوردار است که دمای گازهای خروجی را تقریبا یکسان با دمای هوا میکند! ولی اگر به دنبال ناهنجاریهای گرمایی در آسمان بود شاید بتوان به موقعیت نسبی بی2 پی برد.
مسلما این ساخت دست بشر نیز نقاط ضعف فراوانی دارد که باید بر روی آنها تمرکز کنیم. اصلا فرض کنیم سطح مقطع راداری این پرنده صفر باشد و هیچ راداری توان شناسایی آنرا نداشته باشد! خوب آیا راه حل دیگری جهت شناسایی نیست؟
روسها با ارائه نسل جدیدی از رادارهای مدرن که قادر به شناسایی اف117 از فاصله 108 کیلومتری است باعث کاهش قیمت بی2 از 2.1 میلیارد به 1.4 میلیارد دلار شد! این کاهش 700 میلیون دلاری بدون دلیل نبوده است وگرنه در صورت عدم موفقیت رادار روسی قیمت این هواپیما افزایش و به بیش از 3 میلیارد دلار میرسید!
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلبان چطوري ميتونه 34 ساعت مداوم پرواز كنه بدون خطا ميشه توضيح بديد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خلبان چطوري ميتونه 34 ساعت مداوم پرواز كنه بدون خطا ميشه توضيح بديد


نمیتونه! روسها فکر خوبی کردن که تو سوخو32 توالت کار گذاشتن! :| بیچاره خلبان یه پرواز 20 ساعته داشته باشه بدون رفع حاجت! :cry:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی دو روزی هست که بحث این بی 2 در بخش های مختلف سایت که اصلا ربطی به بمب افکن نداشت شروع شد و من هم می خوام این بحث رو در یک تاپیک مشخص ادامه بدیم ..

بی-۲ (شبه) نام بمب افکن چند منظوره شرکت نورث روپ گرومن است که قادر به پرتاب سلاح های هسته اي و متعارف است اين بمب افکن نقطه برجسته اي در طرح مدرن کردن بمب افکن های آمريکا بود اين بمب افکن همچنان گران قيمت ترين هواپيمايی است که تا حالا ساخته قيمت آن را حدود ۱.۱۵۷ تا ۲.۲ميليارد دلار که در مقايسه با ناو هواپیمابر نيميتز که قيمتی برابر ۴.۵ تا ۶ ميليارد دلار دارد هزينه بالايی محسوب می شود.

همچنين نسل دوم اين بمب افکن دارای خاصيت رادار گريزی بهتری است که می تواند در مقابل سيستم های ضد هوايی مقاوم باشد.

اين بمب افکن در سال معرفی شد و تعداد عدد از آن هم تا به امروز ساخته شداست.

خدمه:۲

طول:۲۰.۹

ارتفاع:۵.۱

مساحت بال ها:۴۶۰

وزن خالص( بدون مهمات):۷۱.۷t

وزن با مهمات:۱۵۲t

وزن پرواز:۱۷۱t

پيشرانه:۴× General Electric F118-GE-100

حداکثر سرعت:۷۶۴km/h

برد:۱۰.۴۰۰km

ظرفيت مهمات در هر بال:329kg

تصویر
مهمترين ويژگي B-2، بي‏نيازي از سوختگيري هوايي بر فراز اقيانوس آرام است. جهت برآوردن نياز نيروي هوايي به حملات اتمي عليه اتحاد شوروي، نياز به بمب‏افكني بود كه بتواند بدون سوختگيري هوايي، خود را از طريق اقيانوس آرام به مرزهاي شوروي برساند و حملات اتمي خود را انجام دهد. مطابق دكترين دفاعي ايالات متحده، چين و كرهء شمالي هم از دشمنان بالقوهء آمريكا محسوب مي‏شوند. با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، چين و كرهء شمالي در زمرهء دشمنان درجهء اول ايالات متحده قرار مي‏گيرند كه بازهم براي رسيد به فضاي اين كشورها، نياز به همان مسير عبوري اقيانوس آرام است.

