امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در ضمن دوستان دقت کنن عکس رو با توجه به موضوع بزارن عکس هایهT72 نه T55 T80 T90

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستا این کلیپ کوتاه نحوه گلوله گذاری در تانکt-72هستش.نصیحت میکنم ببینیدش

http://www.aparat.com/v/a9ef8f51f4c75787a88c027e9c369156113093

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][b][color=green][size=5]به نام خدا[/size]

با سلام خدمت دوستان[/color][/b][/center]

[color=darkblue]تی 72 از جمله تانک های ساخته شده توسط اتحاد جماهیر شوروی است که در کشور های بسیاری به خدمت گرفته شده است. تعدادی از کاربران این تانک به منظور افزایش قابلیت های رزمی به روزرسانی هایی را بر روی آن انجام داده اند که یکی از این به روزرسانی ها توسط دفتر طراحی ماشین آلات خارکف موروزوف کشور اوکراین انجام شده که حاصل آن تانک ارتقا یافته تی 72 ای جی است . در این به روز رسانی که افزایش سطح حفاظت ، تحرک و قدرت آتش را شامل میشود از بسیاری از قطعات تانک ارتقا یافته Oplot استفاده شده است. یکی از نکاتی که سازنده اوکراینی مد نظر قرار داده است کاهش حداکثری هزینه های این به روز رسانی است که در راستای آن امکان منتاژ بسیاری از قطعات مورد نیاز در کشور خریدار فراهم شده و صرفا تعدادی از قطعات خاص که تولید داخلی آن ها به صرفه نیست از سازنده خریداری میشوند. انجام این به روز رسانی تانک تی 72 را برای 15 الی 20 سال آینده از توان زرمی مطلوبی برخودار خواهد کرد.[/color]


[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t-72ag-frontL.jpg[/img][/center]

[b]در ابتدا حفاظت (Protection) :[/b]
[color=darkblue]افزایش سطح حفاظت زرهی در تانک تی 72 ای جی ، تقویت برجک و قسمت جلویی بدنه با نصب زره اضافی و زره واکنشگر انفجاری (ERA) و تقویت دو طرف بدنه صرفا با نصب زره واکنشگر انفجاری را شامل میشود . طراحی و عملکرد زره واکنشگر انفجاری این تانک مشابه نسل سوم زره واکنشگر انفجاری نوژ به کار رفته در تانک Oplot است. زره اضافه شده به این تانک از طراحی مدولار بهره میبرد بدین معنی که زره قابلیت نصب و جداسازی دارد که مزیت های آن عبارت است از :
•امکان حذف زره فعلی و نصب زره هایی با مقاومت بالاتر و وزن کمتر که در آینده با پیشرفت در فناوری مواد ساخته خواهند شد. این ویژگی جفاظت زرهی پایداری را برای تانک فراهم میکند که بسته به تهدیدات تغییر خواهد کرد
•به جای تعمیرات اساسی بر روی زره تانک صرفا همان بخش آسیب دیده تعویض میشود. این ویژگی امکان تعمیر زره تانک در میدان نبرد و در حداقل زمان ممکن را فراهم میکند
•در زمان صلح میتوان اجزای زره واکنشگر انفجاری را از تانک جداکرده تا با این کار وزن و مصرف سوخت آن کاهش یابد. در شرایط اضطراری زره های واکنشگر را میتوان به سرعت بر روی تانک نصب کرد.[/color]


[center][color=red]زره برجک پس از ارتقا[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t72m1l.jpg[/img][/center]


[color=darkblue]نتایج حاصل از تقویت زره و نصب زره واکنشگر انفجاری بر روی این تانک به شرح زیر است :
•افزایش مقاومت در برابر گلول های انرژی شیمیایی یا گلوله های شدید الانفجار ضد تانک تا میزان 2 برابر
•افزایش مقاومت در برابر برخودر گلول های انرژی جنبشی 1.6 تا میزان 1.6 برابر
زره واکنشگر انفجاری این تانک را در برابر تهدیدات زیر حفاظت میکند :
•نارنجک های دستی ضد تانک ، گلوله نارنجک اندازها، گلوله تفنگ های ضد زره بدون عقب نشینی (recoilless)
•موشک های هدایت شونده ضد تانک (ATGM) مانند موشک تاو و موشک میلان
•گلوله های شدیدالانفجار(HE) شلیک شده از توپ های 125 میلیمتری
•گلوله های انرژی جنبشی(KE) شلیک شده از توپ های 125 یا 120 میلیمتری از فاصله 100 متری[/color]


[center]
[color=red]زره قسمت جلویی بدنه پس از ارتقا[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t72m2l.jpg[/img][/center]


[color=darkblue]از آنجایی که عنصر انفجاری زره واکنشگر این تانک در بین صفحاتی فولادی قرار گرفته است در برابر برخورد گلوله های کالیبر 7.62 و 12.7 ، گلوله نارنجک انداز های 30 میلیمتری ، ترکش گلوله توپ و خمپاره و مواد آتش زا کاملا مقاوم بوده و فعال نخواهد شد. بسته زرهی اضافه شده به تانک تی 72 ای جی که زره واکنشگر انفجاری را نیز شامل میشود وزنی معادل به 3150 کیلوگرم دارد .خدمه برای نصب بسته زرهی بر روی تانک نیازی به داشتن تخصص بالا و همچنین استفاده از ابزارهای ویژه ندارند و میتوانند آن را در مدت زمان 5.5 الی 6 ساعت بر روی تانک نصب کنند.[/color]

[center]
[color=red]نمای کناری تانک[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t-72ag-rightviewl.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t-72ag-leftviewl.jpg[/img][/center]


[b]حفاظت ش م ر[/b]
[color=darkblue]تانک تی 72 ای جی مجهز به سیستم حفاظت در برابر سلاح های کشتار جمعی نظیر شیمیایی ، میکروبی و اتمی است . این سیستم با مکانیزم تصفیه هوای تحت فشار مانع ورود عناصر شیمیایی و گرد و غبار اتمی از طریق هوای ورودی به تانک میشود و دارای سنسور هایی است که هوای اطراف تانک را از نظر وجود مواد غیر مجاز شیمیایی بررسی میکنند و در صورت وجود هر عامل شیمیایی توسط چراغ های هشدار دهنده داخل کابین و یا زنگ هشدار خدمه تانک را از وجود آن مطلع میکند . علاوه بر این سیستم حفاظتی دارای سنسور های حساس به تشعشع است که قادر به اندازه گیری تابش گاما در محدوده 0.9 الی 150 R/h هستند ودر هنگام ورود به مناطق آلوده به رادیو اکتیو خدمه را از خطر موجود آگاه میکنند.[/color]

[b]سیستم اخلالگر الکترواپتیکی Varta[/b]
[color=darkblue]Varta (نگهبان) از جمله سیستم های اخلالگری است که برای مقابل با موشک های هدایت لیزری و فروسرخ مورد استفاده قرار میگیرد این سیستم به صورت استاندارد بر روی تانک تی 72 ای جی نصب نمیشود و نصب آن صرفا به درخواست خریدار صورت میگیرد . از این سیستم برای اخلال در هدایت موشک های هدایت فروسرخ و لیزری استفاده میشود که عملکرد آن به شرح زیر است :
•مقابله با موشک های هدایت فروسرخ با استفاده از اخلالگر های فروسرخ :
این اخلالگر ها دارای زاویه پوششی از 20- الی 20+ درجه در جهت افقی و 2- الی 2+ در جهت عمودی هستند و عملکرد آن ها بدین صورت است که با فرستادن طیف هایی از امواج به صورت پالسی باعث گمراه شدن حسگر موجود در موشک دشمن شده و کار هدفیابی آن را دچار اختلال می کنند. این امواج تداخلی به طور معمول چند برابر قوی تر از پرتوهای فروسرخ ساطع شده از پرحرارت ترین ناحیه هدف به عنوان مثال موتور تانک هستند. به طور کلی سیستم اخلال فروسرخ دارای اجزای مختلفی است که دو اخلالگر فروسرخ نصب شده در جلوی برجک تانک ، دو تعدیل کننده (مدولاتور) و یک پنل کنترل را شامل میشود.[/color]

[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t72agcl.jpg[/img][/center]


[color=darkblue]•مقابله با موشک های هدایت لیزری :
برای مقابله با موشک های هدایت لیزری در ابتدا سیستم هشدار دهنده لیزری مورد استفاده قرار میگیرد که از چهار دستگاه آشکار ساز لیزر که بر روی برجک تانک نصب میشوند و وظیفه کشف پرتو لیزر تابیده شده بر روی تانک را برعهده دارند تشکیل میشود. پس از کشف تهدید توسط آشکار ساز ها اطلاعات به واحد کنترل مرکزی ارسال میشود تا جهت دقیق تهدید مشخص شود . پس از طی مراحل فوق و به منظور شکستن قفل لیزری ، نارنجک های دودزای آئروسل (aerosol) به همان سمتی که تهدید مشخص شده پرتاب میشوند که این عمل بسته به نوع کنترل سیستم متفاوت است ، چرا که کنترل سیستم و پرتاب نارنجک های دودزا در پنل کنترل توپچی صرفا به صورت دستی و با تصمیم خدمه انجام می پذیرد حال آنکه در پنل کنترل فرمانده تانک سه حالت کنترلی خودکار ، نیمه خودکار و دستی برای پرتاب نارنجک های دودزا قابل انتخاب است که در حالت خودکار بدون نیاز به خدمه سیستم به محض دریافت هشدار از آشکارسازهای لیزر نسبت به پرتاب نارنجک های دودزا اقدام میکند .در این سیستم دو پرتابگر در طرفین برجک تانک نصب میشود که هر کدام مجهز به 6 عدد نارنجک دودزای آئروسل هستند و محدوده ای از -45 الی + 45 درجه را پوشش میدهند. لازم به ذکر است که علاوه بر نارنجک های دودزا در مواقع اضطراری تانک میتواند با تزریق مستقیم سوخت دیزل در اگزوز ،دودلازم برای استتار را فراهم نماید.[/color]


[center][color=red]نمایی از پشت برجک تانک[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t-72ag-turretrearl.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/pp72exl.jpg[/img][/center]


[center][color=red]پیشرانه 6TD-1[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1113.jpg[/img][/center]

[color=darkblue]بدین منظور سیستم خنک کننده با مایع برای پیشرانه ها در نظر گرفته شده است. در این نوع سیستم، مایع خنک کننده در لوله ها و معابر موتورعبورکرده و در حین عبور گرمای موتور را جذب کرده و سبب کاهش دمای آن می شود.بعد از اینکه این مایع، موتور را ترک میکند از مبدل گرمایی یا رادیاتور عبور میکند که در این حین توسط هوای دمیده شده به رادیاتور خنک میشود. حداکثر دمای مایع خنک کننده در این سیستم 130 درجه سانتی گراد است. اما تفاوت این سیستم با سایر سیستم های خنک کننده با مایع ، عدم استفاده از فن به منظور دمیدن هوا به رادیاتور است . در این سیستم به جای فن از گاز های خروجی اگزوز استفاده میشود به این صورت که کانال هایی در سیستم خنک کننده تعبیه شده که در انتها متصل به اگزوز موتور است . در زمان فعالیت موتور و خروج گازها از اگزوز با ایجاد خلع در کانال های ذکر شده هوای تازه از سمت دیگر به درون سیستم خنک کننده مکیده میشود. پیشرانه های 6TD-2 و 6TD-1 علاوه بر سیستم خنک کننده مناسب به سیستم تصفیه هوای پیشرفت های نیز مجهز هستند. این سیستم هوا را در دو مرحله تصفیه میکند که مرحله اول فیلتر سیکلون (cyclone) و مرحله دوم فیلترهای صفحه ای را شامل میشود.[/color]


[center][color=red]پیشرانه مسطح[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/engine-flat-4.jpg[/img][/center]

[color=darkblue]سیکلون از جمله وسایلی است که برای جداسازی ذرات جامد از فاز گاز مورد استفاده قرار می گیرد. در این دستگاه جریان گاز همراه با ذرات ریز جامد وارد یک محفظه استوانه ای یا مخروطی شکل می شود.اساس جداسازی این ذرات از توده جریان گاز به این صورت است که نیروی اینرسی وارد شده بر ذرات جامد در سیکلون ها، چندین برابر نیروی اینرسی وارد شده بر فاز گاز می باشد و لذا این ذرات از کناره های محفظه سیکلون به پایین محفظه هدایت می شوند. ولی فاز گاز تحت تاثیر نیروی کمتری قرار می گیرد و از نقاط فوقانی ذرات جامد، به سمت پایین محفظه می رود. فیلتر سیکلون با تصفیه 99.8 درصدی گرد و غبار وارد شده ، امکان 35 ساعت فعالیت موتور(معادل با طی مسافت 1000 کیلومتری توسط تانک) در مناطق کویری را بدون نیاز به تمیز کردن سیستم تصفیه هوا فراهم میکند. علاوه بر اجزای ذکر شده پیشرانه های 6TD-2 و 6TD-1 به گرمکن پیش از راه اندازی (Preheater) نیز مجهز هستند تا امکان راه اندازی در دمای های بسیار پایین را نیز داشته باشند.[/color]


[center][color=red]نحوه ورود هوا به سیستم خنک کننده موتور قبل و بعد از ارتقا[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/pp72l%7E0.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/pp72ml%7E0.jpg[/img][/center]

[b]سیستم انتقال قدرت :[/b]
[color=darkblue]مهمترین نکته ای که برای طراحی و ساخت سیستم انتقال قدرت تانک تی 72 ای جی مد نظر قرار گرفته است ، اصل یکپارچه سازی است. با توجه به این اصل ، تعدادی از اجزای سیستم انتقال قدرت حذف شده که امکان ایجاد یک بسته قدرت واحد شامل پیشرانه و سیستم انتقال قدرت در حجم 3.2 متر مکعب را فراهم کرده است. یکپارچه سازی پیشرانه و سیستم انتقال قدرت ، نصب و جداسازی آسان و سریع را در پی خواهد داشت. سیستم انتقال قدرت جدید از دو جعبه دنده سیاره ای جانبی به همراه کنترل هیدرولیکی تشکیل شده است که به دو طرف میل لنگ متصل میشوند. این جعبه دنده ها دارای 7 دنده به جلو و 1 دنده به عقب هستند. علاوه بر این چهار دنده نهایی ، هم راستا با دو جعبه دنده جانبی در نظر گرفته شده اند . سیستم انتقال قدرت در صورت نصب پیشرانه 1200 اسب بخاری 6TD-2 ، سرعتی معادل با 70 کیلومتر در حرکت به جلو و 35 کیلومتر در حرکت به عقب را برای تانک فراهم میکنند.
مشخصات کلی پیشرانه 6TD-2 ( به همراه سیستم انتقال قدرت)
نوع : دیزل دو زمانه مسطح
تعداد سیلندر ها : 6 عدد
حجم : 3.2 متر مکعب
وزن : 1180 کیلوگرم
طول : 1602 میلیمتر
عرض : 955 میلیمتر
ارتفاع : 581 میلیمتر
حداکثر توان خروجی : 882 کیلو وات ( 1200 اسب بخار)
میزان مصرف سوخت در حداکثر توان : 218 گرم بر کیلو وات ساعت
جعبه دنده : دو جعبه دنده سیاره ای جانبی با 7 دنده به جلو و 1 دنده به عقب[/color]


[center][color=red]پیشرانه 6TD-2 به همراه سیستم انتقال قدرت[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/mod-08l.jpg[/img][/center]

[b]سیستم تعلیق :[/b]
[color=darkblue]تانک تی 72 ای جی دارای 12 عدد چرخ جاده است که برخی از آن ها به ضربه گیر های هیدورلیکی مجهز هستند .این تانک مجهز به شنی کف لاستیکی است که به همراه ضربه گیری های نصب شده در چرخ ها سواری راحتی را در مناطق مختلف به خدمه ارائه میدهد.لازم به ذکر است که شنی های نصب شده بر روی این تانک دو برابر مقاوم تر از شنی های نمونه اصلی تانک تی 72 هستند.
مشخصات کلی شنی :
طول هر قطعه : 137 میلیمتر
عرض هر قطعه : 580 میلیمتر
تعداد قطعات شنی : 97 قطعه
وزن : 1798.57 کیلوگرم[/color]


[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t72trackl.jpg[/img][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/fcsl.jpg[/img][/center]

[b]تسلیحات (Armament) :[/b]
[color=darkblue]سلاح اصلی تانک تی 72 ای جی یک قبضه توپ تثبیت شده 125 میلیمتری KBM1 از نوع بدون خان است . این توپ از دقت و قدرت آتش بالاتری نسبت به توپ 125 میلیمتری 2A46 برخوردار است. توپ KBM1 مجهز به فشار شکن بوده و قادر به پرتاب گلوله های شدیدالانفجار (HEAT) ، شدیدالانفجار ترکش شونده (HE-FRAG) ، ضد زره ثاقب (APDSFS) و موشک های هدایت لیزری است .مشخصات کلی این توپ به شرح زیر است :
کالیبر : 125 میلیمتر
نوع : بدون خان
وزن : 2500 کیلو گرم
طول : 6903 میلیمتر
طول پس زنی معمول : 260 الی 300 میلیمتر
حداکثر طول پس زنی : 310 میلیمتر
نیروی وارده از پس زنی : 98000 kgf (کیلو نیرو)
سرعت خروج گلوله از دهانه : 1700 متر بر ثانیه برای گلوله های ضد زره 3VBM17 Mango[/color]

[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kbm1ml.jpg[/img][/center]

[color=darkblue]علاوه بر سلاح اصلی ، تانک تی 72 ای جی به یک قبضه تیربار ضد هوایی کالیبر 12.7 با قابلیت کنترل از داخل مجهز است که بر بالای برجک نصب شده و توسط فرمانده تانک کنترل میشود. این تیربار زاویه حرکتی معادل با 70-/+ درجه در جهت افقی و 3- الی 20+ درجه در جهت عمودی دارد و به منظور مقابله با اهداف هوایی و زمینی مورد استفاده قرار میگیرد. مهمات این تیربار که گلوله های رسام و ضد زره را نیز شامل میشود در سه خشاب 150 تایی ذخیره میشوند.[/color]

[b]سیستم کنترل آتش: [/b]
[color=darkblue]تانک تی 72 در نمونه اصلی از سیستم کنترل آتشی بهره میبرد که در مقابله با اهداف متحرک از دقت پایینی برخوردار است. در به روز رسانی های انجام شده که حاصل آن تانک تی 72 ای جی است سیستم کنترل آتش مجهز به سامانه هدفگیری در روز 1G46 بر روی تانک نصب شده است که قادر به هدفگیری در شرایط مقابله ثابت – ثابت ، ثابت – متحرک ، متحرک- ثابت و متحرک – متحرک . این سامانه بر خلاف نمونه اصلی TPD-K1 که صرفا در جهت عمودی تثبیت شده ، در دو جهت عمودی و افقی تثبیت شده است. سامانه هدفگیری 1G46 به فاصله یاب لیزری با حداکثر خطای 10 متر مجهز بوده و از قابلیت هدایت موشک های هدایت لیزری برخوردار است. به منظور حفاظت از المان های اپتیکی این سامانه در مقابل نور ناشی از شلیک گلوله ی توپ ، کانالهای اپتیکی این سامانه مجهز به حسگرهای نوری شده اند که در هنگام کشف نور شلیک توپ ، کانالهای اپتیکی بطور اتوماتیک خاموش میشوند تا از آسیب جلوگیری شود . اما ویژگی های این سامانه به شرح زیر است :
حداکثر برد تشخیص هدف : 5000 متر
تثبیت دیدی : در دو جهت عمودی و افقی
حداکثر خطای دید : 0.2
حداکثر میزان بزرگنمایی : 12 برابر[/color]


[center][color=red]جایگاه توپچی[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t-72ag-gunner-stationl.jpg[/img][/center]

[color=darkblue]سیستم هدفگیری در شب تانک در نمونه اصلی TPN-3 است که قابلیت تشخیص اهداف در فواصل 300 الی 600 متری را فراهم میکند . این سامانه با سامانه هدفگیری در شب TPN-4E جایگزین شد که قابلیت تشخیص اهداف تا فاصله 1200 متری را برای خدمه فراهم میکند و از قابلیت آشکار سازی حرارتی برخوردار است که در شرایط نامساعد جوی که میدان دید به شدت کاهش میابد مورد استفاده قرار میگیرد. این سامانه در جهت عمودی تثبیت شده است.[/color]


[center][color=red]جایگاه فرمانده [/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t-72ag-comm-stationl.jpg[/img][/center]

[color=darkblue]سامانه دید و نظارت TKN-3 که برای فرمانده تانک در نظر گرفته شده است با سامانه TKN-4S جایگزین شده است. این سامانه دارای سه کانال دید است که کانال دید در روز معمولی ، کانال دید در روز به بزرگنمایی 8 برابر و کانال دید در شب با بزرگنمایی 5.4 برابر را شامل میشود. برد تشخیص هدف این سامانه در روز برابر با 5000 متر و در شب برابر با 700 متر است .[/color]


[center][color=red]سامانه کنترل توپ ضد هوایی PZU-7[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/232312.jpg[/img][/center]

[color=darkblue]علاوه بر سامانه های نظارتی فوق ، سامانه PZU-7 نیز به منظور کنترل تیربار ضد هوایی 12.7 میلیمتری توسط فرمانده تانک در نظر گرفته شده است. برد تشخیص این سامانه برای اهداف زمینی 1600 متر است و فرمانده تانک را قادر میسازد که با اهداف هوایی با حداکثر سرعت 100 الی 300 متر بر ثانیه مقابله کند.

