ADS را می توان نخستین در نوع خود دانست که می تواند به خوبی هم در سطح آب و هم زیر سطح آب به تیراندازی بپردازد. ADS با وجود داشتن ابعادی کوچک تر از نظر قابلیت رزمی به شکل قابل توجهی قابل قیاس با مدلهای نوین کلاشنیکف می باشد. توسعه این سلاح بیش از شش دهه به طول انجامید . روسها و پیش از آنها شوروی ها ، راه دور و درازی را برای رسیدن به این طرح پشت سر گذاشتند ، در اصل تلاشها برای ساخت سلاح رزم انفرادی در زیر آب از زمانی آغاز شد که نیروهای دریایی تصمیم به استفاده از عوامل خرابکار زیرآب گرفتند یعنی از زمان جنگ جهانی دوم .



در این بین تنها شوروی بود که توانست سلاح و تپانچه اتوماتیک و حقیقی بسازد که توان عمل در زیرآب را داشتند . تقریبا نیم قرن بعد نیروهای شناسایی ویژه نیروی دریایی شوروی استفاده از تپانچه 4.5 میلی متری SPP-1 و سلاح تهاجمی 5.6 میلی متری APS را آغاز کردند . این تسلیحات توانایی شلیک گلوله زیر آب را داشتند و عملکرد موثری از خود بروز می دادند ، اما ضعف این تسلیحات در این بود که نمی توانستند در سطح آب عملکرد خوبی از خود بروز دهند هرچند هنوز هم توانایی درگیری با نیروی متخاصمی که به سطح آب نفوذ می کرد را به نیروهای کاربر می دادند .
این تسلیحات در فواصل بیش از 164 فوت دقت عمل لازم را نداشتند ضعف دیگر این سلاح توانایی اندک آن در ناتوان سازی افراد دشمن بود{stopping power} . هم چنین عمر عملیاتی سلاح تهاجمی زمانی که در سطح آب شلیک می کرد به 180 گلوله محدود می شد . تا کنون کسی موفق به دستیابی به فناوری روسها در این زمینه نشده است به هر حال غواصان مجبور بودند در حین عملیات دو تپانچه و دو سلاح تهاجمی با خود حمل کنند : جنگ افزارهای زیر آبی APS و SPP-1 و جنگ افزارهای عادی ماکاروف و کلاشنیکف .



شرکت تسلیحاتی واقع در تولا { شهری در روسیه } مصمم به حل این مشکلات بود . ایده وطرح اصلی ADS توسط طراح برجسته تسلیحات سبک واسیلی گریازوف بدست آمد . سلاح مزبور توسط همکاران و دانش آموزانی که در دفتر مرکزی طراحی و پژوهش مرتبط با تسلیحات ورزشی و شکاری کار می کردند ساخته شد این دفتر خود جزیی از دفتر طراحی ادوات KBP بود که به دلیل طراحی موشکها هدایت پذیر و سلاح های با توان آتش بالا شهرت دارد .

KBP در شهر تولا نقشی در طراحی این سلاح نداشت اما شوروی با معرفی این شرکت به عنوان طراح تلاش در گمراه نمودن جاسوسان داشت . از دیگر ابداعات این موسسه تسلیحاتی واقع در تولا ، طراحی یک فشنگ منحصر به فرد بود ، فشنگی با توانایی عملکرد در دو سطح آب و خشکی ، فشنگ 5.45 میلی متری که به صورت مختصر آن را ADS می نامند و در سال 2007 ساخت آن تکمیل شد . از مشخصات بارز این سلاح می توان به این نکته اشاره کرد که به دلیل انجام پروژه توسط یک تیم نام فرد خاصی بر روی این آن نهاده نشد .
در زیر آب ADS فشنگهای 5.45x39mm را شلیک می کند و در سطح آب فشنگهای مشابه از همین کالیبر را شلیک می کند به همین دلیل می توان خشاب این سلاح را با خشاب پر یک کلاشنیکف معمولی دوباره بارگزاری کرد . اما عامل دیگری که این سلاح را جذاب می کند توانایی شلیک نارنجک های 40 میلی متری با استفاده از نارنجک اندازهای VOG-25 و VOG-25P و حمل صدا خفه کن و سایت های گوناگون می باشد .

این سلاح ویژگی هایی دربردارد که به نسبت برای یک سلاح روسی غیر معمول می نماید فی المثل طراحی خشاب عقب { بولپاپ } را در نظر بگیرید که باعث شده اساسا ابعاد سلاح کاهش یابد در حالی که از طول لوله تفنگ کاسته نشده است . ADS از یک قنداق عادی بهره نمی برد. شانه تیرانداز روی بخشی به نام صفحه پشتی جای می گیرد .
این نخستین سلاح روسها است که فشنگ مستعمل را در حالی که خزانه فشنگ بسته است رو به جلو هدایت می کند این ساز و کار باعث کاهش برخورد گاز خروجی به صورت تیرانداز شده و او را قادر می کند تا بدون تعویض و جابجایی هیچ قطعه ای به راحتی شانه خود را در سمت چپ یا راست سلاح قرار داده اقدام به شلیک کند . نکته دیگری که نشان از کارکشتگی روسها در طراحی سلاحهای انفرادی دارد استفاده از مقدار قابل توجه مواد کامپوزیت با هدف کاهش وزن سلاح و بالا بردن مقاومت سلاح در برابر خوردگی می باشد هم چنین روسها با افزودن تنظیم گر { رگولاتور} گاز به سامانه گاز سلاح امکان تغییر حالت سریع در شرایط آبی یا خاکی را فراهم آورده اند . طراحی این سلاح در شرق و غرب بی نظیر است و همین طراحی این مساله را به ذهن متبادر می سازد که نه تنها نیروهای ویژه دریایی که سایر نیروها نیز توان بهره بری از این سلاح را با توجه به طراحی موفق و جهانی آن خواهند داشت .
این سلاح تمامی آزمونهای مرتبط را با کامیابی پشت سر نهاده و نظرات مثبتی را به خود جلب کرده است ، سلاح اکنون در مرحله تست عملیاتی می باشد و تصمیم به استفاده از آن در آینده نزدیک اخذ خواهد شد .





----------------------------

APS و دارتهای آن:




نمونه اولیه ای از ADS :




SPP-1 و دارت آن به همراه نمونه کپی چینی :





فشنگ 5.45x39mm :


    • Upvote
    21