nasirirani

تاپیک جامع ناو خلیج فارس ؛ ناو عملیاتی-آموزشی کلاس لقمان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان سلام
بنده بیشتر از 6 تا رو خبر نداشته و ندارم
زمانی که ما بودیم مبنی بر 6 تا بود
بیشتر از اون مبنا بر افزایش تناز و ارتقای لول شناوره
اگه غیر اینه که بنده خب رندارم
والله العلم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مثل اینکه اسم پروژه لقمانه و خوده ناو خلیج فارس یا اینکه من بدد متوجه شدم ؟ راستی تناژش چقدر هست ؟
ولی جایی موشک اینا روش نیست .معنی آموزشی رو کامل درک نمیکنم یعنی دوتا فرمان یا پدال داره ؟! icon_eek
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست خوبم سلام
نام پروزه لقمانه که از اموزگار و معلم بودنش منتج شده و نام ناو " خلیج فارس"
درست مثه پروژه موج که برونده اون فریگتهای جماران، دماوند ( یا ولایت یا هرچی میخوان اسمشو بزارن) سهند و در ادامه ان شا الله ما بقی هستند
یا پروژه سینا که همسان سازی نمونه های کمان کلاسها مثه درفش و پیکان و جوشن و...هستند
جای موشک هم روش هست
اگر دقت کنید بر روی هنگر یا آشیانه مخصوص بالگرد ، ماکت لانچر موشکها رو خواهید دید
البته در نمونه اصلی مطمین باشید تفاوتهای زیادی خواهد بود

و اما منظور از ناو آموزشی
خوب دیدگاهتون محدود به خودرو نباشه که دو پدال داره
برخی شناورهای دریای یه پراید رو راحت میشه انداخت تو یکی از سیلندرهای موتورشون!!!!!!!
دیدتونو کلا عوض کنید
برای آموزش دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی نوشهر( دانشگاه افسری نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران ) جدای از آموزشهای تئوری و عملی و کارگاه ها و آزمایشگاه های زمینی و خشکی
6 ماه سفر کارورزی دریایی وجود داره ( همه دانشجویان دریانوردی دنیا حتی تجاری و غیر نظامی سفر کارورزی دریایی دارن برای رشته های فنی 6 تا 9 ماه و برای ناوبری 12 ماه )
تا امروز وظیفه اینگونه سفرها به دوش ناو خارگ و یا در زمان غیر عملیاتی شدن و یا درگیر بودنش ، با ناو تغییر کاربری داده شده بندر عباس بهمراه یکی از لندینگ شیپها بوده و به شکل دو سفر 3 ماهه دانشجویان رو به دریانوردی آموزشی میبرند تا هم با شرایط کار و زندگی در دریا آشنا بشن
هم با سیستم کاری و محیط کار آینده اشون آشنا بشن
هم دروس آموخته شده و یاد گرفته نظری و دانشگاهی رو در شرایط کار واقعیشون پیاده کنن
خوب برخلاف دانشگاه های سیویل و عادی دیگه که معمولا شغل آینده و تخصص دانشجو مشخص نیست ، در نداجا دقیقا مشخصه که یه دانشجو پس از فارغ التحصیلی باید بره کجا و چه خدمتی انجام بده
برای همین دانشجوها رو با شرایط واقعی آشنا میکنند و اموزششون میدن
ناوهایی که تاکنون برای آموزش مورد استفاده قرار میگرفتند دیگه جوابگوی نیازهای روز نداجا و علم روز دریانوردی دنیا نیستند
سامانه های رانش و پروپالشن
سامانه های فنی و مکانیکی جانبی
سامانه های برق قدرت و کنترل
سامانه های مخابراتی
سامانه های راداری
سامانه های جنگال
سامانه های سوناری
سامانه های رزمی ( توپ ، موشک ، اژدر ، راکت و...)
سامانه های پدافندی ( عامل و غیر عامل)
وسامانه های ناوبری
همه بروز شده و نیازمند دانش روز هستند و با موجودی فعلی یگانهای مسئول آموزش مطابقت ندارند
داشته های فعلی ناوهای موجود با همه ارتقاها هنوز در خیلی از موارد لنگ میزنهو حتی از حداقل ها هم برخوردار نیستند
مثلا سامانه های رزمی موشکهای آفندی، پدافندی، اژدر، مین و... ندارند، سونار ندارند، جنگال ندارند
و سامانه های دیگه فنی و کنترلی و مخابراتی و راداری و ناوبریشون ( با همه بهینه سازیها )قدیمی هستند
یه نمونه بارز و بسیار مهم
پیشران و همه سیستمهای ناو خارگ بعنوان اصلی ترین میزبان این دانشجویان سامانه های بخارودیگ بخاروتوربین های بخاریه
درحالی که فقط تنها ناو خارگه که از این سیستمهااستفاده میکنه و بقیه یگانهای نداجا دارای پیشرانه های دیزلی هستند( سه تاواسپرمون در کنار دیزلها توربین گاز هم دارند زیر دریایی ها که کلا داستانشون جداست و اموزششون هم ماجرای خودش رو داره و.. بگذریم در اینب اره بهتره چیزی نگم)
اینه که معمولا یه دانشجویی که 6 ماه هم دوره کارورزی رفته، پس از الحاق به یگان شناور تازه با محیطی جدید و ناشناس رو برو میشه و دسته کم یه 6 ماه دیگه نیاز داره تا به شرایط رزم و عملیاتی برسه و این یعنی هزینه کردن بیشتر و دور بودن پرسنل از شرایط عملیاتی و ...
تازه سطح آموزش بر روی همه یگانهای موجود یکسان نیست، چون یگانه و شرایطشون جدای از هم است و نفرات و پرسنل یگانها تخصص آموزش دهنده و مربی بودن رو ندارند، زمان و حوصله و دانش پرسنل هر یگان هم متفاوته، لذا آموزشها استاندارد و یکسان نیست و مثلا اگر7 افسر به 7 یگان مشابه ( مثلا کمان کلاس )ملحق بشن هیچ تضمینی نیست که آموزشهای یکسانی ( با رعایت شرایط استاندارد مد نظر و حداقلهای مورد نیاز ) ببینند
همچنین یکی از مهمترین نقایص این یگانهای فعلی عدم وجود سامانه های رزمی و موشک و اژدر و.. هستش که دانشجویان پس از حتی طی دوره کارورزی تازه در الحاق به یگانها هستش که با این سامانه ها آشنا میشن
درضمن چون یگانهای شناور مورداستفاده دارای توان حداقلی دفاع از خود هستند، معمولا همیشه یک یگان رزمی عملیاتی نداجا مسئول اسکورت و همراهی این ناوهای حامل دانشجو است تا امنیت اون ناو و دانشجوها رو تامین کنه که باعث کاسته شدن یک یگان رزمی از سازمان رزم عملیاتی نداجا میشه
بنا به این نیازمندیهای روز شرایط رزم دریا و دریانوردی مقتدرانه و مبتنی بر شعار نیروی دریای راهبردی و نیاز به آموزش جامع ، کامل و استاندارد دانشجویان دانشگاه افسری امام خمینی نوشهر و همچنین دادن توانایی دفاع مستقل و وابسته به خودناو حامل(بدون نیاز به اسکورت یک یگان رزمی دیگر)، نداجا تصمیم به طراحی و ساخت ناوی تخصصی با قابلیتهای مورد قبول و کافی رزمی برای تخصص آموزشی - رزمی گرفت تاآموزشهای مدرن، همه جانبه، به روز و استانداردی رو مبتنی بر نیازها و الزامات و شرایط روز به دانشجویان دانشگاه افسری ارایه کنه
و به این صورت توان علمی و عملی و به طبع اون توان رزمی یگانها و کل مجموعه اشو بالا ببره
و همه هم میدونیم که سطح آموزش یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین فاکتورهای آمادگی رزمی و توانایی یه نیرو و یه ارتشه
امیدوارم رفع ابهام شده باشه
مشکلی بود باز هم در خدمتم
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درود بر شما - بیانات شما کملا روشن و صریح بود , در مورد ناو حمزه هم میشه توضیحاتی بدید , چون در دریای خزر کار آموزش را ناو حمزه بر عهده داره و با این حال به دلایلی که برخی امور ناو حمزه از انجام آنان ناتوان است , دانشجویان با ناوگروه های جنوب کشور اعزام میشوند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست خوبم امیر عزیز سلام
متاسفانه چون تند نوشتم و ارسال کردم ناو حمزه یادم رفت
بله خود بنده اولین سفرهای دریایی و سفر کارورزی 1 خودم رو در دریا شمال و با این ناو داشتم که محدودیتهای بسیار زیادی هم از لحاظ جا برای دانشجویان
هم آذوقه و خواروبار
هم آب و هم ملزومات مورد نیاز داره
چیزی بنام کلاس درس ، سالن کنفرانس ، کتابخانه و لوازم کمک اموزشی که لازمه یه ناو اموزشیه رو نداره
از لحاظ امکانات هم در حداقلهایی بسر میبره
این ناو همونطور که میدونید مربوط به سالهای قبل از جنگ جهانی دومه که با نام شهسوار و بعنوان یه کشتی تفریحی خیرداری شد در زمان رضا شاه
بعد از انقلاب میخواستن اوراقش کنن گروهی از پرسنل غیور و خوش فکر نداجا قبول نکرده و تصمیم گرفتن اونو برای آموزش و کمک به دانشگاه تازه تاسیس در نوشهر نیگر دارند
برای این منظور امکانات تفریحی رفاهی از روش برداشته شد ، موتورها و زنراتورها و کمپرسورها و یخچالها و.. دچار تغییر وب ازنگری شده و بهینه شد بر مبنای داشته های اون زمان
رادارهای و تسلیحات سبکی مثه 20 م.م. و 12.7 م.م روش نصب شد و با تغییر نام به حمزه تحویل منطقه چهارم اموزشی انزلی شد ( اونموقعه منطقه چهارم آموزشی بود و مثه الان منطقه عملیاتی نبود )
بعد چند مرحله ارتقا در رادارها و سامانه های ناوبری و رزمی داشت
اول براش راکت مینی کاتیوشای 107 م.م نصب کردند
بعد هم براش موشک آفندی سوار کردند
رادارها و ناوبریش هم دو سه باری تغییر کرده
کلا پیر دختریه که حدود 80 ساله داره به این کشور خدمت میکنه
بنده افتخار دارم که نخستین درسهای دریانودری رو بر عرشه این پیر خسته و ناتوان یاد گرفتم
تقریبا همه افسراندریای فعلی نداجا بدون استثنا اولین گامهای دریانوردیشونو بر روی این ناو برداشتند و اولین درسهاشونو اونجا یاد گرفتند
خدمات این ناو حتی از ناو اموزشی فراتر رفتد و در زمانی که یگانهای رزمی در شمال نبود یه تنه جور دفاع از مرزهای آبی رو بدوش کشید و ماجری معروف بازداشت کشتی تحقیقاتی بی پی در اجاره آذبایجان اونم در محدوده آبهای ایران ، یکی از شاهکارهای این پیر دختر خسته و پرتلاشه
اینروزها بابودن سینا کلاسها دیگه چنین ماموریتهای به حمزه داده نمیشه و حمزه تخصصی داره کار آموزشی میکنه
کاش مسیولین ما قدر اینهمه زحماتشو بدونن و به پاس اینهمه خدمت در این همه سال اونو تبدیل به موزه شناور کنند تا یادش باقی بمونه و قدر دانی بشه از این همه خدمتی که به کشور کرده
امیدوارم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از توضیحات شما - در جایی نیز خونده بودم که ناو حمزه سابقه توقیف شدن توسط روس ها را هم داره ... جریان کشتی تحقیقاتی بی پی چی بود ؟ ویرایش شده در توسط AmirAzad

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست خوبم سلام
درباره توقیف شدنش در روسیه بنده در جریان جزیات نیستم
اما در باره اون کشتی تحقیقی بی پی
خوب میدونید که کشورهای حاشیه دریای خزر بدنبال رژیم حقوقی حاکم براون میگردن
ما تا قبل از فروپاشی شوروی در اسناد 50 -50 با شوروی در منافعش برابر بودیم هرچند در حد 1 درصد هم استفاده نکردیم
منتها حق 50 درصدیمون محفوظ بود
کم کاری از خودمون بود
بعد فروپاشی شوروی ما باید تاوان اون فروپاشی رو بدیم
از 50 درصد اومیدم به 20 درصد قانع شدیم اما مابقی بالاخص جمهوری آاذربایجان قبول نمیکنه
در همین راستا دنبال اینن که بیانش حدود 11 درصد
بقولی :
از دست بوسی میل به پا بوس کرده ام
خاکم به سر ترقی معکوس کرده ام
بگذریم در همین راستا بین ما و اونا سر قسمتهایی در خزر درگیریهای کوچیکی بصورت لفاظی سیاسی رخ میداد
تا اینکه اونس ال اگر اشتباه نکنم سال 80 بود ما داشتیم میرفتم دانشکده علوم پایه A7 و اخبار رادیو هم داشت از بلندگوهای سالن پخش میشد
خبرگو این خبر رو داد که " [b]رزمناو جمهوری اسلامی ایران حمزه[/b] "!!!!!!!یه کشتی تحقیقاتی و اکتشافی متعلق به BP رو که در اجاره جمهوری آذربایجان بوده و برای این کشور در محدوده آبهای ما در حال اکتشاف غیر قانونی بوده بازداشت کرده!!!
با شنیدن این خبر سوت و کف و هورای بچه ها به آسمون رفت
نه بخاطر اصل خبر!!!
بلکه چون میدونستیم که حمزه یه قایق تفریحی بوده که بزور اموزشیش کردن والان بزرو دعا و سلام و صلوات 6-7 نات اگر سرعت بره و تمام توان رزمیش خلاصه میشه در یه 20 م. ، دوتا 12.7 م.م ، یه راکت انداز 107 م.م. که راکت و مهمات هم نداره !!! بعلاوه چند قبضه ژ-3 و یکی دو قبضه آر پی جی 7 والسلام!!
حالا خبرنگار میگفت :
[b]رزم ناو جمهوری اسلامی حمزه[/b]!!!!!!
بعد کلی سوت و کف از این لقب دهن پر کن بحث سر کلیت ماجرا شروع شد ، ظهرش یکمی از فرماندهان بهمون خبر داد که حمزه در حال گشت دریای در حوزه ماموریتیش بین نقاط براوو و چارلی بوده که بهش خبر میدن یه شناور ناشناس در محدوده آبهای ما وارد شده ، حمزه همب ا همون سرعتش به سمت شناور سیاه ( شناور ناشناسی که خودش رو معرفی نکنه شناور سیاه خونده میشه ) حرکت میکنه و بعد اونا رو مجبور به توضیح میکنه و بعد اینکه میفهمن در مرزهای ما برای آذربایجان در حال اکتشاف نفت هستند به پایگاه خبر میدن و اونها هم با کسب تکلیف از تهران دستور بازداشت کشتی تحقیقاتی و اکتشافی بی پی رو به حمزه میدن
حمزه هم با همون تجهیزات اندکش کشتی رو بازداشت کرده وب ه سمت انزلی براه میوفته
اینجای ماجرا بود که خود ما کم کم نگران حمزه و نفرات روی اون شدیم چون از مقدورات و امکانات حمزه و توان اوزاهای آذربایجان اطلاع داشتیم
اون روزها ما بجز حمزه یه ناو چوبی مین روب بنام سلمان فاقد هر گونه سلاح و چند تا قایق گشتی کوچیک به اسم قایم کلاس هرکدوم به یه مسلسل داشتیم که نمیتونستن تا جایی که حمزه کشتی رو بازداشت کرده بود و تحت الحفظ داشت با سرعت پایین می آوردش سمت ایران درانوردی کنن و برن
همه نگران واکنش نیروی دریایی جمهوری آذربایجان بودیم ، و نمیدونستیم چه اتفاقی میوفته ! جدای از هر رخدادی که برای حمزه میتونست اتفاق بیوفته ، درصورت حمله به حمزه و خدای ناکرده غرق کردن اون یه آبرو ریزی سیاسی نظامی در راه بود
بعد اون سرو صداهای پر از شوخی و خنده اولیه بخاطر بکار بردن وازه رزم ناو توسط خبرگو برای ناو حمزه کم کم این سرخوشیها جاشو به نگرانی داد
مابقی ماجرار وب نده زیاد در جریان جحزیات نیستم فقط از زبان یکی از پرسنل حمزه شنیدم که اون روز دوفروند اوزای اذربایجانی با سرعت هرچی تمامتر به سمت حمزه حرکت میکنن و دلاور مردان حمزه هم با همون سلاح های ناچیز و ناکافیشون آماده درگیری میشن و موارد رو به پایگاه و از اونجا به تهران گزارش میکنند

در ادامه ماجرا با بلند شدن فلکروهای پایگاه تبریز جهت حمایت از حمزه و پیوستن فانتومها به اونها ماجرا ختم به خیر شده و حمزه با بازداشتیش سالم به یسواحل خودی میرسه
بعد اونم یه نمایش قدرت هوای در مرز آذربایجان و انتقال یک تیپ از لشگر پیروز 21 تبریز به مرزها و همچنین اعزام نیروهایی به استعداد یه تیپ بعلاوه از دیگر یگانهای زمینی و تکاوران دریایی به مرز برای چند روز مرزها حالت ملتهب و متشنج رو بخودشون گرفتن که با پادرمیانی روسیه و تعهد آذربایجان به عدم فعالیت در حوزه مورد نظر ما تا نقطه ... تا مشخص شدن رژیم حقوقی دریای خزر همه چیز به حالت عادی برگشت و شناور مذکور هم رها شد بره پی کارش

ره آورد و تجربه این رخداد برای فرماندهان نیروی دریایی احساس نیاز و کمبود شدید یگانهای رزمی مناسب برای دریایی خزر بود و در همین راستا پروژه های سینا و موج 2 و تغییر وضعیت عملیاتی منطقه چهارم از آموزشی به عملیاتی کلید خورد و شکر خدا کارهای خوبی هم صورت گرفته و در حال صورت گرفتنه که ان شا الله با عملیاتی شدن دماوند قدرتمون در این منطقه هم رشد بیشتری خواهد کرد
البته هنوز تا نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم


یه ماجرای دیگه هم از درگیری حمزه با اوزاهای آذربایجانی از زبان یکی از همکارهام که چند سال بعد از ما برای گذروندن خدمت سربازی روی حمزه بوده شنیدم که چون از صحت و سقمش زیاد مطمین نیستم و نیاز به پرس و جو داره و حتما اول باید در باره اونتحقیق کنم از ذکرش خود داری میکنم
یه پرس و جو میکنم اگر صحت داشت درخدمتون خواهم بودو همینجا عنوانش میکنم
ماجرای جالبیه
البته باید اول مطمین بشم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعزام 29 ناوگروه در طول 5 سال اخیر به آبهای بین المللی ازجمله حلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، اقیانوس آرام، تنگه مالاکا و اقیانوس اطلس به عنوان یک «نیروی راهبردی»، وظیفه حفاظت از منافع کشور در ابهای دوردست و حراست از شناورهای تجاری و نفتکش ایرانی را برعهده دارد.
استفاده از تجهیزات مدرن و به روز در حوزه‌های راداری، شناوری، موشکی و پروازی در انجام ماموریتها در کنار ساخت انواع یگانهای مورد نیاز به خصوص شناورهای سنگین و زیرسطحی‌های سبک و نیمه سنگین، سامانه‌های موشکی و تعمیر و اورهال زیرسطحی‌های سنگین ازجمله مهمترین دستاوردهایی بوده که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از نیروهای قدرتمند و موثر منطقه معرفی کرده است.
در همین راستا امیر دریادار دوم سیاوش جره معاون عملیات نداجا در گفتگو با خبرنگاران دفاعی خبرگزاری فارس، ضمن تشریح وظایف و ارائه گزارشی از عملکرد این نیرو در سالهای اخیر، به برخی دستاوردهای جدید در حوزه دریایی نیز اشاره کرده است.
امیر سیاوش جره که خود یکی از افسران با سابقه یگانهای زیرسطحی است، پیش از این مسئولیت، فرماندهی منطقه سوم دریایی ارتش در «چابهار» را نیز برعهده داشته است.
***
دریادار جره در ابتدای این گفتگو با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروی دریایی باید در آب‌های دور دست حضور داشته باشد، گفت: ما از سال 88 و با توجه به پدیده شوم دزدان دریایی و وضعیت خلیج عدن، شروع به اعزام ناوگروه‌ها کردیم و از آن سال تاکنون، 29 ناوگروه اعزام شده‌اند که ناوگروه 28 به زودی به کشور بازمی‌گردد.
13921102115438272_PhotoL.jpg
* توان اعزام همزمان 2 ناوگروه را داریم
وی افزود: وقتی 2 یا 3 ناو به دریا می‌روند و فاصله زیادی از سواحل کشور می‌گیرند، باید آن قدر آمادگی فنی، تجهیزاتی و پرسنلی داشته باشند که اگر اشکال و موردی پیش آمد، بتوانند آن را برطرف کنند، زیرا در آن فاصله، کسی نیست که کمکشان کند، لذا باید کاملا خودکفا باشند.
وی ادامه داد: ناوگروه‌های ما با صد در صد آمادگی اعزام می‌شوند. به عنوان مثال ناوگروه 28 که تا هندوستان و سریلانکا رفته، زیردریایی و بالگرد به همراه داشت و ناوگروه بسیار مجهز و کاملی بود.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما این امکان را داریم که اگر نیاز باشد، به صورت همزمان 2 ناوگروه را هم به شرق اقیانوس هند و هم غرب اقیانوس هند اعزام کنیم و قبلا هم این کار را کرده‌ایم و از نظر فنی آمادگی‌اش را داریم.
جره درخصوص سامانه‌های ارتباطی ناوگروه‌ها در آبهای دوردست نیز اظهار داشت: سامانه‌های در اختیار ما تاکنون به هیچ عنوان مشکلی نداشتند و ناوگروهایمان از نظر تجهیزاتی به قدری مجهز شده و سامانه‌های لازم را در اختیار دارند که حتی تا وقتی چین هم رفتند از نظر برقراری تماس مشکلی نداشتیم.
* تجهیز شناورهای به سامانه موشکی «رعد»/ نصب «صیاد» بر روی یگانهای جدید
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه موشک‌های پدافندی روی شناورهای نداجا نصب شده است، گفت: بعنوان مثال امروز برخی یگانهای شناوری ما به موشکهای «رعد» مجهز شده‌اند.
وی همچنین با اشاره به موشک پدافندی «صیاد» اظهار داشت: صیاد یک موشک زمین پایه است و وقتی بخواهیم آن را روی واحد شناوری استفاده کنیم مستلزم تغییراتی است که این کار در برنامه‌های آتی ماست تا از موشک صیاد بر روی شناورهای در حال ساخت مثل موج 2- 3 -4 و 5 استفاده کنیم.
13921102115433436_PhotoL.jpg
جره با بیان اینکه همه نوع تهدید برای یگانی که به آب‌های دوردست می‌رود، متصور است، گفت: درخصوص یگان‌های نیروی دریایی ممکن است تهدید از هرطرف اتفاق بیفتد، ممکن است از هوا، سطح و زیر سطح باشد. لذا یگان‌های دریایی باید آمادگی داشته باشند تا با تهدید در هر جهتی مقابله کنند که یک بخش آن دفاع هوایی است.
وی ادامه داد: یگان‌هایی که به مأموریت‌ می‌فرستیم این آمادگی را دارند که تهدیدات را کشف و شناسایی و در مواقع لزوم با آنها برخورد کنند.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: البته تاکنون موردی نداشتیم که ناوگروهمان تهدید هوایی شده باشد هرچند گاهی پرنده‌های بیگانه برای شناسایی می‌آیند و ما نیز توجه ویژه‌ای به تجهیزات ضدهوایی یگان‌های که اعزام می‌شوند، داریم.
* اقدامات مناسب برای منحرف کردن موشک‌ از طریق جنگال
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در ادامه گفتگو با فارس، درخصوص نحوه منحرف کردن موشک‌های دشمن تصریح کرد: موشک‌های پیشرفته موجود را دیگر نمی‌شود با سیستم‌های قدیمی منحرف کرد چون سیستم‌های هدایت‌لیزری دارند و به صورت Fire And Forget هستند. یعنی به صورت مکانیکی نمی‌توان منتظر ماند تا موشک را دید بعد اقدام کرد بلکه باید قبل از دیدن موشک، سیگنال را کشف و مسیر آن را مشخص و نقطه برخورد را محاسبه کرد تا بتوان اقدام مناسب را علیه آن انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: تکیه ما در سیستم‌های جدید برای انحراف این موشک‌ها بحث جنگال (جنگ الکترونیک) است که حضرت آقا هم تاکید زیادی بر روی آن داشتند و فرمودند که بحث جنگال را جدی بگیرید. ما الان به شدت در این حوزه کار می‌کنیم و در این خصوص اقدامات بسیار خوبی انجام شده و ما این توانایی را داریم که در دریا در مقابل هر نوع تهدیدی از خود دفاع کنیم.
* فیلمبرداری پهپادهای ارتش از ناوهای آمریکایی
جره در ادامه درخصوص توان پهپادی نداجا گفت: نیروی دریایی یکی از نیروهایی است که سالها پیش و حتی قبل از انقلاب، از پهپاد استفاده می‌کرده و در تمام رزمایش‌ها نیز از آنها به عنوان هدف بهره می‌برده است. الان هم که بحث کشف و شناسایی در عمق مطرح است و با توجه به سلاح‌های موجود در دنیا، تأکید زیادی بر حوزه پهپادی کرده‌ایم و خوشبختانه دستاوردهای خوبی نیز داریم و از پهپاد بیشتر در حوزه کشف و شناسایی استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه تهدیدات ما تهدیدات دریاپایه است و ما در سواحل مکران مستقر هستیم لذا اگر تهدیدی متوجه ما شود از ناحیه اقیانوس هند است، پس ما باید بتوانیم در عمق، قبل از اینکه دشمن بتواند خطری متوجه ما کند، آن را شناسایی کنیم.
13921102115439848_PhotoL.jpg
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه به طور وسیع از پهپادها استفاده می‌کنیم، گفت: موارد زیادی داشتیم که پهپادهای ما بالای ناوهای آمریکایی رفته‌اند و فیلم‌برداری و عکس‌برداری و شناسایی کرده‌اند، بدون اینکه آنها بفهمند که فیلم‌های آنها هم موجود است.
جره خاطرنشان کرد: بحث پهپاد در نیروی دریایی، نقشه راه دارد و پهپادهایی که الان استفاده می‌کنیم و آنهایی که قرار است در آینده استفاده کنیم، مشخص شده است.
* شلیک اژدر ضد زیردریایی از بالگردها و هواپیماهای نداجا
وی در بخش دیگری از این گفتگو به نقش بالگردها در عملیات ضد زیردریایی اشاره و تصریح کرد: بالگردهای SH نداجا نوع مأموریتشان ضد زیردریایی است. برای عملیات ضد زیردریایی اول باید هدف شناسایی و زیردریایی کشف شود که بالگردهای ما سونار عمق متغیر دارند که در آب قرار می‌گیرد.
جره تاکید کرد: اژدری که از روی بالگرد پرتاب می‌شود همان اژدری است که از واحد سطحی پرتاب می‌شود، این اژدرها این قابلیت را دارند که از روی هواپیما هم پرتاب ‌شوند و هواپیماهای P3F نداجا، مأموریت اصلی‌شان ضدزیردریایی است.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش ادامه داد: اژدرهای ضد زیرسطحی و ضد سطحی که نیاز داریم به صورت کامل در صنایع داخلی در حال تولید و اژدرهای کاملا به‌روزی است.
* «فاتح» در مرحله تست نهایی/ تکمیل بدنه و نصب تجهیزات
دریادار جره همچنین با اشاره به ساخت زیردریایی‌های جدید گفت: زیردریایی فاتح مراحل تست‌های نهایی را طی می‌کند و کارهای بدنه و نصب تجهیزات آن کاملا انجام شده است.
وی ادامه داد: به هر حال محصولی که برای اولین بار می‌آید، مراحل تست زیادی را باید طی کند که این مراحل تست با همکاری صنایع داخلی در حال طی شدن است و انشاء‌الله این زیردریایی بزودی تحویل می‌شود.
* طراحی‌های «بعثت» انجام شده است
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش همچنین به زیردریایی «بعثت» اشاره کرد و گفت: طراحی‌های زیردریایی بعثت انجام شده و این یک زیردریایی سنگین است که صنایع در حال ساخت آن هستند.
جره اظهار داشت: زیردریایی‌ها در کلاس‌های مختلف در جهان ساخته می‌شود و آنها که در یک کلاس قرار می‌گیرند از نظر تجهیزات تفاوت زیاد و اساسی با هم ندارند. پارامترهایی که برای یک زیردریایی مهم است عمق قوس، سرعت در زیر آب و تعداد سلاح‌ها است.
وی تاکید کرد: آنچه که در ایران طراحی شده خواسته‌های ما را کاملا برآورده می‌کند و از نظر تکنیکی و تجهیزاتی چیزی از زیردریایی‌های هم نوعش در دنیا کم ندارد.
* تعداد مورد نظر زیردریایی «غدیر» تولید و عملیاتی شده است
جره با اشاره به زیردریایی‌های غدیر نیز خاطرنشان کرد: زیردریایی‌های غدیر، زیردریایی‌های سبک محسوب می‌شوند و به دلیل حجم کوچک و تناژ کم، مأموریت‌شان با زیردریایی‌های سنگین فرق می‌کند.
وی تصریح کرد: تعدادی که قرار بود از زیردریایی غدیر در صنایع ساخته شود تولید و تحویل نیروی دریایی شده و مأموریت‌های خود را انجام می‌دهند.
* خلیج فارس برای عملیات زیردریایی‌ها مناسب نیست
جره با بیان اینکه عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس 80 متر است، اظهار داشت: وقتی زیردریایی قوس می‌کند، یا باید در عمق پریسکوپ باشد یا در عمق 50 متری برود. به عنوان مثال اگر زیردریایی در عمق 30 متری قرار بگیرد، یک سوپر تانکر که آبخور آن 35 متر است با آن برخورد می‌کند. لذا یک عمق ایمن در نظر گرفته شده و هیچ زیردریایی مابین این عمق‌ها دریانوردی نمی‌کند، چون نه آن قدر بالاست که بتواند اطرافش را ببیند و نه آن قدر پایین است که با کشتی‌ها برخورد نکند.
13921102115428507_PhotoL.jpg
وی افزود: از طرف دیگر وقتی زیردریایی در عمق 50 متری می‌رود باید 20- 30 متر زیرش آب باشد که خلیج فارس این امکان را نمی‌دهد و به دلیل عمق کمش اصلا مناسب عملیات زیردریایی نیست.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: چندی پیش زیردریایی آمریکایی با یک نفتکش ژاپنی برخورد کرد که به دلیل رعایت نکردن این قواعد بود و اشتباهی بود که آمریکایی‌ها کرده بودند.
* امکان نصب رادار «عصر» بر روی شناورهای لجستیک
جره با اشاره بهدستاوردهای جدید در حوزه راداری، با تاکید بر اینکه امکان نصب راداری مثل رادار «عصر» بر روی تمام واحدهای شناور وجود دارد، اظهار داشت: رادار عصر یک رادار هوایی برای گرفتن هدف‌های هوایی است و علاوه بر اینکه ناوشکن‌ها باید به‌ آن مجهز شوند که شده‌اند، یگان‌های لجستیک هم این قابلیت را دارند.
* ویژگی‌های ناوشکن سهند/ عملیاتی شدن در سال 93
وی در ادامه به وضعیت ناوشکن سهند اشاره و تصریح کرد: مراحل بدنه سهند تمام شده و در حال نصب تجهیزات است. این ناوشکن از نمونه‌های قبلی بهتر است و در مدت یک سال بدنه آن ساخته شد.
معاون عملیات نداجا افزود: یکی از تفاوت‌های این ناوشکن از نظر شکل است. سهند طوری طراحی شده که رادارگریز باشد. زوایای بدنه این ناوشکن طوری طراحی شده که کمترین برگشت امواج راداری را داشته باشد.
جره خاطرنشان کرد: همچنین سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا بر روی آن نصب شده و از نظر دفاع سطحی و دفاع ضدهوایی تجهیزات بیشتری نسبت به جماران دارد. سیستم‌های کشف و شناسایی و جنگال که برای این ناوشکن طراحی شده نیز بسیار پیشرفته‌تر از جماران است و امیدواریم ناوشکن سهند سال 93 عملیاتی شود.
* نصب موشک و توپ بر روی ناو آموزشی خلیج فارس
معاون عملیات نداجا اظهار داشت: ناو آموزشی خلیج فارس در حال تکمیل شدن قطعات بدنه است و بر روی حوض خشک روی آن کار می‌شود که تا چند ماه آینده کامل و به آب انداخته و نصب تجهیزات آغاز می‌شود.
وی گفت: خلیج فارس یک ناو صرفا آموزشی است و این قابلیت را دارد تعداد زیادی دانشجو را به آب‌های دور دست اعزام کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه یک ناو آموزشی است اما چون به دریا اعزام می‌شود تجهیزات دفاعی و موشک و توپ و سیستم‌های هدایت آتش هم خواهد داشت.
* شناسایی پهپادهای دشمن توسط رادار عصر
جره با اشاره به توانمندی نداجا در مقابله با پهپادهای دشمن تصریح کرد: شناسایی پهپاد به دلیل جثه کوچکش توسط رادار بسیار سخت است اما رادار عصر که اخیرا رونمایی شد این قابلیت را دارد که پهپادها را هم کشف کند البته تاکنون پهپادی نداشتیم که بخواهد وارد FIR ما شود.
* ناوهای فرامنطقه‌ای جرات وارد شدن به آبهای ما را ندارند
معاون عملیات نداجا گفت: در سالهای اخیر و قبل از آن که در خلیج فارس و دریای عمان بودیم، موردی نداشتیم که ناوهای فرامنطقه‌ای بخواهند وارد آب‌های سرزمین ما شوند.
وی ادامه داد: از خط ساحلی تا 12 مایل، آب‌های سرزمینی است و جزو محدوده داخلی یک کشور محسوب می‌شود و اگر ناو کشور دیگری بخواهد وارد آن شود تجاوز محسوب می‌شود. از 12 مایل تا 24 مایل، محدوده نظارت است یعنی عبور بی‌ضرر کشتی‌های تجاری و جنگی مانعی ندارد. همچنین از 24 تا 200 مایلی، محدوده فلات قاره است و منطقه انحصاری همان کشور است که فعالیت اقتصادی کند.
* رصد ناوگان فرامنطقه‌ای تا زمان پهلوگیری در کشورهای عربی
امیر جره افزود: ناوهای فرامنطقه‌ای از رأس الحد که وارد محدوده نیروی دریایی می‌شوند تا زمانی که در یکی از کشورهای عربی پهلو می‌گیرند کاملا تحت رصد ما هستند.
13921102115431829_PhotoL.jpg
* عبور ناوگروه ایرانی از نزدیکی اسرائیل
دریادار جره در بخش دیگری از گفتگو با خبرگزاری فارس، به موضوع برخورد رژیم صهیونیستی با یکی از ناوگرههای نداجا اشاره و تصریح کرد: ناوگروه ما وقتی از کانال سوئز رد و وارد دریای مدیترانه شد و می‌خواست به بندر لازقیه برود، باید از نزدیک سواحل فلسطین اشغالی و البته آب‌های بین‌المللی عبور می‌کرد که آنها شروع به صدا کردن ناوهای کردند و ما نیز اصلا توجهی به آنها نکردیم و به مسیرمان ادامه دادیم.
معاون عملیات نداجا تاکید کرد: در طی ماموریت‌های ناوگروه‌های ما موردی نبوده که یگان‌های دریایی آمریکایی بخواهند از ناوهای ما سؤال یا ارتباط برقرار کنند.
* ماجرای مواجهه ناوشکن ایرانی با ناو آمریکایی
وی افزود: در یک مورد، کشتی تجاری ایرانی در حال حرکت بوده که یک ناو آمریکایی اعلام کرده بود که می‌خواهم از آن بازرسی کنیم که بلافاصله ناوگروهمان به آنجا اعزام شد و ناو جنگی ما کشتی ایرانی را اسکورت کرد. آن ناو آمریکایی نیز وقتی در 24 ساعت دید نمی‌تواند کاری کند از آنجا رفت و ناوشکن ما آن کشتی تجاری ایرانی را تا مقصد اسکورت کرد.
* نصب موشک کروز «غدیر» با بُرد بیش از «نور» و «قادر» بر روی شناورها
دریادار جره همچنین با اشاره به توانمندی موشکی نداجا اظهار داشت: موشک‌های کروزی که در نداجا استفاده می‌کنیم موشک‌هایی از قبیل «نور»، «قادر» و «غدیر» است که هم بر روی واحدهای شناوری و هم یگان‌های موشکی ساحل‌ به دریا از آنها استفاده می‌‌کنیم.
وی ادامه داد: تفاوت این موشک‌ها در بُردشان است و نور و قادر و غدیر هرکدام در یک مرحله بردشان افزایش یافته است. البته توانایی شناسایی رادارشان نیز پیشرفته‌تر شده است تا هدف را زودتر بگیرند.
معاون عملیات نداجا خاطرنشان کرد: هر نوع موشکی را می‌توانیم بر روی شناورهایمان نصب کنیم، حتی شناورهای لجستیک ما هم این توانایی را دارند.
دریادار جره با بیان اینکه موشک «غدیر» آخرین ورژن موشک‌های کروز دریایی است، اعلام کرد: موشک کروز غدیر برد بیشتری نسبت به نور و قادر دارد.
* فعالیت قرارگاه‌های دریایی خاتم تحت نظر ستاد کل نیروهای مسلح
معاون عملیات نداجا با بیان اینکه قرارگاه‌های دریایی خاتم 1 و 2 تحت نظر قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) ستادکل نیروهای مسلح هستند، گفت: قرارگاه دریایی خاتم 1 به فرماندهی فرمانده نیروی دریایی ارتش و قرارگاه دریایی خاتم 2 هم در اختیار نیروی دریایی سپاه است و با توجه به خط حدی که تعیین شده در حوزه مسئولیت خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: بین 2 قرارگاه دریایی خاتم، تعامل های زیادی وجود دارد که با هماهنگی ستاد کل انجام می‌شود.
13921102115443249_PhotoL.jpg
* بار اصلی توسعه شهرهای ساحلی بر دوش نداجاست
دریادار جره با اشاره به اهمیت فرهنگ دریایی گفت: متأسفانه فرهنگ و نگرش دریایی در کشور وجود ندارد و ما در نداجا خیلی روی این موضوع کار کرده‌ایم، حتی خیلی از نظامیان نیز، در این خصوص شناخت کافی ندارند.
وی تصریح کرد: در این راستا جلسه‌ای داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای نوشته شده که راجع به دریا بیشتر در کتاب‌های درس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان پرداخته شود. مشکل ما این است که مردم هم با دریا آشنا نیستند لذا نیروی دریایی در این راستا فرهنگ‌سازی می‌کند تا مردم با فرهنگ دریایی آشنا شوند. در تمام دنیا پیشرفته‌ترین شهرها بنادرشان است اما در ایران شهرهای ساحلی از محرومترین شهرها هستند.
جره تاکید کرد: دولتمردان باید همت کنند و دوشادوش نیروی دریایی در توسعه این شهرها نقش داشته باشد. الان بار اصلی بر دوش نداجا است. البته گام‌های خوبی از سوی دولت برداشته شده است اما کند است و باید توجه بیشتری شود تا به توسعه و آبادانی شهرهای ساحلی بیانجامد.
* دماوند تا پایان سال به آب انداخته می‌شود
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در پایان این گفتگو به وضعیت ساخت ناوشکن دماوند در آبهای دریای خزر اشاره و تصریح کرد: مراحل بدنه و نصب موتور و تجهیزات ناوشکن دماوند پایان یافته است و امیدواریم تا پایان امسال به آب انداخته شود.
منبع
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921105000388

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا موشک غدیر کدوم بود که بردش از قادرم بیشتره . چه آبروزی بود ناو دماوند که فقط برای عکس یادگاری رو نمایی کردن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینجور مصاحبه ها دیگه ارزش خوندن سرتیتر هم ندارن!
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نصب پدافند رعد و صیاد نکته جالب بود.گفتن رعد نصب هم شده.اونوقت رو چه ناوی که ما ندیدیم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نکته رو گرفتین یا نه ؟؟؟!!
.
.
.
.
.
.
اشاره هم کردن که اگه نگرفتین بگیرین . . . :mrgreen:
.[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/02/13921102115443249_PhotoL.jpg[/img]

یعنی چی میتونه باشه ؟؟ ویرایش شده در توسط namix
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موشک غدیر تست شده ؛ تحویل هم داده شده ولی هنوز رونمایی نشده! نصب صیاد جالبترین نکته بود؛ رزمایش ولایت92 هم خبری ازش نیست مثل اینکه لغو شده یا اینکه مثل رزمایش مدافعان آسمان ولایت5 و قمربنی هاشم میگن که برگزار کردیم ولی نشون ندادیم! رعد هم که نشان داده نشده ولی شاید محراب بهسازی شده باشه. درباره ناو خلیج فارس قبلا گفته بودن آموزشی-رزمی است ولی ایشون گفته صرفا آموزشی است.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.