reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

زمانی که حوثی ها و قوای مشترکشون حمله به تعز و عدن کردند که عربستان سعی داشت با مسلح کردن قبایل جنوب به صنعا حمله کنه..

برای خودتون نبرید و ندوزید! که من یکسال پیش فلان گفتم دیدین الان این شد! حوثی ها یا باید از یکسال  پیش در صنعا و سایر نقاط شمال میجنگیدند یا الان!

چیزی که واضحه و مبرهنه عربستان تاب حوثی ها رو تحت هیچ شرایطی نداشت و بیشتر سعی داشت اونها رو یک اقلیت منزوی و بی تاثیر بکنه ولی الان این اقلیت منزوی بر خلاف بحرین تبدیل به دردسر بزرگی براشون شده..

حوثی ها از روزی که وارد صنعا شدند و با پنبه سر منصور هادی رو بریدند باید مطمئن می بودند که چنین جنگی شروع میشه.. در مورد حمله به عدن هم بقول یکی از دوستان: سنگ مفت گنجشک مفت!

کما اینکه دیدیم تا قبل از ورود نیرو های اماراتی و امرپ های سعودی حوثی ها عدن رو بطور کامل تحت کنترل داشتند.. 

به هر حال هر اشتباهی که شده فعلا اون چیزی که مهمه حمایت از برادران هم مذهب در یمنه.. نه غر زدن به سبک شخصیت معروف کارتون گالیور!

انشالله بعد از اتمام جنگ نقاط ضعف و قوت حوثی ها در جنگ اخیر بهشون گوشزد بشه..

این سنگ و گنجشک مفت شما خیلی برای حوثی ها پر هزینه شده حوثی ها میتونستن سر داشته هاشون معامله کنن که نکردن و رفتن عدن رو گرفتن نتیجه هم دیدیم جنگیدن با جنوبی ها خیلی بهتر از جنگیدن با جنوبی ها امراتی ها عربستانی و... با هم بود حوثی ها اگه عاقل بودن به جای جوگیر شدن  شرایط خودشون رو درست درک میکردن و به دنبال شعار و ... نمی رفتن که خوب نتیجه از همون روز اول مشخص بود بجز برای کسانی ک خودشون رو قهرمان داستان های کودکانه میدونستن و فکر میکردن مثل اب خوردن به کل یمن مسلط میشن عربستان هم نگاهشون میکنه و تو دلش فحش میده !

  • Upvote 4
  • Downvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 در مورد حمله به عدن هم بقول یکی از دوستان: سنگ مفت گنجشک مفت!

کما اینکه دیدیم تا قبل از ورود نیرو های اماراتی و امرپ های سعودی حوثی ها عدن رو بطور کامل تحت کنترل داشتند.. 

به هر حال هر اشتباهی که شده فعلا اون چیزی که مهمه حمایت از برادران هم مذهب در یمنه.. نه غر زدن به سبک شخصیت معروف کارتون گالیور!

انشالله بعد از اتمام جنگ نقاط ضعف و قوت حوثی ها در جنگ اخیر بهشون گوشزد بشه..

 

با سلام

 

واقعا بعضی وقت ها می مونه ادم چی بگه . پیش نهاد میکنم این تز خودتون در مورد لیل حمله به یک شهر استراتژیک رو حتما در مقطع دکترا در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا ارائه کنید ...

 

واقعا بزرگترین مشکل ما همینه . اوج مدیریت ما و متحدانم ( به غیر از حزب الله تا حدودی ) همینه . شب میخوابیم صب پا میشیم میگیم اقا این شهره متفه بزنیم ببنیم میگیره یا نه .....

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

انصار الله بزرگترین اشتباه را زمانی انجام داد که منصور هادی توانست فرار کند . منصور هادی استعفا هم داده بود . بقیه قضایا به اجبار پیش آمد و چاره ای هم نبود . سنگ مفت گنجشک مفت اتفاق نیافتاد . چنانچه حمله پیش دستانه انصار الله به عدن اتفاق نمی افتاد خیلی وقت پیش باید در صنعا و صعده با حامیان منصور هادی و القاعده درگیر می شدند . البته تا زمانی که عدن را زیر بمباران سنگین از دست ندادند اوضاع میدانی به نفع انصار الله بود . اکنون هم آنچه رخ داده بیشتر عقب نشینی بدون درگیری خاص و هدفدار بوده تا شکست در جنگ . ما حتی شاهد جنگ شهری خاص یا تله گذاری های مرسوم در زمان عقب نشینی هم نیستیم . به نظر هدف ایجاد رخنه بین ائتلاف عربستان است . به هر حال همانطور که شمال خرابی داشته جنوب هم دارد و همانطور که در شمال عده ای مصالحه می خواهند در جنوب هم همینطور است . از این پس بازی های سیاسی صحیح تاثیر گذار خواهد بود .

