blender

تحلیل و پیگیری تحولات اوکراین

تنش میان روسیه - اوکراین 2022   

44 votes

این نظرسنجی برای رای جدید بسته است
  1. 1. 1- به نظر شما ، وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین محتمل است ؟

    • بله
      32
    • خیر
      12
  2. 2. 2- به نظر شما سطح درگیری میان دوطرف در چه مقیاسی خواهد بود ؟

    • گسترده
      7
    • نیمه گسترده
      24
    • محدود
      13
  3. 3. 3- به نظر شما ، حد پیشروی ارتش روسیه در داخل خاک اوکراین تا چه اندازه ای خواهد بود ؟

    • محدود به مناطق همجوار با مرزهای شمالی ، جنوبی و غربی روسیه
      33
    • پیشروی تا پایتخت اوکراین ( کیف )
      8
    • پیشروی تا غربی ترین مرزهای اوکراین
      3


Recommended Posts

5 hours قبل , majid363 گفت:

هدف روسیه از حمله به اوکراین چی بوده؟ اشغال اوکراین؟ تجزیه اوکراین؟ تعویض دولت 

 

 

اهداف که خصوصا برای کشوری مثل روسیه ثابت نیستند و ممکنه بنا به شرایط تغییر کنند. هدف اولیه هم دقیقا قابل تحلیل نیست ولی به نظر تصرف محدوده دو جمهوری به شکل کامل و ایجاد یک فیلتر بین مناطق غربی اکراین و مرزهای روسیه و همچنین اتصال زمینی کریمه و تصرف ساحل دریای آزوف به طور کامل از حداقل های اهداف اولیه بودند در بعد جغرافیایی و در بعد سیاسی هم شاید سرنگونی زلنسکی با عملیات برق آسا و فروپاشی داخلی از اهداف اولیه محسوب میشده. هرچند مواردی هست که متناقض با این تحلیل هست چون نظام روسیه و شخص پوتین به هر حال تا حدود زیادی راسا تصمیم میگیره پس تحلیل و دورنمای واحد و مطمئنی نمیشه داشت از اوضاع. چه بسا اهداف بسیار محدودتر یا گسترده تر بوده ولی شرایط باعث تغییر اهداف شده باشه در ذهن حلقه سیاستمداران مورد اعتماد پوتین و البته که شخص پوتین.

 

به هر حال با همین اهداف اولیه اگر محقق بشند اهداف ثانویه هم تا حدی محقق میشند از جمله بی ثباتی سیاسی و تجزیه اکراین به شکل محدود و آسیب های بعضا جبران ناپذیر و از میان رفتن زیرساختها و تضعیف میان مدت اکراین و ... ولی با بعضا سرخوردگی هایی که در کلام بعضی از افراد باتجربه در سیاست مثل لاوروف در سخنانش دیده میشه شاید عدم پیش بینی واکنش غرب بوده تا حدی که روس ها را در تغییر اهدافشون مجبور کرده.

 

 

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این امار صحت داره ؟

345678.jpg

اگر این امار درست باشه با توجه به انبوه تجهیزات ضد زرهی که اوکراین داره و بهش اهدا شده تافات روسها زیاد نیست ( به نظر من) 

ویرایش شده در توسط majid363
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 hours قبل , majid363 گفت:

هدف روسیه از حمله به اوکراین چی بوده؟ اشغال اوکراین؟ تجزیه اوکراین؟ تعویض دولت 

در کوتاه مدت جلوگیری از گسترش ناتو به قلمرو شوروی سابق و در دراز مدت --اگر بتواند-- احیا شوروی در یک قالب و صورت جدید و امروزین 

  • Like 2
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 hours قبل , Crash گفت:

 

55776086_ilip.jpg gettyimages-062.jpg 55743183-10648323-peoplhh31.jpg

 

تصاویر بالا مربوط به یک دستگاه تانک تی-72 بی 3 مدل  2016 ر.وسی است که در شهر ماریوپول  اوکراین منهدم شده است. بررسی تصاویر نشان داده است که سه پرتابه به بخش پشتی برجک تانک اثابت کرده است. شکل نفوذ پرتابه ها نشان می دهد احتمالا پرتابه ها مربوط به مهمات 125 م.م انرژی جنبشی APFSDS یک تانک است. دو پرتابه  احتمالا به داخل برجک نفوذ کرده اند و یکی از پرتابه ها نتوانسته است به داخل برجک نفوذ کند.

