gader

فتح الله گولن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

واقعا از جناب قادر به خاطر مطالب منحصر به فردشون تشکر می کنم.

حواهش دارم که بیشتر راجع به این شخص و شبکه اش برای ما بنویسید. گرایش های فکریشون، روابطش با ایران در دوره های مختلف و....
هر چیز جالبی که به ذهنتون رسید.

اگر ممکنه بگید رابطه ی ایشون با گل چطور هست؟
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ترکیه و ارتباطات داخلی اون خیلی جای بررسی و تامل داره ، از جمله این کلید ها گولن هست، بخصوص برای ما، چون ترک ها (داوود اوغلو بعنوان تئوریسین) در سر هوای ایجاد عثمانی جدید رو دارن ، و در برخی بخش ها بخوبی جلو رفتن


این جا بخوبی و مستند به روابط و عملکرد گولن پرداخته که بنظرم برای هر کسی که سیاست رو در منطقه پیگیری میکنه خوندنش واجبه
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/148703"]آشنایی با پدرخوانده دولت اردوغان +فیلم و عکس[/url]
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زیاد به این چیزها دل خوش نکنید. این اردوغان **** و سایر نوکران و دارو دسته اش از نوع گولن و داووداوغلو عمر سیاسی شون رو به اتمام است. با این گندهایی که سر سیاست خارجی و رفتار با میدان تکسیم زدن احتمال زیادی هست که توی انتخابات بعدی رای نیارن و ترکیه به همین چیزی که باید باشه یعنی [color=#ff0000][b]جمهوری[/b][/color] تبدیل بشه. ویرایش شده در توسط turkastara

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از اواتار های قبلی ام را به این فرد اختصاص داده بودم چرا که وی را فردی تاثیر گذار در سرنوشت کشورها حداقل اذربایجان و ترکیه می دانم و خواستم با معرفی این فرد بگویم که چه چیز ما کم داریم قرائتی که ما از اسلام داریم در خارج تبلیغ نمی شود ولی قرائتی که گولن از اسلام حنفی اناتولی دارد در 140 کشور تبلیغ می شود . این مدارس در کشور های مختلف جز برترین ها هستند ولذا برترین ها که شامل صاحبان قدرت و ثرروت هستند فرزندانشان را به این مدارس میفرستند .به این فرزندان زبان ترکی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اموزش داده می شود و به طور غیر مستقیم ترکیه راخوب دیدن و دوست داشتن اموزش داده می شود لذا نسل اتی دارنده ثروت و بعضاً قدرت ترکیه دوست به بار می ایند . شاگردان باهوش از طرف بنیاد خدمت و اموزش گولن در این مدارس بورس کامل می شوند و باز دسته ای از شاگردان نخبه این مدارس در فصل تابستان به صورت رایگان به طور ترکیه گردی اورده می شوند .میدان اذربایجان میدانی نبود که کسی را توان رقابت با ترکیه باشد که دلایل اش از حوصله تاپیک خارج است ولی جماعت طرفدار گولن یک گارنتی اورد . همین جماعت پای ترکیه را در سایر جمهوری های اسیای میانه مستحکم کرد .در تاجیکستان و افغانستان چندین مدرسه دارند.در بین اکراد هم این مدارس و گولن طرفدار زیاد دارد در شمال عراق چندین مدرسه برای اکراد زده شده است .این مدارس سبب می شوند که بچه کرد در سلیمانیه که سریال های ترکی را در خانه تماشا کرده و وارد مدارس ترک شده لذا درهشت سالگی ترکی استانبولی را روان و سلیس صحبت کرده و همان علاقه ای که بحثش را کردم ایجاد شود.
جناب انتی وار در تاپیک های اتی بیشتر توضیح می دهم ولی راجع به گل ، گل شخصاً شاگرد وی نبوده ولی گل و اردوغان هر دو نورچی هستند و این فرد برای انها حکم برادر بزرگتر را دارد .اگر دعوای بین گل و اردوغان شکل بگیرد پیروز میدان کسی است که گولن طرفدار ان باشد امروز معلوم نیست که گولن به چه کسی نظر دارد .
جناب تورک استارا نطرسنجی احزاب مخالف اردوغان رای وی را امروز در بدترین حالت 44 درصد و طرفدارن وی رای وی را تا55 درصد براورده کرده اند بی بی سی هم رای وی را 51 در صد می داند
بقیه بعداً
جماعت در برخی از کشور ها من جمله اذربایجان هم دانشگاه دارد.
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#000000][background=rgb(246, 241, 217)][color=blue][b]انديشه هاي علامه نورسي[/b][/color][/background][/color]

[color=#C65917][background=rgb(246, 241, 217)]نويسنده[/background][/color][color=#000000][background=rgb(246, 241, 217)] : [/background][/color] سيد هادي خسروشاهي


اشاره: دانشگاه مذاهب اسلامی به دنبال برگزاری همایش علمی بزرگداشت علامه شیخ محمد عبده و علامه شیخ محمدرضا مظفر، همایش بررسی اندیشه‌های علامه سعید نورسی، مصلح اجتماعی بزرگ كردتبار تركیه را برگزار نمود. در این همایش كه دهها نفر از شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی شركت داشتند، به بررسی اندیشه‌های نورسی پرداخته شد. آنچه در پی می‌آید، خلاصه‌‌ای از سخنرانی استاد خسروشاهی است كه جهت آشنایی با اندیشه‌های علامه نورسی درج می‌گردد.
[color=#000080][b]عوامل انسجام جامعه مسلمین در اندیشه ملا سعید نورسی[/b][/color]
ملا سعید نورسی مصلح اجتماعی و عارف وارسته كردتبار تركیه، یكی از مشاهیر زعمای اصلاح در عصر جدید است. او به سال 1294ق 1877م در روستای «نورسی» از توابع ولایت «تبلیس» در شرق آناتولی تركیه در میان یك خانواده مذهبی و كشاورز به دنیا آمد. پدرش میرزا علی، ملقب به صوفی و مادرش دختر «ملا طاهر» و خاندان او، جملگی معروف به تقوا و پاكدامنی بودند و برادر بزرگترش «ملا عبدالله» عالم دینی پرهیزگاری به شمار می‌رفت و مورد احترام عموم بود. خاندان وی از «اشراف» یا «سادات» محسوب می‌شدند. ملا سعید نورسی در شرح حال خود كه با نام «سیره ذاتیه» و به عنوان «جلد نهم» مجموعه رسائل او كه توسط استاد احسان قاسم صالحی تنظیم شده و در قاهره به چاپ رسیده می‌گوید: «من سیدی از اهل بیت هستم. مادرم حسینی و پدرم حسنی است؛ اما بپرهیز كه مرا سید بخوانی» و در كتاب «سون شاهدلر» چاپ استانبول می‌گوید: «من منسوب به مولایم علی كرم‌الله وجهه هستم و هرچه دارم، از او دارم.» ملا سعید مراتب تحصیلی را به ترتیب در روستای خود، سپس در «تبلیس» و بعد در «شیروان» طی كرده و به درجه بالائی در كسب علوم و معارف اسلامی رسید. و آنگاه به تعلیم و تدریس در مدارس مختلف پرداخت.
وی در دوران نخستین فعالیتهای خود، به مبارزات سیاسی هم روی آورد كه موجب گرفتاری‌اش گردید؛ ولی از همین فرصت استفاده كرد و در دوران تبعید و حصر و زندان به عرفان روی آورد و با تحریر «رسائل نور» به نشر معارف اسلامی پرداخت و پیدایش «جمعیت نورجی‌ها» یا «نور طلبه لری» از همان دوران آغاز شد و بر محور همین تفكر، حركت فرهنگی ـ هنری او با استناد به قرآن و حدیث ادامه یافت و در اوج سلطه سكولاریسم و تبلیغ فرهنگ لائیسم توانست جوانان مسلمانی را تربیت كند كه بعدها طلیعه داران پیشگام احزاب و حركتهای اسلامگرای تركیه شدند. یكی از مزیتهای تربیتی نورسی، دعوت به اتحاد و انسجام پیروان مذاهب اسلامی بود و در همین راستا او كتاب «سیره ذاتیه» خود را پیرو «جمال الدین حسینی و شیخ محمد عبده» می‌نامد و خواستار وحدت مسلمانان تحت عنوان «اتحاد محمدی» می‌گردد و در «اللمعات» چاپ استامبول مسلمانان را به تقریب در مذاهب اسلامی دعوت می‌كند و می‌گوید: «ای اهل سنت و جماعت و ای اهل تشیع محبان اهل بیت، از اختلاف و نزاع دور شوید كه از آن فقط دشمنان سود می‌برند. شما همگی اهل توحید هستید و رابطه مقدس اخوت، همه شما را به وحدت دعوت می‌كند.» البته وی در رسائل نور خود به آسیب‌شناسی جامعه اسلامی هم می‌پردازد و حاكمیت رذایلی چون: دروغ، كینه ورزی، جهل به روابط معنوی، انحصارطلبی و منفعت جویی و استبداد را از علل و عوامل اصلی انحطاط جامعه مسلمین می‌داند.
ملا سعید به موازات آن به بررسی راههای نجات و انسجام و وحدت جامعه اسلامی می‌پردازد. دیدگاه وی در این زمینه مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است و البته اصول اساسی رهنمودهایش شامل اجرای جنبه‌های سازنده و مثبت در ایجاد وحدت فكری و عملی است. وی در این راستا، خواستار احیای مسئله اجتهاد به مفهوم واقعی كلمه برای كشف حقیقت و وصول به اهداف مشترك در بین پیروان مذاهب اسلامی بوده و معتقد است در دریافت علم و حق، باید به «اندیشه» نگاه كرد نه به افراد؛ یعنی باید نوع نظرات و اندیشه‌ها را ملاك داوری قرار داد، نه اعتبار ظاهری اشخاص و افراد را... و برای تكمیل این مرحله باید به مراعات آداب محاوره و گفتگو ملتزم بود تا تعصب‌های جاهلی و عدم قبول كلمه حق، از روی خود برتر بینی، باعث دور شدن از حقایق نشود.
نكته اساسی دیگری هم كه از دیدگاه نورسی در تكامل اصلاحات و پذیرش مسائل واقعی نقش اساسی دارد، رعایت شرایط زمان و مكان است و بدون مراعات این شرط اصلی و اساسی، امكان تحقق اهداف مقدور نخواهد بود و باز می‌گوید: تسامح و تساهل و ضبط نفس و رعایت انصاف و عدل از اصول مثبت و ارزشمند در تحقق اهداف خواهد بود و‌گرنه با خود خواهی نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید.
[color=#000080][b]دو خاطره[/b][/color]
1ـ من نیم قرن پیش مشترك ماهنامه «هلال» بودم كه برادرمان «صالح اوزجان» در تركیه منتشر می‌كرد. در سفری به آنكارا، دیداری با او داشتم و در ضمن گفتگو، درباره «نورجی»‌ها پرسیدم، گفت: «اتفاقاً امشب جلسه تفسیر قرآن دارند.» نشانی جلسه را گرفتم و شب به آنجا رفتم. منزل وسیعی بود و سالن بزرگی داشت كه مملو از جمعیت بود. پس از اقامه نماز مغرب به جماعت، تفسیر قرآن آغاز شد و من مانند بقیه حضار استفاده كردم. پس از پایان جلسه، با مفسر محترم كه «خوجا» می‌نامیدند، گفتگو كردم و از او نشانی گرفتم و نشانی خود را دادم تا تبادل فرهنگی كنیم كه چنین هم شد. از آنجا كه بیرون آمدم تا به هتل بروم، شخصی جلو آمد و پرسید: «در این منزل چه كار داشتید؟» احتمال دادم كه مأمور باشد. گفتم: «من ایرانی هستم. از اینجا عبور می‌كردم، صدای قرآن شنیدم. غروب بود خیال كردم مسجد است، رفتم نماز بخوانم.» به لهجه غلیظ استانبولی گفت: «این جلسات ممنوع است؛ ولی چون میهمان هستید، بروید. اما دیگر به اینجا نیایید. مسجد آن طرفتر هست.»
من كه از مهلكه خلاص شده بودم، دیگر به آن محل برنگشتم و روز بعد به استانبول رفتم؛ ولی روابط فرهنگی‌ام با «نور طلبه‌لری» آغاز شد و پس از مراجعت به ایران، تعدادی كتاب و نشریه به آن نشانی كه داده بودند، فرستادم و آنها نیز چندین كتاب و رساله نور برایم فرستادند كه به خط عربی بود و هنوز در كتابخانه‌ام محفوظ است و سپس مكاتبه آغاز گردید كه یكی از آنها را به این جلسه آورده‌ام و برای شما می‌خوانم كه در آن ضمن اعلام وصول، از طرف طلاب نور شهر «اورفه» برادری به نام «عبدالله» نوشته بود كه ما كتابها را برای استادمان ملا سعید فرستادیم و او خیلی تشكر و تحسین كرده است:
«... عزیز صدیق قرداشم، خسروشاهی افندی! شش كتاب و مجموعه مبارك ارسالی را دریافت كردم و برای استاد خود بدیع‌الزمان سعیدالنورسی ارسال كردیم.شش نشریه و كتاب فارسی را نزد استادمان حضرت سعیدالنورسی كه در اسپارطه اقامت دارد، ارسال كردیم. استادمان بر این كتابها و ناشران این مجموعه در دنیای اسلام آفرین فرستادند و گفتند: بسیار خوب است. بر آنها سلام می‌فرستم و دعا می‌كنم و خواستار دعای آنها هستم. برادر عزیز در اینجا طلبه‌های نور، فارسی نمی‌دانند و به رساله‌های نور مشغولند؛ ولی از اینكه شما رابطه برقرار كرده‌اید، خیلی تشكر می‌كنیم...»
2ـ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سفری به استانبول به سراغ برادران «نورجی» رفتم كه مركز انتشاراتشان (نشر سوزلر) در نزدیكی كنسولگری جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. پس از دیدار با برادر دانشمند جناب احسان قاسم الصالحی كه یكی از علاقه‌مندان سعیدالنورسی است و مجموعه آثار و رسائل او را تحت عنوان «كلیات رسائل النور» در 9 جلد و به عربی ترجمه و منتشر ساخته است، نشانی عبدالله افندی را كه پاسخ نامه‌های مرا امضا می‌كرد، گرفتم و روزی همراه برادر ارجمند جناب آقای حجت‌الله جودكی ـ وابسته فرهنگی ایران اسلامی در استانبول ـ به منزلش كه در محله «آك‌سرای» بود، رفتیم و با او كه در منزل خود مشغول تعلیم نوجوانان بود و قرآن و خط عربی را به آنها آموزش می‌داد، دیدار كردیم.
البته می‌دانیم كه مصطفی كمال (آتاتورك) طبق برنامه دشمنان غربی مسلمانان، خط عربی ـ اسلامی را در تركیه ممنوع اعلام كرد و به جای آن خط لاتین را جایگزین ساخت و آموزش دادن خط اسلامی ممنوع بود و حبس و تبعید به دنبال داشت! هدف نهایی غرب مسیحی ـ صهیونی از این اقدام، كه رضاخان پهلوی نیز پس از سفر به تركیه می‌خواست آن را در ایران پیاده كند ولی با مخالفت علما و دانشمندان موفق نشد، در واقع آن بود كه ملت مسلمان تركیه را از فرهنگ دیرینه خود دور سازد و آنان را، همان‌طور كه غرب‌زدگانی چون تقی‌زاده در مجله «كاوه» خود نوشته بود: «ظاهراً و باطناً» فرنگی‌مآب سازد؛ اما نورچی‌ها به رغم فشار و اختناق ملی‌گرایان سكولار، با این قانون به طور عملی مخالفت كردند و در حفظ و احیای خط عربی ـ اسلامی كوشا بودند و تاكنون نیز با تحمل مشكلات، تلاش قابل‌تحسینی در حفظ این خط و تعلیم آن به فرزندان خود، برعهده داشته‌اند.
عبدالله افندی درس را تعطیل كرد و پس از پذیرایی با چایی، من از نامه‌هایش گفتم كه البته به خاطر نداشت؛ ولی وقتی نامه‌ها را نشانش دادم، خیلی تعجب كرد و بی‌اندازه خوشحال‌ شد و یكی از جوانان را فرستاد كه از آن كپی بردارد. آنگاه سخن از وحدت مسلمین و ضرورت تقریب بین‌مذاهب اسلامی مطرح شد و من خواستار احیای حركت تقریب در تركیه و استمرار تبادل فرهنگی در سطح وسیعتری بین ایران شیعی و تركیه سنی شدم.
او پس از آنكه سخنان مرا با دقت گوش داد، گفت: حتما‌ می‌دانید كه استاد ملاسعید النورسی همواره خواستار وحدت مسلمین و به قول خودش «اتحاد محمدی» بود و «رسائل نور» در موارد بسیاری بر این امر تأكید دارد و اصولاً آیا می‌‌دانید كه طلاب نور، به توصیه و رهنمود‌ ملاسعید، همیشه دعای جوشن‌كبیر را كه از امام زین‌العابدین(ع) است، می‌خوانند؟ نورچی‌ها سالانه دهها هزار نسخه از این دعا را چاپ و به طور رایگان در میان عامه مردم توزیع می‌كنند؛ چون معتقدند كه این دعا به توصیه جناب جبرئیل به حضرت پیامبر(ص)‌ برای حفظ و نگهداری انسان و ارشاد آن به سوی حق و حقیقت نقش تأثیر‌گذاری دارد. وقتی ما همه روزه دعای جوشن‌كبیر امام زین‌العابدین را می‌خوانیم، یعنی در عمل با شیعه وحدت داریم و گام مثبت در راه تقریب برمی‌داریم.
آنگاه عبدالله افندی كه از دیدار ما خیلی مسرور به نظر می‌رسید، از جوانان حاضر در دیدار خواست چند نسخه از آخرین چاپ دعای جوشن كبیر را برای ما بیاورند. آنها را همراه چند كتاب جدید، به این جانب و آقای جودكی اهدا كرد كه من هنوز نسخه‌ای از آن را دارم.

