reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

2 سوال: بنظرتون الان آل سقوط از عملیاتی که کلید زد پشیمون نشده؟ دوم اینکه، عدن الان دست کدوم جناح هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این سکوت از 100 تا فحش بدتره ...

 

داریم رسما دانه دانه ترتیبشان را می دهیم ... همین عمرالبشیر را وقتی سر و ته آویزان کردیم .................... minzdr.gif

 

عمان و الجزایر فهمیدن چه خبره ... 

 

ترتیب همشان را خواهیم داد ... تا مراکش !

 

برنامه های تسلیحاتی سپاه این رو به وضوح نشان میده ...

 

اینکه آمریکا داره با ما مذاکره می کنه دلائلی داره که بعدا متوجه میشید !

 

آمریکایی ها فهمیدن چه خبره ... این عرب های احمق نفهمیدن !

 

سلام

دوست عزیزم ایگونه صحبتها درست نیست همین صحبتها دشمن تراشی میکنه عمان همیشه حتی زمان شاه با ما رابطه خوبی داشته الجزایر هم بعد از انقلابشون با ما روابط بهتری داشتن

 

هر جا مردم آزاده ای باشن که بخوان از زیر بار ظلم بیرون بیان ما کمکشون میکنیم دیگه شاید خیلی به نتیجشم فکر نکنیم چون وظیفه شرعیمونه

 

همیشه وقتی راجع به کشوری صحبت میکنید در نظر بگیرید توی اون کشور همه جور آدمی هستن هم مخالف ما هم موافق ما هم شیعه و هم سنی پس بهتره دوستانمونو تبدیل به دشمن نکنیم

 

اینطور که شما میگی انگا ایران کشوری افسار گسیختش و میخواد همه کشورهای منطقه رو نابود کنه

با توجه به شناختی که چند ساله از شما دارم از شما بعیده اینطور حرف زدن

 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سخنان اردوغان در دیدار رییس جمهور ساحل عاج از مصاحبه فرانس 24 گستاخانه تر بود.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 
موافقت وزرای خارجه ۲۲ کشور عرب برای تشکیل ارتش متحد عربی در نشست شرم‌الشیخ

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، وزرای خارجه 22 کشور عربی روز پنجشنبه در نشستی در شهر «شرم‌الشیخ» با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار تشکیل ارتش متحد عربی است موافقت کردند.

کشورهای عربی می‌گویند خواستار تشکیل این ارتش برای مقابله با چیزی هستند که «تهدیدهای امنیتی در منطقه» خوانده شده است اما موافقت با این اقدام در روزی صورت گرفت که جنگنده‌های کشورهای عربی به رهبری عربستان مناطقی در یمن را هدف حمله قرار دادند.

«نبیل العربی»، دبیر کل اتحادیه عرب پس از نشست شرم‌الشیخ در جمع خبرنگاران گفت: «وزرای خارجه کشورهای عربی با تصویب یکاصل مهم که تشکیل ارتش متحد عربی است، موافقت کردند.»

نبیل عربی اهداف این ارتش را اینطور بیان می‌کند: «وظیفه این ارتش اقدام نظامی سریع برای مقابله با تهدیدهای امنیتی علیه کشورهای عرب خواهد بود.»

سران کشورهای عرب در نشستی در روزهای 28 و 29 مارس در مصر درباره پیش‌نویس این قطعنامه رایزنی خواهند کرد.

 

 

 

من احساس میکنم دست و پا زدن بعضی کشورهای منطقه و عربی 3 بخش داره:

1- قدرت گرفتن روز افزون ایران در منطقه و افزایش نفوذ ایران

2- ترس از گسترش نفوذ ایران در سایر کشورهایی که به ظاهر درحال حاضر نفوذی نداره

3- نگرانی از توافق ایران و غرب (آمریکا)

 

من به دفعات درجاهای مختلف نوشتم، الان هم میگم، به نظر من کشورهایی نظیر عربستان و... به مراتب دشمن تر از آمریکا بودند، هستند و خواهند بود.

 

چه در مسایل هسته ای و چه در مسایل دیگه، اگر بعضی افراد سالهای قبل بعضی کارها را نمیکردند و وضعیت اقتصاد در حال خاضر به این وضع نبود، مطمئنا دست ایران در سوریه و عراق و لبنان و یمن و... بازتر بود.

 

من امیدوارم با وضع پیش آمده و انشالله توافقی که صورت بگیره در سالهای آینده با پیشرفت اقتصاد ایران نفوذ ایران هم افزایش پیدا میکنه.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حملات توپخانه ای و موشکی عربستان از جنوب خاکش به شمال یمن هم شروع شده طبق خبرها. بیشتر به نظر برای فشار بیشتر به حوثی ها هست.

در خبرها بود جنبش جنوب هم فرودگاه عدن را تصرف کرده و ارتش عقب نشینی کرده. ( نحوه حرکت جنبش جنوب هم قطعا تعیین کننده هست. احتمالا مثل کردها در عراق ممکنه در این وانفسا به دنبال منافع خودشون باشند در تجزیه ی جنوب )

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا یه چیز باحال:

 

‫#‏عاجل‬: وزير خارجية اليمن
وصول اليوم قوات إيرانية الى صنعاء دعما" للحوثيين

 

عن كشف الأقنعة نتكلم:
قوات إيرانية دخلت إلى صنعاء لدعم ‫#‏الحوثيين‬

 

وزير الخارجية رياض ياسين: قوات ‫#‏إيرانية‬ دخلت ‫#‏صنعاء‬ لدعم ‫#‏الحوثيين‬

 

پر شده تو صفحه ها که ایران نیرو فرستاده به یمن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

2 سوال: بنظرتون الان آل سقوط از عملیاتی که کلید زد پشیمون نشده؟ دوم اینکه، عدن الان دست کدوم جناح هست؟

عدن بطور کامل بعد از بمباران بدست منصورهادی و نیروهاش هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

نمیدونم چرا بعضی از دوستان از استراتژی کشور که کل کشورهای منطقه رو درگیر کرده انتقاد میکنن؟! این جنگ هیچ ضرری به حال ما نداره و بالعکس بهترین فرصت برای ایجاد هرج و مرج در کشورهای مقابل هست...ائتلاف اعراب هم پایدار نیست و نمیتونه ادامه دار باشه(با توجه به اختلافات گسترده ای که بین خودشون دارن)...فکر میکنم یه عده تحت تاثیر فرومهایی مثل پاک دیفنس یا رسانه های معاند قرار گرفتن..به امید خدا در آینده شاهد تغییرات بزرگی به نفع ایران خواهیم بود...زنده باد ایران و ایرانی!

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

دوست عزیزم ایگونه صحبتها درست نیست همین صحبتها دشمن تراشی میکنه عمان همیشه حتی زمان شاه با ما رابطه خوبی داشته الجزایر هم بعد از انقلابشون با ما روابط بهتری داشتن

 

هر جا مردم آزاده ای باشن که بخوان از زیر بار ظلم بیرون بیان ما کمکشون میکنیم دیگه شاید خیلی به نتیجشم فکر نکنیم چون وظیفه شرعیمونه

 

همیشه وقتی راجع به کشوری صحبت میکنید در نظر بگیرید توی اون کشور همه جور آدمی هستن هم مخالف ما هم موافق ما هم شیعه و هم سنی پس بهتره دوستانمونو تبدیل به دشمن نکنیم

 

اینطور که شما میگی انگا ایران کشوری افسار گسیختش و میخواد همه کشورهای منطقه رو نابود کنه

با توجه به شناختی که چند ساله از شما دارم از شما بعیده اینطور حرف زدن

 

 

منظور نابود کردن نیست !

