MOHAMMAD

بررسی اثرات برخورد و انفجار یک گلوله HE کالیبر 155 م.م به یک تانک مدرن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اگر اشتباه نکنم، برادر علی عزیز قدیما عکسی توی سایت گذاشته بود که گلوله اورانیوم ضعیف شده آبرامز، از سمت راست وارد t-72 شده بود و از سمت چپ هم خارج شده بود. احتمالا در تاپیک مقایسه آبرامز با تی-90
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چطوره پوسته گلوله دارای ساختاری دوگانه باشه یکی لایه خارجی که نرمتر باشه برای جلوگیری از کمانه کردن بعد از برخورد یکی هم لایه داخلی که میشه حداکثر سختی رو براش لحاظ کرد برای دیرتر از هم گسیختگی گلوله
اسم روشش رو یادم نیست ولی میشه حتی با روشهای جدید تولید به جای دو لایه مجزا از یک لایه استفاده کرد که خواص مکانیکیش به صورت پیوسته در طول اون تغییر کنن مثلا سختی از سمت بیرون به داخل به طور یکنواخت زیاد بشه
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون جناب زئوس، راستش منم وقتی نوشته رو خوندم شک کردم برای همین پرسیدم.

نکته جالبش اینه که گلوله تغییر شکلی نداده.

-------------------------

نکته دیگه اینکه اکثر گلوله های ضد زره انفجاری (ضد تانک و خصوصا انواع ضد کشتی) دارای فیوز در انتهای خودشون هستند و این باعث میشه که فرم و موج انفجار رو به جلو شکل بگیره و بیشترین آسیب به هدف وارد بشه و کمترین پرت ( موج و حرارت انفجار) به وجود بیاد.

درست بر خلاف گلوله های توپ و خمپاره ( که تصاویر شماتیکی از انفجار و نحوه پراکندگی موج و ترکششون در لینک دوستمون بود) که جوری طراحی میشن که بیشترین آسیب جانبی رو بوجود بیارن چون آسیب رو به جلو یعنی شخم زدن الکی خاک و آسیب رو به عقب یعنی تر کش پراکنی رو به هوا، پس مطلوبترین حالت، پراکنش ترکشها به اطراف هست.

[quote]
[right]یعنی با همون گان ابرامز، میشه تقریبا هر تانک ناتویی رو از بین برد.[/right]
[/quote]

بله کاملا درسته، البته به لطف پروجکتایل M829A3 که تقریبا از پس هر تانک ناتو و غیر ناتو بر میاد، منتها بحث سر اینه که برای کشورهایی مثل ایران که به متریال های بکار رفته در گان آبرامز و گلوله ام 829 فعلا دسترسی ندارند، چه راهی اپتیمم هست؟ چگونه می توان یک تانک بروز غربی را از بین برد یا از کار انداخت؟ چون اگر این سوال پاسخ درستی در عمل نیابد، در نبردهای اجتمالی آینده چنین کشورهایی در نبردهای مستقیم زرهی با زرهی، تقریبا شانسی ندارند.

یک راهش ( که دلیل ایجاد این تاپیک هست و به کمک شما دوستان به اون داریم می پردازیم) بالا بردن کالیبر توپ اصلی تانک یا همون Main armament اون هست که به تبع انرژی جنبشی و مقدار مواد منفجره محمول توسط گلوله را افزایش خواهد داد، لذا ما داریم این مساله را بررسی می کنیم که آیا کالیبر 155 م.م مناسب برای این کار هست یا نه؟

حالا چرا این کالیبر؟ چون توپش یه توپ یونیورسال هست و در بعضی کشورهای دنیا (منجمله ایران) هم تولید میشه و علاوه بر اون در تعداد بیشتری ازکشورها هم مهمات اون تولید میشه، بنابراین اگه خط تولید مهماتی هم بخواد راه بیفته زیر ساخت اون در بسیاری از کشورها کاملا موجود هست، ثانیا میزان لگد این توپ به مقداری هست که یک Main Battle Tank از پس تحمل اون بر بیاد و الا می شد کالیبرهای بالاتری مانند 175 رو هم پیشنهاد داد. ثالثا اینکه با تغییرات نه چندان زیادی میشه توپ برجک یه تانک رو عوض کرد، پس جزء راههای عملی هست.

راه دیگر افزایش سرعت دهانه گلوله و یا وزن آن و یا افزایش هر دو فاکتور است که خود متریال قوی تر و با کیفیت تر در لوله را می طلبد که باز هم میرسیم به بحث شیرین متالورژی و لبه تکنولوژی. . .

راه سوم طراحی گلوله های جدید با قدرت نفوذ بیشتر هست که شدیدا در حال تحقیقات هست، منتها تا به نتیجه برسه طول می کشه و اصلا تضمینی هم نیست که به نتیجه برسه،( اصلا تضمینی هم نیست که به نتیجه نرسه!)

البته روشهای دیگری همچون تغییر تاکتیکها و تکنیکهای نبرد زرهی( مثلا پرهیز از روبرو شدن تک به تک با تانکهای دشمن و رویارویی گروهی و...) نیز قابل بحث است که در موضوع و حوصله این تاپیک نیست و به هر حال در همان تاکتیکها هم شانسی را برای رویارویی تک به تک در نظر می گیرند.

البته این راهها همش کوتاه مدت و نهایتا میان مدت هست و الا در بلند مدت همه چیز به پیشرفتهای تکنولوژی و خصوصا حضرت لبه تکنولوژی( مهندسی مواد) بستگی داره.

[quote]
[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]بلو ان بلو های انگلیس و امریکا توی عراق رو بهتر میدونید شما[/font][/color][/right]
[/quote]

[left]!Not much better than you[/left]

یه نکته ای رو در پرانتز بگم، حالا که بحث آبرامز و تانک انگلیسیها ( چلنجر) پیش اومد، عقیده شخصی من اینه که انگلیسیها با دقت و از روی تجربه فوق العاده شون بر خلاف تمام کشورهای ناتو و بلوک شرق و غرب ، توپ خاندار (rifled) رو بجای توپ بدون خان (smoothbore) برای تانکشون برگزیدند، حالا چرا؟

به نظر من دلیل اصلی، دقت فوق العاده توپهای خاندار نسبت به توپهای بدون خان هست، اگر چه تا فواصلی نظیر 2000 یا حتی 3000 متر که حدود 95 درصد درگیری های تانکها با هم رو تشکیل میدن تفاوت آنچنانی در دقت این توپها به چشم نمی خوره، اما در بردهای فراتر از اون، که گاهی ممکنه یک شلیک سرنوشت ساز رو تشکیل بده، توپای خاندار بی نقص عمل می کنند، البته انگلیسی ها خیلی زود مزد این تجربه انگاری شیرین خودشون رو در جنگ اول خلیج فارس با اون شلیک تاریخی دشت کردند.

البته توپهای خاندار عیب عمده ای هم دارند و اون استهلاک بیشتر اونها نسبت به توپهای بدون خان( خصوصا در هنگام شلیک گلولها های APFSDS) هست، ولی خب هر کشوری یه اقتضائات و یه نیازهایی داره که به اونها اولویت میده.

[quote]
[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]خوبیش اینه که توی فرض شما هم این بود که direct fire باشه این توپ! [/font][/color][/right]
[/quote]

بله، که دلیلش به تفصیل به عرض رسید.


[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]چطوره پوسته گلوله دارای ساختاری دوگانه باشه یکی لایه خارجی که نرمتر باشه برای جلوگیری از کمانه کردن بعد از برخورد یکی هم لایه داخلی که میشه حداکثر سختی رو براش لحاظ کرد برای دیرتر از هم گسیختگی گلوله [/right][/font][/color][/quote]

ای ول، این فرض دوممون هست، اگه اولی به نتیجه نرسه!

مانند تصویر زیر:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/BL15inchAPMkXXIIBNTShell1943Diagram.jpg/220px-BL15inchAPMkXXIIBNTShell1943Diagram.jpg
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنام خدا
جناب آقای محمد با سلام وعرض خسته نباشید
با توجه به اینکه بدون استفاده از گلوله های مخصوص ضد زره وفقط با افزایش قطر لوله ی توپ بعید است بتوان بر تانک های پیشرفته ی فعلی آسیب جدی و مهلک وارد کرد لذا آیا امکان دارد از سیستم ضد زره ای که در آر.پی.جی 30 استفاده می شود در تانک های خودمان استفاده کنیم؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://8pic.ir/images/20095517102393730257.png

تصویر بالا مربوط است به مهمات 152 میلی متری ISU-152 ، بنظرم بسیار جالب بود بخصوص اینکه نشان دهنده سیر مطالعاتی دانشمندان شوروی و نتایج اونها هم است ؛ افزایش میزان نفوذ نسبی به دلیل پهن کردن نوک پرتابه هم مشهود هستش .

[quote]راه دیگر افزایش سرعت دهانه گلوله و یا وزن آن و یا افزایش هر دو فاکتور است که خود متریال قوی تر و با کیفیت تر در لوله را می طلبد که باز هم میرسیم به بحث شیرین متالورژی و لبه تکنولوژی. . .[/quote]
در فرمول انرژی جنبشی سرعت توان دو دارد ، افزایش سرعت هم بصورت کلی با افزایش وزن رابطه عکس دارد ، چگالی مواد منفجره بسیار کمتر از چگالی آلیاژ های سنگین نفوذ کننده است ، برای رسیدن به حداکثر نفوذ ، میتوان برای بهینه کردن فرمول انرژی جنبشی قید هایی ناشی از نتایج آزمایشگاهی رو هم دخالت داد تا به نتیجه مثبت رسید . ولی در ابتدا باید حالات رو بخش بندی کرد ، مثلا flat nose رو یک بخش قرار داد تا قابلیت مقایسه هم ایجاد بشود .
البته من رو ببخشید ، بر حسب عادت معمولا راه رو از طریق مدل سازی ریاضی میبینم :oops:
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1390152966' post='360365']
یک راهش ( که دلیل ایجاد این تاپیک هست و به کمک شما دوستان به اون داریم می پردازیم) بالا بردن کالیبر توپ اصلی تانک یا همون Main armament اون هست که به تبع انرژی جنبشی و مقدار مواد منفجره محمول توسط گلوله را افزایش خواهد داد، لذا ما داریم این مساله را بررسی می کنیم که[color=#b22222] آیا کالیبر 155 م.م مناسب برای این کار هست یا نه؟[/color]

حالا چرا این کالیبر؟ چون توپش یه توپ یونیورسال هست و در بعضی کشورهای دنیا (منجمله ایران) هم تولید میشه و علاوه بر اون در تعداد بیشتری ازکشورها هم مهمات اون تولید میشه، بنابراین اگه خط تولید مهماتی هم بخواد راه بیفته زیر ساخت اون در بسیاری از کشورها کاملا موجود هست، ثانیا میزان لگد این توپ به مقداری هست که یک Main Battle Tank از پس تحمل اون بر بیاد و الا می شد کالیبرهای بالاتری مانند 175 رو هم پیشنهاد داد. ثالثا اینکه با تغییرات نه چندان زیادی میشه توپ برجک یه تانک رو عوض کرد، پس جزء راههای عملی هست.

راه دیگر افزایش سرعت دهانه گلوله و یا [color=#b22222]وزن[/color] آن و یا افزایش هر دو فاکتور است که خود متریال قوی تر و با کیفیت تر در لوله را می طلبد که باز هم میرسیم به بحث شیرین متالورژی و لبه تکنولوژی. . .

راه سوم [color=#b22222]طراحی گلوله های جدید با قدرت نفوذ بیشتر هست[/color] که شدیدا در حال تحقیقات هست، منتها تا به نتیجه برسه طول می کشه و اصلا تضمینی هم نیست که به نتیجه برسه،( اصلا تضمینی هم نیست که به نتیجه نرسه!)


[/quote]
از ابتداي تاپيك وقتي كه مقدار كم مواد منفجره به وزن كل گلوله ام 107 را ديدم اين پرسش براي من مطرح شد : [color=#ff0000]رابطه بين طول و وزن گلوله با كاليبر توپ چيه [/color]؟ چرا كه با افزايش وزن و يا بهتر بگم طول گلوله مي شه از مواد منفجره بيشتري استفاده كرد . ( چگالي مواد منفجره نسبت به چگالي پوسته گلوله خيلي كمتره و افزايش طول گلوله در بكارگيري مواد منفجره بيشتر مؤثر تر خواهد بود . )
و سوال دوم اينه كه[color=#006400] آيا نمونه اي وجود داره كه در عمل گلوله سنگينتر و درازتر شليك شده باشه ؟![/color]

در جواب پرسش اول تنها يك منبع [url="http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Artillery+Projectile"]نچندان معتبر[/url] را پيدا كردم كه اشاره كرده بود طول گلوله مي تواند بين 2.3 تا 5.6 دهم كاليبر باشد .


اگر بخواهيم به فرمول طول گلوله 5.6 برابر كاليبر اتكا كنيم مي توانيم گلوله اي با طول 868 ميليمتر براي توپ در نظر بگيريم .263 ميليمتر بيشتر از طول گلوله M107 تقريبا حجمي برابر با 4960 ساتيمتر مكعب اضافه خواهد داشت . افزايش حجم مواد منفجره را با توجه به محدوديت هاي طراحي 3500 سانتيمتر مكعب در نظر بگيريم وزن كامپوزيت بي افزوده شده برابر 5.775 كيلوگرم خواهد بود كه نگراني هاي بسياري را بر طرف خواهد كرد :cool:

خب شكر خدا جواب اين پرسش دومي مثبت هست !
[b] [url="http://en.wikipedia.org/wiki/M712_Copperhead"][size=4]M712 Copperhead[/size][/url] [size=4]وزن : 62.4 كيلوگرم ، طول : 140 سانتيمتر( icon_eek[size=4] [/size]عملا فرمول بالا را برد زير سؤال ) قابليت شليك از توپهاي M144 ، M109، M198 [/size]، [size=4]وزن سر جنگي 6.69 كيلوگرم كامپوزيت بي ( خرج گود )[/size][/b]

[size=4]نتيجه مي گيريم توپ M109 مي تونه پرتابه اي به وزن 62 كيلوگرم و طول 140 سانتيمتر را پرتاب كنه [/size]
[size=4]و اگر به جاي قسمتهاي هدايت و اپتيك ليزري از مواد منفجره بيشتر استفاده كنيم اميدواريمون به توپ 155 بيشتر خواهد بود . [/size]

///////////////////////
راستي پستم را ويرايش كردم بگم رياضيم چنان خوب نيست ، محاسباتم را چك بفرمائيد ! ویرایش شده در توسط warjo
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]جناب آقای محمد با سلام وعرض خسته نباشید[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]با توجه به اینکه بدون استفاده از گلوله های مخصوص ضد زره وفقط با افزایش قطر لوله ی توپ بعید است بتوان بر تانک های پیشرفته ی فعلی آسیب جدی و مهلک وارد کرد لذا آیا امکان دارد از سیستم ضد زره ای که در آر.پی.جی 30 استفاده می شود در تانک های خودمان استفاده کنیم؟ [/right][/font][/color][/quote]

سلام و خسته نباشید.

دوست عزیز اگر ان شا الله تا آخر مقاله با ما همراه باشید قطعا پاسخ این مساله را میگیرید، مسأله اینجاست که زمانی که حریف با افزایش مقاومت زرهی تانکهای خود کار را به جایی می رساند که[b] انهدام قطعی[/b] اونها با تسلیحات پرتابی توسط تانکها و افراد تقریبا غیر ممکن می شود، آنگاه باید دنبال راههایی برای[b] از کار انداختن موثر [/b]آنها در صحنه نبرد بود، این تاپیک قسمتی از تلاش برای نزدیک شدن به گوشه ای از این پاسخ می تواند باشد.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]در فرمول انرژی جنبشی سرعت توان دو دارد ، افزایش سرعت هم بصورت کلی با افزایش وزن رابطه عکس دارد ،[/right][/font][/color][/quote]

بله کاملا درست می فرمایید، منظور من از قسمت:

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]که خود متریال قوی تر و با کیفیت تر در لوله را می طلبد [/background][/right][/size][/font][/color][/quote]

توجه به این نکته بود:

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]افزایش هر دو فاکتور [/background][/right][/size][/font][/color][/quote]

یعنی برای افزایش هر دو فاکتور نیاز به افزایش استحکام لوله هست و الا همونطور که شما به درستی اشاره فرمودید سرعت و جرم می تواندد رابطه معکوس با هم داشته باشند که کاهش یا افزایش جرم منجر به افزایش و کاهش سرعت خواهد شد، اما برای افزایش همزمان هر دو باید میزان شارژ یا propellant را افزایش داد که به تبع افزایش استحکام لوله را می طلبد.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]چگالی مواد منفجره بسیار کمتر از چگالی آلیاژ های سنگین نفوذ کننده است ، برای رسیدن به حداکثر نفوذ ، میتوان برای بهینه کردن فرمول انرژی جنبشی قید هایی ناشی از نتایج آزمایشگاهی رو هم دخالت داد تا به نتیجه مثبت رسید .[/right][/font][/color][/quote]

اینکه من در پستهای ابتدایی تاکید بر بخش بندی بررسیمون داشتم همین مساله بود، ما باید ابتدا مشخص کنیم که منظور ما از این بررسی چیست؟

1- طراحی گلوله ای با حداکثر نفوذ و سپس انفجار، به منظور ایراد حداکثر صدمه داخلی.

2- طراحی گلوله ای با مقداری نفوذ و انتقال انرژی جنبشی و تخریب نیمه عمقی، و همزمان تخریب ونابودی تقریبا کامل تمامی سامانه های دیدبانی و دیداری بیرونی تانک و همچنین آسیب اساسی به قابلیت تحرک جانبی یا Traverse و عمودی یا elevation توپ.

که نظر شخصی خود من بیشتر بر روی دومی هست، البته هیچ اشکالی هم نداره که اولی رو هم مطالعه و بررسی کنیم، به هر حال بنده شدیدا طرفدار بررسی های علمی و آزمایشگاهی و پرهیز از اظهار نظرهای احساسی هستم که خوشبختانه این حالت در دوستان حاضر در این تاپیک وجود داره.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]ولی در ابتدا باید حالات رو بخش بندی کرد ، مثلا flat nose رو یک بخش قرار داد تا قابلیت مقایسه هم ایجاد بشود .[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]البته من رو ببخشید ، بر حسب عادت معمولا راه رو از طریق مدل سازی ریاضی میبینم [/right][/font][/color][/quote]

ممنونم که دوستان خوب و با سوادی مثل شما و سایر دوستان، به این تاپیک افتخار می دهند، امیدوارم در محاسبات و مدلسازی ها شما هم به جناب علی اصغر و سرکار هلیا کمک بدید.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]از ابتداي تاپيك وقتي كه مقدار كم مواد منفجره به وزن كل گلوله ام 107 را ديدم اين پرسش براي من مطرح شد : [/right][/font][/color][color=#FF0000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]رابطه بين طول و وزن گلوله با كاليبر توپ چيه [/right][/font][/color][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]؟ [/right][/font][/color][/quote]

پاسخ این سوال شما در پاورقی های مقاله هست که ان شا الله تا شب تقدیم می کنم.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]اگر بخواهيم به فرمول طول گلوله 5.6 برابر كاليبر اتكا كنيم مي توانيم گلوله اي با طول 868 ميليمتر براي توپ در نظر بگيريم .263 ميليمتر بيشتر از طول گلوله M107 تقريبا حجمي برابر با 4960 ساتيمتر مكعب اضافه خواهد داشت . افزايش حجم مواد منفجره را با توجه به محدوديت هاي طراحي 3500 سانتيمتر مكعب در نظر بگيريم وزن كامپوزيت بي افزوده شده برابر 5.775 كيلوگرم خواهد بود كه نگراني هاي بسياري را بر طرف خواهد كرد [/right][/font][/color][/quote]

نه اخوی خیلی تند نرو! اینم در نظر بگیر که افزایش وزن بدون افزایش استقامت لوله می تونه منجر به ترکیدن لوله بشه.

[quote][b]عملا فرمول بالا را برد زير سؤال[/b][/quote]

گلوله کوپرهد و هر گلوله هدایت شونده[b] بالکدار[/b] دیگری از فرمولی که نوشته اید [size=3](و مشابه اون فرمول رو که ان شا الله در پاورقی مقاله ارائه می کنم)[/size] [b]تبعیت نمی کنند![/b]

چرا؟

چون[b] ایجاد پایداری[/b] در این نوع گلوله ها نه بر عهده چرخش گلوله بدور خود، که بر عهده بالکها و بالهاست، از این رو هر میزان طولی می توانند داشته باشند، و گلوله نیز مستقلا هدایت می گردد و نه بر مبنای قوانین بالستیک.

باز هم میگم که تا اتمام محاسبات دوستان، نه به این توپ و این گلوله دل ببندید و نه قطع امید کنید! icon_cheesygrin :winking: :whistling: B) :05:
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[b][url="http://en.wikipedia.org/wiki/M712_Copperhead"][size=4]M712 Copperhead[/size][/url] [size=4]وزن : 62.4 كيلوگرم ، طول : 140 سانتيمتر( icon_eek[size=4] [/size]عملا فرمول بالا را برد زير سؤال ) قابليت شليك از توپهاي M144 ، M109، M198 [/size]، [size=4]وزن سر جنگي 6.69 كيلوگرم كامپوزيت بي ( خرج گود )[/size][/b]
[/quote]

البته گلوله بالا هدايت پذير هست و گلوله بدور خودش نميچرخه
بخاط همين خرج گود داره....

چون بعلت سرعت چرخش دوراني بسيار بالا ناشي از خان داخل لوله و نيروي گريز از مرکز
جت خرج گود ناشي انفجار امکان تمرکز روي يک نقطه رو نداره و نتيجتا نفوذي
نميتونه انجام بده
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1390219873' post='360490']
سلام و خسته نباشید.

دوست عزیز اگر ان شا الله تا آخر مقاله با ما همراه باشید قطعا پاسخ این مساله را میگیرید، مسأله اینجاست که زمانی که حریف با افزایش مقاومت زرهی تانکهای خود کار را به جایی می رساند که[b] انهدام قطعی[/b] اونها با تسلیحات پرتابی توسط تانکها و افراد تقریبا غیر ممکن می شود، آنگاه باید دنبال راههایی برای[b] از کار انداختن موثر [/b]آنها در صحنه نبرد بود، این تاپیک قسمتی از تلاش برای نزدیک شدن به گوشه ای از این پاسخ می تواند باشد.
[/quote]
بنام خدا
با سلام خدمت آقای محمد
منظور من از استفاده از آر.پی .جی 30 خود این سلاح نبود بلکه روش وایده ی به کار رفته در این سلاح بود
در مبحث برخورد ها در فیزیک اندازه حرکت (سرعت * جرم ) فاکتور مهمتری به نظر می رسد چون در هر شرایطی طبق قانون سوم نیوتن تغییرات آن برابر صفر است.
زره های پیشرفته وچندلایه دو اثر مهم در برخوردها دارند اول تغییر راستای بردار اندازه حرکت از حالت خطی به منحنی واگرا ودوم افزایش زمان برخورد که در نتیجه نیروی حاصل از برخورد وبه طبع آن تنش (که مهمترین عامل نفوذ است)را کاهش می دهند.
با توجه به اینکه برای دقت هر چه بیشتر در این محاسبات باید اندازه حرکت را یک کمییت تانسوری در نظر گرفت لذا باز نظر من این است که صرف استفاده از گلوله ی 155
کاری از پیش نمی برد با تمام این صحبت ها ایده ی سلاح آر.پی .جی 30 می تواند جالب باشد بدین صورت که ما درکنار توپ اصلی تانک یک توپ با قطر کمتر داشته باشیم که با یک تمرکز پردازش شده بر روی هدف ابتدا گلوله ی کوچکتر برخورد کند و ساختار کامپوزیتی زره را منهدم کند و در کسری از ثانیه پس ازآن گلوله ی اصلی دقیقا در همان محل برخورد کرده و به راحتی از زره عبور کند .
اگر کارشناسان عالم ودانشمند سایت این ایده را قابل اعتنا می دانند در مورد ادامه موضوع این حقیر نظراتی شاید راهگشا داشته باشم
با تشکر ازتوجه شما موفق باشید
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب دوستان من در انتهای پارت اول متاسفانه منابع و پی نویسها یادم رفت و خوشم هم میاد که هیچ کس یادآوری نکرد! [size=2]( یعنی کشته مرده این ریز به ریز خوندنتون هستم! rolling_on_the_floor )[/size]

پی نویسها:

1- در عبارات و محاورات نظامی مرسوم است که طول لوله توپها رو بصورت مضربی از کالیبر اون نشان می دهند، مثلا طول لوله برابر 39 کالیبر یعنی اگر کالیبر توپ ما 155 باشد، آنگاه داریم:
[left]میلی متر6045=155*39[/left]
یعنی طول لوله برابر 6045 میلی متر خواهد بود. به همین برتیب می توانید برای بقیه مقادیر خودتون محاسبه کنید.

2- Boat Tail یعنی مرمی ای که فرم ته آن مثل نمای بالای قایقهای کوچک است ( به داخل انحناء دارد) که این مساله باعث می شود تا پسای القایی در انتهای مرمی کاهشیافته و نیروی کلی پسا کم شود که به برد بیشتر مرمی، پایش بیشتر انرژی و پایداری بهتر آن خواهد انجامید.

3- general purpose

4- برای همین هست ک تقریبا تمامی موشکهای ضد کشتی و ضد زره، دارای نوک گرد هستند، چیزی که باعث می شود تا طبق قوانین فیزیک مکانیک،زاویه برخورد موشک به بدنه هدف، همیشه صفر یا بسیار نزدیک به آن باشد و در نتیجه از کمانه کردن تا حد زیادی جلوگیری شود.

5-[size=4] [color=#444444][font=arial, sans-serif]High-explosive squash head مراجعه شود به [url="http://en.wikipedia.org/wiki/High-explosive_squash_head"]این لینک[/url][/font][/color]

[color=#444444][font=arial, sans-serif]6- که در لینک بالا اشاره شده است.[/font][/color]

[color=#444444][font=arial, sans-serif]7- از کتاب «سلاحهای کوچک و توپهای اتوماتیک» نوشته سی جی مرچنت اسمیت و پی آر هاسلم ص 58 چاپ دانشگاه امام حسین در سال ؟؟ براتون نقل می کنم، [/font][/color][/size]در چند خط بالاتر نویسنده اشاره ای به مبحث اسپین در گلوله داشته و سپس ادامه می دهد:

شکل و درجه اسپین توسط فرمول زیر محاسبه می گردد:

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10133/frmwl_wl.PNG[/img][/center]


A : اندازه حرکت محور اینرسی
B : اندازه حرکت خطی اینرسی
S : عامل پایداری
N : درجه اسپین
μ : ضریب آیرودینامیک حساسیت شکل

مقدار عامل پایداری گلوله ها معمولا بین 1.6 تا 2 است. برای بدست آوردن مقدار S مناسب، باید سه عامل A و B و μ با دقت زیادی تعیین شوند.هر افزایشی در اندازه گلوله باعث افزایش شدید μ و افزایش قطر گلوله باعث افزایش اندکی در μ می شود.

افزایش در مقدار نسبتهای طول به قطر (L/D) ، باعث کم شدن A و افزایش B گردیده و این موضوع نیز باعث کم شدن S می شود، [color=#0000ff]البته با افزایش درجه اسپین یا N میتوان کمبود S را جبران کرد[/color] اما یک حد بالایی برای N وجود داردکه اگر از این مقدار زیادتر شود ممکن است هم گلوله و هم لوله آسیب ببینند. [color=#0000ff]این امر به نوبه خود محدودیتی برای عملی بودن نسبت (L/D) ایجاد خواهد کرد[/color]. برای پایداری ایده آل گلوله باید کوتاه و قطورتر باشد، اما این امر باعث کوچکی توان انتقال دادن خواهد شد.

[color=#ff0000][b]معمولا اگر نسبت (L/D) برابر 3 تا 5 باشد رقم خوبی است[/b][/color]. از روی اندازه گیری بالستیک داخلی مشخص شده است که گلوله های سنگین نقدار بیشتری انرژی از باروت جذب می کنند. . .

-----------------------
این مقاله نوشته و حاصل تحقیق خودم هست، و مقداری هم از کتاب « سلاحهای کوچک و توپهای اتوماتیک» که ترجمه ای از SMALL ARMS AND CANNONS تالیف C.J Marchant و P.R Haslam از سری کتب Royal Military College of Science,Shrivenham,UK هست استفاده کردم.
-----------------------

این مقاله رو تقدیم می کنم به آقا سعید صاحب امتیاز سایت میلیتاری و ادمین سابق اون، که با ایجاد این محیط علمی به گردن همه مون حق داره. ایجاد این تاپیک اگر ثوابی داشت هدیه به روح ملکوتی و حاضر و ناظر شهید حاج یونس زنگی آبادی، اگر هم باعث وزر و وبال بود مال خودم!

[b]هر نوع باز نشر این مقاله در [color=#b22222]فضای مجازی[/color] ممنوع است![/b]

[b]هر نوع انتشار آن در [color=#b22222]رسانه های مکتوب[/color] منوط به کسب مجوز از مدیریت ارشد/شورای مدیران ارشد سایت است.[/b]
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
چون بعلت سرعت چرخش دوراني بسيار بالا ناشي از خان داخل لوله و نيروي گريز از مرکز
جت خرج گود ناشي انفجار امکان تمرکز روي يک نقطه رو نداره و نتيجتا نفوذي
نميتونه انجام بده
[/quote]

البته اينرو بگم خرج هاي گود ويژه گلوله هايي که از اسلحه هاي خاندار
شليک ميشند ساخته شده بجاي اينکه سطح مخروط مسي صاف باشه اونرو با کنگره هاي
زاويه دار ميسازند نتيجه اين ميشه که در هنگام انفجار, جت خرج گود بدور خودش
ميچرخه. زاويه گنکره ها طوري تنظيم شده که سرعت چرخش خرج گود بدور خودش
با سرعت چرخش گلوله بدور خودش برابر ودر جهت مخالف بشه که باعث ميشه نيروي
گريز از مرکز خنثي بشه.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10185/M430a1.png[/img]
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1390219873' post='360490']
سلام و خسته نباشید.
[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]از ابتداي تاپيك وقتي كه مقدار كم مواد منفجره به وزن كل گلوله ام 107 را ديدم اين پرسش براي من مطرح شد : [/font][/color]
[color=#FF0000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]رابطه بين طول و وزن گلوله با كاليبر توپ چيه [/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]؟ [/font][/color][/quote]

پاسخ این سوال شما در پاورقی های مقاله هست که ان شا الله تا شب تقدیم می کنم.
[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]اگر بخواهيم به فرمول طول گلوله 5.6 برابر كاليبر اتكا كنيم مي توانيم گلوله اي با طول 868 ميليمتر براي توپ در نظر بگيريم .263 ميليمتر بيشتر از طول گلوله M107 تقريبا حجمي برابر با 4960 ساتيمتر مكعب اضافه خواهد داشت . افزايش حجم مواد منفجره را با توجه به محدوديت هاي طراحي 3500 سانتيمتر مكعب در نظر بگيريم وزن كامپوزيت بي افزوده شده برابر 5.775 كيلوگرم خواهد بود كه نگراني هاي بسياري را بر طرف خواهد كرد[/font][/color][/quote]


نه اخوی خیلی تند نرو! اینم در نظر بگیر که افزایش وزن بدون افزایش استقامت لوله می تونه منجر به ترکیدن لوله بشه.


[quote][b]عملا فرمول بالا را برد زير سؤال[/b][/quote]

گلوله کوپرهد و هر گلوله هدایت شونده[b] بالکدار[/b] دیگری از فرمولی که نوشته اید [size=3](و مشابه اون فرمول رو که ان شا الله در پاورقی مقاله ارائه می کنم)[/size] [b]تبعیت نمی کنند![/b]

چرا؟

چون[b] ایجاد پایداری[/b] در این نوع گلوله ها نه بر عهده چرخش گلوله بدور خود، که بر عهده بالکها و بالهاست، از این رو هر میزان طولی می توانند داشته باشند، و گلوله نیز مستقلا هدایت می گردد و نه بر مبنای قوانین بالستیک.


[/quote]
عليك السلام و الرحمه الله شما هم خسته نباشيد !
ممنون از توضيحاتتون ! مخصوصا قسمت پاورقي كه كمك خوبي به من كرد .
در مورد گلوله هاي بالكدار ( Mortar ) نسبت طول به قطر مي تونه هشت باشه ! ( ديشب فهميدم چرا اشتباه كردم و فرمول اولي اينجا كاربرد نداره :mrgreen: ) توي يك منبع هشت و سه دهم هم ديدم .كوپر هد هم كه خودش مثال جالبي هست نسبتش از 9 بيشتره .

در مورد قدرت تحمل فشار لوله ، اگر ذكر شده M109 توانايي شليك كوپر هد را داره جاي شك و شبهه نيست كه ؟! هست ؟!

اما بحث تندروي ! گمان مي كنم اگر قرار هست تغييري براي آينده در نظر گرفته بشه بايد رشد قدرت تدافعي فعال و غير فعال تانك ها را هم در نظر بگيريم . گلوله اي كه شك و شبه براي انهدام تانكها ايجاد نكنه ارجح خواهد بود .

اما بحث هدايت ، مي دونم كوپر هد هدايت شونده هست اما براي آتش مستقيم بايد بگردم ببينم گلوله پره داري پيدا مي شه كه بر اساس قوانين بالستيك مسير خودش رادر 5 هزارمتر ابتدائي حفظ كنه ؟!

رفيقمون علي اصغر هم كه فعلا خبري ازش نيست ، غيبتش باعث شده نتيجه گيري ها شروع بشه .

