blender

تحلیل و پیگیری تحولات اوکراین

تنش میان روسیه - اوکراین 2022   

44 votes

این نظرسنجی برای رای جدید بسته است
  1. 1. 1- به نظر شما ، وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین محتمل است ؟

    • بله
      32
    • خیر
      12
  2. 2. 2- به نظر شما سطح درگیری میان دوطرف در چه مقیاسی خواهد بود ؟

    • گسترده
      7
    • نیمه گسترده
      24
    • محدود
      13
  3. 3. 3- به نظر شما ، حد پیشروی ارتش روسیه در داخل خاک اوکراین تا چه اندازه ای خواهد بود ؟

    • محدود به مناطق همجوار با مرزهای شمالی ، جنوبی و غربی روسیه
      33
    • پیشروی تا پایتخت اوکراین ( کیف )
      8
    • پیشروی تا غربی ترین مرزهای اوکراین
      3


Recommended Posts

هم اکنون, alala گفت:

باز البته درس های فروانی وجود داره برای ما در این جنگ هم.

 

یک بررسی جدی در مورد عملکرد پدافند لازم هست به کنار.

 

ولی بحث ضربه اول که بسیار مهم هست و میتونه تا حد زیادی دشمن را گیج کنه و ضربات بعدی را تسهیل یک طرف و بحث دفاع در مقابل حملات هجومی موشکی (کروز) و بالستیک و هوایی هم یک طرف که هر چه موفق تر قدم های بعدی موفق تر.

برای ما ایجاد سیلوهای ثابت و موشک های اماده به شلیک بیشتر و پراکنده تر و تنوع نوع تهاجم (بالستیک، کروز، پهپاد انتحاری و ...) از یک طرف و همچنین استفاده از پدافند غیرعامل (خصوصا برنامه های موثر برای تخلیه نقاط حساس ثابت نظامی که در روز اول جنگ اهداف اولیه هستند) و پدافند موثر برای دفاع از نقاط حساس از طرف دیگه حیاتی است. باید برنامه های مدون و دقیقی داشت در این موارد.

 

پ ن: الهام بلافاصله به روسیه رفته در این بین و بر خلاف برخی ادعاهای گذشته یک پیمان چند ده ماده ای با پوتین امضا کرده و عنوان کرده تحریمهای غرب به روسیه نمیتونند اسیب برسونند و ما حتی از ارمنی ها به روسیه نزدیکتریم و زبان روسی زبان رسمی است در کشور ما و الخ. از طرفی اردوغنا ناتو را سرزنش کرده چرا موضع محکمی نمیگیره.

 

ولی نهایتا به نظرم ترکیه هم منافع زیادی خواهد داشت از این جنگ. دوستان اشاره کردند به روابط نظامی عمیق اردوغان با اکراین در سالهای اخیر. حالا شما حساب کنید در موج مهاجرت نخبگان اکراینی خصوصا اگر دولت سرنگون بشه، اولا ترکیه نزدیک به اکراین و فرهنگ و محیط مناسب  برای مهاجرت با سبک زندگی متنوع میتونه مقصد مناسبی باشه برای اکرایی ها. ثانیا وجود ارتباطات سابق میتونه در جذب مهندسین و دانشمندان اکراینی در شرکتهای ترکیه ای نقش تسهیل گر را داشته باشه و همچنین نوع دانش این مهندسان که به هر حال فریز شده و ابتدایی است ( نسبت به دانش روز غربی) بیشتر مناسب کشوری در اغاز راه هست تا کشورهای پیشرفته و ترکیه بهترین مقصد هست براشون. برای همین جهش ترکیه در صنعت موشکی و هوایی (خصوصا بخش موتور) کاملا قابل پیش بینی است. خصوصا که شرکتهای انبوه نظامی در سالهای اخیر با رقابت تنگاتنگ در حال جذب نیروی انسانی کارامد و منابع و تکنولوژی هستند رد ترکیه با طرح های بلندپروازانه و حمایت مستقیم اردوغان.