 

مگه ما به عمر البشیر خوبی نکردیم !؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران وارد نشده چون سعودی ها مداخله ی خارجی کردن در امور داخلی یمن و کارشون مشروعیت نداره  بنابراین میخوان بگن ایران از خارج وارد یمن شده ماهم باید وارد شیم در حالیکه تنها نیروی خارجی که به یمن حمله کرده سعودی ها و اعراب هستن نه ایران.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

DQIIpZi.jpg

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/NIvCK5L.jpg]thumb_NIvCK5L.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/xeXgHPp.jpg]thumb_xeXgHPp.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/bzsKOjd.jpg]thumb_bzsKOjd.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/10XCQpq.jpg]thumb_10XCQpq.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/E4lBQwG.jpg]thumb_E4lBQwG.jpg[/url]

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از ابتدای حمله تا کنون من شاهد نبودم که از جانب دول بزرگ دنیا (منظور امثال ترکیه و پاکستان و سودان نیست) حمایت رسمی از این ماجراجویی صورت بگیره، فقط مقامات عربستان هستند که چپ و راست نظر مساعد به ناف این کشور و اون کشور میبندن. البته دور از انتظار هم نبود.

نکته جالب دیگه، خبرگزاریهای غربی هستن که زمان ارجاع به این بحران به حمله عربستان به حوثی های شیعه اشاره میکنن. کلا قسمت شیعه رو فراموش نمیکنن.

__________

فعلا که درگیریها در اطراف عدن ادامه داره، فرودگاه هم محل تبادل آتش هست، مهم هست که فرودگاه امن نشه.

در ضمن القاعده و داعش هم فعال شدن و به مناطق مختلف از جمله مناطق تحت تسلط طرفداران منصور هادی حمله میکنن.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لابد تونل زدیم به یمن!! از کجا وارد شدیم؟!

 

اگر ماجرای یمن را طور دیگه ای نگاه بکنیم چی؟ اگر حوثی ها بعد از سال ها نادیده گرفته شدن تصمیم داشتند احقاق حقوق کنند ( نحوه تعاملشون با شیوه انتخاب رئیس جمهور و بعد هم انتخاب رئیس جمهور و بعد هم مذاکراتشون برای احقاق حقوقشون این خواست را نشون میداد ) ایران باید جلوشون را میگرفت ( تا اعراب و ترکیه راضی باشند مثلا؟!) ؟ اینکه ایران مدام تاکید به گفتگو میکرد یعنی تحریک ایران ؟ اینکه دو شبکه نیمچمون که به قول خودشون بیننده نداره تحلیل پخش میکرد یعنی دخالت گسترده عملی! ایران؟ اصولا با این همه دخالت اعراب به خاطر تعصبات قومی/عربی که با افتخار اعلامش هم میکنند از مداخلات سیاسی گسترده تا نظامی ترکیه حتی این روش ایران دخالت محسوب میشه ؟ اصولا اعراب به نظر زمانی راضی میشند که ایران برای مثال در قبال حرکت حوثی ها به جای همین حمایت های کلامی و رسانه ای در سرکوبشون کوشش کنه!!

 

چرا باید بزرگ نمایی بقیه در رابطه با دخالت ایران برای خودمون هم چنان باورپذیر باشه که حالا ایران را ملامت کنیم بابت اینکه چرا تحریک کردیم یا نکردیم یا اشتباه کردیم یا خیر؟ روی برخی خنجرهای حوثی ها تصاویری از برچسب های سید حسن نصرالله ( از عکس های جوانی و قدیمیش ) اون هم بسیار قدیمی که گوشه های تا خورده و محو شده ( مثل برچسب های روی کمدهای قدیمی ) داشتند را دیدم. شاید واقعا بیشتر حرکاتی که اسمش را دخالت ایران میزارند تا حدود زیادی تاثیراتی هست که گروه ها از انقلاب و شاخه هاش مثل حزب الله گرفتند، تاثیرات گروه های عمدتا اقلیت شیعه ای که تا قبل از انقلاب تنها به مظلوم بودن عادت کرده بودند و حالا کمی اعتماد به نفس کسب کردند.

 

نمیگم این روایت درسته کاملا ولی خب همیشه اتفاقات حاصل یک سری فاکتورهای ثابت و قطعی نیستند.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اينفو گرافي مسير پيشروي هاي اخير نيروهاي حوثي به سمت مناطق جنوبي و مركزي يمن، به همراه خط اصلي انتقال نفت يمن از منطقه مارب به دريايي سرخ

 

CBGw7FyWUAAcrl6_jpg_large.jpeg

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.