 

5645645.jpg 5675644.jpg

اثرا برخورد  3 پرتابه 125  م.م انرژی جنبشی APFSDS به بخش پشت برجک تانک تی- 72 بی 3 مدل  2016- در تصویر سمت چپ میتوان اثر پرتابه ای که به داخل برجک نفوذ نکرده است را مشاهده کرد.

 

نکته اول - این تصاویر به خوبی نشان داد برای بررسی علت واقعی انهدام یک تانک نیاز به بررسی میدانی و ثبت  اطلاعات از جمله محل نفوذ پرتابه هاست تا به شکل دقیق علت انهدام یک تانک را متوجه شد. در غیر این صورت باید تصویر دقیقی از محل ورود پرتابه در دسترس باشد. در اینجا زاویه مناسب عکس کمک شایابی به تشخیص نوع پرتابه ای که باعث انهدام تانک شده است کرده است.

 

نکته دوم - به نظر میرسد نیروهای اوکراینی واحدهای زرهی خود را در شهر ها و مناطق روستایی مخفی کرده اند تا از حملات غیر مستقیم روسها در آمان باشند و در فرصت مناسب به واحدهای مهاجم روسی کمین بزنند. تصاویر و فیلم های 'گذشته از عملکرد خودروهای رزمی BTR-4 اوکراینی این فرضیه را تقویت میکند.

 

نکته سوم - به نظر میرسد هر دو طرف درگیر از مهمات قدیمی 125  م.م انرژی جنبشی APFSDS استفاده میکند. مهمات قدیمی با نفوذ پذیری پایین تر اثر منفی در قابلیت کشندگی تانک ها می گذارد و اجازه نمیدهد تانک ها در میدان نبرد اثر بخشی مناسب را داشته باشند. این ضعف هم در بحث مهمات انرژی جنبشی و هم انرژی شیمیایی به خوبی خود را در صحنه نبرد نشان داده است.

 

فک میکنم این اثر مربوط به مهمات خرج گود باشه

سوراخ های نامنظم و یه جورایی حالت برشی داره ,,,  

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , MR9 گفت:

بسم ا...

در همین زمان ، رسانه های روسی گزارش داده اند که پدافند هوایی این کشور ، سه فروند ( دوفروند سوخو-25  ، یکفروند سوخو-24 و یکفروند میل -24 ) را به زیر کشیده اند .

 

 

 

روس ها با این توان موشکی و هوایی سوال اینجاست اصلا چطور فرودگاه و باندی باقی گذاشتند که پرنده های اکراینی همچنان پرواز می کنند؟ آیا از کشورهای همجوار به پرواز درمیان؟ از اونجا که برخی پرنده های لجستیک اکراینی در کشورهای همسایه و نزدیک مرزهای اکراین به برخی فرودگاه های مرزی مثلا لهستان رفت و امد دارند.

 

به هر حال اماده سازی پرنده ها، سوخت گیری و مسلح سازی چطور زیر سایه نیروی هوایی قدرتمند ارتش روسیه در حال انجام هست؟ (چیزی که مثلا در مورد صهیونیستها در یک جنگ احتمالی به نظر خیلی روشن هست که در صورت تهدید فرودگاه هاش به نظرم از فرودگاه های در اختیار مصر و اردن فرضا و حتی ممکنه در صورت نیاز شدید برخی فرودگاه های غربی سعودی و لیبی و سودان به عنوان جایگزین یا لااقل در شرایط اضطرار برای پناه و فرود استفاده کنند)

  • Like 2
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
56 minutes قبل , saeedpi گفت:

 

فک میکنم این اثر مربوط به مهمات خرج گود باشه

سوراخ های نامنظم و یه جورایی حالت برشی داره ,,,  

 

thumb_20220327_152540.jpg thumb_20220327_152538.jpg thumb_20220327_152722.jpg

نمونه های از اثر برخورد مهمات ۱۲۵ م.م انرژی جنبشی APFSDS بر سطح صفحات زرهی که از نظر ظاهری با نمونه ها پست قبل شبیه هست

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
18 hours قبل , Crash گفت:

 

thumb_20220327_152540.jpg thumb_20220327_152538.jpg thumb_20220327_152722.jpg

نمونه های از اثر برخورد مهمات ۱۲۵ م.م انرژی جنبشی APFSDS بر سطح صفحات زرهی که از نظر ظاهری با نمونه ها پست قبل شبیه هست

مشخصا مورد هدف این مهمات قرار گرفته اثر 5بالچه انتهایی این مهمات روی زره ها قابل مشاهده ست125mm_Bm15_APFSDS.jpg

ویرایش شده در توسط arjmandi
  • Like 4
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , MR9 گفت:

طبق داده هایی که وجود دارد ، نیروی هوایی اوکراین حدود 68 فقره زیرساخت هوایی از اتحاد شوروی سابق به ارث برده بود که براساس آن چیزی که می دونیم  13 فقره از آن تا قبل از شروع جنگ فعال بود به شکل رسمی .  به شکل خاص هم نیروی هوایی اوکراین بعد از مشاهده ضعف هایی که از جنگ نیمه محدود 2014 دید ، شروع کرد به تغییر اولویتهایی که باید در جنگ آینده ( چیزی که امروز داریم می بینیم ) باید با آن مواجه می شد . با اطلاعات بسیار محدودی که وجود دارد ، احتمالا ارتش اوکراین روی دخالت  فیزیکی ناتو حساب ویژه ای باز کرده بود .

 

با این حال ، تا قبل از جنگ ،  پایگاه هوایی Vasylkiv یگان چهلم تاکتیکی ( میگ-29 و ال-39 ) را در خودش جای داده بوده که بدلیل قرار گیری در جنوب کیف الان قطعا غیر قابل استفاده شده ، دومین مرکز این نیرو ، در پایگاه هوایی Kolomyia  در غرب اوکراین هست که یگان 11 تاکتیکی نیروی هوایی ( میگ-29 )  را در خودش جای داده ( محتمل ترین سکوی پرواز برای جتهای اوکراینی ) ، سومین زیرساخت مهم این نیرو هم در  Mirgorod بود ( سوخو-27 و میگ-29 ) هست ( در غرب خارکف و جنوب سومی ) و  درنهایت پایگاه هوایی Kulbakino در شمال میکولایف (سوخو-25 و سوخو-24 )  که با توجه به شدت درگیری ، احتمالا این پایگاه هم از دور خارج شده باشد  

 

بر 28 بهمن 1400 در 09:48 , MR9 گفت:

اما مهم تراز این ، حضور تعداد زیادی از واحدهای ارتش منظم روسیه  در این منطقه ، به روسها اجازه می دهد تا برای مدتهای طولانی ، جای پای مناسبی را برای خود در اوکراین بدست آورند تا برای حملات آینده ، از آن استفاده شود . علاوه براین ، حضور یگانهای روسی ، حاکمیت ملی اوکراین را بر خاک خود به چالش می کشد که این امر به معنای یک بازی طولانی برای طرفین دعواست .از سوی دیگر ، دست زدن به یک عملیات رزمی تمام عیار با هدف اشغال تمام سرزمین اوکراین در شرق رودخانه دنیپر ، یک امر بسیار متفاوت خواهد بود . در حالی که ارتش روسیه ، میراث دار ارتش شوروی سابق با قدرت آتش محدودتر است ، اما همچنان یک چکش بسیار سنگین بشمار می آید

 

صحنه نبرد بعد از 30 روز هنوز پیچیده است ... احساس می کنم روسها هنوز برای  اینکه گستره و میزان  دخالت خودشون را در اوکراین اعلام کنند ، مردد هست ( علیرغم اینکه گفته شده محدود به  لوهانسک و دونتسک بوده )  برای همین برای زدن پایگاه هوایی فعال ارتش اوکراین زیاد تمایل نشان ندادند ولی عجالتا چند حمله به غرب اوکراین بخصوص علیه  ایوانو- فرانکویسک و کاربرد کینژال نقطه آغاز بوده و اینکه با توقف پیشروی زمینی و محدود کرد عملیات در دو تا جمهوری نامبرده ، حمله به  زیرساختها شدت بیشتری بخودش بگیرد هست .

 

از یک نظر هم به ممکن هست علت تمرکز روسها به شکل همزمان روی مراکز ثقل و یگان های خط مقدم ( که نتیجه مستقیم آن تقسیم شدن شدت آتش به شکل یکسان روی زیرساخت ها و واحدهای نظامی درگیر است )  یک دلیل مهم و آن  ، استفاده از حداکثر قدرت آتش متعارف برای پراکنده کردن واحدهای اوکراینی و جلوگیری کردن از تمرکز آن ها در خطوط تماس داشته باشد  .

 

ولی نکته ای این وسط قرار دارد که البته باید اثبات بشود . حملات هوایی  ، توپخانه ای و بدون سرنشین در محورهای درگیری که به شکل دقیق صورت می گیرد ، به احتمال 70تا 80 درصد خارج از خاک اوکراین در حال کنترل هست و به واحدهای میدانی اوکراینی هم اطلاعات دقیقی می رسد که با این دقت دارند عمل می کنند ، با توجه به اینکه ارتش اوکراین قبل از جنگ چنین تجهیزاتی را نداشت ( براساس دیده ها و شنیده ها )  ، حضور کشور یا کشورهای ثالث محتمل به نظر می رسد البته به شکل کاملا کنترل شده و نامحسوس که حساسیت روسها را برانگیخته نکند .

 

اما اینکه چرا علیرغم حملات وسیع کروز/ بالستیک هنوز نیروی هوایی اوکراین فعالیت دارد ، این را باید در چند عامل دید : 

1- آن چیزی که دارد دیده میشود ، فعالیت نیروی هوایی اوکراین بشدت محدود شده ، پس حملات موثر بوده بطور نسبی  ...

2- در حوزه برنامه ریزی برای حمله ، نیروی بالستیکی ، کروز و نیروی هوایی نیازمند " اطلاعات بر خط " هست و به نظر می رسد که روسها در حین نبرد مبادرت به کسب اطلاعات می کنند  ( تاکتیک قدیمی بکاو و بکش که با خطا و تلفات هم همراه هست

3- کمک اطلاعاتی خارجی به اوکراین در حوزه نحوه عملکرد رهگیرهای روسی و خلاء های ایجاد شده ای که ممکن هست در کریدورهای پروازی نیروی هوایی روسیه در طول نبرد ایجاد شده باشد  

4- در طراحی حملات آفندی برای حمله به مراکز ثقل دشمن ، 5 عامل هست که به موثر بودن چنین حملاتی کمک می کند 

الف :  میزان کسب اطلاعات از صحنه نبرد 

ب: سامانه های کنترل و فرماندهی مهاجمان و شکل / گستره استفاده آنها از اطلاعات برخط 

ج: وجود حسگرهای پیشرفته در صحنه نبرد که باید اطلاعات را جمع آوری کند 

د: تسلیحات هدایت دقیق 

ه: تلفیق درست اطلاعات و سلاح ها  

 

تا اینجا ( 27 مارس 2022 ) روسها نشان دادند  ( براساس تصاویر ، ویدئوها ، تحلیل ها و ... ) که هنوز از لاک قدیمی تکیه صرف بر روی قدرت آتش ( مهمترین شاخصه یک ارتش موج دومی ) بیرون نیامدند ( مثل خود ما ) و تنها عامل بازدارنده هسته ای باعث شده تا عامل مداخله گر ثالث بطور مستقیم وارد عمل نشود ( البته حتی سلاح هسته ای روسها هم باعث نشد تا سیل تسلیحات از سمت غرب بسمت اوکراین سرازیر نشود و این از جمله نشانه های مهم محدودیت بازدارندگی هسته ای است )  و در حالی که همه انتظار داشتند که یک پیشروی شیک و منظم به شیوه عراق سال 1990 را دوباره ببینند ، این مساله واقعیت پیدا نکرد و جنگ همچنان بر روی زمین ادامه دارد ( البته فاصله 32 ساله بین عملیات طوفان صحرا و جنگ دراوکراین را باید درنظر گرفت در همه ابعاد خودش ) 

مضاف بر آن ، نکته جالب ماجرا اینجاست که تا الان ، شلیک کروزها و بالستیک ها باعث نشد تا نیروی هوایی اوکراین کامل از بین برود ، گرچه فعالیت اش بسیار محدود شد و این بخوبی نشان میدهد که درصورت سرمایه گذاری بر روی توان هوایی که بخوبی پراکنده شده و حفاظت بشود ، حتی در صورت شلیک بیشتر از 1000 تیر بالستیک و کروز هم فرصت ابراز وجود را دارد . 

 

5 hours قبل , alala گفت:

به هر حال اماده سازی پرنده ها، سوخت گیری و مسلح سازی چطور زیر سایه نیروی هوایی قدرتمند ارتش روسیه در حال انجام هست؟ (چیزی که مثلا در مورد صهیونیستها در یک جنگ احتمالی به نظر خیلی روشن هست که در صورت تهدید فرودگاه هاش به نظرم از فرودگاه های در اختیار مصر و اردن فرضا و حتی ممکنه در صورت نیاز شدید برخی فرودگاه های غربی سعودی و لیبی و سودان به عنوان جایگزین یا لااقل در شرایط اضطرار برای پناه و فرود استفاده کنند)

 

این استفاده از عبارت "  نیروی هوایی قدرتمند ارتش روسیه" یک عبارت صد در صد مبتنی بر احساسات هست . در دکترین نیروی هوایی شوروی سابق ، نیروی هوایی و به تبع آن هوانیروز  یک وظیفه مشخص داشت و آن پشتیبانی از یگان های زرهی ، پیاده و مکانیزه نیروی زمینی بر روی زمین بود ، در نتیجه در شوروی سابق ، به جای نیروی هوایی ،  از واژه هواپیمایی جبهه ای و هواپیمایی استراتژیک ( بمب افکن های دوربرد و ... ) استفاده می شد . ارتش روسیه هم نزدیک به 10 تا 15 سال هست که از این دکترین قدیمی دارد فاصله می گیرد و ظهور رهگیرهای تخصصی که باید آسمان منطقه را از مهاجمان پاک کنند تازه دارد یک شیوه استاندارد میشود . پیاده کردن تاکتیک های قدیمی با تجهیزات جدید ، نشان می دهد که روسها  هنوز برای تطبیق بین فناوری جدید و تاکتیک های خودشون مشکل دارند .

ولی این درمورد IAF زمین تا آسمان تفاوت دارد ... ارتش عبری حداقل از جنگ 1973 به بعد متوجه شد که در اختیار گرفتن آسمان منطقه نبرد در دو حوزه اطلاعات و سخت افزار  ، کلید پیروزی های آینده است و تا قبل از 2006 ای ایده با موفقیت اجرا شد ولی اینکه بعد از این تاریخ ، مشغول چه کاری هستند که با شرایط جدید خودشون را منطبق کنند ، بحث کاملا جداگانه ای است . 

 

پی نوشت : 

این تحلیل ، تنها براساس شواهد موجود تا 27 مارس 2022 بیان شده و ممکن است در آینده با انتشار اطلاعات جدید ، در ماهیت آن تغییراتی ایجاد شود .

 

تحلیل خوبی هست که جای تقدیر داره....

من نه تحلیل گر تاکتیک هستم و نه تحلیل گر استراتژیک ....( اگر اشتباه گفتم دوستان تصحیح کنند) ولی یک سری چیزهایی هست که با منطق من جور در نمیاد:

اول و مهمتر از همه اینه که این تی-14 آرماتا کجاست؟ خبری ازش هست یا نیست؟ اگر هست کجا ها؟ اگر نیست چرا؟ خودتون می دونید طراحان سلاح دنبال موقعیت های اینچنین می گردند که تسلیحات جدیدشون رو در عمل امتحان کنند. 

دوم اینکه چرا توان جنگ الکترونیک روسها انقدر پایین بوده(یا من فکر می کنم پایین بوده) چرا ارتباطات اوکراینی ها رو جم نمی کنند؟ هنوز که هنوزه اینها بعد از سی روز بسیاری از واحدهاشون با هم ارتباط دارند.... آخه این چه وضع جنگیدنه...... توی نبرد خفجی(جنگ اول خلیج فارس) وقتی ارتش عراق حمله کرد و شهر خفجی رو گرفت از روز قبل تمام ارتباطات تفنگداران دریایی آمریکا رو با جمینگ از کار انداخته بودند. الان این روسها یعنی تکنولوژی سی سال قبل عراق رو هم ندارند؟(نگویید که اوکراین پیشرفت کرده... اگر ا ونها پیشرفت کردن چرا روسها نکردند)

سوم اینکه چرا روسها از ئی.ام.پی استفاده نمی کنند؟ دارند و نمی زنند؟ یا ندارند؟ اگر دارند چرا نمی زنند؟ اگر ندارند چرا؟ چیز خاصی نیست.... الان پول بدی من خودم برات یکی درست می کنم(البته اسباب بازی شو... می خوام بگم تکنولوژی قدیمی هست و چرا روسها ندارند) برای از بین بردن زیرساختهای الکترونیکی و مخابراتی و شبکه های کامپیوتری هیچ چیزی بهتر از ئی.ام.پی نیست.

چهارم اینکه روسها با این همه ماهواره جاسوسی و پهپاد و هواپیماهای دوربین دار و اینها چرا انقدر از شناسایی تاکتیکی و جابجایی نیروهای اوکراین عاجز هستند؟

پنجم اینکه برای نابود کردن فرودگاه لازم نیست که انبار مهمات و سوخت  و خود هواپیما رو زد... فقط لازمه که باندها رو درست و حسابی بزنند... انگلیس توی جنگ فالکلند با موفقیت این کار رو کرد... چرا روسها نمیان و باندها رو از سرویس خارج نمی کنند؟ هم نقشه های رو دارند و هم مختصات رو؟ دیگه چرا دست دست می کنند؟

ششم اینه که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این احتمال رو بدهیم که در سطوح بالای دستگاه سیاسی و نظامی اوکراین روسها جاسوس کار گذاشتند... میزان عملکرد این جاسوسها چقدر بوده؟ آیا سرویسهای غربی اونها رو در عرض این چند سال شناسایی کرده بودند و اوکراین با دادن اطلاعات غلط جاسوسان روسیه رو گمراه کرده. باید قبول کنیم که روسها خودشون استاد این جور فریبها هستند و زمانی که روسیه و اوکراین یکی بوده حتما اوکراینی ها هم از این جور فنون یاد گرفته اند و با کمک سرویس های اطلاعاتی غربی این کلکها رو روی خود روسها اجرا کردند..... احتمالش چقدره؟

تحلیل نهایی من اینه که پوتین فکر می کرده دو روزه اون دو تا استان رو که سرش اختلاف هست می گیره و بعدش کیف مجبور میشه بنشینه سر میز مذاکره و برنامه ریزی رزمی شون رو هم تنها برای همین اهداف انجام دادند.... یعنی همون قماری که ژاپن توی پرل هاربر کرد رو تکرار کردند... حالا درسته غرب مستقیما کمک نکرده ولی هر جور بوده دولت زلینسکی رو سرپا نگه داشته اند و در نتیجه بالانس روسها در همون روز سوم چهار و با عدم مذاکره و پذیرش خواستهای روسیه توسط اوکران به هم ریخته... حالا هم باید بنشینند و از اول یه استراتژی دیگه بچینند.

  • Like 3
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سیستم پیشرفته جنگ الکترونیکی روسیه به دست ارتش اوکراین افتاد.

 

نیروهای اوکراینی بخشی از یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های جنگ الکترونیک روسیه را که می‌تواند اسرار نظامی این کشور را فاش کند، به غنیمت گرفته‌اند.

به گزارش تایمز لندن ماژول فرماندهی موسوم به کراسوخا (Krasukha- ۴) در حومه کی‌یف به دست نیروهای اوکراین افتاده است. این سیستم هرچند کمی آسیب دیده اما گفته می‌شود همچنان سالم است. تصاویری از این سیستم پیشرفته همچنین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تحلیلگران بر این باورند که این ماژول احتمالا به هنگام تلاش عجولانه نیروهای روس برای عقب نشینی به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. این سیتسم برای مسدود کردن ماهواره‌های مدار پایین، پهپادها و موشک‌ها طراحی شده اما در عین حال گفته می‌شود که این ماژول حتی می‌تواند هواپیماهای ناتو را نیز ردیابی کند.

تصاویر منتشر شده از این سیستم در در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کراسوخا یک سیستم دو قسمتی متشکل از یک ماژول فرماندهی و یک سیستم جنگ الکترونیک دارد که به طور جداگانه روی دو کامیون نصب شده است. تلگراف گزارش داده که احتمال می‌رود که یک سامانه از این سیستم علیه پهپادهای ترکیه‌ای در سوریه مورد استفاده قرار گرفته و توانسته با ایجاد اختلال در سیگنال‌های پهپادها سقوط آنها را رقم بزند.

هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار» ساخت ترکیه از جمله پهپادهایی هستند که توسط نیروهای اوکراینی برای نابودی تانک‌ها، زره‌ها و کاروان‌های کامیونی روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تلگراف گزارش داده که واحد توقیف شده توسط آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای غربی مورد بررسی قرار خواهد کرد. بررسی این واحد می‌تواند اسرار زیادی از نحوه عملکرد آن را آشکار کند و در نهایت می‌تواند به اوکراین و متحدان غربی این کشور برای بی‌اثر کردن آن کمک نماید.

