blender

تحلیل و پیگیری تحولات اوکراین

تنش میان روسیه - اوکراین 2022   

44 votes

این نظرسنجی برای رای جدید بسته است
  1. 1. 1- به نظر شما ، وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین محتمل است ؟

    • بله
      32
    • خیر
      12
  2. 2. 2- به نظر شما سطح درگیری میان دوطرف در چه مقیاسی خواهد بود ؟

    • گسترده
      7
    • نیمه گسترده
      24
    • محدود
      13
  3. 3. 3- به نظر شما ، حد پیشروی ارتش روسیه در داخل خاک اوکراین تا چه اندازه ای خواهد بود ؟

    • محدود به مناطق همجوار با مرزهای شمالی ، جنوبی و غربی روسیه
      33
    • پیشروی تا پایتخت اوکراین ( کیف )
      8
    • پیشروی تا غربی ترین مرزهای اوکراین
      3


Recommended Posts

یک نکته جالب :

 

مهاجمین حداقل یکی از هلی کوپترهای اکراینی را به وسیله دوش پرتاب های غنیمتی استینگر  در مایوپل ساقط کرده اند.

 

منبع

ویرایش شده در توسط molahosein
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , alala گفت:

دیروز اکراینی ها گویا با دو بالگرد به مخازن نفت شهر بلگورود در خاک روسیه حمله کردند و اونها را به اتش کشیدند. حالا تا زوایای خبر روشن بشه، مشخصا تکیه صرف روی پدافند اصلا عاقبت خوشی نداره.

 

درسته روسیه کشور پهناوری است ولی در شرایط جنگی، طبیعتا پدافندش خصوصا نزدیک مرزها در نهایت امادگی و تجهیز باید باشه و نیروی هوایی و گشتها هم که حضور دارند. تازه نیروهای اکراینی با بالگرد برای رسیدن به بلگورود باید مسیری که تقریبا در تصرف روس هاست به سمت شرق از غرب یا مرکز پرواز کنند. حالا میبینیم که حادثه کرمانشاه چندان هم چیز عجیبی نیست، خصوصا اینکه با پهپاد و از کشوری انجام میشه که نه میزاره ما کار پاکسازیش را یکسره کنیم و محدودیت داریم در عمل به خاطر هوچی گری دولت حاضر و همراهانش و نه خودش تسلطی داره و تازه احتمالا همکاری هم میکنه برای استقرار ابزارهیای تهاجمی بدون اینکه نگرانی داشته باشه تا موعد حمله خنثی بشه.

 

برای همین شاید تنها صهیونیستها هستند که اون هم به مدد منابع مالی/تکنولوژیکی/انسانی نامحدود و سالها تجربه و کار روی بحث پدافند زیرساختهای مناسبی دارند ( به هر حال پدافند ضد راکت و موشک زیرساخت مناسبی است برای سایر پدافندها با تغییرات کلی و جزئی ) و با توجه به وسعت کم سرزمین های اشغالی و هزینه های نامحدود (در نتیجه تمرکز و تراکم رادار و پدافند و از همه مهمتر گشت های نامحدود هوایی و اطلاعاتی و کمک شبکه حسگرهای سایر کشورها خصوصا امریکا) تا حدی ادعای مصونیت میکنه که میبینیم اون هم اولا کشوری وجود نداره تا این ادعا را جدی به چالش بکشه (غیر از راکت های ابتدایی مقاومت که خب پدافند این رژیم خصوصا برای این امر طراحی شده و موفقیتش بعد این همه هزینه و سالها کار عجیب نیست) و ثانیا تا به حال این رژیم با نیروی هوایی (جنگنده و بالگرد ) و نیروی پهپادی جدی مورد امتحان قرار نگرفته و حتی چند مورد نفوذ موفق پهپاد داشتیم و برخی مقابله هاش هم با نیروی هوایی بیشتر بوده تا پدافند زمین پایه ( کاری که سعودیها هم بعد مدتی یاد داده شدند! که فعلا تا پیشرفت و بهینه سازی پدافندهای زمین پایه گویا بهترین راه مقابله با پهپاد حسگرهای هوایی و گشتهای هوایی است)

هرچند به نظرم این رژیم مدتهاست که بحث ارتقا پدافندش را برای مقابله با پهپادها شروع کرده و بیسش را هم که داره (گنبد را تست هم کرده برای این مورد به ادعای خودش)

 

نتیجه اینکه خصوصا برای ما که با رژیم هایی با توان تهاجمی تقریبا نامحدود روبرو هستیم پدافند یک عامل تاخیری است بیشتر تا بازدارنده در زمان حملات. هرچند در تقویت نامحدودش نباید تعلل کنیم ولی به هیچ وجه میدونیم که عنصر مطمئنی نیست. توان تهاجمی بهترین عامل بازدارنده محسوب میشه.

