Arash

کارنامه توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ هشت ساله

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote name='arash666' timestamp='1407254291' post='399218']
بدون گلوله های راکتی ( گلوله های ساده ) 16 تا 25 کیلومتر برد دارند
[/quote]
25 کیلومتر برد بالا محسوب میشه؟
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='melisa' timestamp='1407261712' post='399247']
25 کیلومتر برد بالا محسوب میشه؟
[/quote]
بدون استفاده از راکت پلادین ( 155 میلیمتری ) با گلوله های خاص به 60 کیلومتر میرسه
تازه شما وزن زیاد گلوله ها رو هم حساب کنید
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در ابتدای جنگ در آبادان افسرهای توپخانه برای هدایت آتش و انجام مستلزمات کارشون از نقشه هایی که شرکت نفت از منطقه داشت و با درخواست و تمنا گرفته بودن استفاده کردند جالبه بدونین این نقشه ها رو انگلیسیها دهه ها قبل تهیه کرده بودن

نقل قول از شاهد زنده:و چه زیبا بود ستونهای دودی که هر روز صبح در دور دست از مواضع بعثیها بلند میشد آرزو میکردیم تعداد این ستونهای دود هر روز زیادتر بشه و ای کاش زودتر نقشه ها رو داده بودیم. ویرایش شده در توسط farhad1124
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نقش گروه 44 توپخانه در هشت سال دفاع مقدس

نقش گروه 44 توپخانه در هشت سال دفاع مقدس
گروه 44 توپخانۀ ارتش جمهوري اسلامي ايران :
سرزمين كهن ايران تاريخ پرحادثه‏اي را پشت سر گذاشته كه از تغيير و تحولّات نيز مستثني نبوده و روزگاراني را با شرايط غيرِ يكسان تلخ و شيرين و توأم با كسب افتخاراتي غرورآفرين از زمان حملۀ اَفاغنه و اشغال پايتخت بوسيلۀ قواي متّفقين و همچنين سابقۀ مردم اين مرز و بوم در دفاع مظلومانۀ هشت ساله در برابر ارتش عراق را با كسب كارنامه‏اي بس درخشان پيش روي خود داشته است كه به رغم تجهيزات فراوان و پيشرفتۀ ارتش عراق و برخورداري از حمايت همه جانبۀ كشورهاي به ظاهر ابر قدرت و بزرگ دنيا اين تحولّات فرضيۀ هويّت ملّي ايرانيان، متأثر از فطرت الهي و الگوهاي عاشورائي آنان را در اذهان همواره زنده و خاطرشان را در سراسر جهان شريف و عزيز گردانده است.
توپوگرافي و شرايط اقليمي كشور ج.ا.ا، پراكندگي و وسعت زمين‏هاي هم سطح و غير همسطح و ارتفاعات موجود در آن موجب مي‏گردد تا در هر زماني هنگام وجود تهديدات اعم از زميني و هوايي با استفادۀ بهينه از امكانات و تجهيزات پدافندي و تقويت زنجيره‏اي آن جهت حفاظت فيزيكي از امكانات و تجهيزات موجود و دور نمودن هرگونه تهديدات زميني و هوايي همواره از كليّۀ امكانات پدافندي شامل راداري، زمين به هوا و توپخانه‏ هاي زميني و غيره در راستاي پشتيباني آتش و تقويت نيروهاي آفندي و همچنين حراست از اراضي و مرزهاي كشورمان در همۀ صحنه‏ هاي درگيري دشمن با نيروهاي خودي به نحو شايسته، بهره ‏برداري مطلوب نمايد.

 

15907606012613998495.jpg

 

" گروه 44 توپخانۀ ارتش جمهوري اسلامي ايران" مفتخر است كه در جهت انجام رسالت و مأموريت خود در طول هشت سال دفاع مقدّس و مقاومت بي نظيركه بيش از يكصد عمليات آفندي و پدافندي توسط يگانهاي مانوري نزاجا را با پشيتباني آتش يگانهاي گروه حمايت نموده است و موفّق به بيرون راندن ارتش متجاوز عراق از مناطق اشغالي ميهن اسلامي با سرافرازي و سر بلندي گرديده است و تهاجم وحشيانۀ ارتش عراق به مردمي كه تازه انقلابشان به پيروزي رسيده بود، با هدف ساقط كردن حكومت تازه تأسيس جمهوري اسلامي، تجزيۀ خوزستان و حداقل جداكردن خرمشهر و آبادان از اين سرزمين، نه تنها به جائي نرسد بلكه مقاومت جانانه و مظلومانۀ اين ملّت در برابر متجاوز، سرمشق ساير ملّت‏هاي ستمديدۀ دنيا گردد. 
" گروه 44 توپخانۀ آجا " داراي زيرمجموعه‏هايي شامل آتشبار مستقل موشكي 824، گردان374 كاتيوشا، گردان311 توپخانه و گردان 332 توپخانه مي‏باشد كه اين گردان به نوبۀ خود داراي چندين آتشبار است.
آتشبار مستقل موشكي 824 در پي حملات موشكي رژيم بعثي عراق بر عليه شهر هاي ايران به فرمان مقام معظّم رهبري حضرت آيت‏الله ‏عُظمي ‏خامنه‏اي  كه در آن زمان رياست جمهوري را عهده‏دار بودند، دستور مقابله به مثل (به جز شهرهاي مذهبي) اعلام شد. درپي اين فرمان ارتش دستور تأمين يگانهاي موشكي را به كليۀ يگانها ابلاغ نمود. گردان 374 كاتيوشا اقدام به تشكيل واحد موشكي عقاب نمود. اين واحد در طول سالهاي 65 به بعد فعاليّت خود را با يك آتشبار موشكي آغاز كرد .
در سال 1367 واحد موشكي عقاب گردان 374 كاتيوشا از اين گردان جدا شده و به آتشبار مستقل موشكي 824 تغيير نام داد. هم اكنون اين آتشبار يكي از فعّال‏ترين آتشبارهاي موشكي گروه 44 توپخانۀ نزاجا مي‏باشد.
گردان 374 كاتيوشا فعاليّت‏هاي گردان 374 كاتيوشا پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1358خورشيدي تهاجمات مرزي توسط رژيم بعث عراق بر عليه ايران اسلامي قوّت گرفت وعوامل صدامي هر روز و بامداد از خاك مقدّس جمهوري اسلامي ايران را مورد تاخت و تاز قرار مي‏دادند و مردم حاشيۀ مرزي از تجاوزات آنها در امان نبودند. در اين زمان بود كه بايد جلوي اين تجاوزات به ايران گرفته مي‏شد. در اين موقع امريه‏ اي ازطرف نزاجا به گروه44 توپخانۀ اصفهان ابلاغ گرديد كه براي جلوگيري از تهاجمات مرزي عراق يك گردان توپخانۀ تجهيز و به مرز قبلي كشور اعزام كند. سرانجام در تاريخ 15/3/59 يك آتشبار كاتيوشا تشكيل و به منطقه سرپل ذهاب اعزام گرديد. فعاليّت‏هاي گردان در تاريخ 31/6/1359خورشيدي آغاز شد. در همين هنگام يك آتشبار ديگر از گردان 374كاتيوشا به منطقۀعملياتي قصرشيرين اعزام گرديد. اعضاي اين آتشبار را پرسنل قديمي اين گردان تشكيل مي‏دادند. از پرسنل زحمت‏كش اين آتشبار مي‏توان شهيد هوشنگ قويدل را نام برد. در اين زمان همين آتشبار توانست پادگان ابوذر سرپل ذهاب را از سقوط حتمي نجات دهد. سيزده روز پس از شروع جنگ تحميلي در تاريخ 13/7/1359در منطقه عملياتي سرپل ذهاب– قصرشيرين فرماندهي اين آتشبارجناب سرگرد غلام حسين عابديان به شهادت رسيد و چندين تن نيز زخمي و مجروح شدند.                                                                        
فعاليّت گردان در سال 1360 در اين سال هم زمان با شدت يافتن جنگ اين گردان2 آتشبار تجهيز و يك آتشبار را به منطقه عملياتي مريوان ويكي ديگر را به منطقه عملياتي آبادان اعزام نمود كه آتشبارهاي مربوطه هر كدام در چندين عمليات شركت داشتند:
1- در تاريخ 15/2/1360عمليات پيروزمندانه‏اي در محور عملياتي سرپل ذهاب در ارتفاعات بازي درازانجام شد كه منجر به آزادسازي تنگه حاجيان– دشت ديره وشكستن محاصرۀ گيلان غرب گرديد. در اين عمليات آتشبار دوم گردان 374 كاتيوشا حضور داشت ويكي از سربازان اين گردان به نام طيب قلي‏زاده به شهادت رسيد.
2- در تاريخ 13/5/1360عمليات ديگري با نام محمد رسول الله در منطقه عملياتي  پاوه آغاز شد كه در آن ارتفاعاتي از اين منطقه آزاد شد. در اين عمليات گردان 374كاتيوشا حضور داشت. همچنين دراين عمليات ارتفاعات شمشير و طويه و شهر نوسود آزاد شد.

3- در آذرماه 1360عمليات ديگري به نام مسلم بن عقيل در محور عملياتي سومار انجام شد و در اين عمليات ارتفاعات 402 كه مشرف به شهر مندلي عراق بود، آزاد شد و هدايت اين عمليات را قرارگاه ابوالفضل بر عهده داشت. دراين عمليات آتشبار يكم گردان374 كاتيوشا حضور فعّالانه داشت.
فعاليّت گردان در سال 1361
1- در تاريخ 2/1/1361 عمليات پيروزمندانه‏اي به نام فتح المبين در محورهاي عملياتي منطقۀ غرب شوش و دزفول انجام شد. در اين عمليات ارتفاعات رادار و سايت هاي دزفول و پادگان عين خوش– دشت عباس– ارتفاعات ميشل داغ و منطقۀ رقابيه آزاد گرديد. همچنين 65% از ماشينهاي جنگي دشمن منهدم و25000 نفر از نيروهاي دشمن كشته و زخمي شدند. در اين عمليات آتش بار سوم گردان 374 كاتيوشا شركت گسترده داشت .
2- گردان 374 كاتيوشا در اين سال در چندين عمليات تدافعي و پاسداري وجلوگيري از نفوذ دشمن به خاك مقدّس ج.ا.ا در محورهاي عملياتي مريوان– پاوه– نوسود- سرپل ذهاب- قصرشيرين-گيلان‏غرب– سومار– آبادان و محورهاي عملياتي جنوب به طور دائمي و شبانه‏روزي شركت داشت. در اين راه مقدّس چندين نفر مجروح و زخمي شدند.
فعاليّت گردان در سال 1362
1- در تاريخ 27/7/1362عملياتي به نام والفجر 4 در مناطق عملياتي مريوان– پانه و پاوه صورت گرفت. در اين عمليات بيش از 700 كيلومتر مربع از خاك مقدّس كشورعزيزمان توسط رزمندگان آزاد شد و شهر طويلۀ عراق از نوع بندگه صدام آزاد شد و پادگان گرمك كه براي رژيم بعثي وكومله و دمكرات بسيار مهّم بود، فتح شد و بيش از16700نفر از نيروهاي بعثي كشته و زخمي شده و به ماشينهاي دشمن ضربات سختي وارد شد. دراين عمليات آتشبار سوم گردان 374كاتيوشا شركت فعّالانه‏اي داشت. 
2- اين گردان درچندين عمليات تدافعي شركت داشت و همچنين در اين سال آتشبار سوم اين گردان در محور عملياتي سومار– نفت شهر و آتشبار يكم در محور عملياتي سرپل ذهاب– قصرشيرين وآتشبار دوم از اين گردان در محور عملياتي ميمك-صالح آباد مهران حضور داشت. در اين سال سرباز يونس كوهي در سومار به شهادت رسيد.
فعاليّت گردان در سال 1363 در اين سال در منطقۀ عملياتي ميمك توسط رزمندگان اسلام (سپاه- بسيج– ارتش) با پشتيباني نيروهاي زرهي و پياده و آتش مداوم توپخانه و نيروي هوايي توان رزمي خود را به نمايش گذاشتند. در اين عمليات كه منجر به آزادسازي تپّۀ شهداي ميمك– دشت حلاله– پاسگاه سنگي گرديد، گردان 374كاتيوشا نقش اساسي و آتشهاي پشتيباني را بر عهده داشت. گردان 374كاتيوشا همدوش با ساير نيروها با تلاش‏هاي مداوم خود در محورهاي عملياتي سومار با توجّه به اهميّريالت تپّه‏هاي 402 وكله قندي و درّۀ سام و اپاكه كه اين مناطق استراتژيك كه مشرف به شهر مندلي وسومار بود از هرگونه تحرّك نيروهاي بعثي با شدّت جلوگيري مي‏كردند.
فعاليّت گردان در سال 1364 همزمان با ادامۀ جنگ در محورهاي سرپل ذهاب– پاوه– جوانرود عملياتي براي آزادسازي ارتفاعات كليدي شاخ شميران وارتفاعات بمو كه به مدّت 7 سال در تصرف و اشغال ضد انقلابيون داخلي و گروههاي چپ‏گرا با پشتيباني نيروهاي مزدور عراق بود عمليات:1- ظفر2 به وقوع پيوست. در اين عمليات بسيج وسپاه با همكاري آجا و آتش مداوم  توپخانه و پشتيباني هوانيروز موفّق به تصرّف در آوردن و آزاد نمودن ارتفاعات حساس مذكور گرديدند .
در اين عمليات آتشبار يكم گردان 374كاتيوشا در چهار نقطه متفاوت نقش مهمّي ايفاء مي‏كرد.

2- درتاريخ 10/11/1364از طريق قرارگاه عملياتي غرب كشور به آتشبار يكم گردان 374كاتيوشا جهت پوشش در منطقه عملياتي سرپل ذهاب– قصرشيرين دو قبضه از جنگ افزارهاي خود را به منطقه كردئوباويسي اعزام دارد. با شناسايي قبلي در منطقه‏اي به نام مله دزگه در تاريخ 11/11/64 تعداد دو قبضه مذكور با پرسنل جديد در موقعيت جديد اشغال موضع نمودند. براي تكميل مواضع خود احتياج به يك سري اقدامات  تكنيكي وتاكتيكي بود ودر ضمن منطقه بايد از هر جهت پاكسازي مي‏شد كه در اين راستا چندين نفر مجروح وزخمي شدند و در اين بين سرباز فريدون سميعي به شهادت رسيد.
فعاليّت گردان در سال 1365.

ادامه دارد...

 

منبع

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مرسی آرش جان... :mrgreen: :rose:

 

درود خداوند بر ارتش و تمامی کارکنان شجاع و دلیر ارتش که دشمنان رو از خاک پاک ایران بیرون کردند و اگر نبود این ارتش شاید الان وضع طور دیگری بود...!شرح رشادتهای ارتش قابل وصف نبوده و نیست و این رو هم میدونن که دعای مردم پشت سرشون بوده و هست.پاینده باد ایران زنده باد ارتش ایران... :rose:

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با خوندن این تاپیک بیشتر این سوال برام پیش میاد که چرا چند گردان انداز 160 میلیمتری (با گلوله های حدودا 40 کم کیلوگرمی) در پشتیبانی خط خمپار خودی تو سوریه تشکیل نشده،
همونطور که هیچگاه صحبتی از استفاده از گلوله های هدایت پذیر توپخانه در سوریه نشده، و فقط می نالیم که چرا ارتش سوریه آتش پشتیبانی فراهم نمی کنه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با خوندن این تاپیک بیشتر این سوال برام پیش میاد که چرا چند گردان انداز 160 میلیمتری (با گلوله های حدودا 40 کم کیلوگرمی) در پشتیبانی خط خمپار خودی تو سوریه تشکیل نشده،
همونطور که هیچگاه صحبتی از استفاده از گلوله های هدایت پذیر توپخانه در سوریه نشده، و فقط می نالیم که چرا ارتش سوریه آتش پشتیبانی فراهم نمی کنه.

 

توپخانه ی خوب تا حدود زیادی ضعف نداشتن ایرساپرت خوب رو میتونه پوشش بده ( البته هنوز ایر ساپوت یه چیز دیگه هست )

تو سوریه جنگنده نداریم . توپخانه و خمپاره که میتونیم ببریم 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.