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, RezaKiani گفت:

تحلیل خوبی هست که جای تقدیر داره....

من نه تحلیل گر تاکتیک هستم و نه تحلیل گر استراتژیک ....( اگر اشتباه گفتم دوستان تصحیح کنند) ولی یک سری چیزهایی هست که با منطق من جور در نمیاد:

اول و مهمتر از همه اینه که این تی-14 آرماتا کجاست؟ خبری ازش هست یا نیست؟ اگر هست کجا ها؟ اگر نیست چرا؟ خودتون می دونید طراحان سلاح دنبال موقعیت های اینچنین می گردند که تسلیحات جدیدشون رو در عمل امتحان کنند. 

دوم اینکه چرا توان جنگ الکترونیک روسها انقدر پایین بوده(یا من فکر می کنم پایین بوده) چرا ارتباطات اوکراینی ها رو جم نمی کنند؟ هنوز که هنوزه اینها بعد از سی روز بسیاری از واحدهاشون با هم ارتباط دارند.... آخه این چه وضع جنگیدنه...... توی نبرد خفجی(جنگ اول خلیج فارس) وقتی ارتش عراق حمله کرد و شهر خفجی رو گرفت از روز قبل تمام ارتباطات تفنگداران دریایی آمریکا رو با جمینگ از کار انداخته بودند. الان این روسها یعنی تکنولوژی سی سال قبل عراق رو هم ندارند؟(نگویید که اوکراین پیشرفت کرده... اگر ا ونها پیشرفت کردن چرا روسها نکردند)

سوم اینکه چرا روسها از ئی.ام.پی استفاده نمی کنند؟ دارند و نمی زنند؟ یا ندارند؟ اگر دارند چرا نمی زنند؟ اگر ندارند چرا؟ چیز خاصی نیست.... الان پول بدی من خودم برات یکی درست می کنم(البته اسباب بازی شو... می خوام بگم تکنولوژی قدیمی هست و چرا روسها ندارند) برای از بین بردن زیرساختهای الکترونیکی و مخابراتی و شبکه های کامپیوتری هیچ چیزی بهتر از ئی.ام.پی نیست.

چهارم اینکه روسها با این همه ماهواره جاسوسی و پهپاد و هواپیماهای دوربین دار و اینها چرا انقدر از شناسایی تاکتیکی و جابجایی نیروهای اوکراین عاجز هستند؟

پنجم اینکه برای نابود کردن فرودگاه لازم نیست که انبار مهمات و سوخت  و خود هواپیما رو زد... فقط لازمه که باندها رو درست و حسابی بزنند... انگلیس توی جنگ فالکلند با موفقیت این کار رو کرد... چرا روسها نمیان و باندها رو از سرویس خارج نمی کنند؟ هم نقشه های رو دارند و هم مختصات رو؟ دیگه چرا دست دست می کنند؟

ششم اینه که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این احتمال رو بدهیم که در سطوح بالای دستگاه سیاسی و نظامی اوکراین روسها جاسوس کار گذاشتند... میزان عملکرد این جاسوسها چقدر بوده؟ آیا سرویسهای غربی اونها رو در عرض این چند سال شناسایی کرده بودند و اوکراین با دادن اطلاعات غلط جاسوسان روسیه رو گمراه کرده. باید قبول کنیم که روسها خودشون استاد این جور فریبها هستند و زمانی که روسیه و اوکراین یکی بوده حتما اوکراینی ها هم از این جور فنون یاد گرفته اند و با کمک سرویس های اطلاعاتی غربی این کلکها رو روی خود روسها اجرا کردند..... احتمالش چقدره؟

تحلیل نهایی من اینه که پوتین فکر می کرده دو روزه اون دو تا استان رو که سرش اختلاف هست می گیره و بعدش کیف مجبور میشه بنشینه سر میز مذاکره و برنامه ریزی رزمی شون رو هم تنها برای همین اهداف انجام دادند.... یعنی همون قماری که ژاپن توی پرل هاربر کرد رو تکرار کردند... حالا درسته غرب مستقیما کمک نکرده ولی هر جور بوده دولت زلینسکی رو سرپا نگه داشته اند و در نتیجه بالانس روسها در همون روز سوم چهار و با عدم مذاکره و پذیرش خواستهای روسیه توسط اوکران به هم ریخته... حالا هم باید بنشینند و از اول یه استراتژی دیگه بچینند.

