Mojiir

تحلیل و پیگیری تحولات آسیای میانه ( ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان )

Recommended Posts

تاجیکستان برخلاف سایر کشورهای آسیای میانه که موضع خود را در مورد برنامه هسته ای ایران به طورعلنی اعلام نکرده اند، موضع خود را به طورعلنی درزمان سفرماه ژانویه سال دوهزارو ده امامعلی رحمان به تهران اعلام و تاکید کرده که دوشنبه به عنوان متحد راهبردی تهران ازبرنامه هسته ای صلح آمیز آن درتمامی مراحل حمایت می کند.

به گزارش شبکه خبری صداقت، پایگاه اینترنتی انستیتو خاورمیانه روسیه نوشت: ایران طی دو دهه اخیر به طور برنامه ریزی شده حضور خود را درمنطقه آسیای میانه گسترش داده و در گفتگوی آن با تنها کشور غیر ترک زبان منطقه یعنی تاجیکستان ،روابط همه جانبه بیش از هر چیز دیگر مورد تاکید قراردارد.

بنا بر این گزارش، تاجیکستان تنها کشورمنطقه آسیای میانه است که با ایران روابط نظامی دارد. این نوع همکاری بر تبادل دائمی هیاتها و رایزنی در خصوص مشکلات امنیتی مبتنی است و تنها کاردار نظامی ایران درمنطقه در دوشنبه قراردارد. البته طرفین تاکید دارند که همکاریهای نظامی آنها هیچ کشور ثالثی را تهدید نمی‌کند. تمایل ایران به همکاری نظامی با تاجیکستان خیلی قابل توجه است. ضمنا تاجیکستان با توجه به وخامت قابل توجه روابط با روسیه و ازبکستان بیش از هرزمان دیگر به حمایت یک متحد قوی نیازمند است و دو طرف یادداشت تفاهم‌هایی درزمینه همکاریهای فنی و نظامی و آموزش کادرها امضا کرده اند.

نکته قابل توجه این است که تهران به منظور تامین امنیت منطقه خواهان توسعه همکاریهای نظامی با افغانستان دیگرکشور فارسی زبان نیز هست و این همکاری را برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم بین‌المللی مفید می‌داند.

به گفته برخی کارشناسان ایران مایل است پایگاهی نظامی درتاجیکستان ایجاد کند تا درحد قابل توجهی ازتاثیرعملیات نیروهای بین المللی در افغانستان بکاهد. به هرحال این کشور وامهایی برای رفع نیازهای ارتش تاجیکستان و خرید تجهیزات نظامی و ارتباطی دراختیار دوشنبه قرار می‌دهد و آمادگی کمک و ارائه خدمات پزشکی به نظامیان و اعزام مشاوران نظامی به منظور آموزش سربازان این کشور با هزینه خود را هم دارد. ایرانیها همچنین آمادگی خود را برای بازسازی فرودگاه نظامی آینی در نزدیکی دوشنبه اعلام کرده‌اند.

کمک ایران به تاجیکستان که سالها با جنگ داخلی درگیر بود، بر این اصل مبتنی است که آن را شریک سیاسی اصلی خود در منطقه خاورمیانه و بخش لاینفک ایران بزرگ می‌داند. نفوذ فرهنگی ایران درتاجیکستان خیلی قابل توجه است و در عین حال همکاری های تجاری واقتصادی دو کشور هم به طور فعالی درحال گسترش است و به همکاریهای دوجانبه تبدیل شده است. یکی از وجوه تمایز همکاریهای دو کشور، متنوع بودن جهات آن است که درمنطقه بی سابقه است.

برخلاف سایر کشور های آسیای میانه، ایران و تاجیکستان بر مسائلی ازقبیل توافق در مورد ایجاد دانشگاه مشترک، کانال تلویزیونی مشترک و اختصاص سهمیه به دانشجویان تاجیک برای تحصیل در دانشگاههای برتر ایران تمرکز کرده‌اند. همچنین تهران تولید مشترک تراکتور را به این کشور پیشنهاد کرده و قراراست تولید خودروهای سمند در دوشنبه اغازشود. به این ترتیب مبنای فرهنگی به مشوقی قوی برای توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی دوکشورتبدیل شده است.

