Morteza313

روزی که جنگ را باختیم ...

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تیتر این مطلب مناسب نیست...هیچ نبردی نبرد نهایی نیست و جنگ یک فرآیند که اگه اراده مقاومت پشت اون باشه با زدن دو تا نفتکش نتیجه نهایی اش رقم نمی خوره...این یک
نکته دوم: در طول جنگ خصوصا روزهای آغاز اون ملت ایران ضربه های به مراتب شدیدتری رو تحمل کردند ولی باز هم خودشون رو ترمیم کردند نمونه اش سقوط خرمشههر
نکته سوم: شکست رو باید در نقشه اهداف جنگ جستجو کرد: هدف ما از جنگ با صدام حسین( ونه ملت عراق) حفظ تمامیت ارضی و انقلاب اسلامی بود که این هم محقق شد...
نکته چهارم: جمهوری اسلامی ایران ذاتا یه قدرته نرمه نه سخت...یعنی به مرور زمان خودش رو آشکار میکنه.میشه گفت پیروز این جنگ ما بودیم چون الان جکومتی که در عراق هست در راستای آرمانهای رهبر انقلاب ما داره حرکت میکنه...
همه این نکته ها پاسخ به تیتر گمراه کننده این متن بود که هیچ تناسبی با ذیل خود ندارد اما مطلب ذیل این تیتر مطلب قابل تامل و بررسی می باشد...
به نظر من یکی از وظایف اصلی مدیران سایت بررسی و انطباق تیتر با محتوا می باشد. این سایت یه سایت تبلیغاتی نیست و محتوا و تیتر باید هماهنگ باشند.
  • Upvote 9
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='zed' timestamp='1390632962' post='361584']
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
ظاهرا اين پيش بيني مد نظر است :
دعا کنيد که در جنگ شهيد شويد زيرا پس از جنگ سه دسته تشکيل مي شوند : ۱ - آنها که به همه آرمانها پشت مي کنند و به مخالفت با آنها بر مي خيزند ۲ - آنها که بي خيال همه چيز مي شوند و پي زندگي خود مي روند ۳ - آنها که بر آرمان هاي زمان جنگ خود استوار مي مانند که در آن شرايط کار بسيار سختي در پيش دارند . (نقل به مضمون )
[/quote]


[color=#000000][font=tahoma][size=3]اول جلسه خانم صدیقه بهاری متنی خواند و در آن اشاره كرد به حرف شهید باكری كه بازماندگان جنگ سه دسته می‌شوند؛ اول پشیمانها، دوم بی تفاوتها و سوم كسانی كه پایبند آرمانها می‌مانند و مجبورند از غصه دق كنند. رهبر انقلاب در صحبتهایشان به این حرف دختر شهید بهاری اشاره كردند و گفتند: من جمله آخر آن حرف (حرف شهید باكری) را قبول ندارم، [b]آنهایی كه پایبند آرمانها و ارزشها می‌مانند شاهد به ثمر نشستن و تناور شدن این نهال خواهند بود.[/b][/size][/font][/color]


http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=21238
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
بيش از هر چيز مقاله اي كه با نقل قول از دكتر مصدق فقيد شروع مي شه و با ايراد از مديريت جنگ ، جنس بنجل چيني ، فساد در اقتصاد و ... پايان مي يابد ، رنگ و بوي سياسي داره تا نظامي !

[quote]

" و این دست توانمند ملت است که {پاسخ داده} به اقدامات اجنبی و شبیخونی که حریف کهنه کار بر خزائن مادی و معنوی کشور ما زده است، قوای استعمار را در هم شکسته و طومار غارتگری های نیم قرنی او را برای ابد در هم پیچیده است"، تاریخ ایران زمین 29 اسفند را با این سخنان دکتر محمد مصدق به یاد می آورد. اما در پس کوچه های تاریک سردرگمی که در تاریخ معاصر ما کم هم نیستند 29 اسفند (سال1366 ) همچنین یادآور روزیست که نیروی هوایی عراق طومار صادرات نفت کشور را در هم پیچید و پشتوانه مالی جنگ را قطع نمود. اوضاع اقتصادی کشور که سر به بحران گذاشته بود به سمت فاجعه متمایل شد و کمتر از پنج ماه بعد، جنگی هشت ساله که کسی سر انجامی بر آن نمی دید، پس از باز پسگیری عمده متصرفات ایران در خاک عراق، با صرف نظر از هدف تنبیه متجاوز و پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد که [color=#ff0000]عراق سالها پیش آنرا پذیرفته بود[/color] پایان یافت.
[/quote]

اميدوارم نويسنده اين مطلب اگر حرف مناسبي براي گفتن داره حداقل با مطالعه بيشتر اقدام به اين كار كنه
[b] [url="http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_598"][size=4]United Nations Security Council Resolution 598[/size][/url][/b]

تاريخ تصويب : 20 July 1987
تاريخ پذيرش توسط هر دو كشور :
Both Iran and Iraq had accepted Resolution 598[color=#ff0000] on 20 July 1988[/color]. However, Iraq decided to make a final push and attempted to invade Iran, once again, to permanently occupy Khuzestan and western Iran, as well as to reach its goals from the beginning of the war.

نكته : از همان ابتدا عراق قطعنامه را پذيرفت به شرط اينكه ايران اونرا بپذيره !ايران هم نه پذيرفت و نه رد كرد ، اعلام كرد در گام نخست متجاوز شناسايي بشه ! روزي كه ايران قطعنامه را پذيرفت بلافاصله عراق هم با اون موافقت كرد !



اما در مورد كاهش صادرات نفتي ايران در زمان جنگ :
مي تونيد به اين صفحه مراجعه كنيد :
[url="http://www.eia.gov/countries/country-data.cfm?fips=ir"]http://www.eia.gov/c...ata.cfm?fips=ir[/url]
و بر روي نمودار Estimated Petroleum Net Exports كليك بفرمائيد
ميانگين صادرات نفتي ما در سال 1986 : تقريبا يك ميليون و 383 هزار بشكه
ميانگين صادرات نفتي ما در سال 1987 :تقريبا يك ميليون 448 هزار بشكه
ميانگين صادرات نفتي ما در سال 1988 :تقريبا يك ميليون 214 هزار بشكه
[center]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10170/chart.png"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10170/thumb_chart.png[/img][/url][/center]

البته [url="http://countrystudies.us/iran/64.htm"]قابل ذكر هست[/url] كه گاهي صادرات نفت ما به 600 هزار بشكه در روز هم رسيده - علت اصلي حملات هوايي عراق !هدف قرار گرفتن سيري ، لارك ، خارك و نفتكش ها
و نكته ديگه اينكه بيش از 520 شناور در طي جنگ نفتكش ها از دو طرف صدمه ديدند !

از ديگر نواقص اين نوشتار ناديده گرفتن جنگ شهرها ! بكارگيري گسترده تسليحات شيميايي از سوي عراق و بعد از ترس بكارگيري توسط ايران صدور قطعنامه توسط سازمان ملل ! و همچنين نقش پر رنگ ايلات متحده آمريكا است : حمله به سكوهاي نفتي ، هدف قرار دادن ناوهاي جنگي ما و فراهم كردن عدم امكان اسكورت نفتكشها ، حمايت اطلاعاتي آمريكا از عراق ، هدف قرار دادن هواپيماي مسافري و ...

