blender

تحلیل و پیگیری تحولات اوکراین

تنش میان روسیه - اوکراین 2022   

44 votes

این نظرسنجی برای رای جدید بسته است
  1. 1. 1- به نظر شما ، وقوع درگیری میان روسیه و اوکراین محتمل است ؟

    • بله
      32
    • خیر
      12
  2. 2. 2- به نظر شما سطح درگیری میان دوطرف در چه مقیاسی خواهد بود ؟

    • گسترده
      7
    • نیمه گسترده
      24
    • محدود
      13
  3. 3. 3- به نظر شما ، حد پیشروی ارتش روسیه در داخل خاک اوکراین تا چه اندازه ای خواهد بود ؟

    • محدود به مناطق همجوار با مرزهای شمالی ، جنوبی و غربی روسیه
      33
    • پیشروی تا پایتخت اوکراین ( کیف )
      8
    • پیشروی تا غربی ترین مرزهای اوکراین
      3


Recommended Posts

سلام بعد نزدیک به دو ماه هنوز نمی تونم درک کنم که چرا روسها اینطوری وارد شدند.قطعا یک هدف بسیار بزرگ سقوط دولت مستقر در کیف بود اما!

Ukraine.jpg

روسها در شمال (بلاروس و روسیه) و در شرق(روسیه)و در جنوب با در اختیار داشتن کریمه و حضور ناوگان دریای سیاه عملا اوکراین رو در محاصره داشتند تنها نقطه  لجستیکی اوکراینیها سمت غرب و به نظرم عمدتا لهستان بود.من جای روسها بودم بار اصلی حملات پرحجم رو به جای شرق ازشمال و بلاروس می گذاشتم (شاید نتونستند بلاروس رو مجاب کنند که نقطه اصلی حمله به اوکراین باشه)هم میشد خیلی سریع از دو محور کیف رو گرفت هم با حرکت عمودی رو به جنوب از بلاروس  مرزهای غربی اوکراین رو مسدود کرد دستکم در اسرع وقت میشد مرز اوکراین با لهستان رو گرفت و با تاخیر اسلواکی و مجارستان رو مسدود کرد قطعا با سقوط دولت کار برای روسها بسیار راحت تر پیش میرفت

 

 

ویرایش شده در توسط arjmandi
  • Like 2
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , oldmagina گفت:

سلام

شاید بهتر باشد بگوییم : تصور ما از هدف روسها در چند روز اول شروع حمله اشغال کیف بود ، در هفته های اول جنگ هم فکر می کردیم سقوط دولت کیف از هدفهای اصلی روسها است ولی ظاهرا گذشت زمان نشان داد اشغال کیف از اول در لیست عملیاتی روسها قرار نداشته است و سقوط دولت اوکراین هم شاید فقط یکی از اهداف جنبی بوده است که با توجه به عدم برنامه مشخص برای اشغال کیف ، اصرار چندانی بر اجرای آن نداشتند .

 

سلام مشکل اصلی روسها دولت مستقر در کیف ست .پس دنبال چه هدفی هستند که این همه هزینه رو متقبل شدند؟ (به قول جناب alala )عملیات نسبتا پر تعداد هلی برن نیروها به کیف در روزهای اول تهاجم به همین منظوره بود. اگر جداسازی بخشهای اوکراین مد نظر بود همون روش جدا سازی"کریمه"رو در پیش می گرفتندهم کم هزینه تر بود هم حساسیت کمتری ایجاد می کرد اما ما شاهد یک جنگ تمام عیار هستیم .اینکه ما تصور کنیم غرب دست روی دست می گذاره تا روسها کل سواحل جنوبی اوکراین رو تصرف کنند تا اهمیت ژئو پولیتیک اوکراین رو از بین ببرند بیراهه رفتیم.به نظرم هدف روسها سقوط دولت مستقر در اوکراین تغییراتی در قانون اساسی بستن قراردادها و همکاری  امنیتی دراز مدت که بشه فقط دولت دست نشانده یا متمایل به خودش را روی کار بیاره (مثل بلاروس).دلایل عدم توفیق روسها زیاده ولی عمده ترینش (که دوستان اشاره کردند)اشتباهات فاحش محاسباتی از شرایط سیاسی و نظامی و اجتماعی اوکراین بود.ضعف فرماندهی و مدیریت میدان (عقب افتادگی تاکتیکی و انفعال و تاخیر در تصمیم گیریها در شرایط خاص و ...)ضعف عجیب لجستیکی  استفاده از تجهیزات قدیمی در یک جنگ مدرن قرن بیست و یکمی و ....

"""البته یک موضوع بسیار خوب و آموزشی هم برای ما در جنگ اوکراین بود که نشان داد این روزها اشغال سرزمینی حتی برای ارتشهای بزرگ هم کاری سخت و طاقت فرسا است . پس بهتر است به این راحتی از صاف کردن افغانستان ، رفتن تا باکو ، له کردن امارات یا حتی قورت دادن بحرین حرف نزنیم :)""""

بله نکات آموزشی این جنگ زیاده نشون میده برای تهاجم به کشورکهایی مثل باکو و بحرین و امارات و ...هم باید برنامه ریزی کرد تاکتیک طراحی کرد و برای این منظور تسلیحات خرید و یا تولید کرد و از همه مهمتر سالها (به اشکال مختلف مثل  مانورها و ...)این تاکتیکها رو تمرین کرد و روز آمد کرد تا موقعش برسه;)

ویرایش شده در توسط arjmandi
  • Like 4
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , MR9 گفت:

حدود 20 گردان ارتش روسیه در حومه کیف منهدم و 40 گردان نیز بطور جدی آسیب دیده اند که به تقریب یک سوم از 180 گردان موجود ارتش روسیه در اوکراین

 

میشه یک مقایسه ای میان تلفات ارتش روسیه در اوکراین با تلفات ورماخت در عملیات بارباروسا انجام صورت بدین؟

به نظرتون ممکنه در صورت تلفات بیشتر ارتش روسیه و پشتیبانی بیشتر غرب از اوکراین،ارتش اوکراین از فاز دفاعی وارد فاز تهاجمی بشه؟

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , oldmagina گفت:

سلام

شاید بهتر باشد بگوییم : تصور ما از هدف روسها در چند روز اول شروع حمله اشغال کیف بود ، در هفته های اول جنگ هم فکر می کردیم سقوط دولت کیف از هدفهای اصلی روسها است ولی ظاهرا گذشت زمان نشان داد اشغال کیف از اول در لیست عملیاتی روسها قرار نداشته است و سقوط دولت اوکراین هم شاید فقط یکی از اهداف جنبی بوده است که با توجه به عدم برنامه مشخص برای اشغال کیف ، اصرار چندانی بر اجرای آن نداشتند .

 

 

26 minutes قبل , arjmandi گفت:

سلام مشکل اصلی روسها دولت مستقر در کیف ست.

 

با توجه به نتایج فعلی و خصوصا نمایش خندان و شاد و سرخوش اروپا در کیف به همراه زلنسکی و سرمستی از وضعیتی که روسیه الان دچارش هست لااقل شاید بشه گفت بهتر بود برنامه ریزی لااقل برای سقوط دولت انجام میشد. برای مثال در یک نمونه هلی برن روزهای اول با اون حجم از نیرو طبیعتا اگر قصدی برای اشغال کیف وجود نداشت و یا ضربه شوک آمیز و سقوط دولت عملیاتی عبث و خطرناک محسوب میشه. که خساراتش را هم دیدیدم.

