reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

بر 22 دی 1396 در 23:43 , Navard گفت:

 

سلام.ظاهرا سو برداشتی از گفته هام براتون پیش اومده . اون بمب هایی که نامشون رو اوردم بمب های  معمولی نبودن  که ساده از کنارشون بگذریم . و باید برای پیش گیری افرادی که حتی  ذره ای هم به علوم نظامی دسترسی دارند وصد البته علاقه مند به تمامیت کشور هستند  مورد  توجه قرار بدهند . چون تهدید بالقوه هستند .  بمب های کم قطر هدایت شونده با هدف اصلی نابودی   مجموعه ی پدافندی ساخته شدن .یکم توضیحات بیشتری میدم

 

حق با شماست. دشمن ما از این جهت بسیار جلوتر از ما است و در نظر داشته باشیم نه فقط در حوزه های تکنولوژیک و علوم پیشرفته که در اقتصاد و اطلاعات و ترکیب داده ها و کلا بسیاری موارد دیگه. هر چند ما باید در این بخش ها به دنبال راه های مقابله خصوصا از نوع مبتکرانه برای پر کردن این خلاء موجود در بخش های تکنولوژیک و اقتصادی باشیم ولی به نظرم ما چاره ای نداریم جز به طور همزمان و البته جدی کار کردن بر روی اقدامات بازدارنده.

با توجه به جمیع شرایط و همین گپ تاریخی چند قرنه بین ما و غرب، به نظرم هر چند حوزه های هوایی و دریایی و ... هم باید بهشون پرداخته بشه ولی در نهایت با شرایطی که ما داریم و دوباره برتری ای که طرف مقابل در برابر مثلا حوزه ی پدافندی داره و مثلا تلاش های ما در حوزه ی هوایی اصلا قابل مقایسه با حوزه ی اقدامات پدافندی دشمن در کمیت و کیفیت نخواهد بود ( مگر اینکه به ناگاه ما بتونیم در حوزه ی پنهان کارها هم در کیفیت و هم در کمیت به مرحله ی حداقل درصدی از توازن برسیم که اگر بخش تکنولوژی را هم حل کنیم بحث اقتصادیش برامون مانند یک سد هست ) بنابراین علاوه بر رویکردهای اطلاعاتی و استراتژیکی و ژئواستراتژیکی و سیاسی برای ما بهترین و در دسترس ترین و ساده ترین و ارزان ترین راه کار کردن هر چه بیشتر و جدی تر بر روی موشک هامون ( بر خلاف بسیاری که ارزش حوزه ی موشکی را تقلیل میدند و البته این همه تلاش غرب را هم میبینند برای به قول خودشون این حوزه ی کم اثر دفاعی ما که هر طور شده خواهان نابودی و عدم پیشرفت و اسقاطش هستند و اگر نبود به نظرم غرب مدت ها پیشتر حمله به ایران را عملی کرده بود، هر چند با تمام اقدامات موثری که برای مقابله با موشک ها کردند و اخیرا پاتریوت های با ضریب خطای صفر عربستان و ضریب اصابت صد اون هم به قول برخی دوستان ورژن های قدیمی تر تازه ) هست.

ولی موشک های فعلی هم شاید باید طی تغییراتی گسترده خودشون را در برابر سیستم های پدافندی به روز کنند، در نهایت به نظرم این کار در دسترس تر، عملی تر، به صرفه تر، اقتصادی تر هست برای ما در این برهه.

موشک ها در حوزه ی پنهان کاری، سرهای جنگی چند گانه و چند کاربری و روش های ابتکاری به کارگیری در تعداد و تلفیق و ناوبری و دقت در اصابت و نوع مواد منفجره و سبک سازی و سوخت و بسیاری حوزه های دیگه میتونند کار بشه بر روشون در این برهه که به نظر ما با توجه به تهدیدات مستقیم چاره ای دیگه ای نداریم.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تنش میان انصارالله و خولان

وضعیت در منطقه خولان متشنج اعلام شده و هر لحظه ممکن است درگیری شدید میان انصارالله و قبیله «خولان الطیال» آغاز شود. انصارالله 20 تیم مسلح (طقم) به منطقه اعزام کرده و تلاش می کند برخی شیوخ زیرمجموعه خولان را با خود همراه کند که در عرف قبایل «شراء الولاءات» نامیده می شود. قبایل خولان نیز، بسیج عمومی اعلام کرده اند که در عرف قبایل «النکف القِبلی» و یا «داعی القبیلة» نامیده می شود.

تنش میان انصارالله و قبایل خولان زمانی آغاز شد که روز یکشنبه 17 دی ماه (7 ژانویه)، چند تیم انصارالله برای دستگیری عبدالاله عطا (یکی مسئولان یگان موشکی در الحرس الجمهوری) وارد روستای توعر شدند. روستائیان با انصارالله درگیر شده و افراد یکی از تیمهای انصارالله را به اسارت گرفتند. سپس با میانجیگری شیوخ قبایل، آرامش برقرار شد.

چند روز بعد وضعیت بحرانی تر شد. روز پنج شنبه 21 دی ماه، انصارالله تیمهای دیگری بسوی منزل شیخ الغادر شیخ المشایخ خولان اعزام کرد و روستای وی را محاصره کردند. همزمان، نیروهای مسلح از قبایل اطراف به منطقه رسیدند و نیروهای انصارالله را در محاصره خود قرار دادند. میانجیگران دوباره جلسه گرفتند. حکم صادره از سوی کمیته وساطت بر اساس عرف قبایل، چنین بود که همه پستهای ایست و بازرسی انصارالله در جاده صنعاء ـ مأرب باید به قبیله خولان تحویل داده شود. نهایتا نیروهای انصارالله بدون درگیری، منطقه را ترک کردند.

درخواست انصارالله، تحویل سلاحهای سنگین است که قبیله خولان آنها را در نزد خود نگهداری می کند اما شیخ الغادر می گوید این سلاح ها از زمانهای دور جز اموال قبیله بوده و تحویل آنها غیرممکن است. قبایل خولان، این درخواست انصارالله را اهانت به کیان قبیله خود تلقی کردند.

همان روز پنج شنبه، انصارالله تیمهای دیگری برای تفتیش منزل شیخ علی بن شعلان شیخ منطقه بنی سحام از قبیله خولان اعزام کرده بود. اما باز هم نیروهای قبیله مانع این بازرسی شدند.

شامگاه جمعه 22 دی ماه، درگیری میان انصارالله و قبیله «خولان الطیال» آغاز شده و طرفین مواضع یکدیگر را زیر آتش کاتیوشای خود قرار داده اند. هواپیماهای ائتلاف در حمایت از قبیله خولان، تیمهای انصارالله را که عازم مناطق خولان بودند هدف قرار داد.

خبر درگیری انصارالله و خولان توسط برخی منابع مانند مأرب پرس تکذیب شده حتی خبر دیگری مبنی بر کوتاه آمدن شیخ الغادر و تحویل سلاحهای سنگین به انصارالله منتشر شد. اما دو خبر دیگر به نقل از شیوخ قبیله خولان «عادل الهیال» در مصاحبه با المدینة و «محمد علی ناجی الصوفی» در مصاحبه با الخلیج، وضعیت را بحرانی نشان می دهد. با این حال، منتظر اخبار دقیقتر هستیم.

عملیات نظامی علیه یمن (روز 295+2y)
 
1) به دستور صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی، دو نفر از شخصیتهای نزدیک به صالح که به قبیله حاشد وابسته بودند آزاد شدند. «جلیدان محمود جلیدان» وزیر ارتباطات دولت نجات ملی و «شیخ مبخوت المشرقی» داماد صالح پس از 40 روز بازداشت آزاد شدند (لینک خبر).
 
2) نیروهای هادی در منطقه البقع پیشروی داشتند و پس از سقوط ارتفاعات اطراف، مناطقی از جمله سوق البقع را به تصرف خود درآورده (لینک خبر) و تعدادی موشک ضدزره هم به غنیمت گرفته اند (لینک خبر). (مالیوتکا بوده)
 
3) نیروهای هادی بیشتر مناطق مدیریت «ناطع» در استان البیضاء را تصرف کردند. نیروهای انصارالله خطوط دفاعی خود را به مدیریت الملاجم منتقل کردند (لینک خبر).
 
4) بنا به دستور عبدالملک الحوثی، انصارالله تصمیم گرفته در مناطق تحت سیطره خود، سلاحهای سنگین و متوسط را از دست قبایل خارج کند. قبایل مشکوک (همچون خولان) در اولویت اجرای این طرح قرار دارند.
 
5) درخواست انصارالله از شیوخ قبایل برای میانجیگری جهت حل مشکل پیش آمده با قبیله خولان.

6) یکی از شیوخ قبیله خولان به نام «خالد القیری» که از قبل با انصارالله همکاری داشت روز یکشنبه در یک کمین نزدیک منطقه خولان الطیال کشته شده است.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

-------------------------------------

این روزا حوثی ها افتادن به جون سعودی ها یکسری ویدئو هم منتشر شده ازشون از زدن یه امرپ تا شکار سعودی ها بوسیله تیم ضد زره انصارالله (امروز هم توی نجران و جیزان با تک تیرانداز و ... چند سرباز سعودی و یک تجمع رو هدف قراردادن)

https://southfront.org/houthis-ambush-pro-saudi-forces-in-yemens-al-bayda-and-taiz-provinces-video/

https://southfront.org/houthis-kill-several-sodilers-destroy-3-vehicles-in-cross-border-raids-against-saudi-forces-videos/

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عملیات نظامی علیه یمن (روز 298+2y)

1) افسران جنوبی که قبلا در الحرس الجمهوری فعالیت داشتند برای شروع کار مجدد به بندر المخاء فراخوانده شدند (لینک خبر). تعدادی از خلبانهای نظامی هم خود را به پایگاه هوایی العند رسانده اند (لینک خبر).

2) نیروهای جنوبی بخاطر حضور طارق صالح در عدن و پایگاه هوایی العند در شمال لحج، واکنش منفی نشان داده اند. جنوبی ها معتقدند حضور طارق در عدن، اهانت به فداکاری های جنوبی ها در زمان صالح است. طارق در زمان حکومت صالح، فرمانده نیروهای ویژه (القوات الخاصة) بوده است. به همین خاطر جنوبی ها از اقدام امارات آزرده خاطر شده اند.

3) شلیک موشک بالستیک انصارالله بسوی فرودگاه جیزان.

4) شلیک موشک بالستیک قاهر M2 انصارالله بسوی مرکز فرماندهی عملیات ارتش سعودی در نجران.
 
5) شلیک موشک بالستیک انصارالله بسوی مواضع نیروهای ائتلاف در منطقه یختل شمال بندر المخاء (غرب تعز).
 
6) نیروهای هادی وارد منطقه «برط العنان» از استان الجوف شده و ارتفاع «جبل شوکان» را تصرف کردند. منطقه برط العنان در مجاورت استان صعده قرار دارد.
 
7) قبایل مدیریت «الصلیف» از استان الحدیده در یک تجمع قبیله ای در حمایت از انصارالله، آمادگی خود را برای اعزام نیرو به جبهه ها اعلام کردند (لینک خبر). انصارالله تاکنون مانع پیشروی نیروهای ائتلاف در ساحل غربی شده و آنان را در اطراف شهر «حیس» متوقف کرده است.
 