یکی از ویژگیهای همکاریهای ایران با تاجیکستان در مقایسه با سایر کشورهای آسیای میانه این است که علاوه بربخش دولتی بخش خصوصی هم حضور فعالی در آن دارد. شرکتهای خصوصی ایرانی درساخت مراکز تجاری، خانه های مسکونی، کارخانه های صنعتی، دوزندگی و بخش کشاورزی از جمله پرورش طیور و تولید لبنیات در تاجیکستان مشارکت فعالی دارند. علاوه بر این کمیته امداد ایران کمکهای فراوانی به تاجیکستان می‌کند و آمادگی خود را برای کمک دائمی به اجرای برنامه‌های اجتماعی اعلام کرده و نقش مهمی دربرگزاری ازدواج جوانان در مناطق فقیر تاجیکستان داشته است. ایران همچنین به بهانه های مختلف کمکهای انسان دوستانه در اختیار مردم این کشور قرار می‌دهد و حمایت از تجارت خرد و متوسط ، ایجاد کارخانه‌های مشترک تولید مواد خام و فراوری محصولات کشاورزی یکی از عرصه‌های جدید همکاریهای سازمانهای خیریه دو کشور است.

این پایگاه اینترنتی در خاتمه از احتمال گنجاندن همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای در فهرست عرصه های جدید همکاری دو طرف خبر می‌دهد و یادآور می‌شود که زمینه های مناسب برای این همکاری درتاجیکستان وجود دارد و مهمترین آنها میادین غنی اورانیوم است که براساس آمار مختلف بین چهارده تا چهل درصد ذخایر اورانیوم جهان را تشکیل می دهند و در حال حاضر بهره برداری از آنها به خاطر مشکلات مالی متوقف است. با درنظرگرفتن مشکلات جدی ایران از جمله درزمینه کمبود اورانیوم برای توسعه انرژی هسته‌ای این زمینه می تواند درآینده نزدیک یکی ازجهات اولویت‌دار همکاریهای دو کشور باشد.

لازم به یادآوری است که تاجیکستان برخلاف سایر کشورهای آسیای میانه که موضع خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران به‌طور علنی اعلام نکرده‌اند موضع خود را به‌طور علنی در زمان سفر ماه ژانویه سال دو هزار و ده امامعلی رحمان به تهران اعلام و تاکید کرده که دوشنبه به عنوان متحد راهبردی تهران از برنامه هسته‌ای صلح آمیز آن در تمامی مراحل حمایت می‌کند. به این ترتیب همکاری دو کشور بسیار متنوع و براصول فرهنگی و ایدئولوژیکی مبتنی است.


http://www.tabnak.ir/fa/news/155800/احتمال-ایجاد-پایگاه-نظامی-ایران-در-تاجیکستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من همكاري و اموزش و تقويت نيروهاي تاجيكي رو خوب ارزيابي ميكنم و همچنين همكاري و دلگرمي تاجيكستان با ايران كه اين هم به دليل عقبه فرهنگي و زبانيست و هم به دليل موقعيت خاص تاجيكستان خلاصه ايجاد پايگاه به نظرم خوب نباشه ميشيم شبيه امريكا :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جزو محالات است که این اتفاق بیفتند.نه آمریکا و نه روسیه به ایران اجازه این کار را نمی دهند.
ای کاش بعد از فروپاشی شوروی به فکر نفوذ پیدا کردن در کشورهای آسیا میانه می بودیم!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من اگر این کار صورت بگیرد ، فشارهای تبلیغاتی و جنجالهای سنگینی علیه ایران در مجامع بین المللی رخ خواهد داد ،

تقریبا همه کشورهای جهان در برابر ما خواهند ایستاد و این کار ایران را دخالت در امور سایر کشورها تلقی خواهند کرد ،

البته احتمال این کار هم خیلی ضعیفه . شاید تاجیکستان از تجربیات ایران به صورت استخدام نیروی زبده استفاده کند ولی احتمال

احداث پایگاه نظامی توسط ایران در تاجیکستان ، بسیار ضعیف است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کاملا درسته ایران با تبلیغات زیادی روبرو می‌شه ولی‌ با یک دیپلماسی قوی و زیر سازیهای سیاسی میتوانیم با اون مقابل کنیم و البته که به عوامل زیادی بستگی داره که می‌شه اونهارو موی شکافی کرد و با انجام دادن این کار ایران خیلی‌ از مرزها را که مختص چند کشور (ابر قدرت) میتونه عبور کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انشالله ه اتفاق میوفته. در ضمن ما باید به فکر ایجاد پایگاه نظامی در کشور های مختلف باشیم مثلا کره ی شمالی یا سوریه اینطوری به یه ابر قدرت نظامی تبدیل میشیم :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پایگاه نظامی تو تاجیکستان!؟
چه فایده ای داره؟
ما اگه بحرین مثلا ساقط بشه حکومتش باز یه فایده ای داره توش پایگاه بزنیم،
اما تاجیکستان فقط باعث میشه که چین و روسیه هم به ما بدبین بشن!
حالا به نظرتون تو این پایگاه احتمالی میخوایم چی بذاریم! نیروی هوایی! سیتم راداری،موشک دور برد؟

و علیه تهدید احتمالی از سوی چه کشوری ؟؟ این مسائل رو کنار هم بذاریم میبینمی ارزش استراتژیکی نداره شاید فقط برای پرستیژ و قدرت نمایی خوب باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فکر می‌کنم می‌کنم که فواید ستراتژیک خواهد داشت برامون فارق از اینکه ادوت چه خواهیم داشت و چه خواهیم به کار برد و ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]خدا از دهنت بشنوه!!
من هم همانند دوستان به این قسمت کار که روسیه ، چین و آمریکا میدان این کار را به ایران بدهند خیلی مشکوکم. امّا اون دوستانی که می فرمایند قراره تو این پایگاه چه کنیم، به نظرم همین که که مرکز تأمین لجستیک و آموزش نیروهای تاجیک اونجا راه بیاندازیم کافیه. استعداد رزمی هم می تونه شامل تعدادی موشک باشه که پایگاه آمریکا در قزاقستان رو زیر برد و نظر خودش بگیره. بالأخره یک کنترلی بر افغانستان ، ترکمنستان و آمریکا خواهیم داشت که به دردمون می خوره.
ایران اگر هوشمندانه بازی کنه و مهره های خودش رو خوب بچینه می تونه به اینجا هم برسه ، کما این که علی رغم حضور شرکت های قَدَر غربی در افغانستان و عراق ، خیلی از پروژه های عمومی رو شرکت های ایرانی دارند انجام می دهند.[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شاید تاجیکستان از تجربیات ایران به صورت استخدام نیروی زبده استفاده کند ولی احتمال

احداث پایگاه نظامی توسط ایران در تاجیکستان ، بسیار ضعیف است [/quote]
سلامبرادر کدوم نیروی [size=18]زبده[/size][color=red][/color]

[quote]انشالله ه اتفاق میوفته. در ضمن ما باید به فکر ایجاد پایگاه نظامی در کشور های مختلف باشیم مثلا کره ی شمالی یا سوریه اینطوری به یه ابر قدرت نظامی تبدیل میشیم[/quote]
lol

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلامبرادر کدوم نیروی زبده [/quote]
خواهرم مگه نمی دونی ایران تو جنگ نامتقارن صاحب سبک هست.
نیروی زبده هم تو این زمینه زیاد داریم، به وفور هم پیدا میشه :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مگه تاجیکستان همون کشوری نبود که ریگی می خواست بره اونجا و قرار بود یه پایگاه نظامی در اختیارش بزارند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.