 

همون اوایل هم گفته شد باقی ماندن زلنسکی ( حتی اگر بیشتر اهداف مسکو محقق بشه در شرق) اون هم به این نحوی که الان باقی مانده یک شکست در طولانی مدت برای روس ها محسوب میشه چون تبدیل به نمادی از مقاومت در برابر خواست های روسیه در شرق اروپا میشه و در عمل هم میبینیم هرچند زیرساختهای اکراین به شدت آسیب دید حتی اگر روسیه عملیات شرق را کامل کنه ولی چیزهایی از دست رفته برای روس ها که شاید با اعداد نشه محاسبشون کرد فقط. ماشین نظامی اکراین همین حالا در حین جنگ به شدت داره بازسازی میشه، کمکهای چندصدمیلیارد دلاری برای بازسازی اقتصاد و زیرساختهاش داره تخصیص داده میشه و حمایت تمام قد رسانه ای هم ازش میشه و فکر نکنیم امثال زلنسکی به عنوان عروسک جلوی صحنه چندان هم به فکر کشور و آیندش هست بلکه بیشتر الان بدهکار غرب و شخصیتی است که از خودش ساختند، برای همین اشاره میکنه که ما باید از این به بعد شیوه اسراییل را در پیش بگیریم و حضور گروه های مسلح در شهر و همه نقاط نباید برای مردم چندان عجیب باشه ( شاید یک دیکتاتوری نژآدپرست نظامی مثل اسراییل در خاورمیانه مدنظر اربابانش هست)

 

شواهد نشون میده ورود به این جنگ حداقل هایی نیاز داشت و البته روس ها شاید پیش بینی های درستی نداشتند از توان خود و البته که توان غرب در پروپاگاندا و این حجم حمایت از اکراین. ( در حالیکه لهستان و کشورهای غربی حتی برای جلوگیری از ورود یک مهاجر قبل تر زمین و زمان را به هم میدوختند حالا نه تنها پذیرای چند میلیون مهاجر اکراینی هستند با اغوش باز که بعضا بودجه های چند ده میلیارد دلاری برای رفاه و گذران دوران موقت مطلوبی هم بهشون اختصاص میدند )

 

اکراین در طولانی مدت مواجه میشه با زخم هایی که برداشته ولی روس ها هم همچنین و زخم روس ها به نظرم کاری تر هست. چون اکراین این وسط برای غرب اهمیتی نداره و هرچه بیشتر ازش بهره برداری میکنند با ترمیم موقتی زخمهاش (اصل دشواری ها برای مردم هست که اهمیتی ندارند) ولی زخم های روسیه را چه کسی ترمیم میکنه؟ بماند عفونت هایی که به کشورهای اطرافش هم سرایت کرده و افکار عمومی مسمومی که باقی موند با این حجم از عملیات رسانه ای غرب چه داخل روسیه چه خارجش. تنها فتح کیف میتونست تا حدی این زخم ها را برای روسیه تسکین بده و زخم های اکراین را کاری تر کنه طوریکه مثل امروز پیروز مطلق میدان لااقل در رسانه نباشه.

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, aminor گفت:

گفته شده این سربازان به خیال اینکه این تانک غنیمتی و جز نیروهای خودی هیچ واکنشی نشان نداده اند .البته ممکنه این نیروها اصلا تفاوت بین تانکهای روسی واکراینی  را تشخیص نداده  احتملا جز نیروهای داوطلب و یا آزوف بودن

 

یه جا هم گفته شده ظاهرا تانک اوکراینی بوده شلیک به خودی اشتباه کرده

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گفته میشه کره جنوبی هم درخواست اکراین برای دریافت سامانه میانبرد پدافندی را رد کرده. جالبه توجه به حوزه پدافند به نظرم بعد از این جنگ افزایش پیدا خواهد کرد خصوصا شاید در رده میانبرد. و البته باز جالب هست که کشورهای تولید کننده چنین سامانه هایی چندان زیاد نیستند. خصوصا سامانه های متحرک .

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

2250.jpg

گاردین ادعا کرده که ایران یک سامانه ی باور 373 به همراه یک سامانه ی اس 300 به روسیه فرستاده تا در جنگ استفاده بشود. 

اگر این ادعا درست باشه اولین صادرات باور محسوب میشود. 

 

البته یک سری ادعای عجیب هم در مقاله انجام داده که حشد شعبی عراق هم یک سری از سلاح هایش را از طریق ایران به روسبه فرستاده!!! که اعتبار خبر را کاهش میده

 

منبع:

https://www.theguardian.com/world/2022/apr/12/russia-using-weapons-smuggled-by-iran-from-iraq-against-ukraine

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم