EBRAHIM

موشک کروز بی جی ام-109 توماهاوک (BGM-109 Tomahawk )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

موشك كروز توماهاك (TLAM) موشكي مادون صوت براي حمله و هدف قرار دادن اهداف در روي سطح زمين Tomahawk Land Attack Missile است كه قادر به انجام ماموريت در تمام شرايط آب و هوايي و با برد 1100 كيلومتر میباشد. این موشک با دقت 10 متر در حمله به اهداف براي اولين بار توسط شركت جنرال ديناميك در دهه1970 ساخته و معرفي شد . برد زياد و ارتفاع كم پرواز به سوي اهداف قابليت شليك از زير دريايي را دارا میباشد . اين نمونه موشك بعد از تغيير و بهينه سازي هاي مختلف در حال حاضر توسط شركت Raytheon توليد ميشود ( با مشاركت شركت مك دانل داگلاس) .
موشك توماهاك توسط نيروي دريايي آمريكا مورد استفاده و در حال حاضر نمونه هاي مختلفي از موشك بي جي ام 109 توماهاك مورد استفاده قرار ميگيرد كه تفاوت آنها بيشتر در كلاهك و سر جنگي متفاوت است كه شامل نمونه TLAM-C نمونه متعارف آن و براي هدف قرار دادن اهداف زميني و نمونه TLAM-D كه از سر جنگي خوشه اي استفاده ميكند و نمونه TLAM-A و TLAM-N مجهز به كلاهك هاي هسته اي هستند و از ديگر مدل هاي اين موشك TASM است كه به عنوان يك موشك ضد كشتي مورد استفاده قرار ميگيرد . نمونه TLAM-D كه از سر جنگي خوشه اي استفاده ميكند
ازبلاك 3 اين موشك كه از سال 1993 وارد خدمت شده است موشك توماهاك مجهز به سيستم موقعيت ياب جهاني GPS شده است كه ميتواند اهداف را با دقت بيشتري مورد حمله قرار دهد ودر بلاك 4 اين موشك با استفاده از موتورهاي بهينه سازي شده WR-402 كه به سيستم كنترل سوپاپ مجهز بود ضمن مصرف سوخت كمتر كه امكان افزايش محدوده قابل دسترسي اين موشك امكان حركت با سرعت كمتر از قبل و يا افزايش و كاهش دلخواه سرعت را هم به موشك توماهاك افزوده است و نمونه دوم موشكهاي توماهاك بلاك 4 قادر به هدف قرار دادن اهداف متحرك هم هستند .
تصویر
بزگترين بهينه سازي صورت گرفته بر روي موشك توماهاك افزودن يك مركز فوق پيشرفته براي مبادله اطلاعات با ساير مراكز اطلاعاتي ميدان جنك به مانند هواپيماهاي آواكس و بدون سرنشين و كشتي ها و ماهواره ها و حتي سربازان و تانك ها در ميدان نبرد است كه موشك را قادر ميسازد با اين مراكز تبادل اطلاعات داشته باشد و در شناسايي و حمله به اهداف با دقت بيشتري عمل كند . اين موشك در كنار اين تجهيزات پيشرفته به يك دوربين تلويزيوني هم مجهز است كه با ارسال تصاوير به مركز فرماندهي به فرماندهان اجازه ميدهد تا اهداف را مشاهده نمايند و يكي از آنها را براي نابود كردن به وسيله موشك انتخاب كنند . سيستم GPS موشك توماهاك ميتواند موقعيت 16 هدف را در حافظه خود نگهداري كند كه موقعيت اين اهداف ميتواند قبل از شليك و يا بعد از شليك توسط مركز فرماندهي و يا ماهواره ها و هواپيماهاي بدون سرنشين و .... يا ديگر شبكه هاي اطلاعاتي پنتاگون در اختيار موشك قرار گيرد . از امكانات ديگر موشك توماهاك امكان ارسال اطلاعات به مركز فرماندهي است به طور مثال در صورت دستور از مركز فرماندهي براي حمله به يك هدف سيستم هوشمند موشك اين فرمان را با توجه به اطلاعات خود تجزيه و تحليل ميكند و در صورتي كه موشك سوخت كافي براي اجراي دستور و يا هر مشكل ديگر مركز فرماندهي را مطله ميكند آخرين نمونه از موشك تومهاك در سال2004 در اختيار نيروي دريايي آمريكا قرار گرفته است .

توماهاك كه در ناوهاي نيروي دريايي آمريكا مورد استفاده قرار ميگيرد در يك استوانه تحت فشار نگهداري و شليك ميشود و از سيستم VLS يا همان سيستم شليك عمودي Vertical Launch Systems استفاده ميكند اما با تغييراتي كه در سيستم شليك آن داده شده است توماهاك ميتواند از زير آب توسط زير دريايي هاي كلاس لوس آنجلس هم شليك شود و براي اين كار از محفظه شليك اژدر استفاده ميشود . براي شليك توماهاك از زيردريايي بعد از خروج موشك از محفظه شليك اژدر در زير آب به دو روش انجام ميشود روش اول به وسيله فشار گاز ( مانند سيستم VLS) و يا با فشار آب شليك ميشود بعد از خروج از محفظه اژدر يك بوستر تقويت كننده مجهز به سوخت جامد به موشك كمك ميكند تا به سطح آب برسد. بالهاي موشك توماهاك بعد از شليك ( چه در سطح و در زير آب بعد از رسيدن به سطح ) بعد از مدت كوتاهي باز ميشود و بعد از آن دريچه هوايي موتور توربوفن موشك باز ميشود و موتور موشك فعال ميشود.
تصویر
موشك توماهاك مثل تمام موشكهاي كروز از سيستم هدايت داخلي براي شناسايي و حمله به هدف استفاده ميكند و سيستم هدايت موشك توماهاك از TMPC يا مركز برنامه ريزي ماموريت Theater Mission Planning Center و سيستم برنامه ريزي در كنار سيستم كنترل تسليحات ( براي نمونه مورد استفاده در ناوها) و سيستم كنترل نبرد ( در نمونه مورداستفاده در زير دريايي ها) تشكيل شده است .

نمونه هاي مختلفي از سيستمهاي كنترل براي توماهاك ساخته شده است كه 3 سيستم مورد استفاده قرار گرفته اند :

TWCS ( Tomahawk Weapon Control System ) : اولين سيستم مورد استفاده در توماهاك بود كه در سال 1983 مورد استفاده قرار گرفت .

ATWCS(Advanced Tomahawk Weapon Control System ): اين سيستم از سال1994 در موشك توماهاك استفاده شد .

TTWCS(Tactical Tomahawk Weapon Control System) :اين سيستم از سال2003 در موشك توماهاك مورد استفاده قرار گرفت .
======================================================
موشك كروز توماهاك BGM-109 Tomahawk Cruise Missile :