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حتما! دانشگاهی که شما استعداد یابش باشید ، قطعا ارزش ارائه پایانه نامه دکترا داره..!

بهترین دفاع حمله است..! حوثی ها یا نباید وارد صنعا میشدند و یا اینکه تا خود عدن می رفتند.. شما انتظار داشتید عبدالملک حوثی تو صعده بشینه منصور هادی بیاد بعد از تجدید قوا از عدن حمله کنه و حوثی ها رو تو صنعا سلاخی کنه!؟ ماشالله عجب استراتژی بی نظیری! بازم تکرار میکنم ، حوثی ها زمانی حمله ور به عدن شدند که عربستان دست به تسلیح و یکپارچه سازی قبایل جنوب برای حمله به صنعا و صعده زد.

دو چاره در مقابل حوثی ها قرار داشت.. باقی ماندن در صنعا و اب و شبوه و انتظار برای ورود قوای مشترک سعودی و یمنی.. یا تهاجم به عدن و جلوگیری از سازماندهی مجدد طرفداران هادی در عدن..

اینکه شما حرف من رو متوجه نمیشید و صرفا به تیکه پرانی اکتفا میکنید تقصیر من نیست و متاسفانه برام مهم هم نیست.. ولی قطعا خوش حال میشم اگه پاسخ مبتنی بر دلیل و مدرکی داشته باشید!

شما بفرمایید استراتژی تون رو تو یکی از داغون ترین سایت های دنیا در مقطع کاربری ارشد ارائه کنید! 

 

 

دوست عزیز اولا من از شما عذر میخوام اگر باعث رنجش شما شدم حقیقتا منظورم شخص شما نبود منظور نوع طرز فکر بود . بنده هم واقعا سوادی در این زمینه ندارم که بخوام در اختیار بقییه بزارم فقط برداشتم خودم از مطالبی هست که می خونم ممکنه 100% غلط هم باشه ...

 

ببنید من صفحات پیش تا حدودی در این مورد صحبت کردم . ببنید مشکل کار ما در اینکه اول در سطح عملیاتی یا تاکتیکی عملی انجام میدیم و بعد از انجام عمل و وقتی نتیجه مشخص شد تازه شروع می کنیم به مدیریت کردن و تصمیم گرفتن !! این یعنی حرکت از پایین به بالا . ممکنه در مواقعی این نوع مدیریت ( اکثرا مواقع بحران ) به صورت مقطعی در کوتاه مدت موثر باشه اما قطعا می تونه ضرر های خیلی زیادی داشته باشه . در حالی که کشور امریکا دقیقا برعکس عمل میکنه ابتدا اهداف رو مشخص میکنه و بعد میگه چه اتفاقی باید بیفته تا به هدف برسیم و برنامه تاکتیکی خودش رو پیدا میکنه . فرق این دوتا از زمین تا آسمون هست ..

 

نمونه خیلی واضح که در کوتاه مدت در همین چند وقت اخیر دیدیم ، فرستادن کشتی بود که دقیقا استدلال طرفداران فرستادن کشتی هم همین بود میگفتن ما باید می فرستادیم تا بعدا نیان بگن نفرستادین حالا هرچیزی شد بعدا در مورد تصمیم میگیرم که کشتی با چه هیاهو و جنجال و تبلیغات راه افتاد ولی در نهایت با یک تلفن منتقل شد . و مورد های مشابه مثل حمایت از حماس ، یا تهدید مستقیم محو کردن اسرائیل در جامعه جهانی و .... اگر بخوام بگن 100 صحفه میشه . البته این مورد فقط مخصوص سیاست خارجی و تصمیم گیری های نظامی نیست ولی در این مسائل بیشتر نمود پیدا میکنه !

 

---==---

 

در مورد حوثی ها هم باید از ابتدا بررسی کنیم که اصلا دلیل این قیام و اهداف اون چی بود !؟!  حوثی ها قیام کردند که ازادی بدست بیارن ؟! حقوق برابر داشته باشن ؟! در دولت نفوذ داشته باشن ؟! یا نه اصلا بر کل یمن حکومت کنن ؟! یا منطقه خودمختار تشکیل بدن ؟! عربستان رو نابود کنن ؟! کشور جدید تشکیل بدن با جنوب عربستان ؟! یمن رو تجزیه کنن ؟!!! یا نه فقط دیدن که شرایط دولت فعلی نا مطمئن هست حمله کنیم و دولت بگیرم تا ببنیم بعدش چی پیش میاد !!!! 

 

جواب این سوالا خیلی مهمه . من فکر میکنم حوثی ها بدون برنامه ریزی استراتژیک عمل کردند و دچار اشتباهات استراتژیک هم خواهند شد . الان شما فرض بگیر اصن حوثی کل ارتش گارد و جدایی طلبا رو در همین مناطق فعلی شکست داد و نقشه یمن نقشه همین امروز ویکی پیدیا باشه و یمن به صورت نانوشته تجزیه شد ( فک میکنم بهترین حالت باشه ) چه بر سر حوثی ها میاد در بلند مدت ؟! با یه محاصره 360 درجه ایی و کشور بدون زیرساخت ، بدون نیرو انسانی ماهر ، بدون پول ، بدون منابع چی کار میخوان بکنن به غیر از اینه که تا دو سال دیگه خود مردم نابودشون میکنن ؟!

 

فایده این قیام برای حوثی ها اگر نتونن جنوب رو بگیرن در بلند مدت چیه ؟!

ویرایش شده در توسط redline
  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

خوب ، بفرمایید چند مورد از هزینه های حوثی ها رو بیان کنید! فقط خواهشا حرف از بمباران و تهاجم سعودی ها نزنید! ملتی که بمب های کشتار جمعی ناصری ها و انواع اقسام جنایت ال سعود رو در شش جنگ متوالی و سقوط صعده و کشتار های دست جمعی و شهادت رهبر اصلیش رو دیده اینها هزینه براش محسوب نمیشه..! 

ایده ال عربستان و امارات این چیزی نیست که شما تا الان دیدید! ایده ال و اتوپیای این عاغایون تصرف کامل صعده و شمال یمن و کوهستان صعده و قلع و قمع کامل حوثیون هست.. کما اینکه در 2004 تونستند انجامش بدن ولی الان چی!؟ الان واقعا شرایط چه شباهتی به 2004 داره!؟ ایا انصارالله داره در کوهستان صعده میجنگه!؟

بازم تکرار میکنم اشتباه انصارالله این بود که فکر کرد میتونه از شکاف اخوان با عربستان و امارات استفاده کنه و هادی رو سرنگون کنه.. کما اینکه دیدیم تشکیل یک جکومت شیعی در زیر گوش ال سعود اینقدر تلخ بود که حتی حاضر شدند برای دشمن خونیشون هلی برن هم کنند... 

 

هرات رفت که رفت ...تخت صدارت که باقیست :)

 

هزینه حوثی ها فقط بمباران سعودی نبود . هزینه اش این بود که مردم جنوب به دشمن همیشگیشان تبدیل شدند . هزینه اش دشمنی سران قبایلی بود که بچه هایشان را گرفتند و خانه هایشان را منفجر کردند . هزینه اش این بود که با کسی متحد شدند که 30 سال خون مردم فقیر و بی چیز یمن را در شیشه کرده بود و 60 میلیارد دلار پولشان را بالا کشیده بود . همانی که مردم یمن از تعز و عدن تا صنعا در سال 2011 فریاد زدند او را نمی خواهند . اگر تا دیروز کسی ادعای حوثی ها در مبارزه با حکومت فاسد و ظالم مرکزی را باور می کرد ، الآن دیگر باور نمی کند .

 

ضمنا ، ( زیدی ) را با ( حوثی ) یکی نکیند . سوای عدن و اطرافش ، یمن 1000 سال تحت حاکمیت شیعیان زیدی بوده و هرگز چیزی به اسم درگیری مذهبی در آن وجود نداشته . حامی حکومت سنتی متوکلی یمن هم همان هایی بودند که امروز با حوثی ها می جنگد : به قول شما ارتجاع عرب ، عربستان و اردن و مغرب به علاوه ایران پادشاهی ( طاغوتی ) و اسرائیل . آن موقع هم درگیری مذهبی نبود ، همان طور که امروز نیست ، جنگ بین محافظه کاری عربی بود با ملی گرایی خلقی سوسیالیستی تحت حمایت شوروی و ناصر . آن شش جنگ قبلی را هم دولتی به راه انداخت که در دست صالح زیدی مذهب بود ، دشمن خونی دیروز و متحد امروز .

