Ramtin

طرح های بومی تولید بالگرد در ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به دنبال خرید تعداد قابل ملاحظه ای بالگرد از کشور ایتالیا، در سال 1969 واحدی به نام پشتیبانی و تعمیرات هلیکوپتری در ایران شکل گرفت. با خرید تعداد بیشتری بالگرد از شرکت بل امریکا در سال 1974، شرکت پنها به بزرگترین مرکز تعمیرات بالگرد در خاورمیانه تبدیل شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و خروج مستشاران نظامی امریکایی، متخصصان شرکت پنها با تلاش بی وقفه و لا توانمندی ها و قابلیت های بالای خود توانستند وظایف تعمیر و نگهداری انواع بالگردهای نظامی و غیر نظامی را در حد بالاترین استانداردها بین المللی به عهده بگیرند. در همین راستا، اقدامات لازم به منظور ساخت کامل بدنه بالگردهای سبک غیرنظامی انجام شد و این شرکت توانست نخستین نمونه اولیه از بالگرد شباویز را در سال 1993 تولید نماید. این بالگرد پس از گذراندن آزمایش های لازم، جهت تولید، در راستای برنامه کاری قرار گرفت.
در سال 1996 در پی دستیابی به این موفقیت، شرکت پنها در میان همه شرکت های واجد شرایط شاخت بالگرد، مفتخر به دریافت ابلاغیه رسمی از سازمان صنایع هوایی برای تولید بالگرد شد و خط تولید انبوه بالگرد شباویز را در شرکت پنها تاسیس نمود.
بالگرد شباویز یک بالگرد چند منظوره است که برای حمل و نقل اشخاص، نفرات نظامی، تجهیزات، بار، ارسال تدارکات از طریق هوا و عملیات امداد و نجات استفاده می شود. این بالگرد می تواند برای اجرای عملیات ویژه همچون آمبولانس هوایی، حمل بار خارجی، ماموریت جنگ های تاکتیکی و عملیات آبی - خاکی (با نصب تجهیزات جانبی) مورد استفاده قرار گیرد.
کمترین تعداد خدمه شباویز متشکل از یک خلبان است که سمت راست می نشیند. اما زمانی که کنترل های دوگانه نصب شوند، صندلی قسمت کمک خلبان در سمت چپ جای میگیرد. بسته به نوع نیاز ممکن است یک پزشک یا یک کاربر بالابر نیز توسط بالگرد حمل شود. وزن بیشینه خالص شباویز در زمان برخاستن از زمین در شرایط جوی عادی از سطح دریا، برابر 9500 پوند است.

تصویر

موتور

در این بالگرد، از سری موتورهای لایکومینگ مدل T35-31 استفاده شده است. این موتور در سطح دریا، در زمان 5 دقیقه، به قدرت 1250 اسب بخار رسیده و در حالت معمولی تا 1100 اسب بخار نیرو تولید می کند.
نصب ساده، مصرف کم، اندازه و حجم کم موتور، بیشترین بازده و عمر طولانی از ویژگی های این موتور می باشد.

جعبه دنده

این جعبه دنده دور موتور را به نسبت یک به 20.37 کاهش داده و به ملخ منتقل می نماید. این جعبه دنده مجهز به سیستم وضعیت خلاصی در سقف ورودی، چرخ دنده مخروطی یک مرحله ای، دو چرخ دنده منظومه ای و یک خروجی جهن محور خنثی سازی گشتاور پیچشی دم می باشد.
وظیفه سامانه وضعیت خلاصی، جدا نمودن دو موتور و یا سقف موتور از جعبه دنده است که خلبان را قادر خواهد ساخت در موارد ضروری فرود اضطراری نماید. یکی دیگر از وظایف این جعبه دنده به گردش درآوردن پمپ هیدرولیک به منظور آسان سازی حرکت فرامین و مولد برق استارت است.

بدنه

بدنه این بالگرد شامل دو بخش است، یکی قسمت جلویی یا کابین و دیگری قسمت انتهایی (دم). ظرفیت کابین برای 13 نفر سرنشین و دو نفر خلبان و کمک خلبان است. ظراحی صندلی به صورت دو، چهار و پنج نفره می باشد. به منظور بر آورده نمودن نیازهای خدمه، کابین این بالگرد به صورت عادی یا مبلمان شده و جهت حمل شخصیت های مهم، حمل و نقل هوایی و نیز حمل بار طراحی شده است. با برداشتن صندلی های نصب شده در آن می توان باری برابر 220 فوت مکعب را حمل نمود.

دم

این قسمت توسط پیچ به قسمت انتهایی کابین متصل می گردد، دم به شکل مخروط و تا حدی قابل انعطاف بوده و دربردارنده استخوان بندی های طولی و بخش های تقویت کننده می باشد. بخش دم، محل استقرار پایه های ملخ دم و تیغه عمودی و بالابر هماهنگ می باشد. در داخل قسمت دم، محور چرخاننده ملخ دم و بعضی از وسایل الکترونیکی قرار گرفته است.

ملخ اصلی و ملخ دم

ملخ اصلی از نوع ملخ های دوتایی، نیمه متحرک، الاکلنگی، برخوردار از انرژی جنبشی بالا، با زاویه تنظیم پروازی برای بالابردن تعادل پرواز در موقع بلند کردن بار و مهیا نمودن قابلیت حرکت و عکس العمل های آرام کنترل های پرواز در جهت های مختلف است.
قابلیت حرکت لختی مناسب سامانه ها سبب برطرف نمودن عکس العمل های زمین می شود و برخورداری از انرژی بالا در هنگام از دست دادن قدرت موتور، فرود آرام و امنی را برای بالگرد میسر می سازد.
ملخ دم وظیفه خنثی نمودن چرخش دم ناشی از چرخش ملخ اصلی را به عهده دارد و توسط ساز و کاری به خلبان اجازه می دهد که بالگرد را در راستای مسیر دلخواه قرار دهد.

سامانه هیدرولیک

دو سامانه مجزای شماره 1 و 2 که توسط نیروی ثقل تغذیه می شوند توسط یک پمپ، پشتیبانی می شوند تا نیروی لازم جهت فرامین بالگرد کاهش یابد. سامانه شماره 1 تامین کننده نیرو جهت کنترل اهرم جانبی و اهرم کنترل گام جمعی است.
پمپ هیدروایک روی جعبه دنده اصلی قرار گرفته و توسط آن به حرکت در می آید. بنابراین چنانچه موتور هم از کار بیفتد، می تواند تامین کننده نیروی هیدرولیک سامانه باشد.

سامانه برق

این بالگرد دارای دو سامانه قدرت الکتریکی (برق) است. سامانه جریان مستقیم و متناوب، یکی تامین کننده برق 28 ولت مستقیم است که یک سیم جریان دارد و از بدنه بالگرد مانند سیم منفی با زمین استفاده می شود. نیروی سامانه برق مستقیم یا DC توسط یک مولد استارت که روی موتور نصب است تامین می شود. یک باطری استاندارد نیروی لازم را جهت استارت زدن و به حرکت در آوردن موتور در شرایط معمولی تامین می نماید.
جریان متناوب یا AC توسط دو تبدیل کننده برق مستقیم به متناوب 250 ولت آمپری تهیه می شود که برق 28 ولت مستقیم را به برق 115 ولت متناوب تبدیل می نماید. هر سامانه به تنهایی می تواند تامین کننده نیروی الکتریکی وسایلی که با برق متناوب کار می کند باشد.

مشخصات بالگرد شباویز 75

بالگرد ترابری سبک چند منظوره
موتور سینگل لایکومینگ
یک موتور به قدرت 1400 اسب بخار
بیشینه نیروی مداوم برای پرواز 1250 اسب بخار
دارای پیکره استاندارد نیمه تخم مرغی
وزن خالص بلگرد 2363 کیلوگرم
بیشینه وزن برخاستن 4309 کیلوگرم
ظرفیت سوخت باک ها 757 لیتر
بیشینه سرعت صعود 8 متر بر ثانیه
سقف پرواز 3840 متر
بیشینه برد پرواز 493 کیلومتر

تصویر

***
اراپه دهنده: پنها
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بچه اگه هركسي در مورد ساخت هليكوپتر شكاري در ايران مثل كبري اطلاعاتي داره بياد توضيح بده با تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايران هيچ هليكوپتر شكاري نمي سازدو تنها كبراهاي خود را در اصفهان به مدل هاي AH-1J ارتقا داده است در ضمن روي هليكوپترهاي Mil-17 بهسازيهايي از جمله امكان شليك اژدر و شليك موشك ساحل به درياي كوثر و نور(C-801 , C0-802 ) انجام داده است و نيز روي هلي كوپتر هاي CH-47(شينوك) و Bel-214 بهسازي هايي انجام داده است. ظاهرا ايران هليكوپترهاي آموزشا شباويز را توليد ميكند.(در اين مورد مطمعن نيستم)
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بچه اگه هركسي در مورد ساخت هليكوپتر شكاري در ايران مثل كبري اطلاعاتي داره بياد توضيح بده با تشكر


کورش جان خوشبختانه ایران در زمینه بالگرد سازی به کمک شکرت هایی مانند پنها و هسا پیشرفت هایی کرده مانند.

شاهد 274

تصویر

شباویز 275

تصویر

شاهد 278

تصویر

ظفر 300 (اولین هلیکوپتر رزمی ساخته شده ایران)

تصویر

و اما AH-1 که در مورد تولید شدن یا نشدن آن حرف های زیادی زده می شد که شنیده ها حاکی از این می باشد سالیانه در حدود 10 فروند AH-1 تولید می شود که بهینه سازی شده (کاکپیت ضد تیر , تجهیزات دیجیتالی و ....) که تقریبا می توان گفت با بالگرد AH-1S قابل مقایسه می باشد.

ساخت بدنه بالگرد

تصویر

قرار دادن موتور بالگرد

تصویر

بالگرد پس از تکمیل

تصویر

و پرواز

تصویر

نکته قابل توجه بالگرد شاهد 278 (Bell-206) قابلیت حمل راکت و موشک های ضد تانک تاو را دارا می باشد.

ايران هيچ هليكوپتر شكاري نمي سازدو تنها كبراهاي خود را در اصفهان به مدل هاي AH-1J ارتقا داده است در ضمن روي هليكوپترهاي Mil-17 بهسازيهايي از جمله امكان شليك اژدر و شليك موشك ساحل به درياي كوثر و نور(C-801 , C0-802 ) انجام داده است و نيز روي هلي كوپتر هاي CH-47(شينوك) و Bel-214 بهسازي هايي انجام داده است. ظاهرا ايران هليكوپترهاي آموزشا شباويز را توليد ميكند.(در اين مورد مطمعن نيستم)


روی MI-17 نیروی دریایی موشک نور نصب شده و روی بالگرد های MI-17 نیروی هوایی که به رنگ خاکی موشک ضد زره AT-6 Spiral

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس ايران هليكوپتر كبري هم توليد مي كنه اگه ممكنه بگيد كه كبري توليدي ايران در سطح بالگردهاي شكاري روز دنيا مثل ام آي 28 و آپاچي هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کورش جان

صنعت بالگرد نسبت به هواپیما سرعت کمتری دارد بالگرد AH-1 از نظر مانور پذیری از AH-64 سرتر است (مثلا ساقط کردن Mirage f-1 عراقی) و یکی از مهمترین اصل در بالگرد های تهاجمی اصول مانورپذیری است همانطور که گفته شد بالگرد های ایرانی از نوع AH-1J به نوع AH-1S ارتقاء داده شده اند و بالگرد کبری به دلیل اینکه هنوز در جنگ ها به خوبی عمل می کند در بسیاری از کشورها استفاده می شود مانند اسرائیل.

اما در زمینه مقایسه با AH-64 یا MI-28

اول از همه بین همین دو بالگرد روسی و آمریکایی مقایسه های مختلفی انجام شده که بر روی کاغد MI-28 سرتر از AH-64 بوده اما در قیاس با AH-1 در بسیاری از زمینه ها AH-64 یا MI-28 سرتر می باشد اما همانطور که گفتم این بالگرد هنوز در بسیاری از کشورها در خدمت می باشد و ایران نیز تغییرات بر روی آنها انجام داده.

برای اطلاعات بیشتر از هوانیروز به تاپیک زیر سری بزنید!

گفتگو با فرمانده هوانيروز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من در مورد ساخت کبری در ایران تحقیق زیادی کردم اما با توجه به چیزایی که خوندم ایرن قادر به تولید کبری نیست و فقط اونا رو ارتقا می ده یا تعمییرشون میکنه
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لطفا منبع ادعای خود را ذکر کنید؟ ساخت هلیکوپتر کار سختی نیست که بعضی از دوستان ناممکن تلقی میکنند و هستند کشورهای ضعیفی که هلیکوپتر تولید میکنند. ما نه تنها کبری تولید میکنیم بلکه آنرا مدرنیزه هم کرده ایم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من در مورد ساخت کبری در ایران تحقیق زیادی کردم اما با توجه به چیزایی که خوندم
ایرن قادر به تولید کبری نیست و فقط اونا رو ارتقا می ده یا تعمییرشون میکنه

عکس هایی که جناب داوود ارسال کرده اند به خوبی گواه این مدعاست که ایران توانایی تولید بالگرد تهاجمی را دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من منظورم اين نيست كه ايران توان توليد ندارد فقط گفتم نمي سازد شايد پولشو تو كار بهتري خرج ميكنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من خودمم يه عكس ميزارم اما با اين وجود اين عكسها دليلي بر توليد نيست شايد يه بروز رسانز اساسي يا تعويض سيشه،بدنه ي مقاوم تر يا تعويض موتور
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست من تصویری که شما ارائه دادید اورهال کامل این بالگردها می باشد که تغییراتی نیز بر روی انها داده شده اما تصاویری که من قرار دادم از شبکه جهانی جام و جم پخش شده و متعلق به خط تولید بالگرد می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر مي كنم اين هليكوپتر جنگي هم يكي از اولين توليدات صنايع نظامي ما در اين زمينه باشه كه به نام فجر اسم گذاري شده:
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم