MR9

پهپادهای آمریکایی فقط باعث افزایش خشونت و جابجایی تروریست‌ها شده است

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center][size=6][color=#FF0000]بسم الله الرحمن الرحیم [/color][/size][/center]
[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/eshraf_ir-oxford-us-drones-pakistan.jpg[/img][/center]


[color=#ff0000][size=5]-- دوستان این نخستین تاپیک من با تصویر است (تاپیک مصور :mrgreen: :mrgreen: ) که تصویر آن به درستی از گالری آپلود شده است . بابت مزاحتمهای مکرری که خدمت دوستان داشتم برای یادگیری و همچنین آپلود تصاویر در گذشته از منبعی غیر از گالری از همه عزیزان عذرخواهی می کنم :blushing: .[/size][/color]

یک اندیشکده انگلیسی در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص استفاده پهپادهای آمریکایی در پاکستان عنوان کرد که این حملات تأثیری در از بین بردن تروریسم در پاکستان نداشته است و تنها موجب افزایش خطر تروریسم، خشونت و ناامنی در سایر نقاط پاکستان شده است.

اندیشکده انگلیسی «گروه تحقیقاتی آکسفورد» در گزارشی مفصل به بررسی تأثیرات منفی و مخرب سیاسی و اجتماعی حملات پهپادی آمریکا در پاکستان پرداخته است. در این گزارش عنوان شده است که علاوه بر اینکه این حملات پهپادی تأثیرات بسیار مخربی بر جامعه پاکستان گذاشته است، موجب شده تا شبه‌نظامیان و تروریست‌های پاکستان برای در امان ماندن از این حملات با سایر نقاط پاکستان نقل مکان کنند. می‌توان گفت این حملات تأثیری در از بین بردن تروریسم در پاکستان نداشته است و تنها موجب افزایش خطر تروریسم، خشونت و ناامنی در سایر نقاط پاکستان شده است.
[color=#ff6600][b]■ [/b][b]حملات پهپادهای آمریکایی موجب افزایش خشونت در سراسر پاکستان شده است [/b][b]■[/b][/color]
بر اساس گزارش جدیدی که از سوی گروه تحقیقاتی [b]«[/b]کنترل از راه دور[b]» [/b]منتشر شده، حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبیله‌ای پاکستان موجب نقل مکان تعداد بسیار زیادی از تروریست‌ها به سایر مناطق این کشور شده است که همین امر افزایش خشونت در سراسر پاکستان را در پی داشته است. این گزارش به حملات بزرگ در فرودگاه بین‌المللی کراچی می‌پردازد؛ حملاتی که به کشته شدن دست‌کم ۳۴ نفر منجر شد. این حملات در حالی اتفاق می‌افتد که آمریکا حملات پهپادی خود را پس از پنج ماه وقفه از سر گرفته است.
این گزارش که با عنوان [b]«[/b]جابجایی تروریست‌ها و پیامدهای اجتماعی حملات پهپادهای آمریکایی در پاکستان[b]» [/b]منتشر شده است، نشان می‌دهد که برنامه پهپادهای آمریکا در پاکستان موجب شده است تعداد بسیار زیادی از تروریست‌ها برای در امان ماندن از حملات، از مناطق قبیله‌ای که تمرکز حملات پهپادهای آمریکایی بر روی آن‌هاست نقل مکان کنند. این اتفاق به نوبه خود پیامدهای منفی بسیاری در سطح جامعه پاکستان ایجاد کرده است، پیامدهایی نظیر افزایش افراطی‌گری، فرقه‌گرایی و خشونت‌های گروهی و همچنین قاچاق مواد مخدر و اسلحه.