سوال من هم این است که ، شاید بخاطر تجهیزاتی که غرب به اوکراین داد ، روسیه نتونه در جنگ شهری موفق بشه ولی آیا اوکراین با چند تا هواپیمای بدون سرنشین و سلاح هایی مثل جاولین ، می تونه جلوی حملات هوایی ارتش روسیه رو بگیره که به فرودگاه هاش حمله نکنند؟!! بنابراین سوال اینجاست که اگر پایگاه های اوکراین نابود شدن ، پس جنگنده های اوکراین از کجا بلند می شن و تجهیزات و تعمیر و نگهداری اونها کجا قرار داره؟ ضمن اینکه ارتش روسیه از اولین روز حمله اعلام کرده زیر ساخت های نظامی اوکراین رو نابود کرده که تعدادشون هم خیلی بالا گفته ، آیا همه ی اینها دروغ بوده؟ یعنی اوکراین همچنان با سیستم هایی مثل اس 300 داره جلوی حملات هوایی و موشکی روسیه رو می گیره؟! و خبری از نابود شدن زیر ساخت های نظامی اوکراین نیست؟

ویرایش شده در توسط Ali255
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

طولانی شدن جنگ هر چند منجر به تلفات بیشتر روسیه می شود اما در نهایت باعث شکست اوکراین می شه 

روسیه تجهیزات زمینگیر زیادی از زمان شوروی داره که با تعمیر می توه اونها را به میدان جنگ برگردونه اما اوکراینی ها نمی تونن تلفاتشون را جبران بکنند 

مگر اینگه غرب تجهیزاتی مثل نفربر و یا تانک به اوکراین بده و گرنه در نهایت اوکراین شکست می خوره 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ضمن تشکر از تحلیل های جذاب و خبر های دست اول دوستان که زحمت ترجمه و ارسال میکشن ، واقعا مسائل عجیبی رو در این نبرد شاهد هستیم ، در خبر هایی که رسیده گفته شده بود سیصد فروند هواپیمای روسی به جنگ اوکراین اختصاص داده شده ، این تعداد با توجه به مساحت و موقعیت عملا باید اجازه حرکت جنبنده رو در زمین به مدافعان اکراینی نده با توجه به اینکه ظاهرا نیرو هوایی اکراین منهدم شده و بهرحال بجز پدافند های زمینی نیروی متخاصمی در اسمان برای پرنده های روسی وجود نداره ، در حالی که ما چنین چیزی رو شاهد نیستیم و عملا جبهه های اوکراین تغذیه میشن و تسلیحاتی غربی اهدایی سرازیر شده از مرز لهستان به سلامت به دست سربازان اکراینی در تمام جبهات شرقی میرسه ! در گام دوم اما در مورد ۱۲۰۰ موشک شلیک شده روسی ، عملا این حجم موشک در مقیاس کلان کشوری مثل اکراین نمیتونه کل زیر ساخت ها رو نابود کنه با توجه به اینکه اکراین ۲۴ استان داره و در هر استان طبیعتا چندین پایگاه بزرگ و مستحکم وجود داره + پایگاه های هوایی + انبار های سوخت + مراکز فرماندهی + مراکز دولتی ، در نتیجه با توجه به تصاویر موشک ها و حجم سر جنگی اون ها این انتظار میره که با گذشت یک ماه از نبرد همچنان استخوان بندی ارتش اکراین سرپاست ،   در همین حال تصاویر از شهر ماریوپول که جزو معدود شهرهایی که نبرد شهری سنگین رو در اون میبینیم عملا تبدیل به زمین سوخته شده و اتش باری سنگین سنتی روس ها مدافعان رو زمین گیر کرده نه نبرد شهری نامتقارنی که مثلا در ریف دمشق و ویرانه های غوطه شرقی شاهدش بودیم ، مورد دیگه هم عدم علاقه روس ها به ازمایش سلاح های جدیدشون در این نبرد هست که نشون از تردیدشون نسبت به طراحی های جدید هستش ، در نهایت باید منتظر موند و دید که روسیه قصد ادامه نبردی طولانی به سمت غرب اکراین رو داره یا به همین مقدار راضی میشه !

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    1 member