[url="http://www.khosroshahi.org/main/index.php?Page=definition&UID=1515798"]منبع[/url][/font][/size]





[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]بديع‌الزمان سعيد نورسي در گذر زمان[/b][/size][/font][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]تهيه و تنظيم: محمدحسين مروي[/size][/font][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]در زمانی که هرگونه جنبش دینی برچسب ارتجاعی خورده، علما به پای میز محاکمه رفته و مسلمانان از انجام عبادات فردي خود نیز منع مي‌شدند، شخصیتی کمرِهمت بر بست و با تمام وجود برای دفاع از موجودیت و کیان اسلام به پا خاست كه بعدها از او به عنوان احياگر تفكر اصيل اسلامي در تركيه ياد شد.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]او كه در سپيده‌دم يكي از روزهاي سال 1877م مصادف با 1293 ه.ق در روستاي «نورس»، از توابع استان بتليس كشور تركيه، در ميان خانواده‌اي خداپرست به دنيا آمد، «سعيد» نام گرفت و در دوران خردسالي، پاكي را در دامن مادري آموخت كه هيچ‌گاه بدون وضو به او شير نداد و ورع و تقوا را از پدري فراگرفت كه تلاشش در كسب روزي حلال، زبان‌زد خاص و عام بود.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]از همان سنين كودكي، تمايلي به بازي‌هاي كودكانه نداشت، بلكه بعكس، همچون بزرگترها رفتار نموده و به فراگيري علم و دانش علاقة بسياري نشان مي‌داد؛ به طوري كه با گذشت اندك زماني، اسباب اعجاب استادان خود را فراهم نمود.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]سربلندی و جوانمردی را دوست داشت و هیچ‌گاه از سیمای ظلم، سرافکندگی و حقارت خوشش نمی‌آمد.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]در سال 1885م. برای تحصیل در مدرسة «ملا امین افندی» به بدلیس و از آنجا به مدرسۀ علوم دینی «میر حسن‌ولی» در موکوس رهسپار شد. سپس، به مدرسۀ «واسیان» در گواش و از آنجا نيز، به مدرسه‌ای در منطقۀ بایزید در استان ارضروم رفته و در اينجا بود که تعلیمات ديني زیربنایی را آغاز كرده و در مدت سه ماه، اين علوم را به پایان رسانيد و موفق به اخذ گواهینامۀ عالمی، از دست« ملا محمد جلالی»‌- از علماي بنام آن بلاد‌- گرديد.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]هنوز به سن شانزده سالگی نرسیده بود که به ماردین رفت و در مسجد جامع آن شهر، مشغول به تدریس شد. بعد از مدتي، به شهر وان سفر كرده و در آنجا رحل اقامت گزيد و حدود بيست سال در مدرسة خُرخُر به تدريس علوم ديني ادامه داد تا اينكه با عده‌ای از علمای علوم جدید مانند شیمی، جغرافیا، فیزیک و... ملاقات و احساس کرد که در این علوم از مایۀ چندانی برخوردار نيست. لذا بر آن شد تا همت خود را صرف فراگيري اين علوم كرده و در اندک زمانی توانست در علوم ریاضی، نجوم، شیمی، فیزیک، زمین شناسی، فلسفه، تاریخ و جغرافیا به حدی رسد که عالمان علوم جديد را در مناظرات شکست داده و حتی دربارة آنها کتاب بنویسد. از همين رو بود كه به لقب «بدیع الزمان» ملقب گشت.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]بعد از آنکه خبر سخنرانی «گلادسون»‌- وزیر خارجة انگلیس‌- دربارة قرآن كريم[url="http://www.mazaheb.ac.ir/farsi/index.php?option=com_content&view=article&id=1354:1390-09-12-08-46-26&catid=86:othernews&Itemid=50#_ftn1"][1][/url] را شنيد، با خود عهد بست تمام زندگی‌اش را صرف در راه نمایان ساختن عظمت قرآن نموده و عزم‌اش را برای خدمت به اين كتاب مقدس جزم نمايد و بدين منظور، تصميم به تأسيس یک دانشگاه اسلامی در شرق آنادول، یعنی کردستان با سبک دانشگاه الأزهر مصر و به نام «جامعه الزهراء» گرفت؛ هر چند كه علي‌رغم تلاش‌هاي فراوان در اين زمينه ناكام ماند.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]مقایسة بديع‌الزمان سعيد نورسي با اندیشمندان اسلامی از امام محمد غزالی گرفته تا اقبال لاهوری، این حقیقت را آشكار می‌سازد که وي شخصیتی جامع الاطراف بوده و نه تنها در یکی از علوم، بلکه در بيشتر علوم و نه بخشی از عمر، بلکه همة عمر خود را وقف دفاع از قرآن و اسلام کرده است.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]پس از انقراض دولت عثماني و شروع جريان اسلام‌ستيزي و با روي کار آمدن مصطفی کمال معروف به آتاتورک در تركيه، كه هرگونه جنبش‌ اسلامی سرکوب، مساجد تخريب و علما محكوم به مرگ مي‌شدند، سعيد نورسي كه اينك تبديل به عالمي بنام در سراسر كشور تركيه گرديده بود، دليرانه به دفاع از اسلام و اسلاميت برخاست و در اين مسير، دچار مشکلات فراوانی شد، و مجبور گشت، سالیان سال در تبعید و زندان بسر برده و بارها از ناحية معاندان، مسموم گردد، اما خواست خداوند بر این بود که وي را حفظ نمايد. او در سال­های تبعید به نوشتن آثار خود آغاز نمود، و 133 رساله را در طی 25 سال تالیف نمودند، و در چنین شرایط خفقان­آوری به قرآن و دین اسلام خدمت کردند، و رساله ها را به صورت دست­نوشته و پنهانی در بین مردم نشر می­کردند، و به مبارزات خود ادامه دادند، و آثار ایشان از دادگاه آخر آفیون در سال 1956 م اجازه نشر داده شد، و اینک آثار ایشان به بیش از 42 زبان دنیا ترجمه شده است.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]در اين ايام، او بیشتر اوقات مشغول عبادت بود. کم می‌خوابید و بسیار کم غذا می‌خورد. شب‌ها را با تسبیح، تهلیل، دعا، مناجات و نماز شب سپری می‌نمود و براي بندگي حقيقي و خداپرستي واقعي، به انزوا و پرورش روح و جان خويش مي‌پرداخت.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]بديع‌الزمان، اگرچه از اقليم كرد بود؛ وليكن هيچ‌گاه قوميت و مليت‌گرايي را ستايش نكرد و اگرچه داراي مذهب اهل تسنن بود؛ وليكن هميشه بر وحدت و مسألة تقريب تأكيد كرده و اختلافات موجود ميان فرق مختلف اسلامي را نشانة عقب‌ماندگي مسلمانان و نتيجة سياست‌هاي اسلام‌ستيزانة دشمنان اسلام مي‌دانست.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]نسل او كه از جانب پدر، به امام حسن مجتبي‌u‌ و از ناحية مادر، به امام حسين‌u مي‌رسيد، احترام و علاقة خاصي به اهل‌بيت پيامبر عليهم‌السلام داشت؛ به طوري كه مسلك خود را، مسلك اهل‌بيت مي‌دانست و رسائل و مكتوبات خود را به نام چهارده معصوم صلوات‌الله عليهم اجمعين مُهر مي‌زد و قرائت دعاي جوشن كبير و بخش‌هايي از ادعية صحيفة سجاديه، ذكر و ورد روزانه‌اش بود.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]اگرچه دولت لائیک وقت، نقشه‌های زیادی برای از بین بردن ايشان کشیده و هفده بار نقشة مسموم كردنش را كشيده بود؛ ليكن، از آنجا كه خداوند بهترين حافظ انسان‌هاست، پس از موفقيت حزب دموكرات در انتخابات سال 1950م در تركيه و اعلام عفو عمومي توسط حكومت وقت، توانست از تمامي خطرات و مصايب، جان سالم به در برده و از رنج و محنت اسارت و تبعيد رها گردد.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]از اين زمان به بعد بود كه استاد توانست آزادانه به تبليغ انديشه‌هاي خود بپردازد و اگر تا به حال، كتب و آراء و نظرات موجود در آنها به صورت سينه به سينه و بطور مخفيانه توسط شاگردان و علاقمندان استاد رواج مي‌يافت، بعد از حوادث اين سال و سالهاي بعد بود كه اين آراء توانست آزادانه منتشر گردد و بهانة مغايرت آنها با قانون اساسي و حكومت تركيه به كلي منتفي گردد؛ امري كه استاد از آن به «جشن بزرگ رسالات نور» تعبير مي‌نمود.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[color=#5D5D5D][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][right][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]بديع‌الزمان سعيد نورسي كه در اين زمان، همه او را «علامه» مي‌خواندند، در حالي ايام آخر عمر خويش را مي‌گذراند كه از بيماري ذات‌الريه رنج مي‌برد و سرانجام در سال 1960م، در اثر همين بيماري، استاد خستگي‌ناپذير اقليم تركيه، پس از تحمل مجاهدت‌هاي بسيار و رنج‌هاي بي‌شمار، با حيات مادي خداحافظي كرده و دار فاني را وداع گفت؛ ليكن، پس از مرگش، خيل شاگردان و مشتاقان، راه مكتب وي را ادامه داده و سعي در تبليغ و ترويج آثار و انديشه‌هاي او نمودند؛ به طوريكه در حال حاضر، مجموعة تأليفات ايشان كه به «رسائل نور» معروف است، به بيش از 42 زبان زندة دنيا ترجمه شده و در اختيار علاقمندان قرار گرفته است.[/size][/font][/right][/size][/font][/color]
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][url="http://www.mazaheb.ac.ir/farsi/index.php?option=com_content&view=article&id=1354:1390-09-12-08-46-26&catid=86:othernews&Itemid=50"]منبع[/url][/size][/font] ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار ممنون جناب gader! واقعا جالب بود