 

 

 

در مورد مهاجرت نخبگان اوکراینی به ترکیه باهاتون مخالف نیستم. ممکنه اتفاق بیافته. ولی در کل ترکیه ضرر کرده. ترکیه بخصوص اردوغان همیشه در صدد گسترش در قفقاز و اسیای مرکزی بوده است. تا الان تا حد زیادی در باکو نفوذ کرده ولی بازی در این زمینه تمام میشه یعنی با شروع یک جنگ سرد کوچک روسیه به کشورهای اطراف بخصوص کشورهای شوروی سابق اجازه نخواهد داد که به دامن یک کشور عضو ناتو مانند ترکیه بیافتند. در غیر اینصورت ممکن است سرنوشتی مانند اوکراین داشته باشند. حتی گرجستان هم احتمالا در گرایش های خود به غرب تجدید نظر کند. باکو مجبور میشود به ایران و روسیه نزدیک شود. اردوغان عضو ناتو است ولی انجا هم برادر ناتنی است. راحت به ترکیه سلاح نمی فروشند شاید در اینده روسیه هم به ان سلاح نفروشد.اگر ترکیه به سمت روسیه چرخش کند حمایت فنی و اقتصادی غرب را از دست می دهد. 

برنده ما هستیم. از جهات گوناگون. اولا با تحریم روسیه مجبور هستند ما را به بازار نفت برگردانند. زمانی روسیه برای ما نفت میفروخت شاید از این به بعد گاهی ما برای روسیه بفروشیم. با افت توانایی مالی با اغوش باز به ما سلاح می فروشد. باکو مجبور است به سمت ما چرخش کند. تمرکز غرب از ما به سمت روسیه بر می گردد و..... 

ویرایش شده در توسط sasasasa
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , alala گفت:

سلام این صحبت علی اف منبعش کجاست نمیتونم پیداش کنم  منظور در مورد زبان روسی و...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

T__Viktor_Mouzhenko2C_former_Commander-i

 

ژنرال ویکتور موژنکو ، رئیس ستاد ارتش اوکراین در سال 2014 مجددا به خدمت فراخوانده شد !!!!

 

 

FMcqPyeXsAcNxKl.jpg  FMcqQeMWUAMA0Rf.jpg

 

 

واحدهای ارتش اوکراین در بزرگراه های کیف 

 

( این چه طرزموضع گرفتن برای دفاع هست !!!!!  4 تا گلوله تانک همه اینها را با هم می فرستند به دیار باقی !!!!!) 

 

2-25-2022_8-56-48_PM.jpg  2-25-2022_8-56-21_PM.jpg

 

2-25-2022_8-55-43_PM.jpg  2-25-2022_8-55-22_PM.jpg

 

واحدهای زرهی -مکانیزه روسی در جاده های منتهی به کیف !!!!!

(بدون حتی یک شلیک متقابل از سمت اوکراینی ها ) 

 

1-16-764x1024.jpg  1-2-1.jpg

 

ستون های ارتش اوکراین که توسط روسها هدف قرار گرفتند ( موقعیت :Bucha  شمال غربی کیف )

=====

 

هشدار وزارت دفاع روسیه 

" ارتش اوکراین از شما بعنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد ، ارتش روسیه قصد حمله به مناطق مسکونی را ندارد 

 

( این ادعا باید بررسی شود

 

====

 

لینک برای مشاهده ویدئوها

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , elnino87 گفت:

سلام 

ی سوال این علامت v و z روی زرهی روسیه  چی هستش؟ 

 

سلام

گویا علامت z واحدهایی هستند که از خاک روسیه مستقیما عملیات می کنند.

ولی علامت v واحدهایی که از خاک بلاروس وارد عملیات نظامی میشند در اکراین.

 

47 minutes قبل , mohammad741741 گفت:

سلام این صحبت علی اف منبعش کجاست نمیتونم پیداش کنم  منظور در مورد زبان روسی و...

 

سلام

یکی از پژوهشگران حوزه تاریخ ( کائینی ) نوشته بود.

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , MR9 گفت:

 

بسم ا...

در این 30 ساعت اخیر چند درس را بدین شکل باید بررسی کرد 

 

1- پدافند زمین پایه ، بدون حمایت عناصر هوایی ، به تقریب یک عنصر منسوخ شده ، با هر درجه پیشرفتگی از فناوری هست

2- برای چندمین بار ضرورت وجود نیروی هوایی کلاسیک در ساختار ارتشها اثبات شد .بعبارت بهتر ، داشتن صرف جنگنده قابل پرواز ، اصلا اهمیت ندارد و ارتشها باید راهبرد مشخصی را برای نیروی هوایی خودشون تدوین و سخت افزار مناسب آن را تهیه کنند . در حالی که نقش آموزش به روز  برای آماده بودن یک ساختار نظامی ، انکارناپذیر هست 

3- اشراف اطلاعاتی در صحنه رزم و اینکه یگان ها اطلاع داشته باشند در لحظه ، چه کاری را باید انجام بدند  و در مسیر پیشروی خودشون با چه چیزهایی روبرو می شوند 

4- دوران سامانه های پدافندی ثابت ، بطور کامل  گذشته و همه سیستم های دفاع هوایی باید متحرک باشند ، توپخانه ای ، موشکی ، رادار ، پستهای فرماندهی و ..

5- تا اینجا ( غروب روز جمعه ششم اسفند 1400 ) هنوز تاثیر سامانه های ضد زره تحویلی به اوکراین مشاهده نشده ، این بدان معناست که صرف تحویل یک سلاح به معنای منطبق شدن کامل آن با یگان های رزمی نیست و مدت زمان بسیار طولانی برای این کار حتی برای تسلیحات به نسبت ساده نیاز هست 

6- ارتش اوکراین به شکل عجیبی  تا الان مقاومت چندانی نداشته ، اگر مباحث حاشیه ای به کناری گذاشته شود ، عامل " روحیه رزمی " باز هم در کنار آموزش و سخت افزار خودش را اثبات کرده و اینکه در کف توئیتر و شبکه های مجازی نمی شود ذهنیت مقاومت در برابر دشمن را ایجاد کرد ، این برای جماعتی که گوش به عملیات روانی رسانه ای دارند ، درس بسیار خوبی هست ( البته تا تاریخ فوق الذکر ) 

 

7- حوادث 30 ساعت اخیر در اوکراین نشان داد که حضور عناصر مردمی آموزش دیده که در زمان مقتضی باید مسلح بشوند چقدر اهمیت دارد و اینکه کارهای نمایشی از ده روز قبل از حمله روسها در اوکراین ، چقدر تاثیر داشته و اصولا چقدر واقعی بوده ( تا این ساعت ) 

8- یکی از مهمترین موارد قابل توجه در این 30 ساعت ، عدم پیش بینی اوکراین در خصوص استفاده از تاکتیک "زمین مسلح " هست ، در حالی که اگر بحث مقاومت جدی وجود داشت ، ارتش اوکراین می بایست تمامی معابر وصولی و مسیرهای دسترسی را مین گذاری و پل ها را تخریب می نمود تا در حرکت واحدهای مکانیزه روسی تاخیر ایجاد کرده و برای مدافعان یک حداقل "زمان" ایجاد کند . 

9- تا این ساعت ، خبری از جنگ شهری نیست و با توجه به تجربه روسها در چچن و بررسی شیوه عملیات رزمی ارتش ایالات متحده در عراق  ( 2003 )  ورود واحدهای کلاسیک احتمالا با احتیاط صورت می گیرد ، سعی خواهد شد که از آتش توپخانه سنگین پرهیز شود ، چون تخریب شهر به معنای دردسر زیاد برای مهاجمان خواهد بود. 

10- کاربرد موشکهای بالستیک تاکتیکی به شکل عجیبی از سوی روسها با پنهانکاری مواجه شده ( حداقل بنده تصویر یا ویدئویی از شلیک بالستیک تاکتیکی  در این 30 ساعت مشاهده نکردم از سوی روسها و فقط یک مورد شلیک توچکا از سمت اوکراین رصد شد ) 

11- رفتار حاکمیت سیاسی ، جملات و واکنش های مقامات ارشد ، تاثیر بسیار زیادی در روحیه مردم و سازمان های نظامی دارد . برای اوکراین ، این مساله چندان جالب توجه نبود و رفتار رییس جمهوری این کشور بسیار ضعیف قابل ارزیابی هست . 

 

 

 

 

 

در مورد پدافند واقعا باید بررسی بشه چه اتفاقی افتاد.