قابليت سوختگيري هوايي، هنگامي مورد استفاده قرار مي‎گيرد که به روغنکاري موتورها (به دليل روغن موجود در بنزين) و همچنين افزايش مداومت پروازي، نياز باشد. با وجود در اختيار بودن بمب افکن‏هاي B-52 و B-1B، نيروي هوايي ايالات متحده، درخواست توليد B-2 را به عنوان بمب‏افکني سرنشين‏دار با قابليت مانده‏گاري ذاتي بالا، ارائه نمود. اين بمب‏‎افکن، بايد داراي قابليت کمتر ديده شدن (توسط رادار) بوده و يا به عبارتي پنهان‏کار (استيلت) باشد و به اهدافي که محافظت فراواني از آنها انجام مي شود، (بدون دغدغه) حمله کند. اين خصيصه‏اي است که بسيار در قرن 21 ام، مفيد واقع خواهد شد.

طرح انقلابي ادغام دو خصيصهء «کمتر مشاهده شدن با حفظ بازدهي بالاي آئروديناميک» و «توان بالاي بارگذاري مهمات»، امتيازات بسيار مهمي است که باعث تمايز B-2 از بمب‏افکن‎هاي پيشين مي‏شود. برد عبوري B-2 برابر 11000 کيلومتر بدون سوختگيري هوايي مي‏باشد. همچنين، قابليت کمتر مشاهده شدن توسط رادار، آزادي عمل بسيار بالايي در ارتفاعات بالا به اين بمب افکن مي‏بخشد، به همين دليل، برد هواپيما افزايش يافته و ميدان عمل بسيار باز و راحتي جهت سنسورهاي هدف‏ياب هواپيما فراهم مي‏شود.
با استفاده از «سيستم هدف‏ياب جهاني» (GATS) كه تركيبي است از سيستم مكان‏ياب جهاني (GPS) و بمب‏هاي هوشمند هدايت شونده به وسيلهء ماهواره مانند JDAM، بمب‏افكن B-2 مي‏‏تواند از رادار بسيار پرقدرت APQ-181 جهت تصحيح خطاهاي سيستم هدف‏ياب جهاني، بهره ببرد و دقت بسيار بيشتري به هنگام استفاده از بمب‏هاي هوشمند هدايت ماهواره‏اي نسبت به بمب‏هاي معمول هدايت ليزري كسب كند. بدين طريق، بمب‏افكن B-2 قادر است 16 هدف زميني را هم‏زمان مورد اصابت قرار دهد.
گروه ۳۰ : این هواپیماها از کامل ترین بمب افکن های نیروی هوایی به حساب می آیند. اولین فروند از گروهان ۳۰ در 7 آگوست سال ۱۹۹۷ تحویل داده شد. این بمب افکن ها نسبت به گروه های ۱۰ و ۲۰ بسیار پیشرفته تر بودند و توانایی حمل انواع تسلیحات را داشتند و همچنین فناوری رادارگریزی در آنها در نهایت دقت و به صورت بهینه انجام شده بود.

این هواپیما که بیشتر شبیه یک بال پرنده است توانایی پرواز تا ارتفاع پنجاه هزار پایی و قابلیت سوختگیری در آسمان را نیز دارد. با یک بار سوختگیری می تواند شش هزار مایل دریایی(یک مایل دریایی برابر با ۱۸۵۲ متر است) یعنی حدود ۹۶۰۰ کیلومتر را طی کند و این امر قدرت رسیدن به هر نقطه ای از این کره خاکی را به او تنها در چندساعت اهدا می کند. این هواپیما از بالا حالت دبلیو شکلی دارد.

این هواپیما توسط چهار موتور قدرتمند توربوفن شرکت جنرال الکتریک با مدل اف - 118 - جی ای 100تجهیز شده که تمامی موتورها به صورت دو به دو در داخل بدنه جای داده شده اند. هرکدام از موتورهایش ۱۷۳۰۰ نیوتن نیرو فراهم می کنند و با چنین نیروی بالاییست که سرعتی نزدیک سرعت صوت به دست می آید. این موتورها مجهز به سیستم کنترل حرارت هستند تا کمترین حرارت را از خود نشان دهند و رادارهای حساس حرارتی دشمن نتوانند آنها را به آسانی ببینند

متسفانه تن من رو همین بمب افکن می لرزونه که می تونه بدون هیچ اشتباهی تمام نقاط استراتیژیکی ما رو هدف بگیره .... اگر آمریکایی ها بخوان از این بمب افکن استفاده کنند کارمون تمومه . icon_cheesygrin :mrgreen: :evil:
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب تکراری است! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله شما درست می گی ..... جای بحث نداره :| :x وقتی که دو تا از این ها ایران رو در نوردید بیا اینجا تا با هم بحث کنیم ببین چی می شه icon_cheesygrin :evil: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شما که می گی اینا نمی تونن ایران رو درنوردن بعد می گی آمریکایی ها ترسو هستند , یه وقت دیگه یکی میاد میگه خلبانان اف-15 بیشتر زن هستند و تسیو و از این حرفا و ابله بودن خودش رو کاملا ثابت می کنه و ... . سپاه که اون پایین با توپ سماوات وایساده مواظبه شما دیگه چرا بیخود نگرانی ؟؟ وقتی ما میایم بحث کنیم میگین یارو مزدوره وقتی میگیم چرا حرف بی سرو ته می زنین اینو می گین ؟؟ icon_cheesygrin :mrgreen: :evil: عجبااااا بعدشم خوب آلمان داشت دیگه چرا دعوا می کنی بیخودی ؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب حالا تو چرا خودتو ناراحت می کنی برادر من .... من چارکتم هستم ..... ولی شما نگاه کن آمریکا به نظر تو قوی تره یا ایران خوب معلوم که آمریکا ولی به نظر من آمریکایی ها توشون نیروی ایمان نیست و بعضی وقت ها می شینن گریه هم می کنند حتی فرماندهاشون . من باز هم می گم آمریکا می تونه با همین بمب افکن ایران رو در نورده چون این بمب افکن رادار گریز هیچ راهی برای انهداش وجود نداره ....؟؟؟؟ من از یه لحاظی می گم آمریکا می تونه و از لحاظی می گم نمی تونه دلایل هم به نظر خودم منطقی هست دوما من حرف مزدور رو به کسی در این سایت نزدم . :mrgreen: حالا هر چی بوده شما ببخش آخه میاد می گید ایران قدرتش از آمریکا بیشتره .... خوب حرف زوره .... مثل این می مونه که بگی قدرت مورچه از فیل بیشتره . icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان
اين هاله اطاف اين بي 2 اثر چه چيزي هستش چون من اين هاله را توي خيلي از فيلم ها ديدم ؟؟؟

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين هاله زماني كه يك هواپيما ديوار صوتي رو ميشكنه روي باله هاش ايجاد ميشه و اون هاله هم هواي متراكم شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اين هاله زماني كه يك هواپيما ديوار صوتي رو ميشكنه روي باله هاش ايجاد ميشه و اون هاله هم هواي متراكم شده است.


با سلام!

دوست عزيز B-2 يك هواپيماي sub-sonic است!!

پس ايجاد هواي متراكم در اثر شكستن ديوار صوتي منتفي است!

من عكسي از B-2 بر روي اقيانوس ديدم كه اون در اثر رطوبت زياد هوا ميتونه باشه، ولي اين عكس اين طور كه به نظر مياد احتمالا در يك صحرا گرفته شده، همچين اتفاقي عجيب به نظر ميرسه...

البته يك سرهنگ بازنشته نيروي هوايي امريكا به نام Donald Ware از قول يك جنرال سه ستاره نيروي هوايي امريكا گفته كه B-2 ها الان دارال سيستم Electrogravitic يا همان Anti-Gravity هستند...
البته يه همچين سيستمي به 15 ميليون ولت الكتريسيته نياز داره...

منابع در صورت درخواست موجود است...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هاله مربوط به شکستن دیوار صوتی در یک پرواز آزمایشی است که هوای متراکم شده در اطراف هواپیما دیده میشود. البته کاملا مطمئن نیستم و باید در این مورد مطالعه بیشتری کنم که این هاله از کجا اومده؟ مهران جان شما یه پست میدی بعد چند ماه غیب میشی! :mrgreen: دوباره خوش اومدی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.