reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

ظاهرا هواپیمای ملخی سقوط کرده امارات در یمن از نوع  ارک انجل بوده خلبان کشته و خلبان دوم  محموله گردانش صدمه جزئی دیده 

AA2.jpg

خوب چندی  قبل انصارالله چندین نمونه اسلحه تک تیراندازی رونمایی کرده بود  اطلاعات بیشتر  در مورد طول  وزن و کالیبر  مورد استفاده رو از لینک زیر میتوانید بخوانید 

http://armamentresearch.com/craft-produced-anti-materiel-rifles-and-light-cannon-in-yemen/

ویدئو(توجه حاوی تصاویر  حال بهم زن می باشد خصوص یکی رو  رو هد شات کردن چیزی از  سرش نماند نبینید از دقیقه 2:45)

http://www.aparat.com/v/CuAd0

 

 

ویرایش شده در توسط bds110
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن (روز 175+2y)

""به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به تحولات جدید در یمن پرداخت و نوشت: بسیاری از جمله ما با تهدیدهای شدید و بی سابقه امارات متحده عربی توسط «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش«انصارالله» شگفت زده شدیم. الحوثی امارات را  به حملات موشکی برای ضربه زدن به اهدافی در امارات و نیز حمله موشکی به اهداف نفتی عربستان تهدید کرد و تأکید کرد که اینها در تیررس موشک های حوثی ها هستند که با تکنولوژی های پیشرفته تقویت شدند.""

عنصر سورپرایز در این نهفته است که برای نخستین بار است که رهبر انصارالله این گونه امارات را و به طور مشخص ابوظبی پایتخت آن را از زمان آغاز بحران یمن در دو سال و نیم پیش تهدید می کند. مهمتر از آن هشدارش به شرکت های غربی است که دیگر از این به بعد به امارات به عنوان کشور امن نباید نگاه کنند.

این تهدیدها و شیوه ای که شکل گرفت حکایت از وجود« نگرانی بزرگ» حوثی ها و رهبر آن دارد و منبع آن طرح های کنونی و آینده امارات است که تبدیل به خطر استراتژیک و چه بسا تهدید وجودی علیه این جنبش در یمن است که الحوثی دلایل این نگرانی را فاش نکرد لیکن گمانه زنی درباره آن دشوار نیست و می توان در دو مساله اصلی آنها را خلاصه کرد:

اولی: وجود نگرانی واقعی نزد جریان انصار الله حوثی در زمینه اینکه امارات نقش واقعی در تلاش ها برای ایجاد شکاف در ائتلاف « حوثی ها و کنگره ای ها» و تلاش برای کشاندن «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن به سمت ائتلاف عربی و تحریک اش برای اعلام جنگ برای از بین بردن حوثی ها به عنوان کسی که بیشترین مهارت و کارایی را برای این ماموریت دارد و دادن وعده به صالح برای ارائه حمایت و کمک وی.

دوم: استقرار گسترده روزافزون نیروها به رهبری امارات و فرماندهی نظامی اش در یمن برای حمله زمینی و هوایی و دریایی زودهنگام برای اشغال بندر«الحدیده» که تنها منفذ دریایی و مهمترین منفذ حوثی ها به جهان خارجی است که همه کمک های غذایی و تجاری و نظامی از طریق آن وارد یمن می شود.

درباره اولین مساله باید گفت که صالح در دیدار یک ساعت و نیمه میان هیأت های حزب کنگره و جریان حوثی (در حدود 45 دقیقه از این دیدار صالح و سید عبدالملک الحوثی به تنهایی با هم گفت و گو کردند) اصرار بر این کرد که هر گونه تماسی با دولت امارات را تکذیب کند و همه نزدیک شدن ها و شایعه هایی که در شبکه های اجتماعی  منتشر شده را تکذیب کرد لیکن به نظر می رسد که این تکذیب ها و تأکیدها، تردیدهای سید عبدالملک الحوثی را به طور کامل از بین نبرد زیرا میزان اعتماد میان دو طرف همچنان پایین است به رغم همه آن چه درباره بازگشت ائتلاف میان آنها به مانند گذشته و از بین بردن همه اختلاف هایی که منجر به تنش شد، گفته شده است.

