IRINavy

نخستین عملیات رزمی ناوشکن پلنگ در جنگ تحمیلی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام خدمت همه دوستان گرامي
اگرسکوي الاميه در عمليات شهيد صفري نابود شد علت انجام عمليات کربلاي ۳ از سوي سپاه که فيلم افق هم بر مبناي آن ساخته شد چه بود؟
در اين عمليات هم سکوي الاميه و هم سکوي البکر هدف قرار گرفتند که در الاميه نيروهاي غواص ايراني موفق به تصرف سکو به مدت بيش از دو روز ( حدود شصت ساعت ) شدند و در پي شليک موشکهاي ساحل به دريا از سوي عراق مجبور به ترک سکو شدند و در سکوي البکر با پمپاژ نفت به داخل خطوط لوله سکوي البکر از سمت فاو با فشار بالا که منجر به ترکيدن لوله و شير هاي نفت خط لوله نزديک سکو و ريختن نفت به داخل آب دريا حوالي سکو به مدت ۴ ساعت و شليک توپ به روي نفت روي آب دريا باعث آتش گرفتن سکو و اطراف آن شدند که در اين جريان ظاهرا يک ناوچه عراقي نيز که کنار سکو بود طعمه حريق شده و غرق شد . اين طرح را سپاه نار الرحمه ناميد . در اين خصوص کتابي هم به نام نبرد الاميه از سوي مرکز مطالعات و تحقيقات جنگ چاپ شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)] در طی عملیات شهید صفری اسکله العمیه بکلی نابود شد و فقط بقایایی از پایه های آن در دریا باقی ماند و تا انتهای جنگ استفاده ای چه در بعد اقتصادی نظامی و... برای عراق نداشت در عملیات صفری الویت اصلی هم انهدام سکوی العمیه بود چون این سکو به خورموسی نزدیکتر بود و در صورت استقرار سامانه موشکی و استفاده از عرشه های پروازی ان توسط هلیکوپتر های عراقی حامل موشک های اگزوست روند واردات نیاز های اولیه مملکت توسط کشتی های تجاری به بندر امام برای همیشه مختل می شد و قطعا ایران در همان 6 ماه ابتدای جنگ بازنده این پیکار ناجوانمردانه بود[/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
در عملیات شهید صفری، 27 تکاور عملیات ویژه بهمراه 2500 پوند مواد منفجره بر روی هر دو سکو پیاده شدند. هدف از کارگذاشتن مواد منفجره، تخریب تاسیسات نفتی و تجهیزات سکوها بوده و طبعا انفجار حدود بیش از هزار پوند ماده منفجره موجب نابودی کلی اسکله ای هزار و خورده ای متری نمیشود!
البته حرف ایشون صحیحه و العمیه آسیب بیشتری دید (البته صحیحتر این است که بگوییم البکر آسیب کمتری دید و بدرستی تخریب صورت نگرفت) و بعدا عراق عمده توانش رو البکر گذاشت اما نابودی کلی نبود. چون نمی شود جزیره ای فولادی با بیش از هزار متر طول را بکلی نابود کرد.
درضمن عراق در ابتدای جنگ نه موشک اگزوست داشت و نه بالگرد سوپرفرلون جهت پرتاب آن. عمده خطر عراق در ابتدای جنگ برای ناوگان تجاری ما، ناوچه های موشک انداز اوزا مجهز به موشک استیکس و جنگنده های نیروی هواییش بود.

