IRGCAF

هواگرد شناسایی ارتفاع بالا یو-2 خانم اژدها ( U-2/Dragon Lady)

Recommended Posts

پاورز به اتهام جاسوسي عليه امنيت ملي جماهير شوروي براي آمريكا به ۳ سال زندان و ۶ سال كار اجباري محكوم شد اما پس از ۹ ماه در زندان با جاسوس حرفه اي شوروي در آمريكا به نام كلنل رودلف ايوانويچ بل مبادله شد.
چند روزي بيش نيست كه به پرواز در آوردن هواپيماي جاسوسي U-2 بر فراز بغداد به مشاجره اي سخت بين هانس بليكس، رئيس گروه بازرسان خلع سلاح سازمان ملل در عراق با مشاوران نظامي صدام حسين تبديل شده است.
آمريكا هواپيماي جاسوسي U-2 را كه بر آن لقب «اژدها خانم» گذاشته را بارها در آسمان عراق به پرواز در آورده است، اما اين بار همراه با حضور بازرسان سازمان ملل متحد در عراق درخواست مجوز از دولت عراق كرده تا به بهانه همكاري با بازرسان سازمان ملل، اژدها خانم را به عمليات تجسسي موفقيت آميز ديگري بفرستد. درخواست آمريكا براي به پرواز در آوردن اين هواپيما، توجه تمامي رسانه هاي بين المللي را جلب كرده است و همه منتظرند تا ببينند در صورت اعزام اين هواپيماي جاسوسي به عراق كه به بهانه يافتن تسليحات كشتارجمعي عراق انجام مي شود، آمريكا چه بهره برداري هاي موازي از اين عمليات خواهد كرد. دولت صدام حسين به شدت نسبت به اين عمليات موضع گيري كرده و اصرار بازرسان سازمان ملل را در همراهي با آمريكا به نوعي غرض ورزي تشبيه كرده است. در عين حال هانس بليكس، رئيس گروه بازرسان سازمان ملل در اين خصوص گفت: «اينكه بغداد با پرواز U-2 موافقت نمي كند، نوعي امتناع ورزي از اجراي كامل قطعنامه ۱۴۴۱ است. »
دولت عراق اعلام كرده است در صورت نياز بازرسان به عكسبرداري از تاسيسات عراق، بايد عمليات پرواز با هواپيماهاي خود عراق يا ماهواره انجام شود و «اميرالسعدي» مشاور ارشد صدام حسين به بليكس اخطار داده است كه «آمريكا و انگليس موظف هستند پرواز U-2ها را در مناطق شمالي و جنوبي عراق متوقف كنند. »
اژدها خانم كه چشم بيناي نيروي هوايي آمريكاست، رقباي بسياري هم در حيطه تجسس دارد كه مشهورترين آنها SR-71 يا «پرنده سياه» است و هنوز سريع ترين هواپيماي جاسوسي جهان به شمار مي رود. نخستين مدل اين هواپيما در سال ۱۹۵۵ ميلادي توسط شركت لاكهيد ساخته شد و طراح اصلي اين هواپيما را مي توان «كلارنس كلي جانسون» ((Clarence Kelly Johnson دانست كه تلاش هاي زيادي براي موفقيت اين طرح كشيد و طراحان هوا ـ فضاي مشهور آن دوران بود. مهم ترين تحول در ساخت U-2در سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاد كه مدل جديد آن U-2R ساخته شد و حدوداً ۴۰ درصد بزرگ تر از مدل قبلي بود. سپس در سال ۱۹۸۰ دو مدل ديگر با نام هاي TR-1 ۱و ER-2۲ توليد شد كه تمامي TR-1ها به ناتو فروخته شد. ER-2 ها نيز براي ناسا طراحي و تحويل داده شد.
اين تغييرات براي هواپيماي توانمند U-2 كم بود. پس در سال ۱۹۹۲ تمامي U-2ها و TR-1ها بهسازي شدند. مثلاً موتور آنها كه مدل J75 شركت «پرت وويتني» ((Pratt and Whitney با قدرت ۱۵۸۰۰ پوند بود به موتور جديدي از شركت جنرال الكتريك مدل F-118 با قدرت
GE-101 با قدرت۱۸۳۰۰ پوند تبديل شد. تمامي سيستم هاي الكتريكي آن نيز به پيشرفته ترين نوع موجود در زمان مجهز شدند و يك سيستم هدايت كننده اتوماتيك ديجيتالي هم به آن اضافه شد. به علاوه سيستم موقعيت ياب جهاني GPS۳ و بعد از اين تحولات تمامي آنها را با نام U-2S و U-2ST مي شناسند. اولين پرواز U-2S در اكتبر ۱۹۹۴ با موفقيت تمام انجام شد. البته بايد متذكر شويم كه ER-2 ها نيز كه در مركز تحقيقات پروازي «درايدن» (Dryden) در ايالت كاليفرنيا بودند چنين تغييراتي را (تا حدودي) يافتند ولي نام آنها عوض نشد و هنوز با نام ER-2 شناخته مي شوند

[align=center]تصویر[/align]

اين هواپيما تجهيزات جاسوسي زيادي از قبيل انواع حسگرهاي الكترونيكي، راديويي و دوربين هاي مختلف را با خود حمل مي كند. اين دوربين ها به گونه اي طراحي شده اند كه بتوانند در سخت ترين شرايط جوي بهترين بازده را بدهند. در ارتفاعات بالا فشار بسيار زيادي بر خلبان وارد مي شود و به همين جهت خلبانان U-2 از لباس هاي ضدفشار مخصوص در كابين استفاده مي كنند، يعني همان لباس هاي ضدفشاري كه خلبانان در شاتل فضايي استفاده مي كنند. اژدها خانم در تمامي عمليات از خود سوابق بسيار خوبي برجاي گذاشته است. به جز در يك مورد .U-2 در ابتدا براي پرواز در ارتفاعات بالاي جو شوروي در اواسط دهه ۱۹۵۰ طراحي شد تا در اول ماه مه سال ۱۹۶۰ يك فروند U-2 طي يك پرواز شناسايي كه تحت نظر نيروي هوايي آمريكا نبود بلكه از طرف سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) هدايت مي شد در خاك شوروي سقوط كرد و يكي از نكات جالب توجه اين بود كه از سال ۱۹۵۵ كه اولين U-2 ساخته شد تا ۱۹۶۰ كه يك فروند از آن سقوط كرد موضوع ساختش آن قدر محرمانه و سري بود كه هيچ كشوري از وجود چنين پرنده اي آگاه نبود. در ۱۴ اكتبر ۱۹۶۲ سرگرد «ريچارد. اس هيسر» خلباني يكU-2 براي اولين عكسبرداري از تاسيسات موشكي تهاجمي شوروي در كوبا را به عهده گرفت. تنها هشت روز بعد سرگرد رودلف اندرسون، هنگامي كه در ماموريت مشابهي قرار داشت، توسط نيروهاي دفاعي شوروي مورد هدف قرار گرفت و جان خود را از دست داد.U-2 همچنين در فعاليت نقشه برداري نيز فعال بوده است. مخصوصاً نمونه ER-2 كه در خدمت ناسا است. پس از جنگ جهاني دوم، روابط شوروي و آمريكا رو به تيرگي و نظامي شدن گراييد. شوروي درخواست آمريكا براي وجود آسمان آزاد بين دو كشور را رد كرد و موجب ايجاد تنش هر چه بيشتر شد.
آمريكا به خاطر عدم اطمينان به شوروي، به پروازهاي شناسايي در فضاي بالاي جو شوروي اقدام كرد و باز هم U-2 هواپيماي انتخابي براي ماموريت هاي جاسوسي اش بود. سازمان جاسوسي آمريكا (CIA) رهبري طرح را برعهده گرفت و با كنار گذاردن ارتش از صحنه موجب از بين بردن هرگونه احتمال نبرد فيزيكي شد. تا سال ،۱۹۶۰ ايالات متحده پروازهاي بيشماري را بر فراز آسمان شوروي انجام داده بود. اما يك حادثه بزرگ براي سيا (CIA) رخ داد. يك هواپيماي جاسوسي U-2 با خلباني فرانسيس گري پاورز ( Powers F.G) در نزديكي اسود لوفسك سقوط كرد. اين واقعه باعث ايجاد تفكرات منفي هر چه بيشتر بين آمريكا و شوروي شد. جزئيات اين حادثه تا به امروز در پرده اي از ابهام قرار دارد. داستاني كه از سوي دولت براي توجيه سقوط U-2 و دستگيري «گري پاورز»۴ به رسانه هاي جمعي و مردم داده شد توضيح مي داد كه اين سقوط در اثر اصابت يك موشك زمين به هوا به اين هواپيما بود. اما نكته مهم و جالب توجه اين است كه هواپيماي U-2 در مقابل سلاح هاي آن زمان غيرقابل دستيابي بوده و به گونه اي طراحي و ساخته شده بود كه هيچ يك از موشك هاي شوروي نمي توانستند آن را هدف قرار دهند در اصل قابليت اژدها خانم اين بود كه بالاتر از خط آتش دشمن پرواز مي كرد. اگر اين هواپيما در سقف ارتفاع معين خود پرواز مي كرده است و سرنگون شده پس پرسش هاي بسيار زيادي به وجود مي آيد كه پاورز چگونه نجات يافته است. اين احتمال كه او بر اثر شدت انفجار و يا فشار بيش از حد پرتاب (Ejection) در ارتفاع بسيار بالا جان خود را از دست مي داد بسيار منطقي است. پس به راحتي مي توان صحت و درستي اين ادعا را زير سوال برد. چندين تئوري براي بازگو كردن چگونگي سقوط هواپيماي جاسوسي گري پاورز مطرح شده است: ۱) گري پاورز در پايين ارتفاع شناسايي خود پرواز كرده و هواپيماي او توسط تسليحات ضدهواپيمايي اتحاد جماهير شوروي مورد اصابت قرار گرفته است. ۲) گري پاورز خود هواپيما را در خاك شوروي رها كرده است. ۳) يك بمب در هواپيما موجود بوده است.
نزديك ترين و مي توان گفت صحيح ترين نظريه درباره سقوط اين هواپيما مربوط مي شود به يك خلبان روس كه درگير ماجراي فرود U-2 بوده است. او ادعا كرده است كه به او دستور داده شده بود كه U-2 را مورد هدف قرار دهد. در حقيقت شواهد بسيار كمي براي حمايت از ايران ادعا وجود دارند. اما اين موضوع به هر حال اوضاع را پيچيده تر كرد و در اصل هيچ كدام از اين نظريات سقوط U-2 را توجيه نمي كند و هنوز اين ماجرا در پرده اي از ابهام قرار دارد و بايد منتظر اظهارنظرها و انتشار اسناد محرمانه دو كشور مورد بحث در آينده اي احتمالاً نه چندان نزديك باشيم. اين ماجرا پيامدهاي زيادي داشت. كنفرانس پاريس بر اثر اين واقعه ناكام ماند زيرا نيكيتا خروشچف از آيزنهاور درخواست كرد كه آمريكا رسماً بايد از شوروي درباره اين واقعه عذرخواهي كند، كاري كه آيزنهاور به هيچ عنوان نپذيرفت و اين امر به نوبه خود جنگ سرد را گرمتر نمود. در اين ميان گري پاورز به اتهام جاسوسي عليه امنيت ملي جماهير شوروي براي آمريكا به ۳ سال زندان و ۶ سال كار اجباري محكوم شد. اما امسال، ۹ ماه و ۹ روز در زندان بود و پس از اين مدت با جاسوس حرفه اي شوروي در آمريكا به نام كلنل رودلف ايوانويچ بل مبادله شد. در كل بعد از اين جريانات U-2 به عمليات خود ادامه داد مثلاً در عمليات طوفان صحرا در خليج فارس در سال ،۱۹۹۱ بر فراز آسمان بوسني و كوزوو در حمايت از ناتو در دهه ۱۹۹۰ و در سال ۲۰۰۱ در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت. امروز نيز منتظر مأموريتي دوباره بر فراز بغداد است.

جدول مشخصات

U-2 مدل هاي A و C و D
نوع: تجسسي تك سرنشين
طول: ۶/۴۹ فوت
ارتفاع: ۱۵ فوت + ۲ اينچ
وزن: ۱۴۲۵۰ پوند
فاصله دوسر بال: ۸۰ فوت + ۲ اينچ
مساحت سطح بال: ۶۰۰ فوت مربع
بيشينه وزن برخاستي: ۲۴۱۵۰ پوند
بيشينه سرعت: ۴۳۰ مايل در ساعت
سقف پرواز: بالاي ۶۰ هزار فوت
قدرت موتور: ۱۵۸۰۰ پوند
موتور J75 شركت پرت وويتني

روزنامه همشهری

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]امروز و در جریان مراسم صبحگاه قرارگاه پدافند هوایی ارتش، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده این قرارگاه از رهگیری یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی از نوع " U-2 " امروز و در جریان مراسم صبحگاه قرارگاه پدافند هوایی ارتش، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده این قرارگاه از رهگیری یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی از نوع " U-2 " در نزدیکی مرزهای کشومان در منطقه جنوب شرق در تاریخ 22 بهمن امسال خبر داد؛ اتفاقی که بار دیگر اقتدار و توان رزمندگان ایرانی در این عرصه را ثابت کرد. اما این جاسوس بلند پرواز آمریکایی که نتوانسته از چشمان باز محافظان آسمان ایران بگریزد، چه ویژگی هایی دارد و چرا شناسایی شناسایی آن یک اقدام مهم محسوب می شود؟ با شروع جنگ سرد دولت ایالات متحده آمریکا نیاز به داشتن یک هواپیمای شناسایی را برای نفوذ به آسمان آن سوی پرده آهنین احساس کرد. پیشرفتهای سریع اتحاد شوروی سابق در بحث فناورهای گوناگون نظامی و اتمی، غرب را وحشت انداخته بود و سران کاخ سفید برای اطلاع یافتن از وضعیت رقیب شرقی خود بایستی به گونه ای از داخل خاک شوروی و تاسیسات مختلف این کشور تصویر و اطلاعات جمع آوری می کردند. در این زمان دفتر طراحی "اسکانس ورکز" متعلق به شرکت لاکهید آمریکا به رهبری "کلی جانسون" سر طراح این دفتر به دنبال ساخت پرنده ای بلند پرواز رفتند که بتواند بدون ساقط شدن بر فراز اتحاد شوروی سابق و سایر نقاط مورد نیاز در جهان به پرواز در بیاید.
.[/right]
[right][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/12/22/291653_138.jpg"]http://www.mashreghn.../291653_138.jpg[/url][/right]

[right]نتیجه طراحی این دفتر، اولین بار در سال 1955 میلادی به پرواز درآمد و از اواخر دهه 1950 میلادی پرواز بر فراز شوروی سابق را آغاز کرد. با نگاه اول به این هواپیما، نکته ای که توجه بسیاری را به خود جلب می کند بال های طولانی و بزرگ این پرنده است که برای رسیدن به ارتفاع بالا در آن دوره لازم بود. این بالهای بزرگ بعلاوه موتورهای مدل " J57 " ساخت شرکت پرات اند ویتنی که از توان آنچنان بالایی برخوردار نبودند پرواز با یو 2 را بسیار مشکل کرده بود. خلبان هواپیمای مذکور برای دوری جستن از حالت " Stall " یا ناتوانی پرنده، می بایست در اکثر اوقات با بیشینه سرعت خود پرواز می کرد و در صورتی که سرعت آن کاهش می یافت، هواپیما به سرعت دچار کاهش ارتفاع و احتمالا کشف شدن می شد. به دلیل ارتفاع بالای پروازی این هواپیما که در حدود 21 کیلومتر است، خلبان هواپیمای یو 2 لباسی شبیه به لباس فضانوردان را به تن دارد که از او در آن ارتفاع حفاظت می کند. هواپیمای یو 2 در سالهای ابتدایی خدمت خود ترکیبی از دوربین های عکس برداری، سنسورهای نمونه گیری از هوا و سامانه های جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی و راداری را با خود حمل می کرد. این سیستم ها به یو 2 این امکان را می داد که در صورت آزمایش اتمی در شوروی بتواند مکان دقیق انفجار و غلظت مواد اتمی به کار رفته را نیز شناسایی کند.[/right]
[right][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/12/22/291654_263.jpg"]http://www.mashreghn.../291654_263.jpg[/url][/right]
[right]در 1 می سال 1960 میلادی یک فروند یو 2 آمریکایی بر فراز شوروی سابق هدف قرار گرفت و خلبان آن "گاری پاورز" (که تصویرش در بالا آمده) به اسارت نیروهای شوروی در آمد. این هواپیما همچنین در جریان بحران موشکی کوبا در سال 1962 تصاویری از حضور موشکهای اتمی شوروی در کوبا تهیه کرده و باعث شد تا جهان در آستانه یک جنگ اتمی قرار بگیرد. در 27 اکتبر 1962 نیز یک فروند یو 2 به وسیله موشکهای سام 2 شوروی در کوبا به زیر کشیده و خلبان آن کشته شد. پس از وقوع این حوادث، آمریکا به این مسئله پی برد که U-2 در مدلهای اولیه خود دیگر مناسب نبوده و به احتمال زیاد امکان پرواز بر روی شوروی سابق را ندارد. این مسئله باعث شد تا آمریکا به دنبال ساخت هواپیمای شناسایی SR-71 برود. البته به دلایل مسائل فنی و مالی ساخت هواپیمای SR-71 با مشکلات زیادی رو به رو بود و تعداد بسیار محدودی از این هواپیما ساخته شد.[/right]
[right][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/12/22/291656_138.jpg"]http://www.mashreghn.../291656_138.jpg[/url][/right]
[right]همین مسئله یو 2 را در خط اول خدمت در نیروی هوایی آمریکا نگاه داشت و حتی در سالهای پس از جنگ سرد که خود اس آر 71 نیز از خدمت بازنشسته شد، یو 2 همچنان در خدمت باقی مانده است. در سالهای اخیر شرکت لاکهید مارتین آمریکا برنامه های سنگین ارتقاء را بر روی این هواپیما به اجراء در آورده است و بر اساس اعلام مقامات نیروی هوایی آمریکا این هواپیما تا حدود سال 2023 نیز در خدمت باقی خواهد ماند. در سال 2007 میلادی نیز این هواپیما تحت برنامه سنگین ارتقاء قرار گرفت. در طی این برنامه، کابین این هواپیما با نمایشگرهای لمسی 8 در 6 اینچ مجهز شده و سامانه دفاعی و جنگ الکترونیک مدل AN/ALQ-221 ساخت شرکت BAE انگلستان بر روی آن نصب شد. این سامانه شامل اخلال گرهای راداری و سامانه های هشداردهنده راداری نیز است. اما ارتقاء اصلی بر روی پکیج شناسایی یو 2 انجام شده است. این هواپیما می تواند محموله های با وزن بیش از 2 تن را حمل کند. دوربین های آنالوگ قدیمی در این پرنده شناسایی با مدلهای جدید CCD جایگزین شده است که می تواند با استفاده از حسگرهای الکترواپتیکال تصاویری با کیفیت بسیار بالا در روز، شب و هر شرایط آب و هوایی تهیه کند.[/right]
[right][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/12/22/291655_170.jpg"]http://www.mashreghn.../291655_170.jpg[/url][/right]
[right]بخش دیگری از تجهیزات شناسایی این هواپیما شامل سامانه " ASARS 2 " ساخت شرکت ریتهون است. این سامانه که یک رادار روزنه مصنوعی به حساب می آید و می تواند در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی در از ارتفاع بالا تا شعاع 162 کیلومتری هواپیما به تهیه نقشه های بسیار با کیفیت از زمین اقدام کند. این سامانه همچین این توانایی را دارد که به جمع آوری اطلاعات از اهداف ثابت و یا متحرک و همچنین تعقیب اهداف متحرک بر روی سطح زمین بپردازد. همچین بر روی بدنه این هواپیما یک محفظه وجود دارد که در درون آن سامانه های ارتباطی با ماهواره ها و لینکهای ارسال اطلاعات به صورت زنده در زمان واقعی قرار گرفته است. این هواپیما در بخش پیشران نیز مورد ارتقاء قرار گرفته و در حال حاضر از یک دستگاه موتور مدل F118-GE-101 ساخت شرکت جنرال الکتریک بهره می برد. این موتور از نمونه های قبلی سبک تر بوده و توان بیشتری را برای این هواپیما به همراه دارد. یو 2 می تواند مسافتی در حدود 10 هزار کیلومتر را با سرعتی در حدود 805 کیلومتر بر ساعت طی کند. پایایی پروازی این هواپیما در حدود 12 ساعت است. گونه غیر شناسایی از این هواپیما نیز در حال حاضر در اختیار سازمان ناسا قرار گرفته است که از آن برای مقاصد علمی و تحقیقاتی استفاده می شود. این مدل ER-2 نام دارد. این هواپیما در آمریکا ملقب به " Dragon Lady " است. این واژه در فرهنگ غربی به عنوان "زن نیرومند شرقی" شناخته می شود. از خبر اعلام شده توسط امیر اسماعیلی می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با توجه به این که این هواپیما در طول پروازهای شناسایی خود در بیشینه ارتفاع پروازی خود یعنی حدود 21 کیلومتری از سطح زمین پرواز می کند، رادارهای ایرانی به توان رصد ارتفاع های بالا دست پیدا کرده و امروزه ارتفاع پروازی، دیگر دفاعی در برابر رادارهای ایرانی نخواهد بود. البته پیش از این نیز یکی دیگر از محصولات دفتر طراحی پیشرفته لاکهید یعنی RQ-170 نیز که بر روی خواص پنهانکاری تاکید داشت در تور پدافندی ایران گرفتار شد تا ثابت شود که در دو تا دور سرزمین ایرانی دیواری مستحکم، نفوذ ناپذیر و در عین حال نامرئی کشیده شده است و از آسمان این کشور در برابر تهدیدات گوناگون دفاع می کند. با توجه به اینکه این هواپیما بالاترین سقف پرواز در بین تمامی هواپیماهای شناسایی غربی که هم اکنون عملیاتی هستند را داراست، شناسایی "یو 2" به معنای رسیدن به حد اعلای اشراف بر پروازهای این نوع هواپیماها در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران و چه بسا فراتر از آن است. فراموش نکنیم که روزگاری نه چندان دور، فاکس بتهای روسی آسمان ایران را با تکیه بر همین مولفه ارتفاع پروازی بالا در می نوردیدند و در آن زمان توانی برای مقابله با آن وجود نداشت. آن وقایع دردناک و این دستاورد غرورآفرین پدافند هوایی در 22 بهمن امسال نشانی هر چند کوچک از راهی بس طولانی است که توسط فرزندان این سرزمین طی شده است.
.[/right]
[right][url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/200783/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3"]منبع[/url][/right]








[right][color=#ff0000][size=5]2- جزئیاتی از هواپیمای جاسوسی آمریکایی‌ها که شناسایی شد/ «خانم اژدها» کیست؟[/size][/color][/right]

[right]
امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران از شناسایی یک فروند هواپیمای جاسوس آمریکایی در مرز‌های ایران و هشدار به این هواپیما پیش از ورود به حریم هوایی کشورمان خبر داد.
امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در نشست خبری امروز خود ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از افتخارات سال 91 ما کشف و شناسایی و رهگیری یکی از تکنولوژیکی‌ترین هواپیماهای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به نام u2 است. این هواپیما دارای رادارهای پهلونگر، مستقیم، فراطیفی و شنود الکترونیکی است که می‌تواند تا عمق کشور هدف را رصد کند. وی ادامه داد: در حوالی ظهر 22 بهمن ماه سال 91 یک فروند هواپیمای شناسایی U2 که قابلیت رادارگریزی دارد در منطقه عمومی دریای عمان قبل از نزدیکی به مرزهای ایران اخطار هوایی ما را دریافت می‌کند. اسماعیلی تاکید کرد: در این هنگام هواپیما پاسخ می‌دهد و به اخطار ما تمکین می‌کند و بلافاصله از مرزهای ما دور می‌شود و ما شاهد دورشدن منطقه پروازی این نوع هواپیماها از مرزهای هوایی ایران هستیم. اما تنها مرور توانایی‌ها و ویژگی‌های این پرنده جاسوس آمریکایی است که نشان می‌دهد خبری که امروز اعلام شد تا چه از اهمیت برخوردار است.
[color=#b22222][b]«خانم اژدهایی» که برای جاسوسی تربیت شده بود[/b][/color]
هواپیمای «لاکهید یو-2» که به «خانم اژدها» هم گفته می‌شود، یک هواپیمای شناسایی با ارتفاع پرواز بالاست. این نوع هواپیماها در حال حاضر تحت فرماندهی نیروی هوایی آمریکا فعالیت می‌کنند، اما پیش از آن یکی از مهمترین ابزارهای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) به شمار می‌رفت. این هواپیما با تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای که روی آن نصب شده، قادر است در ارتفاع بسیار بالا (70هزار پا)، در تمام شرایط آب و هوایی به صورت 24 ساعته به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد. این هواپیما علاوه بر استفاده‌های نظامی و جاسوسی برای تحقیقات ارتباطی و تنظیمات ماهواره‌ای نیز به کار گرفته می‌شود.

[url="http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/22/13911222000303_PhotoL.jpg"]http://media.farsnew...0303_PhotoL.jpg[/url]

نمونه‌های اولیه این هواپیمای شناسایی در دوران جنگ سرد به کار گرفته شد. «لاکهید یو-2» در آن زمان ساعت‌های متمادی در آسمان شوروی، جمهوری چین، ویتنام شمالی و کوبا پرواز داشته به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته است.
این هواپیما که بارها مورد به روزرسانی شده، از معدود هواپیماهایی است که به دلیل قابلیت‌های بالایی که دارد، بیش از 50 سال است که در نیروهای هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. نیروی هوایی آمریکا از «یو-2» در نبرد عراق، افغانستان و همچنین برای پشتیبانی نیروهای ناتو استفاده کرده است. دل‌های اولیه «یو‌ 2» زمانی در پروازهای خود در آسمان شوروی شناسایی شدند. از آن زمان بود که آمریکا به فکر ایجاد تغییراتی در این پرنده افتاد که نهایتا منجر به تولید مدل TR-1 از این هواپیما شد که قابلیت‌های ضدراداری فوق‌العاده‌ای به آن بخشید. این هواپیما تک‌سرنشین از لحاظ موتوری هم تغییرات گسترده‌ای داشته و به مرور موتور بسیار پرقدرت F118 جنرال الکتریک جایگزین موتورهای J57 Pratt & Whitney شده که در نمونه‌های اولیه روی این هواپیما نصب بود. ارتفاع پرواز این هواپیما به حدی بالاست که خلبان آن باید از لباس‌های فضانوردی استفاده کند. این لباس‌های علاوه بر تأمین اکسیژن برای خلبان، از وی در برابر خطر از دست رفتن فشار هوای کابین خلبان در ارتفاع بالا محافظت می‌کند. ارتفاع بالای پرواز امکان ردیابی این هواپیما را بیش از پش دشوار می‌کند. این هواپیما از چندین حسگر مختلف برای شناسایی بهره می‌برد. این حسگرها در نقاط مختلف هواپیما از جمله دماغه، پشت کابین خلبان، بال‌ها و بدنه هواپیما نصب شده‌اند. «یو 2» قادر است به صورت همزمان به جمع‌آوری سیگنال، تصویربرداری و نمونه‌برداری از هوا بپردازد. حسگرهای تصویربرداری این هواپیما قادر به ثبت عکس و فیلم، تصاویر الکترو اپتیک و عکس‌برداری راداری هستند. «یو 2» قادر است هم از داده‌های در خط دید و هم از داده‌های فراتر از خط دید بهره‌گیری کند.

[url="http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/12/22/13911222000302_PhotoL.jpg"]http://media.farsnew...0302_PhotoL.jpg[/url]

اما یکی از ویژه‌ترین تجیهزاتی که روی مدل‌های جدید این هواپیما نصب شده، دوربین‌های بیرون از کابین ساخت شرکت «سونی» است. این دوربین جهت جایگزینی تصاویر دیجیتال به جای تصاویر صرفا در بازه دید است، که در زیر هواپیما نصب شده از آن برای برداشتن تصاویری بسیار دقیق از زمین به خصوص در حین فرود، استفاده می‌شود. این هواپیما تا پیش از آنکه در اختیار نیروی هوایی و دریای آمریکا قرار گیرد، در اختیار سازمان سیا بود. سازمان سیا از این هواپیما از در قالب پروژه «خانم اژدها» استفاده می‌کرد. این پروژه سری بود و خلبان‌های نیروی هوایی آمریکا برای آنکه بتوانند خلبانی این هواپیما را بر عهده بگیرند، باید از سمت خود استعفا داده و به عنوان یک شهروند عادی در سیا استخدام می‌شدند. هر هواپیما هم یک شماره سریال منحصر به فرد داشت که در اسناد سیا با آن شماره به آن اشاره می‌شد. از این هواپیما در عملیات حمله ناتو به لیبی هم استفاده شد. در مجموعه حملات ناتو به لیبی این هواپیما وظیفه حراست اطلاعاتی از منطقه «پرواز ممنوع» را بر عهده داشت.
«یو-2» پس از 50 سال فعالیت در خط اول ناوگان شناسایی نیروی هوایی آمریکا قرار بود سال 2012 بازنشسته شود، اما قابلیت‌های این هواپیما و نبود جایگزین مناسبی برای پر کردن خلا ناشی از باشنستگی ناوگان «یو‌-2»‌ها پنتاگون را به بازنگری در این تصمیم و تمدید دوره فعالیت آن تا سال 2014 واداشت.

[url="http://farsnews.com/newstext.php?nn=13911222000620"]منبع[/url][/right] ویرایش شده در توسط saberin
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]بنده هیچ ارتباطی بین تیتر خبر و متن خبر نمی بینم.
تنها یک نقل قول از فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و بدون ذکر هیچ جزئیاتی.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]------------[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]ویرایش: این خبر دومی که قرار دادید، کمی جزئیات بیشتری دارد، ولیکن باز هم سربسته گفته شده...[/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از شما دوست عزیز :rose:

به دلیل کاملتر بودن مقاله و همچنین ترجمه ی دوست عزیزمون ، با مطلب مشابه ادغام نشد !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس در حقیقت کار یک آواکس رو در ارتفاع بسیار بالاتر و بصورت کاملا پنهانکار انجام میده؟ عجب سلاح قدرتمندیه! تازه مال زمان جنگ سرده icon_eek :applause:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
commandant کبیر !
انتخاب مطلب بسیار به جا و ترجمه تون هم بسیار روان و خواندنی بود . ممنون .
در مورد ماجرای اخطار به یو 2 حقیقت اینه که دوستان ما اون زمان در ترول بازی زیاده روی کردند ... پنهان کاری مولفه های زیادی داره که فقط یکیش طراحی بدنه ی رادار گریز هست .این هواپیما مولفه های پرواز در ارتفاع بالا و پوشش جاذب امواج رادار رو در نهایت کیفیت داره . همچنین از ابزار های جنگ الکترونیک برای کشف نشدن استفاده میکنه .
همچنین مهم ترین مطلب در مورد پنهانکاری اینه که تمام مولفه های پنهان کاری با توجه به [b]برد موثر عملیاتی[/b] برای [b]عملیات مورد نظر[/b] تعریف میشن . یعنی اگر قراره یو 2 عملیات رو در 100 مایلی انجام بده و در همین فاصله هم دیده نشه با توجه به اینکه عملیاتش رو موفق انجام داده میشه گفت پنهانکاره . ولی اگر مثلا رپتور قراره موشکی رو از 200 مایلی شلیک کنه ولی کاملا دیده بشه پنهانکاریش فایده نداره حتی اگر تا مثلا 150 مایل کاملا پنهان بوده باشه ...

[quote]: این هواپیما بسیار پیشرفته است و هواپیمای U2 امروزی با مداومت پروازی بالا و تجهیزات پیشرفته و قابلیت استیلز با هواپیماهای قدیمی بسیار متفاوت است. ماموریت این نوع هواپیماها جمع‌آوری اطلاعات و اخبار از کشورهای هدف است. [/quote]

[quote]اسماعیلی همچنین اعلام کرد: این هواپیماها تا فاصله 30 تا 40 کیلومتری با سنتر مرکزی فرودگاه ارتباط دارند و بعد از آن از طریق ماهواره‌‌ها هدایت می‌شوند و باتوجه به ارتفای پروازی 40 هزار تا 70 هزار پایی آنها شنود این نوع هواپیماها بسیار دشوار است. [/quote]
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 آمریکا هواپیمای جاسوسی جدید را جایگزین یو-2 می کند

 

نشریه وابسته به شرکت صنایع نظامی آمریکایی «لاکهید مارتین» از ساخت نوع جدیدی از هواپیماهای جاسوسی خبر داده که قرار است به زودی جایگزین هواپیماهای موسوم به «یو- 2 » شود که از اواسط دهه 50 میلادی تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا به نقل از نشریه فنی - نظامی «فلایت گلوبال»، شرکت صنایع نظامی «لاکهید مارتین» آمریکا در حال ساخت نوع تازه ای از هواپیماهای جاسوسی است که ضمن حفظ بسیاری از ویژگی های هواپیماهای جاسوسی موسوم به «یو-2»، دوام و استقامت آنها بیشتر و امکان ردیابی و شناسایی آنها به مراتب کمتر از این هواپیماهاست.
براساس این گزارش، هواپیماهای یو-2 که در دهه 50 میلادی تقریبا همزمان با هواپیماهای بمب افکن «ب-52» آمریکایی مورد استفاده قرار گرفتند، می توانند به مدت 12 ساعت با سرعتی بیش از 760 کیلومتر در ارتفاعی بالاتر از 21 کیلومتر از سطح زمین پرواز کنند.
ارتفاع این هواپیماها به اندازه ای زیاد است که در بیشتر مواقع، خلبانان ناگزیرند هنگام پروازعلاوه بر پوشیدن لباس فضانوردی، برای تنفس از ماسک اکسیژن استفاده کنند.
به گفته مسئولان شرکت لاکهید مارتین، دقت هواپیماهای جدید در ماموریت های جاسوسی بیشتر از 95 درصد اعلام شده برای هواپیماهای یو-2 است.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برنامه جایگزینی هواپیمای جاسوسی U-2 با یک نمونه پنهانکار

 

 

لاکهیدمارتین قصد دارد تا برای جایگزینی یو-2 ، کار توسعه یک هواپیمای پنهانکار را با بهره گیری از تمامی ویژگی ها و توانایی های این هواپیمای جاسوسی ، آغاز کند. قرار است تا سال 2019 تمامی ناوگان یو-2 با پهپادهای گلوبال هاک جایگزین شوند . پرنده ای که به گفته مقامات لاکهیدمارتین ، درست همانند یو-2 برای نفوذ و انجام عملیات در مناطق هوافضای رقابتیِ دشمن به هنگام جنگ ، طراحی نشده و تنها در زمان صلح قادر به انجام وظایف خود به شکل کامل و بی نقص میباشد.

 

آزمایشات مکرّر و گوناگون نیروی هوایی در زمینه ارزیابی خستگی ، فرسودگی ، خوردگی و تغییر شکل سازه و بخش های دیگر هواپیمای یو-2 ، به وضوح نشان داده که این پرنده توانایی خدمت تا سال 2045 را دارا میباشد ولی به دلایل افزایش روز افزون تهدیدات در مناطق با ریسک بالا ، چاره ای جز بازنشستگی زودرَس در سال 2019 نمانده.

 

این هواپیمای جدید که باید دارای ویژگی های پرواز در ارتفاع بالا و در مدت زمان طولانی باشد ، فعلا با نام مستعار RQ-X و یا UQ-2 شناخته میشود و قرار است از حسگرها و ابزار آلات جمع آوری اطلاعات بهینه سازی شده مشابه یو-2 استفاده کند.

 

بودجه حال و آینده نیروی هوایی شرایطی را به وجود میاورد که نیاز به استفاده از یک هواگرد یکسان ، در زمان صلح و جنگ را طلب میکند. این پرنده میتواند سرنشین دار و یا بدون سرنشین باشد و احتمالا از موتور F-118 جنرال الکتریک استفاده خواهد کرد که به اندازه کافی قدرتمند است و نیاز به اختصاص و صرف هزینه گزاف برای طراحی یک موتور جدید از آغاز را مرتفع میکند.

 

حمله و سرنگونی یک هواگرد بدون تسلیحات ، بازتاب دهنده پیام جنگ است و از سوی دیگر سرنگونی یک پرنده بدون سرنشین از سوی کشورهای متخاصم مانند کره شمالی ، بسیار آسان و محتمل میباشد . در صورتی که استفاده از یک پرنده سرنشین دار ، حامل و منتقل کننده یک پیغام قدرتمند سیاسی به کشورهای دشمن محسوب میشود.

 

به گفته مقامات لاکهیدمارتین ، نیروی هوایی هنوز نیازها و اولویت های خود را درباره این هواپیمای جدید اعلام نکرده ولی در صورت دانستن این اطلاعات پایه و عدم تغییر آن تا مراحل پایانی توسعه ، اسکانک وُرکز میتواند در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ، این پرنده را طراحی و ارائه نماید . یکی از تجارب ارزنده لاکهیدمارتین ، استفاده از پوشش مواد جاذب امواج رادار در یو-2 میباشد که با صرف هزینه بسیار پایین ، تاثیرات شگرفی بر روی توانایی پنهان کاری این پرنده گذاشت.

 

مسئول این برنامه در نیروی هوایی نیز اضافه کرده که ، هنوز بازه زمانی مشخصی برای به خدمت گیری این پرنده مشخص نشده ، ولی قطعا به صورت رقابتی و در جریان مناقصه میان کمپانی های دیگر مانند بوئینگ ، نورثروپ گرومن و جنرال اَتُمیکز پیگیری خواهد شد.

 

در سال های 2001 و 2009 ، برنامه طراحی و تولید نمونه بی سرنشین یو-2 از سوی لاکهیدمارتین مطرح شده بود که هیچ گاه مورد توجه و حمایت نیروی هوایی قرار نگرفت . هچنین به دلیل نا تمام ماندن پروژه پهپاد پنهانکار RQ-3 DARKSTAR ، این پرنده هرگز موفق به انجام پرواز آزمایشی نشد و هم اکنون جای خالی آن در نیروی هوایی به روشنی حس میشود.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-skunk-works-designing-next-gen-u-2-spy-plane-415842/

http://breakingdefense.com/2015/08/will-lockheed-build-a-stealthy-u-2-successor/

http://www.flightjournal.com/blog/2015/08/20/u-2-replacement-under-review/

 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

فرود هواپیما ی جاسوسی یو 2

 

[aparat]uFDCX?[/aparat]

http://www.aparat.com/v/uFDCX

 

 

خیلی ممنون. برای من هم همیشه سوال بود این چطوری مثل دوچرخه فرود میاد. ولی انصافا روش خنده دار و احمقانه ایست خصوصا اون قسمت آویزون شدن از بال...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارابه فرودو نیگا کن یعنی از امریکاییها چنین انتظاری نداشتم حتی اگه نیروی هوایی سومالی هم این هواپیما رو طراحی می کرد اینقدر احمقانه عمل نمی کرد مسخرست rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor  rolling_on_the_floor

  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


1bf762a27f1d6e8a427119f0b36734fb.jpg
 
12655228805_496617a56c_h.jpg
 
U210.jpg
 
4f8f273309620f2c696ba0b7be120546.jpg
 
U-2-Palmdale.jpg
 

 

[aparat]GTKcE[/aparat]

 

[aparat]WBeui[/aparat]

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.