reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

    تصاویر صبح سه شنبه رهبر انقلاب در بیمارستان

 

این پست چه ارتباطی به این بحث داره؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حمله جنگنده های یمنی به حوثی ها/کشته و زخمی شدن 21 نفر در درگیری ها

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع، منابع یمنی اعلام کردند: جنگنده های ارتش یمن مراکز وابسته به حوثی ها را در مناطق مرزی میان الجوف و مأرب در شرق صنعا هدف قرار دادند.

این منابع همچنین از کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن 14 نفر دیگر در درگیری ها میان قبایل و حوثی ها در منطقه الخانق میان مأرب و الجوف و نیز درگیری های ارتش یمن با حوثی ها در منطقه الحصبه در صنعا خبر دادند.

از سوی دیگر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن گفت: یمن در شرایط دشواری به سر می برد که هوشیاری همه را طلب می کند. همه باید به مسئولیت های خود عمل کنند و حوادث قبلی صنعا کافی است. دولت همه توان خود را در راستای جلوگیری از خونریزی به کار می گیرد.

وی مجددا ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد.

 

http://www.mehrnews.com/detail/News/2369656

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

بندگان خدا از یک طرف وحشی های القاعده را انداختند به جونشون. از یک طرف مزدورهای آل سعود. از یک طرف نظامیان یمنی و حالا هم نیروی هوایی و بعد هم متهم کردن ایران به حمایتشون ( حالا حمایت خبری نصفه و نیمه العالم کجا و حمایت مثلا توپ و تانکی عربستان از رژیم بحرین کجا؟!)

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثی ها بر اطراف فرودگاه صنعا مسلط شدند ...

 

جنگ در پایتخت یمن بالا گرفته ...

 

پس از نبرد سنگین با ارتش یمن ، حوثی ها توانستند بر اطراف فرودگاه صنعا مسلط بشن . بر اثر این درگیری ها از پنج شنبه پرواز ها در این فرودگاه لغو شده .

 

درگیری های خونینی در اطراف تلویزیون رسمی یمن رخ داد که در این حال صدای انفجار مهیبی هم به گوش رسید .

در منطقه ی حتارش در شرق شهر هم گزارش درگیری داشتیم .

در شمال غربی شهر 40 نفر بر اثر درگیری های سنگین بین ارتش و حوثی ها کشته و زخمی شدند.

بر اثر درگیری ها در خیابان ثلاثین و اطراف دانشگاه ایمان ، ساکنین منطقه اقدام به تخلیه ی این مناطق کرده اند .

 

1287642684.jpeg

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درگیری‌های شدید در یمن و پیشروی انقلابیون

 

منابع خبری از وقوع درگیری‌های شدید با اسلحه سنگین بین انقلابیون و نظامیان یمنی خبر داده و تاکید کردند که مخالفان این کشور با پیشروی تا مناطق مرکز پایتخت، کنترل برخی از مقرهای دولتی را به دست گرفتند.منابع خبری از وقوع درگیری‌های شدید با اسلحه سنگین بین انقلابیون و نظامیان یمنی خبر داده و تاکید کردند که مخالفان این کشور با پیشروی تا مناطق مرکز پایتخت، کنترل برخی از مقرهای دولتی را به دست گرفتند.

به گزارش فارس به نقل از پاسگاه خبری «العهد»، مردم یمن در حالی خود را برای شرکت در نماز جمعه امروز به دعوت «سید عبدالملک الحوثی» رئیس جنبش انصار الله آماده می‌کنند که قرار است امروز مرحله جدیدی از تشدید عملیات انقلابی آغاز شود.

بر اساس این گزارش، انقلابیون یمنی کنترل مرکز نظامی «تبة صادق» را به دست گرفته و پیشروی خود به سمت دانشگاه «الایمان» را ادامه دادند.

این گزارش حاکی است که درگیری‌های صورت گرفته در اطراف دانشگاه «الایمان» به بسته شدن خیابان «الستین» صنعا منجر شد. این خیابان استراتژیک به منزل «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن منتهی می‌شود. هم اکنون شمار زیادی تانک در این خیابان مستقر شده‌اند.

تلویزیون اسکای نیوز عربی از کشیده شدن درگیری‌ها به منطقه «الحصبة» واقع در پایتخت یمن خبر داد.

بر اساس این گزارش، خیابان‌های فرعی منتهی به کاخ ریاست جمهوری یمن شاهد درگیری‌های شدیدی با اسلحه متوسط و سنگین بین مخالفان یمنی و حزب «الاصلاح» مورد حمایت ارتش یمن بود.

درگیری‌های سنگین میان مخالفان یمنی و سلفی‌های مورد حمایت ارتش این کشور در حالی صورت گرفت که صدای چند انفجار مهیب، صنعا پایتخت یمن را لرزاند. تا کنون گزارشی درباره میزان تلفات این انفجارها منتشر نشده است.

شبکه العالم نیز در گزارشی اعلام کرد که جنبش انصار الله و قبایل هم پیمان آن،منطقه همدان واقع در شمال صنعا پایتخت یمن و پادگان السلان در استان جوف را به کنترل خود درآوردند. این جنبش پس از کنترل منطقه الغیل، به سمت این پادگان بزرگ پیشروی کردند.

منطقه القابل و منطق شملان در شمال صنعا نیز شاهد درگیری شدید بین جنبش انصار الله و عناصر مهاجم گروه‌های تکفیری طرفدار حزب اصلاح بود.

درهمین حال، جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن با سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله در استان صعده ملاقات کرد.

 

منبع

 

 

یمن: حوثی ها کنترل بخشی از پایتخت را به دست گرفتند/ 40 کشته در درگیری های صنعا

 

پرواز شرکت های خارجی به فرودگاه صنعا به دلیل شدت گرفتن درگیری های مسلحانه در پایتخت یمن تعلیق شد. این تعلیق پروازها به فرودگاه بین المللی صنعا 24 ساعت طول خواهد کشید.شرکت های هواپیمایی بین المللی پروازهای خود به پایتخت یمن را به حالت تعلیق درآوردند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دلیل این اقدام شدت گرفتن درگیری های مسلحانه در شهر صنعا پایتخت یمن اعلام اعلام شد. این تعلیق پروازها به فرودگاه بین المللی صنعا 24 ساعت طول خواهد کشید.

صنعا شاهد درگیری های شدید مسلحانه میان معترضان حوثی و ارتش یمن است.

معترضان حوثی از چندی پیش با برگزاری تجمعات اعتراض آمیز خواستار استعفای کابینه و لغو افزایش قیمت بنزین شده بودند.

حوثی ها، شیعیان زیدیه (4 امامی) هستند که استان صعده در شمال یمن مرکز اصلی استقرار آنهاست. حوثی ها هم اکنون در قالب حزب سیاسی - نظامی به نام "انصار الله" فعالیت می کنند. آنها سابقه طولانی در اعتراض به دولت مرکزی دارند و بارها با ارتش یمن وارد جنگ شده اند.

بی بی سی هم نوشت: شماری از اعضای مسلح حوثی توانستند کنترل بخش هایی از شهر صنعا را به دست بگیرند.
 
خبرنگار شبکه الجزیره نیز اعلام کرد: در درگیری های خیابان الثلاثین شهر صنعا میان حوثی ها و ارتش یمن،‌ 70 نفر از حوثی ها کشته و 20 نفر دیگر از آنها بازداشت شدند. علاوه بر این 15 نفر از اعضای ارتش یمن هم در خیابان الستین صنعا کشته و دهها نفر دیگر از نظامیان یمن زخمی شدند.

حوثی ها همچنین ساختمان رادیو تلویزیون دولتی یمن را با استفاده از سلاح سنگین مورد هدف قرار دادند.

درگیری ها در اطراف ساختمان رادیو تلویزیون دولتی یمن در صنعا منجر به کشته شدن 2 عضو ارتش و 20 نفر از حوثی ها شد.