////////////////////////////////////
يك چيزي را هم اضافه كنم : چه خوشتون بياد چه خوشتون نياد ، چه خوشم بياد يا نه ما از[color=#b22222] نظر استراتژيكي[/color] در جنگ نفتكشها شكست خورديم . بايد راه ديگه اي براي مقابله با عراق در جنگ نفتكشها پيدا مي كرديم و اجازه نمي داديم پاي كشورهاي ديگه به جنگ باز بشه .
  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='warjo' timestamp='1390648499' post='361614']
يك چيزي را هم اضافه كنم : چه خوشتون بياد چه خوشتون نياد ، چه خوشم بياد يا نه ما از[color=#b22222] نظر استراتژيكي[/color] در جنگ نفتكشها شكست خورديم . بايد راه ديگه اي براي مقابله با عراق در جنگ نفتكشها پيدا مي كرديم و اجازه نمي داديم پاي كشورهاي ديگه به جنگ باز بشه .
[/quote]
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
به نظر شما در آن مقطع و با امکانات موجود آن زمان چه استراتژي مي توانست مورد استفاده قرار گيرد که هم با عراق مقابل شود و هم پاي ديگر کشورها را به جنگ باز نکند ؟ آيا عراق نفتي را از خليج فارس صادر مي کرد ؟ نيازي نداشت . چون نفت را کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس به جاي او صادر مي کردند و پولش را به او پرداخت مي کردند تا با ايران بجنگد . به همين دليل هم مطالبه بدهي پس از جنگ موجب حمله به کويت شد .
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کار به جایی رسیده که وقتی جلوی مطلبی بجای فحش آدم مطلب میبینه باید تشکر کنه، والبته لذت بخشه این تشکر. جناب Warjo در درجه اول تشکر بابت اینکه بجای شعار و فحش رفتید دنبال سند و نقل قول گشتید.

نکته اول:
پذیرش 598 به معنای دستور عدم مقاومت به نیروهای تحت امر می بود. انتظار ندارید که قبل از توافق طرفین عراق یکجانبه به نیروهاش دستور آتش بس می داد که؟ صدام حسین بارها و بارها مستقیما اعلام کرد می خواد 598 رو بپذیره (چون احتمالا در صورت ادامه جنگ حمله به کویت رو بخاطر هزینه ها پیشبینی می کرد نه به این دلیل که خیلی "خوب" بود). از جمله بُلد ترین اظهار نظرهاش هم در اینباره مساله هدف از جنگ نفتکشها بود که رسما تو رسانه های عمومی اعلام کرد حمله به نفتکشها به دلیل قرار دادن ایران و امریکا جلوی هم انجام میشه تا ایران وادار به صلح بشه (نقلی از خلیج بحران به نقل از تلوزیون دولتی عراق، انستیتو واشنگتن)

نکته دوم:
شاخص تولید متوسط روزانه ای که به هر سال تعمیم داده میشه هرچند بیانگر بخشی از ضربه ای هست که کشور در طی این سالها خورد، اما معیار درستی برای این مقایسه نیست. همونطور که می دونید ظرفیت اسمی تولید نفت ما تو این سالها بیش از 4500 بشکه در روز بود و ما حتی اگر از اول تیرماه شروع کرده بودیم به صادر کردن نفت با همون آهنگ 2500 بشکه سال 61، متوسط روزانه صادراتمون میشد حدودا 1900 بشکه در روز.
حتی اگر بخوایم عملی تر به مساله نگاه کنیم این نرخ خودش رو در فرودین هم نشون نخواهد داد، چون حداقل تو دهه 80 یک فاصله زمانی سه تا شش ماهه هست بین قرارداد خرید و تحویل نفت. شما باید به ذخائر استراتژیکی که مازادش میره واسه صادرات نگاه کنید.

نکته سوم:
درست اشاره کردید که این تنها دلیل شکست ما در جنگ نبود. انفجار جمعیتی ما که بحران دارو، غذا و ... به وجود آورده بود، تشخیص سرطان امام و ... همه دخیل بودن ولی من دلایل طیف آقای هاشمی رو مبنی بر شیمیایی و فلان قبول ندارم. صدام توان این رو داشت که با شیمیایی ما رو وادار به پذیرش آتشبس بکنه به راحتی سال 61 یا 65 این کار رو می کرد. ببینید تهران از کی بمباران و موشک باران میشد؟ بعضی از این آقایون وقتی اظهار نظر می کنن به شعور طرف مقابلشون ذره ای ارزش قائل نمی شن.
دلیل این عنوان اینه که من شخصا جنگ رو تابعی از توان اقتصادی که منجر به بسیج توان انسانی و تسلیحاتی میشه می دونم، و این آخرین باری بود که ما یک ضربه وحشتناک اقتصادی خوردیم (در واقع آخرین ضربه بزرگ، خارک بازهم بمباران شد اما هیچ وقت به این شدت نبود).

نکته چهارم:
خطاب به بقیه: خودتون رو گول نزنین.
کاری که ما در جنگ کردیم یک دهم اون کاری که می تونستیم بکنیم نبود. هر سلاحی که ارتش صدام خرید ما هم نظیرش رو (اگر بهترش رو نه) در دسترس داشتیم و می تونستیم بخریم. منتها پولمون رو دادیم دست کسایی که تخصصش و نداشتند، خدا می دونه چقدرش حیف و میل شد و اونقدری که نشد هم رفت پای هواپیماهای ملخی و سلاحهای چرت.
  • Upvote 9
  • Downvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Morteza313' timestamp='1390666792' post='361647']
نکته چهارم:
خطاب به بقیه: خودتون رو گول نزنین.
کاری که ما در جنگ کردیم یک دهم اون کاری که می تونستیم بکنیم نبود. هر سلاحی که ارتش صدام خرید ما هم نظیرش رو (اگر بهترش رو نه) در دسترس داشتیم و می تونستیم بخریم. منتها پولمون رو دادیم دست کسایی که تخصصش و نداشتند، خدا می دونه چقدرش حیف و میل شد و اونقدری که نشد هم رفت پای هواپیماهای ملخی و سلاحهای چرت.
[/quote]
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
نه هر سلاحي !!! چون دقت مي کرديم سلاح اسرائيلي نگيريم !!! و نه هر دسترسي !!! چون سيم خاردار هم به ما ندادند !!! ضمنا بد نيست خاطرات محسن رفيق دوست و ديگر دست اندر کاران خريد سلاح ايران را مرور بفرماييد !!! چنان از خريد مي فرماييد انگار پارتي پارتي قطعات جنگنده و موشک بود که وارد ايران مي شد و ظاهرا فراموش فرموديد که ما نصف اف 14 هايمان را اوراق کرديم که نصف ديگر بتوانند بپرند !!! همين حافظ اسد فقيد که امروز يقه کشور را به خاطر حمايت از پسرش ميگيريد اگر نبود که برخي خريدهاي ايران را به اسم سوريه انجام دهد که کلاهمان پس معرکه بود . برادر من انصاف هم خوب چيزي است آخر !!! ما هم در همان زماني که شما مي فرماييد زندگي مي کرديم !!! کسي مدعي نيست آنچه اتفاق افتاد بدون خطا و اشتباه و خيانت بود و نمي شد بهتر از اينها کار کرد و هرکس که سر کار بود مسئول بود آخر تخصص و تعهد بود اما به هر حال شرايط خريد تسليحاتي هم به اين گل و بلبلي نبود که شما مي فرماييد !!!
  • Upvote 7
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کی می گه این حرف رو؟ بجای سیم خاردار، موشک، توپ، هواپیمای جنگی، تانک، رادار، موشک زمین به هوا و ... بهمون دادن.
  • Upvote 6
  • Downvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#ff0000]دوستان [/color]
[color=#ff0000]این یک تاپیک تاریخی است و لازمه ی بحث علمی ارائه ی مدرک دقیق هست وگرنه مشمول تحریف تاریخ خواهیم شد.[/color]
[color=#ff0000]این تاپیک قفل می شود تا آقا مرتضی عزیز منبع مطالبی که بیان می کنند را دقیق اعلام کنند و برای من بفرستند.[/color]

[color=#ff0000]از این به بعد در تاپیک های تاریخی روال همین هست. [/color]
[color=#ff0000]بدون منبع اگر مطلبی نوشته شود منجر به قفل تاپیک است.[/color]

[color=#ff0000]با تشکر[/color]
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توضیحات بسیار جالب جناب آقای دکتر فرزین ندیمی در مورد این مقاله و اصلاحاتشون:

[quote]

و اما درباره مقاله خیلی جالب شما که لطف کردید و اینجا برای استفاده ما پست فرمودید. در مورد قسمت مقدمه عرض کنم که با وجود ضربات شدیدی که عراقی ها در آن ماهها و روزهای آخر به صنعت نفت ما وارد کردند، نمی توان و نباید تصمیم به پایان جنگ را منحصر به تاثیر آنها نمود، و اگر تاثیری هم داشته بیشتر روانی بوده تا واقعی. نگاهی به آمارها نشان می دهد که در آن دوران در تولید و صدور نفت ما نه تنها وقفه چندانی به وجود نیامد که مقداری هم افزایش داشت. مسئله اصلی بهای نفت بوده که باعث شد درآمدهای فروش نفت ما پایین بماند. اما اینجا چند پرسش کلیدی هم پیش می آید که عراقی ها تا چه حد می توانستند ضرباهنگ صعودی حملات خود را در آن شرایط حفظ نمایند، ما چه تدابیری را می توانستیم برای مقابله با آنها بکار ببندیم، و اینکه ما تا کجا می توانستیم به مقاومت خود ادامه دهیم.

شما به درستی به 29 اسفند 66 به عنوان یک نقطه عطف تکنیکی و تاکتیکی (از نظر بکارگیری بلایندر در حمله به نفتکشها) در جنگ اقتصادی عراق اشاره فرمودید. البته "بمباران" نفتکشها به طور خاص پدیده تازه ای نبود و از چند ماه پیش از آن در حمله به پایانه شناور نزدیک لارک مورد استفاده قرار می گرفت، اما با تاثیر کمتر، تا اینکه در 24 اردیبهشت 67 پایانه لارک آنگونه مورد حمله میراژها قرار گرفت و چند سوپرتانکر بر اثر برخورد مستقیم بمبهای چتری نابود شده یا به شدت آسیب دیدند. فکر می کنم از نظر نظامی/روانی و تناژ نفت از دست رفته، اتفاق 24 اردیبهشت 67 برای ما تکان دهنده تر بود.

- رادار بوشهر از نوع ADS-4 نبود قربان.

- به فراورده بر کرنیکوس در شب 28 اسفند (حالا شاید سحرگاه 29 اسفند بوده) با اگزوست و در 90 کیلومتری خارگ حمله شد. این تانکر ورودی به خارگ پر از "گازوییل وارداتی"، بود که آن زمان برای جبهه ها جنبه حیاتی داشت. حمله اصلی، در ساعت 12:28 "ظهر" انجام گرفت. اصولا بمباران دقیق چشمی در نیمه شب امکانپذیر نبود.

- اقدامات هوایی عراق، با یا بدون تدابیر SEAD، بر ضد خار گ نتوانست جریان صدور نفت خام و واردات سوخت با ناوگان شاتل از راه جزیره را سد نماید، در نتیجه آنها تمرکز خود را روی ترافیک نفتکشهای شاتل گذاشتند، که شرکت ملی نفتکش به تعداد کافی تدارک دیده بود. البته باز این پرسش پیش می آید که ما تا چه زمان می توانستیم در برابر حملات عراقی ها که مرتب جسورانه تر می شد مقاومت نماییم. تا پایان جنگ که به خوبی توانسته بودیم.

- همان طور که پیشتر عرض کردم به اعتقاد آمریکاییها از بمبهای FAB-1000 استفاده شده بود.

- تعداد شهیدان سنندج 26 نفر، و آوج 22 نفر بود.

- متاسفانه در مورد اظهار نظر آمریکاییها در مورد شلیک هاوک به سوی جت های عراقی حضور ذهن و اطلاعی ندارم.

- همزمان ایران سرنگونی دو جت (احتمالن میراژ) عراقی با F-14 و یک MiG-23 را با "پدافند دریایی" اعلام نمود.