 

بیشینه جمعیت صعده هوادار حوثی می ماند . هر فردی که خلافش را فکر کند در جهل عمیق است . ولی صعده در قبال بقیه یمن چه ؟ ارزش خریدن دشمنی بقیه مردم یمن را داشت ؟

 

( حکومت شیعی ) هم ایده مخرب و بی فکرانه ای است ، آن روی سکه ایده اوباش ( دولت اسلامی ) . سوای کشور پاکستان آن هم بر اساس دین اسلام و نه یک مذهب اسلامی ، تازه با قوانین سکولار و متعادل ،هیچ حکومتی در دنیای جدید  بر اساس هویت مذهبی بنا نشده و اگر هم بشود پایدار نمی ماند . کافی است یک سال چنین حکومتی از نعمت دشمن خارجی و لولویی که مردم تحت حکومتش ار با آن بترساند ( بشکه و میلیشیا و بازداشتگاه ...) محروم شود ، آن وقت است که مثل برف در تابستان ذوب می شود .

 

حالا هم حوثی ها در این دو راهه هستند و انتخابش با خودشان : سهیم شدن در قدرت و فدرالیسم ، یا برگشتن به صعده و زندگی در عصر حجر

  • Upvote 10
  • Downvote 22

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حالا هم حوثی ها در این دو راهه هستند و انتخابش با خودشان : سهیم شدن در قدرت و فدرالیسم ، یا برگشتن به صعده و زندگی در عصر حجر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مسئله فدارتیو شدن خوب هستش

ولی دعوای اصلی سرتقسیم پیش میاد اگر قراره برادران حوثی درهمون صعده فدارتیو بشند

پس بهتره همه تلاششون رو بکنند برای شکستن چنین فدراسیونی

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از بندر مخا در تنگه ی باب المندب بعیده بتونیم پدافند کنیم و احتمالا بسرعت سقوط میکنه ولی نیروهای حوثی باید به هر قیمتی از سقوط صنعا و مهمتر از اون سقوط بندر حدیده جلوگیری کنند و با تشدید ضد حملات به نیروهای ائتلاف دشمن رو مجبور به قبول آتش بسی نمایند که شامل شکستن حصر خطوط هوایی صنعا و دریائی بندر حدیده باشه 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مسئله فدارتیو شدن خوب هستش

ولی دعوای اصلی سرتقسیم پیش میاد اگر قراره برادران حوثی درهمون صعده فدارتیو بشند

پس بهتره همه تلاششون رو بکنند برای شکستن چنین فدراسیونی

 

خیر . منطقه فدراتیو می تواند شامل عمران و حجه هم بشود فی المثل . ولی این که بقیه را به حاشیه برانی عاقبتی جز این که می بینیم ندارد .

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دو فیلم از عملیات های جدید انصارالله در مرز عربستان

https://www.youtube.com/watch?v=G6yhedXAniA

https://www.youtube.com/watch?v=GI4E7_mYEzw

فیلم اول مربوط به انهدام 3 خودرو و نفربر سعودی در 3 عملیات جداگانه و فیلم دوم مربوط به تصرف یک برجک و سپس منفجر کردنش هست

به ترتیب

 

[aparat]tBRH7?[/aparat]

http://www.aparat.com/v/tBRH7

 

[aparat]i6vPq?[/aparat]

http://www.aparat.com/v/i6vPq

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش شبکه المسیره از مقر سعودی که به تصرف انصارالله دراومده(فیلم جالبی هست تعداد زیادی از خودروها و تجهیزات منهدم شده سعودی را در این مقر نشون میده)

این فیلم همین 2ساعت پیش منتشر شده

https://www.youtube.com/watch?v=NgncaOHJKZw

 

اسکرین شات:

3in0nn1873281mk9c2nb.png

 

http://8pic.ir/images/sv6c06xqazlvtdlctqdz.png

http://8pic.ir/images/gwxwmb9ml8a11qcrpnkq.png

http://8pic.ir/images/piyy0x7wxbsk0veyn8cg.png

http://8pic.ir/images/9e3hm237ml0fgm7z1tv2.png

http://8pic.ir/images/2qjat3m2r1tiud0x6y8y.png

http://8pic.ir/images/wf1yh3o1dmcwzjat08qv.png

 