[color=#ff6600][b]■ [/b][b]افزایش بی‌سابقه خشونت شبه‌نظامیان پاکستان [/b][b]■[/b][/color]
این تحقیق نشان می‌دهد پاکستان از سال ۲۰۰۷ تاکنون شاهد تشدید خشونت‌ها بوده است (در حدود ۵۰۰۰۰ مورد مرگ‌ومیر بر اثر مواردی چون بمب‌گذاری‌های انتحاری، دستگاه‌های انفجاری ابداعی یا بمب‌های دست‌ساز و اصابت گلوله) که در تاریخ خشونت‌های شبه‌نظامیان این کشور بی‌سابقه است. این گزارش با تمرکز بر چهار منطقه به شدت آسیب‌دیده کراچی، منطقه [b]«[/b]خرم[b]»[/b]، پنجاب و بلوچستان این‌گونه استدلال می‌کند که میان افزایش خشونت‌ها و فراوانی حملات پهپادهای آمریکایی در طول این مدت ارتباط مستقیمی وجود دارد.
افزایش حملات علیه احزاب سیاسی سکولار، آدم‌ربایی و جرائم خرد در کراچی که پس از سال ۲۰۱۰ میلادی رخ دادند با افزایش چشمگیر حملات پهپادهای آمریکایی در سال ۲۰۱۰ مصادف بوده است (۱۲۲ مورد در سال ۲۰۱۰ در مقایسه با ۳۶ و ۵۴ مورد به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹). فرار تعداد بسیار زیادی از شبه‌نظامیان از منطقه وزیرستان شمالی به منطقه [b]«[/b]خرم[b]» [/b]پاکستان همزمان با افزایش خشونت‌های فرقه‌ای در این مناطق صورت پذیرفت (از سال ۲۰۰۷ تاکنون قبیله شیعه [b]«[/b]توری[b]» [/b]در منطقه خرم در حدود ۲۰۰۰ نفر را در نتیجه این خشونت‌ها از دست داده است). در پنجاب، افزایش حملات به اقلیت [b]«[/b]احمدی[b]» [/b]منطقه پنجاب و همچنین جوامع شیعی و مسیحی از سال ۲۰۰۷ تاکنون با نقل مکان عده کثیری از شبه‌نظامیان از مناطق قبیله‌ای فدرال به منطقه پنجاب همزمان بوده است.

[color=#ff6600][b]■ [/b][b]عواقب گسترده و ناخواسته سیاسی و اجتماعی حملات پهپادی در جوامع مورد هدف [/b][b]■[/b][/color]
این گزارش بیان می‌کند که می‌توان از تجربه آمریکا درس‌هایی آموخت که برای سیاست‌های آتی انگلیس در خصوص پهپادها مفید و مثمر ثمر خواهد بود. به ویژه، کشورها و دولت‌هایی که از پهپادهای مسلح استفاده می‌کنند باید عواقب گسترده و ناخواسته سیاسی و اجتماعی حملات پهپادی در جامعه هدف را در نظر داشته باشند و در قبال آن احساس مسئولیت اخلاقی کنند.
دکتر ولی اسلم، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه باث و نویسنده این گزارش می‌گوید: [b]«[/b]علاوه بر آسیب‌های اجتماعی این حملات در جامعه پاکستان، اینکه تصور می‌شود حملات پهپادی در مقابله با تروریسم مؤثر بوده است، خطای بزرگی است. حملات پهپادی صرفاً با پراکنده کردن تروریست‌ها به سایر مناطق کشور توانسته تا حدی تهدیدات در مناطق قبیله‌ای فدرال را از بین ببرد. در حقیقت، این عمل موجب افزایش خطر تروریسم از طریق رادیکالیزه کردن افراد در دیگر مناطق این کشور شده است. ما برای مبارزه با تروریسم باید به ریشه‌های بی‌ثباتی (ضعف سیستم آموزشی و نبود حاکمیت قانون در مناطق قبیله‌ای فدرال) بپردازیم، عواملی که موجب بقا، نیروگیری و فعالیت‌های این شبه‌نظامیان می‌شوند.

[color=#ff6600][b]■ شکست استفاده از پهپادها به عنوان استراتژی موفق در جهت مبارزه با تروریسم[/b][b] ■[/b][/color]
کارولین دونلان، مدیر پروژه [b]«[/b]کنترل از راه دور[b]» [/b]نیز در این باره می‌افزاید: [b]«[/b]این گزارش نشان می‌دهد که استفاده از پهپادها به عنوان استراتژی موفق در جهت مبارزه با تروریسم در پاکستان با شکست روبرو شده است و در مفهوم گسترده‌تر، جنگ‌افزارهای کنترل از راه دور در حل‌وفصل مؤثر درگیری‌ها و مناقشات با محدودیت‌های بسیاری مواجه‌اند. می‌توان گفت با افزایش استفاده از این پهپادها در سومالی، یمن و افغانستان توسط آمریکا و همچنین توسط دولت انگلیس در افغانستان، این گزارش که به موضوع پاکستان می‌پردازد، در نشان دادن پیامدهای استفاده از این جنگ‌افزار جدید نقش حیاتی ایفا می‌کند.[b]»[/b]

[color=#ff6600][b]پایان[/b][/color]

[color=#ff6600][b]بن پایه : [url="http://www.eshraf.ir/1985"]http://www.eshraf.ir/1985[/url][/b][/color] ویرایش شده در توسط MR9
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.