 

 

بخش عمده و گسترده ای از تجهیزات که در روسیه میبینیم مربوط به شوروی و دوران شکوفایی اقتصادی و علمیش هست ، روسیه امروز با تکیه بر اون دانش و اقتصادی چندین برابر بزرگتر از ما دچار مشکلات اینچنینی هست که امروز در بلگرود دیدیم و امکان استقرار پدافند های زمین پایه ارزان و سریع و دقیق رو در مناطق جنگی که ضروریه نداره  ، پیشرفت در زمینه علم ساخت و تکنولوژی بروز تسلیحات مدرن  نیاز به ارتباط با دنیا داره ، کشور ما اما کشوریه که نماینده هاش دنبال محدودیت اینترنت هستن و حتی فضایی شبیه به انجمن میلیتاری با این حجم از اطلاعات و تفسیر ها که در ورود اطلاعات روز دنیا به زبان فارسی نقش مهمی داره رو دچار اختلال میکنن ، نظامی های بدلیل تحریم ها نمیتونن حتی در نمایشگاه های صنایع دفاعی شرکت کنن و بروز بشن ، مسیر دراز و طویلی برای خودکفایی نظامی لازمه که ما در ابتدای بی پایان اون هستیم …

  • Like 5
  • Upvote 6
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوکراینی ها با پرواز ارتفاع پایین بالگردهای میل-۲۴ موفق شدن مخازن نفت شهر بلگورود در خاک روسیه رو هدف قرار بدن، یه نقشه هم دیدم که نشون میداد بعضی مناطق دوباره دست نیروهای اوکراینی افتاده. اینجور که داره پیش میره اگه آخر این جنگ اوکراین یه سری از مناطق جنوبی روسیه رو هم اشغال کنه برای ایجاد یه ناحیه بافر با روسیه در عین حال هم بامزه میشه هم جالب.

  • Like 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , MR9 گفت:

سکانس هایی از ساقط شدن بالگرد میل -28 

گفته شده این بالگرد با شلیک سامانه استاراستریک بریتانیایی به زیر کشیده شد

 

قیمت هر یک از این هلیکوپترهای میل 28 یا کاموف 52 باید 50 ... 60 میلیون دلاری باشه. با چه جراتی میفرستن هوا که بخواد با یه دوش پرتاب دود بشه!!!

من که جوانتر بودم تو بازی استراتژیک هم خیلی بهم زور داشت که سلاح های اصلی و گران قیمت رو با یه دوش پرتاب یا آر پی جی نابود بشه حالا چه برسه به جنگ واقعی!!

ویرایش شده در توسط habdollahi83
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , MR9 گفت:

 

کروزهای کالیبر به ازای هر شلیک حدود 2 میلیون دلار ،  سیستم توپخانه ای راکتی توس 6 تا 28 میلیون دلار ، سامانه راکتی بی ام -30 حدود 12 میلیون دلار ، سامانه توپخانه ای 2اس 19 حدود 2.5 میلیون دلار ،2اس 19ام -1 حدود 2.5 میلیون دلار ، هویتزر2آ65 حدود 800 هزار دلار ، 2اس31 حدود یک میلیون دلار ، 2اس23 حدود 750 هزار دلار ، هر سامانه  تاکتیکی اسکندر حدود 120 میلیون دلار ، سامانه بوک ، هر گردان حدود 120 میلیون  دلار ، هر سامانه تور حدود 25 میلیون دلار ، هر سامانه پانسیر حدود 16 میلیون دلار ، هرآتشبار باستیون شامل رادار ، 36 تیر موشک و 6 دستگاه لانچر حدود 150 میلیون دلار  ، کاموف52 حدود 35 میلیون دلار ، میل-28 حدود 25 میلیون دلار ، سوخو-25 اس ام حدود 15 میلیون دلار  ، تی-72 دست دوم حدود 500 هزار دلار ، بی ام دی-4 حدود 4.5 میلیون دلار ، گاز تیگر حدود 70 هزار دلار  و.....

 

جنگ نه در حوزه نیروی انسانی ، نه در حوزه اقتصادی و نه در حوزه سخت افزار نظامی ، یک رویداد ارزان نیست ....  استثناء هم برای کشورهای بزرگ و کوچک ندارد . ضمن اینکه جنگ تلفات دارد .

قبل از اینکه وارد جنگ  بشید ، اول باید خوب فکر کنید ...

تحلیلتون از اینکه روسیه نیروی بیشتری رو وارد اوکراین نمیکنه چیه؟ 

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , lahutian گفت:

تحلیلتون از اینکه روسیه نیروی بیشتری رو وارد اوکراین نمیکنه چیه؟ 

 

این را چند روز پیش در بروزرسانی هم توضیح دادم ، استخوان بندی اصلی تحلیل حمله روسها به اوکراین این است که هدف گذاری های صورت گرفته برای این حمله ، ماهیت سیاسی دارد یا ماهیت نظامی

یعنی پلان اصلی حمله را برای اشغال سرزمینی ( محدود ، نیمه محدود یا گسترده )گذاشتند  یااینکه برای نیل و تحقق اهداف خاص سیاسی به اوکراین حمله شد و تحقق اهداف نظامی ( براساس آن چیزی که الان دستمایه قرار می گیرد مبنی بر تصرف کیف و ... )  طبق  هر کدام ازاین دو سناریوی اصلی ،آفند- پدافند یا عقب نشینی - عقب روی / پیشروی صورت می گیرد ؟!!!!!

اول باید جواب این سئوال را پیدا کرد ، خوب تبیین اش کرد ، مراحل بعدی به شکل خودکار قابل حدس میشود با ضرایب تحقق مختلف ... 

تقریبا از روز یازدهم جنگ  (16 اسفند 1400  )  جنگ در پستهای گزارش صحنه نبرد ، پیش بینی شد که روسها با کمبود نیرو در محورهای مختلف روبرو میشوند و این همچنان بصورت یک در میان در مطالب ارسالی قابل مشاهده هست 

 

بر 16 اسفند 1400 در 09:55 , MR9 گفت:

 

در خارکف ، واحدهای طلایه دار روسی در نزدیکی شهر متوقف شده اند و شهر هنوز از محورهای جنوب و غرب محاصره نشده و درگیرهای در حومه شمالی و شمال شرقی همچنان جریان دارد . در ششم مارس ، هنوز تصمیم روشنی از سوی روسها  برای حمله به شهر دیده نشده  که احتمالا یا بدلیل کمبود نیرو است یا درصدد ارزیابی چگونگی ورود به شهر هستند ولی اجرای آتشباری برای از میان بردن زیرساختهای نظامی ارتش و گردان های ملی گرای اوکراینی ادامه دارد و متقابلا ارتش اوکراین نیز با استقرار در مناطق مسکونی درصدد ایجادآمادگی برای مقابله به مثل است ، در حالی که  گفته شده یک فروند جنگنده روسی نیز در این منطقه سرنگون شده است .

در مجموع روزیازدهم جنگ ،  عملیات رزمی واحدهای روسی در شمال و شمال شرق اوکراین تاحدودی متوقف شده است ،در حالی که درگیرهای شدید در جنوب وشرق این کشور همچنان ادامه دارد . نشانه های جدیدی از ورود نیروهای تازه نفس به خطوط تماس در خارکف و کیف دیده شده و اگر روند عملیات در دونباس با موفقیت پیش برود ، پیشروی واحدهای روسی در شرق دنیپر صورت تازه ای بخود خواهد گرفت .

 

 

تقریبا از روز 15 درگیری مشخص شد  که روسها متوجه شدند که توان ورود به شهرها را ندارند ( به جز شهرکهای کوچک و 2-3 شهر در شرق اوکراین ) و اگر نیروی اولیه روسها را بین 120 تا 130 هزار نفر در نظر بگیریم و بازه زمانی 30روزه که در همان روزهای اول به شکل غیر رسمی اعلام شد و حداقل در سه محور شمال اوکراین ( کیف ) شرق ( دونتسک و لوهانسک ) و جنوب ، بخوبی تقسیم نیرو را شاهد بودیم و با توجه به اینکه ارتش اوکراین تقریبا از همین روزها از شوک اولیه حمله بیرون آمد ، جنگ از حالت پیشروی سریع بتدریج تبدیل به  پیشروی خیز به خیز شد و همین روند تا امروز ادامه پیدا کرد که روسها برای ادامه عملیات درشرق اوکراین مجبورشدند واحدهای رزمی خودشون را از شمال اوکراین بیرون بکشند ولی اینکه این عقب روی چقدر باشد ، هنوز تحلیلی ندارم . 

 

این پی نوشت تحلیل روز شانزدهم جنگ هست ( 21 اسفند ) :

 

بر 21 اسفند 1400 در 10:38 , MR9 گفت:

 

2- یک نکته ای وسط این متن هست. وقتی پیشروی ها به کیلومتر شمار ، گزارش میشود ( مثلا 8 ، 10 یا 11 کیلومتردر محور فلان )  یعنی هنوز واحدهای مهاجم موفق نشدند که از قدرت آتش یا برتری تاکتیکی خودشون استفاده کنند و این یعنی آغاز دردسر ...