---------------------------------------------------------------------------------------

این فیلم هم مربوط به 2 روز پیش هست که المسیره از مقر تصرف شده سعودی که مشرف به شهر نجران عربستان هست منتشر میکنه و از این شهر فیلم میگیره!

https://www.youtube.com/watch?v=GI4E7_mYEzw

 

اسکرین شات:

0vuon5fqjsfuhvslxy6a.png

hsog2xfh0vkt2m8reizc.png

ویرایش شده در توسط irfateh
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

هزینه حوثی ها فقط بمباران سعودی نبود . هزینه اش این بود که مردم جنوب به دشمن همیشگیشان تبدیل شدند . هزینه اش دشمنی سران قبایلی بود که بچه هایشان را گرفتند و خانه هایشان را منفجر کردند . هزینه اش این بود که با کسی متحد شدند که 30 سال خون مردم فقیر و بی چیز یمن را در شیشه کرده بود و 60 میلیارد دلار پولشان را بالا کشیده بود . همانی که مردم یمن از تعز و عدن تا صنعا در سال 2011 فریاد زدند او را نمی خواهند . اگر تا دیروز کسی ادعای حوثی ها در مبارزه با حکومت فاسد و ظالم مرکزی را باور می کرد ، الآن دیگر باور نمی کند .

 

 

مردم جنوب از همان ابتدا هم سر سازگاری با حوثی ها نداشتند.. اشتباه میگم!؟ 

به هر حال ان چیزی که برای ما مهم است.. اینه که صالح فقط سی سال خون مردم رو در شیشه نکرد..این همون علی عبدالله صالح بود که مهره محبوب ال سعود در یمن بود و نیرو های سعودی در کنار نیرو های تحت فرمان پسرش با حوثی ها میجنگیدند... و همون شخصی است که جسد پدر معنوی این جنبش رو نزدیک به ده سال تحویل نداد..

سیاست دنیای دوستی های صادقانه نیست، شما بهتر از من میدونید ، همه نظراتشان عوض شده.. چه صالح چه عربستان چه جنوبی ها و چه حوثی ها...

1316934771_abdullah-bin-abd-al-aziz-ali-


 

دوست عزیز اولا من از شما عذر میخوام اگر باعث رنجش شما شدم حقیقتا منظورم شخص شما نبود منظور نوع طرز فکر بود . بنده هم واقعا سوادی در این زمینه ندارم که بخوام در اختیار بقییه بزارم فقط برداشتم خودم از مطالبی هست که می خونم ممکنه 100% غلط هم باشه ...

 

 

خیلی ممنون از معذرت خواهیتون.. منم اگر توهینی کردم ببخشید..

 

در مورد حوثی ها هم باید از ابتدا بررسی کنیم که اصلا دلیل این قیام و اهداف اون چی بود !؟!  حوثی ها قیام کردند که ازادی بدست بیارن ؟! حقوق برابر داشته باشن ؟! در دولت نفوذ داشته باشن ؟! یا نه اصلا بر کل یمن حکومت کنن ؟! یا منطقه خودمختار تشکیل بدن ؟! عربستان رو نابود کنن ؟! کشور جدید تشکیل بدن با جنوب عربستان ؟! یمن رو تجزیه کنن ؟!!! یا نه فقط دیدن که شرایط دولت فعلی نا مطمئن هست حمله کنیم و دولت بگیرم تا ببنیم بعدش چی پیش میاد !!!! 

 

 

والا حقیقتش اینه که اون چیزی که از دیزی زدن ها دستگیر ما و دوستان شده ، نه تنها ما مشوق حوثی ها نبودیم بلکه ترمزشون هم بودیم.. اشتباه اصلی ورود بی برنامه به صنعا و تلاش برای گرفتن حکومت بود..

حتی خودم هم از اهداف و برنامه های حوثی ها مطلع نیستم.. و بنظرم بی برنامه عمل کردند..به هر حال هر جنگی که در یمن به پایان میرسه حوثی ها بالغ تر و با برنامه تر میشند.. 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

والا حقیقتش اینه که اون چیزی که از دیزی زدن ها دستگیر ما و دوستان شده ، نه تنها ما مشوق حوثی ها نبودیم بلکه ترمزشون هم بودیم..

به شدت تایید میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    1 member