و اما درباره مساله دوم یعنی نگرانی جریان انصار الله از حمله ائتلاف عربی به رهبری امارات به بندر الحدیده، سخنرانی الحوثی در این خصوص کاملا روشن بود زمانی که گفت:« اگر می خواهند که کشتی های نفتی شان سالم بماند نباید به الحدیده حمله کنند. همه کارهایی که قبلا نکردیم را خواهیم کرد و تأسیسات نفتی عربستان و امارات در تیررس موشک های ما قرار گرفته است».

این قابل توجه بود که الحوثی در سخنرانی تهدید آمیزش که آن را شبکه «المسیره» پخش کرد، سبک سخنرانی «سید حسن نصرالله» را به کار برد و برخی از جملاتش نیز همینطور زمانی که گفت:«توان موشکی توانست مرحله مابعد ریاض را با موفقیت پشت سر بگذارد و طرح های تولید رو به رشد است».

واکنش امارات به این تهدیدها که آن را «انور قرقاش» وزیر دولت در امور خارجی بیان کرد «بی توجهی» بود و تا حدود زیادی تمسخر آمیز بود و گفت که « الحوثی و حماقتش ما را نمی ترساند و فاش کننده یأس کسی است که از توهم ها دفاع می کند لیکن فاش کننده یقینی درباره نیت ها برای از بین بردن امنیت و ثبات خلیج فارس است». آقای« محمد عبدالسلام» سخنگوی حوثی ها به این اظهارات قرقاش با این گفته پاسخ داد:«احمق کسی است که 900 روز پیش تجاوز کرد و به حماقتش که بدون پاسخ مشروع نمی ماند، ادامه می دهد».

یک منبع بلندپایه در جریان انصار الله که روزنامه رأی الیوم با وی تماس گرفت نگرانی های جریان اش از حمله به الحدیده را به عنوان یکی از دلایل خشم الحوثی را رد نکرد لیکن با لحن چالشی گفت که « آنها در کنترل کامل بر بندر کوچک المخا و منطقه ذباب پس از دو سال جنگ شکست خوردند، حال چگونه الحدیده را اشغال می کنند؟» وی افزود:« الحدیده نبرد مرگ و زندگی خواهد بود و این شهر هرگز سقوط نمی کند و جنگ به داخل کشورهای متجاوز منتقل می شود و سفارش می کنیم که سخنان «سید» جدی گرفته شود».

یک منبع دیگر در حزب کنگره گفت که «به ما گفت که پیام هشدار به امارات برای نزدیک نشدن به الحدیده است که می گوید با جنگ به سوی ما آمدید و مقابله به مثل خواهیم کرد و آن را به کشور شما منتقل می کنیم» وی افزود «کسی که تهدید می کند حمله نمی کند لیکن این پیامی است که در همه احوال خطرناک است و حوثی ها با کسی شوخی ندارند».

در سایه نزدیک شدن جنگ های سوریه و عراق به پایان خود و خروج محور ایران، سوریه و ترکیه به عنوان برنده بزرگ از جنگ ها بعید نمی دانیم که شدت درگیری ها به جبهه یمن منتقل شود و نقش ایران در یمن چه مستقیم چه غیرمستقیم از طریق «انصار الله» را نمی توان انکار کرد و غیرقابل منتظره نخواهد بود اگر مشخص شود که موشک هایی که سید عبدالملک الحوثی به آنها اشاره کرد ساخت ایران باشند یا به فضل تکنولوژی ها و مهارت های ایرانی تولید شده اند دقیقا مانند موشک های حماس در غزه و موشک های حزب الله در لبنان.

اتحادیه اروپا تصمیم به توقف همه صادرات نظامی به عربستان سعودی به دلیل استفاده از آنها در جنگ یمن علیه غیرنظامیان گرفت و ماموریت «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در اتاق مراقبت های ویژه قرار گرفته است اگر نگوییم که کارش تمام شد و هیچ جایگزینی جز یافتن کانال های جدید برای گفت و گو وجود ندارد که پیش از آن بازنگری ها در موضع گیری ها و سیاست های در پیش گرفته شده توسط همه طرف ها و به ویژه ائتلاف عربی عربستان صورت گیرد وگرنه باید منتظر بدترین وضعیت باشیم.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هفته قبل انصارالله یک فروند پهپاد ام کیو 9 امریکا رو بر فراز صنعا سر نگون کرد با موشک 

https://www.aparat.com/v/xBSy2

 

thumb_65_28829.jpg thumb_65_281029.jpg thumb_65_281129.jpg thumb_65_281229.jpg 

نیروی سعودی با ارپی جی ایرانی البته در این چند وقته سلاح ها ساخت دست بدست چرخیده  از داعش گرفته تا عربستان  تا مهمات ایرانی اهدایی اسراییل به تروریستا در سوریه 

تقریبا دیگه بودن اسلحه ایرانی در دستان گروه ای دلیلی بر حمایت ایران ایران نمیشه . البته یک کنجکاوری دارم اسراییل این موشک کروز های نصر ایرانی که از کشتی ویکتوریاضبط کرده چیکار کرده  یک جوری بشه  حملات موشکی به کشتی جنگی امریکا در یمن  به موشک ضبط شده ایران در اسراییل ربط داد   اگر واقعا یمنی ها  این  موشک هارو پرتاب نکرده بودن 

65_28929.jpg

مهمات ایرانی  اهدایی اسراییل   به تروریستا و موشک نصر 

thumb_11_281029.jpg thumb_11_28829.jpg 

thumb_11_281129.jpg thumb_11_28929.jpg thumb_11_28729.jpg thumb_11_28629.jpg thumb_11_28129.jpg

ویرایش شده در توسط bds110
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن (روز 207+2y)

1) مراسم باشکوه مانور نیروهای ارتش (وابسته به انصارالله و صالح) با حضور صالح الصماد و یحیی الراعی در تعز برگزار شده است (لینک ویدئو)

2) نیروهای انصارالله و صالح در منطقه عسیلان شبوه پیشروی داشتند و برخی مناطق را به تصرف خود درآوردند.

3) اختلافات امارات با نیروهای هادی در عدن افزایش پیدا کرده است. برای نمونه در روزهای گذشته پلیس عدن به فرماندهی شلال شائع (وابسته به امارات) تعدادی از شخصیتهای وابسته به حزب اصلاح در عدن را بازداشت کرده است.

4) نیروهای هادی در شمال استان الجوف پیشروی کردند.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب یمنی ها یک موشک به خمیس مشیط شلیک کرده 

دوباره سازمان ملل وانصار عبری عربی وغربی موشک شلیک شده به  ریاض رو  ایرانی  و ازنوع قیام اعلام کردن هفته پیش گفتن ایرانی نبود جدید ترین تئوری  اینه موشک رو تیکه تیکه منتقل کردن به یمن  

اگر عمری بود یکم درمورد خالی بندی های موشکی به اصطلاح کارشناسان موشکی وعدم اشاعه در مورد ایران واشتبا هات تبلیغاتی خودمون شاید یک پستی زدم 

این مرکز مبارزه با تروریسم عربستان خوب کار میکنه بطور فزاینده از bot ها وبقیه چیزی از همون روز افتتاح معلوم کلا  روی محور مقاومت  تمرکز کرده حتی عکس کانال یوتئوب اعلام الحربی حزب الله گوشه تصویر یکی از  عکس ها مشخص بوده  البته امارات  که قشنگ  قطر هک کرده و محاصره قطر  بو جود اورده ودستی در استخدام هکر و نرم افزار جاسوسی داره 

جدید ترین حرکت  از این دست توسط سعودی ها 

https://www.juancole.com/2017/11/bots-accounts-blocking.html

 

موشک کروز چینی المندب 1 یمنی ها--

https://www.aparat.com/v/YNkFq

بعضا پدر سوخته تلاش داشتن به اسم موشک  نور ایران به خلق الله بفروشن به اصطلاح کارشناسان غربی 

غنمیتی عربستان از الحوثی ها شامل موشک دهلاویه میشه میتوانه از هرکجا اومده باشه دست به دست  در سوریه عراق چرخیده بیشتر به نظر پروپاگاندا  سعودی باشه علیه ما باشه 

2_28329~2.jpg

 

اسلحه  صیاد 

2_28229~5.jpg

ویرایش شده در توسط bds110
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان سلام
به نظرتون تیوری قیام بودن موشک شلیک شده انصار چقدر با واقعیت نزدیک است؟
اگر واقعا قیام بوده چطور پاتریوت تونسته به این راحتی موشک را در هوا منهدم کنه!! یعنی اینقدر موشک قیام تکنولوژیش پایینه که به راحتی با پاتریوت شکار میشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موشک قیام بالک نداره در حالی که در تصویر موشک برکان ۲ بالک داره درضمن بیس تمام این موشک ها یکیه عجیب نیست که موشک های ایران و کره شمالی و جاهای دیگه به هم شبیه باشه

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , anaKiN گفت:

دوستان سلام
به نظرتون تیوری قیام بودن موشک شلیک شده انصار چقدر با واقعیت نزدیک است؟
اگر واقعا قیام بوده چطور پاتریوت تونسته به این راحتی موشک را در هوا منهدم کنه!! یعنی اینقدر موشک قیام تکنولوژیش پایینه که به راحتی با پاتریوت شکار میشه؟

متاسفانه این ادعایی هست که سازمان ملل دیروز بصورت کاملا مغرضانه بیان کرد و مجددا نشون داد براش سرمایه و دلار بسیار مهم تر از مسئولیت واقعیشه!!!!(البته وقتی زمانی داعش رو انقلابی اعلام کنند و انصارالله رو تروریست دیگه شکی بر ابزاری بودن نهاد های بین المللی باقی نمیمونه)

همونطور که در پست قبلی دوستمون اشاره کردن موشک قیام از چیزی به نام بالک انتهایی استفاده نمیکنند .و تمام تغییر مسیر ها توسط نازل های مجاور با خروجی موتور صورت میگیره  حالی که در اسکاد یمنی(برکان) بالک ها هنوز موجودند.

من در عجبم چجوری یک سازمان بین اللمللی میتونه همچین ادعای بی اساس رو کنه و همه هم بگن سازمان ملل راست میگه و عملا بشه بلندگوی رژیم سعودی  !!!

تنها شباهت  موشک برکان و قیام در کلاهک هاشون هست .در واقع یمنی ها برای افزایش برد دست به کم کردن وزن کلاهک زدن و به شکل مخروطی در اوردن و اسکاد های یمنی رو به بردی نزدیک به قیام رساندن.(جالب در گزارش سازمان ملل هیچ اشاره ای به اینکه اصلا چجوری ایران میتونه قطعات رو فرستاده باشه  نکرده و اینکه خود یمن دارنده ی موشک اسکاد بود و فقط لفاظی های سعودی رو تکرار کرده.این اقدام مرسوم به سابقست .چند ماه پیش هم تهمت استفاده از سلاح شیمیایی توسط سوریه رو مطابق با گفته های امریکا مو به مو قرائت کرد در حالی که عملا سندیت نداره!!!

بدتر از همه اینکه این سازمان کاملا  چشمانش رو بر جنایت رژیم سعودی بسته .رژیمی که تا حالا هزاران حمله به شهرهای یمن داشته (غیر نظامیان)و از بیمارستان و مدرسه گرفته تا سوله های نگهداری دام رو مورد هدف قرار داده. این سازمان هرگز از خودش نپرسید چه کسی به عربستان سلاح داد تا این هزاران جنایت را به مردم بی گناه تحمیل کنه و  سه سال جنگ کلا مخفی نگهداشته شد .و  عربستان انگار هیچ جنایتی انجام نداده  .اما وقتی یک موشک شلیک شد که حتی یک نفر هم کشته نشدن انگار گناهش بیشتر از حملات عربستان بود !!!!

موشک قیام به دلیل نداشتن بالک و همچنین استفاده از مواد خاص(یک احتمال)در ساخت بدنه .قطعا پنهان کار تر از باقی موشک هاست که باید این موضوع رو در نظر داشت در رابطه با توانایی های متقابل تاد یا پاتریوت و...

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رسانه های عربی از درگیری هایی در صنعا خبر دادند و گویا طرفداران صالح و انصار الله مشکلاتی داشتند که هر چند تایید و تکذیب میشه ولی از امثال صالح هیچ بعید نیست که در قدرتنمایی های پررنگ بن سلمان در این روزها تغییر موضع بده. اصولا به نظرم اگر اوضاع همینطور پیش بره که ایران در موضع بمباران دائمی تهدیدات باشه و دائم در مقام دفاع نیم بند و طرف مقابل با تحرک بسیار (هر چند گاهی با شکست) در حملات مداوم و ایجاد مشکلات هر روزه چه به صورت سیاسی و حتی نظامی کم کم گروه های اینچنینی و قبایل و حزب ها حتی مثلا شیعیان عراقی در گروه های خاص آرام آؤام به سمت موضع قدرتمندتر حرکت کنند.

این رویه ی در موضع ضعف بودن و تنها پاسخ دادن به حملات مداوم عربستان و تحرکاتش اون هم کاملا خنثی اگر ادامه پیدا کنه متحمل شدن یک تهاجم نظامی هیچ بعید نیست بعد از مراحل خنثی سازی بازوهای ایران در منطقه.

 

پ ن: اظهارات صالح نشون میده خطر فتنه جدی است و صالح شاید داره تدارک میبینه معامله ای با عربستان بن سلمان انجام بده. به هر حال انصارالله در سایه ی سکوت جامعه ی جهانی و هجوم وسیع اعراب و آمریکا و محاصره ی شدید و تنبیه دسته جمعی بهداشتی/غذائی مردم یمن در موقعیت بسیار سختی است که با جغرافیای خاص و عدم امکان کمک بهش از طریق ایران این سختی در مرور زمان شدت هم گرفته در حالیکه هر روز عربستان تدارک جدید و مزدورهای جدیدتری استخدام میکنه به همراه مشاوره های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی مستقیم آمریکا و خریدهای تسلیحاتی هدفمند که بخشیش برای جبهه ی یمن هست.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 11 آذر 1396 در 13:47 , alala گفت:

رسانه های عربی از درگیری هایی در صنعا خبر دادند و گویا طرفداران صالح و انصار الله مشکلاتی داشتند که هر چند تایید و تکذیب میشه ولی از امثال صالح هیچ بعید نیست که در قدرتنمایی های پررنگ بن سلمان در این روزها تغییر موضع بده. اصولا به نظرم اگر اوضاع همینطور پیش بره که ایران در موضع بمباران دائمی تهدیدات باشه و دائم در مقام دفاع نیم بند و طرف مقابل با تحرک بسیار (هر چند گاهی با شکست) در حملات مداوم و ایجاد مشکلات هر روزه چه به صورت سیاسی و حتی نظامی کم کم گروه های اینچنینی و قبایل و حزب ها حتی مثلا شیعیان عراقی در گروه های خاص آرام آؤام به سمت موضع قدرتمندتر حرکت کنند.

این رویه ی در موضع ضعف بودن و تنها پاسخ دادن به حملات مداوم عربستان و تحرکاتش اون هم کاملا خنثی اگر ادامه پیدا کنه متحمل شدن یک تهاجم نظامی هیچ بعید نیست بعد از مراحل خنثی سازی بازوهای ایران در منطقه.

ظاهرا اوضاع چرخیده حالا باید دید چی میشه یمن کم هزینه ترین جبهه ما بود بلاخره متیس ترامپ  سایر دنبال پیروزی دریمن بودن  بخاطر اینکه بگن ایران رو از یکی از پایتخت عربی بیرون انداختیم شوی تبلیغاتی بوده خوب توانایی پدافندی اینها تست زده شد قطعا  به ما کمک میکنه برای بهبود موشک و تاکتیک حملات موشکی هر چند ایران بیشتر به سمت حملات  چندگانه همزمان  همراه موشک بالستیک و کروز پهپاد های انتحاری و رزمی میره 

روز ها ی سختی در پیشه در منطقه هرچی بشه  مهم نیست ما گلیم خودمون رو میتوانیم از اب بکشیم بیرون فقط و فقط نگران پیاده نظام داخلی در ایران هستم ویک گروه  دیگر به قول شهید چمران می گویند تقوا از تخصص لازم تر است، آ نرا می پذیرم،اما می گویم: آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست 