////////////////////
اشتوكا جان ممنون از تذكر و توضيحاتتان . ویرایش شده در توسط warjo
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من که گیچ شدم!
برادر محمد گفت صبر کنم تا فرضیات درست تعیین بشه
خوب .... آخرش چی شد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]در مورد گلوله هاي بالكدار ( Mortar ) نسبت طول به قطر مي تونه هشت باشه ! ( ديشب فهميدم چرا اشتباه كردم و فرمول اولي اينجا كاربرد نداره [/right][/font][/color] :mrgreen:[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right] ) توي يك منبع هشت و سه دهم هم ديدم .كوپر هد هم كه خودش مثال جالبي هست نسبتش از 9 بيشتره .[/right][/font][/color][/quote]

حالا نکته جالبترش اینه که برخی از این گلوله ها در زمان SEEK سرعت دوران چرخشی خودشون رو کاهش میدن یا به صفر هم کی رسونند و وظبفه استابلایزینگ کلا بر عهده بالکها قرار می کیره.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]در مورد قدرت تحمل فشار لوله ، اگر ذكر شده M109 توانايي شليك كوپر هد را داره جاي شك و شبهه نيست كه ؟! هست ؟![/right][/font][/color][/quote]

خیر اخوی فقط بشرطی که لطف کنی و سرعت دهانه کوپرهد رو برام بذاری، اونوقت یه نکته داره که میگم.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]اما بحث تندروي ! [/right][/font][/color][/quote]

آقا اون ضرب المثله، شوخی کردم ببخشید عذر می خوام.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]گمان مي كنم اگر قرار هست تغييري براي آينده در نظر گرفته بشه بايد رشد قدرت تدافعي فعال و غير فعال تانك ها را هم در نظر بگيريم . [/right][/font][/color][color=#008000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]گلوله اي كه شك و شبه براي انهدام تانكها ايجاد نكنه ارجح خواهد بود[/right][/font][/color][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right] .[/right][/font][/color][/quote]

دوست من به نکته بسیار بجایی اشاره فرمودید، نکته مثبتی که برای فرضا ما یا هر کشور کاربر دیگه این گلوله ها وجود داره اینه که تانکها دیگه به مرز حد وزنی خودشون رسیدن و دیگه سنگینتر کردن اونها به صلاح نیست( بدلایل لجستیکی و ...) مگر اینکه یه انقلابی در زمینه زره های سبکتر بوجود بیاد که فعلا دورنمای روشنی ازش دیده نمیشه.

بله می توان تانکی به وزن 150تن طراحی کرد که در برابر نه تنها این گلوله که حتی در برابر گلوله هویتزر 203 میلی متری ام 110 با اون انفجار وحشتناکش هم مقاومت کنه، اما سوال اینجاست که چنین تانکی رو در یه جابجایی سریع، چه هوا پیمایی باید حمل کنه؟ از روی کدوم پل می خواد رد بشه؟ و . . .

اما در خصوص قسمتی که سبز کردم، نظریه شخصی خودم رو قبلا گفتم و مجددا اشاره می کنم که با وضع فعلی، روی انهدام نمیشه خیلی قطعی حساب باز کرد، بهتره بر روی همون از کار انداختن قطعی ( که در بحبوحه جنگ چیزی کم از انهدام نداره) سرمابه گذاری کرد، بدلیل منافعی که داره.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]اما براي آتش مستقيم بايد بگردم ببينم گلوله پره داري پيدا مي شه كه بر اساس قوانين بالستيك مسير خودش رادر 5 هزارمتر ابتدائي حفظ كنه ؟![/right][/font][/color][/quote]

حتی برای یه مسیر 1000 متری هم خط سیر بالستیک گلوله کاملا Direct نخواهد بود فلذا این نکته رو در نظر داشته باشید که خواهی نخواهی ما با یک زاویه کوچک رو برو خواهیم بود که در خیلی از موارد قابل حذف است.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]من که گیچ شدم![/right][/font][/color][/quote]

قربونت برم [b]گیچ[/b] چرا؟! icon_cheesygrin

شما اولا مجددا تمامی قسمتهای مقاله و پستهای بنده و دوستان رو بخون، ثانیا اگه فاکتور خاصی مد نظرت هست که مشخص نکردیم بگو تا تهیه شود! و ثالثا دیگه آستینها رو بزن بالا و محاسباتتو شروع کن . . .
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1390334950' post='360847']
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]در مورد قدرت تحمل فشار لوله ، اگر ذكر شده M109 توانايي شليك كوپر هد را داره جاي شك و شبهه نيست كه ؟! هست ؟![/font][/color][/quote]

خیر اخوی فقط بشرطی که لطف کنی و سرعت دهانه کوپرهد رو برام بذاری، اونوقت یه نکته داره که میگم.
[/quote]

سرعت دهانه كوپرهد در منبع رسمي ذكر نشده تنها با استفاده از داده هاي مربوط به ساير پرتابه ها و فرمول هاي فيزيك مي شه سرعتي بين 520 متر بر ثانيه تا 567 متر بر ثانيه بدست آورد .
/////////////////////////////
[size=1] اينقدر اخوي اخوي نكن اون وقت من هم به شما مي گم حاجي icon_cheesygrin [/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.