ولی کاش فونت بهتری انتخاب میکردید و یه کم هم بزرگترش میکردید

چند وقتی پیش هم یه مقاله درباره ی ایشون دیدم، حتما بخونید!

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/148703 ویرایش شده در توسط heliaa

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=4]با [size=5][size=4]تشکر از جناب اولد مگینا بابت مقاله خوبشان [/size][/size][/size].این عالم زمانی فعالیت می کرد که به نام ملی گرایی اذان ترکی از مناره پخش می شد
[size=4][size=5][size=4]با تشکر از جنابان هلیا و مرسدس بابت لینکشام که من هم ان را در منابع اورده بودم و حال نظراتم را بابت همان مقاله می گویم[/size][/size][/size]
[size=4][size=5][size=4]گولن را شاید بتوان نیروی ناسیونالیست دانست .وی را می توان پدر نئو عثمانی ها دانست . اینان نیروهای ملی مذهبی هستند که از گذشته خود نفرت ندارند و خوشحال هستند که پادشاهنشان خود را خلیفه می خواند. ملی گرایان ایرانی بدلیل وقوع انقلاب اسلامی و همچنین عدم هضم قادسیه با اسلام مشکل دارند اما درترکیه در بسیاری از احزاب ملی گرا نیمی از عنصر تشکیل دهنده انچه را که ملت می دانند دین تشکیل می دهد .به نظر من احزاب مطرح ترکیه طی[/size][/size][/size]فی هستند و طیفی از عقاید از این احزاب حمایت می کند حزبی مثل م.ح.پ هم طیف اسلام گرا دارد و هم طیفی ملی گرای بر پایه قوم ترک و ب.د.پ هم طیفی اسلام گرا دارد و طیفی ملی گرا بر پایه قوم کرد .لذا به نظر من ناسیونالیستی بودن گولن قرائتی از ناسیونالیستی نیست که ما در ذهن داریم و یا در اروپا دیده ایم .شاید ترکیبی غلطی باشد ولی ناسیونالیستی گولن از نوع ناسیونالیستی اسلامی است یا همان دوست داشتن وطن از ایمان است.
در نظرات خوانندگان این مقاله اشاره می شود که استعفای وی از امام جماعت دو سال پس از انقلاب اسلامی است .روحی در مقاله است که این جریان را سیا به وجود اورد. اشاره نمی شود که این استعفا یک سال پس از کودتا 1980 بود باز اشاره نمی شود که وی در دهه هفتاد در زندان بود ودر دهه هشتاد چند سالی را فراری بود.
در اینترنت در خیلی از جا راجع به اسلام گولن صحبت می شود از اسلام امریکایی ، اسلام نئو صوفی ،عرفی و غیره بحث می شود . اسلامی که گولن ارائه می دهد با سکولاریسم و مدرنیته منافاتی ندارد .تشویق به علم اموزی می کند و کار را عبادت می داند و تولید ثروت در این اسلام یک فضیلت است. در مدارس سکولارش از معلمان مذهبی استفاده می کند و معلمی را شغل انبیا و وظیفه ای خطیر و مقدس می داند.اصلی ترین قدرت یک فرد را ایمان می داند .مدارسش سکولار های مسلمان تربیت داده است بر همین اساس است که ا.ک را یک حزب دومکرات مسلمان می داند ولی به نظر من گوش ما ایرانی ها دوست دارد اینها را لیبرال مسلمان بشنود. این اسلام یک اسلام فردی نیست یک اسلامی است که نه تنها ادای نجات مسلمین را دارد بلکه برای نجات جهان را برنامه دارد . در سال 98 به واتیکان می رود و از ضرورت گفتگوی ادیان سخن می گوید و با یهودیان رابطه مناسب دارد.
شاید دو لینک زیر کمک کند تا اسلام حنفی اناتولی گولن را بهتر بشناسید
http://fgulen.com/fa/fethullah-gulens-books/questions-and-answers
http://af.fgulen.com/content/view/7/36/
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در واقع شبیه به گرایش اخوانی هایی است که بعد از وقایعی که براشون در مصر (سال ها قبل) پیش آمد به سمت درون گرایی و تربیت فردی اخلاقی رفتند.

جناب قادر شما خودتون در این مدارس یا موسسات آموزشی تحصیل کردید؟ (علت سوالم این هست که اطلاعات دقیقی ازشون دارید و دوست دارم که اگر تجربه ای دارید برامون دقیق تر از تجربیات شخصیتون بگید که خوب دقیق تر از جزواتی هست که فقط جهت تبلیغ نوشته شده.)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Antiwar' timestamp='1379351518' post='339029']
در واقع شبیه به گرایش اخوانی هایی است که بعد از وقایعی که براشون در مصر (سال ها قبل) پیش آمد به سمت درون گرایی و تربیت فردی اخلاقی رفتند.

جناب قادر شما خودتون در این مدارس یا موسسات آموزشی تحصیل کردید؟ (علت سوالم این هست که اطلاعات دقیقی ازشون دارید و دوست دارم که اگر تجربه ای دارید برامون دقیق تر از تجربیات شخصیتون بگید که خوب دقیق تر از جزواتی هست که فقط جهت تبلیغ نوشته شده.)
[/quote]نه بردار من تو طول عمرم تو استان اذربایجان غربی ساکن بودم و به خارج از کشور هم مسافرت نداشتم ولی به لطف اینترنت مدتی است که روزنامه های ترکیه و رسانه پ.ک.ک را می خوانم.
قیام های ابتدایی حکومت اتا تورک که از جانب اکراد بود جنبه مذهبی هم داشت و همگی به شکست خوردند و لذا مذهبیان سنی و علوی دست همان درون گرایی و تربیت اخلاقی زدند
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]ه بردار من تو طول عمرم تو ا[b]ستان اذربایجان غربی ساکن بودم و به خارج از کشور هم مسافرت نداشتم ول[/b]ی به لطف اینترنت مدتی است که روزنامه های ترکیه و رسانه پ.ک.ک را می خوانم.[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]قیام های ابتدایی حکومت اتا تورک که از جانب اکراد بود جنبه مذهبی هم داشت و همگی به شکست خوردند و لذا مذهبیان سنی و علوی دست همان درون گرایی و تربیت اخلاقی زدند[/right][/font][/color][/quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]شما در یکی از کامنت هاتون تو تحولات سوریه نگفتید در [/right][/font][/color][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right] سفری که به اروپا داشتید به فکر اتحاد مسلمانان و تشکیل چیزی مثل اتحادیه اروپا در بین مسلمانان افتادید ؟[/right][/font][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقاله ای که جناب گولن در باب وحدت وجود نگاشتن غلط های زیادی داره و برداشتشون از کلام عرفا و متصوفه غلط هست


در رابطه با سکولاریسمی که میخوان با اسلام شخصی شده جمع بزنن سعی میکنم بعدا بررسی و نظر بدم هر چند نه رغبتشو چندان دارم که برای ایشون وقت بزارم و نه وقتشو
اساس کار گولن رو این مبانی تشکیل میده
1- [color=#ff0000]پرتستانتیسم [/color]و رویکرد اصلاحگرایانه خودساخته به دین
2- توجه به برخی ادبیات و [color=#ff0000]قرائت های عرفانی[/color] که میتونه برداشت های مختلفی ازشون کرد
3-رویکرد [color=#ff0000]سرمایه سالاری و تقدس و ارزشمندی کار[/color](پرتستانتیسم)
4-تبلیغ دین شخصی و سکولار خصوصا جنبه [color=#ff0000]علمگرایی[/color] سکولاریستی
5-[color=#ff0000]قرائت های جدید[/color] از دین (پلورالیسم معرفتی دین ) منفک از تفسیر و اجتهاد روشمند صحیح دینی

اسلامی که ایشون بنادارن تبلیغ کنن بیشتر به اسلامی با قرائت خودشون برمیگرده تا اسلامی که بر پایه اجتهاد صحیح بر مبنای آیات و روایات هست . قرائت های مختلف از دین رو بعنوان پلورالیسم میشناسیم . دقیقا مبنای فکری ایشون رو برداشت خودساخته ایشون از اسلام تشکیل میده

مبنای سرمایه داری بر اساس تفسیر مثلا اصلاحگرایانه جدید (پرتستانتیسم دینی) از دین و تلاش برای هماهنگ کردن جمع سرمایه و ثروت اندوزی هست که اون رو در لوای تقدس و ارزش کار بیان میکنن .
قرائت پرتستانی از دین همون کاری هست که جناب سروش میخواستن در ایران جابندازن که بخاطر قوی بودن فلسفه و عرفان و متفکران حوزه های علمیه ایران موفق نشدن

مبنای مشترک دیگه توسل به بحث های پیچیده عرفانی هست و سعی و تلاش جهت تفسیری خودساخته از دین و عرفان و جمع بین ایندو مثل اینکه جناب سروش بیان میکردن وحی نبوی تجربه دینی بشری هست . جناب گولن هم دقیقا همین روش رو انتخاب کردن ولی بخاطر ضعف بنیاد دینی و فلسفی در اهل سنت کارشون گرفت برخلاف همفکران اینها در ایران

قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم افرادی با این مایه ها رو داشتیم و ضربات زیادی ازشون خوردیم . مثلا برای جذب جوانان میگفتن همه احکام اسلام حکمت داره و حکمت نماز نرمش کردن هست ( ورزش و کار برای سلامتی خوبه ولی حکمت نماز ورزش و نرمش نیست) و حکمت وضو و غسل پاکیزیگی و اهمیت به نظافت هست (درسته که وارد شده النظافه من الایمان ولی اینکه بگیم حکمت وضو و غسل نظافت هست اشتباهه ) و یا اینکه روزه واجب شده چون برای سلامتی مفیده (حفظ سلامتی خوبه و توصیه شده ولی حکمت روزه گرفتن برای سلامتی نیست ) و ... از این دست خزعبلات

اگر کسی کتاب های بازرگان رو مطالعه کرده باشه میبینه حتی شخصی در اندازه مهندس بازرگان بسیار عمیقتر هست با اینکه جناب بازرگان از ملی مذهبی ها بود و اساسا سواد دینی و فلسفی چندانی نداشت

احکام دین توقیفی هستن هر چند حکمت هایی هم دارن ولی حکمت هاش یا باید توسط پیامبر و یا معصومین علیهم السلام که علمشون برگرفته از پیامبر و وحی هست بیان بشه نه اینکه برای تالیف قلوب دست به تفسیر خودساخته بزنیم و بر اساس علم سکولار حکمت سازی کنیم

برای نمونه یکی از مقالات ایشون رو از همون آدرسی که جناب قادر معرفی کردن میزارم دوستان میتونن بخونن و نسبت به نوع تفکر این فرد نظر بدن:
دقیقا جمع بین علمگرایی سکولاریستی و قرائت پلورالیستی از دین

[b] [color=#0000ff]چرا قرآن با أمر "اقرأ" (بخوان) شروع شده است؟[/color][/b]

[color=#0000ff]نوشته شده توسط فتح الله گولن بر [/color] [color=#0000ff]07.01.1386[/color]
[color=#0000ff]. ارسال شده در [/color][url="http://fgulen.com/fa/fethullah-gulens-books/questions-and-answers"][color=#0000ff]پرسشهای شگفت انگیز عصر[/color][/url][color=#0000ff] [/color]

[color=#0000ff]أمر الهی"اقرأ" دعوت و وظیفه یی است که جناب اشرف المخلوقات[sup](ص)[/sup] را که همۀ کمالات در ایشان و از طریق ایشان، به بشریت تجلی نموده است، فرا میخواند و مورد خطاب قرار میدهد.[/color]
[color=#0000ff]این هستی و کاینات که ما باید آن را ببینیم و به معنی و محتوای آن پی ببریم و با درک هرچه بهتر آن، شناخت ما از قدرت و عظمت و جمال و نظام آفرینندۀ آن بیشتر میشود، در واقع یکی از تجلیات و بازتابهای لوح محفوظ می باشد.[/color]
[color=#0000ff]الله [sup](ج)[/sup]، به جز انسان، هر موجود جاندار و بی جان را "قلمی" ساخته است و بدینگونه، هر پدیده یی، تجلیات و حکمتهایی را که به او ودیعه شده، نوشته است و مینویسد. [/color]
[color=#0000ff]هر موجود جاندار و بی جان، یک کتاب است، ازین رو، با صیغۀ "ببین و مشاهده کن!" أمر نشده، بلکه با صیغۀ "بخوان" أمر گردیده است. زیرا کتاب، فقط خوانده میشود. کاینات درخشنده یی که پُر از موجودات است و هر موجودی حیثیت یک کتاب را دارد، بدون شک، به منزلۀ کتابخانۀ الهی است، لذا با آنکه هر موجودی بجز انسان، به نوشتن موظف ساخته شده است، انسان، هم باید بنویسد وهم باید بخواند.[/color]
[color=#0000ff]علم عبارتست از درک و شناخت نظام هستی و پی بردن به رابطه های گوناگونی که اشیاء با یکدیگر دارند. و نیز عبارت است از تصنیف و یکجا ساختن این درک و شناخت. و امکان ندارد که این نظام، دقت، حساسیت و توازنی که در آن وجود دارد، تصادفی دانسته شود. بناءً، چنین نظامی، حتماً حفاظت کننده وبنیان گزاری دارد. حفاظت کننده یی که موجودیت آن از هر چیز عیانتر است.[/color]
[color=#0000ff]هر نظامی، پیش از آنکه عملی گردد، تصور میشود، چنانکه یک مهندس ساختمانی پیش از آنکه تصمیمش را روی ورق ترسیم نماید در ذهنش تصور میکند.. اگر ترکیب مادی انسان و طرز تفکر او را و اینکه این ترکیب چه نقشی در برداشت وی از هست شدن دارد، کنار بگذاریم؛ آنگاه میگوییم، اگر نظامی که در قالب کاینات موجود است لوح محفوظ باشد، پس قرآن هم یک نظام مکتوب و نوشته شده و آیینة لوح محفوظ محسوب میگردد. لذا انسان باید بخواند و هر بار که خواند، باید در تلاش بهتر فهمیدن آن باشد. اما این انسان گاهی غلط میفهمد و در تجارب راست و غلط داخل میشود و همواره میکوشد تا به جوهر علم دست یابد و به آن اعتماد پیدا کند. [/color]
[color=#0000ff]نگاه کردن جداست و دیدن و فهمیدن جدا، و به همین ترتیب، قبول نمودن آنچه دیده است و جا دادن آن در دل و جان، جداست. و بعد از همۀ اینها، تطبیق نمودن و عملی ساختن آنچه که پذیرفته است جداست ودعوت دیگران به سوی آن، به کلی جداست.[/color]
[color=#0000ff]آری، تمام این تفاوتها که به درک و فهم ارتباط میگیرد، پیوسته موجود بوده است و تحقق می پذیرد. زیرا در کاینات، قوانین فراوانی وجود دارد و این قوانین از طرف واضع آن، با دقت و هماهنگی خاصی به جریان انداخته میشود، برخی از آنها عبارت است از:[/color]
[color=#0000ff][b]1.[/b] رفتن از وحدت بسوی کثرت.
[b]2.[/b] موجودیت مشابهتها، تفاوتها و اضداد در بین این کثرت.
[b]3.[/b] وجود توازن و هماهنگی فعال در بین اضداد.
[b]4.[/b] تناوب (دور و تسلیم وظیفه، به نوبت)
[b]5.[/b] یادگرفتن، فراموش کردن و بار دیگر یاد گرفتن.
[b]6.[/b] جهد و غیرت (کار وکوشش).
[b]7.[/b] تحلیل و ترکیب.
[b]8.[/b] الهام و انکشاف.[/color]
[color=#0000ff]انسانها تابع این قوانین اند، یعنی همۀ این قوانین بر انسان تطبیق میشود. پس طبیعی است که انسانهای زیادی وجود خواهند داشت و در بین شان مشابهتها، تفاوتها، تضادها و اختلافاتی از لحاظ فکر، بینش، عقیده، رفتار و کردار بروز خواهد کرد. اما این تفاوتها و تضادها، ساکن (متوقف) و خالی نیستند، بلکه تفاوتهای زنده و فعال و متوازن میباشند.[/color]
[color=#0000ff]باز به همین دلیل است که، هر حرکت و روشی که تنها ایمان را هدف قرار داده باشد، از علم محروم می ماند و حرکتی هم که فقط علم را هدف قرار داده باشد، ایمان را اهمال می کند و از آن محروم میگردد.[/color]
[color=#0000ff]باز به همین خاطر است که علم و جهل، اقرار و انکار، فضلیت و رذالت، عدل و ظلم، محبت و بغض، صلح و جنگ را با برداشتهای گوناگونی از زندگی مشاهده میکنیم، یکی تن به تنبلی و سستی و عطالت و توکل داده است و در مقابل، شیوه زندگی آن دیگر به گونه یی است که باور دارد، به زعم او هر چیز را انسان به تنهایی انجام داده میتواند و ازین رو، با عجله و بی صبری و با شهوت و جنون، گاهی می سازد و اعمار می کند و گاهی دست به تخریب و ویرانی میزند. [/color]
[color=#0000ff]باز به همین خاطر است که انسان میتواند حتی آنچه را که آن موجود استثنائی، یعنی جناب فخر کاینات و رحمة للعلمین صلی الله علیه و سلم، تعلیم داده است فراموش کند و از یاد برد. اما بایستی دوباره آن را به خاطر بیاورد و یاد بگیرد. بدین ترتیب، در پایان این تجزیه و تحلیل، و چند دسته گی و تنوع هم، بازنگری جدیدی صورت خواهد گرفت و ترکیب و یک پارچگی و الهام و ظهوری، تحقق خواهد یافت. همۀ اینها شده است، میشود و بدون وقفه، دوام می یابد. [/color]
[color=#0000ff]به حضرت موسی علیه السلام جهت تنظیم زندگی اجتماعی،"ده دستور" داده شده بود و به حضرت عیسی علیه السلام هم نرمی، شفقت، محبت، گذشت، صبر و تحمل الهام گردیده بود تا در پرتو آن مناسبات بشر را تنظیم کند. چنانکه به حضرت محمد [sup](ص)[/sup] بر علاوه این ویژگیها، علم و اراده، حکمت و توازن، استعداد تحلیل و ترکیب افکار و جوامع الکلِم (بازگو نمودن مطالب مهم و سرنوشت ساز در جملات کوتاه و اجمالی، بدون اینکه کمی و کاستی داشته باشد) عطا شده بود.[/color]
[color=#0000ff]لذا وظیفۀ مسلمان، از جهتی دشوارتر، سنگین تر و پر مسؤولیت تر از وظایف دیگران است، اما به همان اندازه، برتر و لطیف تر نیز می باشد، زیرا در کنار اوامر دهگانه و اساسات اجتماعی همچون: محبت و گذشت، حلم و شفقت، صبر و تحمل ... پابند علم و اراده و حکمت و تعادل و تواضع و یکپارچه ساختن دلها نیز میباشد و ویژه گیهایی برتر از آن را هم دارد.[/color]
[color=#0000ff]ازین رو، اکتشافاتی که در ساحۀ علومی مانند: فزیک، کیمیا، بیولوژی و ستاره شناسی صورت گرفته و نیز پیشرفتهایی که با دستان دانشمندان و کاشفان حاصل شده است، سزاوار تقدیر و تبریک و بزرگ داشت می باشد، زیرا با این کار، بسیاری از حقایق نوشته شده در قرآن کریم – که در لوح محفوظ نوشته است – عیان گردید و درک و فهم برخی از اساسات حاکم بر گوشه و کنار هستی را آسان ساخت. اما در پهلوی همۀ اینها، محافظت و پاسداری از انسانیت هم لازم است، تا مبادا او به محرومیتها و گمراهی های فکری و عقیدتی مانند: انکار خالق و ناظم هستی و ردّ و انکار الهام، ارشاد و وحی الهی، یا إله ساختن انسان و حاکم مطلق قرار دادن ارادۀ او، سرنگون گردد.[/color]
[color=#0000ff]اگر در چارچوب قوانین کشف شده و تجارب انجام گرفته در لابراتوارها، استقامتهای جدیدی به علوم فزیک وکیمیا و بیولوژی داده نشود و سمت دهی نوینی صورت نگیرد، خطری بزرگ انسان و جامعۀ انسانی را تهدید می کند، همان انسانی که مغرور اختراعات و دست آوردهای خود است و با هر گامی که به جلو بر می دارد، سرکش تر و گستاخ تر می شود و از زیر بار مسؤولیت، شانه خالی می کند و با کمال جرأت، تمام قید و بندهای انسانیت را زیر پا می گذارد. پس انسانی که امروز از ارزشها و معیارهای انسانی دور ساخته شده و به صورت یک حیوان، در لابراتوار ها و آزمایشگاه ها، تجارب گوناگونی روی او آزمایش میشود، باید بداند که او انسان است، نه حیوان، و جامعۀ انسانی هم لابراتوار و آزمایشگاه نیست.[/color]
[color=#0000ff]اگر علوم و دانشهای موجود، از جمود و خمود، خشکیت و بیهودگی نجات داده شوند، نخست از همه، کمک خواهد کرد ت مسایل و موضوعات بنیادی این علوم، به گونۀ شایسته درک شود، ثانیاً، انسان هم میتواند سهمی را که بر عهدۀ اراده و ذهن او گذاشته شده است، ادا کند و آنگاه میتواند دست آوردهای حس و قلبش را با دید درونی (باطنی) مشاهده نماید. اینجاست که این انسان روشن ضمیر، به لسان فصیحی تبدیل خواهد شد و کاینات را که در برابرش گذاشته شده است، مثل یک کتاب، کلمه به کلمه و سطر به سطر خواهد خواند. چون هرگاه به دیدۀ ژرف بنگریم، کاینات هم هیچ فرقی با کتاب ندارد، و خلاف این را تصور کردن، دور از امکان است. [/color]
[color=#0000ff]مخصوصاً زمانی که در أوامر تکوینی (کارهایی که به آفرینش تعلق دارد) اولین پدیده یی که آفـریده شد "قلـم" باشد و نخستین دستور قـــرآن هــم با "إقرأ- بخوان" آغاز شـود. [/color]
[color=#0000ff]اما این مسئله به اندازه یی که گمان می شود آسان نیست، زیرا با آنکه بعضی ها، قوی شدن احساس و شعور را به قوت حسهای ظاهری و باطنی وابسته می دانند، اما وجود کمترین عارضه یی در یکی از این حواس، دیگری را از کار می اندازد و بی تأثیر می سازد.[/color]
[color=#0000ff]به همین خاطر است که در قرآن معجزالبیان، کوری، کری و گنگی یکجا ذکر می شود؛ زیرا با آنکه أوامر تکوینی، با چشم خوانده میشوند، اما نخستین پردۀ اسرار انگیزی که اوامر تنزیلی در آن انعکاس می یابد، گوش است. و زبان هم این مشاهده و شنیدن را ترجمه و بازگو می کند.[/color]
[color=#0000ff]پس کسی که آیات آفاقی و انفسی را نبیند، آنچه را که به سمعش می رسد نیز نمی شنود و اگر هم بشنود، فهمیده نمی تواند. ازین رو، قلبی که با بانگ أوامر الهی که به گوشش طنین انداخته است، بیدار نشده باشد، خود را از اشتغال بیهوده با شریعت فطری، نجات داده نمی تواند. [/color]
[color=#0000ff]پس باید گفت: "أقرأ -بخوان" رمز یکپارچگی، تکامل و رمز مشاهده و ارج گزاری، و رمز دیدن و در کنار آن حدس زدن است که زبان را برای بازگو نمودن این معرفت باطنی و عرفان درونی به نطق در می آورد، و به عنوان اولین دستوری که به ما صادر شده است، پیامهای زیادی را به همراه دارد.[/color]
[color=#0000ff]این بحث بخاطر اهمیتی که داشت به درازا کشانده شد، و در مواردی هم به موضوعات دیگر پرداختیم، امیدواریم مطالعۀ مکرر آن با تحلیل و دقت بیشتری، سبب شود تا خوانندۀ عزیز، معذرت ما را در اطاله کلام و خارج شدن از موضوع، بپذیرد.[/color]
[url="http://fgulen.com/fa/fethullah-gulens-books/questions-and-answers/31635-why-the-quran-aqra-read-begin?hitcount=0"]http://fgulen.com/fa...egin?hitcount=0[/url]

یه نمونه بسیار جالب دیگه میزارم لینکشو (چون نمیشه بخاطر زیاد شدن کلام اصل مطلب رو بزارم) در مورد دلیل گرایش به الحاد از دید ایشون
[url="http://fgulen.com/fa/fethullah-gulens-books/questions-and-answers/31639-what-is-causing-atheism"]http://fgulen.com/fa...causing-atheism[/url]
این رو شما مقایسه کنید با دیگاه شهید مطهری در باب علل گرایش به مادیگری

توصیه میکنم کتاب علل گرایش به مادیگری شهید مطهری رو مطالعه کنید و سپس اونو با دیدگاه گولن مقایسه کنید تا ببینید تفاوت از کجا تا کجاست(از زمین تا آسمون) . بعدش اگه خنده تون نگرفت از سطح و عمق فکری

نیاز به اصلاحگری در بین اهل سنت بسیار شدید هست . از نوع افراطی سلفیگری و وهابیگری که برای جبران عقب ماندگیهای تاریخی جهان اسلام توصیه به بازگشت جاهلانه به سلفیت میکنن تا رویکرد نو با معجونی از سکولاریسم و لیبرالیسم و پلورالیسم و عرفان و ....
مروج نوع اول اصلاحگری عربستان هست
مروج نوع دوم ترکیه و اخوان المسلمین

هر دو مورد هم با شکست مواجه شدن و عملا در میدان با اشکالات بسیاری روبرو شدن
نوع اول منتهی به جهالت و جنایت و عقب ماندگی و وابستگی بیشتر کشورهای اسلامی شد و اشغال سرزمین های اسلامی
نوع دوم عملا ظاهری اسلامی داره ولی درونش همون اندیشه سکولار غرب هست و چیز جدیدی ارائه نکرده . فقط همون سکولاریسم عریان غربی رو لباس دین بر تنش کرده