سیب هزارتا چرخ میخوره تا برسه زمین  بیشتر نفوذ ایران هنوز که هنوزه فرهنگیه که خیلی بیشتر از سلاح دوام میاره 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

 

ظاهرا اوضاع چرخیده حالا باید دید چی میشه یمن کم هزینه ترین جبهه ما بود بلاخره متیس ترامپ  سایر دنبال پیروزی دریمن بودن  بخاطر اینکه بگن ایران رو از یکی از پایتخت عربی بیرون انداختیم شوی تبلیغاتی بوده خوب توانایی پدافندی اینها تست زده شد قطعا  به ما کمک میکنه برای بهبود موشک و تاکتیک حملات موشکی هر چند ایران بیشتر به سمت حملات  چندگانه همزمان  همراه موشک بالستیک و کروز پهپاد های انتحاری و رزمی میره 

روز ها ی سختی در پیشه در منطقه هرچی بشه  مهم نیست ما گلیم خودمون رو میتوانیم از اب بکشیم بیرون فقط و فقط نگران پیاده نظام داخلی در ایران هستم ویک گروه  دیگر به قول شهید چمران می گویند تقوا از تخصص لازم تر است، آ نرا می پذیرم،اما می گویم: آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست 

سیب هزارتا چرخ میخوره تا برسه زمین  بیشتر نفوذ ایران هنوز که هنوزه فرهنگیه که خیلی بیشتر از سلاح دوام میاره 

 

 

در این میون به نظر صالح با اظهارات امروزش کم کم سعی داره دل عربستان را به دست بیاره ولی معلوم نیست که عربستان که از بله قربان گویی چون حریری چنان توقعاتی داشت و چنان رفتاری باهاش کرد با صالحی که سه سال هست درگیر مناقشه باهاش هست چه انتظاراتی خواهد داشت و سرنوشتش را چطور رقم خواهد زد با توجه به وضعیت شاهزادگان خودی. هر چند جبهه ی یمن برای بن سلمان و شرکای اصلیش در آمریکا به قدری حیاتی است به قول شما؛ که همین به هم زدن تمرکز انصارالله و فتح صنعا شاید پیشکشی مناسبی برای معامله درنظر گرفته بشه.

ائتلاف سعودی که رسما از خروش مردم علیه انصارالله در یمن خبر داده و رسانه هاشون خوشحالی خودشون را نمیتونند پنهان کنند.

باید در نظر داشت قدرت اطلاعاتی آمریکا به همراه میانجیگیری عربستان (حضور وزیر عربستانی در رقه بی حکمت نبود) که در مذاکره با قبایل شرق فرات منجر به تقدیم مناطق داعش به کردها شد در یمن هم میتونه به کار گرفته بشه و قبایل خریداری بشند (مضاف براینکه محاصره و فشار روانی را بر مردم که بالاخره حدی از تحمل را دارند هم باید در نظر گرفت)، این احتمال و همچنین و اشغال صنعا توسط عربستان باید در نظر گرفته بشه.

بن سلمان و یاران فرامنطقه ایش! بعد از ناکامی نسبی در لبنان و عراق و سوریه به برد در یمن قطعا نیاز جدی دارند و این راه را برای ادامه ی برنامه های بن سلمان خصوصا ضد ایران میتونه هموار تر کنه. به نظر با روحیات حاکم جدید عربستان تا ایران را به طور جدی هدف مستقیم یا غیرمستقیم اقدامی قرار نده و یک پیروزی جدی که در رسانه ها حسابی روش مانور بده به دست نیاره ( حالا چه علیه یکی از بازوهای ایران در منطقه یا خود ایران ) و البته در پشت پرده ترامپ و تیمش از این اقدام سودی در جهت فشار بر ایران و حتی آغاز یک جنگ ضد ایران به دست نیاره و نیارند فعلا آرام نخواهد شد.

 

پ ن: توئیتر مقامات عربستانی پر شده از تبریک و شادباش به مناسبت انقلاب!! مردم یمن ضد حوثی ها و آغازی بر پایان ایران در پایتخت های عربی و تازه این اولیش هست و باقی موارد ضد ایران به صورت پرحجم و دامنه دار. برخی منابع یمنی از تسلط طرفداران صالح بر نیمی از صنعا خبر میدند و ائتلاف عربستان هم پشت سر هم پیام های اعلام حمایت از این اقدامات و جبرانش!! در آینده میده.

در صورت پشت کردن به انصارالله ( برخی دوستان از همون ابتدا هم پیمانی حتی ظاهری و با اکراه را هم با صالح اشتباه میدونستند بعد از اون همه همدستی با عربستان ضد حوثی ها ولی خب شرایط اینطور پیش رفت و باید در نظر میداشت انصارالله که صالح را هروقت میشه خرید ) و تقدیم صنعا و مناطق ارتباطی صعده به ائتلاف عربستان هیچ بعید نیست در سکوت کامل خبری و توسط مزدوران سودانی و آفریقایی و ... یک نسل کشی تمام عیار در یمن ضد حوثی ها رخ بده.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درگیری میان نیروهای انصارالله و صالح در صنعاء

1) نیروهای انصارالله و صالح بامداد شنبه دوباره درگیر شدند. این درگیری از روز چهارشنبه آغاز شده و تا شامگاه جمعه ادامه داشت. اما آتش بس میان طرفین چند ساعت بیشتر دوام نیاورد.

2) نیروهای قبیله خولان و بنی مطر به طرفداری از صالح وارد پایتخت شده اند. انصارالله، نیرو و تجهیزات نظامی بیشتری بسوی صنعاء ارسال کرده است.

3) حزب الموتمر با صدور بیانیه ای از همه قبایل و طرفداران صالح خواست تا برای دفاع از جمهوری و وحدت، آماده شوند.

4) عبدالملک الحوثی در سخنانی که از تلویزیون المیادین پخش شد از همه مردم و قبایل خواست تا در کنار نیروهای امینتی قرار بگیرند و از علی عبدالله صالح خواست تا عاقلانه رفتار کند و از حمله به نیروهای انصارالله خودداری نماید. عبدالملک از شیوخ قبایل خواست تا میانجیگری کنند (لینک سخنان عبدالملک الحوثی).

5) نیروهای الحرس الجمهوری تحت فرمان طارق (برادرزاده صالح) بسیاری از ساختمانها و اماکن مهم سیاسی و نظامی از جمله وزارت دفاع و اتاق عملیات انصارالله (مستقر در سفارت سودان) در صنعاء را تحت کنترل خود درآورده اند.

6) کامل الخودانی از روزنامه نگاران حزب الموتمر گفته ابوعلی الحاکم توسط نیروهای الحرس الجمهوری بازداشت شده ولی منابع دیگر این خبر را گزارش نکرده اند.

7) بنابر گزارش سایت «وکالة خبر» (وابسته به صالح که در سه سال گذشته خبرهای دروغ زیادی پخش کرده) طرفداران صالح کنترل استانهای إب، ریمة، المحویت، حجة و ذمار را در دست گرفته اند.

8) نیروهای قبیله بنی صریم (از حاشد) جاده ارتباطی میان صعده و صنعاء را که از عمران می گذرد مسدود کرده اند.

9) آمار کشته های طرفین تاکنون به 80 نفر و مجروحان به 150 نفر رسیده است.

10)  فرودگاه صنعاء در محاصره نیروهای طارق و یک قبیله طرفدار صالح قرار گرفته است.

11) پخش مصاحبه علی عبدالله صالح از کانال المیادین. صالح از همه نیروهای مسلح خواست تا هیچ دستوری را از فرماندهان انصارالله قبول نکنند و فقط اوامر رهبران حزب الموتمر را بپذیرند. وی گفت تنها مرجع مشروعیت در کشور، مجلس نمایندگان است. صالح از مردم یمن خواست تا علیه انصارالله برخیزند.

12) التحالف: نثق بإرادة قیادات وأبناء المؤتمر بالعودة إلی المحیط العربی

13) احتمال درگیر شدن گسترده نیروهای انصارالله با نیروهای طارق در همه مناطق صنعاء افزایش یافته است. مناطق شمالی صنعاء مانند الجراف در کنترل نیروهای انصارالله قرار دارد.

 14) احتمال عقب نشینی نیروهای صالح از جبهه های جنگ افزایش یافته است که منجر به پیشروی نیروهای هادی خواهد شد.

15) هدد محمد عبدالسلام، بقتل الرئيس السابق علي صالح، وقال إنهم تجنبوا قتله في وقت سابق. وأضاف في تصريح لقناة المسيرة التابعة لأنصارالله، إن الحجة لقتل صالح قد أقيمت اليوم بعد إعلان الأخير انقلابه رسمياً على أنصارالله. وأوضح، "تحاشينا الهجوم على صالح سابقاً لأن تلك الخطوة ربما لم يكن الشعب اليمني سيفهمها في حينها." وقال: " أما الآن، فقد قامت الحجة، وسيفهم الشعب ما سنقدم عليه، وعسى أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم."، في إشارة إلى أنهم سيقتلون صالح.

16) تقریبا نیمه جنوبی صنعاء در کنترل نیروهای صالح قرار دارد و نیروهای انصارالله در مناطق شمالی صنعاء سیطره خوبی دارند. پادگان ضیوة در جنوب صنعاء هنوز در کنترل انصارالله قرار دارد و نیروهای طارق تلاش می کنند آن را تصرف کنند.

17) عبدالملک الحوثی برای دومین بار در سخنان تلویزیونی خود خطاب به صالح گفته: «تنفذون خيانة للوطن وانقلاب عليه وتطعنوننا في الظهر... عيب عليكم، عيب كبير يا دعاة الفتنة ويا دعاة الشر... الشرعية الآن هي للمجلس السياسي الأعلى برئاسة الصماد الذي باركتم إنشاءه»

18) درگیری شدید در مدیریت جهران در استان ذمار بین نیروهای انصارالله و صالح.

19) درگیری شدید در مدیریت بنی صریم در استان ذمار بین نیروهای الحوثی و قبیله بنی صریم از حاشد.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متاسفانه از همون اول قابل پیش بینی بود فردی مثل علی عبدالله صالح که همیشه دنبال منفعت شخصی خودشه هیچ وقت متحد قابل اعتمادی برای انصار الله نخواهد بود با این وضعیت و متحد شدن احتمالی عربستان و صالح انصارلله کلیه مناطق جنوب صنعا و ساحلی را از دست میده و دیگه توانایی کمک رسانی به اونها رو از دست خواهیم داد

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درگیری میان نیروهای انصارالله و صالح در صنعاء (تکمیلی)

20) انصارالله مقر تلویزیون «الیمن الیوم» وابسته به حزب المؤتمر را تصرف و کارکنان آن را بازداشت کرده است.

21) صالح الصماد در توئیتر استعفای خود را از سمت ریاست شورای عالی سیاسی اعلام کرد.

22) از غروب به بعد تعداد 20 طقم انصارالله به منطقه «عصر و خ ستین غربی» وارد شده و مناطقی را که صبح از دست داده بودند پس گرفتند و تلاش می کنند منزل یحیی برادر طارق عفاش (برادرزاده صالح) را محاصره کنند. درگیری در این منطقه ادامه دارد.

23) علی عبدالله صالح از طرفداران خود درخواست کرده صبح یکشنبه ساعت 10 صبح به خیابانها بیایند.

24) هواپیماهای ائتلاف، مراکز تجمع انصارالله در صنعاء را بمباران کردند.

25) انصارالله در منطقه خمر از استان عمران با نیروهای قبایل طرفدار صالح درگیر شدند. انصارالله قصد داشت به منزل شیخ علی حمید جلیدان و مبخوت المشرقی (احتمالا با هدف دستگیری آنان) برسد اما نیروهای قبیله مانع شدند.

26) سخنگوی انصارالله: آنچه در یمن رخ داده است امری مثبت محسوب می شود/ علی عبدالله صالح با عربستان ارتباط دارد.

27) نیروهای انصارالله، در شامگاه شنبه، مقر دائمی حزب الموتمر در مرکز صنعاء را تحت تصرف خود درآوردند.

28) آغاز دوباره درگیری های شدید در مناطق صنعاء: «الحصبة وجولة آية واحياء بيت بوس وشارع الخمسين وجولة دار سلم والحثيلي».

29) انصارالله، نیروهای خود را از جبهه مکیراس در استان أبین فراخوانده است.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.