نیروی هوایی اکراین هم به هر حال دست خالی نبود و لااقل باید چند ساعت ما دفاع موثر میدیدیم نه اینکه در ساعات اولیه 50 بالگرد و به قولی بیش از 100 بالگرد روس ها بغل گوش پایتخت نیرو هلی برن کنند و تجهیزات. در تصاویر بوک اکراینی هم بود که روی تریلی هدف قرار گرفته بود در حال انتقال. تازه این در صورتیه که شما به اشراف اطلاعاتی اشاره کردید و به نظرم روس ها به نسبت ایالات متحده و حتی صهیونیستها به شدت در این حوزه دارای ضعف هست ( هم از منظر تکنولوژی و ابزار چه کمیت و چه کیفیت و هم از از منظر نظم و تاکتیک و اصولا استفاده از اطلاعات و جمع اوری داده ها و برنامه ریزی و .... ) که اثراتش را هم میبینیم و اگر اشراف اطلاعاتی و برنامه ریزی دقیقی وجود داشت واقعا بایان اوضاع اکراین و ارتشش روس ها خیلی راحت تر میتونستند اولا ضربه اولیه را وارد کنند پرحجم تر و هم اینکه تاکتیکهاشون به نظر انقدر اشفته نیاد. ( البته باید اشاره کرد به سانسور رسانه ای عجیب و غریب غرب، روسها فیسبوک را به همین دلیل که کانالهای روسی را میبست محدود کردند ولی واقعا انتشار پروپاگاندا توسط غربی ها و رسانه های هدفمند اکراینی ادم را  حتی به شک میندازه که یک دیوانه داره جنگ روسیه را اداره میکنه. یک ساعت یک شهر در عمق عملیات شده توش هلی برن بعد اکانتهای اکراینی از کشته شدن 200 نیروی ویژه روس در اون عملیات میگن یا نبردها را کنار مرز نمایش میدند فقط و نقشه ها به هیچ عنوان اپدیت نمیشه و اطلاعات به شدت مغشوش و یک طرفه و روسها هم که اصولا در رسانه یا تبلیغات جنگ صفر! ( در سوریه النصره و جولانی یک قدم پیشروی میکرد همین وبسایتها کیلومترها جلوتر را در تصرف النصره تبلیغ میکردند و خودشون یک ابزار جنگ روانی موثر القاعده بودند اون هم به اسم رسانه های غربی! )

 

 

در مورد رییس جمهور اکراین هم واقعا به عنوان فرمانده قوا و ارشد ترسناکه همچین ادمی در راس. تنها چیزی که از ابتدای جنگ کرده تلفن کردن برای التماس کمک بوده. به این تلفن کردم، به اون تلفن کردم، اون گفت حتما کمکت میکنیم، بهمانی گفت نترس ما کنارتیم. .... لااقل نقش یک فرمانده را هم باید بتونه ایفا کنه در تهییج افکار عمومی و قوت قلب بخشیدن به مردم اکراین.

 

در مورد ادوات هم غربی ها همچنان در حل سرازیر کردن هستند. در نشست ساعاتی پیش ناتو عنوان شد تجهیزات پدافندی هم در اختیار اکراین میزارن.

 

هیچ بعید نیست روسها مثل ماجراهای سوریه یکهو عقب بکشن. اصلا قابل پیش بینی نیستند چون به نظر واقعا بیشتر تفکرات یک شخص هست که اداره میکنه امور را. اخلاق خاصی هم دارند. ممکنه کلی هزینه کنند و ناگهان همه چیز را متوقف یا اینکه تلفات بسیار باللیی متحمل بشند ولی اصلا از خوشدون واکنش فوری و خشمگینانه در لحظه نشون ندند. در حال حاضر هم ناتو با برخی اقدامات روانی (مثل فعال کردن نیروهای واکنش سریع ناتو! ) و تحریمی سعی داره به نظر بیشتر شعله جنگ را روشن نگه داره ( تا کرملین اعلام کرد قبول کرده مذاکره در مینسک یا ورشو را نشست ناتو مواضع تندی گرفت و عنوان کرد سیل تجهیزات مالی و نظامی به ارکاین ارسال میکنه، قیمت نفت را هم تا حدی کنترل کردند فعلا)

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا امروز که بیشتر شبیه فیلم هندی بوده تا جنگ

اولش که با ابراز علاقه سربازان روسی به دختران اوکراینی شروع شد بعدشم که زلسنکی با بایدن و روسای اروپایی..تماس تلفنی برقرار کرده و گل گفتن و گل شنیدن و....مقاومتی هم که از ارتش اوکراین دیده نشده

تلفات و خسارات جانی و زیر ساختی خاصی هم نبوده من نمیدونم واقعا جنگ جریان داره یا مچلمون کردن

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 minutes قبل , 951 گفت:

خلاصه اینکه ، در دیوونه خونه ی بزرگی داریم زندگی میکنیم .

به ایران خوش امدید 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 minutes قبل , archersarash گفت:

به ایران خوش امدید 

 

سلام علیکم 

 

a-downfall.png

 

 

فقط در ایران نیست . یادم هست سکانسی از فیلم downfal که ژنرالهای هیتلر ، جمع شدند و دارند توضیح میدند که روسها تا چند کیلومتری  پرنس آلبراشتراسه (خیابانی در برلین که محل استقرار دولت وقت بود ) پیشروی کردند و صدای توپخانه آنها دارد می آید ولی هیتلر هنوز دنبال ارتش دوازدهم ونک بود که ضد حمله بزند ... تا همین حد مضحک و خنده دار 

 

  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , Mohebbi گفت:

 برای کمک به اوکراینی ها می رن یا کمک به روس ها؟ چرا؟ مگه مسلمان نیستند؟

سلام چچن یک ایالت از روسیه هست و برای کشورشان دارند می جنگند

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
55 minutes قبل , 951 گفت:

 با سلام

با چند تا شون بیشتر از دو ساعت بحث کردم و گفتم شما چرا برای بقیه جنگها یقه جر ندادین ، نیم ساعت بعدش همه شون استوری نه به جنگ افغانستان ، نه به جنگ یمن ، نه به جنگ سوریه ، نه به جنگ کره شمالی ، نه به جنگ لبنان و غیره گذاشتن که مثلا بگن ما خیلی ضد جنگیم !

 

سلام

 

زحمت کشیدند البته بعد ده سال و بیست سال و سی سال. لااقل استوریش را که زدند! بی زحمت سر راه سفارت روسیه و اکراین سری هم به سفارت ترکیه و امارات و سعودی و از همه مهمتر بریتانیای کبیر هم بزنند اگر حالش را داشتند. ناسلامتی همشون هنوز هم درگیر جنگ و اشغال کشورهای همسایشون هستند! و این دوستان هم حالا درسته یک 250 هزار نفری اونور قتل عام شدند، هزاران کیلومتر مربع اینور هنوز در اشغاله و هر شب و روز هم دارند بمباران میشند و نسل کشی و محاصره هم که یک ثانیه هم هنوز متوقف نشده ولی خب حواسشون نبوده لابد! تصاویر وقایع فجیع اکراین را دیدند یادشون افتاد اِ تو دنیا مگه جنگ هم هست؟! :)

جالبه همین ها ذیل پستها و خبرهای مربوطه دارند از منهتا الیه! نژآدپرستی ضد روسها و روس تبارها نفرت پراکنی میکنند. نژادپرستی و نژادنپرستیشون هم موضعی و مقطعی است. بسته داره صبحش از چه دنده ای پا شده باشند. گاهی از شدت نژآد ایرانی پرستی از اینور میفتن، گاهی از حیث حقیرشمردن و حقارت پراکنی ضد ایرانی بودن از اونور بوم.

 

نقل قول

امروز در اینستاگرام ، چند تا استوری در مورد مقایسه دفاع جانانه مردم کشورمون در خرمشهر و ابادان و مقایسه اون با اوکراین گذاشتم که بعد ازون شاهد حمله دوستان روشنفکر به خودم بودم

جالبه چنان هم تعصب به خرج میدند در این بزنگاه ها که بعید میدونم الان خود اکراینی ها انقدر غیرتی شده باشند نسبت به حمله به خاک کشورشون و بیشتر درگیر اینند یوروویژن خواننده روسیه باشه یا نباشه!

امروز در صفحه تخصصی هوانوردی ه پیشتر فتم چنان داشتند برای انیمیشن ساختگی داگفایت اکراینی ها جشن و سرور میگرفتند که اگر زبان فارسی نبود فکر میکردی در ناف کیف یک عده با چشمان خودشون واقعه را نظاره کردند و جالبه ذیلش تحلیل های نظامی فوق خفن در آشغال بودن سوخو-35 هم میدادند!

 

 

در اوج روزهای حمایت امارات از سعودی و حمله به نیروهای یمنی و پاسخ حداقلی یمنی ها به امارات، برخی صفحات روشنفکری و تخصصی چنان برای زیبایی امارات و پیشرفتش و اصولا برجسته کردن امارات و از امنیتش گفتن داشتن یقه جر میدادن که بن زاید احتمالا چنان نمی کرد برای ابوظبی!

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مهم ترین چیز به نظرم برای ما یادگیری روش جنگیدن هست:

 

مرحله ی صفر:داشتن اطلاعات لازم از همه چیز

مرحله ی اول:حملات کروز و بالستیک به زیرساخت های پدافندی و هوایی و انبار های نظامی دشمن

مرحله ی دوم: بمباران هوایی و گرفتن برتری هوایی

مرحله ی سوم :حمله ی ستون زرهی و هلیکوپتری و پهپادی

 

ما الان در مرحله ی دوم و سوم مشکل شدید داریم و نمیتوانیم یک ارتش هجومی باشیم

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    2 کاربر