hamedof

یخ زدگی هواپیما

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[right]یخ شفاف از همه بد تره. قبل پرواز مهندس هواپیما باید بازدید دقیقی داشته باشه که اگه به وجود اومد از دی ایس استفاده کنند. کلا زمستون و یخ زدگی بال و بدنه بد بختیش فقط مال مهندس های هواپیماست[/right]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='HosseinDalirian' timestamp='1404219794' post='389544']
لطفا بگید که این اتفاق کجا افتاده؟
[/quote]

[right]اگر این سوال رو از من پرسیدید باید بگم کلا زمستون که دما پایینه و وقتی هواپیما روی زمینه و برف میاد اگر کوچکترین سطحی یخ زدگی بشه یا برف تشکیل شه هواپیما بره پرواز این یه زره کل سطح رو به مرور پر میکنه و هواپیما استال میکنه یخ شفاف به دلیل سخت دیده شدن کارو سخن میکنه. روی زمین مهندس مسئول هواپیما علامه بر چک کلیه سطوح بال باید ورودی موتور ها رو هم چک کنه. یادم میاد یه شب هوا اینقدر وحشتناک بود که حتی کل لندینگ گیر استرات هم یخ زده بود و با هوای گرم ماشین ایر کاندیشن یخ ها ور نیم ساعت میشکوندیم.در کل زمستون یعنی یخ و یخ یعنی خطر برای هواپیما و این یعنی استرس چند برابر برای مسئولین شیفت پروازی[/right]

[right]من از جناب حامدف تشکر ویژه ای میکنم چون این تاپیک خیلی سنگینه و وقت زیادی میبره اما استقبال نشده. این رو بزارید رو این حساب که دوستان نوعی علاقه نظامی دارن و این مطلب سیویل هست و شرکت کمتری صورت گرفته....[/right]

[right] :rose: :rose: :rose: :rose:[/right] ویرایش شده در توسط IRIAF
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بیخیال برادر من ! ما که دیگه عادت کردیم :)

داخل امضام لیست تاپیک هام هست ... اکثرا شاید به جز پست های خودم یکی دو صفحه هم نرفته باشه جلو :)
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='hamedof' timestamp='1404223423' post='389559']
بیخیال برادر من ! ما که دیگه عادت کردیم :)

داخل امضام لیست تاپیک هام هست ... اکثرا شاید به جز پست های خودم یکی دو صفحه هم نرفته باشه جلو :)
[/quote]

[right]علاقه های شما بحث های سنگین تخصصی هست و مسائل سیویل. واسه همین شرکت درش کمه اگر دقت کنید دوستان عموما در تاپیک های نظامی خبری و مسائل ساده نظامی شرکت میکنند. باز هم از بحث های تخصصی شما تشکر میکنم. استفاده کردم.[/right]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
200 تا 500 درصد ؟! مطمئنید؟
اون anti ice و deice رو هم ضد یخ و یخ زدایی ترجمه کردم داخل متن ...
سرعت استال رو هم میشه توضیح بدید ؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[right]سرعت استال هواپیما رو 15 درصد[color=#ff0000] کاهش[/color] می ده[/right]
[/quote]

افزایش،


با تشکر ویژه از حامد خان عزیز و جناب کرکس. ویرایش شده در توسط MOHAMMAD
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1404242404' post='389627']
افزایش،

کاهش.

با تشکر ویژه از حامد خان عزیز و جناب کرکس.
[/quote]

افزایش افزایشه که از نظر من :mrgreen: نیروی پسا که کم نمیشه؟ نیروی لیفت کاهش پیدا می کنه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#222222][font='Helvetica Neue', Arial, Verdana, sans-serif][size=4][background=rgb(255, 255, 255)]اقا محمد عزیز من این مسئله رو دابل چک کردم . افزایش نیست کاهش هست . یعنی کاهش 15 درصدی سرعت استال . این رو از کتب درسی سال پیش خودم بنام From the Ground Up که اتفاقا جزو کتاب های درسی خلبانان توی کانادا هم هست دابل چک کردم . ببینید وقتی ارودینامیک رو مالعه می کنید چند فاکتور هست که سرعت استال هواپیما رو تایید می کنه . Airfoil ، چگالی هوا ، وزن و نیروی لیفت هست . در ارودینامیک می خونیم که وقتی وزن افزایش پیدا می کنه سرعت استال هواپیما هم افزایش پیدا می کنه . نمیدونم چقدر به مسئله Maximum Lift coefficient اشنایی دارید . سخت هم هست بتونم به فارسی توضیحش بدم . همین کلمه رو که نوشتم در گوگل سرچ کنید . اگر چگالی هوا کاهش پیدا کنه سرعت استال افزایش پیدا می کنه . بنابراین هرچقدر ارتفاع افزایش پیدا کنه سرعت استال افزایش پیدا می کنه . اما مسئله مهم که مورد بحث ما هست Airfoil یا به زبان ساده بال ها هستند . اولین درسی که در مسئله ایرفویل ها بهتون یاد می دن اینه که هر چقدر ایرفویل ها بزرگتر و زخیم تر باشند سرعت استال هواپیما کاهش پیدا می کنه . وقتی دور بال های هواپیما یخ می زنه زخامت یا Thickness بال ها رو زیاد تر می کنه و به استناد به همون تئوری در ارودینامیک که بال های زخیم تر باعث کاهش سرعت استال می شن ، یخ زدگی بال ها باعث کاهش سرعت می شن . امیدوارم سؤال جناب hamedof هم پاسخ داده باشم . [/background][/size][/font][/color] ویرایش شده در توسط karkas
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از مطلب بسیار عالی شما ، حقیقتا موضوع ناب و دارای پتانسیل بسط و بررسی بالایی است

یخ زدگی به جز اثراتی که بر نیروهای هواپیما و حرکتش میذاره ، تاثیرات مخربی بر ابزار دقیق (instrumentation) هواپیما داره که در مواردی همین تاثیر موجب حوادث مرگباری شده

یکی از سنسورهای مهم که همواره در معرض یخ زدگی هست Pitot Tube می باشد که حتی در مقابل یخ زدگی های نه چندان شدید هم تاثیر پذیری بالایی دارد ، pitot tube همانطور که در لینک زیر توضیح داده شده از طریق اندازه گیری اختلاف فشار دینامیکی ، سرعت هواپیما را بدست میدهد.

[url="http://www.military.ir/forums/topic/25081-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-pitot-tube/"]http://www.military....رسی-pitot-tube/[/url]

ایجاد لایه ی یخ در مقابل مسیر هوای اصلی لوله pitot و بلوکه شدن آن باعث خطای شدید در میزان اندازه گیری سرعت هواپیما و نتیجتا خطای سیستم اتوپایلوت در هدایت هواپیماست. در واقع پیتوت تیوب بلوکه شده به ارتفاع سنج تبدیل میشود و با افزایش ارتفاع هواپیما ، افزایش سرعت را نشان میدهد.

این مشکل در مواردی از جمله سانحه پرواز 6231 هواپیمایی northwest Airline و پرواز 447 هواپیمایی Airfrance نقش داشته است

[url="http://www.nrc-cnrc.gc.ca/obj/images/solutions-solutions/facilities-installations/pilot_tube.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/pilot_tube5B15D.jpg[/img][/url]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان سوالی دارم

ایا شرکتهای خدماتی برای هر نوع هواپیما ضد یخهای متفاوتی استفاده میکنه؟ منظورم بیشتر این هست که به چه دلیلی از ضد یخهای متفاوتی استفاده میکنن؟

تو یه فرودگاه داخل شهری من دیدم که از یه پودر تقریبا کرم رنگ استفاده میکردن و در فرودگاهی دیگه از پودری مثل برف و متمایل به سفید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام به اساتید گرامی من به عنوان کسی که سر رشته ای ندارم یه سوال برام پیش اومد
درسته که در مورد حمل و نقل عمومی بحث میشه ولی بنظرم باید در مورد پرنده های نظامی هم صادق باشه مثلا در مورد جت های بال متغییر اگه قبل از تغییر حالت مثلا به شکل دلتا دچار یخ زدگی بشه چه اتفاقی می افته و چکار میشه کرد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم