reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

زیاده‌خواهی هیئت مذاکره کننده وابسته به ریاض و متقابلاً ایستادگی انصارالله و کمیته‌های انقلابی بر حقوق حقه و مطالبات انقلابی مصادره شده در جریان بیداری اسلامی کشور یمن، توسط شورای همکاری خلیج فارس، تحت عنوان« طرح خلیجی»، عاملی است که راه خروج آل‌سعود از باتلاق یمن را با مشکل مواجه ساخته است. مذاکرات صلح در حالی با انسداد مواجه شده است که هیئت وابسته به آل‌سعود خروج انصارالله از شهرها و موسسات دولتی و همچنین تحویل سلاح را مقدم بر گفتگوهای سیاسی در مورد آینده یمن می‌داند. وزیر خارجه دولت مستعفی یمن «عبدالملک المخلافی» در دیدار با وزیر خارجه کویت ضمن اشاره به این موضوع ادعا کرده بود باید قدرت به عبدربه منصور هادی بازگردانده شود و بعد از تحقق این موضوع طرفین بر سر ماهیت دولت انتقالی مذاکره نمایند.

 این درحالی است انصارالله مشخص شدن ساختار دولت آینده یمن را مقدم بر سایر مفاد قطعنامه 2216 شورای امنیت تلقی می‌کند و معتقد است در صورت تقدم خواسته‌های هیئت ریاض، تضمینی برای ایجاد دولت انتقالی وجود ندارد و از سویی «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله منصور هادی را یکی از طرف‌های درگیر می‌داند، که نباید در راس کمیته‌های امنیتی و نظامی نظارتی قرار گیرد. حتی انصارالله پیشنهاد بررسی مفاد قطعنامه 2216 به صورت بسته واحد را نیز داده است، اما طرف مقابل با زیاده‌خواهی این موضوع را نیز نمی‌پذیرد.

با این مقدمه، در ادامه نوشتار به ذکر دلایلی خواهیم پرداخت که نشان می‌دهد آل‌سعود در مذاکرات نیز جایگاه نازل‌ را در اختیار دارد، و اگر چنانچه در پایان‌ بخشیدن به بحران تعجیل نکند، ناگزیر بدون هیچ دستاوردی از یمن خارج خواهد شد:

1-تعارض اهداف نیروهای اصلی ائتلاف و افزایش تنش بین آل‌سعود و امارات متحده عربی

 متعاقب آغاز تجاوز آل‌سعود به یمن با عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» پارلمان امارات نیز با طرح این ادعا که هدف از حمله به یمن برقرای ثبات و امنیت در این کشور است حمله به یمن را آغاز نمود. امارات در استان عدن و سپس تعز حضور پیدا کرده و  نیروهای نظامی این کشور عمدتا تحت عنوان کارشناس به حمایت و تقویت نیروهای مخالف انصارالله و کمیته‌های مردمی پرداختند. با حمایت لجستیکی و حضور گسترده‌تر نظامیان اماراتی، عدن از کنترل نیروهای مردمی و انصارالله خارج شد. پس از عدن امارات نظامیان خود را به استان لحج و اٌبین گسیل داشت و تسلیحات و تجهیزات فراوانی را نیز در اختیار نیروهای مخالف انصارالله و مزدوران وابسته به سعودی قرار داد. اما بعد از مدتی منافع و اهداف آل‌سعود و امارات متحده عربی در تجاوز به یمن با تعارض و دوگانگی‌ مواجه شد. هر کدام از کشورهای اصلیِ ائتلاف متجاوز کوشیدند منافع خود را پیگیری نموده و به راهبردهای طرف مقابل بی‌توجهی نمایند.

این موضوع زمینه اختلاف میان سعودی‌ها و امارات را شدت بخشید. مناقشه و اختلاف پنهانی و میدانی گذشته (امتناع امارات از مشارکت در عملیات حمله به تعز) پس از مدتی به صورت آشکار، رسانه‌ای و به شکل تهدید و تحقیر متجلی شده و نیروهای متجاوز را به خودزنی سوق داد. به گونه‌ای که «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات، در اقدامی بی‌سابقه پیام توئیتری «فرحان المالکی» فعال سیاسی مخالف رژیم آل‌سعود را بازنشر کرده و عربستان و فرهنگ این کشور را متهم به تحقیر انسان، مخالف زندگی و حمایت از تروریسم نمود. این اقدام بن زاید از جانب سعودی‌ها بی‌جواب نماند و کاربران این کشور نیز در شبکه‌های اجتماعی به تحقیر امارات و توانایی‌های مردم این کشور مبادرت ورزیده‌اند.

در ادامه این اختلافات عربستان سعودی از طریق عبد‌ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن، «خالد بحاح» نخست وزیر و معاون خود خوانده را برکنار و طی حکمی چهره‌های نزدیک به خود از جمله «احمد عبید بن دغر» و ژنرال «علی محسن الاحمر» را در ساحت سیاسی یمن گنجاند. ابوظبی نیز ضمن پذیرش پناهندگی خالد بحاح به کشورش، دستور خروج بیش از 80 درصد نیروهای خود از یمن را صادر کرد.

از سویی امارات با حراک جنوبی که خواهان تقسیم یمن به شمالی و جنوبی است نیز رابطه خوبی دارد و این موضوع عربستان را دچار هراس می‌کند که مبادا استان‌های جنوبی تصرف شده توسط آل‌سعود و نیروهای وابسته به منصور هادی با تحریک و حمایت امارات به سمت جدایی حرکت کرده و صحنه یمن را بر ضد عربستان سعودی تغییر مضاعف دهند. در همین زمینه امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در جنوب انجام داده است تا اهالی جنوب را با خود همسو نماید.

تعارض اهداف نیروهای متجاوز و دنبال کردن منافع مغایر با منافع آل‌سعود در یمن از جانب امارات متحده عربی بیش از پیش عربستان را در تنگنا قرار می‌دهد، تا هر چه زودتر به معضل یمن خاتمه دهد.

در راستای تمایل امارات به این جدایی«ضاحی خلفان تمیم» معاون رئیس پلیس و امنیت عمومی دبی در شبکه اجتماعی خود بر جدایی جنوب از شمال تاکید، و درخواست کرد تا اجازه ندهند جنوب مانند گروگانی در اختیار گروههای بی‌رحم تروریستی قرار گیرد. خلفان همچنین موضوع وحدت یمن را به سبب خون‌های ریخته و جنایت‌های انجام شده امری شکست خورده تلقی کرد.(1) از سویی عده‌ای، واداشتن ساکنان استان عدن به مهاجرت به سمت مناطق شمالی این کشور، که طی هفته‌های گذشته صورت پذیرفته را نیز اقدامی با برنامه‌ریزی امارات متحده عربی از رهگذر جدایی جنوب از شمال می‌دانند.(2) در این مهاجرت‌ها که با تهدید و ارعاب صورت پذیرفت بیش از 1000 نفر از افرادی که دارای علقه‌های شمالی بودند مجبور به ترک عدن شدند. مضاف بر این مسائل، امارات با علی‌عبدالله صالح و پسرش «احمد علی عبدالله» نیز رابطه مطلوبی دارد. به گونه‌ای در جریان برگزاری مراسمِ اولین سالروز تجاوز عربستان سعودی به یمن در میدان «سبعین» با حضور هواداران علی عبدالله صالح، امارات تلاش فراوانی کرد تا مراسم با اشتیاق بیشتری برگزار شود. بنابرین تعارض اهداف نیروهای متجاوز و دنبال کردن منافع مغایر با منافع آل‌سعود در یمن از جانب امارات متحده عربی بیش از پیش عربستان را در تنگنا قرار می‌دهد تا هر چه زودتر به معضل یمن خاتمه دهد.

2-تمهیدات جنبش حراک برای استقلال جنوب از شمال و بلاتکلیفی سیاسی هیئت ریاض

جنبش حراک جنوبی در سال 2007 در ماجرای اعتراضات فراگیر در جنوب یمن نسبت به تبعیضات روا داشته شده نسبت به بازنشستگان جنوب قوام یافت.(3) اما نارضایتی استان‌های جنوب از دولت مرکزی مستقر در صنعا دارای پیشینه تاریخی است. این نارضایتی به زمان وحدت یمن در سال 1990 بازمی‌گردد، که حتی در سال 1994 جنگی را بین طرفداران جدایی جنوب از شمال با دولت مرکزی رقم زد. نارضایتی‌های فوق در زمانی که دولت مرکزی دچار بحران می‌شود و نمی‌تواند بر امور مختلف یمن نظارت کند، تشدید شده و به جنبش اعتراضی تبدیل می‌شود.

در جریان تحولات بیداری اسلامی در سال 2011 جنبش حراک نیز همسو با سایرین انقلابیون به مخالفان دولت علی عبدالله صالح پیوسته و تلاش‌های خود را برای سرنگونی دولت خودکامه صالح انجام داد. با روی کار آمدن دولت عبدربه منصور هادی یکی از موضوعاتی که در وظایف دولت در طول دو سال مسئولیت منصور هادی قرار گرفت، سر و سامان دادن به وضعیت جنوب و تعیین تکلیف کردن برای این بخش از کشور بود، که بعد از گذشت دو سال عملا نتیجه‌ای حاصل نشد، این موضوع مجدداً جنبش حراک جنوبی را به تکاپو واداشت. تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی آل‌سعود عامل دیگری بود که شرایط مناسبی مهیا ساخت تا مجدد جنبش حراک مطالبات خود را مطرح نماید. ناتوانی آل‌سعود و نیروهای وابسته داخلی در تامین امنیت مناطق جنوب و تسلط گسترده القاعده بر این مناطق و همچنین قطعی مکرر آب و برق و وضعیت بهداشتی اسفناک به عنوان عامل سوم در نهایت به شرایطی منتهی شد که جنبش حراک با صدای بلند جدایی جنوب از شمال را مطالبه کند.

این جنبش همزمان با 26- مین، سالروز وحدت یمن پیش‌نویسی را برای آینده جنوب یمن تدوین و رسانه‌ای کرد. پیش‌نویس فوق که در 9 بخش و 42 ماده تنظیم شده است، تمهیدات جدایی و مسیری که مردم جنوب برای افزایش اختیارات خود باید انجام دهند را مشخص کرده است. این پیش‌نویس نحوه حکومت‌داری و اعمال نظر و احکام مطلوب جنبش حراک در حوزه‌های مختلف سیاسی، مالی، قضایی و آموزشی را معین کرده است.(4)  همزمان با این اقدام « علی سالم البیض» رئیس‌جمهور یمن جنوبی سابق و از رهبران اصلی حراک جنوبی با صدور بیانیه‌ای نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق مردم جنوب در مذاکرات صلح هشدار داده و وحدت نزدیک به 30 ساله یمن را همراه با شکست تلقی کرد.(5) مضاف بر این مسائل حراک جنوبی در سالروز وحدت یمن از مراکز آموزشی و دولتی مستقر در جنوب یمن درخواست کرد، روز وحدت یمن در محل کار خود حاضر شده و این روز را تعطیل نکنند.

جدایی جنوب یمن از شمال در مقطع کنونی موضوعی است که آل‌سعود را به واهمه واداشته است، زیرا اعلامِ این موقعیت و تلاش حراک برای سازماندهی قدرت مستقل در جنوب، عملا دولت مستعفی و فراری حمایت شده از جانب آل‌سعود را با بلاتکلیفی سیاسی مواجه ساخته است.به عبارتی پایتخت اصلی یمن، یعنی صنعا در اختیار انصارالله و کمیته‌های انقلابی است و اگر چناچنه پایتخت دوم یعنی عدن نیز در اختیار نیروهای حراک قرار گیرد، منصور هادی و دولت فراری جایگاهی در ساحت سیاسی یمن نخواهند داشت، و این موضوعی است که تحلیل‌گر کویتی به آن اشاره کرده است. «سامی الرمیحی» تحلیل‌گر کویتی جدایی جنوب از شمال را پایان دولت ادعایی عبدربه منصور هادی می‌داند. او همچنین تثبیت حراک در جنوب را «کان لم یکن» شدن همه طرح‌ها و قطعنامه‌های شورای همکاری خلیج فارس و نیز شورای امنیت تلقی می‌کند. از دیدگاه الرمیحی این موضوع می‌تواند اعتبار رژیم آل‌سعود در میان کشورهای اسلامی را از بین برده و اعتراضات علیه این رژیم در داخل یمن را افزایش دهد، زیرا آل‌سعود با تجاوز خود زمینه این جدایی را فراهم ساخته است.(6)

جدایی جنوب یمن از شمال در مقطع کنونی موضوعی است که آل‌سعود را به واهمه واداشته است، زیرا اعلامِ این موقعیت و تلاش حراک برای سازماندهی قدرت مستقل در جنوب یمن، عملا دولت مستعفی و فراری حمایت شده از جانب آل‌سعود را با بلاتکلیفی مواجه ساخته است.

ترس آل‌سعود و منصور هادی از نداشتن جایگاه در آینده یمن موجب شد به اقداماتی مبادرت ورزند. منصور هادی چشمانش را بر بی‌کفایتی خود بسته و در سالگرد وحدت یمن با صدور بیانیه‌ای حراک را از ایجاد هرج و مرج برحذر داشت.(7) در مقابل آل‌سعود نیز به مراکز آموزش نظامی جنبش حراک حمله هوایی کرده و تعداد زیادی از نیروهای این جنبش را زخمی ساخت. از طرفی مردم جنوب به ویژه عدن نیز در واکنش به این اقدام و در رابطه با ناتوانی دولت مستعفی، معابر اصلی استان عدن را مسدود کرده و نسبت به دولت فراری اعتراضاتی تدارک دیدند.(8)

مضاف بر این، اگر چنانچه آل‌سعود به تجاوزات خود به حراک و مناطق جنوبی ادامه دهد، امکان اینکه حراک نیز موضع منفی نسبت به مداخله رژیم سعودی در یمن اتخاذ نماید، افزایش می‌یابد. لذا وضعیت بحرانی آل‌سعود در این شرایط مناسبات میدان مذاکره را به ضرر این رژیم تغییر داده و به دادن امتیاز بیشتر وادار می‌کند.

جمع‌بندی:

با توجه به مباحثی که بیان شد انصارالله در جریان مذکرات صلح یمن دست برتر را در اختیار دارد. اختلاف و تعارض اهداف عربستان با امارات متحده عربی از یکسو و اقدامات حراک در هفته‌های گذشته از سوی دیگر، مسائلی است  که آل‌سعود را در تنگنا قرار داده است. به این دو مورد می‌توان تسلط انصارالله بر پایتخت را نیز اضافه کرد. که این کنترل بر صنعا برگ برنده‌ای در فرایند مذاکرات قلمداد می‌شود. با این توصیف آل‌سعود و طرفداران داخلی یمن چاره‌ای جز تن دادن به مطالبات مصادره شده انقلابیون در سال 2011 ندارد. در سال2011 اگرچه آل‌سعود تلاش کرد با طرح خلیجی و جابجایی مهرها مسیر انحرافی را نشان انقلابیون دهد، اما این انقلاب بعد از دو سال مجدد زبانه کشید تا خواسته‌های مردمی و به حق خود را جامه عمل بپوشاند.

لذا عربستان سعودی با توجه به هزینه‌های فراوان ادامه تجاوزگری به یمن از لحاظ اقتصادی و محکومیت‌های بین‌المللی، دیگر قادر نیست به میدان نبرد بازگردد.

از سویی در عرصه مذاکره نیز دستاوردی برای عرضه و مبادله ندارد، فلذا ناگزیر باید به مطالبات مردم یمن تن داده و با سرافکندگی و بدون هیچ اندوخته‌ای یمن را ترک نماید. این مساله‌ای است که همزمان با روزهای آغازین تجاوز آل‌سعود به یمن، رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرموده و چند جوان بی‌تجربه سعودی را انذار دادند؛ «سعودی‌ها در این مسئله خسارت خواهند کرد، ضرر خواهند کرد و به‌ هیچ‌ وجه پیروز نخواهند شد. دلیل خیلی واضحی دارد؛ دلیلش این است که توانایی‌های نظامی صهیونیست‌ها چندین برابر توانایی نظامی این سعودی‌های کذا و کذا [است]؛ چندین و چند برابر اینها، آنها توانایی نظامی داشتند؛ طرف مقابل آنها هم غزّه‌ی یک وجبی بود. اینجا طرف مقابل یک کشور است، یک کشور ده‌ها میلیونی؛ یک ملّت، کشور پهناور و وسیع. اگر آنها توانستند در غزّه پیروز بشوند، اینها هم خواهند توانست در اینجا پیروز بشوند؛ البتّه اگر آنها هم پیروز میشدند، باز پیروزی اینها احتمالش صفر بود؛ الان احتمالش زیر صفر است. اینها قطعاً ضربه خواهند خورد؛ قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد»(9)

 

منبع فارس

 

 

لینک منبع بطور کامل؟

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ادعا عربستان ازخنثی سازی  ied  عجیب  الحوثی ها  

 

Clb7ywTWQAA_D63.jpg

 

Clb7ywUWgAAm8Uq.jpg

 

Clb7ywVWkAAMskU.jpg

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بمباران برسر ۴۰ مزدور، درحمله اشتباهی عربستان

40 تن از عناصر مزدور در پی حمله اشتباهی جنگنده های عربستان سعودی به مواضع آنها در استان «الجوف»، کشته و یا زخمی شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی یمن(سبا)، یک منبع نظامی اعلام کرد، بر اثر این حمله که در منطقه «سدبأ» شهر «المتون» در استان الجوف رخ داد، 25 نفر کشته و 15 نفر زخمی شد.
وی افزود: در این حمله سه دستگاه خودرو نظامی متعلق به مزدوران نیز منهدم شد.

این منبع خاطرنشان کرد که در میان کشته شدگان افرادی مانند «یحیی الزرعی» و «عمارحمید مشیلف» نیز دیده می شوند.

عربستان با ائتلاف برخی کشورهای عربی منطقه و با همراهی آمریکا، از ششم فروردین پارسال (1394) حملات گسترده ای را به یمن آغاز کرده است تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابی های یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تأمین می کنند، جلوگیری کند.

بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک، شهید یا زخمی و ده ها هزار نفر نیز آواره شده اند و به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب های جدی وارد شده است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/600455/%D8%A8%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%B1-%DB%B4%DB%B0-%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمن بسیار اهمیت داره.

 

دقت کنید لبنان .سوریه.عراق یک نوع سپر برابر اسرائیل هستند .

 

اما این یمن هستش که یک شمشیر برای ماست و سلاح هجومی ماست.

 

بنده امیدوارم به یمن توجه بیشتری بشود.

 

ما حوثی  ها رو دولت بر حق میدونیم و سفارت بهشون دادیم...پس طبق همین حرف  در صورت  تقاضا ما حق داریم به اون کمک کنیم.

 

در شرایط فعلی ما باید  بحرین رو   ترغیب به انقلاب کنیم...بهترین کار اینه همزمان با انقلاب بیانیه ای از جانب سپاه و ارتش و وزارت خارجه صادر  بشه که درصورت دخالت عربستان به هر نحوی وارد عمل می شوند و اینو به بان کی مون هم اطلاع بدن و از روسیه و چین هم تقاضا کنند در شورای امنیت مانع تصویب قطعنامه ای ضد ما بشن .

 در این صورته که عربستان یا باید وارد جنگی بشه که سرنوشتش نابودیه یا باید بحرین رو بدست شیعیان بسپاره...فتح بحرین سر اغاز نابودی عربستان در یمنه.

 

ناگفته نماند باید از اردن امارات قطر کویت مصر پاکستان و ترکیه غافل نشیم .

 

پاکستان  باید تحت فشار بذاریم حالا به هر نحوی.

 

ترکیه که به دلیل    جنگ با داعش بعیده دخالت کنه.

 

امارات و قطر شک دارم وارد جنگ بشن چون تمام بود و نبود این دو کشور  گردشگری و نفتشونه که سر جمع با 40  موشک به باد میرند.

 

کویت که گفتن نداره .

 

مصر هم بعیده با این شرایط یمن جبهه ی تازه ای باز کنه .

 

فقط احتمال داره درگیری های بین ایران و عربستان ایجاد بشه.

 

 

البته اینا همش حدس  و گمانه و امکان داره در واقعیت خلاف همه ی اینا اتفاق بیفته.

 

اما  در این هیچ شکی نیست که اوضاع منطقه مثل یک ماشینه که رانندش بیهوش شده .

 

هر لحظه امکان انفجار کل منطقه وجود داره.

  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمن بسیار اهمیت داره.

 

دقت کنید لبنان .سوریه.عراق یک نوع سپر برابر اسرائیل هستند .

 

اما این یمن هستش که یک شمشیر برای ماست و سلاح هجومی ماست.

 

بنده امیدوارم به یمن توجه بیشتری بشود.

 

ما حوثی  ها رو دولت بر حق میدونیم و سفارت بهشون دادیم...پس طبق همین حرف  در صورت  تقاضا ما حق داریم به اون کمک کنیم.

 

در شرایط فعلی ما باید  بحرین رو   ترغیب به انقلاب کنیم...بهترین کار اینه همزمان با انقلاب بیانیه ای از جانب سپاه و ارتش و وزارت خارجه صادر  بشه که درصورت دخالت عربستان به هر نحوی وارد عمل می شوند و اینو به بان کی مون هم اطلاع بدن و از روسیه و چین هم تقاضا کنند در شورای امنیت مانع تصویب قطعنامه ای ضد ما بشن .

 در این صورته که عربستان یا باید وارد جنگی بشه که سرنوشتش نابودیه یا باید بحرین رو بدست شیعیان بسپاره...فتح بحرین سر اغاز نابودی عربستان در یمنه.

 

ناگفته نماند باید از اردن امارات قطر کویت مصر پاکستان و ترکیه غافل نشیم .

 

پاکستان  باید تحت فشار بذاریم حالا به هر نحوی.

 

ترکیه که به دلیل    جنگ با داعش بعیده دخالت کنه.

 

امارات و قطر شک دارم وارد جنگ بشن چون تمام بود و نبود این دو کشور  گردشگری و نفتشونه که سر جمع با 40  موشک به باد میرند.

 

کویت که گفتن نداره .

 

مصر هم بعیده با این شرایط یمن جبهه ی تازه ای باز کنه .

 

فقط احتمال داره درگیری های بین ایران و عربستان ایجاد بشه.

 

 

البته اینا همش حدس  و گمانه و امکان داره در واقعیت خلاف همه ی اینا اتفاق بیفته.

 

اما  در این هیچ شکی نیست که اوضاع منطقه مثل یک ماشینه که رانندش بیهوش شده .

 

هر لحظه امکان انفجار کل منطقه وجود د  

icon_eek فیلم زیاد میبینی قربونت......یه کشتی را نتونستیم به یمن برسونیم...بعد بحرین تهدید به حمله نظامی کنیم....یه تیر سمت بحرین شلیک کنیم...همان داستان حمله عراق به کویت را سر ما هم میارن....ملت بحرین دست به سلاح ببرن...قتل عامشون میکنند...کل  جمعیتش 600هزار نفره...میشه 6 نا ورزشگاه ازادی.........اب از اب هم تکون نمیخوره..سوریه 300 هزار نفر کشته شدند...کک دنیا را نگزید.....سازمان ملعون ملل هم...یه بیانیه 2 خطی میده تازه انهم اگه بده.........بزرگترین ارزوی عربستان حمله ما به بحرینه...در ضمن مقر نیروی دریایی امریکا هم انجاست.....شک ندارم..کل عربا دنبال بهانه اند تا حمام خون راه بندازن تو بحرین....یادت رفته تمان سرمایه  ایران هم سمته جنوبه...اگه نفته  امارات با 40 تا موشک نابود بشه ..نابودی سرمایه ایران...با چند تا سورتی انجام میشه............ایران 80 جمعیتش..امارات 2...جبران این اسیب ها 100 برابر امارات برای ما سخت تره....

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 


 

icon_eek فیلم زیاد میبینی قربونت......یه کشتی را نتونستیم به یمن برسونیم...بعد بحرین تهدید به حمله نظامی کنیم....یه تیر سمت بحرین شلیک کنیم...همان داستان حمله عراق به کویت را سر ما هم میارن....ملت بحرین دست به سلاح ببرن...قتل عامشون میکنند...کل  جمعیتش 600هزار نفره...میشه 6 نا ورزشگاه ازادی.........اب از اب هم تکون نمیخوره..سوریه 300 هزار نفر کشته شدند...کک دنیا را نگزید.....سازمان ملعون ملل هم...یه بیانیه 2 خطی میده تازه انهم اگه بده.........بزرگترین ارزوی عربستان حمله ما به بحرینه...در ضمن مقر نیروی دریایی امریکا هم انجاست.....شک ندارم..کل عربا دنبال بهانه اند تا حمام خون راه بندازن تو بحرین....یادت رفته تمان سرمایه  ایران هم سمته جنوبه...اگه نفته  امارات با 40 تا موشک نابود بشه ..نابودی سرمایه ایران...با چند تا سورتی انجام میشه............ایران 80 جمعیتش..امارات 2...جبران این اسیب ها 100 برابر امارات برای ما سخت تره....

 رفیق  زیادی فیلم هالیوودی دیدی.

 

کدوم کشور عربی؟؟؟؟عراق درگیر جنگه که البته با خودمونه.

 

سوریه همینطور..لبنان با خودمونه ..عربستان همین الانش تو یمن گیر کرده...جلو 200 هزار حوثی کلاش ب دست کوپ کرده بعد بیاد روبرو ایران؟؟؟رو برو کشوری که امریکا هم  جرات حمله نداره ؟؟؟بنظرت با دخالت امریکا روس ها میشینن تا بزرگترین متحد خاورمیانش تنها بمونه؟؟؟رفیق فکر کردی  عربستان امارات قطر و بحرین و اردن قراره با  تانک حمله کنند؟؟رفیق اولین سورتی پروازی میفهمن  این جنگو باخت...ناوگان امریکا و اعراب  اف 22 داره؟؟اف 35 داره؟؟پس هر چی داشته باشن پودر میشه با اس 300 و اس 200..فکر کردی اون همه قایق سپاه ساخته باهاشون ماهی بگیره؟؟؟فکر کردی اون همه زیر دریایی برا کشف  عمق خلیج فارسه؟؟؟تو یکی از سخنرانی ها فرمانده سپاه  اصفهان گفت 10 دقیقه اول جنگ فقط اصفهان 2000 موشک شلیک میکنه....سپاه لرستان بیشترین ذخایر  شهاب رو داره و راحت به تنهایی امارات و قطر و بحرینو به ویرانه تبدیل میکنه.

 

اس 300 رو بذاریم بند عباس  مثلا کی میخاد حرف بزنه....ناو جنگی دارن؟؟؟یادت رفته ماکت ناو هواپیما بر رو؟؟پایگاه نظامی دارند؟؟نیویورک تایمز نوشت در ایران رو هر پایگاه ما دسته کم 12 موشک قفل شده و فقط اماده زدن دکمه هستند..این اطلاعات رو باد معده که نیست عزیزم

 بهمون صدمه میخوره درسته ..اما اونا هم نابود میشن...نفت میشه بشکه ای 200 دلار و این یعنی فروپاشی اقتصاد نصف دنیا.

 

فیلم نمیبینم.

 

چون اولا ایران فیلم اینجور نمیسازه. فقط هالیوود میسازه

 

اگه هالیوود میدیدم الان طرفدار امریکارو میکردم و میگفتم قدرت مطلقه.

 

پس فیلم نمیبینم که میگم قدرت مطلق نیست

  • Downvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 رفیق  زیادی فیلم هالیوودی دیدی.

 

کدوم کشور عربی؟؟؟؟عراق درگیر جنگه که البته با خودمونه.

 

اقا.برادر.اخوی!!! icon_cheesygrin icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به چی دل خوش کردی؟؟؟موشک؟؟؟؟اون وقت فقط ایران موشک داره و میتونه بسازه دشمنامونم همه احمق هستن.عربستان نتونست یمن رو بگیره چه ربطی به جنگ با ما داره؟؟؟؟شما داری جنگ ارتش کلاسیک رو با گروه های چریکی مقایسه میکنی؟؟؟شما واقعا فکر میکنی اس 300 میزاریم بندر عباس بعدش حله مگس بپره میزنیمش به همین سادگی icon_eek .عذر میخوام عربستان با کلاش پدافند میکنه اونوقت؟؟؟؟ی تیکه اهن رو به صورت ثابت گذاشتن وسط دریا بدون اینکه هیچ حمایت هوایی یا سیستم دفاعی داشته باشه بعد با هرچی تونستن زدن ترکوندنش الان این واسه شما نشان اقتداره؟؟؟؟خیلی کار سختی بود؟؟؟؟در مورد روس ها که دیگه التماس دعا برادر.باور کن این عرب هایی که اینقدر باهاشون اختلاف داریم قابل اعتماد تر و مرد تر از روس ها هستن.خیانت هایی که کردن بس نبود؟شما ی سری ارزو هاتو تیتر وار گفتی این که کار سختی نیست اگه ممکنه راه عقلانی و عملی که ما توانش رو داشته باشیم رو بفرمایید ما استفاده کنیم.قصد بی احترامی ندارم و عذر میخوام اگه خاطرتونو آزردم ولی حرفاتون خیلی تعجب بر انگیز بود fi_lone_ranger .یا علی

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رفیق زیادی فیلم هالیوودی دیدی.

کدوم کشور عربی؟؟؟؟عراق درگیر جنگه که البته با خودمونه.

سوریه همینطور..لبنان با خودمونه ..عربستان همین الانش تو یمن گیر کرده...جلو 200 هزار حوثی کلاش ب دست کوپ کرده بعد بیاد روبرو ایران؟؟؟رو برو کشوری که امریکا هم جرات حمله نداره ؟؟؟بنظرت با دخالت امریکا روس ها میشینن تا بزرگترین متحد خاورمیانش تنها بمونه؟؟؟رفیق فکر کردی عربستان امارات قطر و بحرین و اردن قراره با تانک حمله کنند؟؟رفیق اولین سورتی پروازی میفهمن این جنگو باخت...ناوگان امریکا و اعراب اف 22 داره؟؟اف 35 داره؟؟پس هر چی داشته باشن پودر میشه با اس 300 و اس 200..فکر کردی اون همه قایق سپاه ساخته باهاشون ماهی بگیره؟؟؟فکر کردی اون همه زیر دریایی برا کشف عمق خلیج فارسه؟؟؟تو یکی از سخنرانی ها فرمانده سپاه اصفهان گفت 10 دقیقه اول جنگ فقط اصفهان 2000 موشک شلیک میکنه....سپاه لرستان بیشترین ذخایر شهاب رو داره و راحت به تنهایی امارات و قطر و بحرینو به ویرانه تبدیل میکنه.

اس 300 رو بذاریم بند عباس مثلا کی میخاد حرف بزنه....ناو جنگی دارن؟؟؟یادت رفته ماکت ناو هواپیما بر رو؟؟پایگاه نظامی دارند؟؟نیویورک تایمز نوشت در ایران رو هر پایگاه ما دسته کم 12 موشک قفل شده و فقط اماده زدن دکمه هستند..این اطلاعات رو باد معده که نیست عزیزم
بهمون صدمه میخوره درسته ..اما اونا هم نابود میشن...نفت میشه بشکه ای 200 دلار و این یعنی فروپاشی اقتصاد نصف دنیا.

فیلم نمیبینم.

چون اولا ایران فیلم اینجور نمیسازه. فقط هالیوود میسازه

اگه هالیوود میدیدم الان طرفدار امریکارو میکردم و میگفتم قدرت مطلقه.

پس فیلم نمیبینم که میگم قدرت مطلق نیست

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!داداش الان نیروی هوایی حرف
اول میزنه شما فرض کن آیا تورنادو های عربستان نمیتونن قایق های تندرو های سپاه بزنن مثلا اگه اس۳۰۰یا باور بزاریم بوشهر با جمینگ سنگین مواجه نمیشیم!!!موشک خوبه ولی بنظرم باید فکری به حال نیرو هوایی هم بکنن...
دیگه از شما به عنوان یکی از اعضا یه فروم تخصصی بعید این حرفا...ببخشید اگه لحنم یکم تند بود.........
موفق باشید ویرایش شده در توسط zoljenah
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 رفیق  زیادی فیلم هالیوودی دیدی.

 

کدوم کشور عربی؟؟؟؟عراق درگیر جنگه که البته با خودمونه.

 

سوریه همینطور..لبنان با خودمونه ..عربستان همین الانش تو یمن گیر کرده...جلو 200 هزار حوثی کلاش ب دست کوپ کرده بعد بیاد روبرو ایران؟؟؟رو برو کشوری که امریکا هم  جرات حمله نداره ؟؟؟بنظرت با دخالت امریکا روس ها میشینن تا بزرگترین متحد خاورمیانش تنها بمونه؟؟؟رفیق فکر کردی  عربستان امارات قطر و بحرین و اردن قراره با  تانک حمله کنند؟؟رفیق اولین سورتی پروازی میفهمن  این جنگو باخت...ناوگان امریکا و اعراب  اف 22 داره؟؟اف 35 داره؟؟پس هر چی داشته باشن پودر میشه با اس 300 و اس 200..فکر کردی اون همه قایق سپاه ساخته باهاشون ماهی بگیره؟؟؟فکر کردی اون همه زیر دریایی برا کشف  عمق خلیج فارسه؟؟؟تو یکی از سخنرانی ها فرمانده سپاه  اصفهان گفت 10 دقیقه اول جنگ فقط اصفهان 2000 موشک شلیک میکنه....سپاه لرستان بیشترین ذخایر  شهاب رو داره و راحت به تنهایی امارات و قطر و بحرینو به ویرانه تبدیل میکنه.

 

اس 300 رو بذاریم بند عباس  مثلا کی میخاد حرف بزنه....ناو جنگی دارن؟؟؟یادت رفته ماکت ناو هواپیما بر رو؟؟پایگاه نظامی دارند؟؟نیویورک تایمز نوشت در ایران رو هر پایگاه ما دسته کم 12 موشک قفل شده و فقط اماده زدن دکمه هستند..این اطلاعات رو باد معده که نیست عزیزم

 بهمون صدمه میخوره درسته ..اما اونا هم نابود میشن...نفت میشه بشکه ای 200 دلار و این یعنی فروپاشی اقتصاد نصف دنیا.

 

فیلم نمیبینم.

 

چون اولا ایران فیلم اینجور نمیسازه. فقط هالیوود میسازه

 

اگه هالیوود میدیدم الان طرفدار امریکارو میکردم و میگفتم قدرت مطلقه.

 

پس فیلم نمیبینم که میگم قدرت مطلق نیست

 

جنسش چیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به نقل از المسیره، حمزه حوثی، عضو هیئت ملی یمن در مذاکرات کویت، از ارتش و کمیته های مردمی این کشور خواست کاملا هوشیار باشند؛ زیرا دشمن طی روزهای آینده به دنبال تشدید اقدامات نظامی است.

وی خلاصه 70 روز گفتگو را اعلام کرد و گفت: در ابتدا از ملت یمن و نیز ارتش و کمیته های مردمی تشکر می کنیم، اگر پایداری آنها نبود ما نمی توانستیم مذاکره کنیم.

هیئت ملی یمن رایزنی های دشوار و سختی را در مدت هفتاد روز انجام داد که محورهای آن عبارتند از؛ بُعد سیاسی، که در آن موضوع ریاست یمن، توافق درباره دولت وحدت ملی و نیز از سرگیری مذاکرات سیاسی از نقطه ای که متوقف شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

محور دوم: موضوعات نظامی و امنیتی در سراسر یمن. فراهم آوردن شرایط برای قوه مجریه جدید برای بسط حضور نظامی در سراسر یمن و پیشبردن مرحله سیاسی انتقالی جدید. با توجه به شرایط جنگ و اوضاع نظامی کنونی یمن، این اوضاع باید به شرایط عادی برگردد.

محور سوم: بُعد انسانی؛ موضوع بازداشت شدگان و نحوه آزادی آنها مورد رایزنی قرار گرفت.
طرف مقابل ناتوان از آزاد کردن یک اسیر است؛ زیرا آنها از حوادث میدانی به دور هستند. همچنین بازسازی یمن و دیگر جزییات مربوط به مسائل انسانی مورد بحث قرار گرفت.

حوثی در ادامه بیان کرد: هیئت ملی یمن در طول هفتاد روز گفتگو با مسئولیت بزرگ عمل کرد و از رنج های ملت یمن آگاه است و از همین رو تمام تلاش خود را برای یافتن راهکاری برای برون رفت از بحران به کار گرفت اما؛ متاسفانه طرف دیگر از ابتدا به دنبال شکست مذاکرات بود. در واقع توان و قدرتی ندارد. طرف مقابل به دنبال ایجاد یاس و نا امیدی در میان مردم یمن است و به دنبال حل بحران یمن نیست.

وی افزود: این مذاکرات با موارد قبل متفاوت بود. این تفاوت را می توان از طولانی شدن مذاکرات به مدت هفتاد روز و اهتمام بین المللی بی سابقه به آن درک کرد. ما شاهد جدی بودن جامعه بین المللی برای حل بحران یم بودیم.

این مقام انصارالله تاکید کرد: مذاکرات مستقیم تا پس از عید قطر تعطیل شده است، اما مذاکرات غیر مستقیم ادامه خواهد یافت. نماینده سازمان ملل در امور یمن، شرایط را برای مذاکرات مهم در جده و ریاض برای بررسی موضوعات حساس و مهم فراهم خواهد کرد و تلاش ها در مسقط و ابوظبی پیگیری خواهد شد. امیدواریم که در این دو هفته دستاوردی داشته باشیم تا به کویت برگردیم.

وی از میزبانی کویت از این مذاکرات تمجید کرد و گفت: طرفین ملزم به بازگشت به کویت و رعایت آتش بس هستند.

حمزه حوثی بیان کرد: برخی به دنبال شدت بخشیدن به اقدامات نظامی برای برهم زدن دستاوردهای مذاکرات هستند. ما انتظار اوج گیری اقدامات نظامی در روزهای آتی و طی روزهای عید و پس از عید را داریم. از این روز خطاب به ملت صبور یمن و ارتش و کمیته های مردمی هشدار می دهیم که هوشیار باشند. پایداری شما در این دو هفته، پایداری خواهد بود که آینده یمن را رقم می زند.

 

به نقل از پیچ تحولات جهان اسلام

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عادل الشجاع از رهبران حزب الموتمر (وابسته به صالح) اعلام کرد حزب الموتمر پیش نویس نقشه راه برای پایان جنگ در یمن (طرح شورای امنیت) را از ولدالشیخ نماینده سازمان ملل دریافت کرده است.
پیش نویس نقشه راه شامل تشکیل حکومت وحدت ملی و تشکیل کمیته نظامی امنیتی با حضور افسران یمنی بیطرف و مشارکت افسرانی از آمریکا، روسیه، کویت، عمان و الجزایر می باشد. در این نقشه راه همچنین تشکیل کمیته عالی انتخابات برای ریاست جمهوری و مجلس و نیز تشکیل صندوق بازسازی زیر نظر سازمان ملل درج شده است. بنابر پیش نویس نقشه راه، زمان برگزاری انتخابات پس از شش ماه آمادگی کمیته عالی انتخابات، اعلام خواهد شد.
عادل الشجاع گفت حزب الموتمر این پیش نویس را امضاء خواهد کرد.
قرار است پس از عید فطر در نیمه ماه جاری میلادی، دور بعدی مذاکرات در کویت از سر گرفته شود.

 

منبع

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فرهاد قراملکی» از کاریکاتوریست‌های تبریزی

 

 

normal_resized_1747081_733~0.jpg  normal_resized_1747086_717~0.jpg

 

 

normal_resized_1747084_105.jpg

 

 

 

«لعنة الله علی عدوک یا علی»

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.