اما قلب سیستم کنترل آتش کامپیوتر بالستیک است. این کامپیوتر به حسگر های مختلفی متصل است که اطلاعاتی نظیر سرعت تانک ، سرعت زاویه ای هدف ، سرعت و جهت باد ، دمای هوا و فشار هوا را جمع آوری میکنند. پس از ورود اطلاعات ، کامپیوتر محاسبات بالستیک را برای گلوله های مختلف انجام میدهد.در برنامه های به روزرسانی شرکت اوکراینی طرحی نیز برای نصب سامانه های دید و نظارت تانک oplot بر روی تانک تی 72 ای جی وجود دارد که به خواست مشتری صورت میگیرد[/color]

[b]سایر تجهیزات :[/b]
[color=darkblue]به منظور افزایش تحرک تاکتیکی تانک تی 72 ای جی سیستم ناوبری ماهواره ای برای آن در نظر گرفته شده است . این سیستم موقعیت تانک را با استفاده از سیستم های جی پی اس امریکا و یا گلوناس روسیه مشخص میکند. حداکثر زمان دریافت اطلاعات در این سیستم 5 دقیقه و حداکثر خطای ان برابر 20 متر است. این سیستم امکان دریافت اطلاعات از واحد های خودی و نمایش موقعیت آن ها بر روی نقشه را دارد علاوه بر این ، سیستم امکان انتخاب مسیر و یا ذخیره مسیر طی شده فراهم میکند.[/color]

[b][color=#ff0000]مترجم : گوبلز

هرگونه برداشت از این مطلب صرفا با ذکر نام سایت میلیتاری پارسی امکان پذیر است[/color][/b]

[color=red]باتشكر
منتقل شد به
خودروهای زرهی و غیر زرهی
REZAT1980[/color]
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من که قبلا هم گفتم اگه بجای این همه هزینه اضافی برا تانک ذلفقار تو این 10 تا 12 سال گذشته این پول و سرمایه رو برا ارتقا تی72 خودمون(که اتفاقا تو خود ایان هم کامل ساخته میشه) خرج میکریم تا الان خدا میدونه شاید تی90 رو هم ساخته بودیم :mrgreen: :mrgreen: :!:
دوستان فقط میگم اسم شرکت سازنده موتور این تانک تو اوکراین چیه :evil: :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا سینا مثل همیشه عالی بود
:evil: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :!:
دوستان شاید بد نباشه بدانید :
مدل های ارتقا داده شده توسط اوکراین :

T-72MP ،T-72AM ، T-72AG ، T-72AMG ، T-72-120 ، BMT-72 ، BTS-5B

T-72AMG تنها تفاوتش با مدل T72AG در این است که موتورش ، موتور اصلی است و با موتور دیگری جایگزین نشده .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با درود و سپاس

ميشه در اين مورد منو بيشتر راهنمايي كنيد:

[quote]به منظور حفاظت از المان های اپتیکی این سامانه در مقابل نور ناشی از شلیک گلوله ی توپ ، کانالهای اپتیکی این سامانه مجهز به حسگرهای نوری شده اند که در هنگام کشف نور شلیک توپ ، کانالهای اپتیکی بطور اتوماتیک خاموش میشوند تا از آسیب جلوگیری شود[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من که قبلا هم گفتم اگه بجای این همه هزینه اضافی برا تانک ذلفقار تو این 10 تا 12 سال گذشته این پول و سرمایه رو برا ارتقا تی72 خودمون(که اتفاقا تو خود ایان هم کامل ساخته میشه) خرج میکریم تا الان خدا میدونه شاید تی90 رو هم ساخته بودیم :mrgreen: :mrgreen: :!:
دوستان فقط میگم اسم شرکت سازنده موتور این تانک تو اوکراین چیه :evil: :lol:[/quote]
بله درسته مثلا میگن هزینه ای که صرف هواپیمای 140 شد که بزور براش میخواهند ارزش و کار پیدا کنند اگر در راه یک جنگنده مثلا سوخو یا میگ مصرف میشد الان با توجه به زمان زیادی که از شروع طرح
گذشته ما در این ضمینه خود کفای واقعی بودیم و نیروی هوایی جدید و قوی میشد.ولی معلوم نیست این طرحهایی که بازده واقعی ندارد به نفع کیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان قضیه تولید موتور 6TD-1 در ایران تا چه حد صحت داره؟

در مورد ذولفقار 3 گفته میشه که از موتور هزار اسبی اوکراینی ( که همین 6TD) هست استفاده میشه و در داخل هم تولید میشه. کسی اطلاعی در این باره داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته قبلا موتور نفربر و تانک رو از اوکراین وارد میکردیم ولی بعد چند سال تولید انبوه شدن
ولی برا تانکی مثل ذلفقار فک کنم از موتور ساخت ایران(( شرکت دسا)) استفاده میشه
در کل ایران تو زمینه دیزل سنگین خیلی پیشرفت کرده الان شرکت دسا موتور دیزل دوگانه سوز((80 درصد گاز 20 درصد گازوییل)) با قدرت900 کیلو وات میسازه :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میگم خوب میشه اگه یه ردیف بودجه مستقل با عنوان مخصوص "ارتقای کلیه تی-72 های ایران به استاندارد T-90 M" تو تبصره بودجه نوشته میشد و میدادن به صورت مستتقل از ذوالفقار به جهاد خودکفایی ارتش خیلی سریع نتیجه می داد. به نظرم در کنار ذوالفقار باید یه برجک قوی با امکانات کامل مثل تی-80 های کره شمالی که جستجوگر فروسرخ برا تیربارش داشت طراحی بشه و رو همه تانکای قدیمی روسی سوار بشه ولی افسوس و صد افسوس که مقامات نظامی به ارزش تانک واقف نیستن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب حالا ما چه به روز رسانی هایی بر روی این تانک انجام دادیم؟ کسی میدونه؟ :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار خوب بود - استفاده کردیم- دست شما سیناجان دردنکند
درباره مقاومت زره واکنشی - تاحدی که من خبر دارم نسل های جدید نیاز به مقاومت دربرابر گلوله 30 میلیمتر رو الزام داره- برای مثال این زره ها دربرابر تاندربولت A10 (شکارچی تانک) با گاتلینگ 30 میلیمتریش مقاومت نخواهد داشت

تعداد گلوله محمول تانک چند عدده؟ حداکثر مسافت قابل پیمایش تانک با سوخت داخلیش چقدره؟

از بابت مقاومت به موشک جاولین که مستقیما از بالا و عمودی به سمت هدف میاد و نیز بمبهای کراسنوپول و نمونه ایرانی بصیر - فکر کنم کار زیادی نمیشه کرد چون از سمت سقف و با وزن زیاد موشک و بمب - زره واکنشی هم به خوبی پاسخگو نیست
درباره موشکهای موج میلیمتری جدید که دردست تحویل به ارتش آمریکاست و نسل بعدی موشکها به این سیستم مجهز میشوند هم محدودیت انحراف در تدافع وجود داره
درباره سیستم ARENA اطلاعاتی ندارید که الان تو اوکراین هم استفاده شده یا نه؟ فکر کنم این نوع سیستم یک پاسخ خیلی خوب فعال به انواع موشکها باشه
موفق باشید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از سینای عزیز بابت مقاله بسیار زیباشون.

[quote]با درود و سپاس

ميشه در اين مورد منو بيشتر راهنمايي كنيد:

[quote]به منظور حفاظت از المان های اپتیکی این سامانه در مقابل نور ناشی از شلیک گلوله ی توپ ، کانالهای اپتیکی این سامانه مجهز به حسگرهای نوری شده اند که در هنگام کشف نور شلیک توپ ، کانالهای اپتیکی بطور اتوماتیک خاموش میشوند تا از آسیب جلوگیری شود[/quote][/quote]

در برخی شرایط برای مقابله با تانک ها و خودروهای زرهی از تاباندن لیزر قوی بر روی سامانه های اپتیکی تانک های دشمن استفاده می شود. این عمل می تواند باعث آسیب دیدن چشم خدمه تانک شود و یا باعث آسیب دیدن خود سامانه های اپتیکی تانک می شود. گاهی اوقات آتش دهانه توپ در هنگام شلیک نیز می تواند باعث بروز این اختلال شود. تانک های پیشرفته امروزی مجهز به سیستم خودکار جلوگیری از ورود اشعه های مضر هستند و باعث می شوند در زمانی که اشعه های سنگینی بر روی سامانه های اپتیکی تابانده می شود و یا نور سنگین شلیک توپ به سامانه اپتیکی برخورد می کند ، این سیستم به طور موقت سامانه را مسدود می کند و به این ترتیب مانع آسیب دیدن خود سامانه و چشم کاربرانی که مشغول استفاده از آن هستند ، می شود.

راستی هگزمن جان کم پیدایی ؟؟ [/color] :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط 951
      تاپیک جامع تحولات زرهی در نیروهای نظامی ایران
       
      با سلام
      این تاپیک برای ثبت نظرات و پیشنهادات علمی و عملی در خصوص تجهیز نیروهای زمینی ایران به یک تانک اصلی میدان نبرد برای جنگهای نوین ایجاد گردیده است .
       
       
      پلتفرم های موجود در نیروهای نظامی ایران به شرح زیر میباشند که هر کدام میتوانند در صورت برخورداری از مشخصات لازم بستر ی برای توسعه تانک اصلی میدان نبرد برای کشورمان باشند .
       
      ام۴۷ پاتون
       

      ام۴۷ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که با پیشرفت طرح تانک ام۴۶ پاتون در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این تانک به عنوان تانک اصلی نیروی زمینی و تفنگداران دریایی و جایگزین تانک‌های ام۴۶ و ام۴ شرمن وارد ارتش آمریکا شد اما در این ارتش در هیچ جنگی شرکت نکرد.
      ام۴۷ تنها پس از چند سال با ساخت تانک پیشرفته‌تر ام۴۸ پاتون از استاندارد خارج شد و در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفت و در جنگ‌های متعددی از جمله توسط اردن در جنگ شش‌روزه علیه اسرائیل، توسط پاکستان در جنگ‌های هند و پاکستان، از سوی ترکیه در حمله سال ۱۹۷۴ ترکیه به قبرس، توسط ایران در جنگ ایران و عراق و در خدمت استقلال‌طلبان کروات در جنگ استقلال کرواسی شرکت داشت.
       
      ام۴۸ پاتون
       

      ام۴۸ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که سومین و آخرین تانکی به شمار می‌رفت که به نام ژنرال جرج پاتون فرمانده سپاه سوم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و از هواداران کاربرد تانک در میدان نبرد، نامگذاری شد. البته ام۶۰ تانکی که بعد از ام۴۸ طراحی و تولید شد هم به طور غیر رسمی ام۶۰ پاتون نامیده می‌شود. طراحی ام۴۸ بر اساس پیشرفت و توسعه ام۴۷ پاتون تانک متوسط قبلی آمریکایی ها صورت گرفت و شباهت ظاهری زیادی با آن دارد اما از نظر ساختار کلی تانکی متفاوت و مستقل است.
       
      ام۶۰ پاتون
       

      ام۶۰ پاتون نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.
      طراحی ام۶۰ بر اساس تانک متوسط ام۴۸ پاتون صورت گرفت که تا پیش از تولید ام۶۰ تانک اصلی ارتش آمریکا بود. پیشرفت‌های ام۶۰ نسبت به‌ام۴۸ شامل استفاده از توپ نیرومندتر ۱۰۵ میلی‌متری به جای توپ ۹۰ م‌م ام۴۸، استفاده از چرخ‌های آلومینیومی به جای فولادی، زره قوی‌تر و ضخیم‌تر، موتور دیزلی قوی‌تر با توان ۷۵۰ اسب بخار، و افزایش برد عملیاتی به ۴۸۰ کیلومتر می‌شد.
       
      چیفتن
       

      چیفتن (به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد نیروی زمینی بریتانیا شد. هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده می‌شود.
      طراحی چیفتن بر پایه گروهی از تانک‌های بریتانیایی انجام شد که از ماتیلدا ام‌کا ۲ در سال ۱۹۳۹ (با توپ ۴۰ میلی‌متری) آغاز شده و با تانک‌های کرامول (۵۷ و ۷۵ میلی‌متر)، کومه (۷۶ میلی‌متر) ادامه یافته و در پایان به تانک موفق سنچوریون (۷۶، ۸۳ و ۱۰۵ میلی‌متر) می‌رسد. چیفتن با پیشرفت این طرح ساخته شده و جایگزین تانک متوسط سنچوریون و تانک سنگین کانکوئرر به عنوان نخستین تانک اصلی میدان نبرد نیروی زمینی بریتانیا شد. تولید تانک چلنجر ۱ که بر پایه پیشرفت تانک چیفتن صورت گرفته بود از سال ۱۹۸۳ آغاز و در سال ۱۹۹۵ به‌طور کامل جایگزین چیفتن شد. تولید چلنجر ۲ هم در سال ۱۹۹۸ با توسعه چلنجر۱ آغاز شد. چیفتن از پیشرفته‌ترین تانک‌های عصر خود به‌شمار می‌آید که قدرتمندترین توپ و سنگین‌ترین زره را در بین همه تانک‌های آن هنگام را داشت. اما در برابر آن، توانایی تحرک و سرعت آن کاهش یافته بود.
       
      تی-۵۵
       

      تی-۵۴ یا تی ۵۵ نوعی تانک اصلی میدان نبرد ساخت شوروی است که نخستین پیش‌نمونهٔ آن در سال ۱۹۴۵ تولید شده و تولید انبوه آن از سال ۱۹۴۷ آغاز و به سرعت به مهمترین تانک جنگی ارتش سرخ شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تبدیل شد.
      تی-۵۴ بیش از هر تانک دیگری در طول تاریخ تولید شده و برآورد می‌شود که در حدود ۸۶ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده باشد. این تانک از زمان آغاز تولید خود تاکنون شاهد بهینه‌سازی‌ها و اصلاحات متعددی بوده‌است. تی-۵۵ مهمترین بهینه‌سازی تی-۵۴ به شمار می‌رود که در سال ۱۹۵۸ وارد ارتش شوروی شد؛ برخورداری از سیستم محافظتی در برابر حملات اتمی-میکروبی-شیمیایی، حذف تیربار قسمت راننده، نصب موتور قوی‌تر (۵۲۰ به ۵۸۰ اسب بخار) و افزایش ظرفیت مهمات توپ اصلی تانک (از ۳۴ گلوله به ۴۳ گلوله) مهمترین تفاوت‌های آن بودند. این تانک علاوه بر شوروی در لهستان، چکسلواکی، چین (با عنوان تایپ ۵۹) هم تولید می‌شد.
       
      تی-۶۲
       

      تی-۶۲ نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی شده و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شد. این تانک به تدریج جای تانک‌های تی-۵۴ را در واحدهای زرهی و موتوری ارتش سرخ گرفته و تولید آن در شوروی تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت، تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ با تانک‌های مدرن‌تر تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ در خطوط مقدم ارتش شوروی جایگزین شد.
      تی-۶۲ نخستین تانکی بود که از توپ بدون خان استفاده می‌کرد. تفاوت‌های اصلی این تانک با تی-۵۴ شامل شاسی طولانی‌تر و عریض‌تر، توپ بلندتر و پرقدرت‌تر و بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری می‌شوند.
       
      تی-۷۲
       

      تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلی‌متری از نوع ۲A46M است.
       
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
    • توسط bmyazdani
      تانک رزمی چلنجر 2


      Challenger 2 Main Battle Tank


      تانک چنلجر2 جدید ترین تانک زراد خانه ارتش انگلستان بحساب می آید که جایگزین سری تانک های چلنجر1 این کشور شده است.زره چابهام نسل جدید این تانک شهرت فراوانی دارد و در نتیجه مقاومت زیاد این زره، این تانک لقب مقاوم ترین تانک ناتو را یدک می کشد. تانک چلنجر2 علاوه بر ارتش انگلستان در ارتش عمان نیز عملیاتی است.
      طراحی و ساخت تانک چلنجر نخستین بار توسط کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان (ROF) انجام شد.
      طراحی تانک چلنجر نتیجه سفارشی از سوی ایران برای ساخت نمونه ی بهسازی شده ای از تانک چیفتن با نام پروژه ی شیر ایران بود. پس از درخواست ایران مبنی بر ساخت تانکی پیشرفته مشابه تانک چیفتن که در ارتش آن کشور در حال خدمت بود، کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان کار ساخت تانک را بصورت دو پروژه مجزا با مشخصه های FV4030/2(شیر1) و 4030/3(شیر2) آغاز کرد.اما در پی سقوط رژیم شاهنشاهی ایران عملاٌ سفارش ساخت این تانک از سوی ایران منتفی گردید. ظاهراٌ روند ساخت تانک جدید متوقف شده و پایان یافته بود ولی بعد ها وقایعی به وقوع پیوست که روند ساخت تانک را مجدداٌ احیا نمود.پس توقف پروژه ی مشترک تانک MBT-70 بعلت مشکلات مالی، ارتش انگلستان که به نتایج این پروژه بسیار امیدوار بود تصمیم گرفت تا پروژه تانک شیر ایران را از کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی خریداری کند و آن را به عنوان گزینه ی اصلی خود برای ساخت یک تانک رزمی جدید ادامه دهد. با خرید این پروژه از سوی ارتش انگلستان این پروژه به پروژه چلنجر تغییر نام داد.
      تانک چلنجر1 دارای یک طراحی انقلابی بود که در آن از جدیدترین فناوری های نظامی عصر خود استفاده شده بود. یکی از معروفترین این فناوری ها زره چابهام بود که حفاظت به مراتب بیشتر از دیگر تانک ها به تانک چلنجر می بخشید. این زره هموژن نورد خورده (RHA) که ساختار آن بسیار پیچیده و محرمانه بود آنقدر پر قدرت بود که بعد از آن بعنوان استانداردی برای سنجش مقاومت زره دیگر تانک ها استفاده گردید. لازم به ذکر است که این زره در پروژه های دیگری همچون تانک آبرامز ایالات متحده نیز به کار گرفته شد که این امر توانایی بالای آن را ثابت می کند. اما زره خوب بتنهایی عامل برتری یک تانک رزمی به حساب نمی آید. این ادعا در مورد تانک چلنجر دقیقاٌ به اثبات رسید. در سال 1987 میلادی و طی رقابت زرهی اترش کانادا برای خریداری یک تانک زرمی جدید، تانک چلنجر در مقایسه با دیگر رقبای غربی اش آنچنان عملکرد وحشتناکی از خود بجا گذاشت که ارتش انگلستان نیاز خود را به یک تانک رزمی جدید را مطرح کرد. طی مراحل سنجش تانکهای رزمی شرکت کننده در مناقصه، تانک چلنجر1 در بین دیگر تانک های شرکت کننده بیشترین اصابت مستقیم در اثر گلوله ی دشمن را ثبت کرد که این امر مصیبت بار بود.این نقص به همراه سیستم های کنترل آتش و هدف یابهای ضعیف تانک باعث شد تا این تانک در بین دیگر رقابایش کند ترین سرعت آتش را داشته باشد.بدین ترتیب تانک چلنجر1 در انتهای جدول رده بندی تانک های رزمی شرکت کننده قرار گرفت. بعلت این حضور ضعیف، پیشنهاد ها به سوی بکار گیری ویژگی های منحصر به فرد تانکهای آبرامز ایالات متحده،لکلرک فرانسه و لئوپارد2 آلمان منعطف شد. سر انجام بخش طراحی سیستم های دفاعی شرکت ویکرز طراحی جدیدی از تانک را با نام چلنجر برگزید.اگرچه نام تانک جدید مشابه تانک قبلی بود ولی این تانک تنها چهار درصد با تانک قبلی وجه تشابه داشت و 150 مورد عملیات بهسازی بر روی آن انجام گرفته بود.
      علیرغم همه ی این مشکلات تانک چلنجر1 در نبردهایی همچون جنگ خلیج فارس و نبردهای بالکان بکار گرفته شد و عملکرد قابل قبولی در مقابل نمونه تانک های بلوک شرق از خود بر جای گذاشت. طی جنگ خلیج فارس 180 دستگاه تانک چلنجر1 به عربستان سعودی منتقل شد و در خطوط مقدم نبرد بکار گرفته شد. مقامات ارتش انگلستان ادعا کرده اند که واحدهای زرهی ارتش انگلستان توانسته اند تا 300 دستگاه خودروهای زرهی عراقی را بدون آسیب دیدگی حتی یک تانک چلنجر1 نابود نمایند.همچنین تانک چلنجر1 طی جنگ خلیج فارس از خود رکوردی بر جای گذاشت که در تاریخ نظامی تانکهای رزمی بی نظیر بوده است. این تانک موفق شد تا از فاصله چهار هزار متری یک دستگاه تانک عراقی را هدف قرار داده و منهدم نماید. لازم به ذکر است که تانک چلنجر1 در راستای ماموریت صلح بانی در بوسنی نیز بکار گرفته شده است. از سال 1998 روند جایگزینی تانک چلنجر1 با مدل بهسازی شده ی آن یعنی چلنجر2 آغاز گردید و تا سال 2002 میلادی به اتمام رسید.

      روند طراحی تانک چلنجر2 در آگوست 1989 میلادی به اتمام رسید و در فوریه سال 1990، اولین نمونه آزمایشی آن تکمیل گردید. در این نمونه ی آزمایشی ، از جدید ترین فناوری آنزمان استفاده شده بود.در اوایل آگوست سال 1990 هفت دستگاه نمونه آزمایشی و پس از آن دو دستگاه دیگر آماده گرید.از نه دستگاه نمونه آزمایشی، هفت دستگاه آن در لیدز و دو دستگاه دیگر در نیوکاسل ساخته شدند. همچنین یک برجک اضافی در لیدز ساخته شد تا از آن برای آزمایشات شلیک و اثر برخورد گلوله ی دشمن بر روی زره استفاده شود. این نمونه های آزمایشی از جهاتی با یکدیگر تفاوت داشتند ولی در همه ی آنها 156 مورد بهینه سازی انجام شده بود.عملیات بهسازی طوری طرح ریزی شده بود تا امکان انجام برخی از این بهسازی ها بر روی تانکهای چلنجر1 در محلهای نگهداری آنها امکانپذیر باشد.

      شرکت سیستمهای دفاعی ویکرز که در آنزمان مسئولیت پروژه را بر عهده داشت در سپتامبر سال 1990 تانک چلنجر2 را در معرض نمایش گذاشت. (لازم به ذکر است که بعد ها سرکت بی ای ایی سیستمز با خریداری شرکت ویکرز مسئولیت پروژه راعهده دار شد).

      پس از بررسی های انجام شده از سوی ارتش سلطنتی انگلستان این تانک برای خدمت در ارتش مناسب تشخیص داده شد. در ژوئن سال 1991 میلادی دولت انگلستان درخواست خرید 127 دستگاه تانک چلنجر 2و 13 دستگاه تانک آموزشی به ارزش 520 میلیون پوند را ارائه کرد.در سال 1993 تولید تانک در کارخانجات ویکرز در لیدز آغاز شد و اولین مرحله ی سفارش در جولای سال 1994 آماده تحویل گردید. در 16می سال 1994 ارتش انگستان آزمایشات تکمیلی تانک چلنجر2 را آغاز کرد. پس از اتمام آزمایشات متفاوت مقامات ارتش از عملکرد تانک ابراز رضایت کردند.در جولای سال 1994 وزارت دفاع انگلستان سفارش دیگری را برای خرید تانک ارائه کرد. این سفارش که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون پوند بود شامل 259 دستگاه تانک چلنجر2،نه دستگاه آموزشی بعلاوه ی پشتیبانی آموزشی و لجستیکی میشد.فرآیند تولید از همان سال آغاز شد.
      تولید تانک در کارخانجات لیدز تا سال 1999 به اتمام رسید ولی کار تولید در نیوکاسل همچنان ادامه پیدا کرد تا آنکه در سال 2002 آخرین سری از تانکهای تولید شده نیز به ارتش انگلستان تحویل داده شد.در سال 1993 سلطان نشین عمان هجده دستگاه تانک چلنجر2 را سفارش داد و در سال 1997 سفارش خدید بیست دستگاه تانک دیگر را ارائه کرد. ارزش این معاله 240 میلیون پوند برآورد شده است.


      در سال 1999 وزارت دفاع انگلستان تایید کرد که تانک چلنجر2 توانسته است طی سخت ترین آزمایشات مطابق شرایط میدان نترد بهتر از هرتانک دیگری در سراسر جهان به اهداف مورد نظر دست یابد.با این حال برخی از کارشناسان مسائل نظامی معتقد بودند که این ادعا بیشتر بمنظور بازاریابی برای فروش تانک مطرح شده است. با روشن شدن جزئیات بیشتری از این آزمایشات، توانمندیهای تانک چلنجر2 بر همه گان آشکار گردید و از آن بعنوان یکی از بهترین تانکخای رزمی تام برده شد.

      جزئیات از این قرار بود:
      یک اسکادران مرکب از از دوازده دستگاه تانک چلنجر2 که خدمه ی آنها گلچینی از بهترین و با تجربه ترین پرسنل ارتش انگلیس بودند، موفق شدند تا آزمایشات زرهی تکمیلی واحدها موسوم بهATDU را با موفقیت به اتمام برساند.این اسکادران با پوشش دادن 5040 کیاومتر طی 84 نبرد شبیه سازی شده و شلیک 2856 گلوله از انواع مختلف مهمات 120 میللیمتری و 84000 گلوله ی کالیبر 7.62 میلیمتری مسلسل کار خود را به اتمام رساند. هر روز نبرد شبیه سازیس شده 33 کیلومتر پیشروی در زمینهای ناهموار، 27 کیلومتر حرکت در سطوح جاده ای و شلیک 34 گلوله ی توپ 120 میلیمتری و 1000 گلوله مسلسل موازی با توپ اصلی را شامل میشد.

      این آزمایشات اعتبار از دست رفته ی تانک چلنجر را به آن بازگرداند ولی با این حال در بازار فروش جهانی توفیق چندانی نصیب تانک نشد.علیرغم آزمایش تانک توسط کشورهای قطر ، عربستان سعودی و یونان هیچکدام از انی کشورها تمایلی به خرید تانک چلنجر2 از خود نشان ندادند. علت این امر رقابت فشرده در بازار جهانی و حضور رقبای سرسختی همچون سری تانکهای ابرامز ، لئوپارد2 ولکلرک بود. بدین ترتیب عمان به عنوان تنها مشتری خارجی تانک چلنجر2 باقی ماند و آخرین سری از سفارشات عمان در سال 2001 میلادی به ارتش آن کشور تحویل داده شد.

      بدنه تانک چلنجر2 از سه بخش تشکیل شده است: اتاقک راننده که در جلوی بدنه قرار دارد، بخش فرماندهی و کنترل که در برجک قرار گرفته و بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد.بدنه و قطعات موتوری تانک چلنجر1 در تانک چلنجر2 نیز مورد استفاده قرار گرفته است که علت آن کارایی بالای آنها بوده اما برجک تانک کاملاٌ از طراحی تازه ای بهره می برد و با تانک قبلی تفاوت دارد.برجک تانک به زره چابهام نسل دوم مجهز شده است. این زره از ساختار محرمانه ای مرکب از لایه های سرامیک مخلوط در داخل زره فولادی تشکیل شده است و به آن زره ساندویچی نیز گفته می شود.این زره جدید به شدت مقاوم است و در مقابل سلاحهای هدایت شونده ی ضد تانک (ATGM) و مهمات انفجاری شدید ضد تانک (HEAT) که به خرجهای شکلدار مجهزند، از تانک مخوبی محافظت مینماید. علاوه بر تانک چلنجر، در تانک ابرامز ایالات متحده نیز ازفناوری این نوع زره استفاده شده است.برجک تانک توسط یک سیستم گرداننده الکتریکی حرکت میکند و در آن از سیستم الکترو هیدرولیکی استفاده نشده است.
      تانک چهار نفر خدمه دادر که عبارتند از:فرمانده، راننده، توپچی، و گلوله گذار.علت استفاده از چهار نفر،بالا بردن قابلیتهای رزمی و توان درگیری بیست و چهار ساعته تانک بوده است زیرا در اینگونه ماموریتهای سنگین تعداد نفرات تاثیر گذار خواهد بود (لازم به ذکر است که تانکهایی همچون لکرک یا T-72 از سه خدمه استفاده می کنند که این امر موجب افزایش خستگی روحی و جسمی نفرات در ماموریتهای طولانی خوهد شد).

      اتاقک راننده به یک پریسکوچ غیر فعال (PDP) مجهز اشت. این پریسکوچ از یک سیستم تقویت کننده تصاویر بهره میبرد در نتیجه حرکت در شب برای راننده امکان پذیر شده است. در نتیجه استفاده از این سیستم ها تانک میتواند در شب با سرعتی معدل سرعت روز خود حرکت کند و از وسایل روشنایی خارجی نیز استفاده ننماید.
      جایگاه فرمانده ی تانک که در سمت راست برجک واقع شده به هشت عدد پریسکوپ با قابلیت پوشش 260 درجه ای مجهز است. در زیر هر پریسکوچ کلید قرمز رنگی تعبیه شده است که در صورت فشار دادن آن برجک به سرعت با پریسکوپ هم سو خواهد شد.فرمانده تانک به یک هدف یاب متعادل با میدان دید وسیع به نام
      VS580-10 مجهز می باشد یک مسافت یاب لیزری نیز در آن تعبیه شده است.این هدفیاب قادر است تا دامنه +35 الی -35 درجه عمودی را پوشش دهد. کار طراحی و ساخت این هدف یاب را شرکت ساژم بر عهده داشته است.
      جایگاه توپچی که در جلوی فرمانده قرار دارد به یک سیستم تصویر ساز حرارتی مجهز است که شرکت تیلز اپتروسیس سازنده ای آن است. این سیستم که از حسگر UKTICM2 استفاده مینماید امکان دید در شب را برای توپچی فراهم کرده است. تصویر حرارتی با بزرگنمایی 4 الی 11.5 برابر در هدفیاب ها و نیز نمایشگرهای دیجیتالی فرمانده و توپچی تانک قابل رویت است.
      توپچی تانک به یک هدفیاب اصلی متعادل مجهز است که از یک مجرای نشانه روی بصری، یک مسافت یاب لیزری چهار هرتزی با دقتی در حدود 5 متر و بردی بین 200 الی 10000 مترو همچنین یک صفحه نمایش تشکیل شده است.کار طراحی این هدفیاب نیز توسط شرکت تلیز اپتروسیس انجام شده است.علاوه بر هدفیاب اصلی، تانک به یک هدفیاب فرعی نیز مجهز است که بصورت موازی با توپ نصب شده است تا در صورت نیاز توسط توپچی مورد استفاده قرار گیرد.خدمه گلوله گذار نیز به یک پریسکوپ روزانه مجهز است و در صورت نیاز می تواند از آن استفاده نماید.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم کنترل آتش دیجیتالی ساخت شرکت جنرال داینامیکس کانادا(سابقا شرکت کامپیوتیگ دیوایسس) مجهز است.این سیستم از یک کامپیوتر تشکیل شده که بصورت خودکار محاسبات مربوط به فرآیند شلیک را انجام می دهد.سیستم کنترل آتش تانک قادر است تا شش هدف متفاوت را بصورت یکجا ردیابی کند. تانک های چلنجر2 ارتش انگمستان به یک سیستم کاربردی اطلاعات میدان نبرد (PBISA) مجهز شده اند که شرکت جنرال داینامیکس انگلستان کار طراحی آنرا بر عهده داشته است.این سیستم برای جمع آوری از دیگر تانک ها به منظور هماهنگی بیشتر و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار میرود.اطلاعات این سیستم پس از پردازش کامپیوتری در نمایشگرهای فرمانده و راننده تانک به نمایش در می آید تا آخرین اطلاعات صحنه نبرد و آرایش نیروهای خودی یا دشمن را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین برای تانکهای ارتش انگلستان یک سیستم تاکتیکی ارتباطات دیجیتالی به نام بومن (کماندار) در نظر گرفته شده که علاوه بر امکانپذیر کردن ارتباطات امن، به طور خودکار موقعیت جغرافیایی تانک را نیز نمایش می دهد تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان که در عراق خدمت می کنند در سال 2006 به این سیستم مجهز شدند.

      سلاح اصلی تانک چلنجر2 را یک توپ 120 میلیمتری خاندار بنام ال-30 تشکیل میدهد که از فولاد تصفیه شده ESR ساخته شده است. این نوع فولاد جزو مرغوبترین انواع فولاد در جهان بحساب می آید و استحکام بسیار بالایی دارد.این توپ به یک روکش عایق حرارت، یک سیستم مرجع نصب شده در دهانه لوله و همچنین یک سیستم تخلیه کننده دود مجهز است.

      سطح داخلی توپ ال-30 با روکشی از فلز کروم پوشیده شده تا ساختاری محکمتر و سطحی نرم تر به آن ببخشد.
      این روکش باعث می شود تا گلوله سایش کمتری با سطح لوله داشته باشد، دقت بیشتری پیدا کند، سرعت آن افرایش یابد و در نتیجه قدرت نفوذ آن بالاتر برود.توپ ال-30 دارای زاویه حرکت عمودی 10- الی 20+ درجه است و از آنجا که برجک تانک قابلیت حرکت 360 درجه ای دارد، توپنیز دارای زاویه گردش 360 درجه ای است و از یک سیستم کنترل و تثبیت کننده برقی استفاده مینماید.این توپ تفریباٌ با تمامی مهمات های فعلی 120 میلیمتری سازگار می باشد و می تواند گلوله های ثاقب ضد زره APFSDS-T مجهز به میله ی نفوذ کننده از جنس اورانیوم ضعیف شده ، گلوله های دودزا و انواع دیگری از گلوله های دیگری از جنس اورانیوم ضعیف شده نیز شلیک نماید از جمله چارم-1(CHARM-1) و چارم-3 (CHARM-3) که جزو مهمات اصلی تانک بحساب می آیند.در سال 2004 میلادی بخش سیستمهای زمینی شرکت بی ای ایی سیستمز طبق قراردادی متعهد شد تا تانکهای چلنجر2 ارتش انگلیس را به یک توپ 120 میلیمتری بدون خان مجهز کند.دین ترتیب تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان به توپ بسیار معروف و پر قدرت ال-55 ساخت شرکت راین متال آلمان مجهز شدند.این توپ که یکی از بهترین و قابل اعتماد ترین سلاحهای جهان بشمار می آید تاکنون بر روی سری تانکهای ابرامز ایالات متحده و ائوپارد2آ6 آلمان نصب گردیده است. این توپ قدرتمند از ژانویه سال 2006 تاکنون مضغول گذراندن مراحل آزمایشی بر روی تانک چلنجر2 می باشد.
      علاوه بر توپ اصلی تانک به یک مسلسل کالیبر 7.62 موازی با توپ و یک مسلسل GPMGL37A کالیبر 7.62 بر روی برجک برای دفاع هوایی مجهز میباشد.
      موتور تانک یک موتور دیزلی دوازده سیلندر پرکینز کاترپیلار با نام CV12 می باشد که 1200 اسب توان تولید میکند. همچنین تانک چلنجر2 به یک سیستم تعوض دنده ی اتوماتیک به نام TN54 مجهز است که شش دنده ی جلو و دو دنده ی عقب دارد.حداکثر سرعت جاده این تانک 59 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن در مناطق ناهموار 40 کیلومتر بر ساعت است.برد عملیاتی تانک نیز 450 کیلومتر در حالت معمول و 250 کیلومتر در مناطق ناهموار میباشد.
      لازم به ذکر است که مدل صادراتی تانک چلنجر2 به یک موتور دیزلی جدید به نام MTUMT883 مجهز شده است که به آن قدرتی معادل 1500 اسب میدهد. حجم کم این موتور باعث میشود که فضای بیشتری برای دخیره سوخت بوجود بیاید که این امر باعث افزایش برد عملیاتی تانک تا شعاع 550 کیلومتری شده است.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم حفاظتی شیمیایی- میکروبی-هسته ای (ش م ه) مجهز است که از خدمه تانک در برابر عوامل غیر متعارف حفاظت می کند.سیستمهای الکترونیکی تانک نیز در برابر امواج الکترومغناطیس ناشی از انفجارات هسته ای مقاوم هستند. این خصوصیات باعث شده است تا تانک برای نبردهای غیر متعارف نیز آمادگی داشته باشد.قابل ذکر است که تانک چلنجر2 یکی از معدود تانکهایی است که از فناوری پننهانکاری استفاده مینماید. شکل خاص بدنه و برجک باعث گردیده تا اثر راداری تانک به حداقل برسد.
      علیرغم عدم شهرت زیاد تانک چلنجر این تانک واقعاٌ یکی از بهترین تانکهای امروز جهان است.زره مستحکم، قدرت آتش خوب ، قابلیت تحرک مناسب و ایمنی بالا از تانک چلنجر2 تانکی مناسب و قابل اطمینان ساخته است که توانمدندی هایش را در عرصه نبرد و نه روی کاغذ به اثبات میرساند.

      مشخصات تانک رزمی چلنجر 2
      خدمه : 4 نفر
      جرم کلی تانک : 62500 کیلو گرم
      طول بدنه تانک :8،3 متر
      عرض تانک : 3،5 متر
      ارتفاع تانک از سطح زمین : 2،5 متر

      جنگ افزار های موجود روی تانک : یک توپ 120 میلیمتری + یک مسلسل 7،62 میلیمتری موازی با توپ + یک مسلسل با کالیبر 7،62 نصب شده روی برجک
      ظرفیت گلوله توپ : 50 گلوله از انواع مختلف
      ظرفیت گلوله مسلسل : 4000 گلوله
      قابلیت دید در شب : دارد
      قابلیت شلیک در حین حرکت : دارد
      موتور : CV12 دیزلی با 1200 اسب بخار قدرت
      حداکثر سرعت : 59 کیلومتر بر ساعت : جاده ای -- 40 کیلو متر بر ساعت : غیر جاده ای
      حداکثر برد عملیاتی : 250 الی 450 کیلومتر
      سیستم استتار : بهمراه دو سری پنج تایی نارجک دودزا، تخلیه کننده دود از اگزوز ال-8

      منبع : ماهنامه جنگ افزار شماره 29
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.