رسانه های یمنی مدعی هستند شماری از هواداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در صف حوثی ها قرار گرفته و از آنها حمایت می کنند اما حوثی ها و علی عبدالله صالح این موضوع را تکذیب کرده اند.

شبکه العالم هم اعلام کرد: 40 نفر در درگیری ها میان حوثی ها و گروه های تکفیری در پایتخت یمن کشته شدند.

همزمان جمال بن عمر نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تلاش می کند از طریق میانجیگری میان حوثی ها و دولت،‌ به راه حلی برای توقف بحران یمن دست یابد.

شبکه اسکای نیوز عربی هم اعلام کرد: درگیری ها در صنعا میان نیروهای دولتی و افراد مسلح حامی حزب حاکم از یک سو و افراد مسلح از حوثی ها از سوی دیگر در صنعا بیش از 40 کشته برجا گذاشته است.

حوثی ها همچنین یکی از مراکز نظامی در جاده منتهی به فرودگاه صنعا را در دست گرفتند.

 

منبع

 

قطع برنامه های تلویزیون دولتی یمن

 

یکی از مقامات تلویزیون دولتی یمن گفت : سه شبکه این تلویزیون به دلیل درگیری شدید نزدیک استودیوهای پخش آنها برنامه های خود را قطع کرده اند.یکی از مقامات تلویزیون دولتی یمن گفت : سه شبکه این تلویزیون به دلیل درگیری شدید نزدیک استودیوهای پخش آنها برنامه های خود را قطع کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از صنعا، این مقام افزود: پخش برنامه ها به دلیل درگیری های شدید در صنعا که از شامگاه دیشب شروع شده بود ، اخیرا متوقف شد.

این در حالی است که منابع دیگر خبری نیز از وقوع درگیری های شدید نزدیک ساختمان تلویزیون دولتی در محله ' الجراف ' در شمال صنعا خبر داده بودند.

مخالفان دولت که روز پنجشنبه پس از درگیری با نیروهای ارتش در حومه های شمال غربی پایتخت وارد صنعا شدند ، در حال پیشروی به سوی خیابان 'سلاطین' هستند که مسیر اصلی به سوی بخش غربی صنعا به شمار می رود.

از سوی دیگر براساس گزارش های رسیده، صدها تن از ساکنان صنعا به سرعت در حال خروج از پایتخت و محلاتی هستند که صحنه درگیری شدید مخالفان دولت و نیروهای دولتی است.

مخالفان دولت از جمله گروه 'انصارالله' در هفته های خیر با بستن جاده اصلی فرودگاه بین المللی صنعا و برگزاری تحصن در برابر ساختمان های وزارتخانه های دولتی، خواستار مبارزه با فساد مالی و اداری، برکناری دولت و از سرگیری پرداخت یارانه سوخت شده اند.

 

منبع

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قطع کامل اینترنت و تلفن همراه در یمن

در پی درگیری‌های شدید در یمن، رسانه‌ها از قطع کامل اینترنت و شبکه تلفن همراه در این کشور خبر دادند.در پی درگیری‌های شدید در یمن، رسانه‌ها از قطع کامل اینترنت و شبکه تلفن همراه در این کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری اسکای نیوز عربی از وقوع درگیری‌های شدید در نزدیکی تلویزیون رسمی یمن در منطقه الجرف در شمال صنعا خبر داد.

این شبکه اعلام کرد که شبکه اینترنت و شبکه تلفن همراه در یمن قطع شده است.

پیشتر منابع یمنی اعلام کردند که در پی درگیری‌ها در خیابان "الثلاثین" در صنعا حدود 70 تن از حوثی‌ها کشته شده و حدود 20 تن دیگر بازداشت شدند.