- در مورد اینکه پس از 29 اسفند 66 دیگر از بلایندر در حملات دریایی استفاده نشد هنوز نمی توانم با شما موافق باشم، چون هنوز کاملن مطمئن نیستم که تلاش برای بمباران نفتکشهای شوش و الموت در 14 خرداد 67 کار میراژها بوده یا توپولف ها. در آن روز البته تمام بمبها در آب افتاد و آسیبی ببار نیامد. اما در هر حال به نظر من دلیل کاهش استفاده از Tu-22 در خلیج فارس می توانسته شروع حملات تهاجمی گسترده عراق در جبهه های زمینی و نیاز به بلایندرها در پشتیبانی از آنها بوده باشد. در واقع آخرین باری که خارگ یا لنگرگاه آن هدف حمله هوایی قرار گرفت همان 14 خرداد بود. همچنین به نظر بنده ضربه 29 اسفند 66 به طور خاص "مشکلات اساسی" برای صدور نفت ایران به وجود نیاورد که تقریبن با همان میزان تا پایان جنگ ادامه یافت. دوباره عرض می کنم؛ مشکل اساسی ما آن زمان کمبود ارز خارجی بخاطر پایین بودن بهای نفت بود، و نه خود صدور نفت. معتقدم چه در منابع داخلی و چه خارجی در مورد تاثیر تعیین کننده حملات عراق به صنعت نفت ایران بر قبول قطعنامه 598 قدری بزرگنمایی شده است.

- اینکه چرا پروژه خط لوله "بوشهر-بندعباس" تکمیل نشد؟... اگر منظورتان لوله کشی از گوره به بندر طاهری و جاسک (پروژه محرم) باشد که دلایل چندی داشت، و کمبود منابع مالی تنها یکی از آنها بود. دلایل دیگر استراتژیک و فنی بودند. البته بخشهایی از این پروژه ها تکمیل شدند و اکنون برای انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرند.

[url="http://8pic.ir/"][img]http://8pic.ir/images/76926156191506023622.jpg[/img][/url]

- در مورد پاراگراف پایانی، به گفته بزرگان انجمن آن زمان خرید سلاح حتا از چین هم کار آسانی نبود و انواع شرط و شروط و محدودیت به آن چسبیده بود. موضوع شراکت در ساخت هم استثنا نیست و در آخر آنچه که نصیب ما شد تعدادی F-7 بود. همچنین نیروی هوایی تلاشهای بسیاری را در آن زمان برای ساخت و آزمایش رزمی جنگ افزارهای هوا-به-سطح دور-ایستا دقیقن با هدف کاهش تلفات هوایی خود انجام داده بود و نباید این موضوع را از نظر دور داشت.
[/quote]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مجدداً از دوستان برای شرکت در تاپیک تشکر می کنم ، از این به بعد هم همگی إن شاءالله سعی خواهیم کرد فنی تر صحبت کنیم و مستدل. تاپیک منتقل شد.

[center]این هم صحنه از اقدامات تلافی جویانه ی ایران : هدف قرار دادن نفت کش های کویتی آن هم در نزدیکی دوبی![/center]
[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/norbert-dubai-kuweit_Tanker.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/norbert-dubai-kuweit_Tanker.jpg[/img][/url][/center]

[center]این هم نشان دهنده ی عظمت سوپرتانکرهاست! این تصویر همان سوپر تانکر «ایران - نجم»[/center]
[center]با مخازن خالی هست که در ابتدای تاپیک تصویرش گذاشته شده...[/center]
[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/Iran_Najm_Oil_SuperTanker.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/Iran_Najm_Oil_SuperTanker.jpg[/img][/url][/center]
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عه وا! چشم کی رو دور دیدید این رو منتقل کردید؟

یک نکته اینجا هست برای کسایی که با فحش دادن و صهیونیست، استکبار، ویزززز بصیرت ویر ویـــــــز بصیرت ویــــــز ... از کنار این موارد رد میشن، جالبه یک مقایسه بکنن برخورد من با جناب مستطاب دکتر ندیمی رو.
من بعضی از گفته های ایشون رو مقاابل گفته کسانی می بینم که اونشب در خارک یا بوشهر بودند یا بعضی آمار و ارقامی که از اینور اونور آدم درمیاره. اما وقتی کسی به این عظمت داره صحبت می کنه. آدمی که وزن سنگینی داره در جایگاه خودش و ثابت کرده یک محقق فکت بیش نه شعار بیس، آدم سکوت می کنه، دست به سینه میشینه و یاد می گیره.


شما هم یادبگیرید که در مورد یک موضوع بدون نسبت همجنس باز بودن دادن به نویسنده و فحش فضیحت میشه بحث کرد و حرف زد. ویرایش شده در توسط mo313
  • Upvote 3
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منظورتون از شما کیه آقا مرتضی؟

خود شما هم یاد بگیرید آفتابه رو روی همه به صورت جمع نگیرید خوبه. در این انجمن کی به شما گفتن همجنس باز؟ شأن خودتون و این انجمن رو رعایت کنید لطفا.

 

نمودار تولید و مصرف نفت ایران از 1977 تا 2010

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Oil_Production_and_Consumption.gif

 

این هم یک نمودار از منبعی دیگر در مقایسه تولید نفت ایران و عراق:

http://crudeoilpeak.info/wp-content/uploads/2013/03/Iran_Iraq_oil_production_1965_2002.jpg

 

 

ویرایش : این نمودار هم نمودار صادرات نفت ایران است :

http://crudeoilpeak.info/wp-content/uploads/2011/05/iranexports.png

ویرایش شده در توسط Lord-Soldier
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , MR9 گفت:

 

 

بسم ا...

قضیه را سیاسی نمی کنم ولی وضعیت فعلی ، خسران فرصت از دست رفته از 1382 تا الان هست و هر سه جریان سیاسی هم درآن دخیل بودند ، در واقع امر ، هر سه جریان پاسخگوی عملکردشون در این شرایط باید باشند  .  علی الحساب بیرون کشیدن سرنیزه از غلاف و رجز خواندن ، راحتر از جنگ پشت تربیون های سیاسی هست ، ولی مرد میدان آوردگاه اول را فقط زمانی که طبل جنگ صدا می کند ، یحتمل می شناسند ( اگر فرصت کردید ، علت کمبود نیروی انسانی در جنگ با عراق را قبل از آخرین تهاجم عراق در سال 67  ، بررسی بفرمایید )

 

همه اینها درست و قبول ، ولی چه تضمینی دارید که اگر شیوه شما دنبال بشود ، در نهایت  امر ، با کمترین هزینه از این وضعیت عبور می کنیم ؟؟؟؟ حاضرید تضمین بدید ؟؟؟ نشود بعد از اجرای این شیوه ، مسئولین نظامی و سیاسی  به رهبر مملکت نامه بنویسند و برای ادامه درگیری ، شرط و شروط تعیین کنند .....

 

آن روزی که این مساله حادث بشود ، بنده وشما باید سر بگذاریم و بمیریم ، مثل تیر 67

 

شما اگر دیدید بخاطر این تعداد اسرا در سال پایانی جنگ، احدی بازخواست شد به بنده نشان بدهید!

 

normal_2459820.jpg normal_2459818.jpg normal_2459817.jpg

 

مسئله اصلی ما در تعداد اسرا است. حدود ۲۴۰۰۰ نفر از ۴۰۰۰۰ نفر اسیر در دوران دفاع مقدس در سال ۶۷ اسیر شده‌اند.

از ۲۴۳۷۸ اسیر در سال ۶۷، ۱۹۳۸۷ نفر برای تیرماه سال ۶۷ است. یعنی ۲۰ هزار اسیر ما که می‌شود نصف اسرا، برای یک ماه از ۸ سال جنگ بوده است.این اسرا بیشتر از جبهه‌های میانی، یعنی سومار و نفت شهر بوده تا جبهه‌های جنوبی.

