reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

خبری نیست شمال یمن درگیری بین شیعیان با دولت یمن هست و جنوب درگیری بین القاعده ای ها با دولت یمن هست و در حضرموت این هفته چند تا سرباز توسط القاعده اسیر شدند که وقتی القاعده ای ها به شیعه بودن چند تاشون پی برده بودن اونها رو در حالیکه فیلم برداری میکردن سر بریدن و فیلمشو منتشر کردن که تو یمن صدا کرده بود این قضیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تکفیری های انصار الشریعه در منطقه ی حضرموت با بستن جاده و بازرسی خودروهای عبوری 14 نفر از نیروهای ارتش یمن رو شناسایی و به قتل میرسونن.

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/BujKkBHCcAAbK83_large.jpg[/IMG]

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/BujKj6uIUAIlo73_large.jpg[/IMG]

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/BujK5YEIgAAP7M-_large.jpg[/IMG]

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/BujK5SAIYAE17mz_large.jpg[/IMG]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امروز با ی یمنی صحبت میکردم تا اسم الحوثی رو اوردم گفت شیعه ای و رفت
قدرن تو یمن دست کیه دقیقا؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از دوستان در تاپیک عراق یک کلیپ گذاشتن که توصیه میکنم حتما ببینید.

[url="http://www.aparat.com/v/4cleE"]http://www.aparat.com/v/4cleE[/url]

اینا از نیروهای انصارالشریعه یمن هستن که به یکی از پایگاه های شیعیان حوثی حمله میکنند.متاسفانه توی این حمله همه ی حوثی ها شهید میشوند.

نکته اول تصویر برداری هوایی از پایگاه :

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/d1c90ac95831a3e3aa35642bfbb4fca614698895B08-31-585D.JPG[/img]

نکته ی دوم تعداد نیروهای مهاجمی که توی یک وانت چپیده بودند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/d1c90ac95831a3e3aa35642bfbb4fca614698895B08-32-515D.JPG[/img]

نکته ی سوم بیخیالی بچه های حوثی که هیچ واکنشی تا قبل از رسیدن به پایگاه انجام ندادن.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/d1c90ac95831a3e3aa35642bfbb4fca614698895B08-32-375D.JPG[/img]

ودر اخر همگی شهید شدند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/d1c90ac95831a3e3aa35642bfbb4fca614698895B08-33-445D.JPG[/img]

حتما ببینید.
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

دروغ چرا ، وقتی داشتم تصاویر کلیپ رو که دوستمون گذاشته بود می دیدم ، گفتم این داره ما رو سرکار میزاره چون خیلی شبیه کانتر و بیس dust بود !

بعد گفتم باید دانلود کنم ببینم چیه و البته همون موقع مثبت رو هم دادم

دانلود که شد نگاه کردم و البته تاپیک همسایه هم که لینک اونجا اول گذاشته شده بود خوندم به علاوه نظرات برادر فتح

من فقط دو سه نکته اضافه میکنم :


1.به نظر من اصلا شبیه یه مقر نظامی که همه افراد مسلح بوده باشند نبود و حتی در لحظات اولیه هم مشخصه که خیلی ها مثل مردم عادی در حال رفت و آمد بودند ولی با شنیدن صدای شلیک دارند فرار میکنند

2.تصاویر رو که نشون میده از دو نفری که دارند فرار میکنند اصلا بهشون نمیاد که نظامی باشند یا مسلح بعد در صحنه بعدی جنازه یکی از همون ها رو نشان میده که یک عدد کلاش کنارش هست و این کلا مشکوکه

3.صدای شلیک متقابل نیومد

4.دوربین روی سر تیرانداز تکفیری خیلی باحال بود و اصولا تکنولوژی خیلی باحالی هست !

5.بیشتر به نظر من یک کمپ تدارکاتی صلواتی ! میاد این مقر ..... من به شخصه چیزی از نظامی گری که توش به جز یک ماشین با استتار نظامی ندیدم !!!!

6.آتش در حرکت شاقی نداشتند ... کاملا دیمی حمله کردند ... دقت کنید به نحوه پخش شدن شون که از بالا نشون میده و بعد صحنه تیراندازی از پایین .. و همین به نظرم یکی از دلایلی هست که این مقر یا نظامی نبوده یا نگهبان خاصی نداشته وگرنه با این آتش در حرکت مشخصا کارشون تموم بود

7.یک احتمال میدم : نفوذ کرده باشند به عنوان نیروی خودی ....!


یا حق

پی نوشت : ببخشید داشتم کانتر جی او ! بازی میکردم حس ش نبود فیلم رو به صورت حرفه ای نگاه کنم

خوب یک قسمت نوشته م رو بهتر مینویسم و اصلاح میکنم : در شماره 2 نوشته بودم تصویر نشون میده یکی شون اسلحه داره از اون دو نفر که در حال فرار می زنندشون

خوب تصحیح میکنم اینطوری::: هر 2 نفر گویا مشغول عقب نشینی به یک منطقه بهتر هستند و هر 2 هم مسلح هستند ، نفر اول از سمت راست برمیگرده و به سمت افرادی که از پشت دارند بهشون شلیک میکنند تیر می اندازه که همین سبب زمین خوردن ش میشه ، یک آتش در حرکت و پوشش و پشتیبانی اشتباه در منطقه ای کاملا اشتباه ، یعنی در این زمین و دشت باز و نیز با توجه به دقت تیر خراب افراد تکفیری باید زیگزاگ حرکت میکردند ....

به هرحال سبب زمین خوردن ش شد

نفر دوم از سمت چپ هم متاسفانه در وسط راه اسلحه خودش رو میندازه ( همون لحظه ای که دوربین نشون ش میده بعد یک لحظه دوربین از روش برداشته میشه و بعد دوباره دوربین برمیگرده به وضوح یک خط سیاه روی زمین دیده میشه که قریب به یقین اسلحه طرف هست چرا که در نمای قبلی ش همچین چیزی روی زمین نبود


به هرحال هر دوشون رو میزنه

با توجه به رویت این مساله باز هم همون مساله نفوذ مطرح میکنم

یک شاسی بلند 9 نفره با لباس های واحد سفید رنگ .... نحوه پخش در مقرشون چنگ زیادی به دل نمیزنه البته باز هم تاکید میکنم برای یک مقر که واقعا مقر نظامی باشه نه اینجا که انگار از همه جا بی خبر بهشون حمله میشه


ی
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Ernesto_Rommel' timestamp='1408183024' post='402352']
2.تصاویر رو که نشون میده از دو نفری که دارند فرار میکنند اصلا بهشون نمیاد که نظامی باشند یا مسلح بعد در صحنه بعدی جنازه یکی از همون ها رو نشان میده که یک عدد کلاش کنارش هست و این کلا مشکوکه

[/quote]
یکیشون رو که مطمئنم اسلحه دستش بود حتی وسط راه انداختش.
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10264/d1c90ac95831a3e3aa35642bfbb4fca614698895B14-41-445D.JPG[/IMG]

اون یکی هم انگار اسلحه داشت ولی خیلی مشخص نبود.

[quote name='Ernesto_Rommel' timestamp='1408183024' post='402352']

7.یک احتمال میدم : نفوذ کرده باشند به عنوان نیروی خودی ....!
[/quote]

به نظر من این احتمال از همه قوی تره.چون هیچ واکنشی نشون ندادن حتی فرار هم نکردن.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]بسم الله الرحمن الرحیم[/b]
یک جاهایی هست که اشتباه اول اشتباه آخر میشه
مثل سیستان بلوچستان خودمان
متاسفانه
اگر پایگاه نظامی بوده باشد به بدترین شکل ممکن ازش محافظت میکردند
حتی یک نگهبان هم وجود ندارد
یاد گروگانگیری سیستان افتادم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منطقه ی حوثی ها کوهستانی هست اینجا بیشتر به مناطق جنوب یمن مثل حضرموت شبیه هست
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='1236547' timestamp='1407692358' post='400865']
[size=5]انشالله حوثی ها وهابیت و ال سعود رو با کمک ایران نابود میکنن.[/size]
[size=5]حضرت محمد:پس از من (و خاندان من)اسلام دو بال دارد"یکی ایران و یکی یمن[/size]
[/quote]

لطفا نام کتاب و حدیث رو اگه میشه بیان کنین همچنین صفحه چند؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک سوال داشتم:
یکجائی خوندم که سیدحسن نصرالله ، خاندان اش از شیعیان یمن هستند.
میخواستم ببینم که این حرف درسته؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='gholam22' timestamp='1408162268' post='402305']

نکته اول تصویر برداری هوایی از پایگاه :





نکته ی سوم بیخیالی بچه های حوثی که هیچ واکنشی تا قبل از رسیدن به پایگاه انجام ندادن.


[/quote]
به كوههاي اطراف در اين تصاوير دقت كن ، اين پايگاه را از ارتفاعات زير نظر داشتن ، به نظر نمي رسه تصوير برداري هوايي صورت گرفته باشه .
[quote name='gholam22' timestamp='1408162268' post='402305']

نکته ی سوم بیخیالی بچه های حوثی که هیچ واکنشی تا قبل از رسیدن به پایگاه انجام ندادن.


[/quote]

[quote name='Ernesto_Rommel' timestamp='1408183024' post='402352']


7.یک احتمال میدم : نفوذ کرده باشند به عنوان نیروی خودی ....!


[/quote]
شناسايي پايگاه و وضعيت اون كه مدتها قبل صورت گرفته بوده .
يك تاكتيك ساده براي فريب و غافلگيري . خودرو حامل مهمات ، نيرو ، تجهيزات و ... در مسير خودش به پايگاه غافلگير شده و به غنيمت گرفته مي شه . مهاجمين سوار اون مي شن و بدون برانگيختن شك نگهبانها به هدف اصلي نزديك مي شن . افراد مستقر كه منتظر رسيدن خودي ها بودن ، كاملا غافلگير مي شن . اگر خيلي هم امروز بخوان جلو برن جاي تك تك نيروها را ديده بان بهشون اطلاع داده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به صرف داشتن اسلحه نمی شه گفت نظامی بودند ،

چون بین اعراب بادیه نشین مسلح بودن یک چیز معمول هست و حتی اسلحه ی مرد حکم ناموسش رو داره ...

یمن هم که دیگه مرکز اسلحه هست .


احتمالا تکفیری ها چهارتا زیدی بدبخت رو نشانه گذاری کردند و ریختند و کشتند .
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mehran55' timestamp='1408227548' post='402495']
یک سوال داشتم:
یکجائی خوندم که سیدحسن نصرالله ، خاندان اش از شیعیان یمن هستند.
میخواستم ببینم که این حرف درسته؟
[/quote]

بله خود ایشون در مصاحبه ای این مساله رو عنوان کردند که باعث برخی اظهار نظر های اخرالزمانی هم شد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5]یمن در آستانه قیام گسترده [/size]
عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله به دولت يمن هشدار داد كه چنانچه به خواسته هاي مردمي تا روز جمعه پاسخ مثبت ندهد، با خيزش مخالفان به منظور سرنگوني دولت مواجه خواهد شد.
وی از مردم خواست برای مقابله با ظلم و مشکلاتی که دارند حرکت کنند، و به مواضع خارجی تکیه نکنند چرا که گروه‌های سیاسی توجهی به مطالبات مردم یمن ندارند.
عبدالملک الحوثی از مردم یمن خواست برای عملی شدن مطالبات مشروعشان در سرنگونی دولت و اجرای تصمیم‌های گفتگوی ملی، به صورت گسترده وارد صحنه شوند.
الحوثی درباره جزئیات برنامه ای که از امروز (دوشنبه) آغاز می شود؛ تأکید کرد که سیل مردم به سوی پایتخت سرآزیر می شود و مردم با این کار در کنار برادران خود خواهند ایستاد و چادرهایی را برای تحصن برپا می کنند.
الحوثی تأکید کرد که صنعا تا جمعه آینده صحنه تظاهرات و راهپیمایی خواهد بود.
رهبر جنبش انصارالله اظهار داشت: در صورت بی توجهی دولت به مطالبات، برنامه‌هایی وجود دارد که از طریق کمیته های برگزاری تظاهرات به اطلاع مردم می‌رسد.
الحوثی با هشدار درباره هرگونه تعرض به تظاهرکنندگان، تأکید کرد که مردم دست بسته نخواهند ایستاد.
وی با بیان اینکه مردم به خاطر رنج و مشکلات خود قیام کرده‌اند، از نیروهای مسلح و امنیتی خواست که ابزاری در دست ظالمان نباشند.
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.