 

 

حالا اگر خبر حدود 8-9 روز پیش را در خصوص اعزام نیرو از آبخازیا  و اوستیا و تصاویر منتشر شده از این نیروها کنار عقب روی از شمال اوکراین قرار بدیم ، بحث کمبود جدی نیرو جلب توجه می کند .... اما  سئوال اصلی همچنان برقرار است که  در ابتدای متن طرح شد و همچنان پاسخی برای آن وجود ندارد تا  این تاریخ ( 1 آوریل 2022 ) 

  • Like 2
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, MR9 گفت:

 

این را چند روز پیش در بروزرسانی هم توضیح دادم ، استخوان بندی اصلی تحلیل حمله روسها به اوکراین این است که هدف گذاری های صورت گرفته برای این حمله ، ماهیت سیاسی دارد یا ماهیت نظامی

 

این نوشته دیپلوماسی ایرانی میتونه یسری اهداف روسیه از ورود به جنگ را توضیح بده.

 

http://irdiplomacy.ir/fa/news/2010904/مغز-متفکر-پشت-پرده-حمله-به-اوکراین-کیست

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , lahutian گفت:

تحلیلتون از اینکه روسیه نیروی بیشتری رو وارد اوکراین نمیکنه چیه؟ 

چندین مورد قابل اشاره هست : در گام اول ارتش روسیه امکان تجمیع کل نیرو های حرفه ای اماده به خدمتش رو در جبهه ای کوچک نداره و از لحاظ استراتژیک دچار مشکل میشه - مورد دوم اینکه به لحاظ اقتصادی همونطور که پیش بینی میشد بودجه روسیه برای این جنگ محدود در نظر گرفته شده و با توجه به مقاومتی که از اکراینی ها دیده شده هزینه جنگ بشدت بالاتر از پیش بینی ها هستش - مورد سوم عدم امکان ورود به شهر های بزرگ در مسیر بعلت پدافند انسانی شهرها و عدم امکان استفاده از سلاح های سنگین و توپخانه در مناطق مسکونی هست ، که در نتیجه محاصره شهرها باید صورت بگیره که مستلزم تعداد بالای نیروها هست که برای روسیه ممکن نیست - در نهایت با توجه به شرایط نظر شخصی بنده در کوتاه مدت با پاکسازی ماریوپل و تکمیل جبهات شرقی دونتسک و لوهانسک احتمالا در مرحله اول شاهد الحاق این دو ناحیه به روسیه خواهیم بود و بعد از اون توافق صلحی جهت همه پرسی رو شاهد خواهیم بود که بقیه مناطق که روسیه تصرف کرده مایل به الحاق به روسیه خواهند بود یا خیر ، که نتیجه این همه پرسی قطعا اتش زیر خاکستر خواهد شد !

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا... 

 

نقل قول

۳-  مرکز اوکراین از چیرنیهوف تا اودِسا که منطقه ای نزدیک تر به اوکراین شرقی است، بدون هیچ قید و شرطی باید داخل نظام ژئوپولیتیک روسیه قرار گیرد.

 

با چنین برنامه ریزی ، ظاهرا باید روند متفاوتی را نسبت به 30 روز گذشته شاهد بود ، البته این مساله نه پیش بینی است و نه تحلیل ، تنها تطبیق بین بخشی متن فوق الذکر و  نقشه بشمارمی رود 

مغز متفکر پشت پرده حمله به اوکراین کیست

 

FPV1d_DXsAM-c_4.jpg

 

  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , MR9 گفت:

بسم ا... 

 

 

با چنین برنامه ریزی ، ظاهرا باید روند متفاوتی را نسبت به 30 روز گذشته شاهد بود ، البته این مساله نه پیش بینی است و نه تحلیل ، تنها تطبیق بین بخشی متن فوق الذکر و  نقشه بشمارمی رود 

مغز متفکر پشت پرده حمله به اوکراین کیست

 

FPV1d_DXsAM-c_4.jpg

 

 

اين تحليل كه روسيه جنوب اكراين و محدوده شرق رو ميگيره 

از حيث جغرافيا ، بافت جمعيت و سواحل دريا بسيار واقع گرايانه تر هست 

 

همانطور هم كه خودتون بارها گفتيد اكراين بدون دريا يك كشور تو سري خور و وابسته هست 

كه اگر تضمين عدم عضوين اتحاديه اروپا و ناتو را بدهد ديگر ارزش اشغال ندارد

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.