Farhud

آمادگی برای نبردهای هوایی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center][url="http://www.hotup.ir/upload/st3r_bild_5.jpg"]http://www.hotup.ir/upload/st3r_bild_5.jpg[/url][/center]


برای آموزش خلبانان جت های یوروفایتر یکی از مدرن ترین سیستم های شبیه ساز دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.نیروی هوایی کشور آلمان با کمک این شبیه ساز خلبانان را با تجهیزات و سیستم های داخل کابین جت های جنگنده قبل از اینکه با یک هواپیما در آسمان به پرواز درآیند آشنا می کند.

با یک حرکت کوتاه در دسته فرمان،خلبان«پیتر مایس برگر»به سمت چپ می گردد و به فرودگاه نیروی هوایی نزدیک می شود،جایی که مامن و موطن گروه پروازی JG73 است.فقط چند دقیقه دیگر طول می کشد تا او جت یوروفایتر را مطمئن و سلامت به زمین بنشاند.تمام این مراحل مجازی است و در جدیدترین شبیه ساز نیروی هوایی آلمان انجام می شود.

برای آموزش خلبانان جت یوروفایتر،سرگرد بازنشسته 43 ساله ارتش که در زمان فعالیتش در نیروی هوایی،خلبان فانتوم (F4-F) و MIG-29 بوده گزارش می دهد:از مدرن ترین تجهیزات آموزشی ASTA (Aircrew Synthetic Training Aids) بهره گیری به عمل می آید.تجهیزات ASTA از چند قسمت اصلی تشکیل شده،قسمت تمرین در کاکپیت (CT) Cockpit Trainer با تجهیزات کمی مختصرتر از نظر سیستم های دیداری Head-up-Display و Full Mission Simulator (FMS) که خلبان در یک شبیه ساز گنبدی دارای قطر حدود 8متر می نشیند و در سطح داخل این گنبد تصویر محیط احاطه شده اطراف خلبان به نمایش درمی آید.مرکز آموزش و تمرینات(ATZ) با لوازم و وسایل کمک آموزشی برای دروس تئوری و شبیه ساز ساده تر شده Interim Trainings Device (ITD) همه به این مجموعه تعلق دارند و در یک ساختمان ویژه و امن نگهداری می شوند.

[center][url="http://www.hotup.ir/upload/o1vv_asta-simulator.jpg"]http://www.hotup.ir/upload/o1vv_asta-simulator.jpg[/url][/center]

[center]شبیه ساز داخل کابین از 5 پروژکتور ویژه بهره گیری به عمل می آورد.[/center]

در هر مرکز آموزش جت های یوروفایتر،یک دستگاه شبیه ساز ASTA نصب گردیده ولی تجهیزات (ATZ) فقط در مرکز Laage نصب و راه اندازی شده که از آن برای بازآموزی مجدد خلبانان قدیمی نیروی هوایی بهره گیری به عمل می آید.

خلبان سابق نیروی هوایی آلمان می گوید:حتی دستگاه CT خودش یک شبیه ساز ارزشمند است که دارای 5 کانال دیداری است ولی FMS چیز دیگری است.این دستگاه عملا دارای یک کابین خلبان واقعی با همه خصوصیات و تجهیزات آن بوده که احساس حضور در کابین هواپیما را شبیه سازی می کند. حتی یک دستگاه Head-up-Display آن یک دستگاه واقعی است.FMS دارای 13 کانال دیداری با زاویه 360 درجه بوده که تمام گوشه و کنار فضا را نمایان می سازد و علاوه برآن از6پروژکتور بهره گیری شده که اهداف هوایی دوردست را نمایان و قادر بوده سایه های اهداف هوایی را با قدرت نمایش بالا در داخل گنبد به نمایش درآورد. در حالی که می توان از تجهیزات CT فقط با یک گوشی سود جست،ضروری است که برای بهره گیری از شبیه ساز FMS با تجهیزات کامل خلبانی و پرواز استفاده شود.

صندلی های باد شونده،سفت کننده کمربند ایمنی و تنفس تحت فشار،از عواملی هستند که حرکت و نیروهای ناشی از شتاب ثقل را در کابین خلبان به طور واقعی شبیه سازی می کنند،اما در نظر است که سیستم CT نیز از ویژگی هایی بهره گیرد که در سیستم شبیه ساز FMS وجود ندارد و آن اینکه این سیستم قادر خواهد بود شبیه سازی پرواز جت های دیگر را به خود اختصاص دهد و این امر با در نظر گرفتن تمام پارامترهای پروازی مهم و اختصاصی صورت خواهد پذیرفت.

[center][url="http://www.hotup.ir/upload/ubcy_typhoon_simulator.jpg"]http://www.hotup.ir/upload/ubcy_typhoon_simulator.jpg[/url][/center]

[center]12 پروژکتور برای ایجاد تصویر کامل کل افق تعبیه شده است .معمولا تمرینات پروازی با لباس خلبانی انجام می گیرد.[/center]

تمرین با شبیه سازهای شبکه شده

اگر از اختلاف های مذکور بگذریم،درسایر جهات شبیه سازها از نظر عملکرد یکسان هستند.هردو این شبیه ساز ها هم می توانند به صورت شبکه با هم کار کنند و هم به صورت مخالف با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند.در این شبیه سازها می توان نمایش های مختلفی را برنامه ریزی نمود.مثلا خلبان نشسته در پشت شبیه ساز FMS می تواند بر علیه خلبان نشسته در پشت شبیه ساز CT وارد کارزار شود و یا اینکه هر دو خلبان به عنوان یک گروه عملیاتی بر علیه دو و یا چند دشمن فرضی مبارزه کنند.

در این راستا امکانات فراوانی وجود دارد و می توان آنها را برنامه ریزی نمود.در صورت بهره گیری از این امکانات،از شبیه ساز CTهواپیمای به پرواز درآمده از سوی خلبان در پشت شبیه ساز FMS به صورت سایه ای متحرک مشاهده خواهد شد.اگر چنانچه خلبان در پشت دستگاه CT یک هواپیمای MIG-29 را به پرواز درآورد،خلبان FMS یک هواپیمای MIG-29 را در آسمان شبیه سازی شده مشاهده خواهد کرد و اگر تعداد بیشتری از هواپیماها به طور مجازی به پرواز درآیند خلبان FMS همان تعداد هواپیما را با نوع انتخاب شده ملاحظه خواهد نمود و این تعداد تا 200 فروند هواپیما قابل افزایش است.

اتصال شبکه این شبیه سازها به محل استقرار آن خلاصه نمی شود.این تفاوتی ندارد که در کجا این تجهیزات استقرار یافته اند و آیا آنها از طریق سیستم شبکه LAN و یا WAN به هم متصل شده اند،هدف این است که شبیه ساز های ASTA بتوانند با مراکز دیگر آموزشی و شبیه سازهای آنها برنامه های مشترکی داشته و با آنها تمرین کنند.

ما حتی قادر خواهیم بود بصورت تئوری با سایر شبیه سازهای دیگر کشورها،برنامه های مشترکی داشته باشیم ولی این جریان هنوز برنامه ریزی نشده است.

ویژگی شبیه سازهای FMS و CT عمق و بعد شبیه سازی آن است.مثلا در صورت از کار افتادن یکی از موتورهای جت جنگنده نه تنها مشکلات فنی آن به تصویر درمی آید بلکه تاثیرات بعدی آن نیز که بستگی به سرعت هواپیما،ارتفاع آنت و وضعیت پروازی دارد انعکاس یافته و نشان داده می شود و این وضعیت جدید دوباره با محاسبات کامپیوتری حالات بعدی را مشخص می سازد.

با کمک این شبیه سازها خلبانان آتی یوروفایتر قبل از اینکه با یک هواپیما در آسمان به پرواز درآیند با کابین خلبان و اعمال اساسی این جت جنگنده آشنا می شوند.در ادامه آموزش این خلبانان،چگونگی تسلط بر اوضاع اضطراری و رویدادهای غیرمترقبه را در آسمان توسط شبیه سازها فرا می گیرند.

جهت آموزش خلبانان قدیمی یک دوره آموزشی TX (20جلسه) برای هدایت هواپیماهای جدید در نظر گرفته شده است.در4جلسه اول می بایستی این خلبانان با سیستم جدید پروازی آشنا شوند و تعلیم در 5 جلسه بعد صدور دستورالعمل های کابین خلبان صورت می گیرد.

در این تمرینات خلبانان عملیات روشن کردن جت جنگنده،به حرکت درآمدن،استارت،پرواز و فرود برروی باند پرواز را در شبیه ساز فرا می گیرند و 5 جلسه بعد برای آشنایی خلبان با لوازم و ابزار پروازی و تمرینات اضطراری در نظر گرفته شده که آخرین جلسه آن برای Check Flug در نظر گرفته شده است.بعد از این تمرینات خلبان آینده یوروفایتر می تواند برای اولین بار به تنهایی پرواز نماید.بقیه 6 جلسه باقی مانده صرف تمرین های تاکتیکی می شود.هدف از این تمرینات تعلیم خلبانان است که بتوانند در پرواز های گروهی در صحنه های مشابه واقعی عملیات انجام دهند.

[center][url="http://www.hotup.ir/upload/w4yi_spain.jpg"]http://www.hotup.ir/upload/w4yi_spain.jpg[/url][/center]

[center]گنبد شبیه ساز و پروژکتورهای آن به فضای زیادی نیاز دارند.نصب و راه اندازی آن به دقت و تخصص بالایی نیاز دارد.[/center]

در محل استقرار شرکت تولید کننده این شبیه ساز در شهر Manching آلمان نرم افزارهای این شبیه ساز تولید و آزمایش می شوند.دراین محل ایده های نو از نیروی هوایی آلمان دریافت شده و براساس آن نرم افزارهای جدید تولید می گردند و از این محل برنامه های سایر شبیه سازها کنترل می شود.برای اینکه چنین دنیای مجازی تولید گردد که در آن خلبانان آینده یوروفایتر بتوانند به طور واقع گرایانه ای با چگونگی پرواز با این هواپیما آشنا شوند،کامپیوترهای بلند قامتی (به اندازه قد یک انسان) در ساختمان آموزشگاه نصب گردیده که نرم افزارهای نصب شده بر روی آنها وضعیت پرواز با این هواپیماها را به صورت واقع گرایانه به تصویر می کشند.



منبع:ماهنامه نوآور – سال چهارم ،شماره46
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.