mahdavi3d

برنامه اسپیس‌اکس برای آزمایش پیشران فضایی متان‌سوز رپتور

Recommended Posts

[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/Story.jpg[/img][/font][/size][/center]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]اگر دوستان به خاطر داشته باشند در تاپیکی دیگر ([url="http://www.military.ir/forums/topic/25053-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7/#entry321846"]اینجا[/url]) اشاره‌ای به موتور فضایی رپتور شرکت اسپیس‌اکس که قرار است از سوخت متان استفاده کند، رفت.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]به تازگی اعلام شده که اسپیس‌اکس قصد دارد موتور خود را در مرکز فضایی Stennis ناسا واقع در جنوب می‌سی‌سی‌پی مورد آزمایش قرار دهد.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]موتور رپتور قادر به تولید حدود 300 تُن تراست در خلاء خواهد بود.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]1 آبان 1392[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://www.myarklamiss.com/story/nasa-stennis-space-center-to-test-spacex-next-generation-rocket-engine-systems/d/story/-07XLFW8CkqQNJ0WPT-Rkg"]http://www.myarklami...8CkqQNJ0WPT-Rkg[/url][/font][/size]
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم متان رو بشه یه سوخت پاک بحساب آورد چون اثرات گلخانه ایش خیلی بیشتر از اثرات گلخانه ای فراورده هاش !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]طبق گفته ویکی، موتورهایی که از هیدروژن و اکسیژن مایع استفاده می‌کنند معمولا ضربه ویژه بالاتر از 465 ثانیه دارند. در مقایسه، این ضریب برای موتور مرلین-1سی مخصوص خلاء اسپیس‌اکس که از سوخت آرپی-1 استفاده می‌کند 342 ثانیه است. هدف‌گذاری برای موتور رپتور رسیدن به ضربه ویژه 380 ثانیه است.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]ذکر این نکته هم لازم هست که ظاهرا طرح‌های مفهومی اولیه برای رپتور برای موتور با قابلیت هیدروژن مایع بوده که بعدا طرح به موتوری با قابلیت استفاده از متان تغییر یافته است.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://en.wikipedia.org/wiki/Raptor_%28rocket_engine%29"]http://en.wikipedia....(rocket_engine)[/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]یکی مزیت برای متان این است که در بسیاری از مناطق منظومه شمسی فراوان است و به صورت بالقوه می‌توان آن را از سطح دیگر اجرام منظومه شمسی (به طور خاص، مریخ و تیتان) برداشت کرد، که این، سوخت لازم برای یک سفر فرضی بازگشتی را محیا می‌کند.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]جالب است بدانید شرکت علم و فناوری هوا و فضا چین که یک پیمانکار دولتی در برنامه فضایی چین است، در اکتبر سال 2013 اعلام کرد که آزمون احتراق برای یک موتور راکتی جدید که از اکسیژن مایع و متان استفاده می‌کند را به اتمام رسانده است. هیچ اشاره‌ای به اندازه موتور نشده است.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]البته قبل از این‌ها تحقیقات برای موتورهای با سوخت متان، هم در آمریکا و هم در روسیه صورت گرفته است و در نهایت، حاصل معروف‌ترین و جدی‌ترین این تلاش‌ها، پیشران طبقه فوقانی پروژه مشترک راکت GX ژاپن و آمریکا بود که حتی کار به آزمایش آن هم رسید و 110 کیلونیوتن تراست حاصل شد. گرچه پروژه راکت GX بعدا لغو شد.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_methane#Liquid_methane_rocket_fuel"]http://en.wikipedia....ane_rocket_fuel[/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]نظر شخصی خودم این هست که شاید اسپیس‌اکس از طرفی برای پاسخ به نیاز موتوری با ضربه ویژه بالاتر و از طرف دیگر فرار از هزینه‌های موتور هیدروژنی سراغ متان رفته باشد. اون قضیه تهیه متان از سایر اجرام منظومه شمسی، فعلا یک مقدار دور از ذهن به نظر می‌رسه! هرچند مطمئن نیستم. :rolleyes:[/font][/size]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='lordashrafi' timestamp='1382720210' post='345568']
فکر کنم متان رو بشه یه سوخت پاک بحساب آورد چون اثرات گلخانه ایش خیلی بیشتر از اثرات گلخانه ای فراورده هاش !!!
[/quote]
البته با توجه به کاربردش فکر نکنم اهمیت زیادی داشته باشه
[size=4][quote]اون قضیه تهیه متان از سایر اجرام منظومه شمسی، فعلا یک مقدار دور از ذهن به نظر می‌رسه! هرچند مطمئن نیستم.[/quote][/size]
[size=2][size=4]تو همون منبعی که دادی نوشته از این موتور قراره در پروژه سفر به مریخ استفاده کنن، پس انقدرها هم عجیب نیست[/size]![/size] ویرایش شده در توسط MacTavich