بعد از پذیرش قطعنامه هم در شهریور ۶۷ این اتفاق افتاده است. در روز ۳۱ تیرماه ، ۹۶۴۹ اسیریعنی حدود ۲۵ درصد اسرای جنگ را از ما گرفته‌اند.

 

خاجی درباره علت این حادثه تصریح کرد: ‌به هر صورت باید موضوعی در کار باشد و حادثه غیرمعمولی صورت گرفته باشد. شاید اتفاقاتی بیفتد که در همان روز نشود به خوبی قضاوت کرد اما وقتی چند دهه می‌گذرددیگر نمی‌توانیم به سادگی از کنار آن بگذریم.به نظرم این مسئله را وقتی با وقایع پیش آمده در دو سال آخر جنگ کنار هم می‌گذاریم، نتایج جالبی می‌دهد. وقتی طول اسارت افراد را حساب می‌کنیم، بیشترین اسرای ما مدت اسارتشان ۲ سال و ۴ ماه است که همین بچه‌ها هستند. هیچ مجموعه‌ای که تاکنون مسئول رسیدگی به امور آزادگان بوده است پاسخی برای این مسئله ارائه نکرده است.

یکی از دلایلی که برای آن ذکر می شود این است که عراق در سالهای پایانی جنگ تمام نیروهایش را جمع کرد و با این نیروی فراوان دست به حمله زد در حالی که ما از آن اطلاع نداشتیم. ارتش عراق از آخر ۶۵ یا اول ۶۶، تمام دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها را تعطیل کرد و به افراد ۱۶ تا ۴۰ سال ذکور فراخوان داد. البته این مطلب به صورت پنهانی و محرمانه نبود. رادیو تلویزیون عراق این فراخوان را اعلام کرده بودند و در روزنامه‌های عراق نیز نوشته شده بود. مسئله‌ای نبود که عراق آن را پنهان کرده باشد.

 

https://www.mashreghnews.ir/news/1107117/آمار-واقعی-اسرا-چقدر-است

 

این مطلب هم مدتی پیش دیدم که البته باید به دقت بررسی بشه. چون عوامل متعددی داشته.

«حدود ۸۰ درصد ایرانی‌های واجد شرایط، هیچ‌گاه به جبهه(جنگ ایران و عراق) نرفتند»

 

================================

 

دوستان بنده در استاتوس بارها گفتم بهتره واقع گرا باشیم.

نقاط ضعف های خودمون بدانیم، سعی در بهبود عملکرد داشته باشیم. با شعار دادن و بعدا عقب نشینی کردن، نمیشه به جنگ واقعیت رفت، در اوضاع فعلی جامعه مهم عملکرد عملی سیستم هست.

سه گانه "فرهنگ، اقتصاد، سیاست" که دوستان بارها به اون اشاره کردن اساس پایداری یک نظام هست. هر یک از اونها خدشه دار بشه زنگ هشدار هست، اگر به موقع اقدام به اصلاح امور نکنیم، موجب خسران در روزها و ماه های آتی میشه.

 

برفرض امریکا سر قضیه مکانسیم ماشه به نتایج قابل قبولی نرسه، آیا برای فردا روزی ما پیشبینی کرده ایم که در برابر اقدامات از نوع سخت چه واکنشی نشان بدیم؟

برفرض محال اونها بدنبال اجرا کردن پلن شبیه سوریه باشن- حملات هوایی به نقاطی از کشور (ادعا نرسیدن سلاح به دست ایران یا حمله به تاسیسات هسته ای)

-> رویکرد ما چه خواهد بود؟!

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 minutes قبل , shirazz گفت:

شما اگر دیدید بخاطر این تعداد اسرا در سال پایانی جنگ، احدی بازخواست شد به بنده نشان بدهید!

 

 

تمام صحبت بنده همین بود که فرمودید ، چه اتفاقی برای مردم ، جامعه ، ساختار سیاسی ، اقتصاد ، سازمان نظامی ، روند جنگ و ... افتاد که یک دفعه زیرپای ما خالی شد ؟؟؟؟ 

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.