[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]در نوشته ابتدای این تاپیک عنوان شده ناو پلنگ 127 گلوله توپ را در مدت 15 دقیقه شلیک کرده که با اطلاعاتی که بنده دارم این تعداد شلیک نیاز به زمانی چندین برابر این دارد[/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
طبق اسناد شماره 591214002 و 591214007 و 591214008 که مربوط به گزارش عملکرد ناوشکن پلنگ به پست فرماندهی است (پیش از بازگشت ناوشکن از منطقه عملیات) آمده است که 116 گلوله توپ در مدت 30 دقیقه.
اما در سند شماره 591218135 که گزارش فرمانده ناوشکن پلنگ به پست فرماندهی ناوگان پس از بازگشت به بندرعباس است آمده که در ساعت 0311 شروع به بمباران کرده و تا ساعت 0327 (حدود 15 دقیقه بعد!) که به نقطه ی انتهای بمباران رسیده، جمعا 127 گلوله شلیک کرده است. (متن کامل این گزارش در متن تاپیک آمده است.)
با توجه به اختلاف موجود بین دو گزارش فوق، من گزارش فرمانده ناوشکن را برگزیدم و بنظر حقیر صحیحتر می آمد.

[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]در مورد موشک استاندارد هم عرض شود که اسکله البکر بیش از یک کیلومتر طول داشت موشک استاندارد بر خلاف موشک های ضد کشتی یا موشک معروف ماوریک که ابتدا در هدف نفوذ کرده و سپس منفجر می شود دارای فیوز مجاورتی است و از کلاهک جنگی کوچکی هم سود می برد به نظر حقیر هرگاه یک نارنجک دستی بتواند به برجی با ابعاد میلاد اسیب وارد نماید موشک استاندارد هم می تواند به سکویی با ابعاد البکر اسیبی حتی جزیی وارد نماید[/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
بنده هم با نظر ایشون موافقم، و معتقدم نه تنها موشک استاندارد تاثیری بر اسکله البکر نداشته، شلیک آن هم بی مورد بوده. ضمنا سوالی که برای بنده وجود دارد این است که سامانه کنترل آتش به کجای اسکله بیش از یک کیلومتری نشانه رفته است و به چه منظوری؟
اما به جهت رعایت امانت، هر آنچه را در اسناد مشاهده کردم، ذکر کردم.
برای اطمینان رجوع شود به همان شماره اسنادی که در بند قبلی ذکر کردم.

[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]در پیام تبریک بزرگ مرد نیروی دریایی ارتش جناب ناخدا یکم مصطفی مدنی نژاد اشاره ای به دستاورد عملیات نشده بود![/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
بنده هم صرفا ذکر کردم پیام تبریک ناخدا مدنی نژاد؛ که در این مورد تصویر اصل سند بهمراه شماره آرشیو آن را قرار دادم!!
جایی گفته نشد که به دستاوردهای عملیات اشاره کرده اند!!

[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]تصویری که در ارسال اول قرار داده شده مربوط به شروع انفجار اسکله العمیه در عملیات شهید صفری است[/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
عکسها تزیینی است!!
البته بهتر بود جهت جلوگیری از سوءبرداشت، اشاره میکردم.

[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]پس از اجرای این عملیات هلیکوپترهای هوادریا در روز های بعد به منطقه اعزام شدند و تعدادی عکس از اسکله البکر گرفتند که پس از بررسی کامل عکسها و مطابقت انها با عکسهای پیش ار عملیات به این نتیجه رسیدند که فقط یک شلیک ناو پلنگ به اسکله برخورد کرده و سوراخی بر روی یکی از لوله های ان ایجاد شده است[/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
اتفاقا به همین منظور تمامی اسناد روزهای بعد را (تا پایان اسفند ماه) مرور کردم تا بلکه در گزارشهای مربوط به بالگردهای گشتی، به موارد مربوط به عملیات ناوشکن پلنگ دست یابم؛ اما در هیچ یک از گزارشهای گشت بالگرد چنین موردی اشاره نشده بود. خوشحال میشم جهت تحقیق بیشتر و تکمیل تاپیک، شماره سند را بفرمایند.
البته واضح است که در بمباران یک اسکله به مانند البکر و العمیه با توپخانه و با شرایط عملیات مورد بحث، قطعا تعدادی از گلوله ها به داخل آب افتاده و اصابت نخواهند کرد.
همچنین پذیرش گفته ایشون مبنی بر اصابت تنها یک گلوله بسیار سخت است.
ضمنا تصویربرداری کامل از هر دو سکو با آن ابعاد وسیعشان به نحوی که بتوان چنین مقایسه ای انجام داد نیز امری غیرممکن بنظر حقیر میرسد. چراکه با مطالعه گزارشهای گشت بالگرد در روزهای مختلف که تقریبا بطور منظم انجام میگرفته (مگر در صورت شرایط نامناسب هوا یا موارد دیگر) مشاهده میشود که بالگردها عمدتا از فواصل دور، صرفا رفت و آمدها و حضور نفرات عراقی را زیرنظر میگرفته اند.

[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]بعد از عملیات مروارید نیروی دریایی عراق حداقل 10 فروند ناوچه اوزا 1و2 در اختیار داشت[/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
در سند شماره 590910048، که گزارش مبسوط فرمانده نیروی رزمی 421 (ناخدا مدنی نژاد) به فرمانده نداجا، درباره عملیاتهای شهید صفری و مروارید است، و در بند ب قسمت دوم گزارش آمده است:
«... می توان تصور نمود که نیروی دریایی عراق تقریباً مضمحل و نابود شده است و برابر برآورد انجام شده، [b]حداکثر تعداد 5 فروند ناوچه اوزا برای آنها باقی مانده است[/b]. ....»
همچنین در اسناد 590914007 و 590913181 که مربوط به نتایج بازجویی ها و اطلاعات بدست آمده از اسرای عراقی عملیات مروارید و سایر اسراست آمده است:
«... نیروی دریایی عراق مجهز به 12 فروند ناوچه موشک انداز اوزا - چهار فروند از نوع اوزا 1 و هشت فروند از نوع اوزا 2 - می باشد که از این تعداد هر چهار فروند ناوچه نوع اوزا 1 با وجود بعضی نواقص فنی دارای آمادگی رزمی بوده و در حال حاضر در بندر ام القصر مستقر می باشند. از هشت فروند ناوچه نوع اوزا 2، تعداد سه فروند توسط نیروی هوایی و دریایی ایران منهدم و غرق شده و سه فروند دیگر به جهت صدمات شدید تحت تعمیرات اساسی بوده و قابلیت عملیاتی ندارند. تنها دو فروند از آنها یکی در بندر بصر مستقر و فاقد موشک می باشد و دیگری در بندر ام القصر پهلو گرفته است. ...»
لذا با توجه به شواهد، قطعا سخن ایشان صحیح نمی باشد.


لازم به ذکر است که کلیه اسناد ذکر با شماره، قابل پیگیری و مطالعه توسط اهل تحقیق می باشد. برای اینکار کافی است به مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس در دفتر پژوهشهای نظری و مطالعات راهبردی نداجا مراجعه نمایید.
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هم صحبت های جناب براتی بخش از پرسنل قدیمی نیروی دریایی

[quote]
توپخانه ببر و پلنگ بیشتر به درد بمباردمان ساحلی میخورد مثل نبرد ایووجیما یا جنگ ظفار. توپهای 5 اینچ آنها برخلاف 76 اتوملارا یا 4/5 مارک 8 سام کلاس با رادار کنترل نمیشدند و برای کنترل پایداری و دقت در شلیک بر خلاف توپهای پیشرفته دریایی فاقد ژیروسکوپ بودند. این مشکل را ناوهای سام کلاس هم بنوعی داشتند اما 2 یا 3 سال قبل از انقلاب به انگلستان برده شدند و توپهای قدیمی 4/5 مارک 4 را با مارک 8 تعویض کردند که پیشرفته ترین توپ دریایی ساخت بریتانیا بود.
هر برجک ببر و پلنگ شامل دو قبضه توپ 5X38 میشد. هر قبضه 12 نفر توپچی نیاز داشت که با رئیس برجک میشد 25 نفر. مختصات هدف از CIC به مسئول داده میشد و پس از تنظیم سمت و ارتفاع و تعیین میزان کیسه های خرج پشت گلوله شلیک میکردند البته قبل از هر کار باید گلوله و خرج با 2 لوله شبیه آسانسور از طبقات پایین به بالا فرستاده میشدند و برای 2 شلیک بعدی حرکت از نو...

[/quote]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRINavy' timestamp='1392662138' post='366116']
در عملیات شهید صفری، 27 تکاور عملیات ویژه بهمراه 2500 پوند مواد منفجره بر روی هر دو سکو پیاده شدند. هدف از کارگذاشتن مواد منفجره، تخریب تاسیسات نفتی و تجهیزات سکوها بوده و طبعا انفجار حدود بیش از هزار پوند ماده منفجره موجب نابودی کلی اسکله ای هزار و خورده ای متری نمیشود!
البته حرف ایشون صحیحه و العمیه آسیب بیشتری دید (البته صحیحتر این است که بگوییم البکر آسیب کمتری دید و بدرستی تخریب صورت نگرفت) و بعدا عراق عمده توانش رو البکر گذاشت اما نابودی کلی نبود. چون نمی شود جزیره ای فولادی با بیش از هزار متر طول را بکلی نابود کرد.
درضمن عراق در ابتدای جنگ نه موشک اگزوست داشت و نه بالگرد سوپرفرلون جهت پرتاب آن. عمده خطر عراق در ابتدای جنگ برای ناوگان تجاری ما، ناوچه های موشک انداز اوزا مجهز به موشک استیکس و جنگنده های نیروی هواییش بود.


طبق اسناد شماره 591214002 و 591214007 و 591214008 که مربوط به گزارش عملکرد ناوشکن پلنگ به پست فرماندهی است (پیش از بازگشت ناوشکن از منطقه عملیات) آمده است که 116 گلوله توپ در مدت 30 دقیقه.
اما در سند شماره 591218135 که گزارش فرمانده ناوشکن پلنگ به پست فرماندهی ناوگان پس از بازگشت به بندرعباس است آمده که در ساعت 0311 شروع به بمباران کرده و تا ساعت 0327 (حدود 15 دقیقه بعد!) که به نقطه ی انتهای بمباران رسیده، جمعا 127 گلوله شلیک کرده است. (متن کامل این گزارش در متن تاپیک آمده است.)
با توجه به اختلاف موجود بین دو گزارش فوق، من گزارش فرمانده ناوشکن را برگزیدم و بنظر حقیر صحیحتر می آمد.


بنده هم با نظر ایشون موافقم، و معتقدم نه تنها موشک استاندارد تاثیری بر اسکله البکر نداشته، شلیک آن هم بی مورد بوده. ضمنا سوالی که برای بنده وجود دارد این است که سامانه کنترل آتش به کجای اسکله بیش از یک کیلومتری نشانه رفته است و به چه منظوری؟
اما به جهت رعایت امانت، هر آنچه را در اسناد مشاهده کردم، ذکر کردم.
برای اطمینان رجوع شود به همان شماره اسنادی که در بند قبلی ذکر کردم.


بنده هم صرفا ذکر کردم پیام تبریک ناخدا مدنی نژاد؛ که در این مورد تصویر اصل سند بهمراه شماره آرشیو آن را قرار دادم!!
جایی گفته نشد که به دستاوردهای عملیات اشاره کرده اند!!


عکسها تزیینی است!!
البته بهتر بود جهت جلوگیری از سوءبرداشت، اشاره میکردم.


اتفاقا به همین منظور تمامی اسناد روزهای بعد را (تا پایان اسفند ماه) مرور کردم تا بلکه در گزارشهای مربوط به بالگردهای گشتی، به موارد مربوط به عملیات ناوشکن پلنگ دست یابم؛ اما در هیچ یک از گزارشهای گشت بالگرد چنین موردی اشاره نشده بود. خوشحال میشم جهت تحقیق بیشتر و تکمیل تاپیک، شماره سند را بفرمایند.
البته واضح است که در بمباران یک اسکله به مانند البکر و العمیه با توپخانه و با شرایط عملیات مورد بحث، قطعا تعدادی از گلوله ها به داخل آب افتاده و اصابت نخواهند کرد.
همچنین پذیرش گفته ایشون مبنی بر اصابت تنها یک گلوله بسیار سخت است.
ضمنا تصویربرداری کامل از هر دو سکو با آن ابعاد وسیعشان به نحوی که بتوان چنین مقایسه ای انجام داد نیز امری غیرممکن بنظر حقیر میرسد. چراکه با مطالعه گزارشهای گشت بالگرد در روزهای مختلف که تقریبا بطور منظم انجام میگرفته (مگر در صورت شرایط نامناسب هوا یا موارد دیگر) مشاهده میشود که بالگردها عمدتا از فواصل دور، صرفا رفت و آمدها و حضور نفرات عراقی را زیرنظر میگرفته اند.


در سند شماره 590910048، که گزارش مبسوط فرمانده نیروی رزمی 421 (ناخدا مدنی نژاد) به فرمانده نداجا، درباره عملیاتهای شهید صفری و مروارید است، و در بند ب قسمت دوم گزارش آمده است:
«... می توان تصور نمود که نیروی دریایی عراق تقریباً مضمحل و نابود شده است و برابر برآورد انجام شده، حداکثر تعداد 5 فروند ناوچه اوزا برای آنها باقی مانده است. ....»
همچنین در اسناد 590914007 و 590913181 که مربوط به نتایج بازجویی ها و اطلاعات بدست آمده از اسرای عراقی عملیات مروارید و سایر اسراست آمده است:
«... نیروی دریایی عراق مجهز به 12 فروند ناوچه موشک انداز اوزا - چهار فروند از نوع اوزا 1 و هشت فروند از نوع اوزا 2 - می باشد که از این تعداد هر چهار فروند ناوچه نوع اوزا 1 با وجود بعضی نواقص فنی دارای آمادگی رزمی بوده و در حال حاضر در بندر ام القصر مستقر می باشند. از هشت فروند ناوچه نوع اوزا 2، تعداد سه فروند توسط نیروی هوایی و دریایی ایران منهدم و غرق شده و سه فروند دیگر به جهت صدمات شدید تحت تعمیرات اساسی بوده و قابلیت عملیاتی ندارند. تنها دو فروند از آنها یکی در بندر بصر مستقر و فاقد موشک می باشد و دیگری در بندر ام القصر پهلو گرفته است. ...»
لذا با توجه به شواهد، قطعا سخن ایشان صحیح نمی باشد.


لازم به ذکر است که کلیه اسناد ذکر با شماره، قابل پیگیری و مطالعه توسط اهل تحقیق می باشد. برای اینکار کافی است به مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس در دفتر پژوهشهای نظری و مطالعات راهبردی نداجا مراجعه نمایید.
[/quote]

این هم پاسخ جناب کیسان

[quote]
سلام

در عملیات شهید صفری 2500 پوند C4 و RDX به همراه حدود 3000 قالب صابون رنده شده و بنزین که در باکهای 20 لیتری به صورت ککتل بود استفاده شده باکهای 20 لیتری در سرتاسر اسکله قرار داشتند و ارتباط بین انها با پارچه کرباسی اغشته به مواد قابل اشتعال برقرار شد کف اسکله العمیه با تراورس (پالت های چوبی) پوشیده شده بود و در تمام اسکله از جمله استراحتگاه ان که یک ساختمان پنج طبقه بود تا اتاق کنترل و تمام کفپوش پلتفرم های ان که توسط کریدر هایی به هم متصل شده بود از چوب بود سکوی العمیه دارای 4 کمپرسر و تعدادی پمپ های فرعی برای انتقال نفت با فشار مناسب به تانکرها بود قبل از شروع انفجار 2 کمپرسر و تعدادی از پمپها روشن شد که باعث ازدیاد فشار نفت در لوله ها و پمپاژ مقداری از نفت بر روی اسکله و اطراف ان در دریا شد ابتدا مدار اتش ککتل ها روشن شد در فیلمی که از عملیات صفری تهیه شده مشخص است ابتدا بر روی پلتفرم های اصلی این اسکله شعله های کوچکی به چشم می خورد بعد از ان به تناوب انفجار ها انجام می شود و شعله و دود حاصل از سوختن نفت و چوب ها و دیگر مواد قابل اشتعال به ارتفاع بیش از صد متری میرسند در اثر حرارت زیاد حاصل از سوختن نفت و انفجار مواد منفجره (بیش از 180 قسمت از اسکله خرج گذاری شده بود) بجز پایه های اسکله تمام لوله ها و تجهیزات مستقر بر روی ان ذوب و متلاشی شده بود و در انتها فقط پایه های اسکله در دریا باقی بود و به سبب سوختن کف پوشهای تراورس هیچ سطحی بر روی سکو العمیه باقی نمانده بود که بتوان از ان برای پیاده کردن نیرو و نصب تجهیزات و... استفاده کرد (اگر اسکله العمیه قابل استفاده بود عراق در ادامه جنگ به جای نصب رادار و تجهیزات شنود بر روی اسکله البکر این تجهیزات را برروی العمیه که فاصله کمتری تا دهانه خورموسی داشت نصب می کرد)
کفپوش سکوی البکر از نوع گریتینگ (صفحات فلزی سوراخ دار ) بود در این اسکله مواد منفجره بر روی کمپرسر ها و پمپ ها و لوله های ورود نفت به اسکله و عرشه هلیکوپتر و اتاق کنترل اسکله و... نصب شد در شب عملیات (در زمان نصب مدار اتش) هوا بارانی شد و به سبب ان مدارات اتش نصب شده بر روی دو سکو خیس شد که به این دلیل دو تکاور مستقر بر روی اسکله العمیه زمان انفجار را دو ساعت به تعویق انداختند تا بتوانند مدارات اتش را دوباره بازبینی کنند اما انفجار البکر در زمان مقرر انجام شد ضمنا پرسنل حاضر بر روی البکر نتوانستند پمپ ها را بر روی ان سکو فعال کنند و انفجار هم به سبب رطوبت مدارات اتش کامل انجام نشد
تمامی پمپها و کمپرسور ها و لوله های ورودی نفت به سکو و عرشه هلیکوپتر نابود شد اما اسیب وارد شده به اتاق ها و کنترلر ها جدی و کامل نبود به دلیل جنس کفپوش این اسکله قرار بود کریدرهای ارتباطی بین پلتفرم های ان منفجر شود که انهم به دلیل خیس شدن مدارات اتش به خوبی انجام نشد ولی با وجود تمام مشکلات این اسکله تا پایان جنگ به سبب صدمات وارده در عملیات شهید صفری به پیکره ان قادر به فعالیت اقتصادی نبود
(متاسفانه در ان دوره در نیروی دریایی ارتش کرتکس های ضد اب موجود نبود )
یکی از عمده دلایل موفقیت اکثر عملیات ها بر علیه سکو های عراقی شناسایی دقیق انها توسط بالگرد های هوادریا و هواپپیماهای نیروی هوایی ارتش بود عکسهای تهیه شده از اسکله ها چه در پیش از عملیات صفری و تا پایان جنگ بقدری دقیق و واضح بود که حتی می شد تعداد پیچ های بکار رفته در اتصالات را شمارش کرد
در مورد سرعت اتش و دقت شلیک ناو پلنگ توضیحاتی توسط جناب اقای براتی عزیز و گرامی ارائه شد که به نظر حقیر کافی می باشد
در مورد اسناد و گزارش عملیات ها حرفی نمی زنم چون باعث دلخوری می شود و ...
فقط توجه دوستان را به این نکته جلب می کنم که کتابهای تقویم تاریخ که توسط نیروی دریایی به چاپ رسیده تماما بر اساس اسناد و گزارشات عملیات ها در دوران جنگ است
گزارشات در مورد ناوچه قهرمان جوشن را نیز به چاپ رسانده که هیچ کدام با روایت بازماندگان و حتی نیروهای امریکایی همخوانی دقیقی ندارد
گزارشات در مورد عملیات صفری و مروارید نیز با اطلاعات بازماندگان مطابقت کافی ندارد و...
این مختصر اطلاعات فقط جهت اگاهی سروران و دوستان گرامی در انجمن رهروان ارتش ارائه شد و خوانندگان گرامی در رد قبول این اطلاعات مختارند
[/quote]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از توضیحات دقیق و کامل فرزند مرحوم الفتی بسیار ممنونم. به غنای تاپیک کمک کردند و بنده به شخصه مطالب جدید یاد گرفته.
همچنین باید به ایشون به خاطر حافظه بسیار خوبشون در یادآوری دقیق جزئیات پس از سالها تبریک گفت. البته شاید قبلا جایی مکتوب کرده باشند.