همچنین در درگیری‌ها در خیابان "الستین" در صنعا 15 نظامی یمنی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

 

منبع

 

اطلاعاتی در مورد این کشور

 

یمن

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Yemen_%28orthographic_projection%29.svg

 

استانها

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Yemen_governorates.png

 

 

مناطق تحت کنترل گروهها و مناطق درگیری

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Yemen_division_2012-3-11.svg

 

قرمز: شهرها و مناطق تحت کنترل انصارالشریعه (شاخه القاعده در یمن)

 

آبی: شهرها و مناطق تحت کنترل حوثی ها

 

زرد کم رنگ: مناطق تحت کنترل دولت مرکزی

 

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الهی به حق رسولت و مظلومیت و حق اهل بیت رسولت به ین ملت کمک کن.... تو این اوضاع بد منطقه ای افتادن یمن دست شیعه ها یه تسکین خاطر بزرگ میتونه باشه انشالله

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تصرف یک پایگاه نظامی در صنعا توسط مردم

 

سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن از کنترل کمیته‌های مردمی بر پایگاه تیپ چهارم ارتش در مجاورت ساختمان تلویزیون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "محمد عبدالسلام" تأکید کرد که درگیری کمیته‌های مردمی با تیپ چهارم ارتش که در مجاورت ساختمان تلویزیون قرار دارد، در حمایت از مردم انقلابی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه پایگاه تیپ چهارم به عمد مناطق اطراف ساختمان تلویزیون را به صحنه درگیری تبدیل کرد، اظهار داشت که کمیته های مردمی به هیچ وجه قصد حمله به ساختمان تلویزیون را نداشتند.

عبدالسلام اظهار داشت: کمیته‌های مردمی تلاش کردند پس از پایان درگیریها با تیپ چهارم، از ساختمان تلویزیون محافظت کنند، و اکنون هم شماری از نیروهای پلیس نظامی برای حمایت و تأمین امنیت این ساختمان به سوی آن رفته‌اند.

منبع

 

 

یمن: سقوط رادیو تلویزیون دولتی به دست حوثی ها

 

حوثی ها پس از سیطره بر ساختمان رادیو تلویزیون دولتی در صنعا، پخش بر نامه های آن را متوقف کردند. با این حال چند ساعت بعد، پخش برنامه های رادیو تلویزیون دولتی یمن از مکان دیگری ازسرگرفته شد. گفته می شود این پخش جدید از یکی از پایگاه های ارتش یمن صورت می گیرد.حوثی ها توانستند ساختمان رادیو تلویزیون دولتی یمن را به تصرف خود درآورند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، تصرف ساختمان رادیو تلویزیون دولتی یمن در پایتخت پس از درگیری های شدید مسلحانه در چند روز اخیر میان نیروهای ارتش و اعضای مسلح حوثی ها روی داد.

همزمان سازمان ملل متحد از دست یابی به توافق میان دولت یمن و حوثی ها خبر داد. با این حال همچنان درگیری های مسلحانه میان دو طرف متوقف نشده است.

حوثی ها پس از سیطره بر ساختمان رادیو تلویزیون دولتی در صنعا، پخش بر نامه های آن را متوقف کردند. با این حال چند ساعت بعد، پخش برنامه های رادیو تلویزیون دولتی یمن از مکان دیگری ازسرگرفته شد. گفته می شود این پخش جدید از یکی از پایگاه های ارتش یمن صورت می گیرد.

حداقل 5 نفر در حمله حوثی ها برای تصرف ساختمان رادیو تلویزیون دولتی یمن کشته شدند. علاوه بر این کنترل استادیوم بزرگ صنعا هم به دست حوثی ها افتاد.

 هم اکنون درگیری های شدید در مناطق متعدد پایتخت در جریان است و برخی مناطق از جمله شمال منطقه قدیمی صنعا به تصرف حوثی ها درآمده است.

حوثی ها به شیعیان زیدیه (4 امامی) هوادار حسین بدرالدین الحوثی گفته می شود که خواهان کناره گیری دولت یمن و لغو افزایش سوخت هستند.  حوثی ها هم اکنون در قالب حزب "انصار الله" در حال فعالیت هستند.

حوثی ها در سال های اخیر بارها وارد جنگ شدید با دولت مرکزی یمن شدند.

افراد مسلح حوثی ها تلاش می کنند کنترل مرکز پایتخت را در دست بگیرند.

خبرنگار شبکه فرانس 24 هم درباره این درگیری ها گفت:» دهها کشته و زخمی از جمله 15 غیرنظامی در حملات خمپاره ای در صنعا کشته شدند. همزمان شمار زیادی از ساکنان پایتخت در حال ترک شهر هستند.

همزمان فرستاده سازمان ملل متحد به یمن (جمال بن عمر) از دست یابی به توافق میان حوثی ها و دولت صنعا برای حل بحران خبر داد.وی گفت که اقدامات برای امضای توافقنامه در حال انجام است.

 

منبع

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سنی طرفدار سنی دی هر کشوری و شیعه طرفدار شیعه در هر کشوری. این رو از اسلام بگیری میشه اتحاد خالص. که مثل اینکه امکان ناپذیر هست.

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمن یه کشور تموم شده هست....

فکر میکنم ما داریم جلوی نیروهای حوثی و طرفدارانش رو میگیریم وگرنه خیلی ساده میتونستن خیلی وقت پیش کار رو تموم بکنن... این نیروها خیلی راحت میتونن تمرکز کشوری مثل عربستان رو به هم بزنن....

عربستان مجبور میشه کلی نیرو منتقل بکنه به مرزش با یمن...

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همزمان با تداوم درگیری‌های شدید بین مبارزان انصارالله و وفاداران حزب سلفی اصلاح، دولت یمن در بخش‌هایی از صنعا حکومت نظامی اعمال کرده است.
کومت نظامی در چهار منطقه در شمال و غرب صنعا برقرار بوده و تا اطلاع ثانوی پا برجا می‌باشد.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صدا و سیما اعلام کرد که تیپ 21 زرهی به مردم پیوسته؟؟؟ اگر این فرار ارتشی ها و پیوستنشون به حوثی ها و طرفدارانشون ادامه پیدا کنه، میشه گفت نتایج خوبی میشه گرفت...

این حکومت نظامی ها هم مشخصا خوبه... اگر طرف برنامه‌ی درستی برای استفاده نداشته باشه، به تحکیم وحدت بین مردم و تحرکات سنگین تر می‌انجامه...

 

----------------

کاش یه نفر یه سری کلیات در خصوص یمنی ها و خواسته هاشون و گروه‌بندی ها و تاریخچه‌ی اونها و ائین و غیره رو میذاشت ببینیم چی به چیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از این جماعت آبی گرم نخواهد شد!!!! باشد تا وقتش...

  • Upvote 2
  • Downvote 21

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انقدر خوشم میاد از این آدم های خوشبین و همه چیز دان :applause:

انشالله که یمن بیوفته دست حوثی ها و درست مدیریت بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یمن/آغاز تخلیه مقرهای ارتش در صنعا/ سربازان لشکر یکم اسلحه‌های خود را تحویل دادند
مهر نوشت:
 

منابع امنیتی در یمن از تسلیم اسلحه‎های لشکر یکم ارتش یمن به نیروهای انصارالله خبر می‌دهند.

شبکه المنار در یمن در گزارشی اعلام کرد: سربازان لشکر یکم ارتش یمن تسلیم اسلحه‎های خود را به نیروهای انصارالله در پایتخت آغاز کرده‌اند.

بنابراین گزارش، نیروهای ارتش یمن هم اکنون در حال تخلیه مقرهای خود در صنعاء هستند.

هیئت رهبران انصارالله برای امضای توافق نهایی حل بحران یمن روانه صنعاء شدند

شبکه المنار در خبری فوری اعلام کرد: هیئت متشکل از رهبران جنبش انصارالله برای امضای توافق نهایی حل بحران یمن روانه صنعاء شده است.

بنابراین گزارش، در جریان امضای این توافق علاوه بر رهبران انصارالله، نمایندگان دولت یمن و  نمایندگان دیگر جریانهای سیاسی نیز حضور دارند.

این توافقنامه با نظارت "جمال بن عمر" فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن امضا خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.