گشور سازنده:ايالات متحده امريكا
شركت سازنده : Raytheon/McDonnell Douglas
سال ورود به خدمت : 1983
قيمت هر واحد : 750 هزار دلار
موتور موشك : F107-WR-402 turbofan
وزن هنگام شليك : 1440 كيلوگرم
طول : 5.56 متر با بوستر 6.25 متر
قطر : .52 متر
طول بالها : 2.67 متر
سرعت : 880 كيلومتر در ساعت
سر جنگي : در نمونه استاندارد 450 كيلوگرم
سيستم هاي هدايتي : GPS/ TERCOM/ DSMAC
كشورهاي استفاده كننده : نيروي دريايي آمريكا و انگليس و هلند و فرانسه
==================================================
تصویر
تصویر
=====================================================
منبع:وبلاگ هوانوردی نظامی
  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جدیدترین نمونه های موشکهای کروز تام هاوک قابل هدایت در حین پرواز برای انهدام اهداف متحرک را دارا میباشند اما اکنون پروژه ای در دست تکمیل میباشد که در آن موشکهای Tomahawk و هواپیماهای بدون سرنشین کوچک توسط تیمهای عملیاتی ویژه به صورت دسته شکارچی-قاتل مورد استفاده قرار گیرند. به طور اساسی، تیمهای SOF هواپیماهای بدون سرنشین کوچک را برای نشانه گذاری و رهگیری دشمن و ارسال اطلاعات هدف از UAV به مرکز کنترل جهت هدایت موشکها در هر زمانی که هدف موقعیت خود را تغیردهد مورد استفاده قرار میدهند.
فعالیتهای زیادی برای یکپارچه سازی موشکهای Tomahawk و هواپیماهای بدون سرنشین کوچک تاکنون صورت گرفته. تا کنون 10 تا 15 تست پروازی در سال فقط برای اطمینان از عملکرد نرم افزارهای به روز شده در حین عملیات صورت پذیرفته است. این تستها به همراه نیروهای ویژه، نیروی دریایی، تفنگداران دریای و نیروهای ویژه انگلیس صورت پذیرفته است. هدف از انجان این تستها، هدف یابی، رهگیری و کوتاه کردن زمان پرواز موشکهای کروز Tomahawk برای هرچه تاکتیک پذیرتر کردن تام هاوک میباشد.
این یک سلاح مبتنی بر شبکه بوده که قابلیت هدایت در حین پرواز را دارا میباشد. نوامبر گذشته، موشک Tomahawkپرتاب شده از سواحل غربی توسط زیردریایی Astute انگلیس، توسط مرکز کنترل تیم عملیات ویژه در حین پرواز از لندن هدایت میشد.بیش از 230 موشک Tomahawk بر علیه نیروهای معمر قذافی در لیبی شلیک و ناتو را از انجام موفقیت آمیز عملیات مطمئن ساخت زیرا تام هاوک اولین بازوی عملیاتی بر علیه سیستمهای دفاع ضد هوایی بود و بیشتر هواپیماهای نابود شده را بر روی باند منهدم کرد.

centralclubs.com/topic-t88971.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='death' timestamp='1402862321' post='386200']
دانلود نمیشه !
[/quote]

بعضي مواقع مشكل داره ... دوباره سعي كنيد :rose:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا تشکر خالی کافی نبود گفتم بنویسم
راستی اگر مدیران محترم بخشی رو برای دانلود مستندها بگذارند خیلی خوب میشه
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='saeghe_1' timestamp='1402868632' post='386246']
من هیچکدومو نتونستم دانلود کنم
[/quote]
این لینک رو تو IDM وارد کنید:
http://tb23.trainbit.com:8090/files/6090391884/v34D766463752B7073336672534B476B4B2F423468572B622F765353323635454E473658536C7567755344493D/
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادران شما IDM ... اينترنت دانلود منجر داريد ؟ چون براحتي با اين نرم افزار قابل دانلود هست
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله IDM دارم و این کاری که شهاب گفت رو هم انجام دادم جواب نداد. بهترین سایت جهت آپلود در حال حاضر سرویس مدیافایر هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان این قضیه عبور تاماهاوک از روی کوههای زاگروس برای حمله به بغداد ناشی از ضعف ایران در پوشش و درگیری پدافند بود یا ناشی از همکاری ایران با ﺁمریکا ؟ ویرایش شده در توسط kamangir2020

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='kamangir2020' timestamp='1403257801' post='387139']
دوستان این قضیه عبور تاماهاوک از روی کوههای زاگروس برای حمله به بغداد ناشی از ضعف ایران در پوشش و درگیری پدافند بود یا ناشی از همکاری ایران با ﺁمریکه ؟
[/quote]
این خبر از کجا اومده ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1403257874' post='387140']

این خبر از کجا اومده ؟
[/quote]
همون موقع هم خبرهایی درز شده بود و در همین مستند هم به ﺁن اشاره شده. ویرایش شده در توسط kamangir2020

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از نظر من این کار توجیه نداره. مسیر کوتاه‌تر؟ گریز از پدافند عراق؟ ورود این موشکها به فضای ایران یعنی یه تست مجانی برای سیستم های راداری ایران ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.