[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]فقط توجه دوستان را به این نکته جلب می کنم که کتابهای تقویم تاریخ که توسط نیروی دریایی به چاپ رسیده تماما بر اساس اسناد و گزارشات عملیات ها در دوران جنگ است[/background][/right][/size][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]گزارشات در مورد ناوچه قهرمان جوشن را نیز به چاپ رسانده که هیچ کدام با روایت بازماندگان و حتی نیروهای امریکایی همخوانی دقیقی ندارد[/background][/right][/size][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]گزارشات در مورد عملیات صفری و مروارید نیز با اطلاعات بازماندگان مطابقت کافی ندارد و...[/background][/right][/size][/font][/color]
[/quote]
بله، اسناد درست و دقیق هستند چون اصل سند منتشر شده است و هیچ جا دستکاری صورت نگرفته. البته مواردی رو که نخواستند مطرح شود هم وجود دارد که دراین موارد اصلا سندی منتشر نشده. مثلا در بحث همین عملیات مروارید اسناد و مدارک مربوط به حول و حوش زمان غرق شدن پیکان منتشر نشده، و بعید است که در آن برهه مهم، پیامی رد و بدل نشده باشد.
روایت جوشن و سهند و سبلان، واقعا گیج کننده است. هنوز نه سندی منتشر شده و نه روایات بازماندگان کاملا همخوانی دارد.
حتی در روایت بازماندگان پیکان نیز موارد ضد و نقیض وجود دارد که میگذاریم به پای مرور زمان و فراموشی عزیزان!
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نیاز به جلسات همسان سازی مطالب و خاطرات احساس میشه :winking:
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان سلام در این سفر اخیرم افتخار همراهی با کاپتان ع.ا د. رو داشتم که در زمان اجرای این عملیات افسر راه ناوشکن پلنگ بودند و کل ماجرا رو بی کم و کاست از زبون ایشون شنیدم که خیلی از شبهات رو برطرف میکنه

متاسفانه بنا به درخواست ایشان اجازه نام بردن از ایشون رو ندارم ولی رنک و سمتشون رو در زمان اجرای این عملیات عنوان کردم

اگر عمری بود و حوصله ام کشید یادداشتهای نت برداری شده از فرمایشات ایشون رو تایپ میکنم و خدمت دوستان ارایه میدم

نکات خوب و مشکل گشایی توشون وجود داره

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.