shagh1094

شرح کلی عملیات ناشناخته نهم آبان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center][size=3][b][color=#800080]به نام خدا[/color]

[color=#FF0000]خلاصه نویس: شقایق[/color][/b][/size][/center]
[indent=1]

[size=3][color=#EE82EE]با شکست دشمن در نهم آبان ماه برای عراق مسلم گردید که دیگر توانایی پیشروی در جبهه غرب دزفول را ندارد و برای آن که بتواند در جبهه های دیگر فعال باشد به استقرار در همان زمین های اشغالی که برای پدافند نامناسب بود قناعت کرد.[/color]

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران با توجه به وضعیت موجود مصلحت را در بالا نگه داشتن روحیه در جبهه تشخیص داد و تصمیم گرفت با حفظ آن مناطقی که پس از شکست عملیات تهاجمی 9 آبان ماه عراق حاصل شده بود شروع به آماده نمودن یگانها برای عملیات آفندی گسترده و حساب شده کند و بر اساس این تدبیر در پاسخ ستاد مشترک ارتش که خواستار طرح کلی عملیات گردیده بود فرمانده نیروی زمینی خط مشی کلی آن نیرو را در 13 آبان ماه 1359 به شرح زیر مخابره نمود:

[b]پدافند در مقابل تهاجمات طرح ریزی شده و حساب شده دشمن و خسته کردن وی و وارد کردن لطمات و صدمات به یگانهای متجاوز و آماده کردن نیروهای موجود خودی و سپس تعرض متقابل برای از بین بردن آثار تجاوزات و انهدام دشمن در منطقه.[/b]

با این تدبیر آماده نمودن مواضع پدافندی، بازسازی جنگ افزار ها، تکمیل سازمان و تجهیزات، آموزش مورد نیاز و از همه مهم تر بالا بردن مبانی اعتقادی توسط سازمان تازه تاسیس عقیدتی سیاسی در ارتش آغاز شد.

لشگر 21 حمزه ضمن توسعه فعالیت های خود تلاش داشت برای تمامی یگان های عمده خود (3تیپ پیاده) سرپلی را در غرب رودخانه کرخه تصرف نماید. تیپ 1 پیاده همانطوری که قبلا ذکر شد تماما در غرب پل نادری مستقر گردیده بود و همواره تلاش میکرد تا خط سرپل را به جلو انتقال دهد تا عمق لازم را برای خود بوجود آورد.

تیپ 1 همچنین تلاش به توسعه سرپل در قسمت شمال غربی خود داشت تا بتواند با نزدیک شدن به تیپ 84 پیاده که در شمال دشت عباس در تپه های شاوریه و بلتا مستقر بود فضای خالی بین دو یگان را پر نماید و به این ترتیب بود که تیپ 1 تا تپه چشمه واقع در دامنه جنوبی ارتفاع سپتون گسترش یافت و با برقراری ارتباط نظری و اعزام گشتی ارتباط خود را با تیپ 84 پیاده برقرار نمود و توانست علاوه بر پوشش جناح راست خط سرپل دید عمیق به تپه علی گره زد و تپه جوفینه و محور اندیمشک دهلران در منطقه دشت عباس پیدا نماید.

سایر تیپ های لشگر نیز هر کدام در مناطق جنوبی تر از منطقه پل نادری توانستند با اعزام گشتی های رزمی و با استفاده از غفلت دشمن در مراقبت از ساحل دور رودخانه هرکدام سرپل کوچکی را در غرب رودخانه تصرف نمایند.

سرپل های تیپ های 2 و 3 لشگر فاقد پل بودند و این موضوع باعث مشکلات عدیده ای در امر تردد و رساندن تدارکات میگردید ولی با این حال این سرپل ها برای روزهای سرنوشت ساز نگهداری شدند. در آن زمان تعداد پل های شناور نیروی زمینی محدود بود و جمعا 4 گروهان پل را شامل میشد. دو گروهان پل تشکیل گردان 414 پل را داده بود و یک گروهان در هر یک از لشگر های 16 و 92 سازماندهی شده بود.

در اوایل جنگ یکی از پل های شناور در جوار پل فلزی نادری بر روی رودخانه روانه شده بود و ترابری وسایل سنگین از روی آن انجام میگرفت. این پل در اثر گلوله های دشمن چندین بار آسیب دید و قطعاتی از آن تعویض گردید. در دهه دوم آبان ماه این پل بر اثر سیل شدید به ناحیه دشمن جا به جا شد ولی پس از فروکش کردن سیل مجددا توسط عناصر مهندسی به محل اولیه برگردانده شد. بدین ترتیب این دو پل تنها وسیله ارتباطی دو طرف رودخانه از پل نادری تا اهواز بودند.

از اقدامات دیگری که در جهت ضربه زدن به دشمن در منطقه به عمل آمد تشکیل یک یگان عملیات نامنظم به استعداد 200 نفر بود که آن را افسران نیروی مخصوص هدایت میکردند. این یگان با عناصر داوطلب مردمی که به عنوان سپاه پاسداران دزفول تشکیل شده بود همکاری مینمودند و وظیفه داشتند در عمق دشمن وارد عمل شده و مبادرت به عملیات ایذایی نمایند.

بعد از موفقیت در عملیات نهم آبان فعالیت یگان های طرفین برای اجرای شناسایی و دستبرد و نفوذ محدود گردید ولی به هرحال نیروهای ایرانی با تلاش و کوشش فعالیت بیشتری را به عمل می آوردند. در همین حال قرارگاه مقدم جنوب که به قرارگاه عملیات جنوب موسوم شده بود طرح عملیاتی آفندی را با استفاده از لشگر 16 زرهی تهیه مینمود تا بتواند پس از آمادگی یگان ها این طرح را به مرحله اجرا دراورد ولی با نیاز شدید در منطقه غرب اهواز به نیروهای بیشتر و به خطر افتادن منطقه سوسنگرد اجبارا یک تیپ از آن لشگر به غرب اهواز اعزام و پس از آن نیز باقیمانده لشگر 16 به تدریج از منطقه غرب دزفول به جبهه سوسنگرد فرستاده شد و در جبهه غرب دزفول تنها لشگر 21 پیاده حمزه عهده دار مسئولیت گردید.

لینک مقاله اصلی[/size] [url="http://www.forum.reich-history.com/thread275.html"]http://www.forum.rei.../thread275.html[/url][/indent]

[center]
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/shagh.jpg[/IMG][/center] ویرایش شده در توسط SHAHABESAGEB
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.