نتیجه اینکه تفکر اصلاحگری درست در اهل سنت هنوز با مورد درست و ایده آلش بسیار عقب هست و فاصله داره و جای کار داره ولی بخاطر مبانی فکری فلسفی و کلامی و فقهی دنیای اهل سنت عملا دست بسته هستن و شاید تا 100 سال دیگه نتونه مورد موفق مبتنی بر اندیشه های صحیح اسلامی ارائه کنه ویرایش شده در توسط rasoolmr
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][color=#5C5C5C][background=rgb(252, 252, 252)][color=#000000]محمد فتح الله گولن پیروان خود را به ساختن مدرسه دعوت کرده و آنها را به گفتگو با پیروان مذاهب دیگر تشویق می کند .[/color][/background][/color][/size][/font]
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][color=#000000][background=rgb(252, 252, 252)]گمانه زنی ها حاکی است که صدها مدرسه در داخل ترکیه و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۳۰ کشور دنیا با جنبش گولن در ارتباط هستند . [/background][/color][color=#000000][background=rgb(252, 252, 252)]جنبش گولن علاوه بر این مدارس، دارای ارتباطاتی با موسسه های تحقیقاتی، دانشگاه ها، روزنامه، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی، و حتی یک بانک است .[/background][/color][color=#5C5C5C][background=rgb(252, 252, 252)][color=#000000]مدارس وابسته به این جنبش مجهز به امکانات پیشرفته هستند و بسیاری از دانشجویان آن از سوی تجار هوادار گولن کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند .[/color] [color=#000000]با آنکه این مدارس ظاهرا سکولار هستند ولی از آموزگاران انتظار می رود که برای دانش آموزان الگو باشند و رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و طلاق را تقبیح کنند .[/color][/background][/color][/size][/font]
[url="http://vaislamah.com/168-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%A6%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D9%81%D8%AA%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%DA%AF%D9%88%D9%84%D9%86.html"][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][color=#5C5C5C][background=rgb(252, 252, 252)][color=#000000]منبع[/color][/background][/color][/size][/font][/url]
[quote name='rasoolmr' timestamp='1379360767' post='339079']
مقاله ای که در باب وحدت وجود نگاشتن غلط های زیادی داره و برداشتشون از کلام عرفا و متصوفه غلط هست


در رابطه با سکولاریسمی که میخوان با اسلام شخصی شده جمع بزنن سعی میکنم بعدا بررسی و نظر بدم هر چند نه رغبتشو چندان دارم که برای ایشون وقت بزارم و نه وقتشو

اسلامی که ایشون بنادارن تبلیغ کنن بیشتر به اسلامی با [color=#ff0000]قرائت خودشون[/color] برمیگرده تا اسلامی که بر پایه اجتهاد صحیح بر مبنای آیات و روایات هست . قرائت های مختلف از دین رو بعنوان [color=#ff0000]پلورالیسم[/color] میشناسیم . دقیقا مبنای فکری ایشون رو برداشت خودساخته ایشون از اسلام تشکیل میده

قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم افرادی با این مایه ها رو داشتیم و ضربات زیادی ازشون خوردیم . مثلا برای جذب جوانان میگفتن همه احکام اسلام حکمت داره و حکمت نماز نرمش کردن هست و حکمت وضو و غسل پاکیزیگی و اهمیت به نظافت هست و یا اینکه روزه واجب شده چون برای سلامتی مفیده و ... از این دست خزعبلات

احکام دین توقیفی هستن هر چند حکمت هایی هم دارن ولی حکمت هاش یا باید توسط پیامبر و یا معصومین علیهم السلام که علمشون برگرفته از پیامبر و وحی هست بیان بشه نه اینکه برای تالیف قلوب دست به تفسیر خودساخته بزنیم و بر اساس علم سکولار حکمت سازی کنیم

[/quote]

سلام
دوست عزیز رسول مهر گرامی
طبیعی است هر طیفی توی اسلام بر مبنای [color=#ff0000]قرائت خودش[/color] از اسلام فکر و عمل میکنه وگرنه الان اینهمه فرقه شناخته شده و ناشناخته اسلامی نداشتیم. دلیل این که ما قرائت خاصی از اسلام رو داریم کافی نیست تا بگوئیم قرائت بقیه از اسلام غلط است . ناراحت نشوید ولی این دقیقا رفتاری است که سلفی ها دارند . خودشان را اهل توحید می دانند و توحید از زبانشان نمی افتد و هر کسی که قرائت انها را از دین قبول نداشته باشد هم خارج از توحید و مشرک می دانند و تکلیف مشرک به خدا هم که مشخص است . باور کنید اگر بخواهیم به شیوه انها عمل کنیم به همین جمع بندی ساده و همین تقسیم بندی ساده بین مسلمانان و مشرکان خواهیم رسید.
در مورد کلمه [color=#ff0000]پلورالیسم [/color]هم که شما به کار بردید حرف های زیادی برای گفتن هست . متاسفانه در کشور ما مفهومی که برای پلورالیسم تعریف می شود با مفهوم تعریف شده اصلی آن متفاوت شده است و متاسفانه افرادی بر مبنای تعریف اصلی پلورالیسم که در اسلام مذموم است را با تعریف ساخته شده خودشان از پلورالیسم در هم می آمیزند و چیزی به عنوان پلورالیسم را محکوم می کنند که ربطی به پلورالیسم ندارد. متاسفانه موضوع از همان جایی شروع شد که بحث جامعه مدنی را آقایان شروع کردند و گفتند منظور ما همان جامعه مدینه النبی است ولی اصول تعریف شده رسمی جامعه مدنی را پیاده کردند و متاسفانه یکی از اصول همان جامعه مدنی ( تعریف اصلی و واقعی پایه گذاران اولیه و اروپایی آن ) همین پلورالیسمی است که برای بعضی پیراهن عثمان شد برای کوبیدن هر چه که خودشان به آن نمی اندیشند به نام پلورالیسم.
دوست عزیز و گرامی باید یادآوری بکنم که قرائتهای مختلف از دین را هیچگاه در طول تاریخ به عنوان پلورالیسم نمی شناختیم تا زمانی که این تئوریسین !! بی انصاف عصر حاضر ما کلمه پلورالیسم دینی را به کار برد. دوست عزیز در زمانهای قدیم قرائتهای مختلف از دین را با عنوان مذاهب و فرقه ها می شناختند و خوشبختانه کسی هم محکومشان نمی کرد چون معتقد بودند هر کسی از اسلام همانقدر که می فهمد و می تواند را موظف است و البته کسان دیگر می توانند به شیوه جادلهم بالتی هی احسن بر این فهم از اسلام بیفزایند و اندیشه های غلط را اصلاح نمایند.
ببخشید اگر از خواندن این متن ناراحت شوید ولی یادتان باشد ما که خودمان را اصلی ترین چالش کنندگان با اندیشه ابن تیمیه می دانیم نباید سعی کنیم با همان روش طرفداران نادان او بقیه را از میدان برانیم . ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='death2' timestamp='1379355020' post='339046']
[right]شما در یکی از کامنت هاتون تو تحولات سوریه نگفتید در[/right]
[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]سفری که به اروپا داشتید به فکر اتحاد مسلمانان و تشکیل چیزی مثل اتحادیه اروپا در بین مسلمانان افتادید ؟[/font][/color][/right]

[/quote]
نه من مه گفتم از ایران تا به حال خارج نشده ام اما قبلاً گفته ام تشکیل امت واحده اسلامی مثل اتحادیه اروپا ارزوی من است
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='gader' timestamp='1379362646' post='339102']
نه من مه گفتم از ایران تا به حال خارج نشده ام اما قبلاً گفته ام تشکیل امت واحده اسلامی مثل اتحادیه اروپا ارزوی من است
[/quote]
به جمه مشکوک های سایت خوش امدین

این منفی اخری هم اشتباهی بود بهتون دادم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.