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][quote name='MacTavich' timestamp='1382860019' post='345827']تو همون منبعی که دادی نوشته از این موتور قراره در پروژه سفر به مریخ استفاده کنن، پس انقدرها هم عجیب نیست!
[/quote]در مورد مریخ عارضم که کاوش‌های اخیر کاوشگر کنجکاوی عدم وجود متان در جو مریخ (حداقل در همان ناحیه کاوش) را نشان داده! از طرف دیگر استحصال متان در یک نقطه دور افتاده منظومه شمسی، [/font][/size][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif] خود [/font][/size][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]به لحاظ فنی یک چالش محسوب میشه![/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mahdavi3d' timestamp='1382860802' post='345828']
[size=3][font=tahoma, geneva, sans-serif]در مورد مریخ عارضم که کاوش‌های اخیر کاوشگر کنجکاوی عدم وجود متان در جو مریخ (حداقل در همان ناحیه کاوش) را نشان داده! از طرف دیگر استحصال متان در یک نقطه دور افتاده منظومه شمسی، [/font][/size][size=3][font=tahoma, geneva, sans-serif]خود [/font][/size][size=3][font=tahoma, geneva, sans-serif]به لحاظ فنی یک چالش محسوب میشه![/font][/size]
[/quote]
درسته، اما علت مغایرت کشف مریخ نورد کیوریاسیتی با یافته های پیشین هنوز توجیه نشده. ولی دمتون گرم بابت اطلاعات دست اول!
همچنین این پروژه یک طرح آینده است، و احتمالا گذشت زمان چالشهای فنی رو مرتفع می کنه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همکاری وزارت دفاع آمریکا با اسپیس اکس برای توسعه موتور رپتور

 

 

هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که مبلغ بیش از 33 میلیون دلار را به منظور توسعه موتور راکتی رپتور به کمپانی اسپیس اکس اعطا میکند . این موتور که از متان مایع و اکسیژن مایع به عنوان سوخت و اکسید کننده پیشران استفاده میکند قرار است تا در برنامه EELV ( وسیله پرتاب مصرفی توسعه یافته ) به کار گرفته شود.

 

این همکاری و سرمایه گذاری به منظور برآورده کردن نیازها و اهداف در نظر گرفته شده در برنامه توسعه موتور پیشران داخلی برای جایگزینی با موتور RD-180 روسی انجام میگیرد. همچنین هدف دیگر این همکاری ، توسعه موتور مرحله بالایی رپتور به منظور استفاده در راکت فالکن 9 و فالکن سنگین اعلام شده.

 

در جریان این همکاری ، اسپیس اکس متعهد شده که مبلغ 67 میلیون دلار را از محل درامدهای داخلی خود تامین کند . همچنین سرمایه گذاری وزارت دفاع تا مبلغ 61 میلیون دلار و سرمایه گذاری اسپیس اکس تا 123 میلیون دلار نیز پیش بینی شده.کار بر روی این برنامه تا پایان سال 2018 میلادی به طول خواهد انجامید. 

 

گمانه زنی های اولیه کارشناسان حاکی از این بود که موتور رپتور قرار است تا در مرحله اول نسل بعدی پرتابگرهای فوق سنگین و غول پیکر اسپیس اکس به نام FXX استفاده شود ولی در سال گذشته شایعاتی بر سر زبان ها افتاد که رپتور احتمالا کوچکتر از پیش بینی های اولیه است و در کلاس موتورهای تحت توسعه BE-4 شرکت بلو اُریجین و AR-1 آئروجت راکتداین قرار میگیرد.

 

 

http://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/642983

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نخستین آزمایش موتور رپتور در تاریخ 25 سپتامبر امسال انجام شد . در این آزمایش موتور رپتور با تمام توان روشن شد و عملکرد آن در تولید نیروی تراست متغیّر بررسی گردید . 

 

ویدیوی کوتاهی از این آزمایش :

 

[aparat]2Y1k3[/aparat]

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ویدئو بسیار جالبیه در خصوص  چرخه های موتور سوخت مایع و موتور متانسوز  رپتور  اسپیس ایکس 

https://www.aparat.com/v/te9No

 

 

 

مقاله این ویدئو 

https://everydayastronaut.com/raptor-engine/

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.