امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

جناب maverick100 عزیز



:neutral:


اگه اف 16 توی ایران بود یعنی بعد از 34 سال کسی نمی دیدش ؟ پرواز نکرده ؟ اصلا خلباناش کجان پس ؟ اصلا ما خلبانی نداشتیم که تایپ این جنگنده رو داشته باشه



مرحوم مغفور شادروان بهرام هوشیار (طراح عملیات اچ 3) تایپ اف 16 بودن

Hoshyar.jpg


جناب Sorena_Noshad گرامی

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد لاكهيد مارتين هم بگم هر شركتي يه شعاري داره معمولا مربوط به سود دهي و كيفيت كار گروهي مثلا شعار ماكروسافت اينه كه در هر خانه اي يك كامپيوتر با نرم افزار ويندوز!!1 (يا يه چيزي تو همين مايه ها)جالبه بدونيد شعار لاكهيد مارتين اينه ما يادمون نميره برا كي كار ميكنيم يا يه چيزي تو همين مايه ها لاكهيد رسما قوي ترين پيمانكار نظامي امريكا تو بحث هوا فضا هست اونم نه براي يك يا 2 سال سالهاست كه اين جايگاه رو داره بهتر واقع بينانه تر به مسائل نگاه كنيم لاكهيد امكان نداره حتي با واسطه با ايران همكاري كنه مگر در شرايطي كه دولت امريكا مجوزش رو بده همين الان كم سود نميكنن كه بخوان ريسك نابودي كل شركتشون رو قبول كنن !!



در مورد لاکهید هم مطمئنم حق با شماس ، ولی چون رو تجربه یه چیزایی شنیدم بودم از منابع معتبر که دود از فرط تعجّب از کلّه ام بلنده میشد( اینا ماله چند سال پیشه الان دیگه به هیچ منبعی فعلاً دسترسی ندارم)!!! فقط همینقدر میگم دنیا دنیایه پوله و همه جا هستند افرادی تو هر سیستمی که دنبال پول باشن :winking: .و گرنه لاکهید خنگ نیست بیا منافعی اصلی خودشون به خاطر 4 قطعه و تکنولوژی و ... به خطر بندازه. الانم گویا این پروژه حصار فضایی بهش رسیده ، اونقدر رقیب هستند که بخوان طرح چرب و خشمزه رو بگیرن واسه خودشون. این مسئله میتونه باعث ایجاد روابط در دراز مدّت بشه. الان نشد 6 ماه دیگه. لاکهید به ما نمیفروشه. به عراق میفروشه . خیلی قانونی و منطقی. چیز مهرمانه ای نمیفروشه که. چیزی میفروشه که فقط ما نداریم و به خاطر تحریم نمیتونیم بدست بیاریم. بازم نمیگم حرف های من 100% درسه. قطعاً هستند دوستانی که این مسائل رو بهتر از بنده بدونند.

آرس جان شرمنده نکن. ما هنوز کلّی راه نرفته داریم. :blushing:

جناب بیگدلی نامربوط کجا بود؟!! الا داریم خیلی محترمانه پیش میریم و با هم دیگر تبادل نظر میکنیم . هیچ مشاجره ای وجود نداره. قصد مون بالا بردن دانشمون هست. دیدگاه های مختلف رو درک میکنیم. افراد به یک موضوع از زاویه های مختلفی نگاه میکنند با اون آشنا میشیم و دید چند بعدی پیدا میکنیم. تا زمانی که انتقال نظرات به لج کردن و احساسی بحث کردن نرسه و در یک کلام به مشاجره نرسه.

جناب کلاه سبز عزیز، متاسفانه ما اساتید فوق العاده خبره ای در نیرو هوایی داریم که خیلی از کشو ها دنیا حتّی در سطح کشور آمریکا آرزوی داشتنشونو دارن،الان همین جناب سرهنگ مازندرانی رو دوباره خلبانهای نیرو دریایی آمریکا ( بازنسشته ها و غیر بازنشسته ها) دعوت کرده بودن تو یک سمینار تو آمریکا که اگه اشتباه نکنم ایشون هم سخنرانی کنه واسشون. اون وقت ما چه استفاده ای از ایشون میکنیم؟!! یا دیگر عزیزان در نیرو هوایی که مثل ایشون هستند. باید قبل از اینکه سنّشون از سن پروازی رد بشه( جناب سرهنگ مازندرانی رد شده) و یا خدایی ناکرده از دنیا برن ازشون استفاده شه. به نظر من باید هواپیما های خوبی حداقل در بعد تمیرنی داشته باشیم و روز و شب خلبان های جوانپرواز های مختلف انجام بدن تا حداقل این انتقال 100% تجربه انجام بشه. البته یامه چند سال پیش وضعمون خیلی اسفناک بود، به طوری که یک خلبان باید تو صف قرار میگرفت که آیا در طول یک هفته یک پرواز بهش میرسه یا نه ، ولی الان اینجور که من متوجّه شدم خیلی خیلی خیلی خیلی بهتر شده. ولی هنوز جا واسه کار داره. خیلی هم جا داره.الان نیرو هوایی ما داره سر وسامون میگیره گویا. خوبم داره سرو سامون میگیره. دوستان اگه اطلاعی بیشتر دارن خوشحال میشم بدونم.

جناب ساجدی بزرگوار، میش منابعی معتبر هم به لطف کنید بدید. فرموده هاتون خیلی جالبه، اگه منابعی باشه که بشه بهش قاطعانه استناد کرد خیلی خوب میشه.
با تشکّر از توجّهتان Mr.Fox :rose:

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


در مورد اینکه ایران اف 16 داشته بگم که دو فروند به ایران فروخته شد که ظاهرا برای آموزش بوده حالا به چه دلیلی نمی دونم شاید می خواستن بهمون اف 16 بفروشن نکته اینه که اون مال 30 سال پیش بود جنگنده اون موقع از لحاظ اویونیک با حالا قابل مقایسه نیست.



در ارتباط با بحث فروش فالکون به ایران باید گفت که اساسا" نیروی هوایی ایران قبل از انقلاب یک استراتژی مشخص برای خود داشت یا حداقل یک استراتژی مشخص را آمریکایی ها برای آن در نظر گرفته بودند ( حالا این حرف رو می زنم پس فردا به من برچسب شاه دوستی و ... نزنند خیلی شانس آوردم )

بدلیل اینکه ایران بلحاظ هم مرز بودن با اتحاد شوروی سابق در موقعیت حساسی قرار داشت ، آمریکایی ها تحت یک برنامه مشخص که قرار بود تا سال 1373 شمسی طول بکشد ، نیروی هوایی ایران را به حداکثر توانایی خود برسانند و در حقیقت با خرج دولت ایران ، یک نمونه از نیروی هوایی ایالات متحده را با همان ساختار و همان تسلیحات و همان آموزشها در کشور هم مرز با شوروی ایجاد نمایند . بنابراین با سفارش هواپیماها از سوی ایران این روند از اواسط دهه 1340 شمسی آغاز گردید . در ابتدا جنگنده - بمب افکن های سبک اف- 5 وارد سازمان رزم نیروی هوایی شد و پس از آن فانتوم های مدل D و E و نمونه شناسایی آن ودر نهایت ابر رهگیر تامکت ، با این حال هنوز این نیرو دچار نقصان بود . بنابراین پس از مدتی تصمیم گرفته شد تا جنگنده هایی نظیر ایگل و فالگون نیز به سازمان رزم این نیرو پیوسته و این نقص را جبران کند . علاوه بر این برای ایجاد یک پوشش راداری گسترده و 24 ساعته ، 8 فروند پرنده پیش اخطار آواکس نیز سفارش داده شد .
اما نقش فالکون ها دراین میان چه بود ؟
درحقیقت خرید جنگنده اف- 5 راه حلی موقت برای نیروی هوایی ایران بشمار می رفت و قرار بود در حدود 300 فروند اف-16 و همین تعداد نمونه زمین پایه هورنت (F-18 L ) در اختیار نیروی هوایی ایران قرار بگیرد . براساس پیش بینی های فرماندهان وقت نیروی هوایی ، تعداد مشخصی اف- 14 برای ایجاد برتری هوایی ، تعداد 300 فروند اف-16 برای اجرای ماموریتهای پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) و ضد رادار (SEAD) در ارتفاع متوسط به همراه 8 فروند آواکس می بایست تا سال 1373 شمسی سازمان رزم نیروی هوایی ایران را تشکیل دهد تا این نیرو از این سال (1373) بتواند جلوی ضربه اولیه تهاجم احتمالی روسها را بگیرد . دوستان اگر نقاط استقرار پایگاه های هایی ایران را هم در ذهن بیاورند کاملا" این مساله مشخص میشود .
با ورود احتمالی فالکونها ، به احتمال زیاد تایگرهای نیروی هوایی یا به کشورهای همپیمان هدیه ! می شد ویا به انبارهای ذخیره می رفت تا در زمان مورد نیاز مجددا" مورد استفاده قرار بگیرند . فانتوم ها نیز قرار بود ارتقاء یافته و پس از مدتی بعنوان پرنده های ذخیره قرار گیرند و احتمالا" خرید ایگل ها ، موجب می شد که این پرنده ها نیز بتدریج از سازمان رزم نیروی هوایی خارج شوند .
با این حال وقوع انقلاب اسلامی همه چیز را تغییر داد و فانتوم ها و تایگرها همچنان محافظان آسمان ایران بشمار می آیند .
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب ساجدی بزرگوار، میش منابعی معتبر هم به لطف کنید بدید. فرموده هاتون خیلی جالبه، اگه منابعی باشه که بشه بهش قاطعانه استناد کرد خیلی خوب میشه.


:rose:
با تشکّر از توجّهتان Mr.Fox



بله چشم ... گوشه ای از این اسناد رو قرار می دم

Iran_military_sels_1979.png


Iran_aircraftoffer.png

اگه وقت شد پیام خصوصی هم می فرستم براتون :rose:
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مرحوم مغفور شادروان بهرام هوشیار (طراح عملیات اچ 3) تایپ اف 16 بودن



جان ؟ icon_eek مرحوم هوشیار تایپ فالکون داشتند و ما نمیدونستیم ؟ rolling_on_the_floor :laughing:

نزن این حرفا رو دوست عزیز سال ورود مرحوم هوشیار به نیروی هوایی چه سالیه ؟ ایشون با اف 86/84 و اف 5 و اف 4 پریدن و تمام حتی تایپ تامکت هم ندارن در ضمن قرار بوده برای فالکون از خلبانان تامکت استفاده بشه :winking:

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


جان ؟ icon_eek مرحوم هوشیار تایپ فالکون داشتند و ما نمیدونستیم ؟ rolling_on_the_floor :laughing:

نزن این حرفا رو دوست عزیز سال ورود مرحوم هوشیار به نیروی هوایی چه سالیه ؟ ایشون با اف 86/84 و اف 5 و اف 4 پریدن و تمام حتی تایپ تامکت هم ندارن در ضمن قرار بوده برای فالکون از خلبانان تامکت استفاده بشه :winking:



icon_arrowd

http://en.wikipedia....Bahram_Hooshyar


Other work Pilot of F-86 Sabre,
F-4, F-5, F-16
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خرید جنگنده اف- 5 راه حلی موقت برای نیروی هوایی ایران بشمار می رفت



این حرف کاملا غلطه و من نمیدونم کی این حرف رو رواج داده

نیروی هوایی تعداد متنابهی اف 5 دو سرنشینه یا همون مدل F-5F رو خریداری کرده بود برای حملات دقیق شبانه که قرار بوده به غلاف های هدفگیر لیزری و تسلیحات دقیق مجهز بشن که خب فرصتش با وقوع انقلاب از بین رفته

اینجوری هم نبوده که جنگنده های اف 5 رو با ورود فالکون بازنشسته بکنن چون تایگرهای نهاجا از لحاظ سنی جوانترین ناوگان نهاجا هستن ابتدا جنگنده های F-5A/B وارد شدن و بعدش فانتوم ها وارد شدن بعدش با فروش تعدادی از فریدم فایترها فانتوم ها و تامکت های بیشتر خریداری شد و در نهایت هم تایگرهای جدید رو خریدن

نیروی هوایی ابله نبوده که پولش رو صرف چیزی بکنه که بدرد مملکت و کشور نمیخورده یکم هم برای مسئولین اون زمان شعور و حس وطن پرستی قائل بشید بد نیست



دوست عزیز ما اصلا خلبانی رو برای آموزش حتی اعزام نکردیم اینقدر که برای تایپ های دیگه مثل تامکت و فانتوم کمبود خلبان و نیرو داشتیم

دلیل نمیشه چون توی ویکیپدیا نوشته صد در صد درسته همین الان من میتونم برم تایپ ایگل هم برای ایشون اضافه کنم :mrgreen:

من به جرات میگم هیچ خلبان ایرانی دوره ی فالکون رو ندیده هیچ خلبانی
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب ساجدی عزیز ، ممونو از ارائه منبع خوبتان. البته دانشنامه ویکی از اوجا که یک دانشنامه آزاده ، کمی اعتبارش پایینه. البته باز هم در مقابل خیلی از سایتهای دیگه یک منبع معتبر هست. ولی منبعی نیست که بخواهیم بگیم 100% درسته. مخصوصاً در مورد کشوری مثل کشور عزیزمون ایران. از این لحاظ حق با جناب ماوریکه. خیلی خوشحال میشم تو نامه خصوصی هم اگه شده برا بنده منابع رو قرار بدید تا مطالعه کرده و به دانش محدودم بیفزایم. منابعی که بنده دنبالشونم منابع از این دست نیست عزیز جان. مشابه همون عکس که در مورد خرید گزاشتید . چون بنده زندگی و وقتم طوری شده فقط میتونم بیام تو سایت دو تا مطلب بخونم و برم. دیگه وقت نمیکنم برم تو اینترنت این مطالبو گیر بیارم.

ارادتمند همتون حیدر :rose: ویرایش شده در توسط Mr_Fox
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بی اعتبار بودن ویکی رو قبول می کنم


Mr_Fox حیدر عزیز چشم پیام رو ارسال خواهم کرد

جناب ALFARD عزیز

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]آگرسور؟ اولین باره چنین چیزی می شنوم! شما فیلم رو نمایی اف 16 رو هم اگر دیده باشید یک شاهین به نشان نام هواپیما دست شخص معرفی کننده هست.[/right][/font][/color][/quote]

بله آگرسور ... مدل های اولیه اف 16 به دلیل اینکه صرفا" به عنوان بمب افکن سبک تاتیکی طراحی شده بودند و فاقد توانایی آنچنایی در دفاع هوایی بودند به آگرسور نامگذاری شدند ... بله بنده هم حدود 2 سال پیش فیبم مورد نظر شما رو دیدم به هر حال اف 16 در بلاک های مختاف نام های مختلفی رو هم داشته شامل آگرسور (مهاجم) ، فالکون (شاهین) ، فایتینگ فالکون (شاهین مبارز) ، دیزرت فالکون (شاهین صحرا) و در نهایت وایپر (افعی) .... با این حال همه این نامگذاری ها مستعار هستند و نام واقعی (شرکتی) همون فالکونه ()

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]ببخشید حالت TWS چه ربطی به تسلیحات راداری داره؟ در این مود کاری رادار در کنار ترکینگ به جستجو برای دیگر اهداف ادامه میده و مشکلی با موضوع مطرح شده توسط شما نداره، اساسا در بلاک 15 مود TWS اضافه میشه [/right][/font][/color][/quote]

تخصص بنده در حوزه دینامیک و پیشرانش هستش نه اویونیک به همین دلیل نمی تونم جواب درستی بدم و چیزی رو که از یه متخصص ایونیک هواپیما شنیده بودم گفتم ... همین مشکل در اف 5 هم وجود داره به همین دلیل اف5 در حالی که برد راداری از 32 تا 40 کیلومتر رو دراه اما نمی تونه هیچ گونه موشک راداری رو حمل و شلیک کنه

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]استفاده از موتور J-79 در مدل F-16/79 به علت این بود که نسخه صادراتی باید قابلیت های کمتری داشته باشه! [/right][/font][/color][/quote]

خیر این طور نیست ... دانگرید های آمریکایی هیچ وقت شامل موتور نمی شه چون از نظر آمریکایی ها عملکرد مناسب و قابل قبول یه پرنده در گرو تجهیزات اویونیکی اون هستش ، به همین دلیل بر خلاف ارتقا های صورت گرفته روی هواپیما های روسی ، آمریکایی ها در ارتقاهاشون عمدتا" اویونیک رو بهسازی و یا تغییر میدن .

در اون سال ها به دلیل لینکه اف 16 یک هواپیمای ارازن قیمت بود کشورهای زیادی در صف دریافت این جنگنده قرار گرفته بودن در حالی که هنوز مشکل پسسوز موتور اف 100 حل نشده بود به همین دلیل جنرال داینامیکز به پیشنهاد ایران جی 79 رو روی اف 16 بست (سایت های فارسی زبان به اشتباه این پیشنهار رو به تامکت نسبت میدن) قرار بر این بود که به ترتیب کشور های ایران ، آرژانتین ، تایوان و ونزوئلا ، اف16 با موتور جی 79 تحویل بگیرن که ایران و آراژانتین قرار داد رو فسخ کردند ، تایوان و ونزوئلا هم مدتی بعد در پی رفع مشکل موتور اف 100 طی درخواست هایی جداگانه اف 16 هاشون رو مجهز به اف 100 دریافت کردند ... مشکل موتور اف 100 در منابع انگلیسی زبان اومده .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[right][color=#696969]بله آگرسور ... مدل های اولیه اف 16 به دلیل اینکه صرفا" به عنوان بمب افکن سبک تاتیکی طراحی شده بودند و فاقد توانایی آنچنایی در دفاع هوایی بودند به آگرسور نامگذاری شدند ... بله بنده هم حدود 2 سال پیش فیبم مورد نظر شما رو دیدم به هر حال اف 16 در بلاک های مختاف نام های مختلفی رو هم داشته شامل آگرسور (مهاجم) ، فالکون (شاهین) ، فایتینگ فالکون (شاهین مبارز) ، دیزرت فالکون (شاهین صحرا) و در نهایت وایپر (افعی) .... با این حال همه این نامگذاری ها مستعار هستند و نام واقعی (شرکتی) همون فالکونه ()[/color][/right]
[size=4][/quote][/size]

[font=tahoma,geneva,sans-serif]در مورد [/font][b][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=4]آگرسور [/size][/font][/color][/b][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=4][right]اگر منبعی دارید لینک کنید، اف 16 از همان ابتدا فالکون نامیده می شده و این حرف شما بدون سند قابل قبول نیست[/right][/size][/font][/color]

[quote]
[right][color=#696969][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=4]تخصص بنده در حوزه دینامیک و پیشرانش هستش نه اویونیک به همین دلیل نمی تونم جواب درستی بدم و چیزی رو که از یه متخصص ایونیک هواپیما شنیده بودم گفتم ... همین مشکل در اف 5 هم وجود داره به همین دلیل اف5 در حالی که برد راداری از 32 تا 40 کیلومتر رو دراه اما نمی تونه هیچ گونه موشک راداری رو حمل و شلیک کنه[/size][/font][/color][/right]
[size=4][/quote][/size]

[font=tahoma,geneva,sans-serif]من نمی دونم مشکلی که شما از اون صحبت می کنید چی هست اما اشکال در استفاده از تسلیحات راداری ربطی به TWS نداره به این دلیل که فقط یک مود از حالت رادار هست و توضیحش دادم[/font]

[quote]
[right][color=#696969][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=4]خیر این طور نیست ... دانگرید های آمریکایی هیچ وقت شامل موتور نمی شه چون از نظر آمریکایی ها عملکرد مناسب و قابل قبول یه پرنده در گرو تجهیزات اویونیکی اون هستش ، به همین دلیل بر خلاف ارتقا های صورت گرفته روی هواپیما های روسی ، آمریکایی ها در ارتقاهاشون عمدتا" اویونیک رو بهسازی و یا تغییر میدن . [/size][/font][/color][/right]


[right][color=#696969][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=4]در اون سال ها به دلیل لینکه اف 16 یک هواپیمای ارازن قیمت بود کشورهای زیادی در صف دریافت این جنگنده قرار گرفته بودن در حالی که هنوز مشکل پسسوز موتور اف 100 حل نشده بود به همین دلیل جنرال داینامیکز به پیشنهاد ایران جی 79 رو روی اف 16 بست (سایت های فارسی زبان به اشتباه این پیشنهار رو به تامکت نسبت میدن) قرار بر این بود که به ترتیب کشور های ایران ، آرژانتین ، تایوان و ونزوئلا ، اف16 با موتور جی 79 تحویل بگیرن که ایران و آراژانتین قرار داد رو فسخ کردند ، تایوان و ونزوئلا هم مدتی بعد در پی رفع مشکل موتور اف 100 طی درخواست هایی جداگانه اف 16 هاشون رو مجهز به اف 100 دریافت کردند ... مشکل موتور اف 100 در منابع انگلیسی زبان اومده . [/size][/font][/color][/right]
[/quote]

[font=tahoma,geneva,sans-serif]به پیشنهاد ایران؟ !
پروژه ی نصب موتور J79 بر روی اف 16 به نام برنامه ی FX Export Fighter هست.
این پروژه از این جهت بود بشه به غیر از 4 کشور عضو ناتو(در اون زمان) به دیگر کشورها هم صادر بشه،ابتدا فقط 4 کشور نروژ،هلند،بلژیک و دانمارک این جنگنده رو در اختیار داشتند و دلیل اون هم منع صادرات از سوی دولت آمریکا بود.تنها دو کشور استثنا داشتند ؛ اسرائیل و ایران به دلیل خطر گسترش کمونیست.دیگر کشورها مثل ونزوئلا،تایوان، اردن به همین دلیل از خرید محروم شدند.برای رفع مشکل تحریم سال 1977 طرح FX از سوی جنرال داینامیکس پیشنهاد شد که در اون توانایی جنگنده ها محدود و اجازه ی دست بردن در اون ممنوع باشه.موتورها به J79 تغییر پیدا می کنند و نمونه آزمایشی F-16/79 با این موتور برای تست ساخته میشه.
منتها سال 1980 به بعد قانون لغو میشه و جنرال داینامیکس با همان موتور F-100 سری A/B رو به مشتریان تحویل میده...[/font]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باسلام و عرض خسته نباشید،

به یاد دارم که زمانی در این سایت تاپیکی در مورد جنگندهFA-16زده شده بود که برای کاربرد ضد رادار و جنگ الکترونیک ساخته شده بود! اما الان پیداش نمی کنم! کسی در این مورد اطلاعاتی داره؟

باتشکر

موفق و شاد باشید.

یاعلی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.