8) قبایل «بنی مطر» در غرب صنعاء در یک تجمع قبیله ای در حمایت از انصارالله، آمادگی خود را برای اعزام نیرو به جبهه ها اعلام کردند (لینک خبر).
 
9) درگیری شدید میان دو گروه مسلح (یک گروه با لباس نظامی و یک گروه با لباس شخصی) در منطقه خورمکسر عدن منجر به مصدوم شدن چند نفر شده است.
 
10) نیروهای الحراک جنوب در تجمع خود در «خورمکسر» عدن، نسبت به حضور طارق و برادرش عمار در عدن اعتراض کردند. در این تجمع، عکس طارق با ضربدری قرمز بر روی آن و زیرنویس «جنایتکار جنگی» به چشم می خورد.
 
11) شلیک موشک بالستیک انصارالله بسوی مرکز پدافند هوایی عربستان در نجران (لینک خبر).
 
12) «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن، روز پنج شنبه وارد عدن شد. دیروز مبلغ 2 میلیارد دلار توسط عربستان در بانک مرکزی یمن سپرده گذاری شد. این سپرده مانع سقوط ارزش ریال یمن شده و ارزش ریال را از 500 ریال به کمتر از 400 ریال به ازای هر دلار رساند.

13) سازمان ملل تعداد کارمندان خود در عدن را به 25 نفر می رساند. وزارت خارجه هادی تلاش می کند نمایندگی سیاسی کشورهای خارجی در عدن افتتاح شود.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش اختصاصی cnn از بقایای موشک برکان که ماه گذشته به ریاض شلیک شد :

 

http://edition.cnn.com/videos/world/2018/01/17/houthi-missile-intercept-saudi-arabia-yemen-nic-robertson-pkg.cnn

 

https://www.youtube.com/watch?v=XInCIZz_yUI

 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن (روز 301+2y)

1) تجمع زنان قبیله «حریب القرامیش» در غرب استان مأرب در حمایت از انصارالله برای پشتیبانی از جبهه های جنگ و اعتراض به جنایتهای دشمنان متجاوز (لینک خبر).

2) تجمع قبیله ای در مدیریت «جحانة» شرق صنعاء در حمایت از انصارالله و اعلام آمادگی برای حضور در جبهه های جنگ (لینک خبر).

3) تجمع قبیله ای در دو مدیریت «زبید» و «الجراحی» استان الحدیده در حمایت از انصارالله و اعلام آمادگی برای حضور در جبهه های جنگ (لینک خبر).

4) روز جمعه، برای مدت 5 ساعت یکی از قبایل عنس (استان ذمار) با انصارالله درگیری داشت. چند تیم انصارالله برای دستگیری یکی از شیوخ نزدیک به صالح وارد منطقه شده بودند که افراد قبیله مانع از اقدام آنان شدند.

5) شلیک موشک بالستیک انصارالله بسوی یک پادگان در نجران.

6) شورای انتقالی جنوب به ریاست عیدروس الزبیدی با صدور بیانیه ای از نیروهای شمالی در جنوب (بدون ذکر نام طارق) که تحت پوشش ائتلاف و مقابل الحوثی قرار دارند حمایت کرد و مخالفت خود را با برگزاری جلسات مجلس نمایندگان در عدن اعلام کرد. برخی از نیروهای جنوبی جلسه شورای انتقالی را در اعتراض به سخنان الزبیدی که حمایت از طارق تفسیر شده ترک کردند. شورای انتقالی جنوب در این بیانیه با اعلام حالت فوق العاده، به هادی یک هفته فرصت داده تا دولت بن دغر را عزل و محاکمه نماید (متن بیانیه).

7) احتمال درگیری میان نیروهای هادی و امارات در جنوب افزایش یافته است. نیروهای نظامی وابسته به هادی مانع فرود یک هلی کوپتر اماراتی در فرودگاه عدن شدند. گفته می شود طارق و عمار مسافران این پرواز بوده اند.

8) بن دغر نخست وزیر هادی در پاسخ به عیدروس گفته ماه آینده جلسه مجلس نمایندگان در عدن برگزار و بودجه سال 2018 بررسی و تصویب خواهد شد.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

------------------------------------------------

 در میدی 37 سرباز و فرمانده مزدور سودانی با کمین حوثی ها کشته شدند. ویدئو منتشر شده

http://almasirah.net/gallery/preview.php?file_id=12053

 

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

9) موتور سواری «محمد علی الحوثی» رئیس شورایعالی انقلاب در خیابانهای صنعاء نشانه ای از وجود امنیت و استقرار آن در این شهر است (لینک کلیپ یوتیوب).

10) یکی از فرماندهان میدانی انصارالله در محور «برط العنان» از استان الجوف به همراه 25 نفر از یارانش به نیروهای هادی پیوسته است.

11) نیروهای هادی و ائتلاف در شرق جاده المخاء ـ الخوخة پیشروی کرده اند. تعدادی روستا از جمله «النُجیبة» در شرق این جاده سقوط کرده است. این روستاها در نزدیکی «یختل» شمال المخاء قرار داشتند و الان دسترسی انصارالله به یختل دشوارتر از قبل شده است.

12) انصارالله یک موشک بالستیک قاهر M2 بسوی پادگان الخیامی هنگام برگزاری مراسم نظامی در غرب تعز شلیک کرده و 15 نفر از نیروهای هادی در این حمله کشته و مجروح شده اند (لینک). قائم مقام وزیر کشور هادی جان سالم بدر برده است. (در برخی منابع تعداد تا 35 نفر عنوان شده)

13) تجمع قبیله ای در منطقه «بنی شداد» از خولان الطیال در حمایت از انصارالله و آمادگی برای اعزام نیرو به جبهه های جنگ (لینک خبر).

14) اسماعیل ولدالشیخ پس از پایان این دوره از مأموریتش در یمن در فوریه آینده، از ادامه فعالیت خود در یمن عذرخواهی کرده است. نماینده جدید سازمان در یمن «مارتین گریفیتس» انگلیسی تبار است. این تغییر به نفع سناریوی امارات در یمن ارزیابی می‌شود.

 

عملیات نظامی علیه یمن (روز 304+2y)

1) روز سه شنبه نیروهای انصارالله موفق شدند ارتفاع «جبل المرکوزة» در مدیریت ناطع استان البیضاء را به تصرف خود درآورند ولی چهارشنبه دوباره به دست نیروهای هادی افتاده است.

2) نیروهای هادی جبهه جدیدی در غرب استان صعده باز کردند و تعدادی روستا و ارتفاع در مناطق مرزی واقع در مدیریتهای «رازح» از استان صعده سقوط کرده است.

3) درگیری شدید در محور شمالی و غربی شهر تعز (نقشه درگیری ها).

4) قرار است اولین جلسه مجلس نمایندگان شنبه آینده در صنعاء برگزار شود.

5) نیروهای جنوبی موسوم به «المقاومة الجنوبیة» با صدور بیانیه ای با امضای 57 فرمانده، به عیدروس هشدار داده اند که هرگونه اقدام مسلحانه در عدن، منجر به جنگ داخلی شده و به سود مخالفان تمام خواهد شد.

6) طارق با عیدروس ملاقات کرده و عیدروس وعده داده از طارق حمایت نظامی خواهد کرد. همچنین عیدروس مهلت یک هفته ای به هادی را تا یک ماه تمدید کرده است.

7) علی صالح عفاش برادر ناتنی علی عبدالله صالح، با پذیرفتن مشروعیت هادی به دیدار وی در ریاض رفته است. علی صالح از فرماندهان سابق ارتش یمن بوده است.

8) پس از سقوط النجیبة در شرق محور المخاء ـ الخوخة در ساحل غربی، هم اکنون درگیری در ارتفاعات مشرف به النجیبه ادامه دارد. نیروهای هادی قصد دارند جاده حیس ـ مقبنة را زیر آتش قرار دهند تا لجستیک نیروهای انصارالله از سمت شمال تعز قطع شود.

9) منطقه الهاملی واقع در حد فاصل النجیبه تا سه راهی خالد بن الولید سقوط کرده است.

10) دیدار صالح الصماد با شیوخ قبیله حاشد (لینک خبر).

11) نیروهای انصارالله با اجرای عملیات نظامی، مواضع خود را در محور صرواح (غرب استان مأرب) و ارتفاعات علیب (البقع، شرق استان صعده) تقویت کردند.

12) در روزهای گذشته، ده ها افسر الحرس الجمهوری وارد عدن شده و با وعده دریافت 10 هزار ریال سعودی به پادگان تحت اشراف طارق پیوسته اند.

13) کمیته چهارگانه مرتبط با یمن متشکل از آمریکا، انگلستان، عربستان و امارات در سفارت انگلیس در پاریس تشکیل جلسه داده ولی درباره محتوای جلسه بیانیه ای صادر نشده است. روز چهارشنبه وزیر خارجه انگلیس برای بررسی بحران یمن وارد مسقط شده و قرار است روز پنج شنبه در همین رابطه به ریاض برود.

14) جلسه مجلس نمایندگان یمن امروز با حضور صالح الصماد، یحیی الراعی رئیس مجلس و 50 نماینده مجلس برگزار شد. قرار است جلسه رسمی در روز شنبه تشکیل شود (لینک خبر).

15) «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه برای عرض تسلیت به دیدار احمد علی عبدالله صالح در ابوظبی رفت.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

 

 

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 29 دی 1396 در 14:42 , Blanco گفت:

گزارش اختصاصی cnn از بقایای موشک برکان که ماه گذشته به ریاض شلیک شد :

 

http://edition.cnn.com/videos/world/2018/01/17/houthi-missile-intercept-saudi-arabia-yemen-nic-robertson-pkg.cnn

 


https://www.youtube.com/watch?v=XInCIZz_yUI

 

 

جینز نیز کارایی پاتریوت را زیر سوال برد 

بدلیل عدم وجود آثار ترکش متعلق به موشک pac-2 یا عدم مشاهده ی آثار برخورد مستقیم مربوط به موشکهای pac-3، تحلیلگران جینز متعقدند هیچکدام از موشکهای یمنی با این دو موشک هدف قرار نگرفته اند. همچنین به این نکته اشاره می کنند که اگر موشک در آسمان منفجر شده بود، قطعات و ترکشها با چنان وسعتی پخش می شدند که قابل جمع آوری و نمایش نبودند. 

http://www.janes.com/article/77382/third-burkan-2h-missile-shows-no-sign-of-saudi-intercept

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , warjo گفت:

جینز نیز کارایی پاتریوت را زیر سوال برد 

بدلیل عدم وجود آثار ترکش متعلق به موشک pac-2 یا عدم مشاهده ی آثار برخورد مستقیم مربوط به موشکهای pac-3، تحلیلگران جینز متعقدند هیچکدام از موشکهای یمنی با این دو موشک هدف قرار نگرفته اند. همچنین به این نکته اشاره می کنند که اگر موشک در آسمان منفجر شده بود، قطعات و ترکشها با چنان وسعتی پخش می شدند که قابل جمع آوری و نمایش نبودند. 


http://www.janes.com/article/77382/third-burkan-2h-missile-shows-no-sign-of-saudi-intercept

 

 

اینا همش حرف و حدیثه به نظرم . بیش از 80-90 موشک از ابتدای جنگ به سعودی شلیک شده هیچ فیلم و تصویر درست و حسابی از برخورد موشک و ایجاد خسارت وجود نداره درحالی که الان همه یه گوشی با بهترین دوربین در اختیار دارن و حتی کوچکترین اتفاق ها رو هم فیلمبرداری میکنن و پخش میکنن در فضای مجازی حالا یا پاتریوت داره کارش رو درست انجام میده یا موشک ها اونقدر بی دقت هستن که به جاهای پرت میخورن . الان اگه کلاهک این موشک جداشونده هست طبیعی هست که پاتریوت با کلاهک این موشک درگیر شده نه بدنه موشک فیلم رهگیری هم موجود هست جمع کردن قطعات هم وقتی بالا یه شهر اتفاق بیافته کار سختی نیست .

این فیلم مربوط به بقایای موشکی هست که به خانه فردی به اسم عبدالله السدحان افتاده . خونه این بابا در شهر قرار داره (محله السویدی که 10 کیلومتر با کاخ یمامه فاصله داره ) درحالی که بدنه موشک طبق گفته سی ان ان در 20-30 کیلومتری جنوب شهر افتاده پس این قطعاتی که به خونه این بابا افتاده مربوط به کلاهک هست نه بدنه :

 

https://twitter.com/sh4rk_blue/status/943139572397035520

 

اینم تصاویر بیشتر :

 

http://www.okaz.com.sa/article/1599165/محليات/مسلسل-الباليستي-الفاشل-يسقط-في-منزل-السدحان

 

باز سعودی داره این لاشه ها رو نشون میده کشورهایی داریم که ادعای رهگیری و انهدام کروز و بالستیک و جنگنده نسل 5 و ... دارن بدون نشون دادن حتی یه مدرک کوچیک و دوستانی که باور میکنن و لذت میبرن و هیچ شک و شبهه ای به خودشون راه نمیدن در اون موارد ...

 

 

 

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

16) در حالیکه نیروهای هادی عملیات وسیعی در محور شمالی و غربی تعز آغاز کرده اند انصارالله عملیاتی در محور شرقی تعز آغاز کرده است.

17) نیروهای هادی در محور کرش ـ الشریجة (شمال لحج و جنوب تعز) به مواضع انصارالله حمله کرده و وارد منطقه الحویمی شده اند.

18) نیروهای هادی برای مقابله با تهدید عیدروس الزبیدی، به حالت آماده باش درآمده اند و اعلام کردند با هرگونه حمله به مقرات دولتی در عدن شدیدا برخورد می کنند. مهران القباطی و پسر هادی هم وارد عدن شده اند. وضعیت در عدن بحرانی اعلام شده است.

 

عملیات نظامی علیه یمن (روز 309+2y) (درگیری جدایی طلبان و نیروهای هادی در عدن)
 
1) نیروهای «الحمایة الرئاسیة» وابسته به هادی در اطراف قصر المعاشیق مقر «بن دغر» نخست وزیر هادی و خیابانهای منتهی به مراکز مهم و منازل شخصیتهای وابسته مستقر شده اند. در طرف مقابل، نیروهای امنیتی عدن به فرماندهی «شلال شایع» در کنار نیروهای «الحزام الأمنی» وابسته به امارات قرار دارند.
 
2) صبح یکشنبه نیروهای هادی تلاش کردند مانع حضور طرفداران شورای انتقالی جنوب در مکان مقرر برای تجمع اعتراضی شوند. علیرغم درگیری میان نیروهای هادی و نیروهای عیدروس که منجر به کشته شدن 2 نفر و مجروحیت 4 نفر شده، صدها نفر از نیروهای جنوبی وارد محل تجمع اعتراضی در «خورمکسر» عدن شده اند.
 
3) خلاصه درگیری به روایت «فتحی بن لزرق» روزنامه نگار جنوبی مقیم عدن (لینک).
 
4) سایت «هنا عدن» نزدیک به هادی خبر داده اوضاع تحت سیطره نیروهای هادی قرار دارد (لینک خبر).
 
5) شلال شایع فرمانده نیروهای امنیتی عدن وارد محل تجمع معترضان در خورمکسر شده است.
 
6) نیروهای عیدروس یکی از پادگانها به نام «معسکر النقل» را تصرف کردند. این پادگان در کنار پادگان طارق و یکی از مقرات نیروهای هادی قرار دارد. تعدادی از نیروهای هادی به اسارت درآمده اند.
 
7) درگیری ها به منطقه «حی العریش» در خورمکسر و میدان «جولة کالتکس» در المنصورة رسیده و در حال گسترش می باشد. درگیری شدید بین طرفین ادامه دارد.
 
8) ساختمان نخست وزیری و شورای عالی قضایی به تصرف نیروهای عیدروس درآمده است (لینک یوتیوب).
 
9) سایت «هنا عدن»: یک گردان کامل از نیروهای عیدروس خود را به نیروهای هادی تسلیم کردند (لینک خبر).
 
10) سایت «نافذة الیمن»: سقوط پادگان نیروهای مهران القباطی وابسته به هادی (لینک خبر و لینک کلیپ).
 
11) پادگان تحت فرمان ناصر پسر هادی سقوط کرد.
 
12) بن دغر از همه یگانهای نظامی خواست تا درگیری را متوقف و به پادگانها برگردند.
 
13) سرلشکر فضل حسن فرمانده منطقه چهارم نظامی به عیدروس پیوست و حمایت همه تیپها و پادگانهای تحت فرمان خود از مقاومت جنوب را اعلام کرد. هنوز این خبر تأیید نشده است.

14) آخرین وضعیت تا ساعت 14 به وقت عدن به نقل از «فتحی بن لزرق»:

  • استمرار الاشتباكات في محيط بوابة مقر اللواء الثالث حماية رئاسية بجبل حديد.
  • تعرض اللواء للقصف بسلاح الدبابات وقذائف الهاون.
  • سيطرة قوات الرئيس هادي على نصف خور مكسر وسيطرة قوات اللواء الزبيدي على الجزء الاخر.
  • العريش وصولا الى جولة سوزوكي بيد قوات هادي. الطريق البحري بيد قوات الزبيدي.
  • كالتكس وصولا الى البريقة بيد قوات الزبيدي.
  • خط العلم وصولا الى دار سعد بيد قوات هادي.
  • دار سعد بيد قوات تابعة للرئيس هادي.
  • خط ريمي بيد قوات تابعة للرئيس هادي.
  • الشيخ عثمان خالية من اي انتشار للطرفين.
  • المنصورة مقسمة بسيطرة متعددة للطرفين.
  • كريتر تسيطر عليها قوات هادي.

15) نیروهای هادی، همه نقاط ایست و بازرسی و پایگاه های «الحزام الأمنی» وابسته به امارات در منطقه دارسعد را تصرف کرده اند.

16) نیروهای هادی، ساختمان نخست وزیری را که به تصرف نیروهای عیدروس درآمده بود پس گرفتند.

17) تاکنون نتیجه درگیری های امروز در عدن 12 کشته و 80 مجروح بوده است.

18) نیروهای هادی، دو مدیریت التواهی و خورمکسر را تحت کنترل خود درآورده و ساختمان شورای عالی قضایی و چند ساختمان دولتی دیگر را پس گرفتند.

19) شورای انتقالی جنوب بیانیه ای صادر کرد و در آن بر روشهای مسالمت آمیز برای تغییر دولت بن دغر تأکید کرد (لینک بیانیه).

20) هادی خواستار آتش بس فوری در عدن شد.

21) تاکنون در معرکه عدن، ائتلاف و نیروهای شمال (انصارالله، اصلاح و مؤتمر) تماشاچی بوده و فقط جنوبی ها هستند که با هم میجنگند. گویی این رویداد، یک رفراندوم خونین و زودهنگام بین جنوبی هاست تا بین وحدت و استقلال و یا بین عربستان و امارات یکی را انتخاب کنند.

22) تجمع مردم جنوب در «ساحة العروض» عدن.

23) آخرین وضعیت تا ساعت 17:30 به وقت عدن به روایت فتحی بن لزرق:

  • دار سعد: آرامش کامل و بازگشت زندگی به حالت عادی.
  • خورمكسر: شلیک سلاحهای تیپ یکم عیدروس بسوی یکی از پادگانهای هادی.
  • كريتر : آرامش کامل.
  • المنصورة: آرامش کامل.

24) ورود عیدروس الزبیدی به محل تجمع معترضان «ساحة العروض» در عدن.

25) در جریان درگیری های امروز 33 نفر از نیروهای عیدروس به اسارت نیروهای هادی درآمدند.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عملیات نظامی علیه یمن (روز 310+2y)  (روز دوم درگیری جدایی طلبان و نیروهای هادی در عدن)
 
1) درگیری های پراکنده میان نیروهای هادی و عیدروس در خورمکسر، کریتر، دارسعد و شیخ عثمان ادامه دارد.
 
2) نیروهای هادی یک پادگان متعلق به عیدروس در «حی العریش » از مدیریت خورمکسر عدن را تصرف کردند.
 
3) نیروهای طرفدار عیدروس که از شبوه عازم عدن بودند در استان أبین به دستور بن دغر متوقف شدند و با وساطت شیوخ قبایل شبوه، از حرکت بسوی عدن منصرف شدند. در خبر دیگری آمده صدها نفر از نیروهای عیدروس در شبوه و ابین به هادی پیوسته اند.
 
4) نیروهای عیدروس میدان «جولة العاقل» در خورمکسر را تصرف کردند.
 
5) طرفین درگیری در عدن، مواضع یکدیگر را زیر آتش تانک و توپخانه قرار دادند.
 
6) عبدالرقیب الهدیانی خبرنگار جنوبی: پس از درگیری های شدید، پادگان «جبل حدید» (تیپ یکم پیاده) به تصرف نیروهای هادی درآمد و «ابوعمر» فرمانده آن به اسارت نیروهای هادی درآمده است. یکی از فرماندهان این پادگان ابوحاتم الحمیدی به همراه دو افسر دیگر کشته شده اند. اما در یک خبر آمده بخشهایی از این پادگان سقوط کرده است.
 
7) مدیریت «الصلو» در جنوب تعز، در آستانه سقوط قرار گرفته است.
 
8) در عدن: تعداد کشته ها 16 و مجروحین به 141 نفر رسیده است. یکی از فرماندهان هادی به نام فهد القاسمی در عدن کشته شده است.
 
9) تعدادی از نیروهای سلفی از جبهه المخاء به عدن برگشته اند.
 
10) آخرین جغارافیای درگیری ها در عدن تا ساعت 20:00 به وقت عدن (لینک گزارش).
 

11) در یک خبر آمده: نیروهای عیدروس بسوی قصر المعاشیق پیشروی می کنند.

12) هادی یکی از فرماندهان ارتش در مأرب محسن الداعری را به عدن فرستاده است.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

thumb_29jan2018_Yemen_war_map_.jpg

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

13) نیروهای جنوبی، درگیری را به یکی از دروازه های قصر المعاشیق مقر نخست وزیر کشانده اند (لینک خبر). نیروهای هادی با غنیمت گرفتن خودروهای زرهی، نیروهای عیدروس را از خورمکسر عقب رانده اند (لینک خبر).

14) هلال احمر در عدن: تعداد کشته ها 36 و مجروحین به 185 نفر رسیده است.

15) ائتلاف بین طرفین درگیر در عدن با حضور وزیر کشور هادی و عیدروس میانجیگری کرده و  قرار شده تا ساعت 6 صبح هر طرف نیروهایش را به مقرها و پادگانهای خودش برگرداند و الا طرف متخلف، مورد حمله هوایی قرار خواهد گرفت.

16) شلیک موشک بالستیک انصارالله بسوی فرودگاه ملک خالد در ریاض.

17) نیروهای جنوبی در مدیریت کریتر عدن سیطره کامل دارند و به قصر المعاشیق نزدیک شده اند.

18) نیروهای جنوبی، پادگان تیپ چهارم نیروهای هادی را به تصرف خود درآوردند. مهران القباطی گفته نیروی هوایی و زرهی امارات در حمله به این پادگان مشارکت داشتند.

19) با سقوط پادگانهای هادی در عدن، نیروهای «شورای انتقالی جنوب» در حال پیروز شدن بر نیروهای هادی هستند ولی هنوز وارد قصر المعاشیق نشده اند.

20) بن دغر و تعدادی از وزرای هادی به مقر نیروهای ائتلاف در البریقه منتقل شده اند. اما معاون مطبوعاتی بن دغر گفته نخست وزیر و وزراء در داخل قصر المعاشیق هستند.

21) روز سه شنبه، نیروهای انصارالله در محور کرش ـ الحویمی پیشروی کردند. اما سخنگوی نیروهای هادی در منطقه این خبر را تکذیب کرده و گفته الحویمی هنوز در کنترل نیروهای هادی قرار دارد.

22) در خبری جدید آمده: پادگانهای هادی که در عدن سقوط کرده اند به سلفی ها تحویل داده می شود. پادگان تیپ چهارم به «حمدی شکری الصبیحی» یکی از فرماندهان سلفی محور المخاء و پادگان جبل حدید به «لؤی الزامکی» و «عبدالرحمن اللحجی» فرماندهان سلفی محور باب المندب که به همراه صدها نفر از نیروهایشان از محور ساحلی بازگشته اند، تحویل خواهد شد. این نیروها در جریان درگیری دو روزه عدن، بیطرف بودند.

23) عیدروس الزبیدی در گفتگو با فرانس 24 گفته: «از اهداف ائتلاف کاملا حمایت می کنیم... از نیروهای طارق (به عنوان مقاومت شمالی) تا آزادی همه استانهای شمالی حمایت می کنیم... نیروهای جنوبی به ادامه جنگ تا آزادی صنعاء و بازگشت مشروعیت هادی ملتزم هستند» (لینک یوتیوب).

24) راجح بادی سخنگوی بن دغر گفته قصر المعاشیق، محیط قصر و بسیاری از مناطق کریتر تحت کنترل تیپ اول نیروهای هادی قرار داره و تنها پادگان تیپ چهارم توسط نیروهای عیدروس تصرف شده و قراره تا امشب تخلیه کنند. وی گفته بن دغر و وزرایش هنوز در قصر المعاشیق هستند.

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

25) تهدید فرماندهان سلفی 6 تیپ محور ساحلی که در روز سه شنبه  12 ساعت به ائتلاف مهلت داده بودند تا درگیری ها در عدن را متوقف کنند و الا مجبور می شوند جبهه ها را رها کرده و بسوی عدن بیایند (لینک سند).

26) آخرین آمار تلفات درگیری عدن: 87 کشته و 312 مجروح.

27) چکیده تحلیل «فتحی بن لزرق» خبرنگار جنوبی از تحولات چند روزه عدن: «پس از ناتوانی سه ساله هادی در حسم معرکه، امارات موفق شده سعودی را قانع کند تا مشروعیت جدید (در کنار هادی) برای بقایای صالح ایجاد شود و همه کسانی که دشمن الحوثی هستند و هادی را قبول ندارند و نمی خواهند زیر چتر اصلاح باشند بتوانند تحت مشروعیت دوم حضور داشته باشند... تحولات اخیر عدن، علیرغم اینکه جنوبی ها با هم درگیر شدند هیچ ارتباطی با استقلال جنوب و جدایی از شمال نداشت... ائتلاف به دنبال پیدا کردن جایی برای آغاز حرکت طارق و مشروعیت دادن به حزب المؤتمر در کنار مشروعیت هادی است» (لینک تحلیل).

28) تحلیل «مروان الغفوری» از تحولات اخیر عدن (لینک تحلیل).

29) مسفر الحارثی رئیس کمیته میانجیگری ائتلاف در عدن: «زندگی طبیعی به عدن بازگشته... مقرات و پادگانهایی که شورای انتقالی جنوب در روزهای گذشته تصرف کرده بود به دولت بن دغر تحویل داده شده... تبادل اسرا و تحویل پادگانها با موفقیت انجام شده... مؤسسات دولتی فعالیت خود را از سر می گیرند... دو طرف درگیر توافق کردند که سلاحشان بسوی الحوثی نشانه رود... هیچیک از طرفین شرطی برای توافق تحمیل نکرده...».

30) کمیته میانجیگری با صدور بیانیه ای اعلام کرده در بروز درگیری های اخیر عدن دو نفر نقش داشته و مقصر بوده اند:

  • مهران القباطی (فرمانده تیپ چهارم و سلفی نزدیک به حزب اصلاح) و
  • هانی بن بریک (معاون رئیس شورای انتقالی جنوب و سلفی وابسته به امارات)

 

عملیات نظامی علیه یمن (روز 315+2y)
 
1) مدیریت «الصلو» در جنوب شرقی استان تعز سقوط کرده و انصارالله تلاش می کند قبل از تثبیت موقعیت نیروهای هادی آن را پس بگیرد.
 
2) شلیک دو موشک بالستیک انصارالله بسوی مأرب در عرض یک ساعت و ساقط شدن آنها توسط پاتریوت.
 
3) عیدروس در یک سفر ناگهانی به استان الضالع رفت تا 40 نفر از نیروهای الحرس الجمهوری را از گذرگاه شمال ـ جنوب عبور دهد. این افسران در نزد نیروهای جنوبی مستقر در الضالع بازداشت شده بودند. سپس عیدروس، زمینه سفر آنها به عدن برای پیوستن به طارق را فراهم کرد.
 
4) از اظهارات انور عشقی (لینک) و سفیر عربستان در یمن (لینک) چنین برداشت شده که ائتلاف درصدد پیاده سازی نظام دو اقلیمی در شمال یمن (به ریاست احمد علی عبدالله صالح) و در جنوب یمن (به ریاست عیدروس الزبیدی) با حضور هادی به عنوان رئیس تشریفاتی اتحادیه دو اقلیمی می باشد.
 
5) درگیری ها در شرق شهر تعز شدت گرفته و نیروهای هادی تلاش می کنند خود را به تپه «السلال» و تپه «سوفیتل» رسانده تا با سیطره بر دو جاده استراتژیک شرق تعز، ورودی شرقی شهر را تحت کنترل خود درآورند.

6) به گزارش یونیوز از یمن، «عبد الملک الحوثی» رهبر گروه انصارالله به مناسبت روز شهید اعلام کرد: «مزدوران یمنی که در خدمت ائتلاف عربستان بود از دریافت مال این کشور و امارات شدیدا سرمست هستند و مهاجمان در صدد بهره گیری بیشتر از جیره خواران خود هستند». وی افزود: «مهاجمان سعی در ترساندن اعضای حزب کنگره مردمی داشتند زیرا آنان از اینکه تمام احزاب و قشرهای شریف با مقاومت همکاری میکند در خشم به سر می برند»". الحوثی ادامه داد: «افراد خائنی که از شهر "صنعاء به عدن فرار کردند از همکاران خائن خود نیز برای مشارکت در خدمت رسانی به نیروهای عربستان کمک خواستند و به نظر من مزدورانی که در شهر عدن وجود دارند حقیقت واقعی خیانت به کشور را در حادثه 2 دسامبر سال2017 میلادی به نمایش گذاشتند». او در پایان تاکید کرد: «هم اکنون همکاری و آرامش خاطر بین نیروهای مقاومت در داخل کشور تمام تلاشهای مزدوران و دشمن را نقش بر آب کرد».

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

7) شلیک موشک بالستیک انصارالله بسوی خمیس مشیط در منطقه عسیر و ساقط شدن آن توسط پاتریوت.

8) سرتیپ عبدالحافظ السقاف به همراه تعدادی از افسران نزدیک به صالح برای پیوستن به طارق، وارد شهر عدن شده اند. السقاف در مدیریت «السدة» از استان إب اقامت داشته است. السقاف از فرماندهان سابق نیروهای صالح ـ الحوثی «قائد قوات الأمن الخاصة» در عدن در اوایل جنگ بوده است.

9) نیروهای ائتلاف وارد شهر «حیس» مرکز مدیریت «حیس» در استان الحدیده شدند. درگیری شدید در «سوق الکمب» میان نیروهای انصارالله و ائتلاف جریان دارد. جاده حیس ـ الجراحی مسدود شده است.

 10) پس از سقوط حیس، نیروهای ائتلاف به مفرق العدین إب (سه راهی العدین) رسیده و بسوی شهر «الجراحی» حرکت می کنند.

11) توئیت جدید انور عشقی نشان می دهد برآورد ائتلاف، ده ها سال مقاومت انصارالله در شمال یمن است. همچنین ائتلاف قصد دارد جنوبی ها را وارد شورای همکاری نماید» (لینک).

12) انصارالله منطقه «حریم» در مدیریت الصلو را پس گرفت. این پاتک با همراهی نیروهای طرفدار انصارالله در مدیریتهای سامع، خدیر و الراهده انجام شده است.

13) انصارالله در محورهای صعده (نوار مرزی الخوبه)، الجوف (منطقه المهاشمه) عملیات سنگین انجام داده است. همچنین نیرو و تجهیزات بسیار از استان إب به محور الجراحی (حد فاصل حیس و زبید) اعزام کرده است.

14) حزب اصلاح از سه فعال حزبی خود «توکل کرمان» (دارنده جایزه نوبل)، «یاسین التمیمی» و «خالد الآنسی» بخاطر انتقاد شدید از ائتلاف، اعلام برائت نموده و عضویت آنان را لغو کرده است.

15) پادگان الکسیع در جنوب شهر الجراحی سقوط کرده است.

16) صالح الصماد در مراسم پایان دوره نظامی شهید الکِبسی سخنرانی کرد. با برگزاری این مراسم که در آن هزاران نیروی نظامی انصارالله حضور داشتند، برتری هوایی ائتلاف به چالش کشیده شده است.

17) شلیک موشک بالستیک انصارالله بسوی بندر المخاء و ساقط شدن توسط پاتریوت.

ویرایش شده در توسط Mosip

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثی ها ادعا کردن در یک عملیات  سرکوب پدافند هوایی  یک سیستم پاتریوت پک3 عربستان رو نابود کردن در المخا یمن با استفاده موشک بالستیک و پهپاد انتحاری (قبلا هم از پهپاد انتحاری ابابیل 2 ایران برای هدف گرفتن رادار های سیستم پاتریوت استفاده شده در یمن  )

البته عربستانی ها این ادعا رو رد کردن و گفتن موشک رهگیری کردن و لانچر موشک رو هم در الحدیده یمن نابود کردن 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.