امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ابراهيم جان دستت درد نكنه. من يه سوال دارم قضيه اين تراست چيه؟ :lol:
مالك جان اگه سوالي بود بي رودربايستي حتما بپرسيد ما در خدمتيم. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تراست موتور یا میزان رانش همان مقدار قدرت و کشش موتور هست که بر حسب پوند یا کیلونیوتن حساب میشه...
مالک جان هر اصطلاحی رو نمیدونید بفرمایید،توضیح میدم
این هم شاید بتونه کمکتون کنه...
http://military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7003
icon_cool
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رپتور گرامی از شما ممنونم. مقاله ی خیلی مفیدی را تهیه کرده اید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا امریکایی ها با برگزیدن tf30 برای تامکت حماقتی بزرگ کردند
این حماقت باعث شد
تامکت در داگفایت یا همان نبرد نزدیک اگه درست گفته باشم ناکارامد باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فالكنهايي كه زماني قرار بود پهنه وسيع آسمان ايران را بشكافند و افتخارآفرين باشند اكنون در دستان دژخيمان صهيونيست بر عليه مردم بي دفاع مورد استفاده قرار مي گيرند.

ایران اولین مشتری خارجی جنگنده ی F-16 بود که بسیار قبل تر از ناتو و از زمان طراحی این جنگنده بدنبال خرید آن بود این قرار داد بسیار قبل تر از سفارشات ناتو بین ایران و ایلات متحده منعقذ گردید بر اساس رويه ي گسترش نيروي هوايي توسط شاه(و پروژه دیواره ی دفاعی(موج شکن) در برابر شوروی که در اوج جنگ سرد مطرح شده بود و ایران محور این دیواره بود) در خواستي براي 160 فروند فالكن(F.16) و حق گذينش 140 فروند ديگر( به ارزش 3.4 ميليارد دلار) براي آمريكا ارسال گرديد با تمام مشكلات و مخالفت ها در تاريخ 1976 كسينجر با فروش 160فروند F.16 موافقت كرد قرار بود اين هواپيما تا تاريخ1979 الا 1983 تحويل گردند گفتگو ها براي 140 فروند بعدي نيز درجريان بود آموزش پرسنل و ارسال تجهيزات پشتيباني انجام شد قرار بود کارخانه ی منتاژی نیز در اصفهان ساخته شود تا تعدادی از این جنگنده ها در ایران منتاژ گردند و تا 1979 دو فروند F.16 براي منظور هاي آموزشي و فناوري ارسال گرديده بود با وقوع انقلاب اين قرارداد لغو گرديد (قسمتي از پول پرداخت شده بود كه هيچگاه باز نگشت) در مورد سرنوشت دو جنگنده ی ارسالی دو روایت وجود دارد اولین و محکمترین آنها حاکی از پس فرستاده شدن آنهاست و دیگری حاکی از باقی ماندن در انبار های نیروی هواییست پس از لغو شدن سفارش ایران پس از انقلاب 75 فروند از جنگنده های سفارش داده شده توسط ایران به اسرائیل که شدیدا به دنبال جنگنده های جدید بود تحویل شد اما از سرنوشت مابقی اطلاعی در دست نیست

شماره سریال های F-16 های ایران
قرار بود از شماره های 6590-3 و 6591-3 به بعد متعلق به F-16 باشد اما بعدا در دفاتر نیروی هوایی این شماره ها به جنگنده های دیگری اختصاص یافت

شماره سریال های 0308-78 تا 0467-78 تولیدی(سریال های استاندارد نیروی هوایی آمریکا)متعلق به ایران است از این میان از شماره سریال 0308-78 تا 0362-78 تحویل نیروی هوایی اسرائیل گردید تحت شماره سریال های جدید 100 تا 261 و مدل های B از 001 تا 017


اولین سری F-16 ها در جولای 1980 تحت برنامه ی اول Peace Marble به اسرائیل ارسال گردید سری 75 فروند اولی جزو اولین سری خروجی از خط تولید فورت ورث بود که ابتدا برای ایران تولید شده بود و سپس به اسرائیل ارسال شد (سری اول شامل 75 فروند تک سرنشینه F-16A Block 5 و 8 فروند دو سرنشینه )
سر انجام در همان سال اسکادران 117 (140 ) اولین سری جنگنده های جدید را جایگزین جنگنده های Gloster Meteor و Mirage IIICJ و IAI Kfir نمود با رسیدن سری بعدی در سپتامبر همان سال اسکادران 110 شوالیه های جنوب نیز جنگنده های جدید را پذیرا شدند (این اسکادران قبل از این به Mosquito و A-4 مجهز بود) این اسکادران جزو اولین اسکادرانهایی بود که وارد نبرد با سوریه و لبنان شد
در 1981 با وجودی که هنوز جنگنده ها در مرحله ی آزمایشی بودند اسکادران 117 موفق شد اولین پیروز هوایی را به نام خود ثبت کند این جنگنده یک Mi-8 سوری را در نزدیکی مرز لبنان هدف قرار داد
به نقل از سايت دانشجو-محمد حسین جهان پناه

و اما سرنوشت فالكنهاي ايراني:

78-0308

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center]normal_100.jpg[/align]


78-0309

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر: ندارد


78-0310

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center]normal_105.jpg[/align]

78-0311

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center]aiu.jpg[/align]

78-0312 معروف به "Snapir"

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center]ahp.jpg[/align]

78-0313 معروف به " Yahalom "

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر: ندارد


78-0313 معروف به " Ra'am "

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center]ajm.jpg[/align]

ادامه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد سرنوشت دو جنگنده ی ارسالی دو روایت وجود دارد اولین و محکمترین آنها حاکی از پس فرستاده شدن آنهاست و دیگری حاکی از باقی ماندن در انبار های نیروی هواییست پس از لغو شدن سفارش ایران پس از انقلاب 75 فروند از جنگنده های سفارش داده شده توسط ایران به اسرائیل که شدیدا به دنبال جنگنده های جدید بود تحویل شد اما از سرنوشت مابقی اطلاعی در دست نیست...[/quote]

من از يكي شنيدم كه يك اف 16 نيمه اوراق شده را در پايگاه شكاري اصفهان ديده بود. و ميگفت گوشه ي يكي از آشيانه ها خاك مي خوره
احتمالا يكي از آن دو فروند باشه!!!!!؟؟؟؟!!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشی حامد جان منتظر بقیه ش هستیم. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان سلام

ديروز كه اين تاپيك رو ديدم فقط افسوس خوردم. يقينا خيري در اينكار بوده.
يه سوال اينجا مطرح ميشه كه اگه اين خريدها به ايران ميرسيد فكر ميكنيد توان ما نسبت به كشورهاي همجوار به چه شكلي بود ؟
دوم اينكه كسي از خلبانان عزيز دوره اين هواپيما رو گذروندن يا خير ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]حامد جان سلام

ديروز كه اين تاپيك رو ديدم فقط افسوس خوردم. يقينا خيري در اينكار بوده.
يه سوال اينجا مطرح ميشه كه اگه اين خريدها به ايران ميرسيد فكر ميكنيد توان ما نسبت به كشورهاي همجوار به چه شكلي بود ؟
دوم اينكه كسي از خلبانان عزيز دوره اين هواپيما رو گذروندن يا خير ؟[/quote]

چند احتمال وجود داره.مثلا شايد اگر ما اين تعداد فالكن داشتيم كشور همسايه جرات حمله به كشور ما رو نداشت و ممكن بود الان بجاي ساختن ويرانه هاي جنگ به شكوفايي اقتصادي و صنعتي مي رسيدم .

شايد هم وجود آنها بازدارنده نبود و جنگ اتفاق مي افتاد اما مطمنا اين جنگ بيش از يك سال به طول نمي انجاميد و ما پيروز آن بوديم چون با اين تعداد فالكن مي توانستيم تمام زيرساختها و معابر پشتيباني ارتش عراق رو نابود كنيم.

البته شرايط ديگري رو هم مي شه متصور بود.


در مورد آموزش خلبانان اف شانزده هم تعداد زيادي خلبان ايراني آموزشهاي لازم رو ديدند و براي استاد خلباني تعيين شدند.حتي ما تكنسينها و خلبانان لازم براي پرواز و نگهداري آواسكهايمان رو هم در آمريكا آموزش داديم و الان تعدادي از آنها در نيروي هوايي ما مشغول به خدمتند و يا در شرف بازنشستگيند.

قسمت دوم:
[b]78-0314 [/b]

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ajo.jpg[/img][/align]

[b]78-0315 معروف به Cherev" [/b]

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/113.jpg[/img][/align]

[b]78-0316 [/b]

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر: ندارد

[b]78-0317 معروف به "Shavit" [/b]

سفارش دهنده : نیروی هوایی ارتش ایران IIAF
کاربر : نیروی هوایی اسراییل IAF
کارخانه سازنده : شرکت جنرال داینامیکس
وضعیت : فعال
تصویر:

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ahy.jpg[/img][/align]

ادامه دارد....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چند احتمال وجود داره.مثلا شايد اگر ما اين تعداد فالكن داشتيم كشور همسايه جرات حمله به كشور ما رو نداشت و ممكن بود الان بجاي ساختن ويرانه هاي جنگ به شكوفايي اقتصادي و صنعتي مي رسيدم .

شايد هم وجود آنها بازدارنده نبود و جنگ اتفاق مي افتاد اما مطمنا اين جنگ بيش از يك سال به طول نمي انجاميد و ما پيروز آن بوديم چون با اين تعداد فالكن مي توانستيم تمام زيرساختها و معابر پشتيباني ارتش عراق رو نابود كنيم.
[/quote]

ممنون از پاسخگوئيت.

يه سوال ديگه از حضورت : توان هوائي ما با اين تعداد با كشورهايي چون تركيه و رژيم اشغالگر برابري ميكرد ؟ (با حضور اواكسها )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يه سوال ديگه از حضورت : توان هوائي ما با اين تعداد با كشورهايي چون تركيه و رژيم اشغالگر برابري ميكرد ؟ (با حضور اواكسها )[/quote]

نه تنها برابري مي كرد بلكه برتر هم بوديم.چون ما در كنار اين تعداد فالكون تامكتهاي پر قدرت رو داشتيم كه از ايگلهاي اسراييل سرتر بودند.همچنين ما به تمام زواياي تعمير و نگهداري فانتومهاو تامكتها و بكارگيري آنها در شرايط سخت رسيده ايم كه خود برتري نسبي رو در نبرد ايجاد مي كند.

در برابر تركيه هم كه تعداد 150 فروند اف 16 در كنار فانتومهاي خود دارد هم برتر بوديم.البته ناگفته نماند كه اف16 هاي توليد شده در تركيه قرار بود در ايران مونتاژ شوند و در ايران مورد بهره برداري قرار گيرند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]تصاويري از نصب پرچم ايران كه جزو اولين خريداران اف 16 بود[/b]


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_aV18VKRS-56fa4fa1d6592feb5c7c884d068cd55b.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Pq1vlBVi-56fa4fa1d6592feb5c7c884d068cd55b.jpg[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.